*
Olisi korkea aika ymmärtää ja tuntea erityisherkkyyttä. Uskovien joukossa on viidennes uskovista joka kuuluu erityisherkkiin. Se on ominaisuus eli Jumalan lahja - näyttämään julmalle ja sairaalle maailmalle Jumalan todellisen tuntemuksen ja rakkauden. Jumalan istuttamaa ominaisuutta erityisherkkyyttä tässä maailmassa ja kristillisessä maailmassa tarvitaan niinkuin sen Jumala on nähnyt hyväksi. Se on osa uskovien tasapainoa.
Olen koko iän kertonut kaikenlaisille ihmisille Jumalan todellisesta Sanalla koetellusta tuntemuksesta ja sitten olen huomannut että ihmiset ovat kuunnelleet minua korvat höröllä kun olen kertonut heille Sanalla koetellusta Jumalan tuntemuksesta. Jos vanhemmilla on erityisherkkä lapsi niin vanhemmilla olisi hyvä tietää oman lapsen erityisherkkyyden ja tietäisi miten käsitellä erityisherkkää lasta oikealla tavalla.
Olen lukenut seurakuntalaisen.fi:n linkkiä lainaten osittain tekstejä tänne että erityisherkkyys ilmenee yleensä myös hengellisenä herkkyytenä. Hengellinen herkkyys on oikein käytettynä lahja, josta on apua hengellisissä palvelutehtävissä, esimerkiksi esirukoustyössä ja ihmisten puolesta rukoilemisessa. Myös ekstrovertti ja aktiivinen ihminen voi olla erityisherkkä. Ulospäin suuntautunut saattaa vain tajuta herkkyytensä hitaammin, ja hänen voi olla erityisen vaikea osata ottaa aikaa palautumiseen.
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/lahjana-herkkyys/
Myös ulkopuolisten on vaikea uskoa sosiaalisen ja puheliaan ihmisen herkkyyttä, kuten minulle on käynyt usein kun moni ei tiennyt erityisherkkyydestäni koska se ei näy ulkoa päin. Erityisherkillä on herkkä havainto asioita ja myös herkkä vaisto. Noin 15-20% prosenttia kaikista ihmisistä on erityisherkkiä. Erityisherkät ihmiset ovat herkkiä havaitsemaan asioita voimakkaasti ja herkästi esim. pystyvät lukemaan enemmän ihmisiä rivien välistä ja aistii sen, mitä toinen ei sanota ääneen.
Olen tilannut kirjan nimeltä erityisherkkä kristitty. Odotan että se toimitetaan perille niin sitten voin lukea sitä kirjaa. Harmi, uskovien keskellä ei ole paljon puhuttu siitä erityisherkkyydestä kuin erityisherkkien kristittyjen keskellä mutta Raamatun henkilöistäkin voi usein tunnistaa herkät. Esimerkiksi lopunajan lohduttaminen, se on yksi piirteen tunnusmerkki erityisherkkyyteen liittyvästä asiasta. Se tulee aina Kristuksen tuntemisesta, se on osa terveellistä tasapainoa.
Ilman Kristuksen tuntemista, maailman tapahtumiin liiallisesti keskittyminen on sama asia kuin vaelletaan näön ja oman lihan mukaan. Siltä puuttuu terveellinen tasapaino Kristuksen tuntemisen rinnalla. Mutta lopunajan uskovien erityisherkkyyttä ei pidä sivuttaa pois koska se on osa tasapainoa uskovien keskellä ja lohduttaminen on osa siitä niinkuin Sanassaan sanotaan.
1Tess. 4:18 Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.
Elävän uutisen käännöksen mukaan Jumala lohduttaa ja vahvistaa meitä aina koetuksissamme ja vaikeuksissamme. Tarkoitus on että me puolestamme voisimme samalla tavoin auttaa muita ahdistuneita ja tukea tarvitsevia. Voitte olla varmoja että mitä enemmän joudumme kärsimään Kristuksen vuoksi, sitä enemmän Hän auttaa ja rohkaisee meitä.
Olemme kokeneet suuria vaikeuksia välittäessämme teille Jumalan apua ja tietoa pelastuksesta. Mutta Jumala on antanut meille uutta rohkeutta ja voimaa, mikä on välillisesti avuksi teillekin. Kun näette, miten Hän auttaa meitä, ymmärrättehän myös, että Hän lohduttaa teitäkin, kun joudutte näihin samoihin kärsimyksiin. Hän auttaa teitä kestämään ne.
Teidän on varmasti hyvä tietää että Paavalilla ja hänen kohtalotovereilla oli Vähässä-Aasiassa todella suuria vaikeuksia. Tilanne oli heidän mukaan ihan mahdotonta, he eivät edes uskoneet selviävänsä hengissä ja heistä tuntui että he olivat kuolemaan tuomittuja. He huomasivat olevansa voimattomia auttamaan itseänsä ja selviytymään siitä tilanteesta. Sitten he uskoutuivat itsensä kanssa Herran käsiin kokonaan. Hän joka herättää kuolleetkin oli ainoa heidän toivo joka voi pelastaa heidät. Niin, Hän auttoi heitä silloin selviytymään ihmeen kaupalla ja auttaa yhä uudestaan (2Kor. 1:1-10)
Siinä se Kristuksen tunteminen on, se on terveellinen tasapaino ja Hän on ainoa toivo. Emme omissa lihassa voi auttaa selviytymään itsemme kanssa. Kaikki on maksullista kuten mökin tiehuoltomaksu, jokavuotinen kiinteistövero jne. Jättäminen maksamatta tietää jotain ulosottoa, ehkä poliisivoimin. Mutta siitä meillä ei ole asia huolestua etukäteen millä maksamme. On turvauduttava eniten Herraan kuin omaan lihan käsivarteen, joka ei pysty auttamaan meitä ja selviytymään mitään.
Siksi Kristuksen tuntemista tarvitaan aina, jonka kautta usko Häneen ojentautuu, sisäinen rauha ja luottamus Häneen vahvistuu. Hänen käskyjä pitämällä varjellutaan pois onnettomuuksilta. No minulle tuli uni. Näin unta että yksi uskova "opetti" juoksemaan ja pakenemaan tulevia vainoja. Näin unta että metsässä lähdin uskovan kanssa juoksemaan mutta olen hämmentynyt ja huomannut sen olevansa osa lahkoutta. Minä pysähdyin enkä voinut juosta vaille Kristuksen tuntemista joka on osa tärkeää tasapainoa. Näin unta että se uskova yksin jatkoi juoksemaan pois ilman minua.
Painostan vielä keskittymään Jeesukseen Hänen tuntemisen rinnallaan. Lohduttamiseen liittyviä sanoja tulee siitä. Kuunnellaan Häntä, älkää uskovia joilla ei ole lohduttamiseen liittyviä tunnusmerkkejä. He eivät voi olla sellaisia kristuskeskeisiä uskovia jos eivät keskity Häneen Hänen tuntemisen rinnallaan. Kristus on ainoa toivo ja pelastus.
Uskovien voi auttaa itseään ja uloskasvaa pois liiallisesta minäkeskeisyydestä kristuskeskeisyyteen päin ja löytää itsensä lepäämästä Hänessä. Hänen tuntemisen rinnallaan löydetään levon sielulle, sanoo Sanassaan.
Matt. 11:28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
30 Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."