Äänestämisen suhteen minulla on seuraavanlaisia kysymyksiä pyörimässä päässäni:
– Jos äänestäisin, tulisiko minun olla varma, että ehdokkaan kaikki mielipiteet ovat täysin oikeita, jotta en vahingossakaan tulisi kannattaneeksi myös jotain väärää? Vai riittääkö, että äänestän "pienintä pahaa"? Onko tällainen äänestyspäätös Jumalan mielen mukainen?
– Jos äänestämäni henkilö menee läpi, olenko minä osavastuussa Jumalan edessä hänen tekemisistään, kun hän on vallan kahvassa?
– Millaista ehdokasta minun tulisi äänestää? Olisiko hänen oltava kristillisiä arvoja kannattava vai sellainen, jonka päätökset saisivat yhteiskunnan muuten vaan rullaamaan edes kohtuutoimivasti?
– Onko Jumalan tahto, että kristityt (vähemmistö) yrittävät ajaa läpi kaikkien noudatettavaksi kristillisen arvopohjan mukaisia lakeja ja siten velvoittaa myös ei-uskovat ulkoisesti käyttäytymään kristillisesti rangaistuksenkin uhalla? Tulisiko kristittyjen ponnistella rakentaakseen maan päälle "kristillistä valtiota"?
– Jos vastaus viimeisimpään kysymykseen on kyllä, millainen on "kristillinen valtio"? Onko se valtio, jossa homoseksuaalisuutta ei tueta valtion taholta? Vai meneekö se pidemmälle ja langettaa homoseksuaalisuudesta rangaistuksen? Kuka määrittää, mihin asti Raamatun mukaisessa yhteiskunnassa on mentävä, jotta ollaan päästy toivottuun "kristilliseen valtioon"? Tuleeko kaikki epäjumalanpalvelus kieltää lailla vai saako uskonnonvapaus vallita? Tuleeko demokratia lakkauttaa? Tuleeko harhaoppisia suvaita vai ei? Yhtäältä nämä täytyy jotenkin pakottaa elämään kristillisesti ja toisaalta kuitenkin pakottaminen ei liene kovinkaan kristillistä?
– Oikein ei liene myöskään äänestää ei-kristillisiä arvoja kannattavaa ehdokasta, sillä hän ajanee läpi hyväksyntää asioille, jotka ovat väärin?
Tällä perusteella itse olen päätynyt siihen, että en todennäköisesti tule äänestämään.
Toisaalta mieleeni heräsi tässä lähiaikoina myös kysymys, että onko Jumala periaatteessa tehnyt minusta osan esivaltaa, kerran minulla on tässä maassa äänioikeus? Tulisiko "ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta" ymmärtää omalla kohdallani niin, että Jumala on antanut minulle sen valtiovallan, joka minulla on? Pitäisikö minun tämän perusteella sitten käyttää tätä valtaa? Pitänee rukoilla ja kysyä Jumalalta, sillä tällä hetkellä en osaa nähdä kuin huonoja vaihtoehtoja tuon valtani käyttämiseen!