Lasten fyysinen kurittaminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Mitä Jumalan Sana sanoo, ja mitä ei sano

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 30. Tammi 2015 15:33

Aamu-Usva kirjoitti:Eikä edes poliisilla ole oikeutta lyödä ketään.

Poliisilla on oikeaus lyödä pampulla ja patukalla. Mellakkapoliiseilla myös.

Myös tavallisella rivikansalaisilla on Suomen lain mukaan lupa lyödä itsepuolustukseksi, jos tilanne on hengenvaarallinen ja muuta keinoa ei ole.

Aamu-Usva kirjoitti:Ei edes teini-ikäinen sillä tavalla normaalisti riehu vanhempiensa edessä.

Omien havaintojeni mukaan riehuu kyllä. Tiedän omista nuoruuden tuttavista ja ystävistä lukuisia. Ainakin 4 tulee heti mieleen. Muutamat eivät riehuneet sillä tavalla eivätkä hölmöilleet , sillä tiesivät että kotoa tulee ripi rapia.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja pekka » 30. Tammi 2015 15:52

Tirlittan kirjoitti:Ennen vanhaan sisarukset ja kaveritkin sai joissain perheissä nähdä tämän toimituksen, jotta oppisivat, miten käy, jos tekee pahojaan.
Joskus lapsi piiskattiin myös naapureiden, sukulaisten tai tuttavien nähden.
Moni muistaa tämän häväistyksen ja toisten pilkan ja naurut.

No, jos minun mielipidettäni kysytään niin vastaisin, että itse en kannata mitään julkista häpäisytilannetta vaan mieluiten siinä olisi vain paikalla esim. jompi kumpi vanhempi ja vitsaa "ansainnut" lapsi. Eli joka tapauksessa ei sitä häpeää ole mielestäni tarkoitus tuottaa yhtään enempää kuin on tarvis.

Nyt pitää lähteä asioimaan kaupungille, palaan asiaan sitten myöhemmin (jos on jotakin kommentoitavaa tullut). Rakentavaa keskustelua kuitenkin tästä tärkeästä aiheesta teille kaikille muille siksi aikaa.

Isän Jumalan siunausta ja Herran Jeesuksen armoa teille kaikille rakkaat uskonystävät.

Image
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja PetriFB » 30. Tammi 2015 16:36

Aamu-Usva kirjoitti:Tuo heprealaiskirjeen kohta on tuotu esiin jo useita kertoja. Mutta eihän kurittaminen aina ole fyysistä. Minä ajattelen Jumalan kohtelevan omia lapsiaan kuin rakastava vanhempi. Ei siis lyömällä, vaan asettamalla rajoja mutta antamalla kuitenkin oman valinnan vapauden lopulta ylittää nuo rajat jos joku ei halua niissä pysyä. Jumala ei pakota tottelemaan itseään. Ei vanhempikaan voi pakottaa mutta voi tehdä parhaansa ansaitakseen lapsensa kunnioituksen, jotta tämä lopulta tottelisi. Tai enhän minä lopulta tiedä onko minun totteleminen lapselleni sitten joskus tulevaisuudessa hyväksi. Jos olenkin itse hiffannut homman ihan väärin. Mutta vanhempien kunnioittaminen on hyvä juttu ja sitä en usko ansaitsevani lyömällä.

San 23:
13 Älä kiellä poikaselta kuritusta, sillä jos lyöt häntä vitsalla, säästyy hän kuolemasta.
14 Vitsalla sinä häntä lyöt, tuonelasta hänen sielunsa pelastat.

San 13:24 Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan; mutta joka häntä rakastaa, se häntä ajoissa kurittaa.

San 29:15 ¶ Vitsa ja nuhde antavat viisautta, mutta kuriton poika on äitinsä häpeä.

Sananlaskut ovat Jumalan antamia viisaita sanoja ja neuvoja ihmisille, jotka toimivat kaikkina historian aikakausina. Kuten on tullut jo aikaisemmin esille, niin kaikki lapset eivät tarvitse ripirapia, mutta jos ei millään muuten uskota, niin Jumala on itse antanut ohjeen ripirapiin, eli rakkaudelliseen ja ohjaavaan kurin toimenpiteeseen. Koska ohje ja neuvo on Jumala antama, niin silloin se ei voi olla kenellekään vahingollinen, jos se tehdään oikealla tavalla ja oikeassa paikassa.

Vanhempien kunnioitus ei kaadu ripirapin saamiseen ja jos se siihen kaatuisi, niin Jumala ei olisi sellaista ohjetta koskaan antanut Raamatun sanan opetukseen. Jos pidämme ripirapia vääränä toimenpiteenä, niin silloin itse asiassa syytämme Jumalan antaneen väärän ohjeen sanaansa. Minun mielestäni Jumala ei tehnyt väärin kun antoi ohjeet ripirapin käyttämiseen.

Raamatun sana shevet (vitsa) tarkoittaa monia asioita kuten: heimo, vitsa, keppi, sauva, valtikka, oksa. Tällä uskonmäärällä mikä minulla on nyt niin mielestäni oikeanlainen ripirapi on vitsan (pieni ja ohut oksa) käyttäminen nilkan ja polven väliseen alueeseen, jonne isä tai äiti antaa ripirapin hellästi, mutta niin että opetus menee perille. Ripirapin tarkoitus ei ole nöyryyttää lasta ja siksi esim. jos tytöllä on hame päällä tai pojalla shortsit jalassa, niin ripirapi on helppo toteuttaa. Minäkään en kannata lapsen alasti riisumista, enkä takapuoli ripirapia. Ripirapia ei tulisi myös nähdä kukaan muu kuin vanhempi ja lapsi. Tukkapölly on myös sallittua kun siinäkin muistaa ettei kyse ole hiusten repimisestä, vaan hellästä tukkapöllystä, mutta siinäkin niin että opetus menee perille.

Hellä sanalla tarkoitan sitä, että kyse ei ole lyömisestä, pahoinpitelystä tai hakkaamisesta, vaan toimenpiteestä, josta lasta rangaistaan asiallisesti. Rangaistus ja kivun tuottaminen tulee nähdä lasta ohjaavana asiana, ei hänelle haitallisena asiana. Jumala antaa ihmisille sairauksia sekä kuolettaa uskovan lihaa tuottaen lihalle kärsimystä, että ihminen ojentautuisi oikeaan suuntaan. Joskus on vaan tilanteita, että rakkaus on valmis tuottamaan ihmiselle kipua ellei häntä voi muuten pelastaa kulkemasta väärään suuntaan. Jumala toimii myös näin tietyissä tilanteissa.

Jumalan siunausta kaikille tasapuolisesti.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 30. Tammi 2015 17:21

No tuommoisen Petrin kuvaileman piiskan antamisen minäkin pystyn hyväksymään, tietyin ehdoin syistä.

En sit varmaan ole saanu piiskaa, kun aikuisten kiukunpurkausten takia, kun kanniskelin katkeruuksia pitkään, ennenkuin pystyin antamaan
anteeksi. Paitsi yks juttu oli ehkä sellanen, että ansaitsin.
Mutta nämä asiat voi katkeroittaa pahasti, eikä katkeruus ole hyvä asia.
Puhumattakaan siitä, mitä se voi tehdä ihmisen psyykelle.

Oon saanu opettajalta tukkapöllyä ylä-asteella. Se oli hellämielistä tukkapöllyä. Se oli erityisluokan ope ja hyvä ope oli, ei ne tukkapöllyt sillei sattunu.
Se joskus anto tukkapöllyä ja rangaistuksena se antoi myös punnerruksia.
Vähän väliä joku joutu tekeen niitä luokan lattialla. Minä sain tehdä helppoja tyttö punnerruksia, pojat ruikutti ja valitti sen takia ja minä taisin kyllä nauraa
niille.
Tirlittan

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 30. Tammi 2015 19:58

Ajatteletteko siis, että ihan jokainen asia sananlaskujen kirjasta tulee ymmärtää kirjaimellisesti? Että uuden liiton valossa se kirja ei ole miltään osin muuttunut?
Aloinkin juuri lukea sananlaskujen kirjaa. Eilen luin iki-ihanan 3. luvun. Jos sen ymmärtää kirjaimellisesti, niin siinä sanotaan aika selvästi esimerkiksi että Jumalan tahdon noudattaminen tuo pitkän iän ja rauhan (Sananl.3:2). Jeesus kuoli vähän päälle 3-kymppisenä. Samassa luvussa esitetään myös ajatus siitä, että mitä enemmän antaa varoistaan Herralle, sitä enemmän rikkauksia itselleen kartuttaa (j.9-10). No toisaalta jotkut uskovathan ajattelevat rikkauden olevan Jumalan siunaus vielä uudessakin liitossa.
Luvussa puhutaan myös Herran kurituksesta, mutta Herra ei ole vielä koskaan tietääkseni alkanut räpsiä ketään risulla tai millään kepillä. Herra kyllä kurittaa vielä uudessakin liitossa, kuten heprealaiskirjeessäkin todistetaan, mutta Hän onkin yli kaiken ja kaikkitietävä. Hän todella tietää mikä on meille parasta. Me emme voi tietää mikä on meidän lapsillemme parasta. Olemme niin sokeita.
Tänään luin seuraavan luvun eli luvun 4, jonka alkuun heti tehdään selväksi että kuritus on myös jotain, jota voi kuunnella. Kurituksella ei siis tarkoiteta yksinomaan jotain fyysistä rankaisemista: "Kuulkaa lapset isän kuritusta ja kuunnelkaa oppiaksenne ymmärrystä... (Sananl.4:1)."
Jos kaikki vanhan liiton lapsiin liittyvät väkivaltakehotukset pidetään yhä voimassa, niin miten tämän klassikon kanssa: "Autuas se, joka ottaa sinun pienet lapsesi ja murskaa ne kallioon (Ps.137:9)!" Uudessa liitossa ei tietenkään tule tehdä vihollisen lapsille mitään pahaa, vaan mieluumminkin hyvää. Mutta psalmeissa käsiteltävä vihollinen on uudessa liitossa pimeyden henkivallat, joita vastaan jokaisessa ihmisessä pidämme taistelua yllä. Pienikin pahuus tulee murskata Jeesus-kallioon, mutta konkreettisesti kenellekään ihmiselle ei tule tehdä mitään pahaa; ei millään tavalla satuttaa.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Lily » 30. Tammi 2015 23:16

Aamu-usva, minua jäi mietityttämään tuolta teatteri topicista, Se että kun sanoit että poikasi leikkii super sankari leikkejä,niin super sankarithan käyttävät erittäin paljon väkivaltaa. Super sankari elokuvat ja sarjakuvat ovat täynnä toisen ihmisen/olion satuttamista. Eikö poikasi siis silloin omaksu sen, että väkivaltaa saa käyttää. Kun jos olet sitä mieltä, että väkivalta on sinusta aina väärin ja et hyväksy sitä missään muodossa, niin eikö siinä ole kuitenkin ristiriita jos tarjoat/hyväksyt sen poikasi viihteeksi.

Tarkoitan tämän kaikella kunnioituksella ja arvostan sinua
Uskonsisarena ja enkä tarkoita hyökätä sinua vastaan, olen nyt vain erittäin ihmeissäni...
Lily

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 31. Tammi 2015 09:38

En koekaan tätä hyökkäyksenä vaan erittäin hyvänä huomiona. Poikani ei voi vielä 3-vuotiaana katsella paljoakaan oikeita supersankarielokuvia, mutta on kuitenkin ihastunut niihin hahmoihin. Leikeissä on usein ideana esimerkiksi että oravavauva tippuu puusta ja supersankari pelastaa. Ja Spidermanilla on myös äiti joka peittelee sen nukkumaan. Varmaan sitten isompana hän saattaa päästä käsiksi tuohon väkivaltaiseen supersankaritodellisuuteen. Ja onhan hänellä tässä pihassa pari 5-vuotiasta kaveria joiden kanssa leikitään taisteluleikkeijä välillä. Olen kyllä sellainen väkivallattomuuden puolesta puhuja että haluaisin leikkienkin mieluummin olevan toisen laisia. Mitään leikkipyssyjä en siedä. Miekkoja ehkä hiukan paremmin jostain syystä.. Mutta meiltä vanhemmilta ei ainakaan saa esimerkkiä kenenkään lyömiseen. Väkivaltaisen maailman keskellä voi elää itse käyttämättä väkivaltaa ja alkoholia käyttävien ihmisten keskellä voi itse olla käyttämättä alkoholia ja seksistisen maailman keskellä voi itse säilyttää puhtautensa. Tämä on se esimerkki jonka minä haluan lapsilleni antaa, että he uskaltavat kulkea omaa tietään ja tehdä omia valintoja.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja paa » 31. Tammi 2015 12:49

3-vuotias sisarenpoikani leikkii paljon ritarileikkejä. Hänellä on leikeissä omien sanojensa mukaan "hyvä ritari" ja "paha ritari" ja hän itse haluaa olla paha ritari. En kuitenkaan ole huolestunut tuosta, sillä lapsi ei ilmeisesti sen kummemmin ajattele sanojen hyvä ja paha merkitystä, koska leikeissään ei tee mitään pahaa, vaan just esim. "pelastaa" pikkusiskonsa hakemalla tutin itkevän vauvan suuhun, tuo heille leluja jne.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Markareetta » 31. Tammi 2015 12:53

5 Mooses
21:18 Jos jollakin on uppiniskainen ja kovakorvainen poika,
joka ei ota kuullakseen, mitä hänen isänsä ja äitinsä sanovat,
eikä tottele heitä, vaikka he kurittavat häntä,

21:19 niin hänen isänsä ja äitinsä ottakoot hänet ja viekööt
kaupunkinsa vanhinten eteen, asuinpaikkansa porttiin,

21:20 ja sanokoot kaupunkinsa vanhimmille: 'Tämä meidän
poikamme on uppiniskainen ja kovakorvainen, hän ei ota kuullakseen,
mitä me sanomme, vaan on irstailija ja juomari.'

21:21 Silloin kaikki hänen kaupunkinsa miehet kivittäkööt hänet
kuoliaaksi. Poista paha keskuudestasi, ja koko Israel kuulkoon sen
ja peljätköön.

Ihmettelen ettei kukaan kommentoinut tuohon Vanhantestamentin
kohtaan? Yhtälailla se on Raamatun sanaa, niin kuin Sananlaskujenkin
kohdat lasten kurittamisasiassa!

Eikö tuo Mooseksen kirjan kohta pitäisi ottaa yhtä kirjaimellisesti,
kuin Sananlaskujenkin kohdat?

Tappaminen kielletään laissa ja niin kielletään lasten lyöminenkin.
Sanooko nyt joku, että Jumalaa pitää kuunnella enempi,
siis mistä hyvät ihmiset on kysymys, jos kirjaimen mukaan
mennään, niin kuin täällä jopa sanaan perehtyneet Raamattujen
alkukielten tulkitsijat vaativat?
Markareetta

ViestiKirjoittaja paa » 31. Tammi 2015 13:02

Eikö tuo kuulunut vanhaan liittoon?
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu