Oikeat termit vs. väärät termit

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Oikeat termit vs. väärät termit

ViestiKirjoittaja Linnea » 12. Tammi 2020 20:07

Minä en oikein innostu tuosta "Klassinen kristinusko" termistä. Ihmiset voivat tarkoittaa sillä hyvinkin eri asioita. Kirkko ja kaupunki -lehdessä lukee "klassisen kristinuskon" käsitteestä näin:

Käsite on melko tuore Amerikan-herkku, määrittelee ekumeniikan professori Risto Saarinen Helsingin yliopistosta. Saarisella on vahva käsitys, että Suomessa käsitteen teki tunnetuksi piispa Eero Huovinen 1990-luvulla.
Termin keskeinen lanseeraaja on metodistiprofessori Thomas Oden, jonka kolmiosaisen dogmatiikan yhteisniteen nimi on Classic Christianity. Oden määrittelee puhdasoppisen klassisen kristinuskon perustaksi Raamatun, kirkkoisät ja seitsemän ensimmäistä kirkolliskokousta.

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/mita- ... -#bced2f45
Linnea

Re: Oikeat termit vs. väärät termit

ViestiKirjoittaja roosa » 12. Tammi 2020 20:45

Linnea kirjoitti:Minä en oikein innostu tuosta "Klassinen kristinusko" termistä. Ihmiset voivat tarkoittaa sillä hyvinkin eri asioita. Kirkko ja kaupunki -lehdessä lukee "klassisen kristinuskon" käsitteestä näin:

Käsite on melko tuore Amerikan-herkku, määrittelee ekumeniikan professori Risto Saarinen Helsingin yliopistosta. Saarisella on vahva käsitys, että Suomessa käsitteen teki tunnetuksi piispa Eero Huovinen 1990-luvulla.
Termin keskeinen lanseeraaja on metodistiprofessori Thomas Oden, jonka kolmiosaisen dogmatiikan yhteisniteen nimi on Classic Christianity. Oden määrittelee puhdasoppisen klassisen kristinuskon perustaksi Raamatun, kirkkoisät ja seitsemän ensimmäistä kirkolliskokousta.

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/mita- ... -#bced2f45

Tapani tarkoittaa tuolla 'perinteistä' kristinuskoa, Raamatun mukaista uskoa Jeesukseen. Ja kyllä, minunkin mielestäni sitä voi kutsua kristinuskoksi. Minusta on surullista että kristinuskoa ajetaan alas joka suunnalta, jopa kristityt itse. Antikristuksen henki vaikuttaa maailmassa vahvasti.
roosa

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu