Mikko Murpatti kirjoitti:Citikka kirjoitti:
Raamattu ei hyväksy avioeroa missään muodossa, vaikka monet lukevatkin tietyt Raamatunjakeet oikeutuksena avioeroon. Raamatun kokonaisopetuksen valossa avioero on väärin ja uudelleen avioituminen huorin tekemistä, oli avioeron syy mikä tahansa.
"vaikka monet lukevatkin tietyt Raamatunjakeet oikeutuksena avioeroon"
Tarkoitatko näillä tietyillä jakeilla, joita et halunnut kirjoitukseesi laittaa näitä Herra Jeesuksen puhumia jakeita?
Matt. 5:31 On sanottu: '
Joka hylkää vaimonsa, antakoon hänelle erokirjan'.
Matt. 5:32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa
muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.
Matt. 19:9 Mutta minä sanon teille: joka hylkää vaimonsa
muun kuin huoruuden tähden ja nai toisen, se tekee huorin; ja joka nai hyljätyn, se tekee huorin."
Mitä vanhassa testamentissa opetetaan erokirjan kirjoittamisesta ja kuka sitä käytti ja kuka sen sääti?
Mooses sääti tämän erokirja asian ja mistä ja keneltä Mooses sai säädöksensä? Ohjasiko Mooses omanmielen oikkujen ja viisauden kautta Jumalan omaisuuskansaa? No ei tietenkään hän sai ne suoraan Herra Jumalta, joka sääti lait ja säädökset aina 10-käskystä ja liiton tauluista lähtien. Jumala määrää säädökset ja Mooses kertoo ne israelille koko pitkä montakymmentä Raamatunsivua ja satoja käskyjä ja säädöksiä sisältävä lain anto alkaa seuraavasti:
5. Mooseksen kirja 11
1 "Rakasta siis Herraa, sinun Jumalaasi, ja noudata alati
hänen määräyksiänsä, säädöksiänsä, oikeuksiansa ja käskyjänsä.2 Ja huomatkaa tänä päivänä, etten minä nyt puhu teidän lapsillenne, jotka eivät ole kokeneet eivätkä nähneet Herran, teidän Jumalanne, kuritusta, hänen suuruuttansa, väkevää kättänsä ja ojennettua käsivarttansa,
3 eivät hänen tunnustekojaan ja töitään, jotka hän teki Egyptissä faraolle, Egyptin kuninkaalle, ja koko hänen maalleen,
4 eivätkä, mitä hän teki egyptiläisten sotajoukolle, heidän hevosillensa ja vaunuillensa, joiden päälle hän vyörytti Kaislameren vedet, kun he ajoivat teitä takaa, ja jotka Herra hukutti, niin ettei heitä enää ole,
5 eivätkä, mitä hän teki teille erämaassa, aina siihen saakka, kunnes te tulitte tähän paikkaan,
6 eivätkä, mitä hän teki Daatanille ja Abiramille, Eliabin, Ruubenin pojan, pojille, kun maa avasi kitansa ja koko Israelin keskeltä nielaisi heidät ja heidän perheensä ja majansa ja kaiken, mitä heillä oli mukanansa;
7 vaan minä puhun teille, jotka olette omin silmin nähneet kaikki Herran suuret teot, jotka hän on tehnyt.
8
Niin pitäkää kaikki käskyt, jotka minä tänä päivänä teille annan, että te tulisitte voimakkaiksi, menisitte ja ottaisitte omaksenne sen maan, jota nyt menette omaksenne ottamaan,
9 ja että te kauan eläisitte siinä maassa, jonka Herra teidän isillenne vannotulla valalla on luvannut antaa heille ja heidän jälkeläisillensä, maan, joka vuotaa maitoa ja mettä.
Ne on Jumalan käskyt jotka Mooses antaa.
Sitten näitä Jumalan käskyjä ja säädöksiä ruvetaan antamaan ja kertomaan ja kun tarpeeksi mennään listaa eteenpäin löytyy tämä:
5. Mooseksen kirja 24
1 "Jos joku ottaa vaimon ja nai hänet ja vaimo ei häntä enää miellytä, sentähden että mies on tavannut hänessä jotakin häpeällistä,
ja hän kirjoittaa hänelle erokirjan ja antaa sen hänen käteensä ja lähettää hänet pois talostaan,
2 ja jos nainen sitten, lähdettyään hänen talostaan, menee ja joutuu toisen miehen vaimoksi,
3 ja myöskin tämä toinen mies hylkii häntä ja kirjoittaa hänelle erokirjan ja antaa sen hänen käteensä ja lähettää hänet pois talostaan, tai jos tämä toinen mies, joka on ottanut hänet vaimokseen, kuolee,
4 Älköön hänen ensimmäinen miehensä, joka lähetti hänet pois, ottako häntä uudestaan vaimokseen, sittenkuin tämä on tullut saastutetuksi, sillä se olisi kauhistus Herran edessä. Älä saata syynalaiseksi maata, jonka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi.
Korostan että seuraavassa Raamatun jakeessa sanotaan nimeltä JA HERRA SANOI! Eli Herra Kaikkivaltias itse käyttää erokirja käytäntöä tässä ei ole mitään epäselvää.
Jeremia 3
6
Ja Herra sanoi minulle kuningas Joosian päivinä: "Oletko nähnyt, mitä tuo luopiovaimo, Israel, on tehnyt? Hän kuljeskeli kaikilla korkeilla vuorilla ja kaikkien viheriäin puitten alla ja harjoitti siellä haureutta.
7 Ja minä sanoin, sittenkuin hän oli kaiken tämän tehnyt: 'Palaja minun tyköni'. Mutta hän ei palannut. Ja hänen sisarensa Juuda, tuo uskoton, näki sen.
8 Ja minä näin, että, vaikka minä olin lähettänyt pois tuon luopiovaimon, Israelin, juuri sen tähden, että hän oli tehnyt aviorikoksen, ja olin antanut hänelle erokirjan, ei kuitenkaan uskoton Juuda, hänen sisarensa, peljännyt, vaan meni ja harjoitti haureutta hänkin.
Erokirja on Jumalan säätämys jo vanhanliiton ajalta ja se vahvistetaan uudessatestamentiisa, itselleni ei ole ollenkaan epäselvää saako haureuden synnin vuoksi kirjoittaa erokirjan. Koetelkaa ja tutkikaa tämäkin Raamatun sanalla.