Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

En näe enää omaa mielipidettäni

ViestiKirjoittaja Heli » 07. Heinä 2014 21:12

Niilo Ylivainion työ rakensi, ei hajoittanut, kuten Toronto-herätys. Niilon kokouksissa tuli paljon ihmisiä uskoon. Ja he pysyivät uskossa. Niissä parani paljon ihmisiä. Hän julisti Kristusta Jeesusta, mielenkiintoisesti ja persoonallisesti. Hän oli Jumalan mies, jota koko Helluntaiherätys pitivät arvossa.Jumala kasvatti häntä kärsimyksen keskellä ja hän oli lopulta suureksi siunaukseksi. :!:
Heli

Anteeksi

ViestiKirjoittaja Heli » 07. Heinä 2014 21:52

Menin jo nukkumaan, mutta sitten tulin ajatelleeksi, että en ollut osannut lukea näitä sivuja.Siellähän ne kaikki minunkin kommenttini olivat. pidän tärkeänä, että myös minä saan sanoa Niilosta, eikä vain ne, jotka etsivät hänestä vikaa. :lol:
Heli

Re: Tapaus Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja pekka » 08. Heinä 2014 12:50

paa kirjoitti:Kävin lukemassa tuota Pekan linkkaamaa sivua. Aikamoista tavaraa ja varsinkin nuo Niilon puheet voimasta ovat aika kammottavaa luettavaa.

Paa, kiitos sulle kirjoituksestasi, näin on asia minunkin mielestäni.

Tässä vielä muutama lainaus tuosta linkittämästäni tekstistä/ketjusta jossa tuosta "voimasta" kerrotaan:

"Niilo Yli-Vainion päiväkirja otteet paljastavat, kuinka henkivalta ohjasi häntä:

Järkyttävää, ettei moni joka on kirjan lukenut, huomaa sitä, vaan lukee miten
tahtoo.Mutta näissä jakeissa näkyy selvästi, kuinka henkivalta ohjasi kokemus kristillisyyteen
tunteisiin , eikä Raamatun opetuksiin.Ja tätä harhaoppia on siitä lähtien julistettu ja sama jatkuu
ja pahenee.

"Hän havaitsee, että voiman ilmenemisessä on lainalaisuuksia, joiden kautta Jumala ilmeisesti tahtoo ohjata toimintaa tiettyyn suuntaan, ja joita lakeja noudattamalla hän pystyy jo jossain määrin säätelemään voimaa. Mitä enemmän hän puhuu Pyhästä Hengestä, sen ominaisuuksista, arvovallasta ja kaikkivoipaisuudesta mitä enemmän hän antaa sisäänsä pakkautuvan säälin ihmisiä kohtaan purkautua oman persoonansa kautta rakastaviksi
sanoiksi, mitä enemmän hän korostaa anteeksiantoa, sovitusta, Jeesuksen uhrautumisessa ilmenevää rajatonta
rakkautta, sitä vahvemmin lämmin voima ottaa hänet kanavakseen.

Voima ei innostu raamattutunneista, se tuntuu uinailevan tai peräti heittäytyvän passiiviseen vastarintaan, jos hän alkaa hiukankin sovitella armon ja rakkauden sanoman saumakohtiin ikäänkuin tiivisteeksi syyttäviä sävyjä. Siihen hän huomaa itsellään olevan pyrkimystä, kun väsymys erityisesti painaa ja sen painon päälle vielä lastautuu käytännön huolia ja niiden tuomaa pahaa mieltä.

Vielä hankalammaksi käy olo ja hennommaksi voima, jos hänelle itselleen syntyy mielihalu nousta pystympään, ryhdistäytyä ja antaa ihmisten lumoutuneiden katseiden kutitella itseään aamen-huutojen sateen keskellä. "

....................................

"Lokakuun alussa hän on ohittanut tämän herätyksen ajan ensimmäisen vaikean ajanjakson ja kirjoittaa rohkaistuneita merkintöjä vihkoonsa. Hän myös laskee muistiinpanoistaan,
että näinä ensimmäisinä kuukausina on "noin 9210" henkilöä kokouksissa "lentänyt" eli kaatunut rukouksien tai puheiden aikana.

Niin on mennyt orastava kevät ja alkukesä joiden kuluessa elämän varjot vaihtuivat ihmeelliseen valoon ja hän tutki ensin arkaillen ja jarrutellen sisäisiä tapahtumiaan. Ja niin on mennyt sydänkesä ja syksy. Niiden aikana hän avasi mielensä ja suunsa ja alkoi viimein toimia vapaasti koko sillä energialla joka kestämättömän pitkältä tuntuneen synkkyyden ja tuon orastuksen aikana oli häneen kasautunut. Liikkeellä on nyt kaikki se mikä satoi hänen sisälleen Australiassa ja hän ajaa näillä rattailla suitset valtoimenaan, pidättelemättä niin mahtavaa laukkaa ettei hän enää ehdi edes kuvitella hallitsevansa reittiä, suuntaa ja nopeutta.

Myrsky vie eikä se anna Niilolle aikaa hiljentyä, suunnitella, organisoida, rauhoittua tai levätä.
Mutta ei hän sitä pyydäkään, ei silloinkaan kun saarnan tai rukoilun aikana kokoushuoneet alkavat keikkua silmissä ja näkökenttää saartaa ylhäältä, alhaalta ja sivuilta musta reunus.

Koko hänen tarmonsa ja kaikki hänen voimansa ovat nyt liikkeellä lähes paniikinomaisella kiireellä. Tuntuu kuin veri syöksyisi suonissa tavallista nopeammin ja ajatukset pursuisivat niin vilkkaina että ne kaatuilevat toistensa paälle."

..................................

"Syksyyn mennessä hän huomaa voivansa tekstittömien saarnojen lisäksi puhua itse asiassa lähes jokaisen "vanhan Niilon" käyttämän saarnan myös nyt: samat entiset raamatunkohdat ja aiheet vain hänen suussaan kääntyvät nurinpäin. Sama Jumala josta hän ennen näki julman sinimustana piirtyvän profiilin, tulena palavat ja usein vihaa hehkuvat silmät, se sama Jumala ottaa nyt ihmisiä kämmenelleen hyvin kärsivällisesti ja rauhoittavasti ja katselee heitä rakkauden välkkeen täyttämin silmin.

Niilo on toisinaan pakahtumiseen saakka täynnä tämän
uuden tunteen ja näyn ja oivalluksien tuottamaa iloa. Se ilo on varattu hänelle kokouksiin. Vain niiden kuluessa hän voi kokea sen täyttävän hänen solunsa niin että lopulta tuntuu kuin nahka olisi revetä ilon paineesta; kun mitkään sanat joita hänellä on varastossa eivät millään äänenpainoilla väritettyinä riitä tuon ilon kuvaamiseen, hän kietoo omat kätensä kesken saarnan ympärilleen, puristaa Raamattua rintaa vasten, hypähtelee ja hihkuu.

Kun hänen sanansa ja lauseensa kapuavat ylöspäin
aurinkovuorta, ne riittävät vain puoliväliin. Kun saarnan aaltoliike nousee huipullensa ja päätyy dramaattisiin purkausenomaisiin
lauseisiin, hän usein niiden jälkeen huomaa ilon liikkeen
jatkuvan tyhjän päällä, tilassa jossa ei enää olekaan sanoja ja jossa leijuessaan hän voi vain päästellä alkuvoimaisia ääniä:
"Ihiiiiii! Jiuuuuu! Aiiiii! Ooooooo! Tzzziiiii!"

.................................

"Niilo Yli-Vainio oli hyvä ihminen, joka tahtoi hyviä asioita, vakavasti ja parantumattomasti sairaiden parantumista ja suurta herätystä, joka leviäisi koko maailmaan. Niilolle oli profetoitu venäläisten uskovien taholta, että Suomesta alkaisi herätys, joka leviäisi ympäri maailmaa ja Niilo uskoi sen.

Ehkä kuitenkin oli niin, että Jumala tahtoi jotakin muuta, mutta Niilo tarttui tilaisuuteen, joka hänelle tarjottiin karismaattisen Australialaisen seurakunnan kokouksessa ja hän ei miettinyt kuka tuon tarjouksen oli hänelle tehnyt ja sen tähden hän meni väärälle tielle."
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

Kysyn teiltä nyt

ViestiKirjoittaja Heli » 08. Heinä 2014 20:41

Oletteko täyttyneet Pyhällä Hengellä? Sen ilmenemismuoto Raamatun mukaan on kielillä puhuminen. Kun olen lukenut teidän käsittämättömiä arvostelujanne, en voi enää sanoa muuta.Niilo Ylivainio oli koko helluntaiherätyksen mies.Tottakai kaikkeen löytyy pari veljeä, jotka aluksi sanoo vastaan.( tuollaista olen kuullut muuten vain täältä) kun Jumala alkaa toimia. Niitä nyt käytetään keppihevosena. Jeesuksen kokouksissa oli varmasti vapinaa ja meteliä. Omaiset välillä olisivat ottaneet hänet huomaansa. Hän oli heidän mielestään suunniltaan.Riivaajahenget eivät yleensä ilmaise itseään, mutta jos läsnä on joku, jolla on voima riivaajien yli, ne ilmaisevat itsensä. ( olen nähnyt sen )luuk 4:35 ...."Ja riivaaja viskasi hänet maahan heidän keskelleen ja lähti hänestä...."
Uusi testamentti kertoo monista tällaisista tapahtumista.
Tietysti Niilokin oli vain ihminen . Kaatumiset oli uutta. Jotkut alkoivat matkia Niiloa. Jos teistä Pyhän Hengen voiman näkeminen on kamalaa, tehkää parannus. Luulen, että teen niinkuin se yksi toinenkin. poistun kuvioista. Sanon vielä:"Varokaa Pyhän Hengen pilkkaa!"
Heli

Re: Kysyn teiltä nyt

ViestiKirjoittaja Juha » 09. Heinä 2014 01:12

Heli kirjoitti:Oletteko täyttyneet Pyhällä Hengellä? Sen ilmenemismuoto Raamatun mukaan on kielillä puhuminen. Kun olen lukenut teidän käsittämättömiä arvostelujanne, en voi enää sanoa muuta.Niilo Ylivainio oli koko helluntaiherätyksen mies.Tottakai kaikkeen löytyy pari veljeä, jotka aluksi sanoo vastaan.( tuollaista olen kuullut muuten vain täältä) kun Jumala alkaa toimia.

Ei Raamattu sano että aina puhumme kielillä täyttyessämme Pyhällä Hengellä, mutta on mahdollista että voimme puhua. Käsittämättömiä arvosteluja? Raamattu sanoo että kaikki pitää koetella. Kukaan ihminen ei ole koettelun ulkopuolella. En minä, et sinä, eikä Niilo Yli-Vainio. Mielestäni Niiloa on rehellisesti ja vilpittömästi arvioitu täällä. Miksi sitä ei saisi tehdä? Eikö enemmän ole käsittämätöntä jättää arvostelu ja rehellinen arviointi sikseen, kun Raamattukin sanoo että kaikki pitää koetella?

Ja se, että onko kyseessä Jumalan toiminta tuon kaatuilun suhteen, pitää myös koetella. Kaikki mitä tapahtuu ei ole aina Jumalasta ja saatana yrittää eksyttää ihmisiä, myös valitutkin.

Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät tunnustekoja ja ihmeitä, eksyttääkseen, jos mahdollista, valitut. Mark. 13:22

Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä. 1. Piet. 5:8

Riivaajahenget eivät yleensä ilmaise itseään, mutta jos läsnä on joku, jolla on voima riivaajien yli, ne ilmaisevat itsensä. ( olen nähnyt sen )luuk 4:35 ...."Ja riivaaja viskasi hänet maahan heidän keskelleen ja lähti hänestä...."

Toki riivaajat voivat itsensä ilmaista, mutta siitäkään Raamattu ei sano että ne niin tekisivät aina. Ja tuo kohta (Luuk. 4:35), niin eihän riivaaja siinä ilmaise itseään siksi että läsnä on joku jolla on voima riivaajien yli, vaan siksi että riivaaja käsketään lähtemään pois.

Koko jae:

Niin Jeesus nuhteli häntä sanoen: "Vaikene ja lähde hänestä". Ja riivaaja viskasi hänet maahan heidän keskelleen ja lähti hänestä, häntä ollenkaan vahingoittamatta. Luuk 4:35

Tietysti Niilokin oli vain ihminen . Kaatumiset oli uutta. Jotkut alkoivat matkia Niiloa. Jos teistä Pyhän Hengen voiman näkeminen on kamalaa, tehkää parannus. Luulen, että teen niinkuin se yksi toinenkin. poistun kuvioista. Sanon vielä:"Varokaa Pyhän Hengen pilkkaa!"

Kaatumisilmiötä on ollut olemassa ennen kuin sitä alkoi tapahtua Niilon Australianreissun jälkeen.

Täällä mainitaan tapaus, että sitä on esiintynyt jo vuonna 1967:
https://en.wikipedia.org/wiki/Slain_in_ ... %20culture

Joten kukaan ei siis Niiloa matki. Lisäksi on myös huolestuttavaa että tuota ilmiötä esiintyy hindulaisuudessakin, kuten toin aikaisemmassa viestissäni tässä ketjussa julki.

Pyhän Hengen voiman näkeminen ei missään nimessä ole kamalaa. Se on kamalaa että ihmiset ottavat kaiken noin vain vastaan ilman että tuollaisia Raamatussa mainitsemattomia ilmiöitä kokouksissa edes koetellaan.

Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan. 1. Joh. 4:1

Kukaan ei täällä ole tehnyt Pyhän Hengen pilkkaa siinä kun on koetellut tuota ilmiötä. Jumala ei loukkaannu koettelusta, vaan vaatii sitä sanassansa. Pyhän Hengen pilkkaaminen olisi sitä että joku täällä tahallaan ja tietoisesti sanoisi Pyhän Hengen olevan jotain likaista ja saastaista. Sitä ei tietääkseni täällä ole kukaan tehnyt. On hyvin helppoa aina tarjota kaikenlaisia ilmiöitä ja profetioita, ja sitten kun joku haluaa koetella sitä Raamatun valossa ja pohtia, niin saa haukut Pyhän Hengen pilkasta tai vastaavasta. Koettelijoiden ja eri mieltä olevien pelottelu ei ole Raamatullista.

Mieluusti toivomme että jäät keskustelemaan ja koettelemaan asioita rakentavasti ja Raamatun parissa. Nyt tuntuu vähän siltä että haluat vain että uskomme niin kuin sinä, ja jos vastustamme ja haluamme keskustella ja koetella, niin silloin haluat nostaa kytkintä ja lähteä pois?
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

ViestiKirjoittaja Heli » 09. Heinä 2014 09:09

Olen ajatellut. Niilo Ylivainion juttu. Kyllä ne on suuremmat linjat, joilla tallaista arvioidaan. Hän oli hyvämaineinen, yhden vaimon mies, josta kaikki todistivat hyvää. Hän oli raitis, itsensä hillitsevä, lempeä. Hän piti kiinni opinmukaisesta, luotettavasta Sanasta. Hän rakensi, ei hajoittanut. Hän oli yhtä veljien kanssa. Ihmisiä tuli paljon kokouksiin. Niitä pelasti muuten ennen kaatumisia ja jälkeen kaatumisten. Hän pysyi opinmukaisessa Sanassa loppuun asti. "Voimavaikutukset ovat moninaiset."
Pysy sinä siinä, minkä koet oikeaksi, koska tiedät, keiltä olet sen kuullut. Minä olen saanut kasvatuksen Helluntaiherätyksessä. Opetus oli ennen syvällistä ja hyvää. Se, että nyt on suurissa seurakunnissa köykäistä, ei voi mitään. En hyväksy näitä uusia "kaatajia". Miksi. Heidän opetuksensa ei ole sitä, mihin minä olen kasvanut. Voin kuunnella, jos ne pysyy Sanassa. Helluntaiherätyksessä on niitä, jotka valvovat näitä asioita. He kyllä sanovat puhujille.Olen nytkin liittymässä seurakuntaan, johon tulee hyvä saarnaaja baptistilähetyksestä. Näin eilen, että hän on todella tulossa, kun oli jo kokousilmoituksissakin.Siellä on minulla useampia tuttuja.
Heli :hugehug:
Heli

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Heinä 2014 10:01

*
Vajavaisuuden takia on turvauduttava Jumalan Sanaan koettelemalla kaikki eikä tällä koettelemisella ole tarkoitus leimata kenenkään otsaa päin eikä tällä katsota henkilöön mutta pienin ja hienovaraisin sanoin koetelkaamme rakkaudesta totuuteen ja totuutta rakkaudessa. ♥

:hugehug:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja paa » 09. Heinä 2014 12:20

Vaisuliini sanoi hyvin.

Minä en ymmärrä sitä, että pitäisi kaikesta olla samaa mieltä. Jos joku on Niilon tuntenut vaikka henkilökohtaisesti, voi olla todella vaikea myöntää, että Niilo olisi ollut harhaoppinen, mutta täytyy aina muistaa se, että meidän pitää olla uskollinen Jumalalle, ei ihmiselle.

Kun lukee noita juttuja Pekan linkkaamasta sivusta, niin siellähän Niilo itse kertoo tästä saatanallisesta voimasta, joka häneen vaikutti pelottavalla tavalla. Voima heikkeni (ja jopa vastusti) Niilossa, kun hän puhui synnistä ja parannuksenteosta. Voima kasvoi, kun puhuttiin Jumalan suuresta loputtomasta rakkaudesta. Tästä voisi päätellä, että voima haluaa, että ihmiset vain ajattelisivat että Jumala rakastaa ja antaa anteeksi kaiken, teoista viis, eikä väliä vaikkei syntejä tunnustaisi ja pyytäisi anteeksi yms. No tämä vaan omaa spekulaatiota.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Lilli » 09. Heinä 2014 13:07

En ole ketjua lukenut enkä ota kantaa Yli-Vainioon, koska en hänestä tarpeeksi tiedä, mutta tähän kaatumiseen liittyen Seppo Juntunen kirjoitti hyvin:

Aloin järjestää perustetun yhdistyksen kautta rukousiltoja kaikkialle Suomeen. Kirkot täyttyivät usean vuoden ajan. Jotkut arvelivat, että kyseessä oli herätys, koska noin suuret massat olivat liikkeellä. Mielestäni ihmiset tulivat paikalle saadakseen apua vaivoihinsa. Toki monet tulivat uskoonkin, mutta herätystä se ei mielestäni ollut. Olin enemmänkin terveydenhuollon etäispääte. Median kautta sain uuden identiteetin. Minusta tuli kohupappi ja ihmeparantaja halusin tai en.

https://www.rukouspalvelu.fi/kuukausikirje/
Lilli

ViestiKirjoittaja pekka » 09. Heinä 2014 13:25

Lilli kirjoitti:En ole ketjua lukenut enkä ota kantaa Yli-Vainioon, koska en hänestä tarpeeksi tiedä, mutta tähän kaatumiseen liittyen Seppo Juntunen kirjoitti hyvin:

Aloin järjestää perustetun yhdistyksen kautta rukousiltoja kaikkialle Suomeen. Kirkot täyttyivät usean vuoden ajan. Jotkut arvelivat, että kyseessä oli herätys, koska noin suuret massat olivat liikkeellä. Mielestäni ihmiset tulivat paikalle saadakseen apua vaivoihinsa. Toki monet tulivat uskoonkin, mutta herätystä se ei mielestäni ollut. Olin enemmänkin terveydenhuollon etäispääte. Median kautta sain uuden identiteetin. Minusta tuli kohupappi ja ihmeparantaja halusin tai en.

https://www.rukouspalvelu.fi/kuukausikirje/

Kiitos Lilli kirjoituksestasi. Missä kohdin tuossa lainaamassasi tekstissä lukee, että S. Juntunen ihmeparansi ihmisiä kaatumisten kautta?

Raamattu ei opeta, että olisi olemassa "kaatajan armolahja". Eli, että ihmisiä tulee kaataa (taaksepäin kiinniottajien käsivarsille) uskovien kokouksissa ja kun he ovat kaatuneet niin he parantuvat sairauksistaan.

Siunausta sinulle Lilli.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu