Taukotupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 12. Touko 2019 07:57

Ehkä jonkinlaiset ryhmittelyt ovat tarpeen maailman jäsentämiseksi, mutta joskus ihmisten jakaminen ryhmiin vaikeuttaa todellista toisen ihmisen kuuntelemista. Tulee tehtyä oletuksia toisen ihmisen ajatuksista ennakkoon sen sijaan että kysyisi toiselta mitä hän todella ajattelee. "Koska sinä olet Jehovan todistaja, sinä ajattelet tästä näin..." Tai "koska sinä olet muslimi, sinä ajattelet näin..." Siinä ei ikään kuin anna toiselle mahdollisuutta ajatella ryhmästä poikkeavalla tavalla ja tulee näin vahvistaneeksi ryhmän väärienkin ajatusten ykseyttä.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja roosa » 12. Touko 2019 13:00

Juhani kirjoitti:
Aamu-Usva kirjoitti:Paras on tutustua henkilökohtaisesti myös joihinkin muslimeihin, niin huomaa että he eivät ole mikään erityinen ryhmä, joista jokainen ajattelisi samalla tavalla. He ovat ihan ihmisiä inhimillisine tunteineen ja henkilökohtaisine vikoineen ja vahvuuksineen. Minua ärsyttää sellainen ryhmäajattelu ja ihmisten kategorioiminen.

Olen huomannut saman asian viimeisen kolmentoista vuoden aikana, jonka aikana olen tuntenut täällä henkilökohtaisesti monia muslimeja. Monet ovat hyvin ystävällisiä ja mukavia ja vieraanvaraisia, mutta valitettavasti meidät ihmiset pitää silti jakaa Raamatun mukaan kahteen ryhmään; Jeesukseen uskoviin ja ei uskoviin, pelastettuihin ja pakanoihin.

Mulla tulee tähän mieleen, että kyllähän muslimit sinällään uskovat 'jeesukseen', mutta eivät kuten me. Heillä on siis eri jeesus johon uskovat, ei Raamatun Jeesus! Meille Jeesus on ainut tie Jumalan luokse taivaaseen ja jo täällä maailmassa usko Jeesukseen on tärkeintä (ainakin pitäisi olla). Jeesus on kuollut ristillä meidän ja kaikkien maailman ihmisten syntien tähden, ja on Jumalan poika ja itsekin Jumala. Muslimien jeesus on profeetta ja viestinvälittäjä.

Olen jopa lukenut muslimien kommentteja juutuupissa, että he odottavat jeesuksen tuloa lopunaikoina ja myös tietävät että antikristus on tulossa. Ja he taistelevat sitten kristittyjen rinnalla antikristusta vastaan! Aikamoinen soppa on tulossa :shock:, mutta edelleen tuo ei ole meidän Jeesus. Ei Jeesuksen vuoksi tarvitse sotia ja taistella. Taistelu käydään henkimaailmassa. Oikea Jeesus tulee tuulissa ja pilvissä hakemaan omansa ja muut tuhoutuvat Hänen tulemuksessaan.
roosa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Touko 2019 09:26

*
Moi, haluaisin kertoa yhdestä askarruttavasta asiasta. No aika sitten osallistuin vapaaehtoiseen rukoustyöhön, jonka kautta kannoin asiat Herran haltuun rukoillen ja siten tuli parantamisen rukousaiheet, niin aloin rukoilla, mutta nousi mieleen kysymys, onko tämä ihminen, jonka uskova toi rukoiltavaksi, jo pelastunut Jeesukselle. Siten esitin kysymyksen, ja sain vastauksen, ettei ole vielä pelastunut Jeesukselle. Siten rukoilin pelastavan uskoontulon tälle ihmiselle.

Sama asia jatkui ja jatkui, jouduin taas esittämään samaa kysymystä. Niin alkoi herättää huolestumaan, miksi pelastus ei ole kenellekään uskovalle tärkeämpi, kuin terveys.

Kun joku uskosta osaton ihminen sairastuu, tulee mainita se, että hän on uskosta osaton, niin rukoilijat tietäisi ja rukoilisi pelastusta, terveys tulee aina mukanaan pelastuksen ohessa.

Jumala ei tyydy siihen, että ihminen parantuisi ilman pelastusta ja uskon, että siksi rukous olisi turhaa, jos rukoillaan terveyden puolesta ilman pelastusta. Siihen Jumala ei varmaan vastaisi.

Mielipiteitä?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Linnea » 15. Touko 2019 12:38

Minuakin välillä on mietityttänyt, kun joskus rukoillaan ensisijaisesti parantumista, eikä pelastumista.

Jaak. 5:15: Ja uskon rukous PELASTAA sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi.

Juha Norolampi kyseenalaisti yhdessä puheessaan koko nykyisenlaisen esirukouspyyntö käytännön ja esitti, että rukouksen pitäisi olla Jumalan Hengen vaikuttamaa. Hyvä ajatus minusta, ettei esirukouksesta tulisi ihmisvoimin suorittamista. Raamatussa kyllä kehoitetaankin yhdessä sopimaan jostain mitä anotaan Jumalalta, mutta ensisijaisesti pitäisi kääntyä suoraan Herran puoleen, kuin pyytää rukousta ihmisiltä, vai kuinka? Vai onko yhdessä sovittu rukous kuitenkin voimallisempi?

Paavali kyllä kehoittaa pitämään esirukouksia (1 Tim. 2:1), ja pyysi uskovilta rukousta myös omasta puolestaan (esim. Room. 15:30, Kol. 4:3, 1 Tess. 5:25).

---

Jaak. 5:16: Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.

Biblia kääntää tuon: "Tunnustakaat toinen toisellenne teidän rikoksenne ja rukoilkaat toinen toisenne edestä, että te terveeksi tulisitte. Vanhurskaan rukous voi paljo, koska se totinen on."

Sellaista tässä pohdin noita käännöksiä vertaillessa, että onko vanhurskaan rukous aina voimallinen, vai täytyykö rukoilua jotenkin harjoittaa hartaammaksi...
Viimeksi muokannut Linnea päivämäärä 03. Helmi 2020 16:37, muokattu yhteensä 3 kertaa
Linnea

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 15. Touko 2019 17:02

Omata kohdalta kun aikoinaan rukoilin ja kenties ensimmäisiä kertoja niin kyllä se oli aika hapuilua ja kesken rukouksenkin saattoi ajatus karata ja tuntui ,ettei osaa,mutta sitten myöhemmin on oppinut kenties jotain niin rukoilu on kuin NAKS olisi se suoralinja Jumalalle ja on sellaisessa erilaisessa tilassa kun normaalisti arjen touhuissa .
Oma osansa kenties rukous on sellainen ,että jokin ihminen tulee mieleen ja tulee tunne rukoilla ja tuon ihmisen puolesta vaikka ihan tavallinen rukous ,että ..Jumala suojele sitä ihmistä ja anna hänelle ymmärrystä ja valoa yms yms niin ei voi välttyä ajatukselta ,että Jumala antaa niitä rukoiluasioita vaikka kuinka paljon ..kunhan muistaa kuunnella tässä hälinä maailmassa ,jossa monesti liian monesti on olevinaan kiire.
MrKerimäki

ViestiKirjoittaja Jukka » 15. Touko 2019 19:07

Vaisuliini toi esille useita ajankohtaisia asioita, joita monet uskovaiset ovat pohtineet ja joihin viime aikoina törmänneet. Tässä hänen kirjoitukseensa pari vastausta.

vaisuliini kirjoitti:Moi, haluaisin kertoa yhdestä askarruttavasta asiasta. No aika sitten osallistuin vapaaehtoiseen rukoustyöhön, jonka kautta kannoin asiat Herran haltuun rukoillen ja siten tuli parantamisen rukousaiheet, niin aloin rukoilla, mutta nousi mieleen kysymys, onko tämä ihminen, jonka uskova toi rukoiltavaksi, jo pelastunut Jeesukselle. Siten esitin kysymyksen, ja sain vastauksen, ettei ole vielä pelastunut Jeesukselle. Siten rukoilin pelastavan uskoontulon tälle ihmiselle.

Sama asia jatkui ja jatkui, jouduin taas esittämään samaa kysymystä. Niin alkoi herättää huolestumaan, miksi pelastus ei ole kenellekään uskovalle tärkeämpi, kuin terveys.

Ihmisen pelastuminen synnistä ja kadotustuomiosta on elämän tärkein ja suurin asia eli "Jeesuksen Kristuksen tunteminen ja Jumalan lapseksi pääseminen". Siinä Luther opetti aivan oikein, vaikka emme ihan kaikissa kohdin taida hänen opetuksilleen aamenta sanoa.

vaisuliini kirjoitti:Kun joku uskosta osaton ihminen sairastuu, tulee mainita se, että hän on uskosta osaton, niin rukoilijat tietäisi ja rukoilisi pelastusta, terveys tulee aina mukanaan pelastuksen ohessa.

Emme voi aina tietää onko henkilö, jonka puolesta esirukousta pyydetään, uskova vai uskosta osaton. Siihen en usko eikä ymmärrykseni mukaan Raamatun ilmoitus sitä tue, että "terveys tulee aina mukanaan pelastuksen ohessa".

vaisuliini kirjoitti:Jumala ei tyydy siihen, että ihminen parantuisi ilman pelastusta ja uskon, että siksi rukous olisi turhaa, jos rukoillaan terveyden puolesta ilman pelastusta. Siihen Jumala ei varmaan vastaisi.
Mielipiteitä?

En ole ihan samaa mieltä. Esimerkiksi otan kymmenen spitaalista, jotka kaikki Herra paransi vaikka vain yksi heistä palasi kiittämään Häntä parantumisestaan ja pelastui. Kuitenkin Herra paransi ne muutkin. Olen elämässäni kohdannut useita sairaita, joita Herra on armahtanut ja auttanut, mutta he eivät ole tulleet uskoon tai en ainakaan sitä tiedä.

Lisäksi haluan sanoa 47 vuotta uskossa oltuani, että olen oppinut tuntemaan muutaman Jeesuksen parantaman sairaan jotka myöhemmin ovat kuolleet johonkin sairauteen. Näin meille uskovaisillekin käy, sairauksiin useimmat meistä kuolevat. Itse elän joka päivä lähellä kuolemaa. Siinä kirjoitit kuitenkin oikein, että tämä ajallinen terveys on tullut toisille uskovillekin sielun pelastusta tärkeämmäksi. Se on surullinen asia, hyvin surullinen asia.
Jukka

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Touko 2019 10:55

*
Ok, Linnea. :) Samoin olen kans pohtinut ja olen luullut, että se tarkoittaa, että hän olisi ihan harrastus rukoilija. :D Mutta kysyn, eikö harras ja harrastus ole sama asia? Muuten RK-käännös on aika selkokielinen ja helppotajuinen, siinä sanotaan:

Jaak. 5:16 Tunnustakaa siis syntinne toisillenne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että parantuisitte. Vanhurskaan voimallinen rukous saa paljon aikaan. RK

Hyvä, että sinä toit esille Juha Norolammin aiheen. Koska en ole tiennyt hänen opettavan siitä. Kiitos siitä. Olen samaa mieltä hänen kanssa. Kiitos niistä Raamatun kohdista.

Samoin joku aika sitten pysähdyin miettimään, kun luin nämä Raamatun kohdat Joh. 4:23-24.

Joh. 4:23 Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo.
24 Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."

Tulee rukoilla Pyhässä Hengessä ja totuudessa. Totuudessa rukoileminen tarkoittaa, että toimii totuuden mukaan, joka on Jumalan tahdon mukaista. Sain kokea, miten Pyhä Henki auttoi rukoilemaan, ei omassa lihassa, vaan Hänen voimassa. Aluksi koin, miten oli vastenmielistä rukoilla lihan mukaan ja pyysin huokaillen apua rukoiluun ja siten koin, miten Pyhä Henki laski päälleni ja siten huomasin, miten oli helppo rukoilla Hänen voimassa.

--------------

Ok, mr Kerimäki. Sinä tarkoitat siis siitä, mitä Raamatussa sanotaan?

Room. 8:26 Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.

----------------

Jukka kirjoitti: Vaisuliini toi esille useita ajankohtaisia asioita, joita monet uskovaiset ovat pohtineet ja joihin viime aikoina törmänneet.

Jukka, anteeksi, minä olen se pohtija ja törmääjä. :)

Jukka kirjoitti: Siinä Luther opetti aivan oikein, vaikka emme ihan kaikissa kohdin taida hänen opetuksilleen aamenta sanoa.

No saisinko kysyä, miksi mainitsit Lutherin? ;gladly:

Jukka kirjoitti: Emme voi aina tietää onko henkilö, jonka puolesta esirukousta pyydetään, uskova vai uskosta osaton.

Kyllä kysymällä selviää, onko henkilö, jonka puolesta esirukousta pyydetään, uskova vai uskosta osaton.

Jukka kirjoitti: Esimerkiksi otan kymmenen spitaalista, jotka kaikki Herra paransi vaikka vain yksi heistä palasi kiittämään Häntä parantumisestaan ja pelastui. Kuitenkin Herra paransi ne muutkin.

Mutta he tiesivät jo, että se on se Jeesus, siksi he sanoivat korottaen ääntä näin: 'Jeesus, mestari, armahda meitä! [Luuk. 17:13]. He kääntyivät Jeesuksen puoleen ja pyysivät terveyden, koska he tiesivät jo, että Hän on se Jeesus.

Jukka kirjoitti: Lisäksi haluan sanoa 47 vuotta uskossa oltuani, että olen oppinut tuntemaan muutaman Jeesuksen parantaman sairaan jotka myöhemmin ovat kuolleet johonkin sairauteen.

Se on totta, siksi en voi rukoilla sellaisen rukouspyynnön puolesta, jos henkilö ei ole pelastunut Jeesukselle.

Jukka kirjoitti:Näin meille uskovaisillekin käy, sairauksiin useimmat meistä kuolevat. Itse elän joka päivä lähellä kuolemaa. Siinä kirjoitit kuitenkin oikein, että tämä ajallinen terveys on tullut toisille uskovillekin sielun pelastusta tärkeämmäksi. Se on surullinen asia, hyvin surullinen asia.

Niin totta, mutta kuolema ei voi erottaa meitä Kristuksen rakkaudesta. Siinä sinä ja minä saamme jalon voiton Kristuksen kautta, joka on aina rakastanut meitä ja rakastaa sinua ja minua.

Ole turvallisella mielellä. Itsessämme ei ole mitään, emmekä voi itsessämme voittaa mitään. Päinvastoin menetämme kaiken ja terveyden, luottaessamme lihaan ja vereen. Kaikki mitä hengelliseen elämään tarvitsemme, tulee olla ainoastaan Kristuksen varassa. Kristuksessa me olemme aina Jumalan voittosaatossa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Touko 2019 10:12

*
Moido! :pc:

Haluaisin kertoa vielä siitä, että vietin itse aikaa kahden eri opettajan kanssa, turvautuen ensisijaisesti Raamattuun. Ja siten huomasin selkeän erotuksen ja opin tunnistamaan heidän hedelmät. Että oikea opettaja tuo aina opetuksia, joiden mukaan itsessämme ei ole mitään, millä voisi tulla pelastettua ja vanhurskaaksi, ja ne opetukset tuo esille, että sitä varten Jeesus on lähetetty ja Hänen kautta me pelastumme ja tulemme vanhurskaiksi.

Mutta sielullinen opettaja toimii eri tavalla, kuin oikea opettaja. Sen opetukset saa omassa lihassa toimimaan yrittämällä itse kaiken, ilman Jeesusta.
Se erehtyy luullessaan itseään opettajaksi. Mielipiteitä? :)

---------------------------

Olisi vielä toinen uutinen.

Joku kuukausi sitten me Jeesuksen nimeen kokoonnuimme yhteen ja meitä oli rekisteröitymätöntä, luterilaisia, helluntalaisia ja jehovantodistajaa. Koska vapaissa suunnissa on vielä menestysteologian hapattamia opetuksia. Ne sielulliset opetukset tulee oman ymmärryksen nojalta luullen Jumalan avaamaksi ymmärrykseksi Raamatun opetukseen.

Minä en tykkää äärikarismaattisesta ilmapiiristä ja se ei ole tervehenkistä. Koska äärikarismaattisuus tulee tunteista ja kokemuksista, ikäänkuin ne olisi enemmän painoarvoja ja auktoriteettia kuin Raamattu. Ne kaikki kokemukset tulee aina koetella Sanalla, ettei eksyisi kokemuksen viemänä pois totuudesta. Mutta vapaissa suunnissa on kokemuksen ja tunteen viemiä. Siitä sanotaan vääräksi karismaattiseksi. Tiedän, että vapaissa suunnissa on noita raitishenkisiä uskovia, joiden uskon kohde on ensisijaisesti Raamattu - terveellä Raamatun pohjalla jossain Suomea päin.

Oikea karismaattisuus tulee kreikankielestä 'kharisma', joka tarkoittaa erityisesti hengellistä lahjaa eli armolahjaa - seurakunnan yhteiseksi rakennukseksi.
Se oikea karismaattisuus 'kharisma' ei ole ylihengellisyydestä, vaan se tulee kreikankielen sanasta 'kharisma', joka tarkoittaa armolahjoja, eli uskova on karismaattinen, koska toimii armolahjojen mukaan, kun Jumala nostaa uskovassa armolahjat esille seurakunnan yhteiseksi rakentumiseksi.

Kun joku kuukausi sitten me Jeesuksen nimeen kokoonnuimme yhteen ja sitten yksi mies nousi ja alkoi saarnata se, että kaikissa vapaissa suunnissa ja kirkossa on se "korkea kynnys", josta Raamattu ei yhtään opeta. Että se korkea kynnys alaspäin Jeesuksen nimessä, että me voimme Jeesuksen nimen tähden kokoontumaan. Oli tosi hyvä saarna siltä mieheltä ja se tuntui Jumalan johdatukselta nähdessäni meitä yksilöuskovia ja jehovantodistajaa. :)

Jehovantodistaja sanoi alkaneensa ymmärtää paremmin Raamattua tämän miehen saarnan kautta. Se korkea kynnys tulee eri vapaiden suuntien ja kirkon taholta, se tulee purkaa alaspäin Jeesuksen nimessä, koska Jeesuksen nimeen me yhteen kokoonnumme. Mutta saatanan hyökkäys tuli seurakunnan taholta, koska se toimi kaavan kautta ja yritti estää sen yhteen kokoontumisen, joka tapahtuu Jeesuksen nimeen. Vaino tuli seurakunnan taholta, koska se toimii seurakunnan kaavan mukaan.

Matt. 18:20 Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."

Mielipiteitä? :)
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Juhani » 24. Touko 2019 01:30

vaisuliini kirjoitti:*
Jehovantodistaja sanoi alkaneensa ymmärtää paremmin Raamattua tämän miehen saarnan kautta. Se korkea kynnys tulee eri vapaiden suuntien ja kirkon taholta, se tulee purkaa alaspäin Jeesuksen nimessä, koska Jeesuksen nimeen me yhteen kokoonnumme. Mutta saatanan hyökkäys tuli seurakunnan taholta, koska se toimi kaavan kautta ja yritti estää sen yhteen kokoontumisen, joka tapahtuu Jeesuksen nimeen. Vaino tuli seurakunnan taholta, koska se toimii seurakunnan kaavan mukaan.

Matt. 18:20 Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."

Olen alkanut viime aikoina pohtinut monenlaisia asioita ja sitä rakkaudettomuuta, jota tällä hetkellä maailmassa vallitsee. Meidän pitää ottaa kaikki ihmiset rakkaudellisesti vastaan ja rakastaa heitä jokaista. Kertoa heille pelastavasta Herrasta Jeesuksesta, välittämättä ihmisten erilaisista mielipiteistä, taustasta, uskonsuunnasta tai uskonnollisista rituaaleista jne. Julistaa veren evankeliumia ja kertoa heille oikean tie taivaaseen, joka kulkee ainoastaan Jeesuksen Kristuksen kautta. Pyhä Henki johtaa kaikkeen totuuteen.

Hebrealaiskirje:
4:12 Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;

Roomalaiskirje:
10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

Markuksen evankeliumi:
3:33 Hän vastasi heille ja sanoi: "Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?"
3:34 Ja katsellen ympärilleen niihin, jotka istuivat hänen ympärillään, hän sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni!
3:35 Sillä joka tekee Jumalan tahdon, se on minun veljeni ja sisareni ja äitini."

Meidän pitää kertoa sen mitä Raamattu sanoo ja opettaa, tinkimättä yhtään Jumalan sanasta. Jumalan sanassa on suuri voima.
Juhani

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Touko 2019 12:48

Juhani kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*

Olen alkanut viime aikoina pohtinut monenlaisia asioita ja sitä rakkaudettomuuta, jota tällä hetkellä maailmassa vallitsee. Meidän pitää ottaa kaikki ihmiset rakkaudellisesti vastaan ja rakastaa heitä jokaista. Kertoa heille pelastavasta Herrasta Jeesuksesta, välittämättä ihmisten erilaisista mielipiteistä, taustasta, uskonsuunnasta tai uskonnollisista rituaaleista jne. Julistaa veren evankeliumia ja kertoa heille oikean tie taivaaseen, joka kulkee ainoastaan Jeesuksen Kristuksen kautta. Pyhä Henki johtaa kaikkeen totuuteen.

Hebrealaiskirje:
4:12 Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;

Roomalaiskirje:
10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

Markuksen evankeliumi:
3:33 Hän vastasi heille ja sanoi: "Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?"
3:34 Ja katsellen ympärilleen niihin, jotka istuivat hänen ympärillään, hän sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni!
3:35 Sillä joka tekee Jumalan tahdon, se on minun veljeni ja sisareni ja äitini."

Meidän pitää kertoa sen mitä Raamattu sanoo ja opettaa, tinkimättä yhtään Jumalan sanasta. Jumalan sanassa on suuri voima.

Juhani, just niin. :thumbup: Siksi jehovantodistaja otti vastaan kaiken, mitä siellä lähimmäisenrakkaudesta puhuttiin totuuden puolesta ja se sanoi, että se mies selittää tosi hyvin, niin sen kautta jehovantodistaja alkoi ymmärtää Raamattua paremmin. :)

Raamattu pitää lempeyttä "avaamana avaimena" Jumalan aikaansaamaan mielenmuutokseen, niin lempeyden kautta Jumala pääsee vaikuttamaan mielenmuutoksen.

2Tim. 2:23 Mutta vältä tyhmiä ja taitamattomia väittelyjä, sillä tiedäthän, että ne synnyttävät riitoja.

24 Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään;

25 hänen tulee sävyisästi ojentaa vastustelijoita; ehkäpä Jumala antaa heille mielenmuutoksen, niin että tulevat tuntemaan totuuden

26 ja selviävät perkeleen pauloista, joka on heidät vanginnut tahtoansa tekemään.

Lempeys on paras vasta-lääke siihen ojennukseksi - Kristuksen tuntemisen rinnalla, niin toinen saa mielenmuutoksen ja pelastuu ja rakentuu ja ojentautuu kohti Kristusta.

Fil. 4:5 Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä. :)
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu