Uskosta luopuminen vahingossa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskosta luopuminen vahingossa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Syys 2014 11:04

*
Minä luin jossain ihan muutamia kuukausia sitten ja se sama juttu vielä mietityttää koska siinä sanottiin jos ei lue montakaan kuukautta Raamattua eikä tunne tarvetta lukemiseen Raamatun kanssa, se tarkoittaa samaa asiaa että on luopunut uskosta eli vaikka ei ole tarkoitus luopua Herrasta. Mitä ajattelette? :shock: :roll:

Minusta lukeminen Raamatun kanssa on sama asia että pitäisi uskosta kiinni hmm... :roll: Mutta toisaalta Sana on ainut asia että sen kautta usko voi uudistua, ei muulla voi uudistua. Minä pidän vahvasti Sanaa Jumalana. Kuinka te?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja PetriFB » 09. Syys 2014 11:12

Siivetön kirjoitti:Olen täysin eri mieltä Kalamoksen kanssa tästä asiasta, etteikö ihminen voisi luopua uskostaan Jeesukseen, mutta olen siitä jo niin paljon keskustellut kanssaan, etten viitsi alkaa enää jatkamaan, ellei keskusteluun liity muita asiasta kiinnostuneita.

Tämä Kalamoksen oppi tässä kohtaa on = "Kerran pelastettu, aina pelastettu" oppia.

Olen samaa mieltä kanssasi. Kerran pelastettu, aina pelastettu oppi on todella vaarallinen harhaoppi.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 09. Syys 2014 12:14

kalamos kirjoitti:
Puhutaanko noissa kohdissa mielestäsi uudestisyntyneistä ihmisistä?

Kyllä vaan, sillä vain uudestisyntyneellä on Jumala ja usko, josta voi luopua.

Jos ei ole uskoa eikä tätä myötä Jumalaa niin ei voi Jumalasta luopuakkaan, joten semmoiselle henkilölle ei voisi sanoa että on luopunut jostakin mitä hänellä ei edes ole ollut.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Siivetön » 09. Syys 2014 12:30

kalamos kirjoitti:
Siivetön kirjoitti:Olen täysin eri mieltä Kalamoksen kanssa tästä asiasta

Antaisitko lainauksen viestistini siitä kohdasta,
josta olet eri mieltä?
Eli missä kohtaa kirjoitin väärin?

Kysymys ei siis suinkaan ole uskoon tulleista ihmisistä.

En tiedä, kirjoititko mitään suoranaisesti väärin, mutta ottaen huomioon myöskin tuota lausetta edeltävän tekstisi, yhteenvedoksi tulee väkisinkin, että ihmisestä, joka on kerran uudestisyntynyt, ei voi enää tulla perkeleen lasta.

Minusta Raamattu osoittaa monessakin kohdin asian olevan toisin, mutta kuten jo sanoin, olemme käyneet niin monta kertaa aiemminkin tätä asiaa läpi, ettei taida olla viisasta enää jankata.

Meillä on monissa kohdin täydellinen yhteisymmärryskin hengellisissä asioissa, sanoisin jopa; että suurimmassa osassa, mutta tämä on sellainen asia, josta emme kai tälläkään hetkellä ole kanssasi samaa mieltä.

Minusta on ihan selvää, että uudestisyntynytkin ihminen voi luopua uskostaan Jeesukseen Kristukseen ja jos olet kanssani samaa mieltä, Sinun tulisi kai katsoa tarkemmin tuota edellä olevaa tekstiäsi, jota tähän lainasin, miksi se antaa ymmärtää jotain muuta?
Siivetön

ViestiKirjoittaja Appaloosa » 09. Syys 2014 12:47

1 Kor 10
1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.
5 Mutta useimpiin heistä Jumala ei mielistynyt, koskapa he hukkuivat erämaassa.
6 Tämä tapahtui varoittavaksi esimerkiksi meille, että me emme pahaa himoitsisi, niinkuin he himoitsivat.
7 Älkää myöskään ruvetko epäjumalanpalvelijoiksi kuten muutamat heistä, niinkuin kirjoitettu on: "Kansa istui syömään ja juomaan, ja he nousivat iloa pitämään".
8 Älkäämmekä harjoittako haureutta, niinkuin muutamat heistä haureutta harjoittivat, ja heitä kaatui yhtenä päivänä kaksikymmentä kolme tuhatta.
9 Älkäämme myöskään kiusatko Herraa, niinkuin muutamat heistä kiusasivat ja saivat käärmeiltä surmansa.
10 Älkääkä napisko, niinkuin muutamat heistä napisivat ja saivat surmansa tuhoojalta.
11 Tämä, mikä tapahtui heille, on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut.

"Tämä tapahtui varoittavaksi esimerkiksi MEILLE". Meille uskoville.

Hebr 3
7 Sentähden, niinkuin Pyhä Henki sanoo: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä,
8 Älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa, kiusauksen päivänä erämaassa,
9 jossa teidän isänne minua kiusasivat ja koettelivat, vaikka olivat nähneet minun tekojani neljäkymmentä vuotta;
10 sentähden minä vihastuin tähän sukupolveen ja sanoin: 'Aina he eksyvät sydämessään'; mutta he eivät oppineet tuntemaan minun teitäni;
11 ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni'."
12 Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu elävästä Jumalasta,
13 vaan kehoittakaa toisianne joka päivä, niin kauan kuin sanotaan: "tänä päivänä", ettei teistä kukaan synnin pettämänä paatuisi;
14 sillä me olemme tulleet osallisiksi Kristuksesta, kunhan vain pysymme luottamuksessa, joka meillä alussa oli, vahvoina loppuun asti.
15 Kun sanotaan: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa",
16 ketkä sitten, vaikka kuulivat, katkeroittivat hänet? Eivätkö kaikki, jotka olivat Mooseksen johdolla lähteneet Egyptistä?
17 Mutta keihin hän oli vihastunut neljäkymmentä vuotta? Eikö niihin, jotka olivat syntiä tehneet, joiden ruumiit kaatuivat erämaahan?
18 Ja keille hän vannoi, etteivät he pääse hänen lepoonsa? Eikö tottelemattomille?
19 Ja niin me näemme, että he epäuskon tähden eivät voineet siihen päästä.

"Katsokaa vain, veljet." Ei pakanat, vaan VELJET eli uskovat.
Appaloosa

ViestiKirjoittaja Siivetön » 09. Syys 2014 13:17

Aamenet Appaloosan esiin nostamille Raam.kohdille!
Siivetön

ViestiKirjoittaja kalamos » 09. Syys 2014 17:56

Appaloosa kirjoitti:Mutta useimpiin heistä Jumala ei mielistynyt, koskapa he hukkuivat erämaassa.

Niin. Joosuaa ja Kaaleppia lukuunottamatta
kaikki liikkeelle lähteneet Moosesta ja Aaronia myöten
hukkuivat erämaan hiekkaan.

Mutta et kai ajattele niin, että Mooses ja Aaron jne.
ovat nyt sitten kadotettuja sieluja?
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
kalamos

ViestiKirjoittaja Joel.A » 09. Syys 2014 18:24

Appaloosa kirjoitti:Haluaisin hieman kuitenkin "horjuttaa" tätä perustaa laittamalla muutaman raamatunjakeen.

2 Kor 13:5
Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta.

Jaakob 2
14 Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?
15 Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla
16 ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?
17 Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.
18 Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
19 Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
21 Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
22 Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
23 ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.
24 Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
25 Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
26 Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.

Eli näistä muunmuuassa näkee että uskon ei ole tarkoitus olla vain sen asian tietämistä että Jeesus on sovittanut synnit. Se on kyllä lähtöpiste ja siihen voi palata jos on huomannut että on langennut syntiin ja katuu sitä. Mutta jos uskonelämä on vaan sitä että tietää Jeesuksen sovittaneen synnit mutta muuten elää ihan muiden ihmisten lailla on syytä kysyä onko se usko todella sitä mistä Raamatussa kerrotaan, sillä sen mukaan usko saa aikaan hedelmää. Kannattaa miettiä tarkoin tuota ylläolevaa Jaakobin kirjeen kohtaa!

Aamen! Jos on terve usko, niin se terve usko saa aikaan tahtomista ja halua ojentautua Jumalan sanan mukaan ja näin ollen se oma puu alkaa pikku hiljaa tekemään hyvää hedelmää.

Ajattelen myös, että jos pitkäaikaisella uskovalla ei ole näkyvissä minkään näköisiä hengen hedelmiä niin joko hän on luopumuksen tilassa tai sitten hänen kuvansa Jumalasta on väärää.
Joel.A

ViestiKirjoittaja paa » 09. Syys 2014 19:42

kalamos kirjoitti:Jumalan lapsi voi kompuroida ja eksyäkin,
mutta hän ei enää koskaan tule perkeleen lapseksi,
vaan hänet on siirretty pimeyden vallasta
Jumalan Rakkaan Pojan Valtakuntaan eli hallintavaltaan.

Tuleehan, jos kerta päättääkin ettei Jumalasta piittaa eikä halua Häneen uskoa.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Appaloosa » 09. Syys 2014 20:08

kalamos kirjoitti:
Appaloosa kirjoitti:Mutta useimpiin heistä Jumala ei mielistynyt, koskapa he hukkuivat erämaassa.

Niin. Joosuaa ja Kaaleppia lukuunottamatta
kaikki liikkeelle lähteneet Moosesta ja Aaronia myöten
hukkuivat erämaan hiekkaan.

Mutta et kai ajattele niin, että Mooses ja Aaron jne.
ovat nyt sitten kadotettuja sieluja?

Vanhassa testamentissa monet asiat ovat vertauskuvallisia. Luvattuun maahan pääseminen on tuossa Paavalin kirjoittamassa tekstissä vertaus pelastumisesta.

Jumala ei pakota ketään taivaaseen. Jos väitetään että uudestisyntymisen jälkeen ei voi enää joutua kadotukseen, niin väitetään että vapaa tahto katoaa kun kerran tulee uskoon. Kyllä minulla yhä on oikeus valita kadotukseen joutuminen. Mutta nyt minulla on myös vapaus valita pelastus, Jeesuksen Kristuksen kautta.
Appaloosa

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu