toni t kirjoitti:
Hyviä pohdintoja??? Pelkkiä kysymyksiä ilman vastauksia. Mitä hyvää on esitellä kysymyksiä jotka saa ihmisen vain pysymään passiivisena. Hyviä pohdintoja olisivat olleet vastaukset joissa Blum olisi kertonut meille miksi meidän kannattaa tehdä sitä ja sitä.
Olen jatkuvasti yllättyneempi tällä foorumilla esitettävistä kommenteista. Oletko todella sitä mieltä, että on paha asia, jos täällä esittää pohtimiaan kysymyksiä muidenkin pohdittavaksi ilman että esittää tai edes tietää niihin täydellisiä vastauksia?
Jos lapsi kyselee sinulta kysymyksiä mieltään askarruttaviin ongelmiin eikä esitä niille heti vastauksia, niin moititko häntä tästä vastauksettomuudesta, huonosta pohdinnasta ja siitä, että nuo kysymykset saavat ihmiset pysymään passiivisina?
Kysymyksilläni haluan saada ihmiset nimenomaan ajattelemaan, aktiivisesti, heidän omia näkemyksiään. Syy sille miksi en aina esitä mahdollisia omia vastauksia, on se, että minulla ei välttämättä ole niitä. Juuri siksi usein kysynkin! Toki joskus minulla on vastauksiakin, ja esim. tuossa viestissäni yritin tuoda esille, että joihinkin kysymyksiin kaavailemieni vastausten tähden en itse todennäköisesti äänestä. Ajattelin vastausteni olleen tämän johdosta jo pääteltävissä.
Jos on todella paha asia heittää keskusteluun kysymyksiä, taidan taas harkita sitä, onko tämä foorumi paikkani. Mielestäni se, että ihmisiltä kysellään perusteita heidän mielipiteisiinsä ja esitetään niiden ympärillä mahdollisesti olevia ongelmia, on keskeinen hyvän argumentaatiokeskustelun piirre. Olen itse sitä mieltä, että yleensäkin tällaiseen argumentaatiokeskusteluun on täällä hieman vaikeaa päästä.