Tolkienin ja Lewisin okkultismi

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Tolkienin ja Lewisin okkultismi

ViestiKirjoittaja eetu » 09. Syys 2017 17:58

Olen näköjään aikaisemmin linkittänyt jesus-is-savior.com sivustoa. Pyydän anteeksi. En enää suosittele kyseistä sivustoa kellekkään. Sitä pitää eksyttäjä David J Stewart, joka opettaa mm kerran pelastettu aina pelastettu harhaoppia

https://www.jesus-is-savior.com/Believer's%20Corner/eternal_security.htm

"Eternal Security
You CANNOT lose your salvation!"

"Ikuinen varmuus - ET voi menettää pelastustasi!"

1. Tim. 4:I. Mutta Henki sanoo selkiästi, että viimeisillä ajoilla muutamat luopuvat uskosta* ja ottavat vaarin viettelevistä hengistä ja perkeleiden opetuksista,
2. Niiden kautta, jotka ulkokullaisuudessa valheenpuhujat ovat, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty,

Matt. 7:21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
Viimeksi muokannut eetu päivämäärä 10. Syys 2017 19:58, muokattu yhteensä 1 kerran
eetu

ViestiKirjoittaja eetu » 09. Syys 2017 18:27

Tolkienin tuotanto (esim. Sormusten Herra kirjat) ja C.S. Lewisin Narnia kirjat sisältävät mm noituutta. Pysykää niistä kaukana.

1. Tess. 5:22. Välttäkäät kaikkea, mikä pahaksi näkyy.
Viimeksi muokannut eetu päivämäärä 10. Syys 2017 19:59, muokattu yhteensä 1 kerran
eetu

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 09. Syys 2017 19:14

Tylsiä kirjoja nuo Taru sormusten herrasta -jutut ainakin ovat. Siis kuka jaksaa lukea satoja sivuja sellaista roskaa!
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja eetu » 09. Syys 2017 19:21

Aamu-Usva kirjoitti:Tylsiä kirjoja nuo Taru sormusten herrasta -jutut ainakin ovat. Siis kuka jaksaa lukea satoja sivuja sellaista roskaa!

Silloin kun olin ei-uskova luin kaikki Narnia kirjat, Taru sormusten Herrasta kirjat ja Silmarillionin. Harry Pottereitakin tuli luettua. Hirveää saastaa todellakin ne kaikki.
eetu

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 09. Syys 2017 19:29

Minä yritin ei uskovana nuorena lukea Tarua sormusten herrasta, mutta en päässyt siihen kiinni, vaikka yleensä rakastan lukemista. En ole sen koommin varmaan edes yrittänyt mitään fantasiatyylistä kirjallisuutta. Ajattelin, että ei vain ole minun juttu.

Jonkun Narnia elokuvan olen kyllä nähnyt ja olin leffassa katsomassa Harry Potterin tekijän elokuvan sellaisista omituisista otuksista. Se oli kyllä upeasti tehty elokuva.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja eetu » 09. Syys 2017 19:43

Tarkoitatko tätä:

Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
eetu

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 09. Syys 2017 20:35

Juurikin sitä
Jaa tiedän, ei tarvitse kertoa, että tarina on melkoisen okkultistinen jne... Minähän olen katsos nähnyt sen :D
Ja toivottavasti kukaan ei huomaa, että olen tänään hieman äksyllä tuulella :wave:
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Jukka » 09. Syys 2017 23:11

eetu kirjoitti:
Jumalan Sana sanoo:
Matt. 7:1 Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja
2 valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty

Tuo kohta löytynee 1.Tim. 4:1-2. Bibliassa jae 1 on lähempänä alkutekstejä.
"Henki sanoo selkeästi, että viimeisillä ajoilla muutamat luopuvat uskosta ja ottavat vaarin viettelevistä hengistä ja perkeleiden opetuksista..."
Jukka

ViestiKirjoittaja mirjam » 19. Syys 2017 18:52

Minä puolustan C.S. Lewisia. Narnian tarinat ovat satuja, eikä ole tarkoitettukaan muuta kuin saduiksi. Samalla tavalla kuin Astrid Lindgrenin sadut. Silti niissä molemmissa on hyvää moraalista opetusta, siinä lapset oppivat satujen kautta, mikä on hyvän ja pahan ero.

C.S. Lewisin kirjoja olen lukenut: Tätä on kristinusko, Ilon yllättämä, Paholaisen kirjeopisto, Muistiinpanoja surun ajalta, 365 päivää Lewisin seurassa.
En huomannut niissä mitään harhaoppista, älykkäästi kirjoittaa.
mirjam

ViestiKirjoittaja Tapani » 19. Syys 2017 19:42

mirjam kirjoitti:Minä puolustan C.S. Lewisia. Narnian tarinat ovat satuja, eikä ole tarkoitettukaan muuta kuin saduiksi. Samalla tavalla kuin Astrid Lindgrenin sadut. Silti niissä molemmissa on hyvää moraalista opetusta, siinä lapset oppivat satujen kautta, mikä on hyvän ja pahan ero.

C.S. Lewisin kirjoja olen lukenut: Tätä on kristinusko, Ilon yllättämä, Paholaisen kirjeopisto, Muistiinpanoja surun ajalta, 365 päivää Lewisin seurassa.
En huomannut niissä mitään harhaoppista, älykkäästi kirjoittaa.

Entinen noita David J.Meyer on eri mieltä:

https://www.heinola.org/~patato/last_tr ... rump42.php

"Noidilla on vanha sanonta: hyvä voittaa pahan. Valtavirran "Kristinusko" on poiminut tämän ja sanoo saman asian puolustellessaan tällaisia okkultistisia teoksia kuten Harry Potter ja Taru sormusten herrasta, Narnian tarinat sekä muita vastaavia. Todelliset kristityt tietävät että hyvä ei voita pahaa, vaan pikemminkin Jumala voittaa pahan. Matteus 19:17 kertoo meille että on vain yksi joka on hyvä ja se on Jumala! Ei ole olemassa hyviä noitia eikä hyvää noituutta! Tämä väärä konsepti että hyvä Jumalan sijaan voittaa pahan on saanut ihmiset uskomaan että mies kuten Clive Staples Lewis olisi ollut kristitty kirjailija. Todellisuudessa, hän oli noita ja "Thelemic Order of the Golden Dawn" -nimisen noitapiirin jäsen, ja hänellä oli tehtävänä kirjoittaa kirjoja jotka opettaisivat uusille noidille "Kristinuskon" käsitteitä jotta nämä noidat voisivat paremmin ymmärtää kristittyjä ja lyödä heidät. Surullista on, että monet kristityt ajattelevat että nämä kirjat olivat heitä varten, joten okkultistit löivät täten kaksi kärpästä yhdellä iskulla."

https://www.heinola.org/~patato/lukijat ... rje374.php

"On murheellinen tosiasia, että valtavirran "kristikunta" pitää C.S.Lewis'iä suurena "kristillisenä" kirjailijana ja hänen kirjoituksiaan rakentavina, joilla on syvällinen "kristillinen" sisältö. C.S.Lewis'in kirjoja voi löytää "kristillisistä" kirjakaupoista kaikkialla ja jopa tri. James Dobson'in Focus on the Family-järjestö tarjoaa ja mainostaa C.S.Lewis'in teoksia. Näitä samoja kirjoja kuitenkin voidaan löytää myös okkulttisista kirjakaupoista kaikkialla!

Entisenä noitana, astrologina ja okkultistina, joka on pelastunut Jumalan armosta, minä tiedän, että C.S.Lewis'in teokset ovat uusilta noidilta vaadittavaa lukemistoa varsinkin USA:ssa ja Englannissa. Tähän kategoriaan kuuluu Narnia-sarja, koska se opettaa uusille noidille alan perusasenteita (basic mindset). Eikö olekin outoa, että monet "kristilliset" seurakunnat ja järjestöt ovat käyttäneet Narnia-sarjaa pyhäkoulujen oppikirjoina?"
Tapani

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu