Oikeat termit vs. väärät termit

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Oikeat termit vs. väärät termit

ViestiKirjoittaja anjou » 12. Loka 2019 12:50

Miksi kristinuskotermi muutettaisiin. Messiaanisiakin on useita suuntauksia. Mukana ihmisviisautta. Olisiko Petri Paavolalla opetusta asiasta.
anjou

ViestiKirjoittaja roosa » 12. Loka 2019 13:18

anjou kirjoitti:Miksi kristinuskotermi muutettaisiin. Messiaanisiakin on useita suuntauksia. Mukana ihmisviisautta. Olisiko Petri Paavolalla opetusta asiasta.

Hyvä termi se on, pidetään sekin kuten ennenkin.
roosa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Loka 2019 14:42

*
Roosa kirjoitti:Ei minua vaisuliini mikään loukkaa, mutta en koe että meidän kannattaa ottaa uusia termejä käyttöön, koska mehän ollaan kohta ihan sekaisin kaikista termeistä. USKO JEESUKSEEN riittää ja pelastaa, Raamatun mukainen usko. KEEP IT SIMPLE! Pitäkää uskonasiat yksinkertaisina, koska se ei oikeasti ole niin vaikeaa, vaan lapsikin pelastuu sydämen uskolla, ja niin mekin. Sydämen uskolla ovat meidän esi-isämme ja esiäitimmekin pelastuneet, ne ketkä ovat uskoneet Jeesukseen Vapahtajanaan.

Jumalalla on oma pelastussuunnitelma pakanakansoille ja juutalaisille. Pakanakansojen edustajat (myös katoliset) jotka tunnustavat Jeesuksen Messiaakseen ja juutalaiset jotka tunnustavat Jeesuksen Messiaakseen ovat Israel, "Te Olette Israel" = Lopulta koko Israel pelastuu. Kaikki tarvitsevat Jeesusta pelastuakseen, joka ainut ihminen maan päällä. Ja sitä tarkoitin "olla kristitty ja ylpeä siitä", ettei hävetä Jeesusta ja omaa uskoamme vaan julistetaan rohkeasti Jeesuksesta, koska ainoastaan usko Jeesukseen pelastaa (ei mikään uskonto) ja Hän on ainut Tie Taivaaseen Jumalan Luokse!

Hei, nämä termit eivät ole uusia, vaan kyse on siitä, mistä väärät termit ovat tulleet. Väärien termien kanssa on eletty valheessa. Tässä ei ole tarkoitus mennä kenenkään henkilökohtaisuuksiin.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Loka 2019 14:49

*
anjou kirjoitti:Miksi kristinuskotermi muutettaisiin. Messiaanisiakin on useita suuntauksia. Mukana ihmisviisautta. Olisiko Petri Paavolalla opetusta asiasta.

Se kristinusko -termi on jo muuttunut kauan ajat sitten katoliselta taholta. Nyt kyse on juuri siitä. Odotan kans, mitä PP sanoisi siitä asiasta. :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Loka 2019 14:56

*
Ei mitään syytä pelästyä. Onhan meillä usko Jeesukseen, se riittää. Minua kiinnostaa vain se, mistä väärät termit ovat tulleet. En nyt aja uskoon ja pelastukseen liittyvää asiaa. Haluaisin keskittyä vain siihen, mistä väärät termit ovat syntyneet. Olkaa turvallisellä mielellä, kunhan meillä on usko Jeesukseen. Ei hätiä ja rauhoittukaa, hyvät siskot! :)
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Loka 2019 15:22

*
Yritän nyt tällä kertaa kirjoittaa selkeästi ja helposti ymmärrettävästi.

Kun erottava väliseinä on jo purettu Kristuksen veressä, niin me juutalaisten kanssa ollaan yhtä Kristuksessa. Laitan pari Raamatun kohtaa, jonka mukaan juutalaiset mainitaan. Niiden kohtien mukaan me olemme yhtä - juutalaisten kanssa. Siis ei ole mitään eroa.

1Kor. 12:12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

----------------------

Messias on Joh 1:41 kohdassa alkukielinen ilmaus, joka käännettiin kreikaksi "Kristus". Lukaise teksti. Eli "Kristus" on käännös hepreasta.
Kuten UT osoittaa.

Joh. 1:41 Hän tapasi ensin veljensä Simonin ja sanoi hänelle: "Me olemme löytäneet Messiaan", se on käännettynä: Kristus.

Niin monet kirkolliset kieltävät "Messias"-sanan koska se on liian juutalaispohjainen. Siksi he tukevat kreikkalaista muotoa "Kristus". Mutta Raamatussa "Messias" on "Kristus", eli sama merkitys ja sisältö - kun pysymme raamatullisessa uskossa. Sekaannuksen tuo se, että kirkko erotti itsensä raamatullisista opeista ja termeistä, ja muutti ne omanlaiseksi. Siksi "Kristus"-sana on vääristynyt kirkon tekemissä opeissa ja tulkinnoissa.

Kirkollinen käsitys aiheutti sen, että meillä juutalaisten kanssa olisi ero, mutta Raamatun opetuksen mukaan meillä ei ole mitään selkeästi ero, koska erottava väliseinä on jo purettu Kristuksen veressä ja Jumala teki Kristuksen veressä meidät juutalaisten kanssa olemaan yhtä.

Ef. 2:13 mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.

14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,

15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,

16 ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.

17 Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat;

18 sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.

19 Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,

20 apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,

21 jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;

22 ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.

Kysy pois, jos on jotain epäselvää, niin yritän avata ymmärrystä tai muokata tekstiä helppotajuiseksi. :)

PS. tämän veli selitti minulle, niin toin kans tänne.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Loka 2019 09:36

*
Tässä ei ole mitään jotain vääryyteen liittyvää juttua. Näytän vain esimerkin. On hyvä tutkia molemmat käännökset eri kieliltä, siis hepreankieleltä ja kreikankieleltä, eikä liian yksisuuntaisesti esim. kreikankielen kanssa, kuten katolinen on tehnyt.

Gal. 3:21 Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.

22 Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.

Image

PS. Tuo tekstikuva on veljen tekemä.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja roosa » 13. Loka 2019 11:36

vaisuliini kirjoitti:*
Roosa kirjoitti:Ei minua vaisuliini mikään loukkaa, mutta en koe että meidän kannattaa ottaa uusia termejä käyttöön, koska mehän ollaan kohta ihan sekaisin kaikista termeistä. USKO JEESUKSEEN riittää ja pelastaa, Raamatun mukainen usko. KEEP IT SIMPLE! Pitäkää uskonasiat yksinkertaisina, koska se ei oikeasti ole niin vaikeaa, vaan lapsikin pelastuu sydämen uskolla, ja niin mekin. Sydämen uskolla ovat meidän esi-isämme ja esiäitimmekin pelastuneet, ne ketkä ovat uskoneet Jeesukseen Vapahtajanaan.

Jumalalla on oma pelastussuunnitelma pakanakansoille ja juutalaisille. Pakanakansojen edustajat (myös katoliset) jotka tunnustavat Jeesuksen Messiaakseen ja juutalaiset jotka tunnustavat Jeesuksen Messiaakseen ovat Israel, "Te Olette Israel" = Lopulta koko Israel pelastuu. Kaikki tarvitsevat Jeesusta pelastuakseen, joka ainut ihminen maan päällä. Ja sitä tarkoitin "olla kristitty ja ylpeä siitä", ettei hävetä Jeesusta ja omaa uskoamme vaan julistetaan rohkeasti Jeesuksesta, koska ainoastaan usko Jeesukseen pelastaa (ei mikään uskonto) ja Hän on ainut Tie Taivaaseen Jumalan Luokse!

Hei, nämä termit eivät ole uusia, vaan kyse on siitä, mistä väärät termit ovat tulleet. Väärien termien kanssa on eletty valheessa. Tässä ei ole tarkoitus mennä kenenkään henkilökohtaisuuksiin.

Tarkoitin sitä vaisuliini, kun aloituksessa olit kirjoittanut siitä että: "Mikä oma termi , jota sinä ja minä seuraamme?" Vastaus oli että: "Sinä ja minä olemme juutalais /messiaanispohjaisia UT:n Jumalan seurakuntaan kuuluvia ja raamatullista uskoa pitäviä. Se on UT:n apostolinen oppi ja usko."
En tiedä tarkoittiko tämä 'sinä ja minä' sinua ja tätä uskonveljeäsi, vai kaikkia palstalaisia, mutta minä sanoudun ainakin irti tuosta termistä. Kuulostaa vieraalta ja oudolta... Varo vaisuliini ettet eksy jonnekin vieraisiin oppeihin.
roosa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Loka 2019 11:55

*
Roosa kirjoitti:Tarkoitin sitä vaisuliini, kun aloituksessa olit kirjoittanut siitä että: "Mikä oma termi , jota sinä ja minä seuraamme?" Vastaus oli että: "Sinä ja minä olemme juutalais /messiaanispohjaisia UT:n Jumalan seurakuntaan kuuluvia ja raamatullista uskoa pitäviä. Se on UT:n apostolinen oppi ja usko."
En tiedä tarkoittiko tämä 'sinä ja minä' sinua ja tätä uskonveljeäsi, vai kaikkia palstalaisia, mutta minä sanoudun ainakin irti tuosta termistä. Kuulostaa vieraalta ja oudolta... Varo vaisuliini ettet eksy jonnekin vieraisiin oppeihin.

Minä ymmärrän huolesi! Mutta tämä oma termi ei ole uusi termi, vaan se tulee Raamatun pohjasta, mitä Raamattu sanoo meidän olevamme.

Tämä on todella vaikea avaus selittää, koska kristinusko -termi, joka on katoliselta taholta syntynyt, on pahasti iskoutunut meihin ja se termi on jo vanha ja sen kanssa eletään valheessa luullen, että se tulee Raamatun pohjasta.

Kirkkojen mukaan meillä juutalaisten kanssa on eroa. Se on ristiriidassa Raamatun opetuksen kanssa, koska Raamatun mukaan meillä juutalaisten kanssa ei ole mitään eroa, sillä erottava väliseinä on jo purettu Kristuksen veressä ristinkuoleman kautta. Jumala teki meidät juutalaisten kanssa olemaan yhtä Kristuksen veren kautta.

Jumalan lasten tulisi kuulua ottaa selvää totuudesta ja elää totuuden mukaan ja kasvaa ulos valheesta totuuden tuntemisen kautta.

Ota rauhallisesti, Roosa, koska tämä on uusi ja vaikea asia, joka voi olla järkyttävä avaus. Odotetaan PP:ta, jos Herra puhuu hänen sydämelle siitä asiasta.

Olen valmis ottamaan vastaan parannusta, kunhan tärkeintä on totuus ja totuuden tunteminen, jonka kautta kasvaa ulos kohti Jeesusta.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Loka 2019 12:46

*
Siitä avauksesta aloituksesta vielä...

Aluksi luulin, että ollaan totuuden puolella, siksi täällä foorumissa otamme vastaan rakkautta totuuteen. En tällä kirjoituksella kohdista Roosaa. Tietysti Roosa pysyy rakkaudessa Jumalaan, siksi vaeltaa totuudessa rakkaudesta Jumalaan. Jälkeenpäin tajusin aloittaneeni huonosti postauksen avauksen kanssa, siis minun avaus aloitus oli todella huono, koska siinä luulin, että ollaan jo pitemmällä totuuden kanssa.

Pyydän vilpittömästi anteeksi siitä! Ja anteeksi, etten tarkalleen tullut ajatelleeksi siitä!

Ajat sitten sellaiset uskovat, jotka ovat jo ehtineet perehtyä totuuteen, sanoivat minulle kristinusko -termistä, niin se asia herätti miettimään ihmetellen. Luulin itse olevani oikeassa sen termin suht kanssa ja mielestäni he ovat väärässä siitä asiasta, mutta veli toissapäivänä selitti minulle siitä termistä ja siten mieleeni palautti aiemmat uskovat, jotka yrittivät selittää minulle siitä termistä.

Veljen kautta aloin ymmärtää heitä, siksi he yrittivät selittää minulle siitä termistä. Tajusin elänneeni valheessa jo kauan sen termin kanssa. No meillä ei ole mitään hätiä, kunhan meillä on usko Jeesukseen, se riittää. :)

Olen täällä termin takia, koska se minua kiinnostaa, siis totuuden puolella. :bible: Odotan, että Herra alkaisi puhua PP:n sydämelle siitä asiasta. Pysykäämme rauhassa.

:hearts: :bible:
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu