Joh.18:4. Kuin siis Jesus tiesi kaikki, mitä hänelle tapahtuman piti, niin hän läksi ulos ja sanoi heille: ketä etsitte?
5. He vastasivat häntä: Jesusta Natsaretilaista. Sanoi Jesus heille: minä olen! Mutta Juudas, jonka hänen petti, seisoi myös heidän kanssansa.
6. Kuin siis Jesus sanoi heille: minä olen, astuivat he takaperin ja lankesivat maahan.
7. Niin hän taas kysyi heiltä: ketä te etsitte? Mutta he sanoivat: Jesusta Natsarealaista.
8. Jesus vastasi: minä sanoin teille, että minä olen. Jos te siis minua etsitte, niin antakaat näiden mennä.
En näe sinun tulkintaasi nyt ollenkaan loogisena sillä Raamatun mukaan Juudas myös seisoi niiden kanssa jotka kaatuivat ja sanasta saa selvästi kuvan että Juudas oli myös heidän joukossaan jotka lankesivat maahan. Juudas joka tunsi Jeesuksen. Sinun tulkintaasi ei kyllä saa sopimaan millään sitä että Raamatun mukaan myös Juudas oli heidän joukossa jotka lankesivat maahan. Eikä kohta sano etteivät maahan langenneet olisi heti uskoneet Jeesusta siksi Jeesus Nasaretilaiseksi jonka Jeesus tunnusti olevansa sanomalla "minä olen".
Jos he olisivat kumartaneet Jumalan nimen kuulemisesta niin tämän säännön tulisi näkyä myös toisissa kohdissa joissa Jeesus sanoo Jumalan nimen. Itseasiassa juutalaisten sinun tulkinnan mukaan tulisi aina Jumalan nimen kuullessaan langeta maahan kumartamaan.
Tai jos juutalaiset luulivat Jeesuksen olevan Jumala kun Jeesus sanoi "Minä olen" niin sinun tulkinnan mukaan heidän vakuuttamiseen riitti se että joku mies sanoi vain sanan "Minä olen" ja vielä kysymykseen jossa ei etsitty edes Jumalaa vaan Jeesus Nasaretilaista.
Luuk.22:66. Ja kuin päivä tuli, kokoontuivat kansan vanhimmat ja ylimmäiset papit ja kirjanoppineet ja veivät hänen oikeutensa eteen,
67. Sanoen: oletkos Kristus? sano meille. Niin hän sanoi heille: jos minä sanon teille, ette usko,
68. Ja jos minä myös kysyn, niin ette vastaa minua, ette myös päästä minua.
69. Tästedes istuu Ihmisen Poika Jumalan voiman oikialla kädellä.
70. Niin he sanoivat kaikki: sinä olet siis Jumalan Poika? sanoi hän heille: tepä sen sanotte, että minä olen.
71. Niin he sanoivat: mitä me silleen todistusta tarvitsemme, sillä me olemme sen kuulleet hänen omasta suustansa.
Jakeessa 70 sama sana on lauseen lopussa ja nimenomaan yhteydessä jossa Jeesus vahvistaa olevansa Se kumarrettava. Kuitenkaan Juutalaiset eivät kumarra Häntä Jumalan nimen kuulemisesta vaikka Jeesus vahvistaa olevansa Hän.
Sinä uskot että kun Juutalaiset etsivät Jeesus Nasaretilaista ja Kun Jeesus tunnusti heille olevansa Jeesus Nasaretilainen sanomalla Jumalan nimen "minä olen" että Juutalaiset olisivat siitä kumartaneet Häntä. Kuitenkaan nämä Juutalaiset eivät kumartaneet samaa Jeesusta kun Jeesus tunnusti heille samalla sanalla olevansa Se kumarrettava eli Herra Jhwh "Minä Olen".
Itse uskon kyllä, että Juudaskin oli siinä joukossa mukana ja hän tunsi Jeesuksen.
Ja uskon vielä, että jokainen heistä kumarsi, myös Juudas muiden mukana, käsitti hän sitten Jeesuksen sanat vastaukseksi "minä olen" tai jumalan nimeksi "minä olen".
Miksi Jeesus kysyisi uudestaan että: ketä te etsitte?
Siinä ei olisi järkeä, jos hän olisi heittänyt sanojensa voimalla koko joukon maahan selälleen ja sitten että he vielä olisivat uskaltaneet käydä häneen käsiksi?
Kyllä siinä menee hiljaiseksi, pelokkaaksi ja nöyräksi, vaikka olisi kuinka aseistettu.
Monet uskovat tietävät tai uskovat, että Jumalan nimi on MINÄ OLEN, silti vaikka ihmiset kirjoittavat ja puhuvat: minä olen sitä, minä olen tätä jne, he eivät kuule ja näe Jumalansa nimeä?
Mutta kun sitten tulee vastaan pelkkä "minä olen", silloin on hieman eri asia ja varsinkin uskoville jotka tietävät tai uskovat jumalan nimen olevan "minä olen".
Katso itse vaikka tämän alleviivattu kohta, jossa on kaksi kertaa sana "uskovat", Tietäisitkö aivan tarkkaan mitä tarkoitin, jos en olisi jatkanut kirjoittamista pilkun jälkeen?
Tässä hieman lisää siitä mitä tarkoitan sanan "minä olen" kanssa.
En mainitse Juutalaisten luulleen, että Jeesus olisi Jumala, mutta kun hän mainitsi Jumalan pyhän nimen, niin he kumarsivat, ei Jeesukselle vaan Nimen takia.
Juutalaiset olivat uskovia, jokainen tiesi kirjoitukset ja Jumalan nimen joka oli heille Pyhä ja jota ei saanut turhaan lausua, varsinkin uskoisin, että tämän tiesi parhaiten juuri temppelivartijat, vanhimmat ja fariseukset ym. nämä ns "Jumalan tosi palvelijat".
esimerkkinä samankaltaisesta toiminnasta esitän:
Kun nykysaarnaaja saarnaa ja sanoo loppuun vaikka: "kiitos herralle" Tai "Jeesus on totisesti Herra" niin tämän perään joku todennäköisesti mainitsee "Aamen".
Se ei ole sääntö, sitä ei välttämättä mainita aina, mutta hyvinkin todennäköisesti hartaimmat uskovat sen mainitsevat.
katsohan vaikka tätä ----> Kiitos Herralle!
Huom. puheenvuorot menevät näin
Jeesus kysyi, sotajoukko vastasi. sitten Jeesus vastasi, vaikka ei kysytty.sitten tuossa kohdassa 70 Jeesus taas vastasi kysymykseen. Tällä saattaa olla paljon merkitystä tässä asiassa.
lopuksi; Juutalaiset uskoivat Jumalaan ja kunnioittivat Jumalaa, mutta Jeesusta he eivät kunnioittaneet vaan ylenkatsoivat.
Kun Jeesus sanoi (tuntemattomana) Jumalan nimen, Jumalan nimeä kunnioitettiin, kun hän sanoi olevansa Jumalan poika, häntä halveksuttiin.