Uskosta luopuminen vahingossa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskosta luopuminen vahingossa

ViestiKirjoittaja Siivetön » 10. Syys 2014 12:16

Appaloosa kirjoitti:
kalamos kirjoitti:Kyllä minä ymmärsin, että sinä tulkitset
Jumalan kansan hukkumisen erämaahan tarkoittavan sitä,
että se ei pelastunutkaan, vaan joutui kadotetuksi.

Sitten ymmärsit väärin. 1 Kor 10 luvussa ilmenee selkeästi ja monella tavalla että Paavali käyttää kertomusta Isarelin erämaavaelluksesta VERTAUKSENA. Esimerkkinä hän sanoo että he "joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus". Tässä nähdään VERTAUS sillä eihän tuossa Vanhan testamentin kertomuksessa puhuta mitään Kristuksesta ja eihän Uudessa testamentissa kerrota mistään kalliosta juomisesta. Eli Paavali käytti VERTAUSTA kirjoittaessaan että erämaassa kalliosta juominen tarkoittaakin Kristusta. Samalla tavalla hän käytti VERTAUSTA siitä että ne jotka eivät päässeet erämaasta luvattuun maahan ovat VERTAUS siitä että luopuu elävästä Jumalasta eikä lopulta pelastu. Heprelaiskirjeen jakeet vahvistavat aivan selkeästi tämän asian:

Hebr 3
7 Sentähden, niinkuin Pyhä Henki sanoo: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä,
8 Älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa, kiusauksen päivänä erämaassa,
9 jossa teidän isänne minua kiusasivat ja koettelivat, vaikka olivat nähneet minun tekojani neljäkymmentä vuotta;
10 sentähden minä vihastuin tähän sukupolveen ja sanoin: 'Aina he eksyvät sydämessään'; mutta he eivät oppineet tuntemaan minun teitäni;
11 ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni'."
12 Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu elävästä Jumalasta,
13 vaan kehoittakaa toisianne joka päivä, niin kauan kuin sanotaan: "tänä päivänä", ettei teistä kukaan synnin pettämänä paatuisi;
14 sillä me olemme tulleet osallisiksi Kristuksesta, kunhan vain pysymme luottamuksessa, joka meillä alussa oli, vahvoina loppuun asti.
15 Kun sanotaan: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa",
16 ketkä sitten, vaikka kuulivat, katkeroittivat hänet? Eivätkö kaikki, jotka olivat Mooseksen johdolla lähteneet Egyptistä?
17 Mutta keihin hän oli vihastunut neljäkymmentä vuotta? Eikö niihin, jotka olivat syntiä tehneet, joiden ruumiit kaatuivat erämaahan?
18 Ja keille hän vannoi, etteivät he pääse hänen lepoonsa? Eikö tottelemattomille?
19 Ja niin me näemme, että he epäuskon tähden eivät voineet siihen päästä.

Aivan Appaloosa! Ihan ymmärretävästi tuot asian esiin.
Siivetön

ViestiKirjoittaja Siivetön » 10. Syys 2014 12:25

Ja juuri tähän vedotaan useimmiten:

P = Perseverance of the saints (ehdoton pelastusvarmuus). Isän valitsemat, Pojan sovittamat ja Pyhän Hengen uudestisynnyttämät ovat kolmiyhteisen Jumalan ikuisen rakkauden ja huolenpidon kohteita. Aidot uskovat ovat siirtyneet kuolemasta elämään, he kuuluvat Jumalan perheväkeen, heidän ikuinen kohtalonsa on Jumalan varmoissa käsissä ja he voivat asettaa luottamuksensa siihen, ettei Hän jätä työtänsä kesken."

Ilmaisemalla asian siten, että eikö Jeesuksen pelastutyö ole sitten täydellinen tai onko se joiltain osin vajaa, ettei se kestäisi.

Jeesuksen pelastyö on täydellinen, eikä ole miltään osin vajaa, mutta ihminen elää lihassaan loppuun saakka ja liha sotii jatkuvasti Henkeä vastaan ja jos emme vartioitse itseämme, me saatamme alkaa palvelemaan lihaamme, joka on vihollisuudessa Jumalaa vastaan syntiinlankeemuksen seurauksena.

Room. 8
5. Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
6. Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
7. sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
8. Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.
Siivetön

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Syys 2014 14:01

pekka kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*
Hyvänen aika, en ole kuullut sanaa 'kalvinisti' enkä myös sitä 'Kaaleppi', ihan uutta meikälle. Entä muille?

"Kalvinismin oppeja"

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kalvinism ... min_oppeja

"T = Total depravity (täydellinen turmelus). Ihminen on niin synnin turmelema, ettei hän tahdo eikä edes kykene aitoon parannukseen tai pelastavaan uskoon ilman Jumalan uudestisynnyttävää voimaa. Ihminen ei voi mitenkään parantaa hengellistä tilaansa tai valmistaa itseänsä armon vastaanottamiseen. Syntiinlankeemuksen tuoma turmelus ulottuu koko ihmiseen, hänen ajatteluunsa, tunteisiinsa ja tahtoonsa niin, että hän on, mitä hengellisyyteen tulee, kuollut.

U = Unconditional election (ehdoton armonvalinta). Ennen maailman luomista, Jumala armossansa valitsi oman tahtonsa ja päätöksensä mukaisesti jotkut ihmiset pelastukseen. Tämä valinta ei perustu mihinkään tekijään ihmisessä itsessään, ei mihinkään minkä Jumala olisi heissä ennalta nähnyt kuten uskoon, parannukseen, hyviin tekoihin, uskonratkaisuun tai yhteistyöhaluihinsa. Yksittäisen ihmisen pelastuksen syy on täysin Jumalassa eikä ihmisessä ollenkaan.

L = Limited atonement (rajallinen sovitus). Rajallinen tai erityinen sovitus tarkoittaa sitä, että Kristus kärsi synnin täyden rangaistuksen kaikkien Jumalan valittujen puolesta. Hänen ristikuolemansa on tehokas sovitus, joka todella pelastaa kaikki ne, joiden puolesta Hän antoi itsensä alttiiksi. Näin Kristuksen sovitus ”rajoittuu” seurakuntaan: vain seurakunta (aidot uskovat) on sovitettu Jumalan kanssa.

I = Irresistible grace (vastustamaton armo). Evankeliumia julistettaessa valitut kääntyvät Pyhän Hengen vastustamattoman sisäisen kutsun ansiosta, kun muut kovettavat sydämensä ja paatuvat edelleen. Kukaan ei pelastuisi, jos armo olisi vastustettavissa.

P = Perseverance of the saints (ehdoton pelastusvarmuus). Isän valitsemat, Pojan sovittamat ja Pyhän Hengen uudestisynnyttämät ovat kolmiyhteisen Jumalan ikuisen rakkauden ja huolenpidon kohteita. Aidot uskovat ovat siirtyneet kuolemasta elämään, he kuuluvat Jumalan perheväkeen, heidän ikuinen kohtalonsa on Jumalan varmoissa käsissä ja he voivat asettaa luottamuksensa siihen, ettei Hän jätä työtänsä kesken."

Ok, uusi oppi meikälle. Minä äsken tutkin vähän Joosuan taustaa ja samoin Kaalebin taustaa kans. Joosua taisi löytää Sanan sisäisen tuntemisen niin hän tunsi Jumalan Sanan. Kaabelissa oli Jumalan Henki ja Raamattu käyttää "toista henkiä", se varmaan viittaa Jumalan Henkiin. Mitä tuumit?

Joos. 14:6 Juudan heimolaiset tulivat Joosuan luo Gilgalissa, ja kenissiläinen Kaaleb, Jefunnen poika, sanoi hänelle: "Sinä tunnet sen sanan, jonka Herra puhui Jumalan miehelle Moosekselle minusta ja sinusta Kaades-Barneassa. RK

4Moos. 14:24 Mutta koska minun palvelijassani Kaalebissa on toinen henki ja hän on seurannut minua täydestä sydämestään, minä vien hänet maahan, jossa hän kävi ja hänen jälkeläisensä saavat sen omakseen. RK

Mutta herätti miettimään kans että ne henkilöt eli Joosua ja Kaaleb jotka löysivät Sanan sisäisen tuntemisen ja ymmärsivät että Sana on Jumala, selvisivät läpi paitsi muut ihmiset koska muut ihmiset eivät vielä löytäneet Sanan sisäisen tuntemisen, hukkuivat. :shock: :? Niin minä haluaisin kysyä, pelastuuko uskovat jos Sanan sisäinen tunteminen jää pois? En usko koska Jumala on voimallinen johdattamaan hengellisesti sokeita uskovia vaikka heiltä jää pois Sanan sisäinen tunteminen ks. Jes. 42:16. Se puhuu uskovien hengellisestä sokeudesta ja silti Jumala johdattaa heidät eikä Hän jätä tekemättä. Varmaan uskovat pelastuu vaikka Sanan sisäinen tunteminen jää pois. Mitä ajattelet?

Jes. 42:16 Minä johdatan sokeat tietä, jota he eivät tunne; polkuja, joita he eivät tunne, minä kuljetan heidät. Minä muutan pimeyden heidän edellään valkeudeksi ja koleikot tasangoksi. Nämä minä teen enkä niitä tekemättä jätä.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Siivetön » 10. Syys 2014 17:42

Voiko olla hengellisesti sokeita uskovia?

Eikö Pyhä Henki ole voimallinen avaamaan ihmisen hengelliset silmät näkemään Sanan totuudet, jos ihminen itse antaa vain luvan siihen?

Tähän perustuen olenkin usein puhunut esim. tottelemattomuuden synnistä ja kuuliaisuuden puutteesta niissä kohdin, missä ihminen "heittäytyy" tietämättömäksi jollekin Jumalan Sanan totuudelle, eli miten usein noissa tapauksissa on todellisuudessa kuitenkin kysymys vain siitä, että kieltäydytään kuulemasta ja näkemästä totuutta.

Tällaisia itse jäin miettimään Vaisuliinin tekstien pohjalta.

Vaisuliini kertoi esim. jossain ketjussa, miten hän pääsi näkemään totuuden kasteesta suoraan Raamatusta.

Sitten on niitä, joille vuosia ja jopa suovikymmeniä pyritään tuomaan totuutta julki ja todistamaan asian Raamatusta ja siitä huolimatta he eivät muka pääse selviille, mikä on Raamatun totuus?

Uskon itse, että jokainen vilpitön totuuden etsijä löytää Sanasta Pyhän Hengen kirkastamana totuuden kaikkeen, mihin sen haluaa löytää.
Siivetön

ViestiKirjoittaja Siivetön » 10. Syys 2014 17:44

Vielä Vaisuliinille rohkaisuksi: Sinulla on paljon mahdottoman hyvää pohdintaa ja myöskin ihania oivalluksia Sanasta.
Siivetön

ViestiKirjoittaja kalamos » 10. Syys 2014 17:53

Appaloosa kirjoitti:'He eivät pääse minun lepooni'."

Juuri tästä samasta asiasta, jonka Heprealaiskirjeen kirjoittaja tuo esiin,
on kysymys myös Korinttolaiskirjeessä.

Siis ei suinkaan pelastumisesta,
vaan lepoon pääsemisestä.

Tähän lepoon me voimme päästä vain Jeesuksessa eli Joosuassa.
Mooses ei siihen voinut kansaa viedä.
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
kalamos

ViestiKirjoittaja Appaloosa » 10. Syys 2014 20:29

Kalamos heprealaiskirjeen kirjoittaja puhuu lepoon pääsemisestä Vanhan Testamentin kertomuksesta puhuessaan:

11 ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni'."
18 Ja keille hän vannoi, etteivät he pääse hänen lepoonsa? Eikö tottelemattomille?

Lepoon pääseminen on tässä vertaus pelastumisesta eikä levossa elämisisestä niinkuin jotkut väittävät. Miksi muuten kirjoittaja kirjoittaisi että "kunhan vain pysymme luottamuksessa, joka meillä alussa oli, vahvoina loppuun asti"? Jos kyse olisi vain jostain tässä elämässä koettavasta levosta?

Hän kirjoittaa myös " Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu elävästä Jumalasta". VELJET... LUOPUU ELÄVÄSTÄ JUMALASTA. Voiko selvemmin sanoa?
Appaloosa

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 10. Syys 2014 23:06

Profeetta Daniel puhuu Jumalan profetioita lopunajoista , ajoista jotka vielä eivät ole tulleet mutta tulevat.

Näin Jumala ilmoitti Danielille mitä tapahtuu:

Daniel 11

28 Silloin hän palaa maahansa paljoine tavaroineen, miettien hankkeita pyhää liittoa vastaan; hän toteuttaa ne ja palaa maahansa.
29 Määräaikana hän hyökkää jälleen Etelämaahan, mutta tällä viimeisellä retkellä ei käy niinkuin ensimmäisellä.
30 Häntä vastaan hyökkäävät kittiläisten laivat, ja hän menettää rohkeutensa, kääntyy takaisin ja purkaa kiukkunsa pyhää liittoa vastaan. Kotiin palattuaan hän suo huomiota niille, jotka hylkäävät pyhän liiton.
31 Hänen lähettämänsä sotajoukot nousevat ja häväisevät pyhäkön linnoituksineen, poistavat jokapäiväisen uhrin ja asettavat sinne hävityksen kauhistuksen.
32 Ja liitonrikkojat hän viettelee luopumukseen houkutuksillaan, mutta niitten joukko, jotka tuntevat Jumalansa, pysyy lujana ja tekee tehtävänsä.

33 Ja taidolliset kansan seassa opettavat monta, mutta heitä sorretaan miekalla, tulella, vankeudella ja ryöstöllä, jonkun aikaa.
34 Ja keskellä sortoa heille suodaan pieni menestys, ja monet liittyvät heihin teeskennellen.
35 Ja taidollisista jotkut kompastuvat, että heidän joukkonsa koeteltaisiin, seulottaisiin ja puhdistettaisiin lopun ajaksi, sillä vielä kestää, ennenkuin määräaika on.
36 Ja kuningas tekee, mitä hän tahtoo, ja korottaa itsensä ja uhittelee jokaista jumalaa, itse jumalien Jumalaa vastaan hän puhuu kauheita. Ja hän menestyy, kunnes vihan aika on lopussa; sillä mikä on säädetty, se tapahtuu.

Herra ilmoittaa , että on käyvä niin , että on niitä jotka (vietellään, houkutellaan) hylkäävät pyhänliiton. Eli nämä liitonrikkojat vietellään luopumukseen houkutuksilla.

Voidakseen rikkoa liiton on selvää, että heidän on ensin täytynyt olla osallisia liitosta. Semmoinen , joka ei ole liittoon osallisena ei voi liittoa rikkoa, vain liiton osakas voi sen tehdä.

Sitten mainitaan toinen joukko, joka päinvastoin kuin edelliset pysyvät lujina (uskossaan) ja tekevät tehtävänsä.

Eli mielestäni jakeessa 30-32 ilmenee , että voi käydä niin että uskovat houkutellaan ja vietellään luopumukseen, näin ollen kerran pelastettu ei ole aina pelastettu, jos hän luopuu Jumalasta.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja kalamos » 11. Syys 2014 07:03

Tuohan toteutui jo ennen nykyistä armotalouskautta,
jossa Jeesukseen uskovat syntyvät uudesti ylhäältä Hengestä Jumalan lapsiksi.

Makkabilaiset nousivat vastustamaan Syyrian harjoittamaa mielivaltaa (1 Maak 3:42-60).
Osa juutalaisista liitttyi syyrialaisten temppelin häpäisijöiden joukkoon.

Mutta kuten tekstissä todetaan,
niitten joukko, jotka tuntevat Jumalansa,
pysyy lujana ja tekee tehtävänsä.

Siis kun tämä suhde on alkanut,
jossa ihminen ja Jeesus tuntevat toisensa,
niin silloin ollaan tämän ihmisen kohdalla tilanteessa,
josta Jeesus sanoi: He eivät ikinä joudu hukkaan Joh 10:28RK
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
kalamos

ViestiKirjoittaja Appaloosa » 11. Syys 2014 08:12

kalamos kirjoitti:Siis kun tämä suhde on alkanut,
jossa ihminen ja Jeesus tuntevat toisensa,
niin silloin ollaan tämän ihmisen kohdalla tilanteessa,
josta Jeesus sanoi: He eivät ikinä joudu hukkaan Joh 10:28RK

Joh 10
27 Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
28 Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.

Jeesuksen lampaat eivät ikinä huku eikä kukaan ryöstä heitä hänen kädestään. Mutta voimme aina valita tahdommeko pysyä hänen lampainaan.

Joh 6
66 Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa.
67 Niin Jeesus sanoi niille kahdelletoista: "Tahdotteko tekin mennä pois?"

Jeesus kysyi niiltä kahdeltatoista tahtovatko hekin mennä pois. Ei Hän ollut ottanut heiltä vapaata tahtoa pois.

Väitätkö Kalamos että minulla ei ole oikeutta valita kadotukseen menemistä, vain siksi että olen kerran uudestisyntynyt? Kukaan ei voi viedä sitä oikeutta minulta sillä Jumala on minulle antanut tämän vapaan tahdon. Puhun kuin mieletön mutta puhun näin kärjistäen että ymmärtäisit miten mieletöntä on väittää että kun vaan kerran on uudestisyntynyt niin ei voi olla enää muuta kohtaloa kuin Jumalan valtakunta.
Appaloosa

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu