*
VASTINE TAPANI SUONNON KIRJOITUKSELLEKoska olen julkisesti suositellut One Way Missionia ja jotkut samaistaa minut onewaylaiseksi sekä uusin Tapani Suonnosta kirjoitus oli epäsuorasti kohdistettu minuun ja kaltaisiini ovenvartijoihin, niin koen velvollisuutta kirjoittaa vastineen One Wayn uudesta aikaudesta ja uusista linjauksista. Kirjoitus on syntynyt jumalallisessa neuvonpidosta useiden kokeneiden vuosikymmeniä uskossa olleiden veljien kanssa, joista osa on ollut One Waylla aktiivisesti mukana pitemmän ja lyhyemmän ajan tai muussa seurakuntatyössä.
"Pyhittäkää Herra Kristus sydämissänne ja olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla, pitäen hyvän omantunnon, että ne, jotka parjaavat teidän hyvää vaellustanne Kristuksessa, joutuisivat häpeään siinä, mistä he teitä panettelevat." - 1. Pietari 3:15-16
Uusimpaan One Way Missionin 1/2019 Raportti-lehteen oli kirjoitettu toiminnanjohtaja Tapani Suonnon 7.10.2018 pitämä Kaksi ojaa -raamattutunti, joka on minunkin runsaasti viljelemäni termi, sillä olen puhunut sekä äärikarismaattisuudesta että sessationalismistakin, ylihengellisyydestä ja alihengellisyydestä sekä liberaaliteologista ja menestysteologiasta.
"Emme pelastu sillä, että lausumme tuomion kaikesta mahdollisesta ja etsimme suurennuslasilla kaikkialta vain eksytystä. Tänään ihmiset tuomitsevat harhaopiksi jo monia väkeviä Jumalan miehiäkin. Sosiaalinen media on tätä tuomiota tulvillaan. Internetistä löytyy loputtomasti näitä tuomareita, jotka ovat itse täysin eksyksissä, ja monet seuraavat tätä kaikkea kuin Raamatun totuutta. Älä usko kaikkea, mitä sosiaalisessa mediassa sanotaan... Monet keksivät kaikenlaisia satuja sosiaaliseen mediaan vain aiheuttaakseen hämminkiä. Suosittelen, että kukaan ei edes seuraa, mitä siellä puhutaan." - Tapani Suonto (Raportti, 1/19)
Tässä kirjoituksessa sosiaalisen median eksyttäjistä puhujat tuomitaan hyvin kovasanaisesti jopa itsessään eksyttäjiksi. Tämä kuulostaa paljon samalta, kuin itse uskonsanalaisen historian omaavan Petri Mäkilän puhe Harhaoppien metsästäjien hedelmät, jossa hän sanoi eksyttäjien paljastajia pahemmiksi kuin eksyttäjiä. Onko asia näin?
"Mutta minä olen täynnä voimaa, Herran Henkeä, oikeutta ja väkevyyttä ilmoittaakseni Jaakobille sen rikokset ja Israelille sen synnit." - Miika 3:8
Ensimmäinen kristitty marttyyri Stefanus kivitettiin - joka oli täynnä Pyhää Henkeä ja uskoa kuin profeetta Miikakin edellä - kun hän paljasti sen aikaisen uskonnollisen harhautuman. Niin ikään Kristus lihansa päivinä ei peljännyt puhua harhaanjohtajia vastaan ja niitä nimeltäkin mainiten kuten Herodeksen, sillä kun "kansaa oli kokoontunut tuhatmäärin, niin että he polkivat toisiaan, rupesi hän puhumaan opetuslapsillensa: 'Ennen kaikkea kavahtakaa fariseusten hapatusta'." (Luuk. 12:1).
Naulasipa uskonpuhdistaja Martti Lutherkin sen aikaiseen sosiaaliseen mediaan, kirkon oveen, 95 teesiä uskonnollisista harhoista ja vääryyksistä esimerkiksi kirjoittaen julkisesti: "Tulee tarkoin varoa niitä, jotka sanovat, että paavin ane on se kallisarvoinen Jumalan lahja, jolla ihminen tulee Jumalan kanssa sovitetuksi" (teesi 33).
Paljon sosiaalisessa mediassa vaikuttavana ja siellä kaikenlaista nähneenä voin hyvällä omallatunnolla sanoa, että hyvin vähän näen aitojen Jumalan miesten tuomitsemista harhaoppiseksi. Sen sijaan väärien nostamista esille näkyy paljon. Ei savua ilman tulta.
Ja esimerkiksi nostamalla Billy Grahaminkin vanhojen päivien jotkut väärät opetukset tai yhteydet roomalaiskatoliseen, ei kukaan kuitenkaan väheksy hänen hyvää evankelistan työtänsä. Kukaan ei saa olla arvostelun yläpuolella, en minä, ei Tapani Suonto eikä kukaan muukaan, mutta kuten Suonto kirjoitti, niin "monet keksivät kaikenlaisia satuja".
On myös huomion arvoista, että jos jumalallinen nuhtelu tuntuu sisäisesti tuomiolta, se voi olla Pyhän Hengen työtä, sillä Pyhä Henki "näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion" (Joh. 16:8). Tällöin on kiire Golgatalle ja Kristuksen armoistuimen äärelle, jossa on ylenpalttinen armo tarjolla syntinsä tunnustavalle ja hylkäävälle.
Toiminnanjohtaja Tapani Suonto kirjoituksessaan yhtäältä torjui tuomarin viran, mutta toisaalta lausui tavattoman monta uhkausta.
"Sitten tuli Jumalan tuomion aika ja laiva upposi, mutta sen mukana vajosivat aaltoihin myös nuo pienet purret miehistöineen. Tuomio kohtasi molempia... Ihmiset kuvittelevat ja keksivät mitä tahansa, mikä ei pidäkään totuudellisen Jumalan silmissä paikkaansa. Se on vaarallista... Meidän täytyy olla varovaisia, että emme vahingossa ole itse osallisia sellaiseen...
Kerran eräs saarnamies paljasti maailman tietodusvälineille toisen saarnamiehen seksuaaliset lankeemukset. Monet miettivät silloin, miten tälle miehelle itselleen käy. Meni vain vähän aikaa, kun saarnamies syyllistyi itse samaan syntiin, mistä oli toisen paljastanut, ja eksyi kokonaan. Hän on ollut sen jälkeen jo vuosikymmeniä täysin eksyksissä. Kerran Daavidia kehotettiin surmaamaan Saul. Silloin Daavid vastasi: 'Minä en satuta kättäni Herran voideltuun. Pois se, Herra varjelkoon!' (1. Sam. 26:11)...
Me voimme myös vetää Jumalan tuomion päällemme... Joskus paimenen täytyy varoittaa... mutta sen täytyy tapahtua tarkkaan harkiten ja rukoillen, että emme vahingoittaisi lopulta itseämme... On kaksi ojaa, jotka molemmat vaarallisia... molemmat ovat vaarallisia."
Pahoitteluni pitkästä lainauksesta, mutta kirjoituksessa oli järkyttävän monta tuomio, varoitus ja vaara sanaa sekä jopa viittaus Herran voideltuun koskemiseksi, jota äärikarismaattisissa piireissä viljellään. Jumala ei tuomitse sinua siitä, että kirjoitat Mauno Mattilasta tai Tapani Suonnosta vilpittömän kriittisen kirjoituksen, jos se tulee totuudesta ja rakkaudesta.
On aitoa väärää tuomitsemista, kuten eräs mies Seinäjoella kävi kahteen kertaan lausumassa minulle, että Herra ottaa minut pois (siis kuolen), koska olen puhunut pahaa Timo Närhestä osoittaessani hänen menestysteologiset opit ja kytkökset. Todellisuudessa tuon miehen hautajaisia viettiin vain vähän aikaan sitten, mutta me rukoilimme veljien kanssa hänen puolestaan. Tätä on tuomitseminen ja Tapani Suonto esimerkkien kautta halusi osoittaa, että eksyttäjien paljastajat, muurinvartijat ja pasuunaan puhaltajat Suomen Siionissa ovat tuomionalaisia. Tämä on hämmentävää ja häkellyttävää, kun muistelee vanhaa One Way Missionin linjaa, jossa HardTalk ohjelmissa mainittiin eksyttäjiä nimeltäkin, kuten Matti Pyykkönen eräässä jaksossa mainitsi Marko Selkomaan väärät opit Pyhästä Hengestä.
"Henkeä älkää sammuttako, profetoimista älkää halveksuko, mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on; karttakaa kaikenkaltaista pahaa." - 1. Tessalonikalaiskirje 5:19-22
Pyhä Henki on inspiroinut nämä sanat eikä tässä sanota, ettei terveitä saa koetella, sillä silloin ei kukaan uskaltaisi käyttää omaa arviointikykyään. Henkeä ei saa sammutta ja on sallittava profetoiminen edeltäkäsin, sillä "profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoo" (1. Kor. 14:29). Totuudellinen veli kyllä kestää koettelun ja jokainen julkinen toimija on alistuttava julkisen arvioinnin alle eikä kyseessä ole aina ajojahti.
"Ilman taitoa ei ole intokaan hyväksi, ja kiirehtivän jalka astuu harhaan." - Sananlaskut 19:2
Kirjoituksessa One Way Missionin entinen ja jälleen uusi toiminnanjohtaja Tapani Suonto peräänkuulutti taidollisuutta ja tässä jakeessa tulee esille, että usein pelkkä into vie kiirehtimiseen.
One Way Mission perusti vuodessa 16 seurakuntaa ympäri maata, joka kuulostaa monien korvaan aika hurjalta. Samanalaista kai on yrittänyt vain Patrick Tiainen ja Markku Koivisto, jotka perustivat molemmat yli 20 soluseurakuntaa valloittaakseen maan. Onko tämä sitten herätys?
Miten Jumalan seurakunnat syntyy ja onko ne yhdellä muotilla rakennettava sekä kuinka ne syntyvät?
"Minä puhkaisen purot kalliokukkuloihin, lähteet laaksojen pohjiin; minä muutan erämaan vesilammikoiksi ja hietikon hetteiköksi. Minä kasvatan erämaahan setripuita, akasioita, myrttejä ja öljypuita; minä istutan arolle kypressejä, jalavia ynnä hopeakuusia, jotta he näkisivät ja tietäisivät, huomaisivat ja myös ymmärtäisivät, että Herran käsi on tämän tehnyt, Israelin Pyhä sen luonut." - Jesaja 41:19-20
Huomaa tässä tekstissä Jumalan oman työ korostus sanassa MINÄ: "Minä puhkaisen purot... Minä muutan erämaan... Minä kasvatan... Minä istutan". Jumala ei kunniaansa jaa ja jossa liike, ihminen tai mikään inhimillinen aletaan kruunata, sen Jumala hajottaa. Näin tämän Nokialla ollessani töissä, jossa Nokian tietotaito oltiin kruunattu Suomen messiaaksi.
Toiseksi tekstistä luemme, että Jumalan istutukset ovat erilaisia puita, ei kopioita, ja ne imevät puroista, vesilammikoista ja hetteköistä vetensä omalta paikaltaan.
Jumalan viinitarhaa ei yksi ihminen kastele, vaan Jumala ensin avaa paikalliset vesilähteet eikä pelkkä pintakastelu tee puista koskaan vahvoja, sillä silloin niiden juuret eivät painu syvälle maahan etsimään vettä, sillä miettihän väärä huonenhatlijakin: "Mitä minä teen, kun isäntäni ottaa minulta pois huoneenhallituksen? Kaivaa minä en jaksa, kerjuuta häpeän" (Luuk. 16:3), kun taas Jumalan sanaa itse elävä on "niinkuin istutettu puu vesiojain tykönä, joka antaa hedelmänsä ajallaan ja jonka lehti ei lakastu; ja kaikki, mitä hän tekee, menestyy" (Ps. 1:3).
Kun aikanaan helluntaiherätys syntyi ja sitä myöten helluntaiseurakunnat, ne syntyivät luonnollisesti ilman keinosiemennystä, kuten syntyy miehelle ja vaimolle lapset rakkaudellisesta kanssakäymisestä ilman oppikirjaa. Kukaan ei johtanut helluntaiseurakuntien perustamista, vaan yhteinen usko ja yksi Henki veti yhteen Kristusta julistamaan ja odottamaan. Ja sitten tähän tarpeeseen rakennettiin puitteet.
"Niin hän sanoi heille: 'Kansojen kuninkaat herroina niitä hallitsevat, ja niiden valtiaita sanotaan hyväntekijöiksi. Mutta älkää te niin; vaan joka teidän keskuudessanne on suurin, se olkoon niinkuin nuorin, ja johtaja niinkuin se, joka palvelee'." - Luukas 22:25-26
Kerran olin eräässä kokouksessa, jossa alkurukouksen ja laulujen aikana sain näyn, jossa aluksi Jeesukselta Kristukselta näyttävä mies maatilan edessä edessä muuttui kenraaliksi, joka alkoi osoitella sormella vihaisena ja marssi edes takaisin oven edessä, kunnes suuri käsi tarttui taivaalta kenraalin ja nosti hänet pois. Sain tueksi tämän sanan. Näkyä seurasi vanhemmiston puheenjohtajan seurakuntalaisia haukkuva ja sättivä puhe, jossa sanottiin heitä laiskoiksi. Voit kuvitella kuinka vaikea oli käydä edessä jakamassa näky, mutta tuossa eräässä vapaaseurakunnassa oltiin avoimia profetoinnille ja sain käydä jakamassa näkyni. Tämän jälkeen puheen pitänyt katseli kenkiensä kärkiä kävellessäni ohitse. Uskon miehen ottaneen opiksi ja katuneen, sillä häntä ei siirretty syrjään.
Johtajakriisi on johtajan kriisi.
Kun One Waylta erosi ensin operatiivinen johtajar ja sitten toiminnanjohtaja, joista johtajatar ja hänen miehensä olivat myös hallituksessa, tuli nämä huolet yhä vahvemmmin esille ettei "tilan vanha isäntä" ehkä osannutkaan jättää paikkaansa ja toisaalta ohjasi pelko, ettei liike ehkä pärjäisi ilman häntä? Uusimmassa lehdessä asia oli peitetty ja sivuutettu tavattoman lyhyesti ilman vakavampaa puntarointia. Toivottavasti juurrutamme ihmiset Kristukseen emmekä itseemme, sillä Kristus pysyy jälkeemmekin.
Kerron hieman itse omista täysin inhimillisistä kokemuksista liittyen One Wayhin Seinäjoella.
En kokenut itseäni tervetulleeksi One Way Missionille, vaikka monet veljet ja sisaret kiitteli opetuksistani vieraillessa Seinäjoen uudessa yhteisössä ja näin paljon rakkaita veljiä ja sisaria paikalla. One Wayn työntekijöistä ja johtajista heijastui, että heitä oli evästetty Mauno Mattilasta negatiiviseen sävyyn ja koin olevani kuin vieraan firman pikkujouluissa muukalaisena suhteessa One Wayn johtoon, koin jopa että minua pidettiin uhkana.
"Onko minusta siis tullut teidän vihamiehenne sentähden, että minä puhun teille totuuden? Heillä on intoa teidän hyväksenne, mutta ei oikeata; vaan he tahtovat eristää teidät, että teillä olisi intoa heidän hyväksensä." - Galatalaiskirje 4:16-17
Tapani Suonnon kanssa minulla oli kohtalaisen hyvät välit ja pidin hänen nöyryydestään ensikohtaamisessa, kun hän tuli itse minulta (märkäkorvalta) kysymään määrätyistä asioista, mutta sitten tapahtui muutos syksyllä 2017. Alkoi seurakuntien istutus ja esitin sävyisästi huolenaiheeni paikallisten seurakuntien itsenäisyydestä hänelle, johon sain ylimielisen vastauksen. Viimeinen niitti oli, kun jaoin saamani unen One Waysta koeteltavaksi. Sen jälkeen koin, että suhtautuminen minuun muuttui kylmäksi ja väheksyväksi sekä torjuvaksi.
Uskon, että ei ole yhtä ainoata oikeaa liikettä ja uskon, että tulee olla hajautettu johto eikä piispallinen tai keskusjohtoinen kaitsenta, joka voi johtaa ylipaimen korvaamiseen yhdellä miehellä. On olemassa riski, että One Way Missionista tulee One Man Mission.
"Muistakaa johtajianne, jotka ovat puhuneet teille Jumalan sanaa; katsokaa, kuinka heidän vaelluksensa on päättynyt, ja seuratkaa heidän uskoansa... Olkaa kuuliaiset johtajillenne ja tottelevaiset, sillä he valvovat teidän sielujanne niinkuin ne, joiden on tehtävä tili, että he voisivat tehdä sitä ilolla eikä huokaillen; sillä se ei ole teille hyödyllistä." - Heprealaiskirje 13:7,17
Aina puhuessaan kaitsijoista, vanhemmista, paimenista ja johtajista, jotka ovat synonyymi vanhemmisto veljelle, Raamattu mainitsee heidät monikossa. Ja seurakunnan tai yhteisön, pienen kuin suuren, tulee siunata vanhemmisto veljiään ja johtajiaan. Tähän lukeutuu myös hyvän hengellisen historian omaava Tapani Suonto, jonka panos ja armoitus on rikastuttanut monia hengellisestä sekä erityisesti nyt loppuneet HardTalk-ohjelmat olivat suurena herättäjänä monille nukkuneille ja eksyneille uskovaisille ajassamme.
"On niinkuin muille maille matkustaneen miehen: kun hän jätti talonsa ja antoi palvelijoilleen vallan, kullekin oman tehtävänsä, käski hän myös ovenvartijan valvoa." - Markus 13:34
Toivon ja rukoilen, että kun yksi johtajatarkin One Waysta eksyi torontolaisuuten (kuukauden kuluttua Kaksi ojaa raamattutunnista), että One Way palaisi vanhalle linjalle eikä sitä vastoin alkaisi halveksua niitä, jotka "torjuvat hyökkäyksen takaisin porttia kohden" (Jes. 28:6) ja uhraavat aikansa, voimavaransa ja rukouksensa uskonnollisesti eksyneiden etsimiseen. Monissa palautteissani kerrotaan sydäntä särkeviä kertomuksia uskonnollisen petoksen jättämistä haavoista, joita joutuu Hyvä Paimen pitkän aikaan parantamaan. Ovenvartijoita tarvitaan erityisesti meidän aikana, kun Raamattua haastavia liikkeitä ja oppeja tulee niin idästä kuin lännestä, aivan kuten meiltä Suomestakin.
"Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja hänet joku palauttaa, niin tietäkää, että joka palauttaa syntisen hänen eksymyksensä tieltä, se pelastaa hänen sielunsa kuolemasta ja peittää syntien paljouden." - Jaakob 5:19-20
En kirjoita tätä norsuunluutornista, en parempana uskovaisena tai oikeaoppisempana, vaan kirjoitin tähän mitä minä näin, kuulin ja havaitsin, ja uskon että minullakin on Pyhä Henki. Koen suurta murhetta vastinetta kirjoittaessa, sillä One Way Missionin varjossa on tapahtunut ajansaatossa paljon hyvää ja toivon, että tulevaisuudessakin se Tapani Suonnon jälkeen voi elää Kristukseen juurtuneena ja kasvaen Jumalan antamaa kasvua. Rukoilkaa One Wayn puolesta, paljon. Aamen.
"Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä." - Johannes 15:5
Ole siunattu, Jeesuksen Kristuksen nimessä.

Mauno Mattila.
2.helmikuuta
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.