Välinpitämättömyyden aika on ohitse

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Välinpitämättömyyden aika on ohitse

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 11. Kesä 2017 10:46

SavingGrace22 kirjoitti:"Tuota Hesekielin kohtaa ei mielestäni voi, toisin kuin monet tekevät, soveltaa suoraan tämän päivän uskovaan... Huolestuttaa kun monet tulkitsevat Raamattua niin paljon välittämättä kontekstista. Silloin päädytään lähes poikkeuksetta vääristymiin uskonelämässä..."

Mihin perustat tämän mielipiteesi, ettei tuota Hesekielin kohtaa voisi soveltaa tähän päivään?

Jos tarkasti luet mitä kirjoitin, en kirjoittanut että sitä ei "voisi soveltaa tähän päivään", vaan että sitä ei voi "soveltaa suoraan tämän päivän uskovaan". Tottakai sitä voi ja tuleekin soveltaa tähän päivään, kun vaan ensin ymmärtää alkuperäisen tekstin kontekstin. Tarkoitin sitä, että mielestäni ei ole Jumalan tahto esimerkiksi irroittaa tuolta jaetta ja sillä perustella ajatella että meidän tehtävä olisi varoitella ja nuhdella ihan "summamutikassa" kaikkia vääryyden tekijöitä ympärillämme, tai muuten Jumala vaatisi heidän verensä meidän kädestä. Aika usein tuota jaetta käytetään tällä tavalla, mikä saattaa täysin kirjaimellisesti otettuna viedä jopa jonkunlaiseen uskonnolliseen psykoosiin (tämän olen itse joutunut todistamaan).

SavingGrace22 kirjoitti:Hieman nuhdellen joudun nyt myös toteamaan, että mielestäni myöskin eksegeesisi koskien tuota Sananlaskujen 25:17 jaetta, on huonoa eksegeesiä, jossa kyseinen jae on väkisin väännetty tukemaan omaa mielipidettä ja olettamusta, näin antaen jakeelle merkityksen, jota Raamattu ei vahvista millään tavoin. Jae 16 tulisi huomioida myös tuota tulkitessa. Toki on hyvä lähimmäistä kunnioittaa, mutta emme tässäkään asiassa voi toimia ristiriitaisesti muun Raamatun ilmoituksen kanssa. Kun Raamattu käskee "harhaoppista karttamaan kerran tai kahdesti häntä nuhdeltuamme", niin näin meidän tulee myös tällaiseen tilanteeseen joutuessamme toimia, mikäli haluamme Jumalan tahdonmukaisesti asiassa toimia.

Mielestäni Raamatun kokonaisilmoitus vahvistaa aika selkeästi sen, että toisen henkilökohtaista tilaa tulee kunnioittaa hyvin paljon. En kuitenkaan näe ristiriitaa sen kanssa, että joskus Jumala tahtoo meidän poikkeavan siitä. Tämä ei ole täysin mustavalkoinen asia. Esimerkiksi jos toisen koti on tulessa ja sisällä on ihmisiä, on varmasti Jumalan tahto että tunkeudumme sinne väkisin. Ehkä se voisi olla osuva vertaus tuosta harhaoppisen nuhtelemisesta ja karttamisesta. Mutta pääsääntöisesti ymmärrän, että meidän tulee "astua jalallamme toisen taloon" vain kun meidät kutsutaan sinne.

Minkä kautta päästään asian ytimeen, nimittäin siihen että meidän tulisikin elää niin, että toisten on helppo avata meille sydämensä ovet ja kutsua meidät sisään. Uskon, että aito Jumalan Hengen vaikuttama rakkaus ja Hänen mielensä mukainen toisia kunnioittava käytös voi saada aikaan näitä kutsuja enemmän kuin sellainen lähestymistapa, jossa suoraan hyökätään toisen pimeisiin kohtiin ja aletaan niistä nuhtelemaan ja varoittelemaan. Tulee mieleen esimerkiksi tapa jolla Jeesus kohtasi Sakkeuksen. Hän ei nuhdellut Sakkeusta ollenkaan, vaikka tiesi kaiken hänen elämästään, vaan tarjoutui aterioimaan hänen kanssa (joka oli suuri kunnioituksen osoitus). Seurauksena siitä Sakkeus toi itse sydämensä pimeydet valoon ja teki parannuksen.

Aamu-Usva kirjoitti:Peace in Restitä vielä kysyisin, että mitä tarkoitat sillä että et harjoita uskonyhteyttä vaikkapa Jehovan todistajien.kanssa? Voisitko kuitenkin vaikka rukoilla tai lukea Raamattua yhdessä jonkun yksittäisen siihen halukkaan Jehovan todistajan kanssa? Minä voisin. Vai tarkoitatko, että et kävisi heidän kokouksissaan? Minäkään en.

Hyvä kun kysyit, täytyi miettiä tarkemmin asiaa. Itse asiassa voisin lukea Raamattua ja rukoilla yhdessä jehovan todistajan kanssa. Ja oikeastaan voisin myös käydä heidän kokouksessaan, olen ajatellut että joskus voisin käydäkin ihan mielenkiinnosta. Mutta en voisi vaikkapa lähteä heidän kanssa kiertämään ovelta ovelle Vartiotornia jakamassa, tai liittyä heidän järjestöön. Eli tarkoitin lähinnä heidän uskonnon harjoittamista. Omaa uskoani voin tietysti harjoittaa kenen tahansa seurassa.
Peace In Rest

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 11. Kesä 2017 11:30

Kyllä Raamatun ilmoitus on ihan selvä siitä asiasta ,että ....meillä kristityillä on velvollisuus ohjata sellaista ,joka on mennyt vinoon jossain asiassa jopa ihan eksynyt.
Jehovantodistajien kanssa voi sanoa ..hyvää päivää ja kaunis ilma tänään ja jatkaa matkaa.

Jos tutkii tuota todistajien juurta ,josta asia on lähtenyt niin siellä löytyy vääriä ilmoituksia Jeesuksen paluu päivästä yms yms .Jokainen voi siis tehdä jo siitä juuresta johtopäätöksen.Oppi on sitten "mukautettu päivän kunnon mukaan jopa useampaan otteeseen .
MrKerimäki

ViestiKirjoittaja SavingGrace22 » 11. Kesä 2017 11:45

PeaceInRest, kirjoitit " Tottakai sitä voi ja tuleekin soveltaa tähän päivään, kun vaan ensin ymmärtää alkuperäisen tekstin kontekstin", mutten vieläkään tiedä miten näet tuon kontekstin. Sen tiedän, että hyvinkin eri tavalla kuin itse tuon näen, mutta mielelläni lukisin näkemyksesi.

"Esimerkiksi jos toisen koti on tulessa ja sisällä on ihmisiä, on varmasti Jumalan tahto että tunkeudumme sinne väkisin. Ehkä se voisi olla osuva vertaus tuosta harhaoppisen nuhtelemisesta ja karttamisesta. Mutta pääsääntöisesti ymmärrän, että meidän tulee "astua jalallamme toisen taloon" vain kun meidät kutsutaan sinne." En missään vaiheessa ole kehoittanut, enkä tule kehoittamaankaan, että meidän tulisi alkaa "jahtaamaan harhaoppisia" ja tunkeutua heidän koteihinsa. Lähinnä näen asian niinpäin, että nämä kristillisen kentän sisällä olevat harhaopettajat (uusapostolisuus, menestysteologia jne.) tunkeutuvat salakavalasti meidän koteihimme, seurakuntiin, esittämällä olevansa jotain muuta, kuin mitä he todellisuudessa ovat. Susia lampaan vaatteissa. Ja tänä päivänä näitä on Suomessakin jo yllättävän paljon, johtuen epäraamatullisesta suvaitsevaisuudesta heitä kohtaan.

"Antaa kaikkien kukkien kukkia" on linja mm. gnostilaisuudessa ja teosofiassa, joissa on "monta tietä perille". Raamattu ei tunne kuin yhden tien, ja tämä tie on kaita; "Joka uskoo minuun sillä tavalla kuin Raamattu sanoo..." (Joh.7:38, Saarnivaaran käännös) ja " Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan, ja että hän näyttäytyi Keefaalle, sitten niille kahdelletoista" (1.Kor.15:1-5).

Psykooseista kun myös mainitsit, niin olen juuri edellämainittujen hämmentäminä saanut itse nähdä jo liiankin monta mielenterveydeltään järkkynyttä. Raitis usko ja evankeliumin ymmärtäminen antaa ihmiselle henkistä tasapainoa, ei tuhoa sitä. Nämä "positiiviset tunnustukset" yms todellisuuden kieltävät temppuilut ovat omiaan saamaan ihmismielen järkkymään. Ja tässä vasta maallinen puoli näiden vaarallisuudesta, iankaikkinen haitta on kauhistuttava, mikäli eksytään totuudesta seuraamaan tätä "toista Jeesusta" (ks.alla).

"Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan. Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte" (1.Kor.11:3-4)

On olemassa "toinen Jeesus, toinen henki ja toinen evankeliumi", saatanan eksyttäviä jäljitelmiä, jotka eivät vie pelastukseen.

"Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi. Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi. Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen" (1.Kor.11:13-15)

"Minä tiedän sinun tekosi ja vaivannäkösi ja kärsivällisyytesi, ja ettet voi pahoja sietää; sinä olet koetellut niitä, jotka sanovat itseänsä apostoleiksi, eivätkä ole, ja olet havainnut heidät valhettelijoiksi..." (Ilm.2:2)

On olemassa valheapostoleja, eksyttäjiä, esiintyen Kristuksen apostoleina. Tänäkin päivänä näitä on. Saatana ei tulee sarvipäänä hiilihanko kädessä kysymään, että "sopisiko tässä hieman eksytellä?", vaan se tulee esiintyen valkeuden enkelinä, "valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua" (2.Tess.2:9-10). Ja näin tulevat hänen palvelijansakin pukeutuneena vanhurskauden valepukuun. Onnistuipa sielujemme vihollinen eksyttämään galatalaisetkin, emme me ihmisinä ole yhtään sen kummempia kuin hekään. Yhtä alttiita olemme käärmeen petokselle, mikäli emme valvo tilaamme ja ota vakavasti Raamatun opetuksia, varoituksineen.

"Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin, joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin. Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu. Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu" (Gal.1:6-9).
Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. -Ef. 2:8-9
SavingGrace22

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 11. Kesä 2017 12:01

SavingGrace22 kirjoitti:En missään vaiheessa ole kehoittanut, enkä tule kehoittamaankaan, että meidän tulisi alkaa "jahtaamaan harhaoppisia" ja tunkeutua heidän koteihinsa.

Tarkennan vielä, että tarkoitin tässä keskustelussa "koteihin tunkeutumisella" vertausta hengelliseen ja henkiseen puoleen, eli sellaisiin asioihin puuttumista joita ihmiset pitävät henkilökohtaisina asioina.

Ja selvennän myös, että alunperin tuo viesti oli vastaus tämän keskustelun avaukseen, jota sinä et tietääkseni ole kirjoittanut (mikäli et käytä tällä foorumilla kahta eri käyttäjätunnusta). Eli se ei millään muotoa ollut Sinulle henkilökohtaisesti suunnattu.

Hienoa, jos sinulla on tässä asiassa terve ja lähimmäistä kunnioittava suhtautuminen! Siunausta elämääsi veli tai sisko :)
Peace In Rest

ViestiKirjoittaja SavingGrace22 » 11. Kesä 2017 13:16

Peace In Rest kirjoitti:
SavingGrace22 kirjoitti:En missään vaiheessa ole kehoittanut, enkä tule kehoittamaankaan, että meidän tulisi alkaa "jahtaamaan harhaoppisia" ja tunkeutua heidän koteihinsa.

Tarkennan vielä, että tarkoitin tässä keskustelussa "koteihin tunkeutumisella" vertausta hengelliseen ja henkiseen puoleen, eli sellaisiin asioihin puuttumista joita ihmiset pitävät henkilökohtaisina asioina.

Ja selvennän myös, että alunperin tuo viesti oli vastaus tämän keskustelun avaukseen, jota sinä et tietääkseni ole kirjoittanut (mikäli et käytä tällä foorumilla kahta eri käyttäjätunnusta). Eli se ei millään muotoa ollut Sinulle henkilökohtaisesti suunnattu.

Hienoa, jos sinulla on tässä asiassa terve ja lähimmäistä kunnioittava suhtautuminen! Siunausta elämääsi veli tai sisko :)

Olet täysin samalla tavalla, ja saman aiheenkin tiimoilta, tuota samaa Hesekielin kohtaa väittänyt kontekstista irroitetuksi myös toisessa ketjussa allekirjoittaneelle vastatessasi, muttet vieläkään ole selittänyt miten itse tuon kontekstin käsität. Ja itseäni jo useampaan kertaan toistaen viittaan jälleen 2.Tim.3:16-17 jakeisiin avatakseni omaa suhtautumistani tuohon kohtaan, kuten muihinkin Raamatun kirjoituksiin. Yhä haluaisin kuulla perusteesi Raamatun pohjalta, että miksei tuota kyseistä kohtaa mm. tämän avauksen, kuten muidenkin samankaltaisten kannanottojen, yhteydessä voisi pitää muuna kuin kontekstista irroitettuna lainauksena. Ja yhä haluaisin lukea Raamattuun perustuvan näkemyksesi miten näet tuon Hesekielin kirjan 3. luvun kontekstin.

Pahoittelen, mikäli olet kokenut että häiritsen kommenteillani keskusteluasi aloittajan kanssa. Mutta koska tämä on keskustelufoorumi, ja aihekin omaa sydäntäni lähellä oleva, niin halusin osallistua "omalla 2 pennillä". Erästä tämän foorumin pohdiskelijaa lainaten :"Haluan oppia - vähintään ymmärtämään toisten näkemyksiä ja niiden perusteita, vaikka en itse tulisikaan koskaan ajattelemaan samoin. Mutta samalla on myös aina mahdollisuus myös itse saada uudistua ja muuttua mieleltään". Minullekin paljon uutta pohdittavaa jo tullut, ja mielelläni otan lisääkin näkemyksiä vastaan, vaikka eri mieltä asiasta olisinkin.

Kiitos siunauksista, ja siunausta myös sinulle. :)
Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
SavingGrace22

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 11. Kesä 2017 13:33

SavingGrace22 kirjoitti:Olet täysin samalla tavalla, ja saman aiheenkin tiimoilta, tuota samaa Hesekielin kohtaa väittänyt kontekstista irroitetuksi myös toisessa ketjussa allekirjoittaneelle vastatessasi, muttet vieläkään ole selittänyt miten itse tuon kontekstin käsität.

Yritin kyllä selittää sen ensimmäisessä vastauksessani:

"KUN KUULET SANAN MINUN SUUSTANI... JOS MINÄ SANON JUMALATTOMALLE..."

Eli profeetan tehtävään kuului toimia silloin, kun hän kuuli Jumalan puhuvan ja kun Jumala tahtoi sanoa jotain jollekin jumalattomalle.

Olisin toki voinyt avata asiaa enemmänkin, mutta oletin että tähän keskusteluun osallistuvilla on sen verran perustietoa Raamatusta, että tätä ei tarvitse tämän perusteellisemmin selittää. Mutta voin toki avata tätä enemmän.

Eli mielestäni ei tehdä Raamatulle oikeutta, jos tehdään kuten tämän ketjun avausviestissä:

"Ja jos vanhurskas kääntyy vanhurskaudestaan, jos hän tekee sellaista mikä on väärin, kun panen hänet koetukselle, sinä olet vastuussa hänestä. Ellet sinä varoita häntä, hän kuolee syntiensä tähden, eikä kukaan muista hänen vanhurskauttaan, ei hänen hyviä tekojaan. Ja hänen kuolemastaan minä vaadin tilille sinut". Hesekiel 3:20

Olemme vastuussa paitsi tekemistämme teoista myös niistä teoista, jotka jätämme tekemättä. Jos emme varoita muita kristittyjä havaitusta eksytyksestä, Jumala vaatii myös meidät tilille.

Kun nyt lähdetään etsimään ymmärrystä tuohon jakeeseen, on aluksi otettava huomioon että tuo lause on osa määrättyä sanomaa, jonka Jumala puhui määrättynä hetkenä määrätylle henkilölle. Ja on kysyttävä:

- Mikä tuo sanoma kokonaisuudessaan on?
- Millä maailmanhistorian hetkellä ja missä kulttuurisessa kontekstissa se annettiin?
- Kenelle se annettiin?

Itse ymmärrän vastaukset näihin kysymyksiin:

- Kokonaisuudessaan sanomaan kuului myös ja ennenkaikkea elävän Jumalan kuunteleminen, ja varoittaminen vain silloin kun Jumala tahtoi jotain määrättyä ihmistä varoittaa. Jumala ei kulje koko ajan nuhtelemassa ja varoittamassa ihmisiä.
- Sanoma annettiin aikana ennen uutta liittoa Israelin kansan keskuudessa.
- Sanoma annettiin Israeliin asetetulle profeetalle.

Nämä kaksi jälkimmäistä vastausta avaavat asiaa todella paljon, mutta en valitettavasti ehdi nyt siitä enempää kirjoittamaan, sillä se vaatisi todella pitkän ja syvällisen tutkielman jos sen haluaisi kunnolla tehdä. Mutta sen verran voin todeta, että se merkitsee ettei sanomaa voi suoraan siirtää sellaisenaan koskemaan nykyajan perus uskovaa. Kristuksen kautta se koskee meitä kyllä, mutta kuten sanottu, tämän asian avaaminen vaatii aikaa jota minulla ei nyt ole.
Peace In Rest

ViestiKirjoittaja SavingGrace22 » 11. Kesä 2017 17:01

Peace In Rest kirjoitti:
SavingGrace22 kirjoitti:Olet täysin samalla tavalla, ja saman aiheenkin tiimoilta, tuota samaa Hesekielin kohtaa väittänyt kontekstista irroitetuksi myös toisessa ketjussa allekirjoittaneelle vastatessasi, muttet vieläkään ole selittänyt miten itse tuon kontekstin käsität.

Yritin kyllä selittää sen ensimmäisessä vastauksessani:

"KUN KUULET SANAN MINUN SUUSTANI... JOS MINÄ SANON JUMALATTOMALLE..."

Eli profeetan tehtävään kuului toimia silloin, kun hän kuuli Jumalan puhuvan ja kun Jumala tahtoi sanoa jotain jollekin jumalattomalle.

Olisin toki voinyt avata asiaa enemmänkin, mutta oletin että tähän keskusteluun osallistuvilla on sen verran perustietoa Raamatusta, että tätä ei tarvitse tämän perusteellisemmin selittää. Mutta voin toki avata tätä enemmän.

Eli mielestäni ei tehdä Raamatulle oikeutta, jos tehdään kuten tämän ketjun avausviestissä:

"Ja jos vanhurskas kääntyy vanhurskaudestaan, jos hän tekee sellaista mikä on väärin, kun panen hänet koetukselle, sinä olet vastuussa hänestä. Ellet sinä varoita häntä, hän kuolee syntiensä tähden, eikä kukaan muista hänen vanhurskauttaan, ei hänen hyviä tekojaan. Ja hänen kuolemastaan minä vaadin tilille sinut". Hesekiel 3:20

Olemme vastuussa paitsi tekemistämme teoista myös niistä teoista, jotka jätämme tekemättä. Jos emme varoita muita kristittyjä havaitusta eksytyksestä, Jumala vaatii myös meidät tilille.

Kun nyt lähdetään etsimään ymmärrystä tuohon jakeeseen, on aluksi otettava huomioon että tuo lause on osa määrättyä sanomaa, jonka Jumala puhui määrättynä hetkenä määrätylle henkilölle. Ja on kysyttävä:

- Mikä tuo sanoma kokonaisuudessaan on?
- Millä maailmanhistorian hetkellä ja missä kulttuurisessa kontekstissa se annettiin?
- Kenelle se annettiin?

Itse ymmärrän vastaukset näihin kysymyksiin:

- Kokonaisuudessaan sanomaan kuului myös ja ennenkaikkea elävän Jumalan kuunteleminen, ja varoittaminen vain silloin kun Jumala tahtoi jotain määrättyä ihmistä varoittaa. Jumala ei kulje koko ajan nuhtelemassa ja varoittamassa ihmisiä.
- Sanoma annettiin aikana ennen uutta liittoa Israelin kansan keskuudessa.
- Sanoma annettiin Israeliin asetetulle profeetalle.

Nämä kaksi jälkimmäistä vastausta avaavat asiaa todella paljon, mutta en valitettavasti ehdi nyt siitä enempää kirjoittamaan, sillä se vaatisi todella pitkän ja syvällisen tutkielman jos sen haluaisi kunnolla tehdä. Mutta sen verran voin todeta, että se merkitsee ettei sanomaa voi suoraan siirtää sellaisenaan koskemaan nykyajan perus uskovaa. Kristuksen kautta se koskee meitä kyllä, mutta kuten sanottu, tämän asian avaaminen vaatii aikaa jota minulla ei nyt ole.

Kiitos vastauksesta. Tästä löytyy se eroavaisuus, missä ilmeisestikin mm. meidän näkemyksemme eroavat, joskin olen samaa mieltä noissa osin, mikäli katsomme tuota sanomaa tuohon aikaan sidonnaisena. Lähestyn aihetta 2.Tim.3:16-17: "Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut" pohjalta, sekä myös siitä ajatuksesta, että Raamatun kaanon on suljettu (Ilm.22:18-19). Psalmissa 19 todetaan vielä, että "Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan. Herran asetukset ovat oikeat, ne ilahuttavat sydämen. Herran käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät" (jakeet 8 ja 9).

Pari lisäkysymystä lienee paikallaan jo laittamiesi kohtien jatkoksi:

-Nyt kun Jumala on antanut meille Raamatun ilmoituksen, niin tulisiko meidän yhä odottaa "erityistä profetaalista ilmoitusta", vai odottaisiko Herra, että me katsoisimme Raamatusta miten Hän on aiemmin vaatinut toimimaan vastaavissa tilanteissa? (Joh.14:22-26, Mark.13:22-23, Matt.22:29)
-Sanoma annettiin Vanhan Liiton aikana, mutta onko Jumalan tahto (sana, ilmoitus), Jumala itse tai ihminen muuttunut Uuteen Liittoon tultaessa? (Ps.119:89, Matt.5:18 ja 24:35, Hebr.13:8, 1.Sam.15:29, Tiit.1:2, Jer.13:23, Room.3:23)
-Emmekö mekin Kristuksen omina ole nyt saaneet hengellisen Israelin kansalaisoikeuden (Room.luvut 9-11, Ef.2:12), ja emmekö ole asetettu Hänelle pyhäksi papistoksi (1.Piet.2:5,2:9)?

Noihin listaamiisi kohtiin pyytäisin myös perusteluja Raamatusta, mikäli mahdollista. Mielipide on kuitenkin aina vain mielipide, Raamatun sana on totuus.

Jumalan siunausta ja rauhaa levossa :)
SavingGrace22

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 11. Kesä 2017 17:41

Täytynee avata ja selittää enemmän näkemyksiäni Raamatun tulkitsemisen suhteen. Mutta nyt en ehdi.

Tähän itse aiheeseen tuli mieleen sanoa, että en sanoisi minulla olevan välinpitämätön suhtautuminen näihin asioihin. Jokin aika sitten ehkä oli, mutta näkemykseni on tainnut jossain määrin jyrkistyä viime aikoina kun olen asiaa paljon miettinyt. Tällä hetkellä varmaan monen mielestä minulla on kylmä ja tyly asenne. Sillä suoraan sanoen olen sitä mieltä, että jos joku eksyy hengellisesti, hän ansaitseekin eksyä. Voimakkain peruste tälle on 2.Tess.2.luvusta, jossa hyvin suoraan sanotaan että Jumala lähettää eksytyksen jotta ne tuomittaisiin, jotka eivät ole ottaneet vastaan rakkautta totuuteen vaan ovat mielistyneet vääryyteen.
Peace In Rest

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 11. Kesä 2017 19:19

Varmaan ihan jokainen ansaitsisi eksyä aivan täydellisesti. Yksin Jumalan armo voi joitain yksilöitä estää kääntymästä vääryyteen tai siis johdattaa edes jossain määrin sieltä vääryydestä pois.

Näin sanoo psalmin kirjoittaja ensin pitkään todisteltuaan, että pysyy Jumalan sanassa: "Minä olen eksyksissä kuin kadonnut lammas; etsi palvelijaasi, sillä minä en unhota sinun käskyjäsi (Ps.119:176)."
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 11. Kesä 2017 20:48

Aamu-Usva kirjoitti:Varmaan ihan jokainen ansaitsisi eksyä aivan täydellisesti. Yksin Jumalan armo voi joitain yksilöitä estää kääntymästä vääryyteen tai siis johdattaa edes jossain määrin sieltä vääryydestä pois.

Juuri näin.
Peace In Rest

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu