Uskosta luopuminen vahingossa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskosta luopuminen vahingossa

ViestiKirjoittaja Joel.A » 12. Syys 2014 14:52

vaisuliini kirjoitti:*
Siitä luopumuksesta... Mitä tämä kohta tarkoittaa että Jumala parantaa luopumuksesta pois?

Jer. 3:22 Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, niin minä parannan teidän luopumuksenne." - "Katso, me tulemme sinun tykösi, sillä sinä olet Herra, meidän Jumalamme.

Itse ajattelen Jeremia 3 puhuttavan luopumuksen tilassa (eksytyksen ja synnin tilassa) olevaa israelia. Eli Jer 3 Jumala tahtoo, että Israel kääntyisi takaisin epäjumalistaan ja vääristä teoistaan Hänen tykönsä ja tuota 22 kohtaa ymmärtäen niin näin ollen Jumala antaa sitten anteeksi heidän rikoksensa.

Tänä päivänä kun Pyhä Henki on annettu uskon kautta meille sinetiksi eli olemme näin ollen tullut jo kerran osalliseksi Jumalan omaisuuskansasta niin tästä omaisuus kansasta Jumala ei erota meitä muutoin kuin siten, että jos tämä omaisuus kansalainen on pilkannut tässä ajassa pyhää henkeä tai sitten elänyt vaelluksensa vastoin Jumalan tahtoa ja kuolee niin tälläisillä ei ole kuoleman jälkeen suuntana taivas.

Eli uudestisyntynyt on aina uudestisyntynyt ja näin ollen tässä ajassa aina osa Jumlan omaisuus kansaa ellei pilkkaa Pyhää Henkeä, mutta kuulumalla tähän omaisuuskansaan ei automaattisesti tarkoita sitä, että tämä uudestisyntynyt (uskova) olisi pelastunut.

Näin ollen siis ajattelen, että tässä ajassa niin kauan uudestisyntyneellä on aina osallisuus pyhästä hengestä ja on myös aina Pyhän Hengen temppeli ellei tämä sitten pilkkaa pyhää henkeä eli elää tällöin myös täydellisessä paatumuksessa josta ei enää paluuta ole.
Joel.A

ViestiKirjoittaja Joel.A » 12. Syys 2014 15:05

PetriFB kirjoitti:
Joel.A kirjoitti:
Niin ensin tietysti täytyy ymmärtää minkälaisen merkityksen ja sisällön Raamattu antaa "luopua uskosta" minä ymmärrän, että luopua uskosta tarkoittaa sitä, että ei ole enää missään tapauksessa mahdollisuutta päästä enää sisälle Jumalan valtakuntaa, mutta ihminen joka ei ole luopunut uskosta (pilkannut pyhää henkeä) vaan elää eksyksissä/eksytyksessä (harhassa/synnissä) niin tälläisellä on aina mahdollisuus palata parannuksen jälkeen takaisin.

Ilm 3 kertoo minulle sen, että kuolleella uskovalla tarkoitetaan sellaista, joka tekojen tähden on kuollut eli eksynyt ja nyt Jumala kehoittaa häntä heräämään eli tekemään parannusta ja siten myös takaisin valvomaan omaa tilaa sekä myös kanssa veljien ja sisarien jotta näin ollen mahdollisemman monella Jumalan lampaalla olisi pääsy Isän tykö.

Näen siis luopumuksen ja eksytyksen tarkoittavan kahta eri asiaa, mutta niiden molempien määränpää on kuitenkin sama eli ihankaikkinen ero Jumalasta.

Kyllä on hyvä täsmentää mitä tarkoittaa, niin ei tule väärin ymmärryksiä. Minä näen Raamatusta, että uskova voi luopua uskostaan, jolloin menettää pelastuksen sekä osallisuuden Pyhään Henkeen, mutta totta kai voi tehdä parannuksen ja saada takaisin pelastus sekä osallisuus Pyhään Henkeen.

Jer 3:
13 Ainoastaan tunne rikoksesi, että olet luopunut Herrasta, Jumalastasi, ja juossut sinne ja tänne vieraitten jumalain tykö, kaikkien viheriäin puitten alle, ettekä ole kuulleet minun ääntäni, sanoo Herra.
14 Palatkaa takaisin, te luopuneet (shovbav) lapset, sanoo Herra, sillä minä olen ottanut teidät omikseni, ja minä noudan teidät, yhden ainoankin kaupungista ja kaksi sukukunnasta, ja tuon teidät Siioniin.

Raamattu puhuu myös luopumisesta juuri siinä merkityksessä, että silloin luopuu Jumalasta ja uskosta Jumalaan. Hepreankielen sana shovbav tarkoittaa luopumista. Mutta luopumuksesta voi myös tehdä parannuksen ja tulla takaisin Jumalan lapseksi.

Raamattu puhuu myös luopumisesta sellaisessakin merkityksessä ettei voi enää tehdä parannusta ja uudistua (Pyhän Hengen pilkka):

Hebr 6:
4 Sillä mahdotonta on niitä, jotka kerran ovat valistetut ja taivaallista lahjaa maistaneet ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet
5 ja maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailmanajan voimia,
6 ja sitten ovat luopuneet-taas uudistaa parannukseen, he kun jälleen itsellensä ristiinnaulitsevat Jumalan Pojan ja häntä julki häpäisevät.

Eli kun uudestisyntynyt ihminen eli uskova alkaakin elämään jossain vaiheessa tietoisessa huoruudessa niin onko hän tällöin luopunut uskostaan eli onko tämä tällöin luopunut täydellisesti Jumalasta? Hän ei kyllä ole menossa taivaaseen, mutta tekeekö tämä huoruudessa elämisen tämän uskovan ympärileikkaamattomaksi?
Joel.A

ViestiKirjoittaja PetriFB » 12. Syys 2014 15:11

Joel.A kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*
Siitä luopumuksesta... Mitä tämä kohta tarkoittaa että Jumala parantaa luopumuksesta pois?

Jer. 3:22 Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, niin minä parannan teidän luopumuksenne." - "Katso, me tulemme sinun tykösi, sillä sinä olet Herra, meidän Jumalamme.

Itse ajattelen Jeremia 3 puhuttavan luopumuksen tilassa (eksytyksen ja synnin tilassa) olevaa israelia. Eli Jer 3 Jumala tahtoo, että Israel kääntyisi takaisin epäjumalistaan ja vääristä teoistaan Hänen tykönsä ja tuota 22 kohtaa ymmärtäen niin näin ollen Jumala antaa sitten anteeksi heidän rikoksensa.

Tänä päivänä kun Pyhä Henki on annettu uskon kautta meille sinetiksi eli olemme näin ollen tullut jo kerran osalliseksi Jumalan omaisuuskansasta niin tästä omaisuus kansasta Jumala ei erota meitä muutoin kuin siten, että jos tämä omaisuus kansalainen on pilkannut tässä ajassa pyhää henkeä tai sitten elänyt vaelluksensa vastoin Jumalan tahtoa ja kuolee niin tälläisillä ei ole kuoleman jälkeen suuntana taivas.

Eli uudestisyntynyt on aina uudestisyntynyt ja näin ollen tässä ajassa aina osa Jumlan omaisuus kansaa ellei pilkkaa Pyhää Henkeä, mutta kuulumalla tähän omaisuuskansaan ei automaattisesti tarkoita sitä, että tämä uudestisyntynyt (uskova) olisi pelastunut.

Näin ollen siis ajattelen, että tässä ajassa niin kauan uudestisyntyneellä on aina osallisuus pyhästä hengestä ja on myös aina Pyhän Hengen temppeli ellei tämä sitten pilkkaa pyhää henkeä eli elää tällöin myös täydellisessä paatumuksessa josta ei enää paluuta ole.

En ole ihan varma, että olisin kuullut tällaista aikaisemmin, että voi olla uudestisyntynyt, mutta ei pelastunut, eli pelastuneessa tilassa.

Ei pelastunut elää synnissä ja tekee kaikenlaisia syntejä. Jos ajattelet tätä vielä tarkemmin, niin uskon, että päädyt sellaiseen ratkaisuun että uudestisyntynyt on aina pelastuneessa tilassa ja jos uskova luopuu uskosta, niin ei hän enää ole pelastuneessa tilassa, eikä Pyhä Henki asu enää sellaisessa, joka luopuu uskosta.

Uskova voi luopua eksytyksen tähden, katkeruuden, pettymyksen jne.

Sitten on eri asia sellainen eksymys, jossa eksytään uskomaan väärää opetusta, mutta on silti pelastettu esim. uskova voi uskoa Jeesuksen syntyneen joulukuun 24, päivä, joka on eksytys ja valhe, mutta silti uskova on pelastettu.

Kysyn yhden kysymyksen esim. onko uskovalla vielä Pyhä Henki, joka luopuu (eksyy pois - ei halua olla enää uskossa ja sanoo Jeesukselle hei ja näkemiin) uskosta ja alkaa elämään jatkuvassa juoppoudessa ja haureudessa?

Minusta tämä on tosi tärkeä asia, koska muuten monet voivat alkaa lipsumaan, jos tästä opetetaan väärin.

Jumalan siunausta rakas veljeni.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja PetriFB » 12. Syys 2014 15:16

Joel.A kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:
Joel.A kirjoitti:
Niin ensin tietysti täytyy ymmärtää minkälaisen merkityksen ja sisällön Raamattu antaa "luopua uskosta" minä ymmärrän, että luopua uskosta tarkoittaa sitä, että ei ole enää missään tapauksessa mahdollisuutta päästä enää sisälle Jumalan valtakuntaa, mutta ihminen joka ei ole luopunut uskosta (pilkannut pyhää henkeä) vaan elää eksyksissä/eksytyksessä (harhassa/synnissä) niin tälläisellä on aina mahdollisuus palata parannuksen jälkeen takaisin.

Ilm 3 kertoo minulle sen, että kuolleella uskovalla tarkoitetaan sellaista, joka tekojen tähden on kuollut eli eksynyt ja nyt Jumala kehoittaa häntä heräämään eli tekemään parannusta ja siten myös takaisin valvomaan omaa tilaa sekä myös kanssa veljien ja sisarien jotta näin ollen mahdollisemman monella Jumalan lampaalla olisi pääsy Isän tykö.

Näen siis luopumuksen ja eksytyksen tarkoittavan kahta eri asiaa, mutta niiden molempien määränpää on kuitenkin sama eli ihankaikkinen ero Jumalasta.

Kyllä on hyvä täsmentää mitä tarkoittaa, niin ei tule väärin ymmärryksiä. Minä näen Raamatusta, että uskova voi luopua uskostaan, jolloin menettää pelastuksen sekä osallisuuden Pyhään Henkeen, mutta totta kai voi tehdä parannuksen ja saada takaisin pelastus sekä osallisuus Pyhään Henkeen.

Jer 3:
13 Ainoastaan tunne rikoksesi, että olet luopunut Herrasta, Jumalastasi, ja juossut sinne ja tänne vieraitten jumalain tykö, kaikkien viheriäin puitten alle, ettekä ole kuulleet minun ääntäni, sanoo Herra.
14 Palatkaa takaisin, te luopuneet (shovbav) lapset, sanoo Herra, sillä minä olen ottanut teidät omikseni, ja minä noudan teidät, yhden ainoankin kaupungista ja kaksi sukukunnasta, ja tuon teidät Siioniin.

Raamattu puhuu myös luopumisesta juuri siinä merkityksessä, että silloin luopuu Jumalasta ja uskosta Jumalaan. Hepreankielen sana shovbav tarkoittaa luopumista. Mutta luopumuksesta voi myös tehdä parannuksen ja tulla takaisin Jumalan lapseksi.

Raamattu puhuu myös luopumisesta sellaisessakin merkityksessä ettei voi enää tehdä parannusta ja uudistua (Pyhän Hengen pilkka):

Hebr 6:
4 Sillä mahdotonta on niitä, jotka kerran ovat valistetut ja taivaallista lahjaa maistaneet ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet
5 ja maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailmanajan voimia,
6 ja sitten ovat luopuneet-taas uudistaa parannukseen, he kun jälleen itsellensä ristiinnaulitsevat Jumalan Pojan ja häntä julki häpäisevät.

Eli kun uudestisyntynyt ihminen eli uskova alkaakin elämään jossain vaiheessa tietoisessa huoruudessa niin onko hän tällöin luopunut uskostaan eli onko tämä tällöin luopunut täydellisesti Jumalasta? Hän ei kyllä ole menossa taivaaseen, mutta tekeekö tämä huoruudessa elämisen tämän uskovan ympärileikkaamattomaksi?

1 Kor 6:9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,

Jos uskova alkaa elämään tietoisesti esim. huoruudessa, niin sana sanoo ettei huorintekijät voi periä Jumalan valtakuntaa. Ei hänellä silloin voi olla myöskään Pyhää Henkeä sisimmässään, jos hän on matkalla kadotukseen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Joel.A » 12. Syys 2014 15:27

kalamos kirjoitti:Tuohan toteutui jo ennen nykyistä armotalouskautta,
jossa Jeesukseen uskovat syntyvät uudesti ylhäältä Hengestä Jumalan lapsiksi.

Makkabilaiset nousivat vastustamaan Syyrian harjoittamaa mielivaltaa (1 Maak 3:42-60).
Osa juutalaisista liitttyi syyrialaisten temppelin häpäisijöiden joukkoon.

Mutta kuten tekstissä todetaan,
niitten joukko, jotka tuntevat Jumalansa,
pysyy lujana ja tekee tehtävänsä.

Siis kun tämä suhde on alkanut,
jossa ihminen ja Jeesus tuntevat toisensa,
niin silloin ollaan tämän ihmisen kohdalla tilanteessa,
josta Jeesus sanoi: He eivät ikinä joudu hukkaan Joh 10:28RK

Jos Kalamos ajattelet tai kuka muu tahansa, että Jumalan oma on aina pelastettu kun hän on uudestisyntynyt niin tarkatkaa tämä.

Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni. Johannes‬ ‭10‬

Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Matteus‬ ‭7‬

Eli Jeesuksen todellinen lammas on se joka kuulee ja tekee taivaallisen isän tahdon ja nämä tälläiset todelliset lampaat eivät ikinä huku ja ne jotka eivät tee taivaallisen isän tahtoa ovat vääriä tai eksyneitä lampaita jotka hukkuvat.
Joel.A

ViestiKirjoittaja Joel.A » 12. Syys 2014 16:16

Petri kirjoittaa
En ole ihan varma, että olisin kuullut tällaista aikaisemmin, että voi olla uudestisyntynyt, mutta ei pelastunut, eli pelastuneessa tilassa.

Ei pelastunut elää synnissä ja tekee kaikenlaisia syntejä. Jos ajattelet tätä vielä tarkemmin, niin uskon, että päädyt sellaiseen ratkaisuun että uudestisyntynyt on aina pelastuneessa tilassa ja jos uskova luopuu uskosta, niin ei hän enää ole pelastuneessa tilassa, eikä Pyhä Henki asu enää sellaisessa, joka luopuu uskosta.

Minulle termi "uudestisyntynyt" tarkoittaa sellaista, joka jumalattomana on tehnyt ratkaisun ja ottanut Jeesuksen elämänsä Herrakseen ja näin tullut sisälle Jumalan omaisuus kansaan eli hänen srk:taansa. Jos tämä uudestisyntynyt ihminen alkaakin elämään tietoisessa haureudessa niin mutta ei kuitenkaan ole pilkannut Pyhää Henkeä, niin en löydä Raamatusta kohtaa jossa, tämä jumalattomasti elävä uskova ei kuuluisi enää tässä ajassa hänen srk:taansa vaan päin vastoin Jumala tunnustaa tällaisenkin hänen omakseen jota hän sitten etsii...(esim Jeesuksen vertaus sadasta lampaasta)

Jos siis uudestisyntynyt alkaa tekemään tietoista huoruutta ja ei ole enää näin ollen pelastuksessa sisällä niin pitääkö hänen uudestaan taas syntyä uudestiylhäältä? Minun mielestäni ei vaan pikemminkin tehdä parannus, jotta hän olisi jälleen pelastuksessa sisällä.

Uskova voi luopua eksytyksen tähden, katkeruuden, pettymyksen jne.

itse uskon siis, että uskova voi luopua Jumalan tahdon noudattamisesta ja näin ollen myös pelastuksesta, mutta uskova ei voi luopua siitä perintöosasta (muuta kuin Pyhää Henkeä pilkkaamalla), jonka hän sai tullessaan sisälle Jumalan omaisuus kansaansa eli Jumalan laista ja tahdosta. Eli Jumalan laki ja tahto sitoo aina sellaista joka on tullut jossain vaiheessa osalliseksi hänen kansaansa.

Sitten on eri asia sellainen eksymys, jossa eksytään uskomaan väärää opetusta, mutta on silti pelastettu esim. uskova voi uskoa Jeesuksen syntyneen joulukuun 24, päivä, joka on eksytys ja valhe, mutta silti uskova on pelastettu.

Näin itsekkin näen.

Kysyn yhden kysymyksen esim. onko uskovalla vielä Pyhä Henki, joka luopuu (eksyy pois - ei halua olla enää uskossa ja sanoo Jeesukselle hei ja näkemiin) uskosta ja alkaa elämään jatkuvassa juoppoudessa ja haureudessa?

Minusta tämä on tosi tärkeä asia, koska muuten monet voivat alkaa lipsumaan, jos tästä opetetaan väärin.

Minä uskon ja näen, että on uskovalla on aina Pyhän Hengen sinetti sekä sen antama voima vastustaa perkelettä eli hän huoruudessa tai ei (on sitten asia erikseen haluaako käyttää tätä voimaa vastustamaan perkelettä) ja tätä Pyhää Henkeä ei oteta tässä ajassa koskaan pois, muuta kuin sellaisessa tilanteessa jossa uskova pilkkaa Pyhää Henkeä. Ajattelen kyllä, että jos uskova elää esim huoruudessa niin tämä Pyhä Henki ei pääse toimimaan sinussa muulla tavalla kuin siten, että hän antaa sinulle koko ajan kehoitusta parannukseen ja myös voimaa sen tekemiseen ja siten myös voimaa sen kiusauksen vastustamiseen.

Jumalan siunausta rakas veljeni.

Tarkoittaako tämä sitä, että et keskustele tästä aiheesta tämän enempää minun kanssani (minulle tälläinen lause tarkoittaa vähän niinku loppu lausetta :) ), mutta kaikesta huolimatta siunausta myös rakas veljeni Petri.

:toghether:
Joel.A

ViestiKirjoittaja PetriFB » 12. Syys 2014 17:08

Joel:

Totta kai voin keskustella kanssasi aiheesta. Minä näen pelastuksen sekä Pyhän Hengen osallisuuden kuuluvan yhteen ja samaan pakettiin ja uskova luopuu pois uskosta, eli asettaa itsensä pelastuksen ulkopuolelle oman valintansa kautta, niin ei hänessä silloin voi enää asua Pyhä Henki. Se olisi aika hassua, jos ihminen on pelastumassa tilassa, mutta Pyhä Henki silti asuisi hänessä.

Room 11:29 Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.

Monet opettavat väärin tuohon jakeeseen perustuen, että jos uskova luopuu Herrasta Jeesuksesta, niin hänellä olisi siitä huolimatta yhä Herralta saadut armolahjat. Eli hän siis voisi edelleen puhua kielillä tai profetoida.

Kun tutkin tuota alkutekstin valossa ja vertasin muutamiin muihin käännöksiin, niin huomasin, että 33/38 kääntää jakeen väärin. Alkutekstissä on sana ametameletos, joka tarkoittaa ei voi katua.

Alkutekstin mukaan jae kuuluu näin: Katumattomia ovat lahjat ja Jumalan kutsu.

Tämä jae (Room 11:29) tarkoittaa sitä, että ihmisten ei tarvitse katua (pitää huonona) Jumalan lahjoja ja kutsumista Jumala lapseuteen. Tämä ei siis tarkoita syntien katumista, vaan ettei uskovan tarvitse katua (pitää huonona) Jumalan antamaa pelastusta ja Hänen lahjojaan (armolahjat, usko ja kaikki mitä Hän antaa lapsilleen. Totta kai on myös niin, että Jumala itse ei voi katua lahjojaan ja kutsumistaan, mutta voi ne peruuttaa ja poistaa jos uskova lopullisesti hylkää Jumalan.

Youngsin käännös on onnistunut kääntämään jakeen alkutekstin mukaisesti:

Ro 11:29 for unrepented of are the gifts and the calling of God;

Armolahjoja voi käyttää väärin tiettyyn vaiheeseen saakka kasvamattomuuden tähden. Mutta tietenkin Jumala kasvattaa meitä käyttämään armolahjoja oikein kuten Hän myös opetti Korinton seurakuntaa Paavalin kautta. Jumalan voima, rakkaus Pyhässä Hengessä ja hengellinen elämä ovat ne avaimet joiden kautta armolahjat toimivat Jumalan tahdon mukaan.

Mutta jos ihminen on kovasydäminen ja kapinoi Jumalaa vastaan ja elää vääryydessä eikä halua tehdä parannusta, niin silloin tietenkin Jumala ottaa pois lahjansa (armolahjat myös) sekä myös pelastuksen, jos uskova haluaakin palvella syntiä ja saatanaa eikä Jumalaa.

Jos uskova luopuu Jumalasta, niin ne armolahjat, joita hänellä oli uskovana Jumala ottaa pois ja hyvin usein niiden tilalle tulee toinen henki, eli saatanan henki eksyttävine "lahjoineen", joiden kautta saatana koittaa jäljitellä ja matkia Jumalan tekoja sekä eksyttää ihmisiä pois Jumalan totuudesta ja rakkaudesta. Samoin myös hänessä ei voi enää asua Pyhää Henkeä.

Joskus joku uskova palaa takaisin maailmaan, takaisin synnin ja saatanan orjuuteen, niin silloin tietenkin Jumala ottaa pois lahjansa häneltä. Mutta jos hän tekee parannuksen ja tulee takaisin Jumalan luokse, niin silloin Jumala palauttaa pelastuksen ja Hänen antamansa lahjat.

Palaan myöhemmin takaisin keskustelemaan. Olen kirjoittanut sivuilleni viime aikoina paljon tekstiä ja samalla tutkinut monia asioita. Pidän pienen breikin ja palaan ehkä viikonloppuna tai ensi viikon alussa nettiin, mutta nyt on pienen brekin paikka. Nähdään pian rakas veljeni.
PetriFB

ViestiKirjoittaja Joel.A » 12. Syys 2014 18:46

PetriFB kirjoitti:Joel:

Totta kai voin keskustella kanssasi aiheesta. Minä näen pelastuksen sekä Pyhän Hengen osallisuuden kuuluvan yhteen ja samaan pakettiin ja uskova luopuu pois uskosta, eli asettaa itsensä pelastuksen ulkopuolelle oman valintansa kautta, niin ei hänessä silloin voi enää asua Pyhä Henki. Se olisi aika hassua, jos ihminen on pelastumassa tilassa, mutta Pyhä Henki silti asuisi hänessä.

Room 11:29 Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.

Monet opettavat väärin tuohon jakeeseen perustuen, että jos uskova luopuu Herrasta Jeesuksesta, niin hänellä olisi siitä huolimatta yhä Herralta saadut armolahjat. Eli hän siis voisi edelleen puhua kielillä tai profetoida.

Kun tutkin tuota alkutekstin valossa ja vertasin muutamiin muihin käännöksiin, niin huomasin, että 33/38 kääntää jakeen väärin. Alkutekstissä on sana ametameletos, joka tarkoittaa ei voi katua.

Alkutekstin mukaan jae kuuluu näin: Katumattomia ovat lahjat ja Jumalan kutsu.

Tämä jae (Room 11:29) tarkoittaa sitä, että ihmisten ei tarvitse katua (pitää huonona) Jumalan lahjoja ja kutsumista Jumala lapseuteen. Tämä ei siis tarkoita syntien katumista, vaan ettei uskovan tarvitse katua (pitää huonona) Jumalan antamaa pelastusta ja Hänen lahjojaan (armolahjat, usko ja kaikki mitä Hän antaa lapsilleen. Totta kai on myös niin, että Jumala itse ei voi katua lahjojaan ja kutsumistaan, mutta voi ne peruuttaa ja poistaa jos uskova lopullisesti hylkää Jumalan.

Youngsin käännös on onnistunut kääntämään jakeen alkutekstin mukaisesti:

Ro 11:29 for unrepented of are the gifts and the calling of God;

Armolahjoja voi käyttää väärin tiettyyn vaiheeseen saakka kasvamattomuuden tähden. Mutta tietenkin Jumala kasvattaa meitä käyttämään armolahjoja oikein kuten Hän myös opetti Korinton seurakuntaa Paavalin kautta. Jumalan voima, rakkaus Pyhässä Hengessä ja hengellinen elämä ovat ne avaimet joiden kautta armolahjat toimivat Jumalan tahdon mukaan.

Mutta jos ihminen on kovasydäminen ja kapinoi Jumalaa vastaan ja elää vääryydessä eikä halua tehdä parannusta, niin silloin tietenkin Jumala ottaa pois lahjansa (armolahjat myös) sekä myös pelastuksen, jos uskova haluaakin palvella syntiä ja saatanaa eikä Jumalaa.

Jos uskova luopuu Jumalasta, niin ne armolahjat, joita hänellä oli uskovana Jumala ottaa pois ja hyvin usein niiden tilalle tulee toinen henki, eli saatanan henki eksyttävine "lahjoineen", joiden kautta saatana koittaa jäljitellä ja matkia Jumalan tekoja sekä eksyttää ihmisiä pois Jumalan totuudesta ja rakkaudesta. Samoin myös hänessä ei voi enää asua Pyhää Henkeä.

Joskus joku uskova palaa takaisin maailmaan, takaisin synnin ja saatanan orjuuteen, niin silloin tietenkin Jumala ottaa pois lahjansa häneltä. Mutta jos hän tekee parannuksen ja tulee takaisin Jumalan luokse, niin silloin Jumala palauttaa pelastuksen ja Hänen antamansa lahjat.

Palaan myöhemmin takaisin keskustelemaan. Olen kirjoittanut sivuilleni viime aikoina paljon tekstiä ja samalla tutkinut monia asioita. Pidän pienen breikin ja palaan ehkä viikonloppuna tai ensi viikon alussa nettiin, mutta nyt on pienen brekin paikka. Nähdään pian rakas veljeni.

Ymmärsinkö siis oiken, että uudestisyntynyt ei olekkaan enää uudestisyntynyt kun hän luopuu tekemään vääryyttä? Eli jos tämä ex-uskova haluaakin tehdä parannuksen niin hänen tulee taas syntyä uudesti ylhäältä, jotta tämä pääsisi takaisin Jumalan seurakuntaan?

En usko, että uudestisyntynyt ihminen joka tietoisesti lähtee tekemään vääryyttä luopuu myös tietoisesti Jumalasta vaan on pikemminkin saatanan eksyttämä sekä valehtelun ja petoksen uhri. Mutta uskon, että sellainen joka sydämmestään, oikeasti ja tietoisesti sanoo hei hei Jeesukselle on tällöin tekemässä tai tehnytkin Pyhän Hengen pilkan ja näin ollen on täydellisesti paholaisen oma josta ei ole enää paluuta.

En näe myöskään Raamatun valossa sitä, että Jumalan lapsi voi menettää osallisuuden tämän ajan Jumalan seurakunnasta ja näin ollen myös Pyhästä Hengesään ellei sitten pilkkaa tietoisesti Pyhää Henkeä, koska mihinkä olisi kadonnut Jumalan mieli sitten vanhan liiton? Vaikka vanhan liiton aikaan Jumalan seurakuntalaiset kuinka elivät pahuudesta ja irstaudesta niin siitäkin huolimatta Jumala tunnisti heidät hänen omaisuuskansakseen, mutta vaikka Jumala näin heidät tunnustikin niin eihän nämä pahan tekijät päässeet kuitenkaan kuolemansa jälkeen Jumalan tykö elleivät tehneet parannusta polttouhrien kautta.

Eli kyllä mielestäni näen, että tuo Room 11 kertoo pikemminkin siitä, että ei Jumala kadu armolahjojansa ja kutsumustansa vaikka kuinka hänen lapsensa elää saastaisuudessa kunhan ei vain ole tiedostaen sekä sydämmestään pilkannut Pyhää Henkeä. Eli ei Jumala ota pois Pahasta lapsestansa Pyhää Henkeä eikä armolahjojansa vaan tekee armolahjansa toimettomiksi (pelastuksen ja yms muut) ja Pyhä Henkikin jää vain muistuttamaan, että parannusta pitäis tehdä.

Omaa kokemusta:
Itse kun elin uskovana puolitoista vuotta paatumuksessa pahan tahtoa noudattaen, niin lähes joka päivä koin "pistoa" sydämmessäni ilman, että joku saarnasi minulle parannusta ja jos joku saarnasikin minulle parannusta niin vihani ja katkeruutensa vielä enemmän kasvoi minussa. Kuitenkin siis tunsin tässä paatumuksen tilassa sisäistä kehoitusta parannukseen. Ennen kuin lähin elämään tiedostaen pahan tahtoa niin minulla oli pelastus varmuus sekä armolahjoina mm. tiedon ja viisauden sanat. Sitten kuin lähdin tekemään parannusta näistä pahoista teistä niin en tuntenut missään kohden minkään näköistä hengen täyteyttä vaan tunsin sisimmässäni, että tämä tuhlaaja poika on palannut takaisin ja näin ollen tällä tuhlaaja pojalla on/ollut vähintääkin ne samat oikeudet kuin ennen lähtöäkin maailmaan.

Tämä minun tarinani ei ole ainoa vaan on paljon paljon myös muittenkin saman kaltaisia tarinoita. (Tällä en nyt perustele näkemystäni tästä asiasta, koska oma kokemus ei saa mennä ylin Jumalan sanan vaan pikemminkin tahdon tuoda esille tämän oman kokemuksen, että sen voi jokainen lukija arvioida ja koetella)

En siis näe ja usko, että uskovaan menisi asumaan paha henki, siitä syystä, että on lähtenyt seuramaan tietoisesti pahan tahtoa(syntiä), ellei hän ole sitten tietoisesti ja sydämmestään avannut portteja saastaisille hengelle ja näin ollen tehnyt sydämmestään tietoisen valinnan seurata ja palvoa pahaa ja sen isää. Ja koska ollaan tässä maailmassa joka on pahan vallassa niin nämä pahan henkivallat toimii jatkuvasti meidän ympärillämme olimmepa uskossa tai ei. Jotkut uskovat taistelevat näitä henkivaltoja vastaan ja jotkut ei ja ne jotka eivät niin heidän elämäänsä ohjaa silloin nämä pahan henkivallat ja jos uskova antautuu näitten henkivaltojen ohjailtavaksi niin tällöin Jumalan toiminta pienenee radikaalisti ja tämä paha uskova ei voi myöskään näin ollen voi olla taivas kansalainen jos hän sattuu kuolemaan.

Jos ajattelemme, että uskovaan joka lähtee tiedostaen elämään synnissä ja näin ollen häneen tulee paha henki asumaan niin mielestämme teemme tälläisen ex-uskovan saman vertaiseksi kuin pakanakin. Mielestäni Raamatun valossa tämä ei kuitenkaan näin ole vaan sellainen joka on jo kerran totuuden päässyt tuntemaan ja sitten lähtenyt elämään tietoisessa synnissä niin sillä on vielä hirvittvämpi tuomio ja kirous sekä tässä elämässä että myös kuoleman jälkeisessäkin kuin siis pakanalla. Eli tottelemattomille Jumalan lapsilla on eri "oikeudet ja tuomiot" kuin jumalattomalla.
Joel.A

ViestiKirjoittaja kalamos » 12. Syys 2014 19:53

Joel.A kirjoitti:Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.

Siis Jeesuksen lampaat kuulevat Hänen äänensä ja seuraavat Häntä.
Lammas, joka seuraa jotakuta toista paimenta,
ja kuulee jonkun toisen paimenen ääntä, ei ole Jeesuksen lammas.

Jeesuksen lammas voi toki eksyä,
mutta Jeesus kertoi, mitä Hyvä Paimen tekee,
jos Hänen lampaansa eksyy.
Hyvä Paimen ei hukkaa yhtäkään lammastaan.
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
kalamos

ViestiKirjoittaja Joel.A » 12. Syys 2014 20:12

kalamos kirjoitti:
Joel.A kirjoitti:Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.

Siis Jeesuksen lampaat kuulevat Hänen äänensä ja seuraavat Häntä.
Lammas, joka seuraa jotakuta toista paimenta,
ja kuulee jonkun toisen paimenen ääntä, ei ole Jeesuksen lammas.

Jeesuksen lammas voi toki eksyä,
mutta Jeesus kertoi, mitä Hyvä Paimen tekee,
jos Hänen lampaansa eksyy.
Hyvä Paimen ei hukkaa yhtäkään lammastaan.

Ajattelen suurin piirtein samalla tavalla, mutta ajatteletko kuitenkin niin, että jos lammas eksyy niin hän tulee kuitenkin jossain vaiheessa takaisin pelastuvien joukkoon? Eli eksynyt lammas ei todellisuudessa pääsekkään eksymään niin pahasti, että pelastus menisi eli vähän niin kuin kerran pelastunut niin enää ei ole kadotus tuomiota niille jotka ovat kerran kristuksen päällensä pukeneet?
Joel.A

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu