Uskosta luopuminen vahingossa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskosta luopuminen vahingossa

ViestiKirjoittaja pekka » 08. Syys 2014 22:46

JoKi kirjoitti:Minulle on tullut päähän ajatus (en siis väitä että näin on), että jos pelastumiseen riittää pelkkä usko Jeesusksen ristikuolemaan ja ylönnousemukseen ja siihen että kuoli meidän syntien vuoksi, niin onko varmuutta että esim Uudessa Testamentissa olisi kokonaan jakeita tai kappaleita tai kirjoja jotka ei sinne kuulu, ja Jumala sen vasta myöhemmin eri uskonvaiheessa antaisi ymmärtää.

Ei meidän tule Raamatun mukaan vaeltaa epäuskossa vaan uskossa ja siihen kuuluu ehdottomasti myös se, että tulee uskoa, että Raamattu on Jumalan sanaa alusta loppuun saakka.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 08. Syys 2014 22:50

JoKi kirjoitti:Minulle on tullut päähän ajatus (en siis väitä että näin on), että jos pelastumiseen riittää pelkkä usko Jeesusksen ristikuolemaan ja ylönnousemukseen ja siihen että kuoli meidän syntien vuoksi, niin onko varmuutta että esim Uudessa Testamentissa olisi kokonaan jakeita tai kappaleita tai kirjoja jotka ei sinne kuulu, ja Jumala sen vasta myöhemmin eri uskonvaiheessa antaisi ymmärtää.

Usko Jeesukseen tuo tullessaan uskon muuhunkin eli Herra Jeesus on se perusta jonka varaan rakennetaan, siitä lähtee kaikki, sillä Jumala antaa kasvun tuolle perustukselle.

Joitakin osia mitä siihen rakennellaan voi joskus romuttua, mutta niin kauan kun perustus on kunnossa niin on aina tukeva paikka minkä varaan rakentaa.

Eli en tarkoittanut , että usko Jeesukseen olisi ainoa asia, vaan että se on se perusta ja jos joskus elämän myrskyissä kaikki muu kaatuisi (vaikkapa harhaopin vuoksi), mutta sinulla olisi perusta niin tämän varaan voi rakentaa jälleen, sillä perustus ei muutu eikä järky.

Tyyliin 1.kor.3

1 Niinpä, veljet, minun ei käynyt puhuminen teille niinkuin hengellisille, vaan niinkuin lihallisille, niinkuin pienille lapsille Kristuksessa.
2 Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä;
3 olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin?

4 Kun toinen sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", ja toinen: "Minä olen Apolloksen", ettekö silloin ole niinkuin ihmiset ainakin?
5 Mikä Apollos sitten on? Ja mikä Paavali on? Palvelijoita, joiden kautta te olette tulleet uskoviksi, palvelijoita sen kykynsä mukaan, minkä Herra on heille kullekin antanut.
6 Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun.

7 Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa.
8 Mutta istuttaja ja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman palkkansa oman työnsä mukaan.
9 Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus.

10 Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa.
11 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.

12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
14 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;

15 mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.
16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?
17 Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette.

18 Älköön kukaan pettäkö itseään. Jos joku teidän joukossanne luulee olevansa viisas tässä maailmassa, tulkoon hän tyhmäksi, että hänestä tulisi viisas.
19 Sillä tämän maailman viisaus on hullutus Jumalan silmissä. Sillä kirjoitettu on: "Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa";
20 ja vielä: "Herra tuntee viisasten ajatukset, hän tietää ne turhiksi".

21 Älköön siis kukaan kerskatko ihmisistä; sillä kaikki on teidän,
22 teidän on Paavali ja Apollos ja Keefas, teidän on maailma ja elämä ja kuolema, nykyiset ja tulevaiset, kaikki on teidän.
23 Mutta te olette Kristuksen, ja Kristus on Jumalan.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 08. Syys 2014 22:59

Raamatun epäily on saatanan kavala juoni, jolla hän tahtoisi murtaa talosi muurit.

"Hei katso ei tämä pilari sovi tähän, ei se mitään tärkeää kannattele, kyllähän sinä viisaana järjelläsi näet ettei se kuulu tänne ota se pois turhana! Miksi rasitat itseäsi kaikenmaailman tukipilareilla katko turhat pois niin sinulle jää vain oikeat ja hyvät rakennusosat? Olet hölmö ja kaikki sinulle nauraa jos tuon palkin jätä tuohon, pois se heitä ulos näethän että tuo seina riittää , siinä on kaikki"

Kohta talosta on purettu pilaria pilarin päälle ihmisviisauden varassa, ja kun eksytysten myrskyt iskee huonetta vastaan olisi turvallisempi olla siinä huoneessa, jos se on rakentajan ohjeiden mukaan kasattu.

21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'

23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
24 Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.
25 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu.

26 Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi.
27 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri."
28 Ja kun Jeesus lopetti nämä puheet, olivat kansanjoukot hämmästyksissään hänen opetuksestansa,
29 sillä hän opetti heitä niinkuin se, jolla valta on, eikä niinkuin heidän kirjanoppineensa.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Appaloosa » 09. Syys 2014 08:10

Haluaisin hieman kuitenkin "horjuttaa" tätä perustaa laittamalla muutaman raamatunjakeen.

2 Kor 13:5
Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta.

Jaakob 2
14 Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?
15 Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla
16 ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?
17 Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.
18 Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
19 Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
21 Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
22 Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
23 ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.
24 Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
25 Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
26 Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.

Eli näistä muunmuuassa näkee että uskon ei ole tarkoitus olla vain sen asian tietämistä että Jeesus on sovittanut synnit. Se on kyllä lähtöpiste ja siihen voi palata jos on huomannut että on langennut syntiin ja katuu sitä. Mutta jos uskonelämä on vaan sitä että tietää Jeesuksen sovittaneen synnit mutta muuten elää ihan muiden ihmisten lailla on syytä kysyä onko se usko todella sitä mistä Raamatussa kerrotaan, sillä sen mukaan usko saa aikaan hedelmää. Kannattaa miettiä tarkoin tuota ylläolevaa Jaakobin kirjeen kohtaa!
Appaloosa

ViestiKirjoittaja Siivetön » 09. Syys 2014 08:16

JoKi kirjoitti:Jos ei ole täysin varma Raamatun paikkansapitävyydestä. Siis epäilee joitain Raamatun kohtia (en tarkoita mitään tiettyä, joten en aio listata), mutta uskoo eikä ollenkaan epäile, että Jeesus kuoli ristillä jotta kukaan häneen loppuun asti uskova ei joudu kadotukseen, ja että Jumala on Hänet kuolleista herättänyt, niin pelastuuko silloin?

Sinähän puhut JoKi vähän hassuja.

Sillä miten voi sanoa uskovansa Jeesukseen, jos ei kuitenkaan usko Hänen Sanaansa??

Sehän on juurikin sitä, mitä edellä kuvasin sillä nuoralla ajamiskuviolla?

Minusta nämä tekstisi näyttävät ja tuntuvat hyvin samansisältöisiltä, kuin Lonelyrider:n tekstit, joten kysynkin avoimesti ja suoraan, oletko entinen / alias Lonelyrider ??
Siivetön

ViestiKirjoittaja kalamos » 09. Syys 2014 08:35

JoKi kirjoitti:Voiko mielestänne uskosta luopua vahingossa? Niin että haluaa uskoa ja uskoo, mutta menettää uskonsa vahingossa tai ymmärtämättä.

Kun ihminen lakkaa vastustamasta Pyhää Henkeä,
ja ottaa vastaan Jumalan lahjan, uskon Jeesukseen,
niin hän on syntynyt Jumalan lapseksi.
Tämä tapahtuu vain kerran.
Jumalan lapseksi ei synnytä monta kertaa.

Jumalan lapsi voi kompuroida ja eksyäkin,
mutta hän ei enää koskaan tule perkeleen lapseksi,
vaan hänet on siirretty pimeyden vallasta
Jumalan Rakkaan Pojan Valtakuntaan eli hallintavaltaan.

Uusi Testamentti ei tunne ollenkaan substantiivia luopio.
Mutta se puhuu kylläkin uskosta luopumisesta
eli kirjaimellisesti kääntäen siitä,
että viimeisinä aikoina ihmiset asettavat sivuun uskon
eli pysyvät erillään uskosta.
Kysymys ei siis suinkaan ole uskoon tulleista ihmisistä.

Paavali kirjoitti:Mutta Henki sanoo selvästi,
että myöhempinä aikoina jotkut luopuvat uskosta
pitäytyen villitseviin henkiin ja riivaajain oppeihin
1 Tim 4:1 AS

Kάλαμος
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
kalamos

ViestiKirjoittaja Siivetön » 09. Syys 2014 09:04

Olen täysin eri mieltä Kalamoksen kanssa tästä asiasta, etteikö ihminen voisi luopua uskostaan Jeesukseen, mutta olen siitä jo niin paljon keskustellut kanssaan, etten viitsi alkaa enää jatkamaan, ellei keskusteluun liity muita asiasta kiinnostuneita.

Tämä Kalamoksen oppi tässä kohtaa on = "Kerran pelastettu, aina pelastettu" oppia.
Siivetön

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 09. Syys 2014 09:33

Minustakin uskosta voi luopua, pelastus Kristuksessa on Jumalan lahja ja jos annat lahjan pois tai heität sen roskikseen sinulla ei enää ole lahjaa, olet luopunut lahjasta pois.

Ps. 73:27
Sillä katso, jotka sinusta eriävät, ne hukkuvat, sinä tuhoat kaikki, jotka haureudessa sinusta luopuvat.

Jer. 17:13
Israelin toivo, sinä Herra! Kaikki, jotka sinut hylkäävät, joutuvat häpeään. "Jotka minusta luopuvat, ne kirjoitetaan tomuun. Sillä he ovat hyljänneet elävän veden lähteen, Herran."

Hes. 20:38
Ja minä erotan teistä ne, jotka kapinoivat minua vastaan ja luopuvat minusta: muukalaisuutensa maasta minä vien heidät pois, mutta Israelin maahan he eivät tule; ja te tulette tietämään, että minä olen Herra.

Luuk. 8:13
Ja mitkä kalliolle putosivat, ovat ne, jotka kuullessaan sanan ottavat sen ilolla vastaan, mutta joilla ei ole juurta: ainoastaan ajaksi he uskovat ja kiusauksen hetkellä luopuvat.

1. Tim. 4:1
Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja kalamos » 09. Syys 2014 10:23

Siivetön kirjoitti:Olen täysin eri mieltä Kalamoksen kanssa tästä asiasta

Antaisitko lainauksen viestistini siitä kohdasta,
josta olet eri mieltä?
Eli missä kohtaa kirjoitin väärin?
kalamos

ViestiKirjoittaja kalamos » 09. Syys 2014 10:32

Mikko Murpatti kirjoitti:Minustakin uskosta voi luopua, pelastus Kristuksessa on Jumalan lahja ja jos annat lahjan pois tai heität sen roskikseen sinulla ei enää ole lahjaa, olet luopunut lahjasta pois.

Ps. 73:27
Sillä katso, jotka sinusta eriävät, ne hukkuvat, sinä tuhoat kaikki, jotka haureudessa sinusta luopuvat.

Jer. 17:13
Israelin toivo, sinä Herra! Kaikki, jotka sinut hylkäävät, joutuvat häpeään. "Jotka minusta luopuvat, ne kirjoitetaan tomuun. Sillä he ovat hyljänneet elävän veden lähteen, Herran."

Hes. 20:38
Ja minä erotan teistä ne, jotka kapinoivat minua vastaan ja luopuvat minusta: muukalaisuutensa maasta minä vien heidät pois, mutta Israelin maahan he eivät tule; ja te tulette tietämään, että minä olen Herra.

Luuk. 8:13
Ja mitkä kalliolle putosivat, ovat ne, jotka kuullessaan sanan ottavat sen ilolla vastaan, mutta joilla ei ole juurta: ainoastaan ajaksi he uskovat ja kiusauksen hetkellä luopuvat.

1. Tim. 4:1
Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja

Puhutaanko noissa kohdissa mielestäsi uudestisyntyneistä ihmisistä?
kalamos

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu