Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 13. Joulu 2012 22:33

vaisuliini kirjoitti:
lonelyrider kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*
Olen uusi facebookissa ja huomasin että yksi sivu oli paljon jeesuksen kuvia ja sit silmiin pisti yksi joku hengellinen aihe niin klikkasin sen kun ajattelin että voin lukea mutta sit tuli sivu jossa on täynnä jeesuksen kuvia, pelkkiä kuvia. Myöhemmin - joku aamu tai päivä huomasin että siellä oli uusi toinen kuva. Ymmärsin tai luulin ymmärtäväni että se oli ikään kuin lohdutukseksi tai virkistykseksi tai vahvistavaksi tai päivän piristykseksi tai koristeeksi meille miksi joku halusi vain laittaa sinne.... :?

Näin selvin silmin eron mutta en taida kertoa sori.

No niinpä... mitä joku kuva lohduttaisi? Mitä todellista painoarvoa voi olla jollain, mikä ei ole edes sitä, mitä se esittää?

Kysyisitpä häneltä itse :)

Taisi käydä niin, etten ymmärtänyt sun alkuperäistä viestiäsi... eli koet kuvat lohduttavina? Sori, mulle ne ei tule tuomaan lohdutusta, ei vaikka kysyisinkin... ei se Jeesus ole kuvissa vaan sydämessä, ikinä en tule kuvaa pitämään yhtään minään, sori... vaikka mua kuinka masentaisi, ei se mun voittopalkintoa vie... ja sori jos tänne tuon negatiivisia tunteitani... ei se minusta tee "huonompaa uskovaa" tai eroita mua millään lailla loppupeleissä Jumalasta... mielestäni saa tuntea ikäviäkin tunteita. Sori purkaus, mutta ärsyttää, jos sanotaan, että kysy itse... ei passaisi tuoda huonoja fiiliksiä... arghh.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja toni t » 13. Joulu 2012 23:25

Herman kirjoitti:Rauhan tervehdys taas (pitkästä aikaa :) ),

En malttanut olla tuomatta vielä tätä yhtä löytöä minkä tein, kun luin vielä kerran tuon 5.Mooseksen kirjan 4.luvun jota tässä on käytetty suurimpana (käytännössä ainoana) perusteena kuvantekokiellolle. Huomasin nimittäin, että siinäkin puhutaan kuvien kumartamisesta. Mutta tämän huomatakseen täytyy lukea koko asiayhteys, eikä vain irroittaa muutamia jakeita sielt, eli täytyy lukea koko Mooseksen pitämä puhe. Lihavoin tässä ne kohdat, jotka selkeästi osoittavat mistä on kyse.

1 "Ja nyt, Israel, kuule ne käskyt ja säädökset, jotka minä teille opetan, että seuraisitte niitä, eläisitte ja ottaisitte omaksenne sen maan, jonka Herra, teidän isienne Jumala, teille antaa.
2 Älkää lisätkö mitään siihen, mitä minä teille määrään, älkääkä ottako siitä mitään pois, vaan noudattakaa Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä teille annan.
3 Te olette omin silmin nähneet, mitä Herra teki Baal-Peorin asiassa, kuinka Herra, sinun Jumalasi, hävitti sinun keskuudestasi jokaisen, joka lähti kulkemaan Baal-Peorin perässä.
4 Mutta te, jotka riipuitte kiinni Herrassa, teidän Jumalassanne, te kaikki olette elossa vielä tänä päivänä.
5 Katso, minä olen opettanut teille käskyt ja säädökset, niinkuin Herra, minun Jumalani, on minua käskenyt, että seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.
6 Noudattakaa ja seuratkaa niitä, sillä se on oleva teidän viisautenne ja ymmärryksenne kansojen silmissä. Kun he kuulevat kaikki nämä käskyt, sanovat he: 'Totisesti, viisas ja ymmärtäväinen kansa on tämä suuri kansa'.
7 Sillä onko toista suurta kansaa, jonka jumalat ovat sitä niin lähellä, kuin Herra, meidän Jumalamme, on lähellä meitä, niin usein kuin me häntä rukoilemme?
8 Ja onko toista suurta kansaa, jolla on niin vanhurskaat käskyt ja säädökset, kuin on koko tämä laki, jonka minä tänä päivänä teille annan?
9 Ole vain varuillasi ja ota itsestäsi tarkka vaari, ettet unhota, mitä omin silmin olet nähnyt, ja ettei se lähde sinun sydämestäsi koko elinaikanasi, vaan että ilmoitat sen lapsillesi ja lastesi lapsille:
10 mitä tapahtui sinä päivänä, jona seisoit Herran, sinun Jumalasi, edessä Hoorebilla, kun Herra sanoi minulle: 'Kokoa kansa, niin minä julistan heille sanani, että he oppisivat pelkäämään minua, niin kauan kuin elävät maan päällä, ja opettaisivat lapsensakin siihen'.
11 Ja te astuitte esille ja jäitte seisomaan vuoren juurelle, ja vuori paloi tulena, joka loimusi sisimpään taivaaseen asti pimeyden ja synkkien pilvien keskellä.
12 Ja Herra puhui teille tulen keskeltä. Sanat te kuulitte, mutta ette nähneet hänen muotoansa, kuulitte vain äänen.
13 Ja hän ilmoitti teille liittonsa, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa; ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun.
14 Ja minun Herra silloin käski opettaa teille käskyt ja säädökset, että te seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.
15 Ottakaa siis itsestänne tarkka vaari-sillä te ette sinä päivänä, jona Herra puhui teille tulen keskeltä Hoorebilla, nähneet hänestä minkäänkaltaista muotoa-
16 ettette menettele kelvottomasti ettekä tee itsellenne jumalankuvaa, ette minkään muotoista patsasta, ette miehen tai naisen kuvaa,
17 ette maan päällä liikkuvan nelijalkaisen eläimen kuvaa, ette taivaan alla lentävän siivekkään linnun kuvaa,
18 ette maassa matelevaisen kuvaa ettekä vesissä maan alla olevan kalan kuvaa;
19 ja ettet, kun nostat silmäsi taivasta kohti ja katselet aurinkoa ja kuuta ja tähtiä, kaikkea taivaan joukkoa, anna vietellä itseäsi kumartamaan ja palvelemaan niitä, sillä Herra, sinun Jumalasi, on jakanut ne kaikille muille kansoille koko taivaan alla.

20 Onhan Herra ottanut teidät ja vienyt pois rautapätsistä, Egyptistä, että teistä tulisi hänen perintökansansa, niinkuin nyt on tapahtunut.
21 Mutta Herra vihastui minuun teidän tähtenne ja vannoi, etten minä saa mennä Jordanin yli enkä tulla siihen hyvään maahan, jonka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi,
22 vaan että minä kuolen tässä maassa enkä mene Jordanin yli. Mutta te menette sen yli ja otatte tuon hyvän maan omaksenne.
23 Niin varokaa, ettette unhota Herran, teidän Jumalanne, liittoa, jonka hän on tehnyt teidän kanssanne, ettekä tee itsellenne jumalankuvaa, mitään sen muotoista kuvaa, jota Herra, sinun Jumalasi, on kieltänyt sinua tekemästä.
24 Sillä Herra, sinun Jumalasi, on kuluttava tuli, kiivas Jumala.
25 Kun sitten sinulle on syntynyt lapsia ja lasten lapsia ja te olette vanhentuneet maassa, ja jos te silloin menettelette kelvottomasti ja teette itsellenne jumalankuvan, minkämuotoisen kuvan hyvänsä, ja siten teette sitä, mikä on pahaa Herran, sinun Jumalasi, silmissä, ja vihoitatte hänet,
26 niin minä otan tänä päivänä taivaan ja maan todistajiksi teitä vastaan, että teidät äkkiä hävitetään siitä maasta, johon te menette Jordanin yli ottamaan sen omaksenne; te ette saa kauan elää siellä, vaan teidät tuhotaan kokonaan.
27 Ja Herra hajottaa teidät kansojen sekaan, ja ainoastaan vähäinen joukko teitä on jäävä niiden pakanakansojen keskelle, joiden tykö Herra teidät kuljettaa.
28 Ja siellä te palvelette jumalia, jotka ovat ihmiskätten tekoa, puuta ja kiveä, jotka eivät näe eivätkä kuule, eivät syö eivätkä hajua tunne.
29 Mutta sitten sinä siellä etsit Herraa, sinun Jumalaasi, ja sinä löydät hänet, kun kysyt häntä kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi.
30 Kun olet ahdistuksessa ja kaikki tämä kohtaa sinua aikojen lopussa, niin sinä palajat Herran, sinun Jumalasi, tykö ja kuulet hänen ääntänsä.
31 Sillä Herra, sinun Jumalasi, on laupias Jumala. Hän ei jätä sinua eikä hukuta sinua; hän ei unhota sinun isiesi kanssa tekemäänsä liittoa, jonka hän on heille valalla vahvistanut.
32 Sillä kysy menneiltä ajoilta, jotka ovat olleet ennen sinua, alkaen siitä päivästä, jona Jumala loi ihmiset maan päälle, kysy taivaan äärestä toiseen: onko koskaan mitään näin suurta tapahtunut, tai onko mitään tällaista ikinä kuultu?
33 Onko mikään kansa kuullut Jumalan äänen puhuvan tulen keskeltä, niinkuin sinä olet kuullut, ja kuitenkin jäänyt elämään?
34 Tahi onko mikään jumala koettanut mennä ottamaan itsellensä kansaa toisen kansan keskuudesta koettelemuksilla, tunnusteoilla ja ihmeillä, sodalla, väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella ja suurilla, peljättävillä teoilla, minkä kaiken Herra, teidän Jumalanne, on tehnyt teille Egyptissä, sinun silmiesi edessä?
35 Sinun on annettu se nähdä, tietääksesi, että Herra on Jumala, eikä muuta jumalaa ole kuin hän.

36 Taivaasta hän antoi sinun kuulla äänensä opettaaksensa sinua, ja maan päällä hän antoi sinun nähdä suuren tulensa, ja sinä kuulit hänen sanansa tulen keskeltä.
37 Koska hän siis rakasti sinun isiäsi ja valitsi heidän jälkeläisensä itselleen ja itse suurella voimallaan vei sinut pois Egyptistä
38 karkoittaen sinun tieltäsi kansoja, suurempia ja väkevämpiä kuin sinä, ja tuoden sinut heidän maahansa antaakseen sen sinulle perintöosaksi, niinkuin nyt on tapahtunut,
39 niin tiedä siis tänä päivänä ja paina se sydämeesi, että Herra on Jumala ylhäällä taivaassa ja alhaalla maan päällä, eikä muuta jumalaa ole.
40 Noudata hänen säädöksiänsä ja käskyjänsä, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, että sinä ja sinun lapsesi sinun jälkeesi menestyisitte ja että eläisit kauan siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle ainiaaksi."

Huomaatteko, miten koko luku alusta loppuun puhuu nimenomaan vieraista (epä)jumalista ja niiden palvonnasta! Puheen alussa mainittu Baal-Peorin tapaus löytyy 4.Mooseksen kirjasta luvusta 25:

1 Niin Israel asettui Sittimiin. Ja kansa rupesi irstailemaan Mooabin tyttärien kanssa.
2 Nämä kutsuivat kansaa jumaliensa uhreille, ja kansa söi ja kumarsi heidän jumaliansa.
3 Kun Israel näin antautui palvelemaan Baal-Peoria, syttyi Herran viha Israelia kohtaan.

Eli nekin jakeet joihin olette käytännössä perustaneet koko kuvantekokielto-opin, puhuvat koko asiayhteyttä katsoen aivan selkeästi nimenomaan jumalankuvista joita palvotaan.

12 Ja Herra puhui teille tulen keskeltä. Sanat te kuulitte, mutta ette nähneet hänen muotoansa, kuulitte vain äänen.
13 Ja hän ilmoitti teille liittonsa, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa; ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun.
14 Ja minun Herra silloin käski opettaa teille käskyt ja säädökset, että te seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.
15 Ottakaa siis itsestänne tarkka vaari-sillä te ette sinä päivänä, jona Herra puhui teille tulen keskeltä Hoorebilla, nähneet hänestä minkäänkaltaista muotoa-
16 ettette menettele kelvottomasti ettekä tee itsellenne jumalankuvaa, ette minkään muotoista patsasta, ette miehen tai naisen kuvaa,
17 ette maan päällä liikkuvan nelijalkaisen eläimen kuvaa, ette taivaan alla lentävän siivekkään linnun kuvaa,
18 ette maassa matelevaisen kuvaa ettekä vesissä maan alla olevan kalan kuvaa;
19 ja ettet, kun nostat silmäsi taivasta kohti ja katselet aurinkoa ja kuuta ja tähtiä, kaikkea taivaan joukkoa, anna vietellä itseäsi kumartamaan ja palvelemaan niitä, sillä Herra, sinun Jumalasi, on jakanut ne kaikille muille kansoille koko taivaan alla.

23 Niin varokaa, ettette unhota Herran, teidän Jumalanne, liittoa, jonka hän on tehnyt teidän kanssanne, ettekä tee itsellenne jumalankuvaa, mitään sen muotoista kuvaa, jota Herra, sinun Jumalasi, on kieltänyt sinua tekemästä.
24 Sillä Herra, sinun Jumalasi, on kuluttava tuli, kiivas Jumala.

Näissä kohdissa kerrotaan Jumalan lain toisesta käskystä. Nämä kohdat eivät puhu jumalankuvien palvomisesta mitään vaan ainoastaan kieltävät tekemästä niitä.

25 Kun sitten sinulle on syntynyt lapsia ja lasten lapsia ja te olette vanhentuneet maassa, ja jos te silloin menettelette kelvottomasti ja teette itsellenne jumalankuvan, minkämuotoisen kuvan hyvänsä, ja siten teette sitä, mikä on pahaa Herran, sinun Jumalasi, silmissä, ja vihoitatte hänet

Biblia.5.Moos.4:25. Kuin sinä siität lapsia, ja lasten lapsia, ja te vanhenette maassa ja turmelette itsenne, ja teette itsellenne kuvia jonkun muotoisia, niin että te teette pahaa Herran teidän Jumalanne edessä, ja vihoitatte hänen

Jae 25 kertoo saman kuin jae 16 että ihmiset menettelevät kelvottomasti silloin kun tekevät itselleen jumalankuvan. Tämä Jumalankuvan tekeminen on pahaa Jumalan edessä niinkuin Biblian käännös selvemmin sen osoittaa.

27 Ja Herra hajottaa teidät kansojen sekaan, ja ainoastaan vähäinen joukko teitä on jäävä niiden pakanakansojen keskelle, joiden tykö Herra teidät kuljettaa.
28 Ja siellä te palvelette jumalia, jotka ovat ihmiskätten tekoa, puuta ja kiveä, jotka eivät näe eivätkä kuule, eivät syö eivätkä hajua tunne.

Tässä Jumala kertoo mitä Israelin kansalle tapahtuu päivien lopulla. Israelin kansasta osa viedään pakanakansojen sekaan jossa he palvovat epäjumalia. Tässä kohdassa ei opeteta mitä toinen käsky sanoo vaan kerrotaan ainoastaan miten Israelin kansalle tulee tulevaisuudessa käymään. 5.Moos.4 luku ei siis opeta että vain palvottavia epäjumalankuvia ei saisi tehdä vaan luku opettaa selkeästi ettei Herrasta saa tehdä epäjumalankuvaa!

Herman kirjoittaa: Luin myös tarkasti Apostolien tekojen luvun 17, josta irroitettuja jakeita on käytetty perusteena. Paavalin puhe ja sen taustat kokonaisuudessaan ovat tässä:

16 Mutta Paavalin odottaessa heitä Ateenassa hänen henkensä hänessä kiivastui, kun hän näki, että kaupunki oli täynnä epäjumalankuvia.
17 Niin hän keskusteli synagoogassa juutalaisten ja jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä niiden kanssa, joita hän siellä tapasi.
18 Ja muutamat epikurolaiset ja stoalaiset filosofit väittelivät hänen kanssansa; ja toiset sanoivat: "Mitähän tuo lavertelija oikein tahtoo sanoa?" Toiset taas sanoivat: "Näkyy olevan vieraiden jumalien julistaja", koska hän julisti heille evankeliumia Jeesuksesta ja ylösnousemuksesta.
19 Ja he ottivat hänet ja veivät Areiopagille ja sanoivat: "Voimmeko saada tietää, mikä se uusi oppi on, jota sinä ilmoitat?
20 Sillä outoja asioita sinä tuot meidän korvaimme kuulla. Me siis tahdomme tietää, mitä ne oikein ovat."
21 Sillä ateenalaisilla ja siellä oleskelevilla muukalaisilla ei kenelläkään ollut aikaa muuhun kuin uutta puhumaan ja uutta kuulemaan.
22 Niin Paavali astui keskelle Areiopagia ja sanoi: "Ateenan miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia.
23 Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: 'Tuntemattomalle jumalalle'. Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan.
24 Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,
25 eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.
26 Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
27 että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää-hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;
28 sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa'.
29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.
30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
31 Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."

Huomaatteko, koko puheessa on kysymys epäjumalanpalvemisesta! Ei tuolta voi irroittaa muutamia jakeita ja perustella sillä jotain muuta, vaan on ymmärrettävä että Paavali puhuu tämän koko puheen, koska hänen henkensä kiivastui epäjumalanpalvonnasta jota hän siellä näki, ja sitä vastaan hän tämän puheen piti.

Jae 29 sanoo koska me olemme Jumalan sukua emme saa luulla että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema. Tässä Paavali tarkoittaa nimenomaan Jumalaa joka jakeen 26 mukaan on kaiken luonut! Sillä emme ole epäjumalien sukua vaan Jumalan. Tulkinta että Paavali puhuisi tässä kohdassa epäjumalista on siis epäraamatullinen sillä asiayhteys kertoo juurikin sen että jakeen 29 jumaluudella Paavali tarkoittaa kaiken Luojaa. Lisäksi jakeen 29 sana Jumaluus (Theios) löytyy seuraavista kohdista:

2.Pie.1:3 Koska hänen jumalallinen (Theios) voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,
1:4 joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta (Theios) luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee,

Theios tarkoittaa siis kiistatta Jumalaa ei epäjumalaa.

Sitten yksi asia, joka tuli ilmi jo aika alkuvaiheessa keskustelua mutta johon ei kukaan kommentoinut millään tavalla vaan yhtäkkiä kaikki vaan vaikenivat aiheesta, koskee kultaista vasikkaa, josta laitoin nämä jakeet Psalmista 106:

19 He tekivät vasikan Hoorebin juurella ja kumarsivat valettua kuvaa;
20 he vaihtoivat Kunniansa ruohoa syövän härän kuvaan.
21 He unhottivat Jumalan, pelastajansa, joka oli tehnyt Egyptissä suuria tekoja,
22 ihmeitä Haamin maassa, peljättäviä tekoja Kaislameren rannalla.

Onko joku yhä sitä mieltä, että kultainen vasikka oli yritys kuvata Israelin Jumalaa?

LISÄYS. Vielä tämä Apostolien tekojen luvun 7 kohta löytyy jossa mainitaan vasikan ja muiden (epä)jumalankuvien tekeminen josta Herra suuttui:

39 Mutta häntä meidän isämme eivät tahtoneet totella, vaan työnsivät hänet pois ja kääntyivät sydämessänsä jälleen Egyptiin,
40 sanoen Aaronille: 'Tee meille jumalia, jotka käyvät meidän edellämme, sillä me emme tiedä, mitä on tapahtunut Moosekselle, hänelle, joka johdatti meidät Egyptin maasta'.
41 Ja he tekivät niinä päivinä vasikan ja toivat uhreja epäjumalalleen ja riemuitsivat kättensä töistä.
42 Mutta Jumala kääntyi heistä pois ja hylkäsi heidät palvelemaan taivaan sotajoukkoa, niinkuin on kirjoitettu profeettain kirjassa: 'Toitteko te teurasuhreja ja muita uhreja minulle erämaassa neljänäkymmenenä vuotena, te, Israelin heimo?
43 Ette; vaan te kannoitte Molokin majaa ja Romfa jumalan tähteä, niitä kuvia, jotka te olitte tehneet kumarrettaviksenne. Sentähden minä siirrän teidät toiselle puolelle Babylonin.'

Psalmi 106 kertoo että Israelilaiset unohtivat Jumalansa ja vaihtoivat Hänen kunniansa härän kuvaan. Tämä ei tarkoita sitä että Israelilaiset eivät olisi koittaneet härällä kuvata Jumalaa vaan sitä että he nimenomaan kuvasivat härällä Jumalaa ja näin vaihtoivat Jumalansa kunnian ja kirkkauden nelijalkaisen otuksen kuvaksi.

2.Moos32:3 Ja kaikki kansa irroitti kultarenkaat, jotka heillä oli korvissaan, ja he toivat ne Aaronille;
4 ja hän otti vastaan kullan heidän käsistään, kaavaili sitä piirtimellä ja teki siitä valetun vasikan. Ja he sanoivat: "Tämä on sinun jumalasi, Israel, se, joka on johdattanut sinut Egyptin maasta".
5 Kun Aaron tämän näki, rakensi hän sille alttarin; ja Aaron julisti ja sanoi: "Huomenna on Herran juhla".
6 Ja he nousivat varhain seuraavana päivänä ja uhrasivat polttouhreja ja toivat yhteysuhreja; ja kansa istui syömään ja juomaan, ja sitten he nousivat iloa pitämään.
7 ¶ Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Mene, astu alas, sillä sinun kansasi, jonka johdatit Egyptin maasta, on turmion tehnyt.
8 Pian he poikkesivat siltä tieltä, jota minä käskin heidän kulkea; he tekivät itselleen valetun vasikan. Sitä he ovat kumartaneet, ja sille he ovat uhranneet ja sanoneet: ‘Tämä on sinun jumalasi, Israel, se, joka on johdattanut sinut Egyptin maasta’."

Neh.9:17. Ja eipä he tahtoneet kuullakaan, ja ei he ajatelleet niitä ihmeitä, jotka sinä teit heidän kanssansa; vaan he tulivat uppiniskaisiksi ja asettivat päämiehen palataksensa takaperin orjuuteensa, vastahakoisuudessansa; mutta sinä Jumala olet anteeksiantaja, armollinen, laupias ja pitkämielinen, sangen suuri laupiudesta, ja et sinä heitä hyljännyt.
18. Vaikka he tekivät valetun vasikan ja sanoivat: tämä on sinun Jumalas, joka sinun johdatti Egyptistä, ja tekivät suuren häväistyksen.

Nämä kohdat vahvistavat kiistatta että vasikalla koitettiin kuvata Herraa joka Israelin johdatti pois Egyptistä. Israel vaihtoi tämän Herran Jhwh kunnian härän kuvaan kun alkoi nimittämään härkää jumalaksi joka johdatti Israelin pois Egyptistä. Israelilaiset tekivät Herrasta härän muotoisen epäjumalankuvan joka oli väärin ja sen lisäksi he alkoivat palvomaan tätä kuvaa joka oli väärin. He toimivat Jumalan toista käskyä vastaan kun kuvasivat Herraa härän muodon kautta. Sen lisäksi he alkoivat palvelemaan härkää joka on myös tietenkin väärin. Kohta ei kumoa kuitenkaan millään tavalla sitä että Raamattu kieltää tekemästä Herrasta minkäänlaista epäjumalankuvaa. Kielto on ja pysyy kumarsi kuvaa tai ei.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja toni t » 13. Joulu 2012 23:35

Aamu-Usva kirjoitti:Kyllä Herman ;gladly:
Asiakokonaisuus Raamatussa puhuu sen puolesta, että on väärin alkaa palvomaan kuvia Jumalasta, koska ne ovat epäjumalia. Tämä tosin sisältää sen, että emme halua alkaa valmistamaan kuvia, eli patsaita tai edes piirroksia, jotka veisivät kohti tällaista syntiä. Tätä vaaraa ei käsittääkseni ole kirjoihin tehdyissä kuvissa, joita en ole ainakaan koskaan kuullut kenenkään alkaneen palvoa... Mutta eihän se vara venettä kaada :) Itse kuitenkin pidän tässä asiassa tämänkin keskustelun jälkeen sen linjan, että en kiinnitä kuviin sen enempää huomiota kuin tähänkään asti ;gladly:

Aamu-Usva sanot tässä että kuvat Jumalasta ovat epäjumalia ja siksi niitä on väärin alkaa palvomaan. Sitten sanot "Tätä vaaraa ei käsittääkseni ole kirjoihin tehdyissä kuvissa, joita en ole ainakaan koskaan kuullut kenenkään alkaneen palvoa."

Eli myönnät että kuvat Jumalasta ovat epäjumalia mutta sitten sallit nämä epäjumalankuvat kirjoihin koska et ole kuullut että kukaan palvoisi näitä kirjoissa olevia epäjumalia. Hyväksyt siis epäjumalat vaikka Herran Jeesuksen opetuslapsella EI SAA OLLA epäjumalia missään.

Haluatko kenties opettaa Pelastajastasi Jeesuksesta lapsille näiden kirjoissa olevien epäjumalien kautta?
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 13. Joulu 2012 23:50

No höh :D Mun on nyt ihan pakko vielä jotain kirjoittaa, vaikka huomenna aamulla on tieteenteon etiikan tentti, enkä näköjään ole kovin taitava kirjallisesti ilmaisemaan itseäni :lol:

Mutta tällä lauseella: "...on väärin alkaa palvomaan kuvia Jumalasta, koska ne ovat epäjumalia", tarkoitin juuri sitä, mitä olen jokaisessa kirjoituksessani ilmeisen epäonnistuneesti yrittänyt tuoda esiin, että palvottavat kuvat ovat epäjumalia. Tämä lause olisi siis varmaankin tullut muotoilla näin: On väärin alkaa palvomaan kuvia, koska kun kuvaa aletaan palvomaan, siitä tulee epäjumala. Eli siis kirjan kuvat eivät ole epäjumalia.

Nyt ihan naurattaa tämä vääntäminen, kun muutenkin väsyttää ja tämä keskustelu tuntuu jotenkin hassulta. Mutta ihan oikeasti olisi varmaan parempi aina yrittää parhaansa mukaan ymmärtää toisen sanomisia, eikä pyrkiä saamaan toista kiinni mahdollisista vääristä lauserakenteistaan. Eihän tällaiseen keskusteluun uskaltaisi edes osallistua itsestään ja kirjallisista taidoistaan epävarma uskova :? . Jumalan valtakunta ei ole sanoissa vaan voimassa. Sanoista kiistely ei ole hyödyllistä, mutta sanojen takaa kannattaa yrittää aina löytää se ajatus, vaikka toinen välillä sanoisikin jonkun asian vähän hölmösti niinkuin nyt minä tuon aiemmin mainitsemani jutun ;gladly: Tai voihan olla, että Toni ihan vilpittömästi luulit, että tarkoitan jumalan kuvien olevan epäjumalia ja ajattelevani, että on ihan hyvä katsella epäjumalankuvia :D
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja toni t » 14. Joulu 2012 00:10

Aamu-Usva kirjoitti:No höh :D Mun on nyt ihan pakko vielä jotain kirjoittaa, vaikka huomenna aamulla on tieteenteon etiikan tentti, enkä näköjään ole kovin taitava kirjallisesti ilmaisemaan itseäni :lol:

Mutta tällä lauseella: "...on väärin alkaa palvomaan kuvia Jumalasta, koska ne ovat epäjumalia", tarkoitin juuri sitä, mitä olen jokaisessa kirjoituksessani ilmeisen epäonnistuneesti yrittänyt tuoda esiin, että palvottavat kuvat ovat epäjumalia. Tämä lause olisi siis varmaankin tullut muotoilla näin: On väärin alkaa palvomaan kuvia, koska kun kuvaa aletaan palvomaan, siitä tulee epäjumala. Eli siis kirjan kuvat eivät ole epäjumalia.

Nyt ihan naurattaa tämä vääntäminen, kun muutenkin väsyttää ja tämä keskustelu tuntuu jotenkin hassulta. Mutta ihan oikeasti olisi varmaan parempi aina yrittää parhaansa mukaan ymmärtää toisen sanomisia, eikä pyrkiä saamaan toista kiinni mahdollisista vääristä lauserakenteistaan. Eihän tällaiseen keskusteluun uskaltaisi edes osallistua itsestään ja kirjallisista taidoistaan epävarma uskova :? . Jumalan valtakunta ei ole sanoissa vaan voimassa. Sanoista kiistely ei ole hyödyllistä, mutta sanojen takaa kannattaa yrittää aina löytää se ajatus, vaikka toinen välillä sanoisikin jonkun asian vähän hölmösti niinkuin nyt minä tuon aiemmin mainitsemani jutun ;gladly: Tai voihan olla, että Toni ihan vilpittömästi luulit, että tarkoitan jumalan kuvien olevan epäjumalia ja ajattelevani, että on ihan hyvä katsella epäjumalankuvia :D

Aamu-Usva niinkuin on monesti jo tuotu esille niin Jumala pitää kuvia joilla Häntä on koitettu kuvata epäjumalkuvina (pesel). Sillä eiväthän ne ole oikeita kuvia Jumalasta. Koska ne ovat valheellisia kuvia Jumalasta niin silloin ne eivät voi kuvata Jumalaa. Mutta jos sanot niitä Jumalan kuviksi olet tehnyt näistä kuvista epäjumalia sillä sanot niitä Jumalan kuviksi vaikka ne eivät sitä ole. Valheellinen kuva Jumalasta on epäjumalankuva. Tietysti luulin sinun ymmärtävän että kuvat Jumalasta ovat epäjumalia sillä Jumala sanoo niin itse 5.Moos 4 luvussa. Jos totuutta koittaa kuvata valheen kautta on kuvattu totuus epätosi. Samoin jos Jumalaa koittaa kuvata valheellisen kuvan kautta on kuva epäjumalankuva. Epäjumalan kuva ei siis ole riippuvainen siitä kumarteletko sitä vaan siitä että teet Jumalasta valheellisen kuvan.

Jumalan toisen käskyn joka kieltää tekemästä Herrasta jumalankuvaa rikkominen on jo sydämen tasolla tapahtuvaa epäjumalan palvelusta/palvontaa. Jos siis teet Herrasta valheellisen kuvan niin syllistyt jo silloin epäjumalna palvontaan sydämesi tasolla. Sillä silloin toimit tottelemattomasti Jumalan käskyä vastaan joka on epäjumalan palvelusta. Sekä annat maailman suurimman kunnian (Jumalan kuvan) kunnian valheelliselle kuvalle. Näin myöskin palvot tuota valheellista kuvaa sillä suurempaa ylistystä millekkään kuvalle ei voi antaa kuin Jumalan kuvan arvon. Joka siis koittaa tehdä Herrasta kuvan ja sanoo jonkin kuvan kuvaavan Jumalaa antaa tällä kuvalle maailman suurimman ylistyksen eli Jumalan kuvan arvon ja se on todellakin epäjumalankuvan palvontaa!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Joulu 2012 00:39

lonelyrider kirjoitti:Taisi käydä niin, etten ymmärtänyt sun alkuperäistä viestiäsi... eli koet kuvat lohduttavina? Sori, mulle ne ei tule tuomaan lohdutusta, ei vaikka kysyisinkin... ei se Jeesus ole kuvissa vaan sydämessä, ikinä en tule kuvaa pitämään yhtään minään, sori... vaikka mua kuinka masentaisi, ei se mun voittopalkintoa vie... ja sori jos tänne tuon negatiivisia tunteitani... ei se minusta tee "huonompaa uskovaa" tai eroita mua millään lailla loppupeleissä Jumalasta... mielestäni saa tuntea ikäviäkin tunteita. Sori purkaus, mutta ärsyttää, jos sanotaan, että kysy itse... ei passaisi tuoda huonoja fiiliksiä... arghh.

Sori en huomannut sinun kirjoitusta. Sori minä luin kiiruusti väärin. Korjaan nyt väärinkäsityksen pois.

Herra, sinun Jumalasi, on keskelläsi, hän on pelastava sankari. Hän iloitsee sinusta suuresti, hän tyynnyttää sinut rakkaudessaan, riemuiten hän sinusta riemuitsee." Sef. 3:17

Image

Sööttiä eikös niin...? :D
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 14. Joulu 2012 00:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Herman » 14. Joulu 2012 00:40

toni l kirjoitti:5.Moos.4 luku ei siis opeta että vain palvottavia epäjumalankuvia ei saisi tehdä vaan luku opettaa selkeästi ettei Herrasta saa tehdä epäjumalankuvaa!

Muutama jae luvun keskivaiheista puhuu kuvien tekemisestä. Sinä irroitat edelleen nämä muutamat jakeet kokonaisuudesta, etkä halua nähdä mistä koko Mooseksen puheessa on kyse. Raamatun tulkinnassa on aivan perusjuttu ja todella tärkeää ottaa huomioon asiayhteys, irroittamalla jakeita pois asiayhteydestään voi perustella ihan mitä vaan. Jos halutaan ymmärtää mitä tietyt lauseet tarkoittavat, pitää ensin katsoa mistä puheessa kokonaisuutena on kyse, johon lauseet liityvät. Tuo koko puhe koostuu käytännössä lähes kokonaan kahdesta toisiiinsa liittyvästä aiheesta; Jumalan käskyjen pitämisestä, sekä epäjumalanpalvonnasta. Eli näistä puheessa on kyse, ei minkään käskyn tarkemmasta selittämisestä. Jos tuon puheen tarkoitus olisi ollut selittää mistä käskyssä on kyse, niin silloin jakeita voitaisiin käyttää siihen, mutta yksittäiset jakeet ja lauseet tulee tulkita kokonaisuuden ja sen tarkoituksen mukaan, eikä luoda niille omia tarkoituksia.

toni l kirjoitti:Jae 29 sanoo koska me olemme Jumalan sukua emme saa luulla että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema. Tässä Paavali tarkoittaa nimenomaan Jumalaa joka jakeen 26 mukaan on kaiken luonut! Sillä emme ole epäjumalien sukua vaan Jumalan. Tulkinta että Paavali puhuisi tässä kohdassa epäjumalista on siis epäraamatullinen sillä asiayhteys kertoo juurikin sen että jakeen 29 jumaluudella Paavali tarkoittaa kaiken Luojaa. Lisäksi jakeen 29 sana Jumaluus (Theios) löytyy seuraavista kohdista:

2.Pie.1:3 Koska hänen jumalallinen (Theios) voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,
1:4 joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta (Theios) luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee,

Theios tarkoittaa siis kiistatta Jumalaa ei epäjumalaa.

Tottakai, eihän siinä ole mitään epäselvää. En sanonut että Paavali noissa jakeissa olisi puhunut epäjumalista. Paavali kertoo ateenalaisille minkälainen Jumala on, koska he palvoivat epäjumalankuvia. Koko puheen tarkoitus oli saada ateenalaiset tekemään parannusta epäjumalanpalvonnasta. Taas kerran, yksittäiset jakeet tulee ymmärtää asiayhteytensä perusteella, eikä niitä voi irroittaa perustelemaan jotain muuta asiaa.

toni l kirjoitti:Psalmi 106 kertoo että Israelilaiset unohtivat Jumalansa ja vaihtoivat Hänen kunniansa härän kuvaan. Tämä ei tarkoita sitä että Israelilaiset eivät olisi koittaneet härällä kuvata Jumalaa vaan sitä että he nimenomaan kuvasivat härällä Jumalaa ja näin vaihtoivat Jumalansa kunnian ja kirkkauden nelijalkaisen otuksen kuvaksi.

2.Moos32:3 Ja kaikki kansa irroitti kultarenkaat, jotka heillä oli korvissaan, ja he toivat ne Aaronille;
4 ja hän otti vastaan kullan heidän käsistään, kaavaili sitä piirtimellä ja teki siitä valetun vasikan. Ja he sanoivat: "Tämä on sinun jumalasi, Israel, se, joka on johdattanut sinut Egyptin maasta".
5 Kun Aaron tämän näki, rakensi hän sille alttarin; ja Aaron julisti ja sanoi: "Huomenna on Herran juhla".
6 Ja he nousivat varhain seuraavana päivänä ja uhrasivat polttouhreja ja toivat yhteysuhreja; ja kansa istui syömään ja juomaan, ja sitten he nousivat iloa pitämään.
7 ¶ Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Mene, astu alas, sillä sinun kansasi, jonka johdatit Egyptin maasta, on turmion tehnyt.
8 Pian he poikkesivat siltä tieltä, jota minä käskin heidän kulkea; he tekivät itselleen valetun vasikan. Sitä he ovat kumartaneet, ja sille he ovat uhranneet ja sanoneet: ‘Tämä on sinun jumalasi, Israel, se, joka on johdattanut sinut Egyptin maasta’."

Neh.9:17. Ja eipä he tahtoneet kuullakaan, ja ei he ajatelleet niitä ihmeitä, jotka sinä teit heidän kanssansa; vaan he tulivat uppiniskaisiksi ja asettivat päämiehen palataksensa takaperin orjuuteensa, vastahakoisuudessansa; mutta sinä Jumala olet anteeksiantaja, armollinen, laupias ja pitkämielinen, sangen suuri laupiudesta, ja et sinä heitä hyljännyt.
18. Vaikka he tekivät valetun vasikan ja sanoivat: tämä on sinun Jumalas, joka sinun johdatti Egyptistä, ja tekivät suuren häväistyksen.

Nämä kohdat vahvistavat kiistatta että vasikalla koitettiin kuvata Herraa joka Israelin johdatti pois Egyptistä.

Tuossa 2.Moos.32:3 jakeessa joka on käännetty "tämä on sinun jumalasi", on alkukielessä monikkomuoto, eli siinä sanotaan "nämä ovat sinun jumaliasi". He eivät siis sano, että juuri tuo kyseinen vasikka olisi vienyt Israelia Egyptistä, vaan he puhuvat yleisesti ottaen epäjumalista, että ne olisivat Israelia auttaneet ja antavat niille kunnian joka olisi kuulunut Herralle.

LISÄYS. Melkein kaikissa käännöksissä (paitsi suomen 33 ja 92 käännöksissä) tuo on käännetty monikkomuotoon (eli nämä ovat). Muun muuassa Biblia, jota sinä Toni pidät parhaana suomalaisena käännöksenä, sanoo sen niin.
Herman

ViestiKirjoittaja toni t » 14. Joulu 2012 01:24

Herman kirjoitti: Muutama jae luvun keskivaiheista puhuu kuvien tekemisestä. Sinä irroitat edelleen nämä muutamat jakeet kokonaisuudesta, etkä halua nähdä mistä koko Mooseksen puheessa on kyse. Raamatun tulkinnassa on aivan perusjuttu ja todella tärkeää ottaa huomioon asiayhteys, irroittamalla jakeita pois asiayhteydestään voi perustella ihan mitä vaan. Jos halutaan ymmärtää mitä tietyt lauseet tarkoittavat, pitää ensin katsoa mistä puheessa kokonaisuutena on kyse, johon lauseet liityvät. Tuo koko puhe koostuu käytännössä lähes kokonaan kahdesta toisiiinsa liittyvästä aiheesta; Jumalan käskyjen pitämisestä, sekä epäjumalanpalvonnasta. Eli näistä puheessa on kyse, ei minkään käskyn tarkemmasta selittämisestä. Jos tuon puheen tarkoitus olisi ollut selittää mistä käskyssä on kyse, niin silloin jakeita voitaisiin käyttää siihen, mutta yksittäiset jakeet ja lauseet tulee tulkita kokonaisuuden ja sen tarkoituksen mukaan, eikä luoda niille omia tarkoituksia.

5.Moos 4 luvussa opetetaan ettei Herrasta saa tehdä jumalankuvaa. Luku opettaa ettei tule tehdä siis jumalankuvaa. Luvussa ei opeteta ettei saisi tehdä vain jumalankuvia joita palvotaan vaan ei saa tehdä minkäänlaista jumalankuvaa. Se on koko luvun kokonais ja pääsanoma. Sitten luku mainitsee miten Israelin kansalle käy päivien lopulla eli kertoo Israelin kansan kohtalosta mutta se kohta ei enään kerro Jumalan opetusta Hänen laistaan niinkuin ne kohdat joissa Jumala painottaa ettei Hänestä ja mistään muustakaan saa tehdä jumalankuvaa. Luku ei opeta ettei jumalankuvia saisi palvoa vaan ettei jumalankuvia saa tehdä. Jumala sanoo luvussa että Israel palvoo epäjumalia pakanakansojen seassa mutta luku ei opeta epäjumalankuvien palvonnan kieltämisestä vaan jumalankuvien tekemisen kieltämisestä.

Tottakai, eihän siinä ole mitään epäselvää. En sanonut että Paavali noissa jakeissa olisi puhunut epäjumalista. Paavali kertoo ateenalaisille minkälainen Jumala on, koska he palvoivat epäjumalankuvia. Koko puheen tarkoitus oli saada ateenalaiset tekemään parannusta epäjumalanpalvonnasta. Taas kerran, yksittäiset jakeet tulee ymmärtää asiayhteytensä perusteella, eikä niitä voi irroittaa perustelemaan jotain muuta asiaa.

Tottakai se oli Paavalin tarkoitus ja siksi hän opetti ettei jumaluus ole inhimillisen taiteen tai ajatuksen kuvailema. Eli Paavali opettaa oikeasta Jumalasta ja sanoo siksi Apt 17:29 ettemme saa luulla (olettaa), että jumaluus on samanlainen, vastaava kuin inhimillisen taiteen tai ajatuksen kuvailema (kuva. patsas) niin kuin epäjumaluus on.

Tuossa 2.Moos.32:3 jakeessa joka on käännetty "tämä on sinun jumalasi", on alkukielessä monikkomuoto, eli siinä sanotaan "nämä ovat sinun jumaliasi". He eivät siis sano, että juuri tuo kyseinen vasikka olisi vienyt Israelia Egyptistä, vaan he puhuvat yleisesti ottaen epäjumalista, että ne olisivat Israelia auttaneet ja antavat niille kunnian joka olisi kuulunut Herralle.

LISÄYS. Melkein kaikissa käännöksissä (paitsi suomen 33 ja 92 käännöksissä) tuo on käännetty monikkomuotoon (eli nämä ovat). Muun muuassa Biblia, jota sinä Toni pidät parhaana suomalaisena käännöksenä, sanoo sen niin.

Israelilaiset luulivat että vasikka johdatti heidät pois Egyptistä koska eksyivät totuudesta. He luulivat siis Herra Jumalaksi vasikkaa. He eksyivät pitämään Herraa joka heidät johdatti egyptistä epäjumalina jota kuvasivat vasikalla. Kun Herra johdatti Israelin Egyptistä niin kansa tiesi että Herra toi heidät sieltä. Sitten kansa eksyi Herrasta ja vaihtoi Herran kunnian epäjumalien kunniaan härän muotoon. Kansa kuitenkin luuli palvovansa Herra Jumalaa vaikka palvoikin epäjumalia. Eli ei kansa tietoisesti alkanut palvomaan epäjumalia vaan se eksyi pitämään Jumalaa sellaisena.

Egyptissä Memphisissä palvottiin Apis-härkää sekä Hierapolissa Mnevis härkää. Israelilaiset olivat olleet neljäsataa vuotta Egyptin orjuudessa ja siellä he olivat oppineet epäjumalan palvelusta, johon kuului egyptiläisten härkä epäjumalanpalvelus. Israelilaiset kuvailivat jumalaansa egyptiläisen härkäjumalan kautta. Jumala kielsi Toisessa Käskyssä, että Hänestä ei saa tehdä minkään muotoista kuvaa (patsasta), joka tarkoittaa sitä, että israelilaiset olisivat rikkoneet Toista Käskyä vastaan vaikka he olisivat tehneet Jumalasta minkä muotoisen kuvan tahansa.
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Herman » 14. Joulu 2012 08:03

Toni, en halua väitellä kanssasi joten jään odottamaan Petrin vastausta kuvia koskien.

Yksi kysymys kuitenkin liittyen Raamatun tulkintaan. Jumalan sana sanoo näin:

Silloin hän varoitti vakavasti opetuslapsiaan kenellekään sanomasta, että hän on Kristus (Matt.16:20)

Tarkoittaako tämä mielestäsi, että me ei saada sanoa kenellekään, että Jeesus on Kristus? Sillä niinhän tuossa jakeessa aivan selkeästi sanotaan.

Vai pitäisikö meidän kuitenkin ottaa huomioon tilanne, jossa sanat ovat sanotut, sekä muu Raamatun todistus, ja ymmärtää sittenkin tämä lause niiden valossa eikä irrallisena ajatuksena? Ei tarvitse vastata koska tiedän meidän olevan samaa mieltä. Mutta mietittäväksi vaan; teet juuri tuolla tavalla Jumalan sanalle, niiden jakeiden kanssa joilla puolustat opetustasi.
Herman

ViestiKirjoittaja PetriFB » 14. Joulu 2012 10:37

Herman kirjoitti:Toni, en halua väitellä kanssasi joten jään odottamaan Petrin vastausta kuvia koskien.

Yksi kysymys kuitenkin liittyen Raamatun tulkintaan. Jumalan sana sanoo näin:

Silloin hän varoitti vakavasti opetuslapsiaan kenellekään sanomasta, että hän on Kristus (Matt.16:20)

Tarkoittaako tämä mielestäsi, että me ei saada sanoa kenellekään, että Jeesus on Kristus? Sillä niinhän tuossa jakeessa aivan selkeästi sanotaan.

Vai pitäisikö meidän kuitenkin ottaa huomioon tilanne, jossa sanat ovat sanotut, sekä muu Raamatun todistus, ja ymmärtää sittenkin tämä lause niiden valossa eikä irrallisena ajatuksena? Ei tarvitse vastata koska tiedän meidän olevan samaa mieltä. Mutta mietittäväksi vaan; teet juuri tuolla tavalla Jumalan sanalle, niiden jakeiden kanssa joilla puolustat opetustasi.

Toni on jo vastannut todella tyhjentäväsi ja perusteellisesti näihin sinun esille tuomiisi näkökohtiin. Joten en toista niitä.

On päivänselvää, että asiakokonaisuus ja tekstiyhteys ratkaisee aina sekä hyvin usein Raamattu vahvistaa tai tarkentaa kyseessä olevan kohdan muualla Raamatussa. Kaikille on itsestään selvää, ettei jumalankuvia saa palvoa ja Raamattu tuo asian selvästi esille myös useassa kohdassa.

Tutkikaamme Toista Käskyä, sillä se on avain tämän asian ymmärtämiseen:

2 Moos 20:
4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;

Toinen Käsky sanoo älä tee jumalankuvaa. Tuossa on selkeä kielto ettei saa tehdä jumalankuvaa ja 5 Moos 4 vahvistaa että kyse oli nimenomaan Jumalan kuvasta. Sen jälkeen tulee kielto ettei saa kumartaa ja palvella niitä ja 5 Moos 4 luku vahvistaa, että kyse oli Jumalan luomista asioista, joita ei saa pitää epäjumalina kumartaen ja palvellen niitä.

Nyt otan esille toisenlaisen mallin, jossa loppuosalle annetaan se merkitys, että kuvia ei saa kumartaa ja palvella:

Älä tee jumalankuvaa. Älä kumarra ja palvele jumalankuvia.

Onko tuossa kaksi kieltoa vain vain yksi kielto? Kielletäänkö siinä tekemästä kuvaa ja palvomasta kuvaa vai vain kuvan palvonta kielletään? Sanotaanko tuossa, että Jumalasta saa tehdä kuvan, kunhan ei palvo sitä?

Ymmärrät sitten miten tahansa Toisen Käskyn, niin siihen jää aina kaksi kieltoa, sitä et voi mitenkään kiertää ja jos sen teet, niin silloin sinulla ei ole aikomustakaan uskoa Jumalan sanaa tässä kohdassa, niin kuin sana opettaa.

Raamatussa ei ole missään kohdassa opetusta, että Jumalasta saa tehdä kuvan kunhan ei kumarra ja palvele sitä. Jos oppi Jumalan kuvien tekemisestä olisi sallittua, kunhan ei palvo sitä kuvaa, niin millä tavalla Raamatusta voisimme sen tietää? Miten Raamattu tämän kertoisi meille? Minä en ole löytänyt Raamatustani yhtään kohtaa, jossa olisi jollakin tavalla tuotu esille, että saa tehdä Jumalasta kuvan, kunhan ei vain sitä palvo. Raamatusta kyllä löytyy selkeä kielto ja useasti, ettei Jumalasta saa tehdä kuvaa.

Herra Jeesus ei kumonnut Kymmentä Käskyä, eikä myöskään kertonut, että Jumalan kuvan saa tehdä, kunhan ei palvo sitä kuvaa. Herra Jeesus vahvisti Toisen Käskyn kiellon ettei Jumalasta saa tehdä kuvia, eikä kumartaa ja palvella Jumalan luomia asioita, koska Hän täytti lain.

Toivoisin että vastaisit esittämiini kysymyksiin, koska tämän asian käsittely ratkeaa sen jälkeen, jos Raamatusta löytyy joku tapa millä se kertoo selvästi, että voimme tehdä Jumalasta kuvia, tai sitten jos Jumalasta ei saa tehdä kuvia, niin Raamattu kertoo sen selvästi. On kyse joko tai, eli kyllä tai ei.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu