Saako nainen opettaa?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Saako nainen opettaa?

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 04. Elo 2014 01:14

:think: :sick: :crazy:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 02:13, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja Joel.A » 04. Elo 2014 02:00

Tytöt vaan on huonompia kuin pojat

Jos me terveellä tavalla eläisimme Jumalan Sanan mukaisesti, ei meillä olisi tälläistä ajattelu tapaa Jumalan seurakunnassa. Nykyinen käsitys johtajuudesta uskovien keskuudessa tekee todella suurta hallaa Raamatulliselle tasa-arvolle, tai koko Raamatullinen tasa-arvo on muutenkin käsitteenä muretunut. Nykyajan uskovat laittavat ja korottavat suurelle jalustalle sellaisia ihmisiä, jotka väkevästi esim. julistavat Sanaa ja tämän tähden katsotaan heitä hengellisiksi johtajiksi, joita Jumala sitten suuresti siunaa.

Näin ollen uskovat luo kokoajana sellaista ajattelu tapaa, että vain sellainen on Jumallalle otollinen uskova, joka paljon puhuu ja todistaa Jeesuksesta. On nähtävissä mitenkä suurinosa uskovista eivät ymmärrä mitä oikeasti tarkoittaa Jeesuksen seuraaminen ja kuka oikeasti on arvokas Herralle. Ei sellainen ole suuri Jumalan mies tai nainen, joka koko ajan todistaa ja puhuu Jeesuksesta vaan sellainen on suuri Jumalan mies tai nainen joka laittaa kaikkensa likoon palvellakseen toista.

Näen paljon naisia, jotka ajattelevat itsestään niin, että hei eivät ole Jumalan silmissä oiken mitään, mutta asia oikeestaan on toisinpäin. Yleensä naiset ovat oikeasti niitä, jotka palvelee ja auttaa enemmän lähimmäisiään kuin mitä miehet. Otan esimerkin:

Olipa kerran kaikille seurakuntalaisille avoin kokous tilanne. Kokouksen opetuksesta vastasi tällä kertaa eräs Matti niminen vanhemmistoveli, joka puhui hienosti ja totuuden mukaisesti sanaa Jumalan rakkaudesta. Vanhemmistoveli Matti oli valmistellut puhettaan jo useamman päivän ajan. Tapahtuipa kuitenkin muutamaa tuntia ennen kokousta sellainen tilanne, että vanhemmistoveli Matti oli tapansa mukaan lähtenyt lenkille ja hänelle tuli soitto eräältä toiselta veljeltä Herrassa ja tämä veli Herrassa sattui asumaan vieläpä ihan naapurissa. Veli Herrassa soittaa hädissään, että hän tarvitsee pikaisesti apua käydäkseen päivystyksessä. Vanhemmistoveli Matti sanoo kuitenkin veljelleen Herrassa, että hän ei pysty nyt tulemaan henkilökohtaisista syistä ja näin ollen ei voi nyt auttaa ja vieläpä kehottaa soittamaan jollekin muulle. (Henkilökohtainen syy = koska ajattelee mielessään hioa vielä tulevaa puhettaan)

Veli Herrassa tietysti hieman pettyy, koska seuraavaan auttajaan on matkaa kymmeniä kilometrejä ja näin hätä pääsee kasvamaan. Mutta kun veli Herrassa täytyy päästä päivystykseen hän päättää soittaa eräälle sisarelle Herrassa, joka juuri oli aloittanut pullataikinan teon viedäkseen pullaa myös yhteiseen kokoontumiseen. Sisar Herrassa asuu noin kahdenkymmenen kilometrin päässä, mutta sehän ei ole sisarelle Herrassa ongelma, koska hän muistaa nämä Raamatun sanat:

Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."Matteus‬ ‭22‬:‭37-40‬

Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen. Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi. Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa; kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii...‭1. Korittolaiskirje‬ ‭13‬:‭1-7‬

Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti......
.....Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.....
.....Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'. Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään." Matteus‬ ‭25‬:‭34, 40, 45-46‬

Niinpä sisar Herrassa lähtee täynnä iloa ja riemua auttamaan Veljeään Herrassa, siitäkin huolimatta, että ensinnäkin pullataikina menee pilalle ja toiseksi hän ei voi nyt ilahduttaa muita seurakuntalaisia, mutta sisar Herrassa ajatteleekin; "Mikäpä ei olisi niin mukavempaa kuin päästä palvelemaan Jeesusta, omaa Herraani."

Tarinaahan emme tiedä miten se sit päättyikään ;)

Niin siis kumpi näistä seurasikaan todellisuudessa Jeesusta, ja oli Hänen oikea palvelija?Vanhemmistoveli Matti vai Sisar Herrassa? Se joka puhui, mutta ei kuitenkaan tehnyt vai se joka ei puhunut vaan teki?

Mut palatakseni aiheeseen, niin mielestäni Naisilla on helpompi osa seurakunnassa ja Jumalan edessä kuin miehillä, koska Sanan mukaan miehet ovat niitä, joiden kuuluu ottaa vastuun perheestään sekä opetuksesta. Tervehenkinen opettaminenhan/kaitseminen on katsoa, että lauma oli se sit oma tai Jumalan perhe, menee Jumalan sanan mukaan. Niinkuin huomaamme Paavalin kirjeistä sen, mitenkä paljon Paavali joutuu antamaan mm. kurinpalautusta Jumalan kansalle ja jos hän apostolina ei olisi sitä tehnyt niin olisko hän taivassakaan silloin? Eikö tässä olekkin aikamoinen vastuu?

Ja näin vamollisena voin sanoa, että kyllä näen vaimoni parempana palvelijana Herrassa kuin mitä minä, siitä syystä, että näin miehenä en osaa ottaa luontaisesti niin hyvin huomioon toista mitä nainen ja tämähän näkyy! :oops:
Joel.A

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 04. Elo 2014 08:40

:silent:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 02:13, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja paa » 04. Elo 2014 09:14

Hyviä kommentteja Mikolta ja Joelilta.

Miksi esim. keittiössä häärääminen on naisten tehtävä? Kuka sen keksi?
Jumala teki naisesta ja miehestä erilaiset ja koska Jumala näki niin olevan hyvä, niin sitten niin on hyvä.
Minua ei ainakaan yhtään kiinnosta auton rassaus, hitsaaminen tai metsätyöt.
Mutta ei minua kiinnosta myöskään lastensaaminen ja -hoito, ruoan laitto eikä kodin siivoaminen.

Niin uskovat kuin jumalattomatkin painottavat minusta liikaa näitä miesten ja naisten hommia.
Jos tykkään luoda lunta, niin pitäisikö se jättää tekemättä koska olen nainen ja raskaat hommat kuuluvat miehille?
Jos osaan rakentaa talon, jätänkö sen tekemättä koska olen nainen ja talon rakentaminen on perinteisesti miesten hommaa?
Sitäkö Jumala haluaa?

Miehelle sopii paremmin jotkut tehtävät ja naiselle toiset.
Totta kai mieheni on joissain asioissa minua parempi ja tietyt hommat ovat minulle luontevampia.
Mutta se mikä kellekin sopii, on minusta enemmänkin yksilö- kuin sukupuolikohtaista.
Vai onko se väärin, että mies lämmittelisi tuttipulloja ja olisi lasten kanssa kotona ja nainen tienaisi elannon?
Tuo vaan esimerkkinä siis.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 04. Elo 2014 09:23

:silent:
Jasmiini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Elo 2014 09:30

*
Minulle on tulossa uusi iltakurssi ja se on puuseppä vaikka olen nainen ja saa nähdä osaanko minä mitään... :shh: :D Mutta onhan siellä myös naisia kuulemma... :thumbup:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja paa » 04. Elo 2014 09:53

Jasmiini kirjoitti:Selvennykseksi. Minä katselen tätä maailmaa vähän erilaisesta näkövinkkelistä.

Laitan vaan yhden linkin ehkä se valaisee jotakin, sitä, että ihmiset ovat erilaisia, jopa
sukupuolen sisällä. Jos linkin takana oleva nainen olisi mies, hän todennäköisesti saisi enemmän ymmärrystä osakseen,
koska ei osaa tehdä tomaattikastiketta tai siivota.

https://www.hs.fi/elama/a1397024493849

Tämä oli hyvä.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 04. Elo 2014 09:53

Jasmiini kirjoitti:Selvennykseksi. Minä katselen tätä maailmaa vähän erilaisesta näkövinkkelistä.

Laitan vaan yhden linkin ehkä se valaisee jotakin, sitä, että ihmiset ovat erilaisia, jopa
sukupuolen sisällä. Jos linkin takana oleva nainen olisi mies, hän todennäköisesti saisi enemmän ymmärrystä osakseen,
koska ei osaa tehdä tomaattikastiketta tai siivota.

https://www.hs.fi/elama/a1397024493849

Olipa mielenkiintoinen artikkeli, en tiennytkään miten asperger oireilee ihmisellä, joka päivä oppii jotakin uutta!

Tietenkään linkin naiselta ei voi odottaa taikka vaatia tekemään niitä asioita, jotka sairautensa vuoksi ovat hänelle vaikeita taikka mahdottomia.

Eihän esim värisokeaa voi laittaa hiuksia värjäämään jne.

Tässäkin toimii mielestäni hyvä periaate , että se tekee asiat joka ne tekee parhaiten ja tehokkaimmin sukupuolesta välittämättä, kunhan ei sodi Raamatun ilmoitusta vastaan.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Siivetön » 04. Elo 2014 09:58

Meidän ei tule sekoittaa näitä elämämme arjen kuvioita
Jumalan antamiin säädöksiin seurakuntaelämästä.

Seurakunnan kaitsijan / paimenen ja vanhimman tulee olla
Raamatun mukaan mies, eli ne "virat" eivät kuulu naisille,
eikä myöskään seurakunnassa yleinen opetajan virka, eli
että nainen opettaisi ja johtaisi miehiä.

1 Tim. 3 opettaa näin:

1. Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan
virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen.
2. Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden
vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen,
taitava opettamaan,
3. ei juomari, ei tappelija, vaan lempeä, ei riitaisa, ei rahanahne,
4. vaan sellainen, joka oman kotinsa hyvin hallitsee ja kaikella
kunniallisuudella pitää lapsensa kuuliaisina;
5. sillä jos joku ei osaa hallita omaa kotiansa, kuinka hän voi pitää
huolta Jumalan seurakunnasta?
6. Älköön hän olko äsken kääntynyt, ettei hän paisuisi ja joutuisi
perkeleen tuomion alaiseksi.
7. Ja hänellä tulee myös olla hyvä todistus ulkopuolella olevilta,
ettei hän joutuisi häväistyksen alaiseksi eikä perkeleen paulaan.
8. Niin myös seurakuntapalvelijain tulee olla arvokkaita, ei kaksikielisiä,
ei paljon viinin nauttijoita, ei häpeällisen voiton pyytäjiä,
9. vaan sellaisia, jotka pitävät uskon salaisuuden puhtaassa
omassatunnossa.
*
12. Seurakuntapalvelija olkoon yhden vaimon mies, lapsensa ja
kotinsa hyvin hallitseva.

Kun taas perheoloissa työt tehdään siten, kuin ne kahden ihmisen yhteisen sopimuksen mukaan parhaiten luonnistuvat ja mihin kukin kykenee.
Siivetön

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 04. Elo 2014 10:57

:silent: :shh: :think:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 02:14, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu