Hei Joonas !
Yritän selittää asiaa oman kokemukseni kautta, ja sen, mitä itse olen opestusta Herralta saanut.
Tuo elämänsä kadottaminen ja sitten löytäminen !
Joku on sanonut, että "Sen saat, mistä luovut", ja tämä sanonta kertoo tuosta asiasta juuri.
Me uskovina ensin himoitsemme jotain, mutta emme saa Sanan mukaan, ja vasta kun se himo on pois, voi Herra siunata meitä sillä mitä tarvitsemme, asiasta Raamattu kirjoittaa seuraavaa siis:
1 Mistä tulevat taistelut ja mistä riidat teidän keskuudessanne? Eikö teidän himoistanne, jotka sotivat jäsenissänne?
2 Te himoitsette, eikä teillä kuitenkaan ole; te tapatte ja kiivailette, ettekä voi saavuttaa; te riitelette ja taistelette. Teillä ei ole, sentähden ettette ano.
3 Te anotte, ettekä saa, sentähden että anotte kelvottomasti, kuluttaaksenne sen himoissanne.
Eli jos minulla uskovana on yhä väärä sydämen asenne, ja yhä himoitsen jotakin, niin Jumala ei voi sitä antaa, sillä se veisi minut vain väärälle tielle ja Jumala olisi tukemassa minun himoani, vaikka siitä tulisi vapautua Herran avulla.
Eli Jumalan pitää ensin vaikuttaa minussa se, että en enää himoitse sitä asiaa, ja vasta sitten Hän voi sen antaa, eli ensin se siis pitää "kadottaa" ja siis luopua siitä, saadakseen sen lopulta puhtaana ja niin että se ei tule lihan himon kautta.
Otan esimerkin asiasta, eli tässä on Raamatunkohta, jota moni on tulkinnut väärin:
1. Korinttolaiskirje 7
1 Mutta mitä siihen tulee, mistä kirjoititte, niin hyvä on miehelle olla naiseen ryhtymättä;
2 mutta haureuden syntien välttämiseksi olkoon kullakin miehellä oma vaimonsa, ja kullakin naisella aviomiehensä.
Monella uskovalla on seksuaalinen himo, ja sen vuoksi sitten tähän Raamatunkohtaan vedoten, mennään nopeasti avioon, jotta sitä himoa voisi vapaasti sitten avioliitossa harjoittaa, oikein luvan kanssa vieläpä.
Mutta ei tuo Raamatunkohta sellaista opeta, eikä sellaiseen kehoita, vaan jos uskova vie seksuaalisen himonsa avioliittoonsa, se himo aiheuttaa vain siellä ongelmia, eli ne omat ongelmat ja himot viedään puolisonkin kiusaksi, ja tämä käsittelemätön himo, on monien uskovien kohdalla johtanut lopulta jopa sekaantumisiin samaa sukupuolta oleviin ja parinvaihtoihin, sun muihin haureuksiin.
Eli ei omaa himoa tulisi viedä aviopuolison riesaksi, vaan siitä tulisi vapautua ennen avioon menoa, jotta ei sen väärän toiminnan, jonka himo aiheuttaa, tuhota paljon kaunista ja hyvää.
Eli Jumalan tahto on siis vapauttaa meidät himoistamme, ja sitten kun olemme vapautuneet, voi Jumala siunata meitä pyhyydessä ja puhtaudessa.
Tämä oli nyt vain esimerkki siitä, että miksi pitää ensin "luopua eli kadottaa", saadakseen tilalle siis oikeaa ja hyvää ja puhdasta.
Ymmärrätkö nyt tuon "kadottamis" ja "löytämis" asian ?
Eli väärä ja likainen ja saastainen elämämme tulee kadota, siis elämämme eri osa-alueilla, ja vasta sitten voimme saada sitä pyhää ja puhdasta tilalle, eli siis löytää sen Jumalan tahtoman ja meille suunnitteleman puhtaan ja pyhän Elämän kaikilla tavoin ja kaikilla eri elämämme osa-alueilla.