Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Helmi 2026 13:44

*
Traditionalismin painostavat kahleet putoavat pois

Sellainen molemminpuolinen kunnioittava alistuvuus on Kristuksen ruumiin piirissä tarkoitettu karkottamaan kaiken maailmallisen "isännöinnin".

Ikävä kyllä holhoava johtamistapa jatkuu tuhansissa seurakunnissa meidänkin päivinämme. Jumala on tästä vihoissaan, koska ihmiset anastavat aseman, jonka Jumala on tarkoittanut itselleen. Monissa tapauksissa myös lauma, jonka puolesta hän kuoli, on jähmettynyt hengellisessä kasvussaan ja hyvinvoinnissaan, koska lampaat pakotetaan hengellisen ylivallan ja riiston sairaan järjestelmän piiriin.

Jos sinä olet pastori, rohkaisen sinua irrottautumaan siitä mitä olet opettanut seminaareissa ja rehellisesti tutkimaan Uutta testamenttia uudelleen. Varmistaudu siitä, ettet sinä ole omaksunut roolia, jolle ei löydy tukea Jumalan Sanasta.

Yksi kaikkein myrkyllisimmistä vaikutuksista monien Jumalan lasten elämässä on nykyään se, ettei heidän sallita olla aktiivisesti osallisina Kristuksen ruumiiseen. Miljoonien lampaiden on määrä istua joka sunnuntai penkeissään ja kuunnella ammattipaimenten laatimia puheita. Viikkojen vieriessä kuulijat vajoavat yhä syvemmälle penkkeihinsä ja pastorit päätyvät vanhatestamentillisiin rooleihin, jotka eivät ole enää voimassa.

Ja mikäli eivät pidä varaansa, pastorit omaksuvat osan, jossa heistä tulee välittäjiä Jumalan ja seurakunnan kesken. Jotkut väittävät jopa semmoista, että Jumala tahtoo puhua seurakunnalle ainoastaan heidän kauttaan, koska he ovat johtajia. Tämä on vanhatestamentillista opetusta pappeudesta, ja se tappaa lauman, josta Jeesus maksoi äärimmäisen hinnan.

Pastorit, Herra ei ole kutsunut teitä asettumaan Jumalan ja hänen kansansa väliin. Ei! Tällainen on erittäin vaarallinen asenne, sillä te asetutte Jeesuksen Kristuksen paikalle. "Jumala on yksi, ja yksi on välittäjä Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus. Hän antoi itsensä lunnaiksi kaikkien puolesta ( 1Tim. 2:5-6 ).

Jeesus haluaa suorat suhteet kaikkiin lapsiinsa. Hän tahtoo opettaa heitä ja kulkea heidän kanssaan auttaen heitä tulemaan kokosydämisiksi seuraajikseen, joihin Isä on mielistynyt.

Ehkä kaikkein vaarallisinta nykykirkoissa on jako "papistoon" ja "maallikoihin". Tämä voi johtaa kahteen erilliseen Jumalan kansan luokkaan - mikä murehduttaa Isän sydäntä.

Vaikka useimmat tuntemani pastorit ja työntekijät ovat ihmisiä, jotka vain rakastavat Jumalaa ja haluavat palvella häntä, seurakunnan toimintatavat saattavat kohottaa heidät muiden uskovien yläpuolelle. Se on hirvittävän raskas tie. Sillä tiellä kohdataan yhä lisääntyvässä määrin heikkoja, lusikalla ruokittavia uskovia, jotka eivät ehkä ikinä johdata ketään Kristuksen luo.

Tällainen luokkajako vahvistuu joka kerta, kun pastori nousee pönttöönsä kansan yläpuolelle. Se vahvistuu edelleen, kun käytetään sellaisia korottavia titteleitä kuin "rovasti", "seurakunnanjohtaja", "piispa", "seurakuntaneuvos" jne.

Jeesus oli hyvin tarkka opettaessaan tästä aiheesta. Moitittuaan lainopettajia ja fariseuksia hän sanoi opetuslapsille: "Älkää te antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä teillä on vain yksi opettaja ja te olette kaikki veljiä. Älkää myöskään kutsuko isäksi ketään, joka on maan päällä, sillä vain yksi on teille isä, hän, joka on taivaissa.

Älkää antako kutsua itseänne oppimestariksi, sillä teillä on vain yksi mestari, Kristus. Joka teistä on suurin, se olkoon toisten palvelija. Sillä joka itsensä korottaa, se alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan" ( Matt. 23:8-12 ).

Ei ole mikään ihme, että niin monet nykypäivän kirkot ja seurakunnat ovat hengellisesti sidoksissa! Ei pidä ihmetellä sitä, ettei nähdä sellaisia ihmeitä kuin Uuden testamentin aikoina. Kun seurakunnat huomaavat Jeesuksen Kristuksen poissaolon kokouksistaan, monet niistä yrittävät keinotekoisesti lietsoa Pyhän Hengen elämää käyttämällä kovaäänistä ja tunteisiin vetoavaa musiikkia ja lukemattomia muita konsteja.

Jos sinä olet "kirkollisten menojen" tai "seurakuntaelämän" uuvuttama ja tyhjiin imemä kristitty, minulla on sinulle hyviä uutisia! Maailmassa on nykyään monia seutuja, missä Jumala on puuttunut asioihin. Hän on murskannut alas laitostuneet kirkot ja seurakunnat ja saattanut ne takaisin kaikkien uskovien käsiin.

Länsimaissa esiintyy myös epätervettä riippuvuutta kirkkorakennuksista. Yksikään raamatunkohta ei tue tätä fiksaatioita. Taidokkaiden rakennusten suunnitteluun ja ylläpitoon investoidaan miljardeja, mutta maailmanlaajuiseen evankeliointiin ja lähetyskohteisiin riittää vain ropoja.

Tarvitaan valtava siirtymä "kirkko" -käsitteestä rakennuksena takaisin raamatulliseen "seurakunta" -näkemykseen. Jälkimmäinen tarkoittaa yksinkertaisesti sellaisten uskovien kokoontumista, jotka tulevat yhteen kunnioittamaan Jumalan Sanaa ja rohkaisemaan toisiaan.

Jumala mielistyy näihin koruttomiin kokouksiin, "sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään"
( Matt. 18:20 ).

Ei kuulosta oikein asianmukaiselta sanoa, että on "menossa" kirkkoon. Mehän pikemminkin "olemme" kirkko! Tätä tosiasiaa kannattaa miettiä tovi. Aina siitä hetkestä lähtien kun Jeesus kuoli ristillä, Jumala ei ole ollut kiinnostunut asumaan temppeleissä, ilmestysmajoissa tai muissa rakennuksissa.

Hän haluaa elää jokaisen sellaisen ihmisen sisimmässä, joka uskoo Jeesukseen ikuisen elämän antajana. Paavali sanoi: "Jumala, joka on luonut maailman ja kaiken, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu ihmiskäsin tehdyissä temppeleissä" ( Ap.t. 17:24 ).

Hän jatkoi selittämällä, että "jos siis teissä asuu Jumalan Henki, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, niin hän, joka herätti Kristuksen kuolleista, on tekevä eläviksi myös teidän kuolevaiset ruumiinne teissä asuvan Henkensä voimalla" ( Room. 8:11 ).

Oi Herra, anna meille tuore näky läsnäolostasi! Lahjoita meille ymmärrystä siitä salaisuudesta, "joka on ollut kätkössä aikojen alusta, sukupolvesta toiseen, mutta jonka Jumala nyt on paljastanut pyhilleen. Hän on tahtonut antaa heille tiedoksi, miten häikäisevän kirkas on tämä kaikille kansoille ilmaistava salaisuus: Kristus teidän keskellänne, kirkkauden toivo" ( Kol. 1:26-27 ).

Jumala on alkanut repiä alas vuosisataisia ihmisten traditioita ja rakentaa uudelleen kirkkoaan sellaiseksi kuin hän oli sen tarkoittanut. Tätä tapahtuu monien kansojen keskuudessa ympäri maailmaa - mukaan luettuina länsimaat. On muodostumassa tuhansia kotikirkkoseurakuntia, joissa vilpittömät uskovat yhdessä palvovat ja etsivät Herraa hänen Sanansa välityksellä.

Monet kristityt ovat ensi kertaa kokemassa todellista vapautta, kun traditionalismin painostavat kahleet putoavat pois. He huomaavat ihmeekseen, että nekin uskosta osattomat, jotka eivät ole jalallaan astuneet perinteiseen kirkkorakennukseen, haluavat innokkaasti kuulla Jeesuksesta.

Kirja: Elävää vettä
veli Yun
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Helmi 2026 13:37

*
Gal 1:10 Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.

Jumalan palvelijan olkoon hänellä Jumalan armosta mikä tahansa palvelutehtävä tulee olla kaikessa Jumalan tahtoa etsivä, eikä hän saa tavoitella ihmisten suosiota, joka yleensä tarkoittaa ihmisten korvasyyhyä, joka on aina Jumalan tahtoa vastaan. Raamattu sanoo, jos uskova ihminen tahtoo olla ihmisille mieliksi, niin hän ei ole enää Herran Jeesuksen palvelija, koska jos hän on ihmisille mieliksi korvasyyhyn mukaan, niin silloin uskova palvelee ihmisiä ihmisten korvasyyhyn mukaan. Kun ja jos haluamme miellyttää ihmisiä korvasyyhyn mukaan, niin silloin emme todellakaan voi olla Herran Jeesuksen palvelijoita, koska Herraa Jeesusta voi palvella vain totuuden rakkaudessa Jumalan tahdon mukaan, ei ihmisen korvasyyhyn mukaan.

Valitettavasti elämme ajassa, jossa yhä useampi uskova sekä uskovien yhteisö pyrkii palvelemaan yhä enenevässä määrin lähimmäisiään ja uskon sisariaan ja veljiään ihmisten korvasyyhyn mukaan ei totuuden rakkauden kautta. Tämä näkyy suurena luopumuksena uskovien keskuudessa. Ihmisinä emme ole toinen toisiamme parempia, mutta meidät on kutsuttu Jumalan armosta uskovina elämään pyhityselämää, jossa ojentaudutaan käytännössä totuuden rakkaudessa Jumalan tahdon mukaan aina siihen saakka mihin olemme saaneet Jumalan armosta uskosta kasvaa.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Maalis 2026 12:51

*
Tuhatvuotinen kuningaskunta Raamatun valossa

Raamattu, Jumalan sana opettaa, että tämän Uuden Liiton ajanjakson jälkeen maan päälle tulee uusi järjestys, tuhatvuotinen kuningaskunta, jossa Herra Jeesus hallitsee Rauhanruhtinaana tuhat vuotta Jerusalemista käsin. Tuhannen vuoden kuningaskunnan jälkeen tulee viimeinen tuomio, jonka jälkeen tulee uusi taivas, uusi maa ja uusi Jerusalem, jossa kaikkien aikojen Raamatun Jumalan pelastamat ihmiset saavat asua iankaikkisesti.

Uskovien keskuudessa on sellaisia erilaisia vääriä käsityksiä ettei Raamattu opettaisi ollenkaan tuhatvuotisesta kuningaskunnasta, ja jotkut sanovat, että elämme jo nyt tuhatvuotisen kuningaskunnan aikaa. Tässä kirjoituksessa tuon esille sen mitä Raamattu opettaa tuhatvuotisesta kuningaskunnasta. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.

Ilmestyskirja ja muutama muu Raamatun kohta kertoo todella selkeästi tuhatvuotisesta kuningaskunnasta, jota tutkitaan tässä seuraavaksi. Lue tarkasti nuo alla olevat Raamatun kohdat, koska ne kertovat tuhatvuotisesta kuningaskunnasta.

Ilm 19:
19 Ja minä näin pedon ja maan kuninkaat ja heidän sotajoukkonsa kokoontuneina sotiaksensa hevosen selässä istuvaa vastaan ja hänen sotajoukkoansa vastaan.
20 Ja peto otettiin kiinni, ja sen kanssa väärä profeetta, joka sen nähden oli tehnyt ihmetekonsa, joilla hän oli eksyttänyt ne, jotka olivat ottaneet pedon merkin, ja ne, jotka olivat sen kuvaa kumartaneet; ne molemmat heitettiin elävältä tuliseen järveen, joka tulikiveä palaa.

2 Tess 2:
8 niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,
9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä

Jooel 3:2 minä kokoan kaikki pakanakansat, vien ne alas Joosafatin laaksoon ja käyn siellä oikeutta niitten kanssa kansani ja perintöosani, Israelin, tähden. Sillä he ovat hajottaneet sen pakanakansain sekaan, ovat jakaneet minun maani

Hes 38:
1 ¶ Minulle tuli tämä Herran sana:
2 "Ihmislapsi, käännä kasvosi kohti Googia Maagogin maassa, Roosin, Mesekin ja Tuubalin ruhtinasta, ja ennusta häntä vastaan
3 ja sano: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä käyn sinun kimppuusi, Goog, sinä Roosin, Mesekin ja Tuubalin ruhtinas.
4 Minä kuljetan sinua, panen koukut sinun leukoihisi ja nostatan sotaan sinut ja kaiken sinun sotaväkesi: hevoset ja ratsumiehet, kaikki pulskasti puettuja, suuren joukon suurine ja pienine kilpineen, miekankantajia kaikki.
5 Persia, Etiopia ja Puut ovat heidän kanssansa, kilvet ja kypärit on heillä kaikilla.
6 Goomer ja kaikki sen sotalaumat, Toogarman heimo pohjan periltä ja kaikki sen sotalaumat-lukuisat kansat ovat sinun kanssasi.
7 Ole valmis, varustaudu, sinä ja kaikki joukkosi, jotka ovat kokoontuneet sinun luoksesi, ja ole sinä varalla heitä varten.
8 Pitkien aikojen perästä sinä saat määräyksen, vuotten lopulla sinun on karattava maahan, joka on tointunut miekan jäljiltä, koottu monien kansain seasta, -mentävä Israelin vuorille, jotka kauan aikaa olivat olleet rauniomaana; se on tuotu pois kansojen seasta, ja he asuvat turvallisina kaikki tyynni.
9 Sinä hyökkäät kuin rajuilma, tulet kuin pilvi, pettääksesi maan, sinä ja kaikki sotalaumasi ja lukuisat kansat, jotka ovat sinun kanssasi.

Hes 39:
1 ¶ "Ja sinä, ihmislapsi, ennusta Googia vastaan ja sano: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä tulen sinun tykösi, Goog, sinä Roosin, Mesekin ja Tuubalin ruhtinas.
2 Minä kuljetan sinua, talutan sinua, nostatan sinut pohjan periltä ja annan sinun hyökätä Israelin vuorille.
3 Mutta minä lyön pois jousesi sinun vasemmasta kädestäsi ja pudotan nuolesi sinun oikeasta kädestäsi.
4 Israelin vuorille sinä olet kaatuva, samoin kaikki sinun sotalaumasi ja kansat, jotka sinun kanssasi ovat: minä annan sinut petolinnuille, kaikille siivekkäille ja metsän eläimille ruuaksi.
5 Kentälle sinä kaadut. Sillä minä olen puhunut, sanoo Herra, Herra.

Jes 65:
19 Minä iloitsen Jerusalemista ja riemuitsen kansastani; eikä siellä enää kuulla itkun ääntä eikä valituksen ääntä.
20 Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen.
21 He rakentavat taloja ja asuvat niissä, he istuttavat viinitarhoja ja syövät niiden hedelmät;
22 he eivät rakenna muitten asua, eivät istuta muitten syödä; sillä niinkuin puitten päivät ovat, niin ovat elinpäivät minun kansassani. Minun valittuni kuluttavat itse kättensä työn.
23 He eivät tee työtä turhaan eivätkä lapsia synnytä äkkikuoleman omiksi, sillä he ovat Herran siunattujen siemen, ja heidän vesansa ovat heidän tykönänsä.
24 Ennenkuin he huutavat, minä vastaan, heidän vielä puhuessaan minä kuulen.
25 Susi ja lammas käyvät yhdessä laitumella, ja leijona syö rehua niinkuin raavas, ja käärmeen ruokana on maan tomu; ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sanoo Herra.

Sak 14:
16 ¶ Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.
17 Ja mitkä maan sukukunnista eivät käy ylös Jerusalemiin kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, niille ei tule sadetta.
18 Ja jos egyptiläisten sukukunta ei käy eikä tule sinne ylös, ei tule sitä heillekään; vaan heitä on kohtaava se vitsaus, millä Herra rankaisee niitä pakanakansoja, jotka eivät tule sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa.

Ilm 20:
1 ¶ Ja minä näin tulevan taivaasta alas enkelin, jolla oli syvyyden avain ja suuret kahleet kädessään.
2 Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi
3 ja heitti hänet syvyyteen ja sulki ja lukitsi sen sinetillä hänen jälkeensä, ettei hän enää kansoja villitsisi, siihen asti kuin ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet; sen jälkeen hänet pitää päästettämän irti vähäksi aikaa.
4 Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
5 Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.
6 Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.
7 Ja kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, päästetään saatana vankeudestaan,
8 ja hän lähtee villitsemään maan neljällä kulmalla olevia kansoja, Googia ja Maagogia, kootakseen heidät sotaan, ja niiden luku on kuin meren hiekka.
9 Ja he nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin ja sen rakastetun kaupungin. Mutta tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät.
10 Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.

Tämän Uuden Liiton aikakauden loppuhetkissä tulee tapahtumaan kansojen hyökkäys Israelia ja Jerusalemia vastaan, josta voidaan käyttää nimityksiä Googin sota, Harmagedon. Pakanakansojen hyökkäys Googin ruhtinaan johdolla tulee päättymään Joosafatin laaksoon, jossa Jumala tuhoaa kaikki Israelia ja Jerusalemia vastaan hyökänneet joukot. Tämä on ensimmäinen Raamatun mainitsema Googin sota (Harmagedon). Googin ruhtinas ei ole antikristus. (Huom! Loppulinkeissä on kaksi perusteellista kirjoitusta, jossa kerrotaan miksi Venäjä on Raamatun mainitsema Googin ruhtinaan Maagog).

Herran Jeesuksen toisessa tulemuksessa (päivää ja hetkeä emme voi tietää) Jeesus tuhoaa ja surmaa antikristuksen. Antikristuksen surmaaminen tarkoittaa, sitä että hänet heitetään elävältä tuliseen järveen, joka tulikiveä palaa.

Ilmestyskirjan 20 luvun mukaan saatana sidotaan tuhanneksi vuodeksi, ettei hän enää kansoja villitsisi (eksyttäisi). Raamattu sanoo, että Jumalalle tuhat vuotta on kuin yksi päivä ja yksi päivä tuhat vuotta. Mutta, tämä Ilmestyskirjan 20 luvun tuhat vuotta on kirjaimellisesti tuhat vuotta, jossa saatana on sidottuna ja tämä tapahtuu Uuden Liiton aikakauden jälkeen tuhatvuotisessa kuningaskunnassa.

Tätä tapahtumaa, missä saatana sidotaan tuhanneksi vuodeksi ettei hän eksyttäisi kansoja ei ole vielä tapahtunut. Syntiinlankeemuksen jälkeen aina tähän päivään asti ja siihen hetkeen kun saatana tullaan sitomaan tuhanneksi vuodeksi ei ole ollut yhtäkään sellaista päivää ihmiskunnan historiassa ettei saatana olisi eksyttänyt ja vaikuttanut ihmisissä syntiä. Tämän takia emme ole nyt tässä nykyhetkessä vielä tuhatvuotisessa kuningaskunnassa.

Tämä tarkoittaa sitä, että emme ole vielä nyt tässä nykyhetkessä tuhatvuotisessa kuningaskunnassa, eikä historiassakaan ole ollut tuhannen vuoden aikakautta, missä saatana olisi ollut sidottuna tuhat vuotta.

Jotkut sanovat, että Ilmestyskirjan 20 luvun tuhat vuotta on vain kielikuvaa, mutta ei se ole kielikuvaa, vaan konkreettinen tuhannen vuoden ajanjakso. Tämän Ilmestyskirjan 20 luku todistaa todella selkeästi.

Tämän tuhannen vuoden kuningaskunnan ajan päätyttyä saatana päästetään vähäksi aikaa irti ja hän lähtee villitsemään pakanakansojen tähteitä, jotka olivat jääneet jäljelle Uuden Liiton aikakauden lopussa. Tämä on Raamatun mainitsema toinen Googin sota (Harmagedon). Raamattu kertoo siis kahdesta eri aikakaudessa tapahtuvasta Googin sodasta, josta ensimmäinen on tämän Uuden Liiton aikakauden lopussa ja toinen tuhatvuotisen kuningaskunnan aikakauden jälkeen.

Tuhatvuotiseen kuningaskuntaan pääsevät mukaan kaikki Jumalan kaikkina aikoina pelastamat ihmiset. Herran Jeesuksen toisessa tulemuksessa kaikkien aikojen Jumalassa kuolleet nousevat ylös ensin (ensimmäinen ylösnousemus) ja sitten maan päällä oleva ylöstemmattava seurakunta temmataan yhdessä heidän kanssaan Herraa Jeesusta vastaan. Tuhatvuotisen kuningaskunnan aikakauden jälkeen on viimeinen tuomio, joka on toinen ylösnousemus, jumalattomien tuomion ylösnousemus, jossa heidät tuomitaan iankaikkiseen kadotukseen tekojensa mukaan.

Kaikkien aikojen Jumalan pelastamat ihmiset elävät yhdessä Jeesuksen kanssa ja hallitsevat Jeesuksen kanssa tuhat vuotta pakanakansojen tähteitä.

Sakarjan kirjan 14 luku kertoo pakanakansojen tähteistä, jotka tulevat tuhatvuotisessa kuningaskunnassa kumartaen rukoilemaan Herraa ja viettämään lehtimajanjuhlaa. Tuhatvuotisessa kuningaskunnassa ei vietetä enää vanhan liiton lehtimajanjuhlaa, vaan Herran Jeesuksen kunniaksi lehtimajanjuhlaa, koska Jeesuksen veren ja pelastuksen kautta on tullut iankaikkinen syntien sovitus ja vapautus sekä pelastus. Tuhatvuotisessa kuningaskunnassa ei ole minkäänlaisia uhreja, ei vanhan liiton uhreja ei muitakaan uhreja. (Huom! Loppulinkeissä on muutama kirjoitus, missä tuodaan esille ettei tuhtavuotisessa kuningaskunnassa enää uhrata eläimiä vanhan liiton eikä minkään muunkaan perusteella).

Sellaista aikakautta ei ole ollut vielä milloinkaan, jossa kaikkien kansojen pitää tulla viettämään lehtimajanjuhlaa Jerusalemiin, mutta tämä tulee tapahtumaan tuhatvuotisessa kuningaskunnassa.

Jesajan kirjan 65 luku kertoo tuhatvuotisen kuningaskunnan ajasta, jossa nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen. Nämä synnintekijät ovat pakanakansojen tähteistä, koska kaikkien aikojen Jumalan pelastamat ihmiset ovat saaneet Jeesuksen toisessa tulemuksessa kirkastetun ruumiin, jossa he eivät voi enää kuolla, eikä tehdä syntiä.

Tuhatvuotinen kuningaskunta ei voi olla nyt nykyhetkessä eikä milloinkaan muulloin ihmiskunnan historiassa, koska tuhatvuotisessa kuningaskunnassa pakanakansojen tähteistä jäljelle jääneet ihmiset kuolevat vasta satavuotiaina syntiensä tähden.

Jesajan kirjan luku 65 kertoo kuinka susi ja lammas käyvä yhdessä laitumella ja leijona syö rehua. Tällaista ei ole tapahtunut vielä missään historian vaiheessa luontoympäristössä, että sudet ja lampaat laiduntaisivat yhdessä tai että leijona syö rehua. Nuo tapahtuvat kuitenkin tuhatvuotisessa kuningaskunnassa.

Jesajan kirjan luku 65 sanoo ettei missään Herran pyhällä vuorella tehdä pahaa eikä vahinkoa, joka tarkoittaa Jerusalemia vuorineen tuhatvuotisessa kuningaskunnassa. Minun mielestäni Raamatun kokonaisopetuksen valossa Israelin maassa ja Jerusalemin alueella asuu vain Jumalan pelastamat ihmiset, ja siksi siellä ei tehdä pahaa ja vahinkoa. Mutta, muualla tuhatvuotisessa kuningaskunnassa pakanakansojen tähteet, jotka asuvat muualla kuin Israelin maalla ja Jerusalemissa tekevät syntiä muualla, mutta ei Jumalan pyhällä vuorella (Israelissa ja Jerusalemissa).

1 Moos 15:18 Sinä päivänä Herra teki Abramin kanssa liiton, sanoen: "Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan, Egyptin virrasta aina suureen virtaan, Eufrat-virtaan saakka:

1 Moos 26:
3 Oleskele muukalaisena tässä maassa, ja minä olen sinun kanssasi ja siunaan sinua. Sillä sinulle ja sinun jälkeläisillesi minä annan kaikki nämä maat ja pidän valan, jonka minä olen vannonut sinun isällesi Aabrahamille.
4 Ja minä teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin taivaan tähdet ja annan jälkeläisillesi kaikki nämä maat, ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä,

1 Moos 35:
11 Ja Jumala sanoi hänelle: "Minä olen Jumala, Kaikkivaltias; ole hedelmällinen ja lisäänny. Kansa, suuri kansojen joukko on sinusta tuleva, ja kuninkaita lähtee sinun kupeistasi.
12 Ja maan, jonka minä olen antanut Aabrahamille ja Iisakille, minä annan sinulle; myöskin sinun jälkeläisillesi minä annan sen maan."

Room 11:24 Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!

Raamattu sanoo, että Herra Jumala Kaikkivaltias on luvannut Israelin maa-alueen Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin jälkeläisille. Raamattu opettaa, että pakanat saavat pelastuksen uskon kautta Herraan Jeesukseen, jossa heidät oksastetaan Jaloon Öljypuuhun (Messias Jeesukseen) ja Uuden Liiton Jumalan Israelin seurakuntaan. Kaikkien aikojen Jumalan pelastamat ihmiset kuuluvat Jumalan Israelin seurakuntaan ja he kaikki saavat asua tuhat vuotta kirkastuneissa ruumiissa tuhatvuotisen valtakunnan Jerusalemissa, Israelin maalla.

Tämän tähden tuhatvuotisessa kuningaskunnassa ei kukaan tee pahaa ja vahinkoa Jumalan pyhällä vuorella (Jerusalem - Israelin maa), koska siellä asuvat vain Jumalan pelastamat ihmiset ja pakanakansojen tähteet saavat vain kerran vuodessa tulla Jerusalemiin viettämään lehtimajanjuhlaa, mutta he eivät asu siellä, koska Jumala on luvannut sen niille, jotka ovat vastaanottaneet tässä maailmassa Jumalan valmistaman pelastuksen.

Jesajan kirjan 65 luku kertoo kuinka nuorin kuolee vasta satavuotiaana syntiensä tähden ja tämä tarkoittaa tuhatvuotisen kuningaskunnan aikaa. Nämä synnintekijät ovat pakanakansojen tähteistä, ei Jumalan pelastamista ihmisistä. Sitä voiko pakanakansojen tähteistä koostuvat ihmiset pelastua tuhatvuotisen kuningaskunnan aikana Raamattu ei kerro, joten me emme tiedä siitä mitään, eikä ole hyvä arvuutella asioita, joita emme voi tietää.

Saamme iloita ja kiittää Isä Jumalaa, Herran Jeesuksen verestä ja sovitustyöstä, jonka kautta saamme Jumalan armosta pelastuksen, kun olemme katuen tunnustaneet syntimme ja uskoneet Herraan Jeesukseen.

-PP-

https://www.kotipetripaavola.com/tuhatvuotinenkuningaskuntaraamatunvalossa.html?fbclid=IwY2xjawQSPFVleHRuA2FlbQIxMQBicmlkETBMb3hBOXFFbmpQZXlmV3U1c3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHjDBW73am_VeVhNPEtltNvqL-kaViRk4yKtbaTY8zGPjkDmjSZLXUKpAt1O__aem_EeN5g6wthjiMMn5PnAxR7A
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Maalis 2026 13:22

*
En kannattanut Iranin hirmuhallintoa, enkä kannata minkäänlaista ihmisten sortamista, vainoamista ja tappamista, en Iranin tai kenenkään muun toimesta. Somessa ja muualla monet uskovat iloitsevat kun USA ja Israel iski Iraniin ja tappoi sen johtoa, mutta siinä samassa kuoli myös siviileitä naisia ja lapsia. Uskovana siunaan Israelia, jolla tarkoitan heidän pelastumisensa puolesta rukoilemista, mutta kenenkään sotatoimia ja tappamista en voi siunata Herran Jeesuksen opetuslapsena. Jumala sanoo sanassaan (Hes 33:11) ettei jumalattoman (rasha- paha, jumalaton) kuolema ole Jumalalle mieluista, vaan että jumalaton kääntyisi tieltänsä ja eläisi (pelastuisi). Meidän Herran Jeesuksen opetuslasten "sota-ase" syntiä vastaan on pelastuksen evankeliumi Herrasta Jeesuksessa. Raamattu sanoo, ettei meillä Jumalan lapsilla ole taistelu lihaa ja verta vastaan (ihmisiä), vaan pahuuden henkiolentoja vastaan (ja syntiä vastaan).

En kannata Islamin uskoa, mutta en myöskään kannata Islaminuskoisten tappamista, koska he ovat lähimmäisiäni, joille tulisi kertoa pelastuksen evankeliumia. Miten ajattelet tai luulet haluaako Jumala ihmisiä pommitettavan ohjuksilla vai rakkauden evankeliumin julistamista Herrasta Jeesuksesta? Tässä on vain yksi oikea vastaus.

Herra Jeesus sanoi (Luuk 18:8) löytäneekö Hän uskoa (pistis - uskoa, pitää totena, varmuus, uskollisuus) maan päältä kun Hän tulee. Nyt monet uskovat iloitsevat iskuista Iraniin, mutta he ovat joko unohtaneet tai eivät ymmärrä, ettei jumalattoman (pahan) kuolema ole Jumalalle mieluista, vaan että hän pelastuisi uskon kautta Herraan Jeesukseen. Luopumus totuudesta on johtamassa monia uskovia koko ajan yhä pimeämpään synnin yöhön. Israelia siunaan sydämessäni rukoillen heidän pelastumisensa puolesta, mutta tappamista ja sotatoimia en siunaa. Löytäneekö Herra Jeesus uskoa maan päältä, kun Hän tulee takaisin?

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Maalis 2026 10:16

*
PROFETIA ELAMISTA JA NYKYINEN IRANIN TILANNE: VÄÄRÄ TULKINTA EKSYTTÄÄ VALHERAUHAAN USKOMISEEN

Profeetta Jeremia 49:34-39 käsittelee profetiaa silloisen Elamin kohtalosta. Elam tunnetaan sittemin yhtenä nykyisen Iranin alueen provinssina.

Elam oli muinaisiranilainen alue ja valtio nykyisessä Iranin Khūzestānissa. Khūzestān (aiemmin myös Arabistan) on yksi Iranin 31 provinssista. Se sijaitsee Persianlahden pohjukassa Irakin vastaisella rajalla. Sen pääkaupunki on Ahvāz.

Elam oli muinainen sivilisaation keskus, noin 300 kilometriä Babylonista itään, nykyisen Iranin lounaisosassa. Assyrialaiset valloittivat sen Assurbanapalin johdolla noin vuonna 640 eaa., mutta se sai itsenäisyytensä takaisin Assyrian kukistuttua. Se yhdisti voimansa Nabopolassarin kanssa tuhotakseen Niniven vuonna 612 eaa. Babylonian kronikka näyttää viittaavan Nebukadnessarin ja Elamin väliseen konfliktiin vuosina 596–594. Vuonna 539 elamilaiset auttoivat kukistamaan Babylonian valtakunnan. 700-luvulla elamilaiset ja meedialaiset asuttivat aluetta, josta myöhemmin tuli Persia ja joka on nykyinen Iran.

TEKSTI:
Jer. 49:35-39

"Näin sanoo HERRA (יהוה) Sebaot:
Katso, minä murran Eelamin jousen, heidän väkevyytensä parhaimmat.

Ja minä tuotan Eelamia vastaan neljä tuulta taivaan neljältä ääreltä ja hajotan heidät kaikkiin näihin tuuliin;
eikä ole oleva kansaa, johon ei tulisi Eelamin karkoitettuja.

Ja minä saatan Eelamin kauhistumaan vihollistensa edessä,
niiden edessä, jotka etsivät heidän henkeänsä, ja minä annan onnettomuuden kohdata heitä, vihani hehkun, sanoo Herra,
ja minä lähetän heidän jälkeensä miekan,
kunnes minä heidät lopetan.
Ja minä asetan valtaistuimeni Eelamiin
ja hävitän sieltä kuninkaan ja ruhtinaat, sanoo Herra.

Mutta aikojen lopulla minä käännän Eelamin kohtalon,
sanoo Herra."

אֲשֶׁ֨ר הָיָ֧ה דְבַר־ יְהוָ֛ה אֶל־ יִרְמְיָ֥הוּ הַנָּבִ֖יא אֶל־ עֵילָ֑ם בְּרֵאשִׁ֗ית מַלְכ֛וּת צִדְקִיָּ֥ה מֶֽלֶךְ־ יְהוּדָ֖ה לֵאמֹֽר׃
כֹּ֤ה אָמַר֙ יְהוָ֣ה צְבָא֔וֹת הִנְנִ֥י שֹׁבֵ֖ר אֶת־ קֶ֣שֶׁת עֵילָ֑ם רֵאשִׁ֖ית גְּבוּרָתָֽם׃
וְהֵבֵאתִ֨י אֶל־ עֵילָ֜ם אַרְבַּ֣ע רוּח֗וֹת מֵֽאַרְבַּע֙ קְצ֣וֹת הַשָּׁמַ֔יִם וְזֵ֣רִתִ֔ים לְכֹ֖ל הָרֻח֣וֹת הָאֵ֑לֶּה וְלֹֽא־ יִהְיֶ֣ה הַגּ֔וֹי אֲשֶׁ֛ר לֹֽא־ יָב֥וֹא שָׁ֖ם נִדְּחֵ֥י[עולם] עֵילָֽם׃
וְהַחְתַּתִּ֣י אֶת־ עֵ֠ילָם לִפְנֵ֨י אֹיְבֵיהֶ֜ם וְלִפְנֵ֣י׀ מְבַקְשֵׁ֣י נַפְשָׁ֗ם וְהֵבֵאתִ֨י עֲלֵיהֶ֧ם׀ רָעָ֛ה אֶת־ חֲר֥וֹן אַפִּ֖י נְאֻם־ יְהוָ֑ה וְשִׁלַּחְתִּ֤י אַֽחֲרֵיהֶם֙ אֶת־ הַחֶ֔רֶב עַ֥ד כַּלּוֹתִ֖י אוֹתָֽם׃
וְשַׂמְתִּ֥י כִסְאִ֖י בְּעֵילָ֑ם וְהַאֲבַדְתִּ֥י מִשָּׁ֛ם מֶ֥לֶךְ וְשָׂרִ֖ים נְאֻם־ יְהוָֽה׃
וְהָיָ֣ה׀ בְּאַחֲרִ֣ית הַיָּמִ֗ים [אשוב] אָשִׁ֛יב אֶת־ [שבית] שְׁב֥וּת עֵילָ֖ם נְאֻם־ יְהוָֽה׃ ס

KOMMENTTI:

Vaikka profeetallisesti Elamin kohdalle annettu ilmoitus, liittyen lopun aikoihin (aikojen lopulla >בְּאַחֲרִ֣ית הַיָּמִ֗ים) nähtäsiinkin Iranin islamistisen diktatuurihallinnon kukistumisena ja Iranin vapautumisena sen vallasta (minä (HERRA) käännän Elamin > אָשִׁיב עֵילָם), tulisi kuitenkin olla tämän mainitun profetian liittäminen nyt tapahtuvaan USA:n hyökkäykseen Irania kohtaan maltillinen.

Jer.49:35-38 puhuu silloisen Elamin kukistumisesta. Tätä tekstiä ei suoraan voida liittää tähän aikaan. Esim. "Ja minä asetan valtaistuimeni Eelamiin", ei tarkoita USA:n kautta nykyiseen Iraniin asetettua uutta länsimielistä/demokraattista hallitusta. Profetia on jo täyttynyt muinaisen Elamin tuhoutumisessa.

Edelleen Kyyros Suuri (persialainen hallitsija) ei ole profeetallinen kuva Donald Trumpista, johon "Ja minä asetan valtaistuimeni Eelamiin", sen historiallisessa täyttymyksessä osoittaa. Kyyroksen asema oli sen historiallisessa kontekstissa Jumalan asettamaa, jotta pakkosiirtolaisuudessa olleet Israelin heimot voisivat aloittaa temppelin ja Jerusalemin jälleenrakentamisen. Helposti tämä liitetään nyt Donald Trumpiin. Hän kukistaisi Iranin vallan, ja antaisi oikeuden rakentaa kolmannen temppelin Jerusalemiin, kuten persialainen kuningas Kyyros teki aikanaan.

Elamin kohtalon kääntymistä ei myöskään voida liittää "messiaanisen" ajan alkamiseen. Messiaaninen aika alkaa vasta Googin ja Magogin sodan päättyessä.

On selvää, että kansakuntien tuomiot toimivat myös kylvön ja niiton lainalaisuuden kautta. Iranin totalitaristisen islamistisen hallinnon kukistuminen olisi yksi näistä. Mutta se on myös tie valherauhaan.

Silti Persia mainitaan yhä Googin ja Magogin joukoissa. Hes.38:1-6 teksti.

Hes. 38:5
Persia, Etiopia ja Puut ovat heidän (Goog ja Magog) kanssansa, kilvet ja kypärit on heillä kaikilla.

פָּרַ֛ס כּ֥וּשׁ וּפ֖וּט אִתָּ֑ם כֻּלָּ֖ם מָגֵ֥ן וְכוֹבָֽע׃

Täten nyt nähtävät tapahtumat eivät ole lopullinen profeetallinen täyttymys Elamin kääntymisestä, jos liitämme sen kuvaamaan nykyistä Irania. Persia (eli nykyinen Iran) kun mainitaan yhä voimassa olevana ja Israelia vihaavana sotajoukkona, Googin ja Magogin sodassa.

Täten nyt nähtävät tapahtumat ovat prosessia joka edeltää isompia Raamatun profetioiden tapahtumia. Silti, ne eivät ole "messiaan" tulemuksen aika, tai Israelin lopullisen pelastumisena aika. Iran ei myöskään tuhoudu kokonaisuudessaan, vaan sen lopullinen tuho tapahtuu vasta Googin ja Magogin sodan aikana.

Siksi nyt nähtävät tapahtumat, liittyvät valherauhan syntymiseen, jota profeetta Hesekiel kuvaa:

Hes. 38:11
ja sanot: Minä hyökkään suojattomaan maahan, karkaan rauhallisten ihmisten kimppuun (Israel), jotka asuvat turvallisina -asuvat muuria vailla kaikki tyynni, ja joilla ei ole salpoja, ei ovia.

וְאָמַרְתָּ֗ אֶֽעֱלֶה֙ עַל־ אֶ֣רֶץ פְּרָז֔וֹת אָבוֹא֙ הַשֹּׁ֣קְטִ֔ים יֹשְׁבֵ֖י לָבֶ֑טַח כֻּלָּ֗ם יֹֽשְׁבִים֙ בְּאֵ֣ין חוֹמָ֔ה וּבְרִ֥יחַ וּדְלָתַ֖יִם אֵ֥ין לָהֶֽם׃

Tässä kuvattu tila merkitsee väärää valherauhaa - asuu turvallisena, muuria vailla, ja joilla ei ole salpoja/lukkoja, eikä ovia. Tähän tilaan tapahtuu Googin ja Magogin sota, jossa Persia (Iran) on osallisena.

Kannatan tarkkaa Raamatun profeetallisten ilmoitusten tutkimista. Jos johdamme vääriä tulkintoja VT:n profeetoista, voimme olla tukemassa valherauhan sekä väärän "messiaanisuuden" ajatuksia.

P.K

Image
vaisuliini

Edellinen

Paluu Raamattupalsta