Herätysten tulien syttyminen ja leviäminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Herätysten tulien syttyminen ja leviäminen

ViestiKirjoittaja kalamos » 24. Elo 2014 09:12

Huomioithan ketjun aiheen ja avaukseni sisällön tässä keskustelussa.
Eivätkö esimerkiksi Martti Luther ja John Wesley olleet mielestäsi Jumalalle kuuliaisia?
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
kalamos

Re: Herätysten tulien syttyminen ja leviäminen

ViestiKirjoittaja paa » 24. Elo 2014 09:18

Usein keskustelut edetessään herättävät kysymyksiä, mutta hyvä on, jääköön tämä keskustelu sitten tähän.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Lily » 24. Elo 2014 09:34

Eikös Luther ollut antisemitisti, Hitler luki hänen kirjaansa ja sai paljon siitä innoitusta tuhota juutalaisia...

Tässä muuten linkki, jossa tietoa uskonpuhdistuksesta. https://www.arvioikaa.com/vaellus11.html
Lily

ViestiKirjoittaja Lily » 24. Elo 2014 09:45

Lutherin kirja on nimeltään Juutalaisista ja heidän vaiheistaan.
Lily

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 24. Elo 2014 10:47

Herätyksen syntyminen maksaa aina 'hintaa'. Ja uskon, että sellainen 'hinnan' maksu on aivan oven edessä. Se myöskin tulee perkaamaan jyvät pois akanoista. Sydämeltään todelliset Jeesuksen seuraajat saavat nousta alennustilastaan loistamaan kuin kirkkaat tähdet tulevan vaikean ajan keskelle. Ne jotka seuraavat Jeesusta, eikä ihmistä ja ihmisen asettamia vaatimuksia. Ne jotka turvaavat kirjoitettuun Sanaan ja tekevät sen mukaan saavat uuden voiman ja nousevat siivilleen kuin kotkat. Siinä unohtuu opit ja kirkkokuntien järjestelmät. Ja monet lähtevät ulos ykkösenä sydämessään Jeesus. Jumala tekee tämän kaiken itse oman aikataulunsa mukaan. Eikä kunniaansa ihmisille mistään jaa.

Mutta ehkä ensin tapahtuu jotain järisyttävää.

Tuli vielä mieleen, niin laitan tähän, kylläkin asiayhteydestään irroitettu jae. Mutta kun tuli mieleen niin laitan. 1kor.10: 12 Sentähden, joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea.
Isoäiti

ViestiKirjoittaja paa » 24. Elo 2014 11:16

Isoäiti kirjoitti:Herätyksen syntyminen maksaa aina 'hintaa'. Ja uskon, että sellainen 'hinnan' maksu on aivan oven edessä. Se myöskin tulee perkaamaan jyvät pois akanoista. Sydämeltään todelliset Jeesuksen seuraajat saavat nousta alennustilastaan loistamaan kuin kirkkaat tähdet tulevan vaikean ajan keskelle. Ne jotka seuraavat Jeesusta, eikä ihmistä ja ihmisen asettamia vaatimuksia. Ne jotka turvaavat kirjoitettuun Sanaan ja tekevät sen mukaan saavat uuden voiman ja nousevat siivilleen kuin kotkat. Siinä unohtuu opit ja kirkkokuntien järjestelmät. Ja monet lähtevät ulos ykkösenä sydämessään Jeesus. Jumala tekee tämän kaiken itse oman aikataulunsa mukaan. Eikä kunniaansa ihmisille mistään jaa.

Mutta ehkä ensin tapahtuu jotain järisyttävää.

Tuli vielä mieleen, niin laitan tähän, kylläkin asiayhteydestään irroitettu jae. Mutta kun tuli mieleen niin laitan. 1kor.10: 12 Sentähden, joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea.

Amen! :thumbup:
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

Re:

ViestiKirjoittaja Siivetön » 24. Elo 2014 12:09

kalamos kirjoitti:Sepä kummallista. Oletko käynyt sisäpuolella?
Minä en muista koskaan kuulleeni kenenkään julistavan,
että vain meidän seurakuntamme on oikeaoppinen.

Sen sijaan olen nähnyt ja kuullut esimerkiksi
luterilaisten puhuvan helluntailaisten tilaisuuksissa jne.
Eikä suinkaan toisia solvaten vaan veljesrakkaudessa.

Minustakin todellinen yhteys ja ykseys on sitä, ettei se vaadi ketään
luopumaan hengellisestä kodistaan / omista seurakuntakodeistaan,
vaan hyväksyy toinen toisensa sellaisena, kuin mitä kukin on, kuului
sitten mihin hengelliseen kotiin hyvänsä.

Ehkäpä se vaatiikin jotain enemmän, kyetä rakastamaan ja olemaan
yhtä siitäkin huolimatta, että kotiosoitteemme ovat eri paikassa?

Minusta ehdotonta rakautta / agapee rakkautta ei ole sellainen, jossa
sanotaan, että voit olla kanssamme täydellisesti yhtä vasta sitten, jos
lähdet ja eroat omasta kodistasi.

Tuntuu jotenkin oudolta ja ristiriitaiselta, ettei sille hengelliselle kodille
anneta mitään merkitystä, eikä koeta sitä tarpeelliseksi omalla kohdallaan,
mutta sen merkitystä pidetäänkin hyvinkin suurena silloin, kun halutaan
osoittaa sen olevan erottavana tekijänä kristittyjen välillä??
Siivetön

ViestiKirjoittaja paa » 24. Elo 2014 12:29

Siis mulle on ihan sama kuuluuko joku kirkkoon tai herätysliikkeeseen, ihan samalla tavalla yritän kohdella kaikkia. Sitä en vaan ymmärrä miksi juosta ihmisten keksimien perinteiden perässä eikä kuunnella Jumalaa tässäkin asiassa, mutta kuten Kalamos jo sanoikin, niin tämä aihe taitaa mennä otsikon ohi, joten ei tästä sen enempää.
paa

ViestiKirjoittaja Siivetön » 24. Elo 2014 12:44

paa kirjoitti:Siis mulle on ihan sama kuuluuko joku kirkkoon tai herätysliikkeeseen, ihan samalla tavalla yritän kohdella kaikkia. Sitä en vaan ymmärrä miksi juosta ihmisten keksimien perinteiden perässä eikä kuunnella Jumalaa tässäkin asiassa, mutta kuten Kalamos jo sanoikin, niin tämä aihe taitaa mennä otsikon ohi, joten ei tästä sen enempää.

Tiedätkö Paa, että meille kaikille hengellinen seurakuntakoti ei ole vain ihmisten keksimien perinteiden perässä juoksemista, vaan Raamatun opettamaa totuutta.

Me olemme Raamatusta ymmärtäneet, että jokaisella tulee olla seurakuntayhteys myöskin tällä tasolla, eli minusta tämä lausuntosi; "...Sitä en vaan ymmärrä miksi juosta ihmisten keksimien perinteiden perässä eikä kuunnella Jumalaa tässäkin asiassa..." oli aika halveksuva meille merkitykseksellisestä seurakuntakodistamme, johon kuulumisen me näemme Jumalan tahdon kuuntelemisena, ei vain ihmisten keksimien perinteiden perässä juoksemisena. :(
Siivetön

ViestiKirjoittaja Lily » 24. Elo 2014 14:02

Minä ainakin tunnen hengen yhteyttä ihan arjessa muiden uskovien kanssa ollessa, en ole koskaan ajatellut että hengen yhteyden ja ykseyden merkkeinä pidetään ehtoollista ym. herätyskristiilisyydessä imeneviä tapoja( jotka muuten ovat paljolti samanlaiset tänä päivänä kuin katolilaisuudessa, esim. Ehtoollinen ja näin ollen eivät ole raamatunmukaiset tavat toimia) Täytyyhän meillä olla yhteys hengessä koko ajan muiden uskovien kanssa, ei se minulla ole vaan kokouksissa tai yhteisissä hengellisissä tapahtumissa...

Uskon ja olen itse todistanut, että Herra käyttää omiaan myös kirkkokunnissa ja yhdistyksissä vaikkakin tuo tapa kokoontua ja erottautua omaksi porukaksi ei olekkaan Hänen tahtonsa.
Lily

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu