Aamu-Usva kirjoitti:Vielä sellainen juttu, että uudessa testamentissa ei ole mitään mainintaa jumalankuvien tekokiellosta. Apt 17:29 ei esitä kieltoa jumalankuvan tekemiseen, vaan vain selittää, että Jumalaa ei pysty taiteen eikä ajatusten keinoin kuvailemaan. Siinä siis sanotaan, että Jumalan kuvaaminen on mahdotonta, mikä mielestäni puhuu sen puolesta, että mikään kuva ei voi todellisuudessa esittää Jumalaa. Jumalahan on henki. Ei Häntä voi kuvata. Jos tekee piirroksen tai patsaan, jossa kuvaa jotain Raamatun esittämää kuvaa Jumalasta, esimerkiksi kirkkautta valtaistuimella tms., niin se ei ole väärin, mutta jos tekee kuvan palvottavaksi tai välineeksi päästä lähelle Jumalaa, niin tietenkin se on väärin. Ja Raamatussa muuten sanotaan, että Jumala teki ihmisen kuvakseen. Ei sitä selitetä, että ihminen olisi Jumalan kuva vain jotenkin muutoin kuin ulkoisesti. Siinäkin pitää täyttää rivien välejä, että ymmärtää asian näin

Samalla tavalla sanotaan Seetistä, että hän oli Aadamin kuva, millä ainakin tarkoitetaan, että Seet oli Aadamin näköinen... Ja vielä kerran copypastella tämä käsky:
"Älä tee itsellesi jumalankuvaa [b]äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla (2.Moos.20:4)." [/b]Eli siinä kyllä sanotaan, että ei saa tehdä jumalankuvaa, eikä mitään muutakaan kuvaa. Tämän perusteella ajattelen, että käsky tarkoittaa palvottavia kuvia, koska myöhemmin Jumala kuitenkin kehotti tekemään esimerkiksi kerubien kuvia... Mutta nyt minäkin jankutan tätä samaa uudestaan ja uudestaan

Tätä kohtaa en muista vielä laittaneeni, eli siis jotain uutta

:
"Älkää tehkö itsellenne epäjumalia älkääkä pystyttäkö itsellenne jumalankuvia tai patsaita, älkää myöskään asettako maahanne kiviä, joissa on kuvia, kumartaaksenne niitä, sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne (3.Moos.26:1)." Eli tässäkin sanotaan, että
kumarrettaviksi ei tule tehdä mitään kuvia.
Juutalaisetkin tekivät virheen siinä, että he takertuivat epäolennaisiin pieniin sanoihin Jumalan antamassa laissa, eivätkä nähneet metsää puilta. He antoivat kymmenykset kuminoista, mutta eivät ymmärtäneet, että tärkeintä olisikin ollut laupeus ja uskollisuus.
Arvostan kuitenkin sitä, että ihmiset pysyvät vakaasti siinä, minkä Jumalan edessä kokevat oikeaksi, vaikka se olisikin vastoin omaa näkemystäni. Olen tullut siihen tulokseen, että en yleensä saa mitään muutosta aikaan kenenkään ajattelussa sanoillani, mutta rukouksia kuuleva Jumala kyllä tekee työtään meissä kaikissa. Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa.
Ja taas muuten eteläafrikkalainen veljemme laittoi osuvan päivityksen facebookkiin: "It is all about Jesus not about the Bible. The Bible talks about Jesus. Once we start talking about the Bible, we are lost. WE HAVE TO BE TALKING ABOUT JESUS! WE MUST WITNESS OF JESUS! JESUS IS LORD!"
Jotkut sanovat, että koska Jumala käski tehdä kaksi kerubia armoistuimen molempiin päihin, niin se on sen merkki, että Jumalasta ja enkeleistä voi tehdä kuvia. Kerubit olivat piilossa kaikkien pyhimmässä, jonne vain ylimmäinen pappi sai kerran vuodessa mennä sovittamaan kansan synnit. Ylimmäinen pappi oli esikuvaa Herra Jeesus Messiaasta, joka kykenee näkemään taivaan enkelit, jotka ovat ihmissilmiltä piilossa. Israelin kansa ei nähnyt ilmestysmajan ja temppelin kaikkein pyhimmässä olevaa liitonarkkia kerubeineen, sillä vain ylimmäinen pappi sai mennä kerran vuodessa kaikkein pyhimpään.
Kaksi kerubia eivät siis olleet kaiken kansan nähtävillä, vaan ne olivat kaikkein pyhimmässä, jossa Jumala ilmestyi ja puhui kahden kerubin välistä armoistuimen päältä, joka oli liitonarkin kantena. Liitonarkin pohjalla oli lain taulut (Kymmenen Käskyä), Aaronin viheriöivä sauva sekä kultainen manna-astia.
Kaksi kerubia eivät ole kuva Jumalasta, vaan kahdesta kerubista. Kaksi kerubia on polvistuneena Herran edessä armoistuimen päällä kuten myös ihmisten osa on polvistua Kaikkivaltiaan Jumalan edessä. Kahden kerubin tekemisen salliminen ei kumonnut Toista Käskyä, sillä Herra Jeesus ei kumonnut lakia, joka on Kymmenen Käskyä, joista Toinen Käsky kieltää Jumalan kuvan tekemisen. Raamattu ei missään kohtaa kerro, että Toisen Käskyn kuvan tekemisen kielto olisi kumottu, siksi se on yhä vielä voimassa.
Apt 17:29 sanoo ettemme saa luulla (olettaa), että jumaluus on samanlainen, vastaava kuin inhimillisen taiteen tai ajatuksen kuvailema (kuva. patsas). Eikö tuossa sanota ettei inhimillisen taiteen tai ajatuksen kuvailema kuva voi esittää Jumaluutta? Jos emme saa sitä luulla ja olettaa, niin eikö ole silloin päivänselvää ettei Jumalasta saa tehdä kuvaa.
Jumala teki ihmisen kuvakseen, ei Jumalaksi. Ihmisessä oleva Jumalan kuva, ei tarkoita sitä, että Jumala teki ihmisen ulkomuodon vastaamaan Jumalaa, sillä Jumala on Henki. Jos uskomme, että ihminen on tehty Jumalan kuvaksi, näköiskuvaksi, niin olemme heti eksyneet siitä mitä Raamattu opettaa ihmisestä Jumalan kuvana.
Jumala loi miehen ja naisen Jumalan kuvaksi ja mies ja nainen olivat eri näköisiä. Jumala ei varmastikaan ole miehen ja naisen (Adam ja Eeva) näköinen, vaan Hän on Henki. Ihminen Jumalan kuvana tarkoittaa sitä, että ihminen eläisi sen mukaan millainen Jumala on, rakkaus, pyhä, armollinen, totuudellinen jne. Tässä suhteessa ihminen tehtiin Jumalan kuvaksi, ei näköiskuvaksi Jumalasta, joka on Henki.
3 Moos 26:1 ¶ "Älkää tehkö itsellenne epäjumalia älkääkä pystyttäkö itsellenne jumalankuvia tai patsaita, älkää myöskään asettako maahanne kiviä, joissa on kuvia, kumartaaksenne niitä, sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne.
3 Moos 18:
2 "Puhu israelilaisille ja sano heille: Minä olen Herra, teidän Jumalanne.
3 Älkää tehkö, niinkuin tehdään Egyptin maassa, jossa te asuitte, älkääkä tehkö, niinkuin tehdään Kanaanin maassa, johon minä teidät vien; älkää vaeltako heidän tapojensa mukaan.
4 Vaan seuratkaa minun säädöksiäni ja noudattakaa minun käskyjäni vaeltaaksenne niiden mukaan. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.
5 Noudattakaa minun käskyjäni ja säädöksiäni, sillä se ihminen, joka ne pitää, on niistä elävä. Minä olen Herra.
Jumala sanoi kansalleen etteivät he saisi tehdä niin tehdään Egyptissä ja Kanaanin maassa, eikä heidän tapojensa mukaan saanut tehdä. He tekivät jumalankuvia ja kumarsivat ja palvoivat näitä kuvia ja epäjumalia, siksi Jumala kielsi Israelin kansalta kuvien palvonnan, etteivät he tee pakanoiden tapojen mukaan.
Ja muuten saat sinä uudestaan kopioida samoja kohtia ei se ole kiellettyä, vaan joskus todella tarpeellista keskustelun kannalta. Niin minäkin teen ja monet muut, jopa Paavalikin toimi niin, että puhui samoista asioista, koska se oli turvaksi niille, jotka kuuntelivat häntä.
Siksi vieläkin kertaan. Toisen Käskyn 1. osassa kielletään tekemästä jumalankuvaa. Todella selkeä käsky ja kielto. Sitten 2. osassa kielletään kumartamasta ja palvelemasta Jumalan luomia asioita eikä niitä saa pitää epäjumalina (aurinko, kuu, tähdet ja taivaan joukko). 5 Moos 4 luku kertoo edellä olevan ja selittää mitä Toinen Käsky tarkoitti.
Vaikka et uskokaan mitä kirjoitan ja uskot niin kuin uskot, niin siitä huolimatta Toinen Käsky kieltää jumalankuvan tekemisen. Sinä uskot näin: Älä tee jumalankuvaa ja älä kumarra ja palvele kuvia. Huomaatko että missään kohdassa Raamattua ei sanota, että saat tehdä jumalankuvan, kunhan et palvo sitä. Sen mallin mukaan miten sinä uskot, niin ensin oli käsky älä tee jumalankuvaa.
Huomaatko ettei jumalankuvan kiellosta pääse mitenkään kiertämään tai uskomaan toisin, koska missään kohtaa Raamattu ei käske tai opeta tekemään jumalankuvaa, kunhan ei palvo kuvaa, mutta Raamattu sanoo monessa kohdassa älä tee jumalankuvaa.
Se miksi minun oli aikoinani vaikea nähdä totuutta tässä asiassa oli se kun lähestyin asiaa väärän opin kautta, joka sanoo että kuvan saa tehdä kun sitä ei palvo. Mutta kun huomasin, että Raamattu ei sano niin, vaan kieltää jumalankuvan tekemisen. niin silloin ymmärsin asian ja tein parannuksen.
Joh 7:38 Joka uskoo minuun (Jeesukseen), niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on, juokseva elävän veden virrat."