Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 30. Touko 2021 09:15

*
Danielin kirjan 9 luvun viimeinen vuosiviikko osa 2

Monet Herran Jeesuksen opetuslapset ovat opetettu väärin luulemaan, että Danielin kirjan 9 luvun viimeinen vuosiviikko puhuisi antikristuksesta, joka on kuitenkin väärä opetus. Itse näen asian aika lailla Jumalan pilkkaamisena ja Jeesuksen sovitustyön halventamisena koskien tätä Dan 9:27 jaetta, koska Dan 9:27 kertoo Messias Jeesuksen palvelutehtävästä, Hänen sovituskuolemastaan sekä Uuden Liiton vahvistamisesta ja jos tämän jakeen sanotaan puhuvan antikristuksesta, niin silloin on kyse Messias Jeesuksen sovitustyön ja palvelutyön halventamisesta ainakin tämän jakeen kohdalla. Ymmärrän sen, että monet ovat vilpittömästi väärin opetettuja, eivätkä he tahallisesti haluaa halventaa Messias Jeesuksen sovitustyötä ja palvelutehtävää, mutta jos sanotaan Dan 9:27:n tarkoittavan antikristusta, niin silloin halvennetaan Messias Jeesuksen sovitustyötä ja palvelutehtävää Dan 9:27 kohdassa. Me kaikki olemme erehtyneet monessakin kohtaa myös minä, mutta Jumalan armosta saamme tehdä parannusta silloin kun ja jos ymmärrämme erehtyneemme.

Dan 7:
24 Ja ne kymmenen sarvea ovat kymmenen kuningasta, jotka nousevat siitä valtakunnasta. Ja heidän jälkeensä nousee eräs muu, ja hän on erilainen kuin edelliset, ja hän kukistaa kolme kuningasta.
25 Hän puhuu sanoja Korkeinta vastaan ja hävittää Korkeimman pyhiä. Hän pyrkii muuttamaan ajat ja lain, ja ne annetaan hänen käteensä ajaksi ja kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi.
26 Sitten oikeus istuu tuomiolle, ja hänen valtansa otetaan pois ja hävitetään ja tuhotaan loppuun asti.

Danielin kirjan 9 luvun viimeinen vuosiviikko (7 vuotta) kertoo Jumalan täydellisistä teoista, joita Messias Jeesus teki seitsemän vuoden aikana, joista ensimmäiset 3,5 vuotta maan päällä vaeltaessaan ja loput 3,5 vuotta ylösnousseena Messiaana antaen seurakunnalle voiman Pyhässä Hengessä julistaa pelastuksen evankeliumia. Raamatussa luku seitsemän on Jumalan täydellisten tekojen luku, joka myös todistaa sen, että viimeinen vuosiviikko (7 vuotta) kertoo Messiaasta, ei antikristuksesta. Raamattu sanoo antikristuksen toimintavallan kestävän vain 3,5 vuotta (Dan 7:25).

Dan 12:
7 Ja minä kuuntelin pellavapukuista miestä, joka oli virran vetten yläpuolella, ja hän nosti oikean ja vasemman kätensä taivasta kohti ja vannoi hänen kauttansa, joka elää iankaikkisesti: "Siihen on vielä aika, kaksi aikaa ja puoli aikaa. Ja kun pyhän kansan yhden osan hajotus on loppunut, silloin nämä kaikki täyttyvät."
8 Ja minä kuulin, mutta en ymmärtänyt, ja minä sanoin: "Herrani, mikä on oleva näitten päätös?"
9 Niin hän sanoi: "Mene, Daniel, sillä ne sanat pysyvät lukittuina ja sinetöityinä lopun aikaan asti.
10 Monet puhdistetaan, kirkastetaan ja koetellaan, mutta jumalattomat pysyvät jumalattomina, eikä yksikään jumalaton ymmärrä tätä, mutta taidolliset ymmärtävät.
11 Ja siitä ajasta, jolloin jokapäiväinen uhri poistetaan ja hävityksen kauhistus asetetaan, on oleva tuhat kaksisataa yhdeksänkymmentä päivää.
12 Autuas se, joka odottaa ja saavuttaa tuhat kolmesataa kolmekymmentä viisi päivää.
13 Mutta sinä, mene, siksi kunnes loppu tulee; ja lepää, ja nouse osaasi päivien lopussa."

Monet uskovat ja opettavat, että koska Danielin kirjan 12 luku liittyy selvästi lopunaikaan ja siinä puhutaan kolmen ja puolen vuoden ajasta, jolloin jokapäiväinen uhri poistetaan, niin sen täytyy tarkoittaa samaa kuin Dan 9:27 uhrien lakkauttaminen. Tällä perusteella näin uskovat yhdistävät Dan 9:27:n ja Dan 12:11 tarkoittavan yhtä ja samaa asiaa; antikristusta, joka lopunaikana lakkauttaa kolmannen temppelin uhritoimitukset.

Raamattu puhuu antikristuksesta, joka tarkoittaa persoonaa, joka on Kristusta vastaan, mutta samaan aikaan teeskentelee olevan Kristus (Messias). Koska antikristus eksyttää ja pyrkii saamaan ihmiset luulemaan, että hän olisi Messias, niin siksi hän matkii sitä mitä oikea Messias tekee. Tästä syystä antikristus lakkauttaa kolmannen temppelin uhritoimitukset. Tällä tavalla hän eksyttää ihmisiä luulemaan, että Dan 9:27 toteutui hänen "vahvistaessaan" liittonsa (antikristuksen eksytyksen liitto) sekä kun hän lakkautti kolmannen temppelin uhritoimitukset. Antikristus pyrkii matkimaan oikeaa Messias Jeesusta, mutta antikristus vääristää valheella kaiken minkä hän tekee. Danielin kirjan 9 luku ja jae 27 ei todellakaan tarkoita antikristusta, vaan Messias Jeesusta.

Matt 24:15 Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa-joka tämän lukee, se tarkatkoon-

Mark 13:14 Mutta kun näette hävityksen kauhistuksen seisovan siinä, missä ei tulisi-joka tämän lukee, se tarkatkoon-silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille;

Dan 11:31 Hänen lähettämänsä sotajoukot nousevat ja häväisevät pyhäkön linnoituksineen, poistavat jokapäiväisen uhrin ja asettavat sinne hävityksen kauhistuksen.

Jotkut opettavat, että Dan 11:31 ja Jeesuksen sanat Matt 24:15:ssa todistavat sen, että Dan 9:27 ei tarkoita Messiasta, vaan lopunajan antikristusta.

Dan 11:31 kertoo samasta asiasta kuin Dan 12:31, jossa antikristus matkien Jeesusta tulee lakkauttamaan tulevan kolmannen temppelin uhritoimitukset.
Hävityksen kauhistus on viittaus siihen kun Jerusalem ja temppeli tuhottiin vuonna 70 jKr. Hävityksen kauhistuksella voidaan tarkoittaa sitä, että tuleva kolmas temppeli rakennetaan sille samalle perustukselle, jossa seisoi roomalaisten Antonian linnoitus, kun Jerusalem ja temppeli tuhottiin iljetysten siivillä.

Matt 24:15:ssa olevat Jeesuksen sanat liittyen hävityksen kauhistukseen eivät liity Dan 9:27 (Messiaan palvelutehtävään), vaan Dan 11:31, joka kertoo antikristuksesta ja lopunajasta, jolloin antikristus Jeesusta matkien lakkauttaa tulevan kolmannen temppelin uhritoimitukset.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Kesä 2021 18:59

*
Danielin kirjan 9 luvun viimeinen vuosiviikko viimeinen osa 3

Esra 7:
6 tämä Esra lähti Baabelista. Hän oli kirjanoppinut, perehtynyt Mooseksen lakiin, jonka Herra, Israelin Jumala, oli antanut. Ja kuningas antoi hänelle kaikki, mitä hän halusi, koska Esran päällä oli Herran, hänen Jumalansa, käsi.
7 Myös israelilaisia ja pappeja, leeviläisiä, veisaajia, ovenvartijoita ja temppelipalvelijoita lähti Jerusalemiin kuningas Artahsastan seitsemäntenä hallitusvuotena.
8 Ja hän tuli Jerusalemiin viidennessä kuussa kuninkaan seitsemäntenä hallitusvuotena.
9 Sillä ensimmäisen kuun ensimmäisenä päivänä alkoi lähtö Baabelista; ja viidennen kuun ensimmäisenä päivänä hän tuli Jerusalemiin, koska Jumalan hyvä käsi oli hänen päällänsä.

........................
11 ¶ Tämä on jäljennös kirjeestä, jonka kuningas Artahsasta antoi pappi Esralle, kirjanoppineelle, joka oli Herran Israelille antamien käskyjen ja ohjeitten tuntija:
12 "Artahsasta, kuningasten kuningas, pappi Esralle, taivaan Jumalan lain tuntijalle," ja niin edespäin.
13 "Minä annan käskyn, että minun valtakunnassani jokainen Israelin kansan jäsen ja sen papit ja leeviläiset, jotka ovat halukkaat lähtemään Jerusalemiin, lähtekööt sinun kanssasi,

Danielin kirjan 70 vuosiviikon laskemisen ajankohta ajoitetaan siihen kun Esra kumppaneineen lähti Jerusalemiin Persian kuninkaan Artahsastanin (Artaxerxes) seitsemäntenä hallitusvuotena. Encyclopaedia Iranica, joka on Iranin sivilisaation tietoteos ja käsittelee myös muinaisen Persian historiaa sanoo, että Artaxerxes I (sama kuin Esra 7:7 Artahsastan) valtakausi kuninkaana alkoi 465 eKr. Kun laskemme tästä Artaxerxesin seitsemännen hallitusvuoden, niin päädymme vuoteen 458 eKr.

Danielin 70 vuosiviikon profetia alkoi Jerusalemin jälleenrakentamisesta, joka alkoi vuonna 458 eKr. Kun laskemme vuodesta 458 eKr. tiedostaen ettei vuotta nolla ole olemassa, niin 490 vuoden profetian ajanjakso päättyy vuoteen 33 jKr. Edellä oleva aikajakso on oikea Raamatun ilmoittama aikajakso Danielin kirjan 70 vuosiviikon profetian aikajaksosta. Historiasta löydämme tälle vahvistuksen, sillä juutalaisten Talmud Yoma 39B teksti kertoo kuinka 40 vuotta ennen temppelin tuhoamista (tuhottiin 70 jKr.) punainen villaköysi ei enää muuttunut valkoiseksi, joka oli sen merkkinä, että Jumala oli antanut anteeksi Israelin kansan synnit eläinuhrien sovitusveren kautta. Vuonna 30 jKr. juutalaisten todistuksen mukaan oli se vuosi, jolloin punainen villaköysi ei muuttunut valkoiseksi, joka on sama vuosi milloin Herra Jeesus kuoli syntien anteeksisaamiseksi. Herran Jeesuksen sovitustyö ristillä teki eläinuhrit tehottomiksi, siksi punainen villaköysi ei enää koskaan vuoden 30 jKr. muuttunut valkoiseksi, koska synnit saadaan anteeksi tässä Uuden Liiton ajassa vain Herran Jeesuksen sovitustyön kautta.

Juutalaisen Talmudin todistus vuodesta 30 jKr. vahvistaa myös Danielin kirjan todistuksen, sillä 458 eKr. alkoi Jerusalemin jälleenrakentaminen ja kun siitä laskemme 490 vuotta eteenpäin päädymme vuoteen 33 jKr. Kun laskemme Danielin kirjan profetian viimeisen vuosiviikon (7 vuotta) sen viikon puolivälissä (3,5 vuotta Messiaan julkisesta palvelutyön aloittamisesta) tapahtuneeseen Messiaan kuolemaan, niin päädymme vuoteen 30 jKr. joka oli Herran Jeesuksen kuolinvuosi. Juutalainen ja persialainen historia todistavat todeksi Danielin kirjan 70 vuosiviikon aikajaksot, joka huipentui vuoteen 30 jKr. jolloin Herran Jeesuksen kuoleman kautta saatettiin voimaan iankaikkinen syntiuhri, jonka kautta ainoastaan voi saada syntejä anteeksi Uuden Liiton aikakaudessa.

Kreikkalainen historioitsija Thukydides (n. 460-400 eKr.) eli niihin aikoihin, kun Persia kävi sotia Kreikkaa vastaan vuosina 492-449 eKr. Thukydideksen sanotaan kirjoittaneen, että vuonna 471 eKr. Persian kuningas Xerxes I:n poika Artaxerxes I (sama kuin Esra 7:7 Artahsastan) oli noussut kuninkaaksi samana vuonna, eli 471 eKr. Tämän tiedon kautta monet sanovat ettei Artaxerxesin seitsemäs hallitusvuosi olisi ollut 458 eKr. joka romuttaisi Danielin kirjan profetian Messiaan kuolinvuodesta vuonna 30 jKr. Raamatun todistus on tosi ja jos Thukydides on sanonut Artaxerxesin 7 hallitusvuoden olleen 471 eKr. niin se on väärää tietoa.

Thukydides oli kreikkalainen historioitsija ja hän ei varmaankaan pitänyt persialaisia ylimpinä ystävinään ja kirjoittaessaan persialaisista hän hyvinkin saattoi tehdä tahattomia tai tahallisia virheitä. Thukydideksella saattoi olla myös väärää tietoa vuosiluvuista, eikä hän itse edes elänyt vuonna 471 eKr. Kumpaan sinä luotat enemmän muinaisten persialaisten tekemään listaan omien kuninkaidensa hallitusvuosista vai heidän kreikkalaisen vihollisen kirjoittamaan tekstiin, jossa viitataan persialaisen kuninkaan hallitusvuosiin, joka on ristiriidassa persialaisten itsensä tekemien kuninkaiden hallitusvuosien aikajärjestyksen kanssa? Oikea vastaus on tietenkin, että persialaisten oma todistus omien kuninkaidensa hallitusvuosista on tietenkin oikeata tietoa. Erilaisissa lähteissä on erilaisia vuosilukuja liittyen Persian muinaisten kuninkaiden hallitusvuosiin, mutta itse uskon, että Encyclopaedia Iranica, joka on Iranin sivilisaation tietoteos ja käsittelee myös muinaisen Persian historiaa tietää oman kansansa historiasta ja kuninkaidensa hallitusvuosista muita paremmin ja tarkemmin.

Tuon vielä lopuksi esille todisteen siitä, että Danielin kirjan luvun 9 viimeinen vuosiviikko ei tarkoita antikristusta, vaan Messias Jeesusta.

Danielin 70 vuosiviikon profetian laskemisen ajankohta alkoi vuodesta 458 eKr. Annettu aikamäärä oli 490 vuotta ja profetian keskipiste on Messias ja Hänen palvelutehtävänsä. Jos 490 vuosiviikon viimeinen vuosiviikko (7 vuotta) siirretään lopunaikaan yli kahdentuhannen vuoden päähän, niin silloin profetia Messiaasta päättyisi vuoteen 26 jKr. joka tarkoittaisi sitä, että kaikkein tärkein asia vuosiviikkojen ajankohdasta jäisi täyttymättä, joka on vuonna 30 jKr. tapahtunut Messias Jeesuksen kuolema ja sovitustyö syntien anteeksisaamiseksi. Tämä tärkeä yksityiskohta todistaa sen, että Danielin 70 vuosikymmenen profetia Messiaasta on vuodesta 458 eKr. eteenpäin 490 vuoden pituinen ajanjakso, jonka sisään mahtuu profetian tärkein asia, eli Messias Jeesuksen kuolema syntien sovitukseksi, Hänen veressään, joka tapahtui vuonna 30 jKr.

Edellä olevan yksityiskohdan kautta ymmärrämme sen, että Danielin kirjan 9 luvun viimeisen vuosiviikon (7 vuotta) siirtäminen lopunaikaan yli 2000 vuoden päähän kumoaisi Jeesuksen sovitustyön ajankohdan, joka tapahtui vuonna 30 jKr. Herran Jeesuksen kuoleman ja sovitustyön kumoaminen ja halveksunta on sielunvihollisen agenda alusta loppuun asti. Ymmärrän sen ettei monikaan Herran Jeesuksen opetuslapsi tee sitä tahallisesti, vaan väärän opetuksen takia uskoo, että viimeinen vuosiviikko siirretään lopunaikaan yli 2000 vuoden päähän, joka johtaa Jumalan sanan ilmoittaman Herran Jeesuksen kuoleman ja sovitustyön ajankohdan tyhjäksi tekemiseen, jonka Raamattu kuitenkin tarkasti ilmoittaa täsmällisellä vuosilukujen tarkkuudella.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Kesä 2021 19:35

*
Raamattu opettaa ettei vaimoista syntyneitten joukosta ole noussut suurempaa kuin Johannes Kastaja. Edellä oleva Raamatun sanan opetus sisältää todella tärkeän sanoman ja opetuksen, jonka jokaisen Herran Jeesuksen opetuslapsen tulisi ymmärtää ja tallettaa sydämelleen uskonelämänsä aarteeksi. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.

Matt 11:
7 ¶ Kun he olivat menneet, rupesi Jeesus puhumaan kansalle Johanneksesta: "Mitä te lähditte erämaahan katselemaan? Ruokoako, jota tuuli huojuttaa?
8 Vai mitä lähditte katsomaan? Ihmistäkö, hienoihin vaatteisiin puettua? Katso, hienopukuiset ovat kuningasten kartanoissa.
9 Vai mitä te lähditte? Profeettaako katsomaan? Totisesti, minä sanon teille: hän on enemmän kuin profeetta.
10 Tämä on se, josta on kirjoitettu: ‘Katso, minä lähetän enkelini sinun edelläsi, ja hän on valmistava tiesi sinun eteesi’.
11 Totisesti minä sanon teille: ei ole vaimoista syntyneitten joukosta noussut suurempaa kuin Johannes Kastaja; mutta vähäisin taivasten valtakunnassa on suurempi kuin hän.

Luuk 7:
24 Kun Johanneksen lähettiläät olivat menneet, rupesi hän puhumaan kansalle Johanneksesta: "Mitä te lähditte erämaahan katselemaan? Ruokoako, jota tuuli huojuttaa?
25 Vai mitä lähditte katsomaan? Ihmistäkö, hienoihin vaatteisiin puettua? Katso, ne jotka koreissa vaatteissa käyvät ja herkullisesti elävät, ne ovat kuningasten linnoissa.
26 Vai mitä lähditte katsomaan? Profeettaako? Totisesti, minä sanon teille: hän on enemmän kuin profeetta.
27 Tämä on se, josta on kirjoitettu: ‘Katso, minä lähetän enkelini sinun edelläsi, ja hän on valmistava tiesi sinun eteesi’.
28 Minä sanon teille: ei ole vaimoista syntyneitten joukossa yhtäkään suurempaa kuin Johannes; mutta vähäisin Jumalan valtakunnassa on suurempi kuin hän.

Raamattu sanoo ettei vaimoista syntyneitten joukosta ole noussut suurempaa kuin Johannes Kastaja, mutta mitä tämä sanoma tarkoittaa? Miksi hän on suurin vaimoista syntyneitten joukoista? Raamatun sanan mukaan Johannes Kastajan kätten kautta ei ole tapahtunut yhtään sellaista ihmetekoa, että sairaat parantuisivat fyysisistä sairauksistaan tai että kuolleet heräisivät henkiin, eikä minkäänlaista muutakaan voimallista ihmeeseen perustuvaa tekoa tapahtunut Johannes Kastajan kautta. Monien Raamatun Jumalan profeettojen kautta on tapahtunut monenlaisia voimallisia ihmetekoja, sairaat ovat tulleet terveiksi ja kuolleita on herännyt henkiin jne. Miksi Raamattu sanoo Johannes Kastajan olleen suurin vaimoista syntyneitten joukosta ja että hän on enemmän kuin profeetta, vaikka hänen kauttaan ei tapahtunut voimallisia ihmetekoja?

Luuk 1:
13 Mutta enkeli sanoi hänelle: "Älä pelkää, Sakarias; sillä sinun rukouksesi on kuultu, ja vaimosi Elisabet on synnyttävä sinulle pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Johannes.
14 Ja hän on oleva sinulle iloksi ja riemuksi, ja monet iloitsevat hänen syntymisestään.
15 Sillä hän on oleva suuri Herran edessä; viiniä ja väkijuomaa hän ei juo, ja hän on oleva täytetty Pyhällä Hengellä hamasta äitinsä kohdusta.
16 Ja hän kääntää monta Israelin lapsista Herran, heidän Jumalansa, tykö.
17 Ja hän käy hänen edellään Eliaan hengessä ja voimassa, kääntääksensä isien sydämet lasten puoleen ja tottelemattomat vanhurskasten mielenlaatuun, näin Herralle toimittaaksensa valmistetun kansan."

Matt 3:
1 ¶ Niinä päivinä tuli Johannes Kastaja ja saarnasi Juudean erämaassa
2 ja sanoi: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".
3 Sillä hän on se, josta profeetta Esaias puhuu sanoen: "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: ‘Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi’."
4 Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hänen ruokanaan oli heinäsirkat ja metsähunaja.
5 Silloin vaelsi hänen tykönsä Jerusalem ja koko Juudea ja kaikki Jordanin ympäristö,
6 ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.

..........................
11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
12 Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisunsa aittaan, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa."

Johannes Kastaja on ainoa poikkeus miehen ja naisen yhtymisen kautta syntyneistä ihmistä, sillä hän on ainoastaan täytetty Pyhällä Hengellä äitinsä kohdusta. Tämä tekee hänestä suuren Raamatun sanan opetuksen mukaan, koska Messiaan edellä kulkevan sanansaattajan täytyi olla valmistettu näin äitinsä kohdusta asti kyetäkseen toteuttamaan maailman tärkeimmän tehtävän - tehdä tunnetuksi ja osoittaa Herra Jeesus maailmalle. Johannes Kastajan tehtävä oli käydä Herran (Jeesus) edellä ja Eliaan hengessä ja voimassa, kääntääkseen isien sydämet lasten puoleen ja tottelemattomat vanhurskasten mielenlaatuun, toimittaakseen Herralle valmistetun kansan. Tämän tehtävän ydin oli todistaa ja osoittaa Herra Jeesus maailmalle ja Israelin kansalle.

Johannes Kastaja oli Herran Jeesuksen edelläkävijä ja sanansaattaja, jonka tehtävänä oli valmistaa kansaa kohtaamaan Messias Jeesusta ja uskomaan Messias Jeesukseen. Tämän tähden Johannes Kastaja kastoi vedellä parannukseen, mutta Herra Jeesus kastaa parannukseen Pyhässä Hengessä.

Joh 1:
28 Tämä tapahtui Betaniassa, Jordanin tuolla puolella, jossa Johannes oli kastamassa.
29 ¶ Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!
30 Tämä on se, josta minä sanoin: ‘Minun jälkeeni tulee mies, joka on ollut minun edelläni, sillä hän on ollut ennen kuin minä’.
31 Ja minä en tuntenut häntä; mutta sitä varten, että hän tulisi julki Israelille, minä olen tullut vedellä kastamaan."
32 Ja Johannes todisti sanoen: "Minä näin Hengen laskeutuvan taivaasta alas niinkuin kyyhkysen, ja se jäi hänen päällensä.
33 Ja minä en tuntenut häntä; mutta hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: ‘Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä’.
34 Ja minä olen sen nähnyt ja olen todistanut, että tämä on Jumalan Poika."
35 Seuraavana päivänä Johannes taas seisoi siellä ja kaksi hänen opetuslapsistansa.
36 Ja kiinnittäen katseensa Jeesukseen, joka siellä käveli, hän sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa!"
37 ¶ Ja ne kaksi opetuslasta kuulivat hänen näin puhuvan ja seurasivat Jeesusta.

Johannes Kastaja oli Eliaan hengessä ja voimassa, mutta siitä huolimatta Raamattu ei sano Johannes Kastajan tehneen yhtään ihmetekoa, vaikka profeetta Elian kautta tapahtui monta ihmetekoa. Johannes Kastajan ollessa Eliaan hengessä ja voimassa tarkoittaa sitä kun Johannes Kastaja saarnasi Jumalan sanaa, joka sai aikaan sen, että monet israelilaiset tekivät parannuksen ja tunnustivat syntinsä, tullen pois tottelemattomuudesta uskon kuuliaisuuteen Jumalaa kohtaan. Näin Johannes Kastajan palvelutyö oli Elian hengessä ja voimassa, sillä myös Elian palvelutehtävän kautta monet juutalaiset hylkäsivät epäjumalanpalveluksen ja uskoivat Herraan. Herraan uskominen on suurempaa kuin voimalliset ihmeteot. Johannes Kastaja ei tehnyt yhtään voimallista ihmetekoa, mutta hän julisti parannuksen sanomaa ja kehotti uskomaan Herraan Jeesukseen, joka Jumalan Karitsana ottaa pois maailma synnit.

Johannes Kastaja oli siksi suurin vaimoista syntyneitten joukosta, koska hän oli huutavan ääni erämaassa, joka julisti parannuksen sanomaa, koska taivasten valtakunta oli tullut lähelle (Jeesuksen tullessa maan päälle). Johannes Kastaja oli huutavan ääni erämaassa, joka valmisti sanansaattajana Herran tietä (Jeesus). Johannes Kastaja ei tehnyt yhtään ihmetekoa, mutta sen sijaan hän julisti sanomaa Herrasta Jeesuksesta, Jumalan Karitsana, joka ottaa pois maailman synnit (syntien anteeksiantamus uskon kautta Herraan Jeesukseen). Itse ymmärrän, uskon ja näen, että Johannes Kastajan kaikista vaimoista syntyneitten joukosta suurimpana oleminen merkitsee sitä, että hän esitteli maailmalle Herran Jeesuksen ja julisti Jumalan valtakuntaa Jeesuksesta syntien anteeksisaamiseksi ja tämä on suurin asia tässä maailmassa. Sanoma ja evankeliumi Herrasta Jeesuksesta on ihmetekoja suurempaa ja siksi Raamattu sanoo:

Apt 14:3 Niin he oleskelivat siellä kauan aikaa ja puhuivat rohkeasti, luottaen Herraan, joka armonsa sanan todistukseksi antoi tapahtua tunnustekoja ja ihmeitä heidän kättensä kautta.

Ihmeet ja tunnusteot seuraavat julistettua sanaa, armon evankeliumia Herrasta Jeesuksesta. Syntien anteeksisaaminen ja pelastuminen synnin ja saatanan vallasta uskon kautta Herraan Jeesukseen on Jumalan ihmeteoista kaikkein suurin ihme. Meidän uskovien tulee palata takaisin yksinkertaiseen evankeliumin julistamiseen Herrasta Jeesuksesta, koska pelastus Herrassa Jeesuksessa on Jumalan ihmeistä kaikista suurin ja tärkein, joka ylittää suuruudessaan ja tärkeydessään kaikki muut ihmeet ja tunnusteot. Herra Jeesus vuodatti verensä ja kuoli ristillä syntien anteeksisaamiseksi, jonka todisteeksi Hän nousi Isänsä oikealle puolelle taivaissa.

Johannes Kastaja oli muihin ihmisiin nähden suurin vaimoista syntyneitten joukosta, mutta Johannes Kastajaakin suurempaa oli Herran Jeesuksen syntyminen ihmiseksi neitseestä syntien anteeksisaamiseksi - Jumala tuli ihmiseksi:

Jes 7:14 Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.

Matt 1:
20 Mutta kun hän tätä ajatteli, niin katso, hänelle ilmestyi unessa Herran enkeli, joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi; sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä.
21 Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä."
22 Tämä kaikki on tapahtunut, että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo:
23 "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel," mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.

Luuk 2:
10 Mutta enkeli sanoi heille: "Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle:
11 teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.

Joh 1:
1 ¶ Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Kesä 2021 19:38

*
Liiton veri syntien anteeksiantamiseksi

Matt 26:
26 ¶ Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".
27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
28 sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
Luuk 22:20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.

Herra Jeesus vuodatti verensä Golgatan ristinpuulla syntien anteeksiantamiseksi ja jokainen, joka tunnustaa syntinsä ja uskoo Herraan Jeesukseen saa syntinsä anteeksi Jumalan armosta. Uusi Liitto on veriliitto Jumalan ja ihmisen välillä Herran Jeesuksen sovitusveren kautta. Herran Jeesuksen veri tuo puhdistuksen synneistä syntien anteeksiantamuksen kautta.

Kol 1:
12 ¶ Ja kiittäkäät Isää, joka meitä soveliaaksi tehnyt on pyhäin perimisen osallisuuteen valkeudessa,
13 Joka meitä pimeyden vallasta pelasti ja on meidät siirtänyt rakkaan Poikansa valtakuntaan,
14 Jonka kautta meillä on lunastus hänen verensä kautta, nimittäin syntein anteeksi antamus, (Biblia)
Kun Herra Jeesus verensä kautta lunastaa ja pelastaa ihmisen, joka tekee parannuksen (katumus, syntien tunnustaminen, mielenmuutos) ja uskoo Herraan Jeesukseen, niin Jumala siirtää ihmisen pimeyden ja saatanan vallasta Jumalan valtakuntaan osoituksena syntien anteeksiantamuksesta ja osallisuudesta pelastukseen sekä iankaikkiseen elämään.

Hebr 9:
20 sanoen: "Tämä on sen liiton veri, jonka Jumala on teille säätänyt".
21 Ja samoin hän verellä vihmoi myös majan ja kaikki palvelukseen kuuluvat esineet.
22 Niin puhdistetaan lain mukaan miltei kaikki verellä, ja ilman verenvuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista.
Hebr 9:14 kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!

Hebr 13:
20 Mutta rauhan Jumala, joka on kuolleista nostanut hänet, joka iankaikkisen liiton veren kautta on se suuri lammasten paimen, meidän Herramme Jeesuksen,

Jumala on säätänyt laissaan (opetuksen sana ja ilmoitus) syntien anteeksiantamuksen tapahtuvan verenvuodattamisen kautta, koska syntisen ihmisen pahat teot voi sovittaa vain viattoman uhrin veri ja kuolema. Vanhan liiton uhrit olivat esikuvaa Herran Jeesuksen kautta tapahtuvasta viattomasta syntiuhrista, jonka veren kautta tapahtuu kertakaikkinen ja iankaikkinen syntien anteeksiantamus. Uskovan ihmisen armosta pelastumisen perustus on viattoman ja syyttömän Herran Jeesuksen veri ja kuolema syntien anteeksisaamiseksi.

Hebr 13:
11 Sillä niiden eläinten ruumiit, joiden veren ylimmäinen pappi syntien sovitukseksi kantaa kaikkeinpyhimpään, poltetaan ulkopuolella leirin.
12 Sentähden myös Jeesus, pyhittääkseen omalla verellänsä kansan, kärsi portin ulkopuolella.
13 Niin menkäämme siis hänen tykönsä "ulkopuolelle leirin," hänen pilkkaansa kantaen;
14 sillä ei meillä ole täällä pysyväistä kaupunkia, vaan tulevaista me etsimme.
15 Uhratkaamme siis hänen kauttansa Jumalalle joka aika kiitosuhria, se on: niiden huulten hedelmää, jotka hänen nimeänsä ylistävät.
16 Mutta älkää unhottako tehdä hyvää ja jakaa omastanne, sillä senkaltaisiin uhreihin Jumala mielistyy.

3 Moos 6:
24 ¶ Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
25 "Puhu Aaronille ja hänen pojillensa ja sano: Tämä on laki syntiuhrista. Siinä paikassa, missä polttouhri teurastetaan, teurastettakoon myös syntiuhri Herran edessä; ja se on korkeasti-pyhä.
26 Pappi, joka syntiuhrin uhraa, syököön sen; pyhässä paikassa se syötäköön, ilmestysmajan esipihalla.
27 Jokainen, joka sen lihaan koskee, on pyhäkölle pyhitetty, ja jos sen verta on pirskunut vaatteille, niin pese pyhässä paikassa se, mihin sitä on pirskunut.
28 Ja saviastia, jossa se keitetään, rikottakoon; jos se on keitetty vaskiastiassa, hangattakoon astia puhtaaksi ja huuhdottakoon vedellä.
29 Jokainen miehenpuoli papeista saakoon sitä syödä; se on korkeasti-pyhää.
30 Mutta mitään syntiuhria, jonka verta viedään ilmestysmajaan sovituksen toimittamista varten pyhäkössä, älköön syötäkö, vaan se poltettakoon tulessa."

Hebr 9:
11 Mutta kun Kristus tuli tulevaisen hyvän ylimmäiseksi papiksi, niin hän suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä tehty, se on: joka ei ole tätä luomakuntaa,
12 meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen.

.........................

24 Sillä Kristus ei mennyt käsillä tehtyyn kaikkeinpyhimpään, joka vain on sen oikean kuva, vaan itse taivaaseen, nyt ilmestyäkseen Jumalan kasvojen eteen meidän hyväksemme.
25 Eikä hän mennyt uhratakseen itseänsä monta kertaa, niinkuin ylimmäinen pappi joka vuosi menee kaikkeinpyhimpään, vierasta verta mukanaan,
26 sillä muutoin hänen olisi pitänyt kärsimän monta kertaa maailman perustamisesta asti; mutta nyt hän on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä.

VL:n järjestyksessä ylimmäinen pappi vei kerran vuodessa suurena sovituspäivänä syntiuhrieläimen verta kaikkeinpyhimpään pirskottaen armoistuimen päälle seitsemän kertaa syntiuhrin verta (numero seitsemän kertoo Jumalan täydellisistä teoista). Kun VL:n ylimmäinen pappi vei suurena sovituspäivänä syntiuhrin verta syntien sovitukseksi kaikkeinpyhimpään, niin yhtään ihmistä ei saanut olla ilmestysmajassa, siihen saakka kunnes hän oli tullut sieltä pois ja oli toimittanut itsellensä ja perheellensä ja koko Israelin seurakunnalle sovituksen. VL:n järjestyksen mukaisesti syntiuhrin uhraavan papin tuli syödä syntiuhri pyhässä paikassa, ilmestysmajan esipihalla. VL:n järjestyksen mukaan suurena sovituspäivänä uhrattujen syntiuhrieläinten nahkaa, lihaa ja sisälmyksiä ei kuitenkaan saanut syödä, vaan ne piti viedä leirin ulkopuolelle poltettavaksi.

Herra Jeesus on Uuden Liiton Ylimmäinen Pappi, joka oli synnitön sekä viaton ja Hänen sovitusverensä syntien anteeksisaamiseksi vuodatettiin Herran edessä. Herran Jeesuksen veri tuo iankaikkisen sovituksen, koska Hän itse oli ja on viaton sekä täydellinen ja Hänen syntiuhriaan ei enää koskaan toisteta ja siksi se on täydellinen ja iankaikkinen syntiuhri syntien sovitukseksi. Raamattu sanoo Herran Jeesuksen menneen oman verensä kautta kaikkeinpyhimpään, joka ei ollut ihmiskäsin tehty. Tämä tarkoittaa sitä, että kun Herra Jeesus kuoli, niin Hän nousi kuolleista ja meni taivaaseen Isänsä oikealle puolelle, koska Hän oli verensä kautta saanut aikaan iankaikkisen lunastuksen. VL:ssa suurena sovituspäivänä ilmestysmajassa ei saanut olla uhrien uhrauksen aikana ketään muuta kuin ylimmäinen pappi, joka oli esikuvaa Herran Jeesuksen syntiuhrista, sillä Hän yksin on ainoastaan kelvollinen astumaan Isä Jumalan eteen Ylimmäisenä Pappina suoritettuaan iankaikkisen syntien sovituksen oman verensä kautta.

VL:n suuren sovituspäivän syntiuhria ei saanut syödä, vaan se piti polttaa ja hävittää leirin ulkopuolella. Herran Jeesuksen sovitusveren vuodattaminen ja syntiuhrina kuoleminen piti suorittaa leirin ulkopuolella (ulkopuolella ilmestysmajan, temppelin, Jerusalemin muurien), koska Hänen piti VL:n esikuvan mukaan kärsiä ulkopuolella leirin, pyhittääkseen UL:n kansan oman verensä kautta. Herra Jeesus täytti VL:n suuren sovituspäivän esikuvan, sillä Hänet tapettiin temppelin ja Jerusalemin ulkopuolella esikuvan täyttymyksen tähden, syntien sovittamiseksi iankaikkisesti.

VL:ssa ulkopuolella leirin oleminen kuvasi usein asioita, joilla ei ollut arvoa ja jotka olivat häpeällisiä ja siksi ne piti hävittää, tuhota tai polttaa ulkopuolella leirin. Itse koen, että Jumala asetti ja sääti suuren sovituspäivän syntiuhrin nahan, lihan ja sisälmyksien polttamisen ja hävittämisen pitäneen tapahtuvan ulkopuolella leirin, koska se kuvaa sitä kuinka ihminen ei syntisenä arvosta Jumalan tekoja, vaan pitää niitä arvottomina itselleen synnin kapinan tähden. Jumala kuitenkin rakastaa luomaansa ihmistä ja pelastaa jokaisen ihmisen, joka vastaanottaa pelastuksen uskon kautta Herraan Jeesukseen. Herran Jeesuksen syntiuhri verensä kautta on Jumalalle kelpaava uhri ja siksi Jeesuksen täydellisyys luetaan sen ihmisen hyväksi, joka suostuu vastaanottamaan pelastuksen uskon kautta Herraan Jeesukseen. Jumalan armo ja rakkaus on äärimmäisen suurta ja jaloa.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Kesä 2021 13:49

*
Näitä kuutta Herra vihaa, ja seitsemää hänen sielunsa kauhistuu

Snl 6:
16 Näitä kuutta Herra vihaa, ja seitsemää hänen sielunsa kauhistuu (tovebah):
17 ylpeitä silmiä, valheellista kieltä, käsiä, jotka vuodattavat viatonta verta,
18 sydäntä, joka häijyjä juonia miettii, jalkoja, jotka kiiruusti juoksevat pahaan,
19 väärää todistajaa, joka valheita puhuu, ja riidan rakentajaa veljesten kesken.

Jumala vihaa kaikkea syntiä, mutta Hänen sanassaan on kuusi syntiä, jota Hän vihaa ja seitsemäs, jota Hän kauhistuu. Meidän uskovien tulee varoa ettemme ajaudu näiden syntien vangeiksi. Ylpeä ei ota vaarin Jumalan teistä, vaan itse päättää miten palvelee Jumalaa tai sitten on palvelematta. Valhe saa paljon pahaa aikaan, joka tuhoaa ihmissuhteita ja jonka kautta saatetaan toinen pahaan huutoon. Viattoman veren vuodattaminen on synti, jonka kautta tuhotaan ihmiselämä. Juonikkuus punoo pahoja juonia lähimmäisen pään menoksi tehden pahaa lähimmäistään kohtaan. Väärä todistaja puhuu valhetta ja siten mustamaalaa ja panettelee lähimmäisiään vastaan. Näitä kuutta syntiä Jumala vihaa.

Seitsemäs synti jota Jumala kauhistuu on riidan rakentaja veljesten keskelle. Uskovien keskuudessa on valtava määrä riitoja, katkeruutta ja jopa vihaakin toinen toisiaan kohtaan. Tämä synti on Jumalan silmissä sellainen, joka saa Jumalan kauhistumaan. Sananlaskuissa luvussa 6 ja jakeessa 16 oleva sana kauhistuu on hepreaksi tovebah, joka tarkoittaa kauhistusta ja inhottavaa asiaa. Kun Jumala on vanhan liiton kirjoituksissa sanonut sanassaan homouden olevan kauhistus ja inhottava asia, niin VT käyttää usein hepreankielen sanaa tovebah kuvaamaan sitä kuinka homous on Jumalalle kauhistus ja inhottava asia. Koska Jumalan sana sanoo Jumalan kauhistuvan riitaa veljesten kesken ja käyttää kauhistumisesta sanaa tovebah, niin Jumalan sanan opetuksen mukaan homouden harjoittaminen ja veljesten välinen riita on yhtä paha ja kauhistuttava synti Jumalan kasvojen edessä.

Meidän uskovien tulisi tehdä parannusta tällä alueella ja elää anteeksiantamuksessa toinen toistemme kanssa, emmekä saa ylläpitää sydämissämme riitaa Kristuksessa olevia sisaria ja veljiä vastaan. Uskovien välillä olevat riidat ja erimielisyydet ovat este monien sielujen pelastumiselle sekä sille etteivät monet uskovat pääse henkilökohtaisesti eteenpäin uskon elämässään. Se tietenkin tulee ymmärtää, että sävyisyyden Hengessä suoritettu väärien oppien ja profeettojen paljastaminen ei ole riidassa elämistä, vaan on eräs tärkeä Raamatullinen toimenpide ettemme eksyisi ja harhautuisi pois totuudesta.

Olen huolissani niistä uskovista, jotka suuntaavat tarmonsa vääryyden ja valheen kautta toisen uskon sisaren tai veljen mustamaalaamiseen, mutta samaan aikaan he ovat osallisina joihinkin edellä mainittuihin seitsemään syntiin, jotka Jumala tuomitsee. Ja mikä on kaikkein kauheinta on olla osallisena seitsemänteen syntiin, riidan rakentamiseen veljesten kesken ja se on synti, johon Jumala kauhistuu. Ikävä tosiasia on se, että lopunaikana nousee pahoja palvelijoita, jotka alkavat lyömään kanssapalvelijoitaan ja he tekevät sitä yhdessä myös maailman ihmisten kanssa, tämän profetian mukaan. Olemme jo nyt siinä ajassa, kun Herran Jeesuksen profetia lopunajan pahasta palvelijasta on alkanut toteutumaan. Jumalan tuomio alkaa ensin Herran huoneesta (seurakunnasta), voi kunpa tämän ymmrtäisimme ja olisimme aralla tunnolla Herramme edessä.

Rukoukseni on, että Jumalan rakkaus totuudessa saisi yhä enemmän tehdä työtä jokaisen (myös minun) uskovan sydämessä.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Kesä 2021 08:54

*
Usein kuulen uskovien piireissä paheksuttavan tietoa, mutta asia ei ole niin yksinkertainen, että tiedon voi heittää roskakoriin. Tieto tekee ihmisen ylpeäksi jos tieto jää itsekkään oikeaoppiseksi teoreettiseksi tiedoksi ihmisen pään tasolle. Eli jos tieto jää tiedoksi, joka toimii vain pään tietona, muttei laskeudu sydämen tasolle. Tieto ilman rakkautta paisuttaa aina uhrinsa. Uskova jonka pääasiallinen tarkoitus on kerätä tietoa ja teoreettisen tietopuolisesti uskoa kirjoitettuun sanaan (Raamatun) jää aina ylpeäksi ja väittelynhaluiseksi, jonka kautta hän haluaa päteä tiedoillaan.

1 Kor 8:
1 ¶ Mitä sitten epäjumalille uhrattuun lihaan tulee, niin tiedämme, että meillä kaikilla on tieto. Tieto paisuttaa, mutta rakkaus rakentaa.
2 Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee;

Uskovainen kuitenkin tarvitsee tietoa Jumalasta ja Jumalan sanasta, koska muutoin hän ei tiedä kuinka palvella Jumalaansa. Tiedon tarkoituksena on uskon kautta sulautua ihmisen sydämeen, jossa tieto pukeutuu Jumalan rakkauteen Pyhän Hengen armovaikutuksen kautta. Tiedon tarkoituksena on se, että Jumalan sanan ja Pyhän Hengen yhteisvaikutuksen kautta uskovainen ihminen muuttuu Jumalan kuvan kaltaisuuteen. Huom! Ihmisestä ei tule Jumalaa, vaan Jumalan kuvan kaltainen.

Raamatun tutkimisen ja Raamatun tiedon tutkimisen perusperiaate on siis tiedon muuttuminen rakkauden palveluksi uskovan sydämessä. On hyvä myös tutkia ja perehtyä Raamatun aikaiseen kulttuuriin ja tapoihin, mutta niistä ei saa tulla itse tarkoitus, vaan niidenkin tulee tukea rakkaudessa suoritettavaa Jumalanpalvelusta. Raamatun kulttuuri ja sen aikojen tapojen tutkiminen ei välttämättä kiinnosta kaikkia uskovia, vaan joillekin riittää sanoma ja rakkauden kautta vaikuttava usko, jonka Jeesus vaikuttaa ilman tätä kulttuurin ja taustojen tietämistä. Hyvä näinkin, sillä kuitenkin jokaisen uskovan tulisi kasvaa Pyhän Hengen vaikuttamassa rakkaudessa on sitten kutsu ja palvelutehtävä mikä tahansa.

Pyhän Hengen tehtävä on vaikuttaa rakkautta uskovan sydämessä, Jumalaa ja Hänen sanaansa kohtaan kuin myös kaikkia ihmisiä kohtaan. Nykykristillisyydessä on paljon lihallista tiedon tasolla vaikuttavaa puoluekristillisyyttä, jossa jokaisen puolueen jäsenet kiivailevat lihan voimalla oman puolueensa oppinsa paremmuudesta. Samoin monet pätevät tiedoillansa ja pumppaavat itsensä täyteen tietoa, mutta heillä ei ole aikomustakaan ja halua elää käytännössä Jumalan tahdon mukaan. Jotkut myös tämän tiedon hakemisen kautta haluavat päteä siten että he lyövät korville koko ajan muita. Jos ei sittenkään nykyisessä kristillisessä kentässä ole tarpeeksi aitoa Pyhän Hengen vaikutusta ja täyteyttä tai sitten ei olla suostuttu Pyhän Hengen hallinta vallan alle?

Todellinen oikea tieto Jumalan sanasta johtaa aina uskovaisen elämän sisäiseen muutosprosessiin, jossa uskovainen iestetään Hengen vaikuttamaan hedelmään, joka on; rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, sävyisyys, uskollisuus ja itsensähillitseminen.

Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta, sillä niiden tähden tulee Jumalan viha, ja niissä tekin ennen vaelsitte, kun niissä elitte. Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe suustanne. Älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan ,Kol 3:5-10.

Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu, Room 5:5.

Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niin kuin tulee tietää. Tämä tarkoittaa juuri sitä, että jos tieto on jäänyt vain pään tasolle, mutta ei ole laskeutunut sydämen tasolle, niin ei tämä kyseinen henkilö kuitenkaan mitään tiedä. Otan esimerkin elävästä elämästä. Jos vaimo kehottaisi miestänsä siivoamaan ja tiskaamaan kotonansa, vaikka mies tietäisi kuinka tulee siivota ja tiskata, muttei tekisi kuitenkaan mitään, vaan kerskaisi siitä kuinka oikeaoppisesti tulee tiskata ja siivota niin ei hän kuitenkaan mitään tietäisi siivoamisesta ja tiskaamisesta. Jumalan sanan tiedon tarkoitus on toimia käytännössä eikä jäädä teoriaksi kahden korvan väliin.

Tiedon lisääminen tuo myös tuskaa ja ahdistusta ihmisen elämään. Mutta on myös tietoa, joka tuo iloa ihmisen sydämeen ja suurin ilonaihe ihmisen sydämelle onkin ilosanoma Jeesuksesta Kristuksesta. On myös olemassa Jumalan mielen mukaista murhetta, jonka kautta kuitenkin hyvä hedelmä ihmisen sydämessä saa kasvaa ja vahvistua.

Saarnaajan kirja päättyy ihanaan lopputoteamukseen, joka kuuluu näin: ”Loppusana kaikesta, mitä on kuultu, on tämä: Pelkää Jumalaa ja pidä hänen käskynsä, sillä niin tulee jokaisen ihmisen tehdä. Sillä Jumala tuo kaikki teot tuomiolle, joka kohtaa kaikkea salassa olevaa, olkoon se hyvää tai pahaa.” Jumalan käskyt eivät ole minulle ankaria kielto määräyksiä siitä mitä en saa tehdä. Jumalan käskyt luovat turvallisuuden minun sydämeeni, koska Hänen käskyissään on terveet ohjeet ihmisen elämään. Raamattu onkin ihmisen ja Jumalan välisen suhteen käsi-, oppi- ja ohjekirja. Jos ihminen toimii vastoin Jumalan sanaa menee hän väistämättä ennemmin tai myöhemmin rikki. Synti on vain niin rajulla tavalla sitonut ja paaduttanut ihmisen, että harva ihminen huomaa synnin hirvittävän tuhovaikutuksen. Valitkaamme siis Jumalan rakkauden ja totuuden evankeliumi, jotta saamme nauttia Jumalan vanhurskaista ja hyvistä antimista.

Ilman rakkauden totuutta emme ole terveessä uskossa

1 Kor 13:
1 ¶ Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
2 Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
3 Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.

Tieto ilman rakkautta on turhaa eikä hyödytä uskovaa mitenkään. Tiedon tarkoituksena on Pyhässä Hengessä rakkauden kautta pukeutua Jumalan kuvan kaltaisuuteen. Uskovaa ei siis ole kutsuttu keräämään teoreettista tietoa, vaan tietoa Jumalan sanan opetuksesta ja tahdosta, jonka tulee sulautua ja muuttua meissä rakkauden ja totuuden palveluksi käytännön elämän tasolla.

Kol 3:
8 ¶ Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe suustanne.
9 Älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa
10 ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Kesä 2021 10:29

*
Herra Jeesus tuli lihaksi (syntyi ihmiseksi) sitä varten, että Hän toisi pelastuksen, syntien anteeksiantamuksen sekä iankaikkisen elämän verensä, kuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta jokaiselle ihmiselle, joka uskoo Herraan Jeesukseen. Jumala tuli ihmiseksi Herrassa Jeesuksessa, että voisimme saada yhteyden ja sovinnon Jumalan kanssa. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan avulla rukouksen kera.

Jes 7:14 Sentähden Herra itse antaa teille merkin (oth): Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.

Herra lupasi antaa Israelin kansalle (myös koko maailmalle) merkin, jonka vain Jumala voi tehdä. Herra lupasi merkiksi neitsyen raskaaksi tulemisen, joka synnyttää pojan, jonka nimeksi tulee Immanuel (Jumala meidän kanssamme). Jes 7:14 oleva hepreankielen sana oth tarkoittaa merkkiä, ihmettä ja ihmemerkkiä. Kun miehen ja naisen yhtymisen kautta syntyy lapsi, niin on kyse luonnollisesta tapahtumasta, joka ei ole merkki ihmeestä. Herra lupasi antaa merkin, joka on ihme, jonka vain Jumala voi tehdä. Vain Jumala voi tehdä ihmeen, jonka seurauksena neitsyt synnyttää lapsen. Lapsen syntyminen neitsyen kautta on todellakin merkki ihmeestä.

Matt 1:
18 ¶ Jeesuksen Kristuksen syntyminen oli näin. Kun hänen äitinsä Maria oli kihlattu Joosefille, huomattiin hänen ennen heidän yhteenmenoaan olevan raskaana Pyhästä Hengestä.
19 Mutta kun Joosef, hänen miehensä, oli hurskas, ja koska hän ei tahtonut saattaa häntä häpeään, aikoi hän salaisesti hyljätä hänet.
20 Mutta kun hän tätä ajatteli, niin katso, hänelle ilmestyi unessa Herran enkeli, joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi; sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä.
21 Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä."
22 Tämä kaikki on tapahtunut, että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo:
23 "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel," mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.
24 Herättyään unesta Joosef teki, niinkuin Herran enkeli oli käskenyt hänen tehdä, ja otti vaimonsa tykönsä
25 eikä yhtynyt häneen, ennenkuin hän oli synnyttänyt pojan. Ja hän antoi hänelle nimen Jeesus.

Jumalan lupaama merkki ja ihme oli neitsyen synnyttämä poikalapsi, jolle tuli antaa nimi Immanuel (Jumala meidän kanssamme), joka tarkoitti, että syntyvä lapsi olisi Jumala (Jumalan Poika), joka on kansansa kanssa. Ihminen on jumalattomuuden tilassa synnin ja saatanan orja, mutta Jumala syntyi ihmiseksi Herrassa Jeesuksessa vuodattaen verensä Golgatan ristillä syntien sovitukseksi ja pelastukseksi uskon kautta Herraan Jeesukseen jokaiselle ihmiselle, joka tekee parannuksen ja uskoo Herraan Jeesukseen. Uskon kautta Herraan Jeesukseen ihminen vapautetaan saatanan ja synnin orjuudesta, koska Jumala tekee Herran Jeesuksen opetuslapsesta Jumalan lapsen, joka oppii uskon kasvun kautta yhä syvällisemmin elämään Jumalan tahdon mukaista elämää.

1 Moos 17:17 Aabraham lankesi kasvoillensa ja naurahti, sillä hän ajatteli sydämessään: "Voiko satavuotiaalle syntyä poika, ja voiko Saara, joka on yhdeksänkymmenen vuoden vanha, vielä synnyttää?"

1 Moos 18:14 Onko mikään Herralle mahdotonta? Tähän aikaan minä palaan luoksesi tulevana vuonna, ja Saaralla on silloin poika."

1 Moos 21:
1 ¶ Ja Herra piti Saarasta huolen, niinkuin oli luvannut; ja Herra teki Saaralle, niinkuin oli puhunut.
2 Ja Saara tuli raskaaksi ja synnytti Aabrahamille pojan hänen vanhoilla päivillään, juuri sinä aikana, jonka Jumala oli hänelle sanonut.
3 Ja Aabraham nimitti poikansa, joka hänelle oli syntynyt, sen, jonka Saara oli hänelle synnyttänyt, Iisakiksi.

........

5 Aabraham oli sadan vuoden vanha, kun hänen poikansa Iisak syntyi hänelle.

1 Moos 22:18 Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä, sentähden että olit minun äänelleni kuuliainen."

Aabrahamin ja Saaran lapsi Iisak syntyi myös ihmeen kautta, sillä 100- ja 90-vuotiaat eivät ole enää hedelmällisessä iässä saadakseen biologisen jälkeläisen. Koska oli kyse Jumalan teosta ja lupauksesta sekä siunauksesta kaikille kansakunnille, niin siksi Jumala teki ihmeen tekemällä 100-vuotiaan Aabrahamin ja 90-vuotiaan Saaran hedelmälliseksi saamaan biologisen jälkeläisen. Aabraham sai profetian ja lupauksen Herralta, että hänen siemenessä kaikki kansakunnat maan päällä tulevat siunatuiksi. Profetia ja lupaus täyttyi Herrassa Jeesuksessa, kun Jumala syntyi lihaksi Jeesuksessa, joka oli Aabrahamin suvusta. Uskon kautta Herraan Jeesukseen ihminen tulee siunatuksi pelastuksen armolla sekä iankaikkisen elämän perillisenä Jumalan luona.

Hebr 5:
7 Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.
8 Ja niin hän, vaikka oli Poika, oppi siitä, mitä hän kärsi, kuuliaisuuden,
9 ja kun oli täydelliseksi tullut, tuli hän iankaikkisen autuuden aikaansaajaksi kaikille, jotka ovat hänelle kuuliaiset,

Room 1:
1 ¶ Paavali, Jeesuksen Kristuksen palvelija, kutsuttu apostoli, erotettu julistamaan Jumalan evankeliumia,
2 jonka Jumala on edeltä luvannut profeettainsa kautta pyhissä kirjoituksissa,
3 hänen Pojastansa-joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä
4 ja pyhyyden hengen puolesta kuolleistanousemisen kautta asetettu Jumalan Pojaksi voimassa-Jeesuksesta Kristuksesta, meidän Herrastamme,
5 jonka kautta me olemme saaneet armon ja apostolinviran, että syntyisi uskon kuuliaisuus hänen nimeänsä kohtaan kaikissa pakanakansoissa,
6 joihin tekin, Jeesuksen Kristuksen kutsumat, kuulutte:

Room 16:
24 Herramme Jeesuksen Kristuksen armo olkoon teidän kanssanne. Amen.
25 ¶ Mutta hänen, joka voi teitä vahvistaa minun evankeliumini ja Jeesuksen Kristuksen saarnan mukaan, sen ilmoitetun salaisuuden mukaan, joka kautta ikuisten aikojen on ollut ilmoittamatta,
26 mutta joka nyt on julkisaatettu ja profeetallisten kirjoitusten kautta iankaikkisen Jumalan käskystä tiettäväksi tehty kaikille kansoille uskon kuuliaisuuden aikaansaamiseksi,

Luvatun siemenen (Jeesus) siunauksen syntyminen maan päälle tapahtui Jumalan tahdosta ja suunnitelmasta, joka sisälsi myös sen että Aabrahamin tuli olla Jumalalle kuuliainen. Kun luvattu siemen (Jeesus) syntyi maan päälle, niin Hän oli Isälleen kaikessa kuuliainen Jumalanpelkonsa (Jumalan kunnioittaminen) tähden ja siksi Isä kuuli Poikansa rukouksen. Kuuliaisuus Jumalaa kohtaan on kaiken avain siihen, että uskon elämä olisi toimivaa ja että voimme nähdä Jumalan siunauksen ja Jumalan tekojen ilmi tulemisen meidän elämässämme. Raamatun opetuksen mukaan evankeliumi on julistettu pelastuksen vastaanottaneille ihmisille uskon kuuliaisuuden aikaansaamiseksi.

Jos haluamme nähdä sekä elää sellaista elämää, jossa Jumala on meidän kanssamme, niin meidän tulee olla Jumalalle kuuliaisia sen uskon kasvun määrän mukaan mihin itse kukin on saanut kasvaa uskossa Jumalan armosta. Edellä oleva opetus ei ole lain tekoja tai ihmisen oman voiman ponnistelua, vaan todellista Raamatun opettamaa uskoa, jota Herra Jeesus vaikuttaa, jokaisen uskovan sydämessä, joka rakastaa totuudessa Jumalaa. Jumala on asettanut uskon kuuliaisuuden ehdoksi, jonka kautta Hän toteuttaa tekonsa uskovan ihmisen elämässä. Kuuliaisuus Jumalalle, Jumalan tekona Pyhän Hengen vaikutuksen kautta avaa uskon oven, jonka kautta uskova ihminen pääsee osalliseksi Jumalan lupausten ja tekojen todeksi tulemiseen.

Matt 1:
24 Herättyään unesta Joosef teki, niinkuin Herran enkeli oli käskenyt hänen tehdä, ja otti vaimonsa tykönsä
25 eikä yhtynyt häneen, ennenkuin hän oli synnyttänyt pojan. Ja hän antoi hänelle nimen Jeesus.

Jeesuksen alkuperäinen nimi on hepreaksi Jehoshua - Jeshua. Jehoshua sana tulee sanoista JHVH (Herra) ja yasha (pelastaa). Jehoshua tarkoittaa Herra pelastaa, Herrassa on pelastus. Jumala meidän kanssamme, eli Herra Jeesus on Pelastaja ja Jumalan pelastus. On todella lohdullista tietää, että Jumala on meidän kanssamme Herrassa Jeesuksessa.

Ef 3:
14 ¶ Sentähden minä notkistan polveni Isän edessä,
15 josta kaikki, millä isä on, taivaissa ja maan päällä, saa nimensä,
16 että hän kirkkautensa runsauden mukaisesti antaisi teidän, sisällisen ihmisenne puolesta, voimassa vahvistua hänen Henkensä kautta
17 ja Kristuksen asua uskon kautta teidän sydämissänne,
18 niin että te, rakkauteen juurtuneina ja perustuneina, voisitte kaikkien pyhien kanssa käsittää, mikä leveys ja pituus ja korkeus ja syvyys on,
19 ja oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä; että tulisitte täyteen Jumalan kaikkea täyteyttä.
20 Mutta hänelle, joka voi tehdä enemmän, monin verroin enemmän kuin kaikki, mitä me anomme tai ymmärrämme, sen voiman mukaan, joka meissä vaikuttaa,
21 hänelle kunnia seurakunnassa ja Kristuksessa Jeesuksessa kautta kaikkien sukupolvien, aina ja iankaikkisesti! Amen.

Efes 4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,

Uskova ihminen saa Jumalan armosta vahvistua voimassa Pyhässä Hengessä, koska Kristus (Herra Jeesus) asuu uskon kautta uskovan ihmisen sydämessä. Silloin kun uskova ihminen Jumalan armosta noudattaa totuutta rakkaudessa, niin hän oppii tuntemaan Kristuksen rakkautta sekä kasvaa uskossa Jumalan täyteydessä. Jumala meidän kanssamme voi tehdä Pyhän Hengen voiman kautta monin verroin enemmän kuin mitä anomme tai ymmärrämme ja ennen kaikkea Hän on pelastanut meidät synnin ja saatanan orjuudesta, jonka tähden meidän tulee antaa kunnia Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa aina ja iankaikkisesti.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Kesä 2021 17:16

*
Joiko Jeesus Kristus ristillä viinipuun antia?

Raamatun sanomaa vastustavat henkilöt sanovat, että Raamatussa on ristiriita koska Jeesus sanoi, ettei enää juo viinipuun antia ennen kuin Jumalan valtakunnassa, mutta silti Jeesus joi viiniä Golgatalla. Tässäkään kohtaa ei ole ristiriitaa, kun asia tutkitaan Jumalan sanan valossa.

Matt 26:29 Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."

Kreikankielinen UT käyttää sanaa ampelos, joka tarkoittaa viinipuuta. Hepreankielinen UT (Orthodox Jewish Brit Chadasha) käyttää sanoja pri hagefen, joka tarkoittaa viinipuun hedelmää. Jeesus Kristus sanoi vähän ennen vangitsemistaan, ettei Hän enää juo tätä viinipuun antia, jolla Hän tarkoitti, että Hän ei juo viinipuun annista tehtyä viiniä enää ennen kuin vasta Jumalan valtakunnassa. Ratkaisevat sanat ovat en juo tätä viinipuun antia, jolla Jeesus Kristus tarkoitti, ettei Hän enää juo viinipuun annista tehtyä viiniä ennen kuin Isänsä (Jumalan) valtakunnassa. Jeesus Kristus joi janoonsa ristinpuulla roikkuessaan viiniä, johon oli sekoitettu etikkaa tai vettä ja jota ei oltu tehty viinipuun annista, vaan jostakin muusta hedelmästä:

Mark 15
22 ¶ Ja he veivät hänet paikalle, jonka nimi on Golgata, se on käännettynä: pääkallonpaikka.
23 Ja he tarjosivat hänelle mirhalla sekoitettua viiniä, mutta hän ei sitä ottanut.
24 Ja he ristiinnaulitsivat hänet ja jakoivat keskenään hänen vaatteensa heittäen niistä arpaa, mitä kukin oli saava.
25 Oli kolmas hetki, kun he hänet ristiinnaulitsivat.
26 Ja päällekirjoitukseksi oli merkitty hänen syynsä: "Juutalaisten kuningas".
27 Ja he ristiinnaulitsivat hänen kanssaan kaksi ryöväriä, toisen hänen oikealle ja toisen hänen vasemmalle puolellensa.
28
29 Ja ne, jotka kulkivat ohitse, herjasivat häntä ja nyökyttivät päätään ja sanoivat: "Voi sinua, joka hajotat maahan temppelin ja kolmessa päivässä sen rakennat!
30 Auta itseäsi ja astu alas ristiltä."
31 Samoin ylipapitkin ynnä kirjanoppineet keskenään pilkkasivat häntä ja sanoivat: "Muita hän on auttanut, itseään ei voi auttaa.
32 Astukoon hän, Kristus, Israelin kuningas, nyt alas ristiltä, että me näkisimme ja uskoisimme." Myöskin ne, jotka olivat ristiinnaulitut hänen kanssaan, herjasivat häntä.
33 ¶ Ja kuudennella hetkellä tuli pimeys yli kaiken maan, ja sitä kesti hamaan yhdeksänteen hetkeen.
34 Ja yhdeksännellä hetkellä Jeesus huusi suurella äänellä: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?
35 Sen kuullessaan sanoivat muutamat niistä, jotka siinä seisoivat: "Katso, hän huutaa Eliasta".
36 Ja muuan juoksi ja täytti sienen hapanviinillä, pani sen ruovon päähän ja antoi hänelle juoda sanoen: "Annas, katsokaamme, tuleeko Elias ottamaan hänet alas".
37 Mutta Jeesus huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.

Jakeessa 36 Jeesus Golgatan ristillä joi janoonsa hapanviiniä, josta kreikankielen UT käyttää sanaa oksos ja juutalainen UT (Orthodox Jewish Brit Chadasha) käyttää sanaa chometz. Chometz viini tehdään viljasta (vehnä, kaura, ruis, ohra), johon sekoitetaan viljaa ja vettä. Kreikankielen sana oksos tarkoittaa viiniä, johon oli sekoitettu vettä (tai etikkaa), joka oli roomalaisten sotilaiden suosiossa. Roomalaiset sotilaat saivat olla vain aivan ristiinnaulittujen vieressä ja eräs heistä jakeen 36 mukaan antoi Jeesukselle viiniä, sillä Hänellä oli jano:

Joh 19:
28 Sen jälkeen, kun Jeesus tiesi, että kaikki jo oli täytetty, sanoi hän, että kirjoitus kävisi toteen: "Minun on jano".
29 Siinä oli astia, hapanviiniä täynnä; niin he täyttivät sillä hapanviinillä sienen ja panivat sen isoppikorren päähän ja ojensivat sen hänen suunsa eteen.
30 Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty," ja kallisti päänsä ja antoi henkensä.

Näin selkeästi Raamatun todistuksen mukaan Jeesus Kristus ei juonut janoonsa ristillä viinipuun antia, vaan viljasta tehtyä viiniä, johon oli sekoitettu vettä. Matteuksen evankeliumissa 26 luvussa Jeesus Kristus sanoi, että Hän enää juo tätä viinipuun antia ennen kuin Jumalan valtakunnassa ja sillä Hän tarkoitti, ettei Hän enää juo enää viinipuun hedelmästä tehtyä viiniä, eikä Hän juonutkaan, sillä ristillä Hän joi viljasta tehtyä viiniä, johon oli sekoitettu vettä.

Mitä Jeesus Kristus tarkoitti Jumalan valtakunnalla, jossa Hän tulee juomaan viinipuun antia? Meille jää jäljelle vain kaksi vaihtoehtoa joista valita; toinen on tuhannen vuoden ajanjakso, josta ilmestyskirjan luku 20 kertoo ja toinen on Uusi Jerusalem, josta kertovat ilmestyskirjan luvut 21 ja 22. Itse uskoisin, että Jeesus Kristus tarkoitti tuhatvuotista ajanjaksoa, jossa Herra Jeesus Messias hallitsee tuhannen vuotta tämän maan päällä.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Kesä 2021 17:39

*
Raamattu opettaa, että kaikki ihmiset ovat tehneet syntiä ja ovat Jumalan kirkkautta vailla. Se tarkoittaa sitä, että kukaan ihminen ei voi omien inhimillisten hyvien tekojen kautta pelastua Jumalan valtakuntaan.

Parannus

Mark 1:15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".

Apt 17:30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.

Raamatun opetuksen mukaan ihmisen tulee tehdä parannus (metanoeo - katua, muuttaa mielensä ja ajatella toisin ja uudella tavalla) synneistä ja uskoa Herraan Jeesukseen. Ihminen saa pelastuksen lahjaksi Herran Jeesuksen sovitustyön tähden (Jeesuksen kuolema, veri ja ylösnousemus). Kun ihminen Jumalan armosta uskoo Herraan Jeesukseen, niin Jumala lukee ihmisen hyväksi Herran Jeesuksen ansiot. Näin Herra Jeesus on Välimies Jumalan ja ihmisen välillä. Ihminen saa syntinsä anteeksi Jumalan armosta uskon kautta Herraan Jeesukseen, ei omien inhimillisten tekojensa tähden.

Parannus ei tarkoita itsensä parantamista, vaan sitä että Pyhä Henki synnyttää ihmisen sydämessä evankeliumin julistuksen kautta katumuksen synneistä, jonka kautta hän on rikkonut Jumalaa vastaan. Katumus johtaa mielen muutokseen, jossa ihminen alkaa ajattelemaan uudella tavalla, hyläten syntielämän ja tottumukset, vaihtaen ne Jumalan tahdon mukaiseen elämään.

Todellinen ja Raamatullinen evankeliumi kertoo ihmisen pelastuvan vain ja ainoastaan tekemällä parannuksen ja uskomalla Herraan Jeesukseen. Millään muulla tavalla Herran Jeesuksen veri ei lunasta eikä anna syntejä anteeksi ihmisille. Pelastus ja lunastus Herran Jeesuksen veressä on Jumalan lahja, joka tulee vastaanottaa uskon kautta Herraan Jeesukseen.

Risti Jumalan voima

1 Kor 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

Herran Jeesuksen ristin kuoleman kautta Hän nousi kuolleista Isän oikealle puolelle. Risti ei julista pelkästään kuolemaa, vaan elämää kuoleman kautta. Herran Jeesuksen ristin kautta tulee syntien anteeksiantamus, jokaiselle, joka uskoo Häneen. Herran Jeesuksen ristintyön kautta ja perusteella on mahdollisuus hylätä syntejä sekä elää Jumalan tahdon mukaista elämää.

Herran Jeesuksen rististä tulee näin voima, jonka kautta ja perusteella uskova voi ojentautua uskossa Raamatun sanan totuuden mukaisesti. Herran Jeesuksen risti on näin kaiken perusta ja kaiken keskipiste, siksi apostolit julistivat ristiinnaulittua ja ylösnoussutta Herraa Jeesusta.

Jumalan lahja

Ef 5:2 ja vaeltakaa rakkaudessa, niinkuin Kristuskin rakasti teitä ja antoi itsensä meidän edestämme lahjaksi ja uhriksi, Jumalalle "suloiseksi tuoksuksi".

Herran Jeesuksen uhri, Golgatan ristillä, veren vuodatus ja kuolema syntien anteeksisaamiseksi on Jumalalle suloinen tuoksu. Tämän uhrin perusteella Herraan Jeesukseen uskoen ihminen saa syntinsä anteeksi, jonka seurauksena Jumala katsoo uskovaa ihmistä Herran Jeesuksen hyvyyden läpi ja kautta. Tämä tarkoittaa sitä, että Jumalan hyvyyden mittapuu on täytetty Herrassa Jeesuksessa ja uskovan hyväksi luetaan Herran Jeesuksen hyvyys. Jumala katsoo uskovia Herran Jeesuksen hyvyyden kautta, koska ihmisen inhimillinen hyvyys ei riitä pelastukseen, eikä Jumalan valtakuntaan sisälle pääsemiseen.

Raamatun opetuksen mukaan usko on Jumalan lahja, jonka ihminen vastaanottaa uskon kautta sen jälkeen kun Jumala on ensin lähestynyt ihmistä evankeliumin kautta.

Pelastuksen vastaanottaminen

Evankeliumia julistetaan ja kun ihminen kuulee evankeliumin niin Pyhä Henki näyttää hänelle todeksi synnin, vanhurskauden sekä tuomion. Pyhä Henki näyttää siis ihmiselle syntisyytensä sekä synnin palkan, joka on iankaikkinen kadotus. Tämän seurauksena ihminen ymmärtää olevansa syntinen; tämä on se kuuluisa synnintunto; eli ymmärrys siitä, että on syntiä tehnyt ja on vailla Jumalan kirkkautta. Pyhä Henki näyttää myös ihmiselle Herran Jeesuksen sovitustyön, jossa on syntien anteeksiantamus. Kun ihminen katuu ja tunnustaa syntinsä ja vastaanottaa pelastuksen (parannus), niin silloin hän on pelastunut Jumalan armosta ilman omia tekojansa.

Joh 16
7 ¶ Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.
8 Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:
9 synnin, koska he eivät usko minuun;
10 vanhurskauden, koska minä menen Isän tykö, ettekä te enää minua näe;
11 ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu.

Vain Pyhä Henki voi näyttää ihmiselle hänen kadotetun tilansa ja vain Pyhä Henki voi näyttää ihmiselle tien syntien anteeksiantamukseen Herran Jeesuksen sovitusveren kautta.

Ihmisen tulee kuitenkin vastaanottaa pelastus uskon kautta Herraan Jeesukseen, koska Herra Jumala on säätänyt pelastuksen vastaanotettavaksi uskon kautta Herraan Jeesukseen. Herra Jumala ei pelasta ketään väkisin ei vastoin ihmisen omaa tahtoa ja halua pelastua. Seuraava esimerkki valaisee Jumalan valmistavaa pelastusta uskon kautta Herraan Jeesukseen:

Ihminen on merihädässä hukkumaisillaan. Hän alkaa jo pikku hiljaa vajota veden pinnan alle. Paikalle ilmaantuu pelastusvene, josta hukkuvalle heitetään pelastusrengas. Pelastuakseen hukkuvan on tartuttava pelastusrenkaaseen ja annettava pelastajan vetää ja nostaa hänet pelastusveneeseen. Hukkumiskuolemalta pelastettu ei voi kerskua pelastumistaan omaksi teokseen, vaikka hän tarttui kiinni pelastusrenkaaseen, sillä ilman pelastajan veteen heittämää pelastusrengasta hän ei olisi voinut tarttua pelastusrenkaaseen. Hukkumiskuolemalta pelastunut antaa kaiken kiitoksen ja kunnian pelastajalleen.

Samalla tavalla toimii Jumala pelastuksen evankeliumin kanssa. Herra Jumala julistuttaa pelastuksen evankeliumin Herrasta Jeesuksesta palvelijoidensa kautta saatanan ja synnin orjuudessa oleville ihmisille. Jumalan Pyhä Henki todistaa evankeliumin kautta ihmisen olevan synnin orja ja matkalla kadotukseen ilman uskon Herraan Jeesukseen. Jumalan Pyhä Henki näyttää evankeliumin sanan kautta Herran Jeesuksen sovitustyön (Jeesuksen veri, kuolema ja ylösnousemus) tuovan syntien anteeksiantamus niille, jotka tekevät parannuksen ja uskovat Herraan Jeesukseen. Herra Jumala avaa ihmisen sydämen uskomaan ja antaa voiman ja ymmärryksen uskoa Herraan Jeesukseen Pelastajana, Herrana ja Messiaana.

Hebr 9:14 kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!

1 Kor 15
1 ¶ Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte
2 ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet.

Pelastus on Jumalan armoa ja Jumalan teko, ei ihmisen teko, mutta ihmisen tulee kuitenkin uskon kautta Herraan Jeesukseen vastaanottaa pelastus, koska Herra Jumala on asettanut Uuden Liiton pelastuksen vastaanotettavaksi uskon kautta Herraan Jeesukseen. Ilman Pyhän Hengen työtä ihmisen sydämessä (Pyhä Henki näyttää todeksi evankeliumin kautta synnin, Jeesuksen vanhurskauden sekä tuomion) ei ihminen voisi pelastua. Ihmisen myönteinen vastaus Jumalalle uskon kautta Herraan Jeesukseen on siten Jumalan teko ja armotyö. Uuden Liiton aikakaudessa pelastavan uskon vastaanottaminen on Jumalan armosta tietoinen valinta ihmisen sydämessä.

Pelastus on Jumalan lahja, joka on Jumalan suuri rakkauden osoitus syntiselle ihmiselle. Herran Jeesuksen sovitustyön tähden Jumala pelastaa ihmisen uskon kautta Jeesukseen. Ihminen pelastuu armosta uskon kautta, ei omien tekojensa tähden, sillä pelastus on Jumalan lahja.

Ef 2:
4 ¶ mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
5 on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa-armosta te olette pelastetut-
6 ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa,
7 osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa.
8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Kesä 2021 14:30

*
Herra Jeesus kärsi sinun ja minun syntiemme tähden. Jokainen raskas ja kivun täyttämä askel kohti Golgatan teloituspaikkaa johti lähemmäs paikkaa, jossa Herra Jeesus sovitti synnit verensä, kuolemansa ja ylösnousemuksen kautta. Herra Jeesus rakastaa sinua ja minua ja siksi Hän suostui kidutettavaksi ja pilkattavaksi, että ihmisillä olisi mahdollisuus vastaanottaa syntien anteeksiantamus. Herra Jeesus meni vapaaehtoisesti kuolemaan, koska Hän rakastaa sinua, että sinä saisit syntisi anteeksi parannuksenteon ja uskon kautta Herraan Jeesukseen.

Kun Jeesus saapui ristiinnaulitsemispaikalle, niin Hänen yllään olevat vaatteet riisuttiin pois Hänen päältänsä. Jeesuksen keho oli yltä päältä veressä sekä ihonriekaleet olivat takertuneet vaatekankaaseen. Onnettomuustapauksissa missä ihminen on loukkaantunut pahoin, niin että hänen rikkimennyt ihonsa on kosketuksissa vaatteisiin tehdään usein nukutus vaatteiden poisriisumiseksi, koska tällaisessa tapauksessa vaatteiden riisuminen on todella tuskallista pahasti loukkaantuneelle ihmisille. Herra Jeesusta ei nukutettu, vaan Hänen kärsimyksen ja tuskansa jatkuivat kun vaatteet revittiin pois Hänen yltänsä.

Golgatalla sotilaat tarjosivat Jeesukselle katkeralla nesteellä (mirha) sekoitettua viiniä, jota Jeesus ei juonut. Kuolemaantuomitulle oli tapana antaa huumaavaa juomaa, äärettömän kovien tuskien lievittämiseen. Tämä huumaava juoma oli sen aikaista ”puudutusainetta”. Jeesus meni ristille ilman puudutusta ja ilman minkäänlaista lievitystä. Ajattele Herra Jeesus otti koko rangaistuksen päällensä ilman ”lievityslääkkeitä”. Herra Jeesus rakastaa sinua, siksi Hän oli valmis kärsimään sinun syntiesi tähden kauhistuttavat ja hirvittävät tuskat ja kivut, jotka johtivat Hänen kuolemaansa.

Ristin iso ja pitkä pystypuu makasi maassa valmiina, johon kiinnitetään ristin poikkipuu (patibulum). Roomalaiset ristiinnaulitsivat kuolemaan tuomitut joko alasti tai jättäen heidän yllensä pienen lannevaatteen. Jeesus asetettiin makaamaan selälleen ristille kädet ojennettuina levälleen ristin poikkipuuhun.

Ranskalaisen lääkärin Pierre Barbetin tutkimusten mukaan eräänlaisella käsiporalla porattiin läpi menevät reiät ristiinnaulittavan ranteista ja jaloista. Reiät olivat sitä varten, että niiden kautta lyötiin naulat läpi, jotka pitävät kuolemantuomitun ristinpuulla.

On myös toisenlainen näkemys, jonka mukaan naulat lyötiin voimalla läpi ilman minkäänlaista porausta. Oli totuus sitten kumpi tahansa tässä asiassa, niin naulaaminen oli erittäin tuskallista ristiinnaulittavalle.

Teloittaja otti käsiinsä isot ja pitkät naulat, jotka hän löi läpi yhdellä iskulla täydellä voimalla Jeesuksen käsistä ja jaloista siten, että naulat pureutuivat syvälle puuhun, varmistaen kuolemaantuomitun pysyvän tiukasti kiinni ristinpuussa.

Poraus ja naulojen läpi lyönti sai aikaan käsissä ja jaloissa olevien hermojen vaurioitumisen, jonka seurauksena Jeesus kärsi valtavan suurta kipua ja tuskaa. Hermojen vaurioituessa Hän tunsi kauhean tuskallista kipua, sillä Hänen hermojärjestelmä oli pahoin vaurioitunut. Lääketieteen mukaan hermojärjestelmän vaurioitumisen myötä ihminen kokee kaikkein kovinta mahdollista kipua, jonka seurauksena ihminen voi menettää tajuntansa, koska kipu on niin äärimmäisen sietämätöntä, tuskallista ja kivuliasta.

Raamatun sanan mukaan Herra Jeesus ei menettänyt tajuntaansa, vaan Hän joutui kokemaan ja kohtaamaan tietoisessa tilassa äärimmäisen kovat kivut ja tuskat, jotka raastoivat Hänen kehoansa joka puolelta.

Herra Jeesus oli kiinnitetty ristinpuuhun, joka nostettiin pystyyn. Ristiinnaulittu joutui kannattelemaan ruumistaan ristinpuulla, jos hän vain jaksoi tehdä, niin kauhistuttavan kidutuksen jälkeen. Kun ristiinnaulitun voimat loppuivat eikä hän enää jaksanut kannatella itseään ristillä ja alkoi vaipumaan alaspäin, niin hän kuoli hitaan tukehtumiskuoleman.

Kun ristiinnaulittu kannatteli itseään ristillä, niin käsien ja jalkojen läpi lyödyt naulat olivat kosketuksissa hermojen kanssa tuottaen koko ajan suunnattoman suurta ja sietämätöntä kipua. Herra Jeesus joutui kokemaan tällaista kipua noin kuuden tunnin ajan ennen kuin Hän kuoli. Herra Jeesus kärsi sietämättömät ja kauhistuttavat kuoleman kivut sinun syntiesi tähden, että sinä voisit uskon kautta Häneen pelastua ja saada iankaikkisen elämän. Herran Jeesuksen rakkaus syntistä ihmistä kohtaan on käsittämätöntä, joka ylittää ihmisen käsityskyvyn rajat.

Sotilaat jakoivat keskenään Jeesuksen vaatteet täyttäen näin Jumalan sanan profetian Jeesuksen kuoleman ja sovituksen yksityiskohdista. Pilatus kirjoitti ristinpuussa olevan tauluun, joka oli Jeesuksen pään yläpuolella sanat: Jeesus nasaretilainen juutalaisten kuningas. Kirjoitus oli kirjoitettu hepreaksi, latinaksi ja kreikaksi. Ristinpuussa olevan taulun kirjoitus kertoi ja kuvasi millaisesta rikoksesta ristiinnaulittu oli tuomittu.

Raamatun opetuksen mukaan Herra Jeesus on kuningasten Kuningas ja juutalaisten Kuningas. Herra Jeesus ristiinnaulittiin syyttömänä rikoksesta, jota hän ei ollut tehnyt, sillä Hän on suuri kuningasten Kuningas. Jokaisen ihmisen syntien tähden Herra Jeesus oli syyttömän ristiinnaulittu kauhistuttavaan kuolemaan. Tämä tarkoittaa sitä, että sinä ja minä ja jokainen ihminen on ollut "ristiinnaulitsemassa" Herraa Jeesusta, koska Hänet ristiinnaulittiin meidän syntiemme tähden. Siitä huolimatta, että Hänet ristiinnaulittiin meidän syntiemme tähden, Hän on valmis antamaan meille meidän syntimme anteeksi. Jeesuksella on suunnattoman suuri rakkaus ihmistä kohtaan. Hän ei muistele kärsimään pahaa, suunnattoman suurta tuskaa ja kipua, mitä me olemme Hänelle aiheuttaneet, vaan Hän suuressa rakkaudessaan on valmis antamaan synnit anteeksi uskon kautta Häneen.

Sotilaat, ihmiset ja ylipapit sekä kirjanoppineet herjasivat ja pilkkasivat Jeesusta, joka roikkui ristinpuulla kärsien suunnattoman suuria kipuja ja tuskia. Kuinka alas syntinen ihminen voikaan alentua, sillä he herjasivat ja pilkkasivat pyhää, viatonta, ja syytöntä Jumalan Poikaa, joka ainoastaan voi vapauttaa ihmisen synnin siteistä ja orjuudesta. Synti sokaisee täysin ihmisen sydämen ja tästä sokeudesta käsin ihminen kykenee pilkkaamaan ja herjaamaan sydämessään Herraa Jeesusta, joka vapaaehtoisesti suostui kärsimään kauhistuttavat kivut ja tuskat sekä kuolemaan kaikkein karmeimmalla mahdollisella tavalla.

Jos sinä olet jumalaton ja olet pilkannut ja herjannut Jeesusta ja Raamatun sanaa, niin muista se, että Herra Jeesus kärsi ja kuoli sinunkin puolestasi, että sinä saisit syntisi anteeksi ja iankaikkisen elämän uskon kautta Herraan Jeesukseen.

Herra Jeesus kärsi ja koki suunnattoman suuria kipuja roikkuessaan ristillä noin kuuden tunnin ajan ennen kuin Hän kuoli. Ennen kuolemaansa Herraa Jeesus huusi: Se on täytetty (kreikaksi tetelestai). Sanat se on täytetty tarkoitti voiton ja ilon huutoa, jonka sotilaat huusivat kun he palasivat voitokkaina kotiin. Kun voitokkaat sotilaat lähestyivät kotikaupunkiansa, niin he jo kaukaa huusivat tämän voiton ja ilonhuudon ja koko kaupungin väki kuuli sen ja he riemuissaan iloitsivat sotilaiden voitosta.

Viimeisillä hetkillään kauhistuttavan kivun ja tuskan keskeltä Herra Jeesus huusi ilon ja voiton huudon. Hän ei keskittynyt kipuunsa viime hetkillään, koska Hän iloitsi siitä, että Hänen kuolemansa kautta synti ja saatana oli voitettu ja ihmisillä on mahdollisuus vastaanottaa iankaikkisen sovituksen kautta syntien anteeksiantamus ja iankaikkinen elämä uskon kautta Herraan Jeesukseen.

Herra Jeesus tunsi ristillä roikkuessaan suurta rakkautta sinua kohtaan ja Hän oli keskittynyt sydämessään iloitsemaan ja riemuitsemaan siitä, että sinulla on mahdollisuus iankaikkiseen elämään, koska Hän kuoli sinun puolestasi kauhistuttavalla tavalla Golgatan ristinpuulla.

Herra Jeesus kärsi synnin rangaistuksen kuolemalla ristinpuulla sinun syntiesi tähden. Herra Jeesus vuodatti verensä sinun syntiesi anteeksisaamiseksi ja Hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta sinä voit saada syntisi anteeksi, kun teet parannuksen ja uskot Herraan Jeesukseen.

Messias Herraa Jeesusta ei hylätty tuonelaan, eikä Hänen ruumiinsa kokenut katoavaisuutta, sillä Isä Jumala nosti Herran Jeesuksen kuolleista Isän oikealle puolelle. Herran Jeesuksen risti ei julista pelkkää kuolemaa, vaan elämää kuoleman kautta. Herra Jeesus on ylösnoussut, että sinä saisit syntisi anteeksi uskon kautta Häneen.

Moni ihminen kokee voimakkaan hylkäyksen, jonka seurauksena hän vaeltaa elämässään rikkinäisenä, joka saattaa tuoda hänen sydämeensä erilaisia tuntemuksia kuten katkeruus, viha, onnettomuuden tunne, ahdistus, pelkoja, voimattomuus, hyväksynnän puute jne. Herran Jeesuksen ja kuoleman ja ylösnousemuksen todiste on vakuuttava ja voimakas, sillä jokainen joka panee toivonsa ja uskoo Herraan Jeesuksen saa kokea eheytyksen Jumalan rakkauden voimasta, joka ei koskaan hylkää sitä ihmistä, joka haluaa elää ja vaeltaa Jumalan lapsena.

Ristiinnaulituilta oli tapana rikkoa sääriluut, joka joudutti kuoleman, sillä juutalaisen lain mukaan kuolemaantuomitun tuli kuolla ennen yön tuloa. Ristiinnaulitseminen oli roomalaisten tapa teloittaa ihmisiä, mutta sääriluun rikkomisen tapa tuli juutalaisilta. Herra Jeesus ristiinnaulittiin suurena sapattina (ei viikkosapattina), joka oli pääsiäisviikolla viikon ensimmäisenä ja viimeisenä päivänä. Lähestyvän suuren sapatin takia ristiinnaulitut täytyi saada alas ristiltä ja haudattua ennen sapatin alkamista.

Kun sotilaat tulivat Herran Jeesuksen luokse ja näkivät Hänen jo kuolleen, niin he eivät rikkoneet Hänen luitansa. Näin Raamatun profeetallinen sana toteutui, sillä juutalaisten pääsiäisaterialla syötävä pääsiäislammas oli esikuva Messiaasta. Pääsiäislampaan luita ei saanut rikkoa ja näin Raamatun sanan profetia täyttyi tässäkin kohtaa.

Koska Jeesus oli jo kuollut, niin yksi sotilaista lävisti Herran Jeesuksen kyljen vasemmalta puolelta sydämen kohdalta, että vertauskuvat Jeesuksesta täyttyivät. Sydänpussissa on pieni määrä vettä ja kun sotilas lävisti Jeesuksen sydämen, niin Hänestä vuoti verta ja vettä. Täten veden ja veren valuminen oli luonnollinen prosessi.

Vaikka veden ja veren valuminen Jeesuksen kyljestä oli luonnollinen prosessi sydämen repeydyttyä, niin uskon tässä kohtaan ollen kyseessä myös hengellisen vertauskuvan.

Herran Jeesuksen kyljestä vuoti verta, sillä Jeesuksen veri tuo synneistä sovituksen. Herran Jeesuksen kyljestä vuoti myös vettä, koska Herra Jeesus on hengellinen kallio. Kun kalliota lyötiin erämaassa, niin kansa, joka oli nääntymäisillään sai vettä juotavaksi. Kun Herra Jeesus tapettiin ristinpuulla, niin sen seurauksena ihmiset, jotka uskovat Herraan Jeesukseen saavat syntinsä anteeksi sekä elävää vettä Pyhässä Hengessä.

Veden valuminen oli hengellinen vertauskuva Jeesuksesta, joka on Kallio, joka vuotaa vettä. Hoorebilla kallioon lyöminen oli myös esikuvaa Herran Jeesuksen ristinkuolemasta, jonka kautta kansa saa elävää vettä. Jumalan aivoituksesta sotilas ohjasi keihään kärkensä puhkaisemaan Jeesuksen sydämen, että siitä vuotaisi verta ja vettä esikuvien täyttymisen vuoksi.

Veden valumisella ei ollut mitään tekemistä ns. kirkollisen vesikasteen kanssa, vaikka jotkut niin väittävätkin. Jos veden valumisesta tulee hakea vertauskuvallinen opetus vesikasteelle, niin silloin se tarkoittaa uskon jälkeen vastaanotettavaa vesikastetta. Kts. Raamatullinen vesikaste

Raamatun ilosanoma, evankeliumi Herrasta Jeesuksesta kehottaa ihmistä tekemään parannuksen ja uskomaan Herraan Jeesukseen syntien anteeksisaamiseksi sekä pelastuksen vastaanottamiseksi iankaikkiseksi elämäksi. Parannus tarkoittaa Raamatun kielessä synnin katumista, mielen muuttamista, jonka seurauksena ihminen ei enää ajattele niin kuin ennen, vaan uudella tavalla, Jumalan tahdon mukaisella tavalla. Ajattele sydämessäsi Herraa Jeesusta ja evankeliumia ja syntien anteeksiantamusta ja kun kuulet sydämessäsi Herran kutsuvan sinua pelastukseen, niin vastaa Hänelle myöntävästi, niin et joudu kadotukseen, vaan saat syntisi anteeksi sekä iankaikkisen elämän.

2 Kor 6:2 Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut". Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä.

Mark 1:15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".

Luuk 24:
45 Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.
46 Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista,
47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
1 Kor 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

Tiedän sen, että moni ihminen sanoo ettei voi uskoa Raamatun Jumalaan, koska hän ei voi uskoa sen olevan totta tai ettei sitä voi kokea todeksi. Ihminen uskoo syntiin ja elää sitä todeksi epäuskon (ei usko Raamatun Jumalaan), ylpeyden, katkeruuden, vihan, itsekkyyden, seksisyntien, alkoholismin, huumeriippuvuuden jne. kautta. Jumalattomalla ihmisellä on kokemus synnistä, mutta ei uskonelämästä ja uskosta Herraan Jeesukseen Pyhässä Hengessä.

Koska sinulla ei ole kokemusta Pyhässä Hengessä elämisestä, niin ei se todista sitä ettei Raamatun Jumalaa olisi olemassa. Ei kannata puhua sitä vastaan mistä ei ole kokemusta, sillä vasta silloin voit ihan oikeasti kommentoida Raamatun Jumalaa, jos sinulla on kokemus Hänestä ja siitä elämästä, jota Hän vaikuttaa Pyhän Hengen kautta ihmisen sydämeen. Tänään voi olla pelastuksen päivä. Kun tunnustat syntisi Herralle Jeesukselle ja uskot Häneen, niin saat syntisi anteeksi sekä osallisuuden iankaikkiseen elämään.

Image

-PP-
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta