Mielestäni raamattua ei voisi tulkita monella eri tavalla.
Jos on uudesti syntynyt ylhäältä on myös saanut Pyhänhenge, joka avaa Sanaa aina niin kuin se on kirjoitettu, eikä jokaiselle eri tavalla. Mutta PH avaa Sanaa sen mukaan missä kasvun vaiheessa milloinkin on ja mitä sen hetkisessä tilanteessa kykenee ymmärtämään. Raamatun Sana ei perustu mielipiteisiin tai omin näkemyksiin, Sana ei koskaan muutu.
Näin sen pitäisi olla mutta valitettavasti jotkut uskovat tulkitsevat Sanaa omalla sielullisella tavalla. Toiset taas nappaavat jakeen sieltä ja jakeen täältä ja kokoavat omia satujaan jättämällä tärkeitä kohtia pois ja näin muodostavat oman mielipiteensä ja näkemyksensä väittämällä perättömiä. Yksi hyvä esimerkki on menestysteologit jotka hyvin usein harrastavat tätä.
Raamattu on kokonaisuus, joka seuraa alusta loppuun ns. punaista lankaa ja on sopusoinussa kaiken aikaa.
Harhaopit yleensä syntyvät usein siitä, että ihmiset eivät lue Sanaa Pyhänhengen johdattamana vaan yrittävät itse sielullisesti ymmärtää sitä.
Tulikohan tämä vähän monimutkaisesti kerottua, toivottavasti siitä ymmärtää edes jotain.
Niin tuosta henkien koettelemisesta vielä, että kysyn hengeltä tunnustaako hän Jeesuksen Kristukseksi lihaan tulleeksi, silloin kun esim. seurakunnan kokouksessa ollessani olen epävärma missä hengessä puhuja puhuu tai jos joku profetoi.
Mutta menessäni kotiin, vien asian uudestaan Jumalalle rukoillen, pyytäen Häneltä johdatusta ja viisautta nähdä asian todellinen laita. Voi myös pyytää, että Jumala avaa raamatusta kohdan joka osoittaa onko esim profetia tai pastorin puhe ollut raamatullinen.
Pääsääntöisesti ei riitä, että asiat koetellaan pelkästään raamatulla, vaan on myös ehdottoman tärkeää, että asioita tutkitaan Pyhässähengessä rukoillen ja kysellen Jumalalta asian laitaa ja että totuus aukeaisi.
Itse asiassa totuuden ja asioiden koetteleminen tapahtuu siten, että rukoillen Jumalaa kysytään häneltä ja hän vastaa joko heti tai sitten oman tahtonsa mukaan ajallaan.
Ihmiset ovat tänä päivänä niin malttamattomia, etteivät jaksa tai ehdi koetella asioita rauhassa ja kunnolla. Saatika sitten odottaa Jumalan vastausta, vaan tekevät asioista omia johtopäätöksiä ja toimivat sen mukaan. Hyvin usein itsekkin sorrun tähän samaan ongelmaan.
Uskovan Hengellinen elämä tulisi olla täynnä kärsivällisyyttä odottaa Jumalan johdattavaa vastausta.
Mikko, nämä eivät ole villejä tarinoita vaan totuutta.
Mutta minun artikulointi ei ole aina parasta mahdollista, joten voi olla, että tulen väärin ymmärretyksi. Myös kirjoittamalla on toisinaa vaikea selittää asioita niin, että tulisi ymmärretyksi eli suulinen keskustelu olisi se kaikkein paras muoto komminikoida.
Se on totta, että koettelemisesta ei opeteta oikeestaan missään ja mitään. Siitä puhutaan jatkuvasti ja käsketään (nyt sorruin itsekkin siihen ja pyydän anteeksi) koettelemaan henget. Eikä muisteta, ettei se ole niin yksinkertaista. Varsinkin uudelle uskovalle. Jossain vaiheessa yritin itsekkin jotekin vaan kerätä tietoa asiasta miten se tapahtuu mutta eihän siitä tietoa löytynyt. Aloin rukoilla Herraa, että hän opettaisi minua ja Hän alkoi opettamaan.
Tämä uskossa eläminen on toisinaan niin vaikeaa, kun ainakin minä pelkään jatkuvasti tekevän asioita väärin ja Jumalan tahdon vastaisesti.
Niin tuosta Jumalan harhaoppisten johdatuksesta sen verran vielä, että kyllähän Jumala on heidän elämässään yrittäen kutsua heitä parannuksen tekoon mutta jos ei kutsuun vastaa ja käänny totuuden tielle ja tee parannusta palaten Jeesuksen ristinsä juurelle katuen ja pyytäen anteeksi harhateitään niin en jaksa uskoa, että Jumala olisi kaiken aikaa johdattamassa uppiniskaista uskovaa, vaan hylkää hänet tallustelemaan omaa tietään.
Eri asia on sitten jos tuo oman tiensä kulkia herää ja kääntyy takaisin Jumalan puoleen niin kuin tuhlaaja poikakin teki niin Jumala antaa lapselleen anteeksi ja ottaa hänet takaisin johdatukseen.
Se mitä minä tunnen Jehovan todistajia niin he eivät tunnusta Jeesuksen jumaluutta
vaan pitävät häntä vain jonkinlaisena profeettana. He eivät myöskään usko Pyhäänhenkeen vaan jonkinlaiseen voimaan. Tästä ei ole kovin pitkä aika, kun keskustelin Jehovien kanssa näistä asioista.
Mutta tämä onkin usein ongelma, että uskovat eivät uskalla sanoa ääneen totuutta,
jos joku on harhaoppinen tai harhaoppeja opettava opettaja. Ollaan niin varovaisia ja
pelätään, että ei vain tuomitsisi ketään.
Vai onko kysymys vain siitä, että pelätää tuon harhaoppisen hyökkääviä ja loukkaavia
sanoja ja käytöstä, joka on aivan normaalia tuossa tilanteessa, että saatana ärähtää,
kun hänen oppeihinsa puututaan ja tontille hypätään.
Tuomio on aina Jumalan mutta uskovalla on lupa ja jopa velvollisuus paljastaa
eksytykset ja se sanotaan myös raamatun Sanassa ja jopa kehoitetaan niin tekemään.
Ettei kenellekkään tulisi sellainen tunne, että luulen tietäväni asioista enemmän kuin
muut tai pidän itseäni parempana kuin muut uskikset niin asia ei ole niin. Olen ihan
samallainen Jeesukses oma taatelin tallaaja niin kuin muutkin. Ehkä vaan hieman räväkkä sellainen.
Olen vain kyllästynyt siihen, että uskovat hyväksyvät nykyisin kaiken mikä kuulostaa
vähänkin hengellisyydeltä tai jos mainitaankin Jeesus, Jumala tai Pyhähenki niin kaikki kelpaa oli kyse sitten mistä tahansa vaikka väärästäkin opista.