Tietääkö muuten joku asiaan liittyviä raamatunpaikkoja, joita voi esittää, kun joku kyseenalaistaa vapaan tahdon pelastuksessa?
Kalamos, oletko kalvinisti?
Appaloosa kirjoitti:kalamos kirjoitti:Appaloosa kirjoitti:Mutta useimpiin heistä Jumala ei mielistynyt, koskapa he hukkuivat erämaassa.
Niin. Joosuaa ja Kaaleppia lukuunottamatta
kaikki liikkeelle lähteneet Moosesta ja Aaronia myöten
hukkuivat erämaan hiekkaan.
Mutta et kai ajattele niin, että Mooses ja Aaron jne.
ovat nyt sitten kadotettuja sieluja?
Vanhassa testamentissa monet asiat ovat vertauskuvallisia. Luvattuun maahan pääseminen on tuossa Paavalin kirjoittamassa tekstissä vertaus pelastumisesta.
Jumala ei pakota ketään taivaaseen. Jos väitetään että uudestisyntymisen jälkeen ei voi enää joutua kadotukseen, niin väitetään että vapaa tahto katoaa kun kerran tulee uskoon. Kyllä minulla yhä on oikeus valita kadotukseen joutuminen. Mutta nyt minulla on myös vapaus valita pelastus, Jeesuksen Kristuksen kautta.
kalamos kirjoitti:
Eli Mooses ja Aaron jne. eivät sitten ole sinun mielestäsi pelastettuja,
kun eivät luvattuun maahan päässeet?
JHK kirjoitti:Tietääkö muuten joku asiaan liittyviä raamatunpaikkoja, joita voi esittää, kun joku kyseenalaistaa vapaan tahdon pelastuksessa?
Kalamos, oletko kalvinisti?
Appaloosa kirjoitti:Et tainnut ymmärtää mitä tarkoitin. Tarkoitin sitä että Vanhan testamentin kertomuksia käytetään Uudessa testamentissa vertauskuvallisena opetuksena. Niissä Paavalin 1 Kor 10 jakeissa mistä on kysymys Paavali käyttää erämaahan hukkumista VERTAUKSENA pelastumisesta.
kalamos kirjoitti:Kyllä minä ymmärsin, että sinä tulkitset
Jumalan kansan hukkumisen erämaahan tarkoittavan sitä,
että se ei pelastunutkaan, vaan joutui kadotetuksi.
vaisuliini kirjoitti:*
Hyvänen aika, en ole kuullut sanaa 'kalvinisti' enkä myös sitä 'Kaaleppi', ihan uutta meikälle. Entä muille?
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa