Kymmenykset

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Joel.A » 15. Elo 2014 13:52

Siivetön kirjoitti:
Joel.A kirjoitti:Tossa kohdassa viitataan uskon veljiin ei jumalattomiin, eikö niin?

Lisäys: ja eikö olisi aika kamalaa pitää Jumalatonta omana veljenään tai sisarenaan ja sano vieläpä muille, että kun harrastat Jumalattomalle noita asioita mitä Jeesus tossa luetteli niin sen se olet tehnyt niinkuin Jeesukselle?

Anteeksi JoelA etten nyt ymmärrä ollenkaan, mitä haluat sanoa?

Oletko siis sitä mieltä, että jos pakanan (jumalattoman / ei Jeesukseen uskovan) on nälkä taikka jano, tai jos hän on alaston tai koditon, häntä ei tarvitse auttaa ja sekö olisi Jumalan rakastamista, sulkea silmänsä ja sydämensä toisen ihmisen hädältä?

Olit jo välillä sitä mieltä, että et ole tarkoittanut tuota, mutta jälleen uudestaan annat ymmärtää, että jos tekee hyvää pakanoille (jumalattomille), se ei olisi yhtä kuin Jeesukselle rakkauden osoittamista.

Oletko unohtanut tämän Jeesuksen opetuksen:

Luuk. 6
27. Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat,
28. siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden edestä, jotka teitä parjaavat.

29. Jos joku lyö sinua poskelle, tarjoa hänelle toinenkin, ja jos joku ottaa sinulta vaipan, älä häneltä kiellä ihokastasikaan.
30. Anna jokaiselle, joka sinulta anoo, äläkä vaadi takaisin siltä, joka sinun omaasi ottaa.
31. Ja niinkuin te tahdotte ihmisten teille tekevän, niin tehkää tekin heille.
32. Ja jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mitä kiitosta teille siitä tulee? Rakastavathan syntisetkin niitä, jotka heitä rakastavat.
33. Ja jos teette hyvää niille, jotka teille hyvää tekevät, mitä kiitosta teille siitä tulee? Niinhän syntisetkin tekevät.
34. Ja jos te lainaatte niille, joilta toivotte saavanne takaisin, mitä kiitosta teille siitä tulee? Syntisetkin lainaavat syntisille saadakseen saman verran takaisin.
35. Vaan rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa, toivomatta saavanne mitään takaisin; niin teidän palkkanne on oleva suuri, ja te tulette Korkeimman lapsiksi, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille.
36. Olkaa armahtavaiset, niinkuin teidän Isänne on armahtavainen.

Ongelma varmaan tässä on nyt se, että sinä olet sisäistänyt Jeesuksen kaikki rakkaudelliset opetukset tarkoittavan kaikkia ihmisiä kohtaan olivatpa ne uskossa tai ei ja minä olen sisäistänyt sen, että suurin osa Jeesuksen opetuksista on tarkoitettu Hänen seurakuntansa sisälle. Se miksi näin olen sisäistänyt niin olen tuonut aikasemmin tässä ketjussa sen esille.

Toi kohta on vuorisaarnasta joka on osoitettu myös Hänen seurakunnalleen ja se täytyy ottaa kokonaisuudessa huomioon niinkuin Raamattu yleensäkkin. En lähtis yhden paikan tai jakeiden perusteella soveltamaan raukkaudellista käyttäytymistä kaikkia ihmisiä kohtaan.
Joel.A

ViestiKirjoittaja Joel.A » 15. Elo 2014 13:59

JHK kirjoitti:Joel: minkä sinä näet olevan armon merkitys uskovan pelastukselle?

Armosta minut on pelastettu ja armosta Jumala on minulle antanut rakkauden (agape), että minulla olisi mahdollisuutta myös seurata häntä ei omassa voimassa vaan Pyhän Hengen voimassa. Mielestäni pelastus armo loppuu siihen kun aletaan elää tahallisesti päinvastoin kuin Raamattu opettaa

Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu, ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen, 1. Pietarin kirje‬ ‭2‬:‭1-2‬

Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi? Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä? Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa, kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi; sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä. Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan, tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse. Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle. Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa. Roomalaiskirje‬ ‭6‬:‭1-11‬
Joel.A

ViestiKirjoittaja Juha » 15. Elo 2014 14:12

Joel.A kirjoitti:
Siivetön kirjoitti:Oletko unohtanut tämän Jeesuksen opetuksen:

Luuk. 6
27. Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat,
28. siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden edestä, jotka teitä parjaavat.

29. Jos joku lyö sinua poskelle, tarjoa hänelle toinenkin, ja jos joku ottaa sinulta vaipan, älä häneltä kiellä ihokastasikaan.
30. Anna jokaiselle, joka sinulta anoo, äläkä vaadi takaisin siltä, joka sinun omaasi ottaa.
32. Ja jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mitä kiitosta teille siitä tulee? Rakastavathan syntisetkin niitä, jotka heitä rakastavat.
33. Ja jos teette hyvää niille, jotka teille hyvää tekevät, mitä kiitosta teille siitä tulee? Niinhän syntisetkin tekevät.
34. Ja jos te lainaatte niille, joilta toivotte saavanne takaisin, mitä kiitosta teille siitä tulee? Syntisetkin lainaavat syntisille saadakseen saman verran takaisin.
35. Vaan rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa, toivomatta saavanne mitään takaisin; niin teidän palkkanne on oleva suuri, ja te tulette Korkeimman lapsiksi, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille.

Ongelma varmaan tässä on nyt se, että sinä olet sisäistänyt Jeesuksen kaikki rakkaudelliset opetukset tarkoittavan kaikkia ihmisiä kohtaan olivatpa ne uskossa tai ei ja minä olen sisäistänyt sen, että suurin osa Jeesuksen opetuksista on tarkoitettu Hänen seurakuntansa sisälle. Se miksi näin olen sisäistänyt niin olen tuonut aikasemmin tässä ketjussa sen esille.

Toi kohta on vuorisaarnasta joka on osoitettu myös Hänen seurakunnalleen ja se täytyy ottaa kokonaisuudessa huomioon niinkuin Raamattu yleensäkkin. En lähtis yhden paikan tai jakeiden perusteella soveltamaan raukkaudellista käyttäytymistä kaikkia ihmisiä kohtaan.

Joel.A, onko sinulla uskovia veljiä tai sisaria jotka vihaavat, kiroavat tai parjaavat sinua? Tai veljiä ja sisaria jotka lyövät sinua ja varastavat omaisuuttasi? Tuossa Siivettömän laittamassa kohdassa on aivan ilmiselvää että Jeesus haluaa että KAIKILLE ihmisille osoitetaan hyvyyttä ja laupeutta.

43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'.
44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin? Matt. 5:43-47

Tai onko sinulla veljiä ja sisaria jotka vainoavat sinua? Lisäksi Jakeessa 45 sanotaan että Jumala antaa aurinkonsa ja sateensa koittaa niin väärille kuin vanhurskaillekin. Yhtä lailla meidän tulee antaa "aurinkomme ja sateemme" niin veljille kuin jumalattomille.

Jakeessa 47 Jeesus taas sanoo hyvin selvästi, että jos osoitamme ystävällisyyttä ainoastaan muille uskoville, emme ole pakanoita yhtään parempia!
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 15. Elo 2014 14:15, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

ViestiKirjoittaja Joel.A » 15. Elo 2014 14:13

Isoäiti kirjoitti:Niin et Joel.A kertonut, että toimiiko tuo 'malli' omassa evankelioinnissasi? Onko seurakunta kasvanut? Eihän se ole kerskaamista, jos nimimerkin takaa täällä kertoo totuuden. :)

Miksi lähtisin evankelioimaan vaikka minulla onkin kutsumus, mutta en olisi kuitenkaan valmis siihen? Näen Raamatun valossa sen tosi asian, että Evankeliumin levittäminen oli apostolin tai evankelista tehtävä ei kaikkien uskovien tehtävä. Voin toki todistaa Jeesuksesta tai näyttää elämäni vaelluksella mitä usko Jeesukseen on ja näin ollen joku voi johdattautua pelastukseen.
Joel.A

Re: Kymmenykse

ViestiKirjoittaja Joel.A » 15. Elo 2014 14:37

Juha kirjoitti:
Joel.A kirjoitti:
Siivetön kirjoitti:Oletko unohtanut tämän Jeesuksen opetuksen:

Luuk. 6

Joel.A, onko sinulla uskovia veljiä tai sisaria jotka vihaavat, kiroavat tai parjaavat sinua? Tai veljiä ja sisaria jotka lyövät sinua ja varastavat omaisuuttasi? Tuossa Siivettömän laittamassa kohdassa on aivan ilmiselvää että Jeesus haluaa että KAIKILLE ihmisille osoitetaan hyvyyttä ja laupeutta.

43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'.
44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin? Matt. 5:43-47

Tai onko sinulla veljiä ja sisaria jotka vainoavat sinua? Lisäksi Jakeessa 45 sanotaan että Jumala antaa aurinkonsa ja sateensa koittaa niin väärille kuin vanhurskaillekin. Yhtä lailla meidän tulee antaa "aurinkomme ja sateemme" niin veljille kuin jumalattomille.

Jakeessa 47 Jeesus taas sanoo hyvin selvästi, että jos osoitamme ystävällisyyttä ainoastaan muille uskoville, emme ole pakanoita yhtään parempia!

Kyllä uskovaisetkin osaa ja välillä tuntuu, että uskovat ovat vielä raadollisempia kuin jumalattomat.

Uskon juuri noin Juha mitenkä kirjoititkin, mutta sillä edellytyksellä että emme lähde etsimällä auttamaan Jumalattomia heidän perustarpeissaan ja näin viemään "evankeliumia". Voimme toki rukoilla johdatusta sellaiseen tilanteeseen jossa pääsemme laupeutta harjoittaa ja siinä samalla todistaa Jeesuksesta.

Näen siis synnin siunaamisena sellaisen toiminnan, jossa "etsimällä" lähdemme auttamaan ja ylläpitämään (nyky kielellä evankelioimaan) jumalattomia ihmisiä heidän perustatpeissaan(taan).
Joel.A

ViestiKirjoittaja JHK » 15. Elo 2014 14:49

Se on kai kiinni siitä mihin toimintaan Jumala johdattaa. Jumalahan antaa sateensa pyhille ja pahoille, ja ruokkii niin hurskaat kuin Jumalattomatkin - jos Jumala ei pitäisi huolta Jumalattomista, ruokkisi, vaatettaisi ja suojelisi heitä, voisivat he kerskata tulevansa toimeen omillaan. Raamattu ei kuitenkaan salli sellaista ajatusta, koskapa se toteaa: Mitä sinulla on ihminen, mitä et ole lahjaksi saanut?

Jeesus kehotti meitä olemaan taivaallisen isän lapsia, ja lainaamaan niillekin, joilta emme usko mitään takaisin saavamme. Ymmärrän Joelin ajatuksen siten, että emme ota säkkiä olalle, ja lähde kuin mitkäkin joulupukit konsanaan jakamaan tavaraa maailman ihmisille, mutta jos meitä lähestytään pyynnöllä, tulee meidän antaa, kuitenkin viisaasti, viinamiehiä sponssoroimatta. Siihen ei ole mitään vastaansanomista.
JHK

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 15. Elo 2014 15:56

Irrotan taas Raamatusta tähän yhden jakeen asiayhteydestään, kun en jaksa alkaa koko Raamattua kirjoittamaan ;)
Eli siis tämä: "Jumalaton ottaa lainan eikä maksa, mutta vanhurskas on armahtavainen ja antelias (Ps.37:21)."Tämä kylläkin vanhan testamentin jae antaa ainakin ymmärtää että rahaa tulee lainata myös jumalattomille ja niillekin jumalattomille jotka eivät maksa takaisin :thumbup:
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 15. Elo 2014 16:55

Joel.A kirjoitti:
Isoäiti kirjoitti:Niin et Joel.A kertonut, että toimiiko tuo 'malli' omassa evankelioinnissasi? Onko seurakunta kasvanut? Eihän se ole kerskaamista, jos nimimerkin takaa täällä kertoo totuuden. :)

Miksi lähtisin evankelioimaan vaikka minulla onkin kutsumus, mutta en olisi kuitenkaan valmis siihen? Näen Raamatun valossa sen tosi asian, että Evankeliumin levittäminen oli apostolin tai evankelista tehtävä ei kaikkien uskovien tehtävä. Voin toki todistaa Jeesuksesta tai näyttää elämäni vaelluksella mitä usko Jeesukseen on ja näin ollen joku voi johdattautua pelastukseen.

Nyt lyö Isoäidillä tyhjää. Etteikö kaikkien uskovien kuuluisi evankelioida ja kertoa siitä keneen uskoo? :shock:
Isoäiti

ViestiKirjoittaja Siivetön » 15. Elo 2014 18:29

Joel.A kirjoitti:
Siivetön kirjoitti:
Joel.A kirjoitti:Tossa kohdassa viitataan uskon veljiin ei jumalattomiin, eikö niin?

Lisäys: ja eikö olisi aika kamalaa pitää Jumalatonta omana veljenään tai sisarenaan ja sano vieläpä muille, että kun harrastat Jumalattomalle noita asioita mitä Jeesus tossa luetteli niin sen se olet tehnyt niinkuin Jeesukselle?

Anteeksi JoelA etten nyt ymmärrä ollenkaan, mitä haluat sanoa?

Oletko siis sitä mieltä, että jos pakanan (jumalattoman / ei Jeesukseen uskovan) on nälkä taikka jano, tai jos hän on alaston tai koditon, häntä ei tarvitse auttaa ja sekö olisi Jumalan rakastamista, sulkea silmänsä ja sydämensä toisen ihmisen hädältä?

Olit jo välillä sitä mieltä, että et ole tarkoittanut tuota, mutta jälleen uudestaan annat ymmärtää, että jos tekee hyvää pakanoille (jumalattomille), se ei olisi yhtä kuin Jeesukselle rakkauden osoittamista.

Oletko unohtanut tämän Jeesuksen opetuksen:

Luuk. 6

OK JoelA, Sinä saat nähdä asian tuolla tavalla, sillä jokainenhan meistä itse päättää
elämänsä suunnan ja valitsee sen, mitä Jumalan Sanasta haluaa uskoa ja vastaanottaa.

Laitan vielä tämän runon tähän, sillä olen nähnyt tämän olevan niin monen kohdalla totta tänäpäivänä.

Miten kaikki vääristyy, näissä käsissä savisissa...

Joku keksi epäitsekkyyden, itsensä kieltämisen
korkeimmaksi hyveekseen..
ja itseä vihatessa kuihtui kaikki Rakkaus...

Joku sitoi ylivomaisen taakan
.........käskyistä ja selityksistä
ja Isän lapsista tuli tuhlaajalapsia,
jotka pakomatkallaan unohtivat Rakkauden
ja oppivat pelon.

"Sillä pelkoa ei Rakkaudessa ole!"

Ja rangaistuksen pelko kasvoi kuoleman peloksi....
Ja kuoleman pelko muuttui elämän peloksi....
Ja itsensä kieltäminen elämän kieltämiseksi.....

JA UNOHTUI ALKUPERÄINEN.....
SE SUURIN KAIKISTA.....
NIIN SELKEÄ.....
NIIN VAPAUTTAVA....

......ÄLKÄÄ PELÄTKÖ!!

......RAKASTAKAA!!

-M.Leinonen-
Siunausta ja kaikkea hyvää JoelA matkallesi!
Siivetön

ViestiKirjoittaja Joel.A » 15. Elo 2014 18:45

Siivetön kirjoitti:
OK JoelA, Sinä saat nähdä asian tuolla tavalla, sillä jokainenhan meistä itse päättää
elämänsä suunnan ja valitsee sen, mitä Jumalan Sanasta haluaa uskoa ja vastaanottaa.

Laitan vielä tämän runon tähän, sillä olen nähnyt tämän olevan niin monen kohdalla totta tänäpäivänä.

Miten kaikki vääristyy, näissä käsissä savisissa...

Joku keksi epäitsekkyyden, itsensä kieltämisen
korkeimmaksi hyveekseen..
ja itseä vihatessa kuihtui kaikki Rakkaus...

Joku sitoi ylivomaisen taakan
.........käskyistä ja selityksistä
ja Isän lapsista tuli tuhlaajalapsia,
jotka pakomatkallaan unohtivat Rakkauden
ja oppivat pelon.

"Sillä pelkoa ei Rakkaudessa ole!"

Ja rangaistuksen pelko kasvoi kuoleman peloksi....
Ja kuoleman pelko muuttui elämän peloksi....
Ja itsensä kieltäminen elämän kieltämiseksi.....

JA UNOHTUI ALKUPERÄINEN.....
SE SUURIN KAIKISTA.....
NIIN SELKEÄ.....
NIIN VAPAUTTAVA....

......ÄLKÄÄ PELÄTKÖ!!

......RAKASTAKAA!!

-M.Leinonen-
Siunausta ja kaikkea hyvää JoelA matkallesi!

:toghether:
Joel.A

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu