Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja toni t » 10. Joulu 2012 22:48

Aamu-Usva kirjoitti:"Ottakaa siis itsestänne tarkka vaari-sillä te ette sinä päivänä, jona Herra puhui teille tulen keskeltä Hoorebilla, nähneet hänestä minkäänkaltaista muotoa ettette menettele kelvottomasti ettekä tee itsellenne jumalankuvaa, ette minkään muotoista patsasta, ette miehen tai naisen kuvaa, ette maan päällä liikkuvan nelijalkaisen eläimen kuvaa, ette taivaan alla lentävän siivekkään linnun kuvaa, ette maassa matelevaisen kuvaa ettekä vesissä maan alla olevan kalan kuvaa; ja ettet, kun nostat silmäsi taivasta kohti ja katselet aurinkoa ja kuuta ja tähtiä, kaikkea taivaan joukkoa, anna vietellä itseäsi kumartamaan ja palvelemaan niitä, sillä Herra, sinun Jumalasi, on jakanut ne kaikille muille kansoille koko taivaan alla (5.Moos.4:15-19)."

Ymmärrän tämän raamatunkohdan niin, että Jumala kehottaa meitä olemaan tekemättä kuvia, jotka olisivat meille jumalia ja tätä vain tarkoitetaan jumalankuvalla. Jumalankuvalla tarkoitettiin selvästi patsaita, joita alettiin kumartamaan ja palvomaan, kuten myös joissain tapauksissa aurinkoa ja kuuta ja tähtiä. Nämä asiathan on tässä raamatunpaikassa rinnastettu keskenään. Yhä edelleen jos teen miehen tai naisen tai minkä tahansa elävän olennon kuvan ja alan pitää sitä tärkeässä asemassa, niin että siitä tulee minulle epäjumala, niin olen rikkonut tätä käskyä vastaan. Jos taas jossain kuvassa esitän Jeesuksen ja Isän Jumalan ja sitten vaikkapa heitän tuon kuvan roskiin antamatta sille mitään kummempaa arvoa, niin en riko tätä käskyä vastaan. Esimerkiksi joissain branhamilaisissa piireissä Branhamin kuvaa tietääkseni pidetään esillä ja sille annetaan sellainen arvo, joka ei esineelle kuulu (??). Mielestäni se on jumalankuvan tekemistä.

Jos uskottaisiin, että Jumalaa ei saa kuvata missään yhteydessä, niin eihän voisi tehdä kuvaa mistään mitä maan päällä tai vesissä tai maan alla tai taivaissa on, koska ne kaikki olisivat jumalankuvia. Jumalahan on kaikessa, mitä Hän on luonut ja erityisesti ihminen on Jumalan kuva, joten ihmisen kuvaaminen olisi Jumalan kuvan kuvaamista ja näin siis itse Jumalan kuvaamista.

Kuitenkin oli hyvä, ettei Jumala vielä tuolloin antanut israelilaisten nähdä itsestään minkäänlaista muotoa, koska suurella todennäköisyydellä palvottavia patsaita olisi yritetty myöhemmin tehdä sen muodon kaltaisiksi ja se olisi ollut vielä vaikeampi selittää, että miksi se ei ole Jumala, joka on Hänen muotoisensa. Myöhemmin Jumala kuitenkin antoi kansansa nähdä Jeesuksessa myös muodon -ihmismuodon, jota on mahdollista kuvata ja jonka kuvista paikoitellen on tullut myös palvonnankohteita, eli jumalankuvia. Jumalan tuleminen maan päälle ihmismuodossa oli kuitenkin pakollista syntien sovituksen tähden...

Huomaatko Aamu-usva kuinka tulkinnassasi lisäät 5.Moos.4 kohdan opetukseen sellaista jota kohdassa ei lue? Kohta ei puhu mitään näiden kuvien palvonnasta vaan tekemisestä. Palvonnan lisäät sinne itse ja määrittelet kohdan opetuksen oman lisäyksesi mukaan. Meidän tulee uskoa Jumalan sanaan niinkuin sana opettaa eikä lisäillä sinne omiamme.

Kohta kieltää tekemästä Jumalasta minkäänlaista kuvaa ei miehen tai naisen kuvaa, ette maan päällä liikkuvan nelijalkaisen eläimen kuvaa, ette taivaan alla lentävän siivekkään linnun kuvaa, ette maassa matelevaisen kuvaa ettekä vesissä maan alla olevan kalan kuvaa; Ja tämän vuoksi Jumala ei näyttänyt muotoaan ihmisille etteivät he olisi päässeet rikkomaan tätä kuvantekokieltoa. Kohta opettaa kuvantekokieltoa koskien Jumalaa ei kuvien palvontaa.

Ihminen Jumalan kuvana ei tarkoita näköiskuvaa vaan sitä että ihmisen ajatusten ja tekojen tulisi olla Jumalan ajatusten ja tekojen mukaisia. Ihminen eikä mikään luotu ei ole siis Jumalan näköiskuva. Ihmisen kuvaaminen ei siis ole Jumalan kuvan tekemistä sillä ihminen ei ole Jumala.

Yhtä mahdotonta on Aamu-usva kuvata Herraa Jeesusta totuuden kautta kuin Jumalaa. Kaikki kuvat Jeesuksesta ovat valheellisia ja mielikuvituksen tuotetta. Jeesus on lihaan tullut Jumala ja Jeesus on Jumalan kuva josta ei saa tehdä Jumalan lain mukaan jota Jeesus ei kumonnut kuvaa. Herran Jeesuksen opetuslapset eivät piirrelleet kuvia Jeesuksesta eivätkä opettaneet evankeliumia kuvien kautta sillä Jumalasta ei saa tehdä kuvaa. Jumalaa tulee kuvata ainoastaan Hänen sanansa kautta eli totuuden kautta sillä Jumala on totuus ja totuutta ei voi kuvata valheen kautta.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja PetriFB » 10. Joulu 2012 23:05

Aamu-Usva kirjoitti:"Ottakaa siis itsestänne tarkka vaari-sillä te ette sinä päivänä, jona Herra puhui teille tulen keskeltä Hoorebilla, nähneet hänestä minkäänkaltaista muotoa ettette menettele kelvottomasti ettekä tee itsellenne jumalankuvaa, ette minkään muotoista patsasta, ette miehen tai naisen kuvaa, ette maan päällä liikkuvan nelijalkaisen eläimen kuvaa, ette taivaan alla lentävän siivekkään linnun kuvaa, ette maassa matelevaisen kuvaa ettekä vesissä maan alla olevan kalan kuvaa; ja ettet, kun nostat silmäsi taivasta kohti ja katselet aurinkoa ja kuuta ja tähtiä, kaikkea taivaan joukkoa, anna vietellä itseäsi kumartamaan ja palvelemaan niitä, sillä Herra, sinun Jumalasi, on jakanut ne kaikille muille kansoille koko taivaan alla (5.Moos.4:15-19)."

Ymmärrän tämän raamatunkohdan niin, että Jumala kehottaa meitä olemaan tekemättä kuvia, jotka olisivat meille jumalia ja tätä vain tarkoitetaan jumalankuvalla. Jumalankuvalla tarkoitettiin selvästi patsaita, joita alettiin kumartamaan ja palvomaan, kuten myös joissain tapauksissa aurinkoa ja kuuta ja tähtiä. Nämä asiathan on tässä raamatunpaikassa rinnastettu keskenään. Yhä edelleen jos teen miehen tai naisen tai minkä tahansa elävän olennon kuvan ja alan pitää sitä tärkeässä asemassa, niin että siitä tulee minulle epäjumala, niin olen rikkonut tätä käskyä vastaan. Jos taas jossain kuvassa esitän Jeesuksen ja Isän Jumalan ja sitten vaikkapa heitän tuon kuvan roskiin antamatta sille mitään kummempaa arvoa, niin en riko tätä käskyä vastaan. Esimerkiksi joissain branhamilaisissa piireissä Branhamin kuvaa tietääkseni pidetään esillä ja sille annetaan sellainen arvo, joka ei esineelle kuulu (??). Mielestäni se on jumalankuvan tekemistä.

Jos uskottaisiin, että Jumalaa ei saa kuvata missään yhteydessä, niin eihän voisi tehdä kuvaa mistään mitä maan päällä tai vesissä tai maan alla tai taivaissa on, koska ne kaikki olisivat jumalankuvia. Jumalahan on kaikessa, mitä Hän on luonut ja erityisesti ihminen on Jumalan kuva, joten ihmisen kuvaaminen olisi Jumalan kuvan kuvaamista ja näin siis itse Jumalan kuvaamista.

Kuitenkin oli hyvä, ettei Jumala vielä tuolloin antanut israelilaisten nähdä itsestään minkäänlaista muotoa, koska suurella todennäköisyydellä palvottavia patsaita olisi yritetty myöhemmin tehdä sen muodon kaltaisiksi ja se olisi ollut vielä vaikeampi selittää, että miksi se ei ole Jumala, joka on Hänen muotoisensa. Myöhemmin Jumala kuitenkin antoi kansansa nähdä Jeesuksessa myös muodon -ihmismuodon, jota on mahdollista kuvata ja jonka kuvista paikoitellen on tullut myös palvonnankohteita, eli jumalankuvia. Jumalan tuleminen maan päälle ihmismuodossa oli kuitenkin pakollista syntien sovituksen tähden...

Jos luet tuon Raamatun kuten se on kirjoitettu, niin huomaat kyseessä olleen Jumalan kuvan tekemisen kiellon, josta 2 Moos 20 luku Kymmenessä myös opettaa.

Sitten on toinen osa käskyä, joka sanoo ettei saa kumartaa ja palvoa Jumalan luomia asioita.

Ei Jumala ole kaikessa mitä Hän on luonut. Jumala on kaikessa mitä Hän on luonut on New Age oppia. Jumala asuu Pyhän Henkensä kautta vain uudestisyntyneissä uskovissa, eikä missään muualla luoduissaan.

Ihmisen kuvaaminen Jumalan kuvana ei ole Jumalan kuvaamista, koska ihminen ei ole Jumala, vaan ihminen. New Age opettaa ihmisen olevan Jumala ja Raamattu opettaa ihmisen olevan Jumalan kuvanakin pelkkä ihminen ei Jumala. Ihmisestä voi siis aivan huoletta tehdä kuvan, jos ei vain pidä kuvaamaansa ihmistä itselleen jumalana tai epäjumalana.

Rooman katolinen kirkko kumosi Jumalan kuvan kiellon opilla, kun Jeesus tuli ihmiseksi, niin Häntä voi kuvata. En halua ketään loukata, mutta kyseessä on henkivalta, joka eksyttää uskoviakin uskomaan antikristillisen opin mukaan, että Jeesusta voisi kuvata, vaikka Raamattu on tässä ehdoton, ettei Jumalasta saa tehdä kuvaa.

Jeesus ei ollut tavallinen ihminen, sillä Hänellä ei ollut biologista isää, koska Jumalan Henki siitti Hänet, koska Jumala tuli ihmiseksi Jeesuksessa. Jeesus on Jumala, ei pelkkä tavallinen ihminen. Jumalankuvan kielto pätee täten myös todella selkeästi Jeesukseen.

Kaikkein helpointa on uskoa Raamattua niin kuin se on kirjoitettu, koska silloin välttyy selityksiltä, jotka ontuvat ja ovat epäraamatullisia. Kun koittaa puolustaa asiaa, joka ei ole totta, niin silloin joutuu aina ristiriitaan Jumalan sanan kanssa.

Tekstini tarkoitus ei ole loukata ketään, vaan herättää ajatuksia uskomaan Raamattua niin kuin sinne on kirjoitettu.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja pekka » 11. Joulu 2012 00:00

Isän Jumalan siunausta ja Herran Jeesuksen armoa ja rauhaa kaikille foorumilaisille.

Toivottavasti mahdollisimman moni saisi oikean ymmärryksen tässä asiassa eli, että jumalankuvien tekeminen on kielletty. Kiitos siitä Herralle.

Toinen kirje Timoteukselle 4:

1. Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta:
2. saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.
3. Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
4. ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.
5. Mutta ole sinä raitis kaikessa, kärsi vaivaa, tee evankelistan työ, toimita virkasi täydellisesti.
6. Sillä minut jo uhrataan, ja minun lähtöni aika on jo tullut.
7. Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt.
8. Tästedes on minulle talletettuna vanhurskauden seppele, jonka Herra, vanhurskas tuomari, on antava minulle sinä päivänä, eikä ainoastaan minulle, vaan myös kaikille, jotka hänen ilmestymistään rakastavat.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 11. Joulu 2012 00:18

Jeremia 51:
15 Hän on tehnyt maan voimallansa, vahvistanut maanpiirin viisaudellansa ja levittänyt taivaat taidollansa.
16 Kun hän jylisee, käy vetten pauhina taivaalla, ja hän nostaa pilvet maan ääristä, tekee salamat ja sateen ja tuo tuulen sen säilytyspaikoista.
17 Järjetön on jokainen ihminen, tietoa vailla, häpeän saa jokainen kultaseppä veistetystä kuvasta, petosta on hänen valamansa kuva, eikä niissä henkeä ole.
18 Turhuutta ne ovat, naurettavia tekeleitä; kun niiden rangaistus tulee, ne hukkuvat.
19 Näiden kaltainen ei ole hän, joka on Jaakobin osa, sillä hän on kaiken luoja, ja Jaakob on hänen perintösukunsa: Herra Sebaot on hänen nimensä.

Jumalan tahto ei ole, että inhimillisin taiteen keinoin kukaa kuvaa Häntä. Jumala saattaa häpeään taiteilijat, jotka kuvaavat Jumalaa oman sydämmensä mieltymysten kautta, sillä mikään taide tai kuva ei voi kuvata Herraa Jumalaa, eikä sen kaltainen Jumala ole.
Ei ole Jumalan tarkoitus, että kun Hän on antanut jollekin lahjan piirtää ja maalata, niin sillä lahjalla tekisi syntiä Jumalaa vastaan. Sillä vaikka taiteilija ei itse palvoisi kuvaansa, joku toinen voi niin tehdä ja näin taiteilija on saattanut toisen lankeamaan myös syntiin. Ihmisen mieli on lihallinen ja uskonnollinen ja epäjumalien ja kuvien palvontaan on helppo langeta. Siinäkin on taustalla prosessi, kun taiteilija on lähtenyt työstämään kuvaa Jumalasta. Omaa sydämessänsä ajattelemaa kuvaa, joka ei ole Jumala vaan jonkun käsitys Jumalasta. Monien käsitykset Jumalasta ovat hataria, epäselviä eikä ihmisten pitäisi maalata kuvia Jumalasta, koska vääristävät totuuden kuvaamalla oman sydämmensä näkyjä.

Raamatussa ei ole missään ole opetusta, että Jumalasta saa tehdä kuvan, jos sitä ei palvota. Kaikki kuvien piirtelyt Jumalasta Jumala pitää naurettavina tekeleinä. Opetuslapset eivät käyttäneet kuvia puheensa apuna. Ihmiset turvautuvat tässäkin asiassa itseensä, kuin Jumalaa pitäsi auttaa evankeliumin kertomisessa kuvien ja muunkin krääsän kanssa luullen, että Sana ei riitä tai Jumalan voima ei riitä. Jumalan Sana kuitenkin on yksistään voimallinen ja Jumala ei tarvitse mitään kuvia pelastaakseen jonkun. Minusta ihmisen piirtämät kuvitelmat Jeesuksesta ja Jumalasta ovat myös epäluottamusta Jumalaa kohtaan. Jumala voi, eikä meidän tarvitse itse säätää ja sählätä kuvien avulla, vaan antaa kaiken Jumalan käsiin. Jumala ei koskaan ole tarvinnut kuvakertomuksia pelastaaksen jonkun.
Jasmiini

ViestiKirjoittaja systeri » 11. Joulu 2012 09:01

Tämä on merkillinen aihe?? Näen että monelle teistä kuvan tekemisen puolustaminen nostaa karvoja pystyyn.Vaikka tiedän että Jeesuksen kuvan piirtämisessä saattaa olla harhaanjohtamista (nimenomaan katolisen kirkon toimesta) ,ei se jostain syystä silti aiheuta esim sarjakuviin piirrettynä mitään inho reagtiota.Jos kyseessä on ihan puhdas raamatuntapahtuma ja siinä kuvattuna normaalin näköisiä ihmisiä.
Jotenkin ajattelis että Hoorebin tapahtumaa ei voi verrata tähän koska siinähän ei nähty Jumalaa,siellä puhui Isä ja Poika...mutta myöhemmin poika eli maanpäällä ihmisen muodossa ja hänet nähtiin??
Luulen että nyt saan tästä satikutia,mutta ei kai kukaan aidosti uskova tahallaan väännä tämmösiä kieroon,ihan vaan toisen kiusaksi.Siksi tätä pitää käännellä koska uskon että molemminpäin ajattelevat ovat Jumalaa rakastavia ja Herraa pelkääväisiä ihmisiä,eivätkä kiusatakseen väittele!
systeri

ViestiKirjoittaja systeri » 11. Joulu 2012 09:26

Luin äsken Apostolien tekojen 17 lukua ja jostain tuli mieleen semmonen ajatus että ihmisiä mm lapsia opetetaan raamatun tuntemiseen monesti sekä sanoin että kuvin ja ei siinä vielä mitään ,mutta opetus on mennyt pieleen silloin kun kuva on nostettu seinälle.Siinä on harhaopettajan harhaan johtaminen??? Suunta olis pitänyt olla toinen..pois kuvista elävään uskoon niinkuin monen kohdalla on käynyt.Koetelkaa ja kyllähän te sen teettekin :)
systeri

ViestiKirjoittaja Herman » 11. Joulu 2012 11:26

Toni (ja muutkin halutessaan), voisitko vastata tähän kysymykseen jonka olen kahteen kertaan esittänyt saamatta vastausta. Olen lukenut perusteesi sille, miksi mielestäsi kuvia ei saa tehdä, joten samoja asioita ei ole enää tarpeen tuoda esille. Mutta siis tämä kysymys:

Löydetään Jeesuksen aikainen kuva ristiinnaulitusta miehestä. Onko kuva syntiä? :?:
Herman

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Joulu 2012 11:40

*
Luuk. 18:8
Minä sanon teille: hän toimittaa heille oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"

1Kor. 2:5
ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

Kun Jeesus tulee maan päälle löytäneekö hän uskoa joka on Sanaan perustuva usko.

Sana oli alussa Jumalan tykönä ja Sana oli Jumala. (Joh.1:1)
Sana tuli lihaksi (Joh.1:14) Sana on Jeesus itse.

Room. 10:17 mukaan Sanaa kuullessaan Jumala synnyttää uskoa Pyhän Hengen voimavaikutuksesta.
Ei mikään muu voi synnyttää uskoa kuin vain Jumalan Sanan kautta. Ei edes kuvien kautta.
Jumalan Sanassa on voima johon meidän usko perustuu (ks. 1.Kor.2:5).

Ei kukaan ihmisistä voi tulla uskoon kuvan kautta.

1Kor. 2:4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,

Joh. 6:63
Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.

Mutta mikä se usko on joka katsoo kuvaa? Minä sain profeetallisen näyn joka jäi askarruttamaan mitä Jumala tarkoittaa siteellä. Varmaan se on toisenlainen usko, järkiperäinen usko?

No kerron mitä minulle tapahtui.
Kun kauan ajat sitten tilasin itselleni jeesus-taulun. Se saapui postilla niin menin hakemaan sen ja sit törmäsin yhteen iäkkääseen pariskuntaan. Näytin rouvalle taulun niin sinä hetkenä Jumalan ääni kuiskasi meille molemmille ja se sanoi: "Älä pidä muita jumalankuvia minun rinnallani."  Rouva sanoi tuota samaa minulle vaikka hän ei ollut uskossa.

Myöhemmin törmäsin yhteen PP:n opetusaiheeseen joka käsittelee Jumalan kuvan kieltoa. Sitä lukiessani muistin kuiskaavat sanat. Muistin myös että eräälle iäkkäälle rouvalle kuiskattiin samat sanat vaikka hän ei ollut uskossa.

Profeetallinen näky:
Siten seurakunnankokouksessa tuli profeetallinen näky eräälle pastorin vaimolle ja se sanoi: "Kuva silmien eteen, jonkun seinällä on kuva, idoli, jota Jumala ei halua sen olevan. Jumalasi siunaa kun irrotat viimeisenkin siteen."

Tuo profeetallinen näky jäi mietityttämään. Koin miten tää kaikki oli Jumalan johdatusta. Ensin kuiskaavat sanat ja sit PP:n opetusaihe ja sit profeetallinen näky. Katsoin muita uskovia jotka oli mukana kokouksessa ja tarkistin kiinnittyikö he myös siihen näkyyn koetellen Jumalan Sanalla. He ei näyttänyt reagoivan siihen mitään. Sit katsoin sen näyn saajaan kiinnittyikö se siihen näkyyn. Ei mitään. Ihmettelin kans.

Kotosalla taulut alkoi häiritä minua ja päätin ottaa ne taulut seinästä pois niin samalla minulle kuiskasi ja sanoi minulle: "Sinä kiellät Jeesuksen." Katsoin ihmetellen taulua ja ajattelin: "Hei, se on pelkästään paperia". Tajusin että se oli saatana joka kuiskasi minulle, ehkä oman ajatukseni kautta.

Ja muistin profeetallisen näyn joka puhui siteestä ja tajusin myös että minulla taisi olla ”näkymätön side” tauluihin mitä en tiennyt mitään. Varmaan Jumala varoitti siteestä profeetallisen näyn kautta.

Myöhemmin kun äiti alkoi kysellä kaulakorustani jonka sain mieheltäni lahjaksi hää vihkimispäivän seuraavana aamupäivänä. Se oli kalevalan risti jossa oli jeesuksen patsas. Mieheni kertoi minulle mitä äiti kyseli siitä. Ihmettelin kuinka ”yhteensattumaa” tää kaikki oli. Ensin kuiskaavat sanat, sit se opetusaihe, sit näky ja nyt tää. Minua oudostutti äidin kysymys onko minulla vielä se koru. Ihmettelin miksi vasta kaikkien niiden jälkeen... Tuntui että se oli saatanan juoni joka puhui kuiskaten ajatuksia äidille. Ja muistin näyn joka sanoi: ”Kuva silmien eteen, jonkun seinällä on kuva, idoli, jota Jumala ei halua sen olevan. Jumalasi siunaa kun irrotat viimeisenkin siteen."

Kysyin mieheltäni saako hankkiutua siitä eroon. Hän sanoi että tee se. Sit hankkiuduin siitä eroon. Sen jälkeen äiti ei enää kysellyt. Kaikki loppui samalla matkalla tähän. Tajusin että kalevalan koru oli se viimeinen side jonka minä irrotin. Tajusin myös että näky oli tarkoitettu minulle. Jumala taisi siunata meitä ja kaikki päättyi tähän Jumalan siunaukseen. Mietin joskus mitä Jumala tarkoittaa siteellä. Se vielä jäi askarruttamaan.
Mahtaako se olla järkipäinen usko? Jumala toimii Sanan kautta - se ei ole järkiperäinen usko vaan Pyhän Hengen voimavaikutuksesta synnyttävä usko. :think2:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Joulu 2012 13:58

*
1.Tim.6:14 noudata tätä käskyä tahrattomasti ja moitteettomasti Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestymiseen saakka. RK

15 Sen antaa meidän aikanaan nähdä autuas ja ainoa Valtias, kuninkaiden Kuningas ja herrojen Herra. RK

16 Hänellä yksin on kuolemattomuus. Hän asuu valkeudessa, johon kukaan ei voi tulla.
Häntä ei yksikään ihminen ole nähnyt eikä voi nähdä. Hänen olkoon kunnia ja ikuinen valta. Aamen. RK

16 jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä-hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen. 33/38

16 Jolla ainoalla on kuolemattomuus, joka asuu kirkkaudessa, johon ei yksikään tulla taida, jota ei yksikään ihminen nähnyt ole eikä taida nähdä: jolle olkoon kunnia ja ijankaikkinen voima, amen! Biblia
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja systeri » 11. Joulu 2012 14:03

Vaisuliinille, että kyllä se elävä usko on monelle tullut, vaikka olis opetettu joskus kuvinkin.Ei se kuvan katsominen sitä uskoa tuo, vaan se mitä tapahtui..kun hauta oli tyhjä ja Jeesus oli noussut ylös ,asioitten todeksi uskominen .Siihen loppuu kuvien katseleminen...luulisin :)
systeri

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu