Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja Herman » 16. Joulu 2012 20:36

lonelyrider kirjoitti:En ymmärrä, miksi pitää nähdä jonkin tietyn näköinen ihminen Jeesukseksi... minulle ei sellaista tietyn näköistä tule mieleen, millainen se voisi olla, kun en Häntä ihmismuodossa ole oikeasti nähnyt. Tottakai voisin kuvitella, mutta mitä siitä hyötyisi edes, kun ei se ole Jeesus, vaan jokin mun pääntuotos. Vai pitäisikö kuvitelma vastata sitä taiteilijan käsitystä joka on valloillaan Jeesuksesta.

Eikö sinulla tule minkäänlaista mielikuvaa, kun luet tai kuulet evankeliumin kertomuksia? Sillä ei ole väliä kuinka tarkka tai epätarkka tuo mielikuva on, jos teet minkälaisen tahansa mielikuvan Jeesuksesta olet tehnyt mielessäsi kuvan Jeesuksesta, ja se on sama kuin jos olisit tehnyt oikeasti tuon kuvan (sillä himoitseminen = huorintekoa ja vihaaminen = tappamista, eli mielikuvan tekeminen = kuvan tekemistä).
Herman

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 16. Joulu 2012 20:39

Ehkä kirjoittaja oli nähnyt Jeesuksen tai puhuu jostain muusta näkemisestä. Sanoihan Jeesus, Tuomakselleko se oli, että Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat. Eli Jeesus tiesi että uskovia tulee myös niistä, jotka eivät Häntä tavanneet Hänen maanpäällä vaeltaessaan ihmisruumiissa.

Ihanko oikeasti uskot, että tuo näkeminen tuossa antamassasi jakeessa voisi tarkoittaa sitä, että sitä voi kuvitella ja sen näkemisen uskoa todeksi ja sen mukaan sanoa, että "Ja me olemme nähneet ja todistamme, että Isä on lähettänyt Poikansa maailman Vapahtajaksi"???
lonelyrider

ViestiKirjoittaja systeri » 16. Joulu 2012 20:44

No sori jos otit pottuiluna...mullekkin tulee semmonen tunne että pidät mua ihan lapsellisena, joka ei osaa ajatella muutakuin yhtä kohtaa kerrallaan :) Vaikka jo sanoin omia mielipiteitäni vähän laajemmin niin silti kirjoitat niinkuin en osaisi ajatella muutakuin sitä aikaa kun Jeesus eli ihmisenä...että olisin niinku jämähtäny siihen..kun kysymys oli siitä mielikuvan muodostamisesta ihmisenä ollessaan :)...luin tuon sun viimeisen viestin tähän väliin.Oikeasti tiedän heidän nähneen hänet ...tarkoitti tuo Raamatunpaikka nyt mitä tarkoitti :)
systeri

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 16. Joulu 2012 20:46

Herman kirjoitti:
lonelyrider kirjoitti:En ymmärrä, miksi pitää nähdä jonkin tietyn näköinen ihminen Jeesukseksi... minulle ei sellaista tietyn näköistä tule mieleen, millainen se voisi olla, kun en Häntä ihmismuodossa ole oikeasti nähnyt. Tottakai voisin kuvitella, mutta mitä siitä hyötyisi edes, kun ei se ole Jeesus, vaan jokin mun pääntuotos. Vai pitäisikö kuvitelma vastata sitä taiteilijan käsitystä joka on valloillaan Jeesuksesta.

Eikö sinulla tule minkäänlaista mielikuvaa, kun luet tai kuulet evankeliumin kertomuksia? Sillä ei ole väliä kuinka tarkka tai epätarkka tuo mielikuva on, jos teet minkälaisen tahansa mielikuvan Jeesuksesta olet tehnyt mielessäsi kuvan Jeesuksesta, ja se on sama kuin jos olisit tehnyt oikeasti tuon kuvan (sillä himoitseminen = huorintekoa ja vihaaminen = tappamista, eli mielikuvan tekeminen = kuvan tekemistä).

No, en todellakaan tiedä ajatelleeni ketään tai mitään? Ja jos olen tietämättäni sitten niin tehnyt, niin ei minun sitten tarvinne sellaista muistella :) Joko jokin sumentaa mun aivot tai sitten mun pitää oikeasti miettiä, että mikä mussa on vikana :roll: Mutta miksi laittaa toisen eteen edes sellaisia kompastuskiviä, kysymällä, että etkö oikeasti ole niin tai näin, koska etkö tiedä että se on rinnastettavissa johonkin... enhän voi jokaisesta hetkestä elämässäni tehdä tiliä, voi olla ajatuksia joita en muista edes ja miksi jäädä sellaista muistelemaan, josta ei ole mielikuvaa edes. Sellaista en voi siis todistaa, ettenkö koskaan olisi niin tehnyt... puhun lähinnä hetkestä, jossa ajattelen, että ei minulla kyllä ole minkään näköistä tyyppiä mielessä, että olisin Jeesuksesta tehnyt jonkin ihmismallin.

Yleensä kun luen, yritän ymmärtää tekstin opetuksena.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja systeri » 16. Joulu 2012 20:47

Herman kirjoitti:

Tästähän oli siis kysymys.
systeri

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 16. Joulu 2012 20:53

Onko tämä jokin inkvisitio :) välillä tuntuu ihtestäkin siltä. Miksi pitää yrittää tehdä oikeutetuksi, luoda Jeesuksesta jokin mielikuvamalli... tottakai ihminen voi siihen sortua... mutta onko siinä mitään järkeä, kun se ei ole Jeesus vaan ihmisen oma tuotos, päänsisäinen ajatus... ja miksi luoda tarinoita ja oikeastiko teillä on mielessä jonkin tietyn näköinen ihminen? En nyt tarkoita hahmoa, vaikken kyllä tiedä ajatelleeni hahmoa tai mitään... niin hattarapää meikäläinen on... en siis toden totta tiedä tehneeni mitään sellaista ja siitä meikäläinen lynkataan :) ja jos olenkin, niin en minä siitä stressaa, koska tiedän, että silloin se on vaan ihmisen oman mielen tuotos, eikä se merkitse yhtään mitään... tottakai samalla tavoin ihmisinä me vihastumme tai suutumme, menetämme malttimme ja voimme jopa syyllistyä kyseisessäkin asiassa mielikuvien luomiseen... mutta onko se asia joka pitäisi olla "hyvä juttu".
lonelyrider

ViestiKirjoittaja systeri » 16. Joulu 2012 21:09

Mä oon saanu sen käsityksen että täytyy olla joko tai?? ja siitähän tässä nyt oli kysymys.Onko syntiä vai ei muodostaa kuva mielessä ja saako piirtää sen paperille edes opetusmielessä vai ei :)
Hahmohan siitä nyt varmaan jokaisen päässä muodostuu ...tuskin tulee ajatelleeksi tarkempaa muotoa.
Muistanko oikein että joku täällä kirjoitti että mielikuvien muodostaminenkin on syntiä ja sitä täytyy pyytää anteeksi vaikkei ymmärtäisikään tjk...vai oonko kenties nähnyt unta :)
systeri

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 16. Joulu 2012 21:10

Sitten heitän ihan tällaisen ajatuksen... vaikka olisin tehnyt ihan mitä tahansa elämäni aikana, vaikka tosiaan luonut mielikuvan Jeesuksesta... niin pitäisikö sen tehdä oikeutetuksi jotenkin tämän asian? Tai pitäisikö sen kautta minun oikeuttaa asia sellaiseksi, että se on sallittavaa. Ihminenhän tekee monia asioita, joita ei pitäisi. Oletko sinä Herman vihastunut veljeesi? Samalla tavoinhan asiaa voi pyöritellä. Ei se tee vihastumisesta sallittavaa silti.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja systeri » 16. Joulu 2012 21:14

Miksi se täytyy ensin vääntää ja kieltää muilta ja sitten lopuksi tunnustaa että varmaan teen itsekkin niin..eikä oo mulle ongelma.Onko se silloin mikään vääntämisen arvoinen ongelma ollenkaan :)
systeri

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 16. Joulu 2012 21:19

systeri kirjoitti:Miksi se täytyy ensin vääntää ja kieltää muilta ja sitten lopuksi tunnustaa että varmaan teen itsekkin niin..eikä oo mulle ongelma.Onko se silloin mikään vääntämisen arvoinen ongelma ollenkaan :)

Mun ei pitäisi sun kanssa keskustella mitään... koska haluat vääntää ja kääntää ihan tahallasi. Koska se on joka tapauksessa väärin luoda mielikuvia. Piste. Mutta tässä ei ole kyse minusta ja minun uskonvaelluksesta, olenko vaeltanut kaikessa kohdin täydellisesti. Tarkoitus ei kait olisi mennä meikäläisen uskonvaelluksen täydellisyyden tonkimiseen vaan keskustella ylipäätänsä, onko oikein tehdä mielikuvaa Jeesuksesta ja ei ole mielestäni oikein tehdä omia mielikuviakaan... ihmisenä olemme tosin heikkoja ja monenlaista voi päähämme pälkähtääkin... sen vuoksi en mene varmaksi mitään omalta kohdaltanikaan toteamaan, koska sehän olisi ihan tyhmää ja suoranainen "itsemurha".
lonelyrider

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu