Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Tammi 2026 19:39

*
Jeesus pilvipatsaana ja tulipatsaana

Olemme nähneet nyt aikaisemmin kuinka Jeesus oli Hän, joka oli Israelin kanssa erämaassa, kulkien ja johdattaen heitä vanhan liiton aikana. Otan vielä lisää tästä Raamatun sanan todistusta:

2 Moos 13:
20 Ja he lähtivät liikkeelle Sukkotista ja leiriytyivät Eetamiin, erämaan reunaan.
21 Ja Herra (יהוה‎ JHVH) kulki heidän edellänsä, päivällä pilvenpatsaassa johdattaaksensa heitä tietä myöten ja yöllä tulenpatsaassa valaistaksensa heidän kulkunsa, niin että he voivat vaeltaa sekä päivällä että yöllä.
22 Pilvenpatsas ei poistunut päivällä eikä tulenpatsas yöllä kansan edestä.

2 Moos 14:
18 Ja egyptiläiset tulevat tietämään, että minä olen Herra (יהוה‎ JHVH), kun minä näytän kunniani tuhoamalla faraon, hänen sotavaununsa ja ratsumiehensä."
19 Niin Jumalan enkeli (malak), joka oli kulkenut Israelin joukon edellä, siirtyi kulkemaan heidän takanansa; ja pilvenpatsas siirtyi heidän edeltänsä ja asettui heidän taaksensa

Raamattu sanoo 2 Moos 13:20-22 kohdassa Herran (יהוה‎ JHVH) kulkeneen israelilaisten edellä päivällä pilvenpatsaassa johdattaaksensa heitä tiellä (Jeesus on tie, totuus ja elämä) ja yöllä tulipatsaassa valaistaksensa heidän kulkunsa. Raamattu sanoo 2 Moos 14:18,19 kohdassa, että Jumalan Lähettiläs (malak), joka oli Jeesus oli kulkenut Israelin joukon edellä, siirtyi nyt kulkemaan heidän taaksensa ja pilvenpatsas siirtyi heidän edeltään ja asettui heidän taaksensa, koska Herra (Jeesus) tuhosi Israelia takaa ajavan Faaraon joukkoineen hukuttamalla heidät mereen.

Raamattu sanoo (2 Moos 13:21), että Herra oli se, joka oli pilvipatsaana ja tulipatsaana johdattamassa Israelin kansaa ja koska Raamattu sanoo (2 Moos 14:19) Herran Lähettilään (malak) olevan se pilvipatsas, niin se tarkoittaa sitä, että Jeesus oli Herra, joka johdatti heitä pilvenpatsaassa ja tulipatsaassa, koska se oli Herra, joka heitä johdatti pilvi- ja tulipatsaassa. Jeesus on ja oli Isän lähettämä Lähettiläs (malak), joka johdatti Israelin kansaa erämaassa.

Ilm 1:
5 ja Jeesukselta Kristukselta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä
6 ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti! Amen.
7 Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen.

Ilm 1:5 ja Jeesukselta Kristukselta joka on uskollinen todistaja. *esikoisena kuolleista noussut* ja maan kuningasten hallitsija. Hänelle joka °on meitä rakastanut ja pessyt° meidät synneistämme verellään (Toivo Koilo Uusi Testamentti) - alkutekstin mukainen käännös

Ilm 5:
9 ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista
10 ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä".

Ilm 12:
10 Ja minä kuulin suuren äänen taivaassa sanovan: "Nyt on tullut pelastus ja voima ja meidän Jumalamme valtakunta ja hänen Voideltunsa valta, sillä meidän veljiemme syyttäjä, joka yöt ja päivät syytti heitä meidän Jumalamme edessä, on heitetty ulos.
11 Ja he ovat voittaneet hänet Karitsan veren kautta ja todistuksensa sanan kautta, eivätkä ole henkeänsä rakastaneet, vaan olleet alttiit kuolemaan asti.

Raamatun sanan opetuksen mukaan Herra Jeesus rakastaa meitä ja on rakkautensa todisteeksi kuollut meidän syntiemme tähden ja Hän on pessyt ja puhdistanut syntimme verensä kautta, kun olemme tunnustaneet syntimme, ja haluamme tehdä parannusta (katuen tunnustaa syntinsä) sekä uskoa Herraan Jeesukseen. Herra Jeesus on ostanut verellänsä Häneen uskovat ihmiset ja tehnyt heidät Jumalalle kuningaskunnaksi ja papeiksi. Herran Jeesuksen veren kautta ja todistuksen sanan kautta voitetaan saatana, veljiemme syyttäjä. Herran Jeesuksen rakkauden ja veren (syntien sovitus) kautta Hän vapauttaa meidät synnin ja saatanan orjuudesta palvelemaan elävää Jumalaa.

Raamatun opetus Herran Jeesuksen verestä on laaja-alainen sekä näemme sen kuinka Herran Jeesuksen veri on koko uskonelämän perusta. Jumalan luoma ja säätämä ihmisen elimistön verenkierto on kuin esikuvaa Herran Jeesuksen sovitusverestä. Elimistössä verenkiertojärjestelmässä sydän pumppaa verta toimittaen happea, ravinteita ja rakennusaineita kudoksiin ja soluihin. Herran Jeesuksen sovitusveri tuo syntien anteeksiantamuksen sekä sen kautta antaa perustan uskonelämän kasvulle ja pyhityselämälle. Verenkierto kuljettaa aineenvaihdunnan tuottaman hiilidioksidin ja kuona-aineet sekä muut haitta- ja jäteaineet soluista pois. Kun ihminen saa syntinsä anteeksi uskon kautta Herran Jeesuksen vereen, niin Jeesuksen veri puhdistaa Häneen uskovan synneistä ja synnin teoista. Uskovasta ei toki tule täydellistä tässä ajassa, mutta Jumalan armosta hän saa kasvaa uskossa Herran Jeesuksen sovitusveren puhdistuksen suojassa. Raamattu puhuu todella paljon Herran Jeesuksen syntiuhrista, kuolemasta, sovituksesta sekä verestä ja kaikki uskossa vaikuttavat asiat tapahtuvat Herran Jeesuksen sovitusveren ansiosta ja tämä meidän tulisi aina ymmärtää ja muistaa sekä pitää sitä runsaasti esillä.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Tammi 2026 11:50

*
JUMALAN PYHÄ VIHA JA ARMO

Monille armon puhuminen on kuin punainen vaate. Heille tulee hätä. He luulevat, että armon varjolla opetetaan, että Jumala katsoo läpi sormien syntiä.

Se ei tarkoita sitä. Jumalan ei tarvinnut luopua pyhyydestään osoittaessaan armoa.

Golgata osoittaa tämän. Golgatalla näemme yhtäaikaa toiminnassa Jumalan pyhän vihan ja armon. Jumalan viha siellä kohdistuu meidän tähtemme synniksi tehtyyn Jumalan Poikaan. "Hänet, joka ei synnistä mitään tiennyt, Jumala meidän tähtemme teki synniksi" 2.Kor. 5:21 alkuosa.

Tämän tähden Jumalan armo on Golgatalla tullut meidän osaksemme; "jotta me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi" 2.Kor. 5:21b.
Tämän kaiken saamme ottaa uskon kautta vastaan.

Meidät on Jumala armosta julistanut vanhurskaaksi, pyhäksi ja puhtaaksi ilman omaa ansiota.

Uskotko tämän?

Hannu Enbuska
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Tammi 2026 13:39

*
Kansankristillisyyden harha

Ehkä yksi aikamme vaarallisimmista hengellisistä harhoista on ajatus, että kirkollinen kaste itsessään tekisi ihmisestä taivaskelpoisen. Tämä käsitys elää sitkeästi erityisesti perinteisesti kristillisissä maissa, kuten Suomessa, joissa kristinuskosta on tullut monille kulttuurinen perinne eikä elävä usko.

Toinen vakava itsepetos on luulla, että pelkkä uskontunnustuksen toistaminen sunnuntaisin olisi pelastava teko. Sanojen mekaaninen hokeminen ilman sydämen uskoa ei pelasta ketään. Kristinusko ei ole mantra, rituaali eikä tapa, vaan sydämen kääntymistä Jumalan puoleen.

Jeesus ei jättänyt asiasta epäselvyyttä:

'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana,
(Matt. 15:8)

“Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.” (Joh. 3:3)

Tämä ei ole mielipide, vaan Jeesuksen oma sana. Kukaan ei pääse Jumalan valtakuntaan pelkän kirkollisen jäsenyyden, kastekirjan merkinnän tai uskonnollisen rutiinin perusteella. Ilman uudestisyntymistä ihminen on hengellisesti kuollut, vaikka hän olisi ulkoisesti uskonnollinen.

Tarkoitukseni ei ole hyökätä mitään kirkkokuntaa vastaan, vaan ravistella vaarallista valheellista turvallisuutta. On totta, että kirkon virallinen opetus ei sano kaikkien kastettujen automaattisesti pelastuvan. Silti liian moni elää sen varassa, että “olen kastettu, joten kaikki on hyvin”.

Raamattu opettaa, että ihminen pelastuu yksin armosta, yksin uskon kautta, yksin Kristuksen tähden. Tämä usko ei ole perittyä eikä automaattista – se on henkilökohtainen. Jokainen ihminen on kutsuttu tekemään parannus ja turvaamaan elämänsä Jeesukseen Kristukseen.

Siksi tämä asia on sanottava ääneen: ilman elävää uskoa Kristukseen ihminen ei pelastu. Kaste ja uskontunnustus ovat arvokkaita ja oikeita vain silloin, kun ne kumpuavat todellisesta uskosta. Muuten ne jäävät tyhjiksi muodoiksi, jotka eivät kanna ketään taivaaseen.

J.V.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Helmi 2026 17:40

*
JUMALAN KUUNTELEMINEN

Useimmat uskovat eivät kuuntele Jumalaa. He menevät hänen tykönsä vain puhumaan. Raamattu kuitenkin opettaa, että jokainen Jumalan käyttämä henkilö oppi viipymään hänen läsnäolossaan, kunnes kuuli hänen puhuvan.

Raamattu sanoo selvästi, että Herra tahtoo puhua jokaiselle meistä: ”Ja sinun korvasi kuulevat takaasi tämän sanan, milloin poikkeatte oikealle tai vasemmalle: ’Tässä on tie, sitä käykää’ ”(Jes. 30:21).

Kuulin pienestä tytöstä, joka kärsi leukemiasta ja kamppaili kuoleman ajatuksen kanssa. Eräänä aamuna, kun äiti tuli hänen huoneeseensa, tyttö hehkui onnellisuutta. ”Mitä sinulle on tapahtunut?” äiti kysyi.

Pieni tyttö vastasi: ”Enkeli tuli minun luokseni ja sanoi, että olisin lähdössä matkalle. Jumala tuli ja otti minua kädestä vieden minut kauniin puutarhan läpi. Hän kertoi minulle: ”Sinä tulet tänne huomenna olemaan minun kanssani”.

Jumala puhui tälle pienelle lapselle ja otti kaiken tuskan ja pelon pois hänen sydämestään. Seuraavana päivänä, kun hän lähti aivan rauhallisena olemaan Jumalan kanssa.

Saatko sinä ohjeita Jeesukselta, kun olet hänen läheisyydessään? Kertooko hän sinulle, mitä sinun pitäisi tehdä ja koska ja miten? Jotkut uskovat eivät usko Jumalan tekevän niin, mutta Jeesus sanoo: ”Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua” (Joh.10:27).

Koetuksessa ollessasi mene yksin Jeesuksen luo ja rukoile: ”Herra, sinä olet ainoa, joka voit auttaa minua. Vain sinä tiedät, miten pääsen tästä läpi. Niinpä pysyn tässä, kunnes kerrot, mitä minun tulee tehdä.”

Tällainen rukous miellyttää Jumalaa. Se merkitsee kaiken toiminnan pysähtymistä. Vain silloin kuulet hänen puhuvan selvästi sydämellesi: ”Sinun pitää selvittää asiat tämän henkilön kanssa.” tai ”Odota seuraavaan viikkoon. Älä kiirehdi. Istu vain läsnäolossani ja luota minuun”. Hän kyllä antaa sinulle selvät ohjeet.

by David Wilkerson | March 29, 2012
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Helmi 2026 12:43

*
JEESUS EI HYLKÄÄ, VAIKKA EMME KAIKKEA VIELÄ YMMÄRTÄISI

Joh.16:12 "Minulla on vielä paljon sanottavaa teille, mutta te ette voi nyt sitä kantaa."

Uskovien yhteys ei tulisi riippua siitä, kuinka olemme kasvaneet Jumalan Sanan ymmärtämisessä, sillä jokainen meistä on tässä kasvuprosessissa. Hengen yhteys perustuu Jumalan evankeliumin tuntemiseen, ja Herran Jeesuksen tunnustamiseen. Uudestisyntyneet Jumalan lapset elävät Hengen yhteydessä, vaikka he ovatkin erilaisessa kasvuvaiheessa.

Jeesus tiesi, että oli paljon asioita joita opetuslapset eivät voineet vielä ymmärtää. Tämä kuitenkaan ei merkinnyt sitä, että Jeesus olisi hyljännyt opetuslapsensa - vaan että Hän rakkaudessa ja armossa kasvatti heitä, niin syvempään Jumalan tuntemiseen kuin siitä syntyvään uskon kuuliaisuuteen.

Ehkä meidänkin tulisi ymmärtää toisiamme, ja rakastaa toisiamme Kristuksessa - riippuen siitä, kuinka paljon "me-itse" kuvittelemme tietävämme, ja kuinka paljon me vaadimme muita ymmärtämään kaiken. Ylpeys tuhoaa yhteyden - ja näsäviisaus synnyttää riitaa. Armo jaksaa kulkea toisen rinnalla, ja on kärsivällinen toista kohtaan. Jeesus kehoittikin meitä rakastamaan toisiamme - Hengen yhteyden ylläpitämiseksi.

P.K
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Helmi 2026 17:51

*
Mannaa David Wilkersonilta:

"Heti kun opetuslapset kuulivat kasteesta Pyhän Hengen voimaan, he kysyivät: ”Herra, tälläkö ajalla sinä jälleen rakennat Israelille valtakunnan?” (Apt.1:6). Jeesuksen vastaus ei jättänyt mitään epäselväksi: ”Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut” (Apt.1:7).

Pysähdy miettimään, mitä opetuslasten kysymys merkitsi: ”Herra, tarkoitatko, että aloitat Israelin valtakunnan rakentamisen tuosta paikasta ja meistä? Tuleeko meistä niitä, jotka puhdistavat maan, perustavat valtakunnan ja näkevät sinun paluusi?”

Tiedämme, että Jeesuksen täytyi hillitä näiden miesten johtamisen ja vallan himoa. Aistin heidän kysymyksessään kuitenkin jotakin muutakin, joka on enemmän kuin vain aseman ja vallan halua. Heidän kysymyksensä kertoo inhimillisestä tarpeesta olla osallisena jossakin suuressa, lopullisessa tapahtumassa. Se on tarve olla tärkeä, olla oikeita ihmisiä oikeaan aikaan.

Sydämessään opetuslapset kenties sanoivat: ”Herra, mikä on meidän paikkamme profeetallisessa aikataulussasi? On niin innostavaa tietää, että olemme yhden armotalouskauden lopussa ja uusi päivä sarastaa. Miten jännittävää olisikaan, jos nyt kertoisit, että me saamme elää ja julistaa sellaisena aikana ja että käytät meitä saattaaksesi kaiken päätökseen..”

Tämä sama tarve olla mukana ennustetuissa tapahtumissa on jossakin määrin meissä kaikissa. Jeesuksen vastaus siihen oli suorasukainen: ”Ei ole teidän asianne tietää aikoja ja hetkiä”. Hän sanoo: ”Olennaista ei ole se, onko teille annettu jokin merkittävä asema tulevissa tapahtumissa. Olennaista on, että olette minun todistajiani tämän nykyisen sukukunnan keskellä.

Meidän tehtävämme on kyllä saarnata Hänen tuloaan ja varoittaa Hänen tuomioistaan. Ennen kaikkea meidän tulee kuitenkin olla täynnä Pyhää Henkeä ja olla Hänen todistajiaan.

David Wilkerson
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Helmi 2026 13:14

*
MILTÄ SINUSTA TUNTUU?

Monet uskovat mittaavat hengellistä elämäänsä sillä, miltä heistä tuntuu ja ovat varmoja, etteivät he kasva hengellisesti. He käyvät säännöllisesti kirkossa, kuuntelevat Jumalan Sanan saarnaa, lukevat Raamattuaan ja rukoilevat ahkerasti. Mutta heistä tuntuu, etteivät he kasva ollenkaan. Eräs pyhä sanoi minulle: “Minulla oli tapana itkeä Herran edessä hyvin helposti, mutta nyt en ole ollenkaan niin helläsydäminen kuin ennen. En kasva yhtään”.

Apostoli Paavali vertaa hengellistä kasvuamme kehomme kasvuun. Hän sanoo, että meidän sielumme saavat ravintoa samalla tavalla kuin kehomme: ”Häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua” (Kol.2:19).

Se merkitsee yksinkertaisesti sitä, että luottaessanne Kristukseen (Päähän), hänen elämänsä valuu loputtomasti sieluihimme. Siksi hänen elämänsä virtaa jatkuvasti sinuun, silloinkin kun nukut. Hän antaa sinulle tuoreen annoksen elämäänsä joka päivä, tuntuu sinusta miltä hyvänsä ulkonaisesti.

Jeesus on se leipä, joka on lähetetty meille taivaasta rakentamaan hengellistä vastustuskykyämme kaikenlaista syntiä vastaan. Emme ehkä ole nähneet tästä ulkonaista merkkiä (niin kuin emme näe vastustuskykymme kasvua fyysisestikään). Jumalan Sana lupaa, että kaikki, jotka rakastavat Jeesusta, kasvavat vahvemmaksi hengellisessä vastustuskyvyssään.

Mietipä sitä. Silloin tällöin joudut kiusauksiin, mutta vuosien kuluessa olet huomannut voiman kasvavan vastustaa maailman viettelyksiä. Saatat ajatella, että kasvusi on lakannut, eikä enää näy liikettä eteenpäin. Jumala on antanut meille liitonlupauksen: ”He ovat istutetut Herran huoneeseen, he viheriöitsevät meidän Jumalamme kartanoissa” (Ps.92:13). Niinpä rohkaistu, sinä kasvat kyllä!

David Wilkerson
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Helmi 2026 13:12

*
OIKEA ITSENSÄ TUTKIMINEN

Tutkitko itse itseäsi usein ja mittailet kelvollisuuttasi ja uskovaisuuttasi Jumalan edessä ?

Paavali opettaa oikeaa itsensä tutkimista 2.Kor. 13:5 "Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta."

Paavali ei sano: ala penkomaan iteäsi epäonnistumisiasi ja syntilistaasi . Tätä "kristillisyyttä" on oikein olan takaa opetettu Suomen uskoville. Seurauksena on suuri syyllisyys ja ahdistuneisuus jonka seurauksena suorituskeskeinen kristillisyys. Sen seurauksena uupumus.

Kun olet ottanut Jeesuksen vastaan niin Hän asuu sinussa.Oletko uskossa? Jos vastaat: kyllä, silloin sinussa asuu Jeesus. Huomaatko tärkeän asian minkä Paavali sanoo: "Ettekö tunne itseänne? Hän tarkoittaa: Etkö ymmärrä että uskoontultuasi Jeesus tuli asumaan sinuun. Hän elää nyt omaa elämäänsä sinussa.

Keskipiste et ole sinä ja sinun hyvyytesi tai huonoutesi vaan Jeesus ja Hänen mahdollisuutensa sinussa. Kysymyksessä on annammeko Hänen meissä voittaa kiusaukset. Annammeko Hänen meissä antaa anteeksi henkilöille, joille emme ole voineet antaa anteeksi. Annammeko Hänen elää voittoelämäänsä meissä

Paavali jatkaa: Jos Jeesus ei ole teissä, ette kestä koetuksia. Meitä ei ole milloinkaan tarkoitettu voittamaan, vaan Jeesuksen meissä.
Jeesus sanoi:"Ilman Minua te ette voi mitään tehdä" Paavali sanoi: " enää en elä minä , vaan Kristus minussa" Gal.2:20

"että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä." Room. 8:4. Huomaatko että sinä et täytä lakia itsestäsi käsin vaan laki täytetään sinussa. Ja kuka on, joka sinussa täyttää lakia. Hän on Jeesus sinussa. Ja kun sorrumme itse yrittämään ja löydämme itsemme rähmällämme maassa. Hän tulee meidän luoksemme, nostaa meidät ylös ja sanoo hellästi: "anna Minä teen sen. Luota vain, sillä Minulle on kaikki mahdollista".

Hannu Enbuska
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Helmi 2026 12:49

*
Valvokaa ja rukoilkaa ja paetkaa synnin pauloja ja ansoja

Luuk 21:
26 Ja ihmiset menehtyvät peljätessään ja odottaessaan sitä, mikä maanpiiriä kohtaa; sillä taivaitten voimat järkkyvät.
27 Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvessä suurella voimalla ja kirkkaudella.
28 Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä."
29 ¶ Ja hän puhui heille vertauksen: "Katsokaa viikunapuuta ja kaikkia puita.
30 Kun ne jo puhkeavat lehteen, niin siitä te näette ja itsestänne ymmärrätte, että kesä jo on lähellä.
31 Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että Jumalan valtakunta on lähellä.
32 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu.
33 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.
34 Mutta pitäkää vaari itsestänne, ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys ja juoppous eikä elatuksen murheet, niin että se päivä yllättää teidät äkkiarvaamatta
35 niinkuin paula; sillä se on saavuttava kaikki, jotka koko maan päällä asuvat.
36 Valvokaa siis joka aika ja rukoilkaa, että saisitte voimaa paetaksenne tätä kaikkea, mikä tuleva on, ja seisoaksenne Ihmisen Pojan edessä.

1 Tess 4:
16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

Luuk 21:36 jae sanoo ja opettaa, että uskovat voisivat paeta kaikkea sitä tulevaa pahaa, joka tulee niin kuin ansa (paula) mikä kohtaa maanpiiriä päivien lopulla. Alkuteksti käyttää pakenemis sanaa jakeessa, joka on kieliopillisesti aktiivissa tarkoittaen, että uskovien tulee tehdä jotakin aktiivisesti, eli suostua elämään Jumalan tahdossa, eikä antautua toimimaan Jumalan tahtoa vastaan. Tämä jae 36 ei puhu mitään tempauksesta, koska kyseessä on uskovien aktiivinen toiminta, tietenkin Jumalan Pyhän Hengen vaikuttamana. 1 Tess 4:17 kohta puhuu kuinka uskovat temmataan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin. 1 Tess 4:17 temmataan sana on kieliopillisesti passiivissa, koska silloin Jumala tekee jotakin ja ihminen on passiivinen vastaanottaja eikä itse tee aktiivisesti mitään, kun Jumalan enkelit hakevat seurakunnan pois maan päältä.

Pakeneminen sana Luuk 21:36 jakeessa on kreikaksi ekfeugo, joka tarkoittaa paeta, välttää.

Luuk 21:36. Valvokaa siis joka aika ja rukoilkaa, että saisitte voimaa selvitä kaikesta siitä, mikä on tapahtuva, ja kestäisitte Ihmisen Pojan edessä." Jumalan Kansan Raamattu

Luuk 21:36 ei opeta uskovien ylöstempauksen hetkeä, vaan uskovien valvomista, jossa he Jumalan voimasta elävät siten, että he eivät mene mukaan lopunajan synnin ansoihin ja vaikutuksiin, jotka vaikuttavat maailmassa. Pakeneminen ja välttäminen on aktiivista toimintaa, jota uskovien tulee tehdä se ei tarkoita ylöstempausta, joka on uskovien puolelta passiivista toimintaa, koska Jumalan enkelit hakevat seurakunnan pois maan päältä, kun ylöstempaus tapahtuu.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Helmi 2026 14:23

*
Edesmennyt Haifan yliopiston professori Steven Plauet on kirjoittanut muun muassa seuraavaa kasaarimyytistä liittyen askenasijuutalaisiin:
"Euroopan juutalaisuutta koskevan kasaariteorian todelliset yksityiskohdat ovat pelkkää pseudohistoriaa ja hullunkurista hölynpölyä.

Juutalaisia asui Euroopassa jo tuhat vuotta ennen kasaarien valtakunnan perustamista. Ei ole olemassa minkäänlaisia geneettisiä merkkejä tai indikaattoreita, jotka osoittaisivat, että askenasijuutalaiset polveutuisivat turkkilaisista heimoista. Itse asiassa on olemassa huomattavaa geneettistä näyttöä siitä, että Euroopan juutalaiset ovat lähempänä Levantin ja Syyrian arabeja kuin keskiaasialaisia.

Mongolien hyökkäyksen jälkeen suurin osa kasaareista luultavasti sulautui Iranin ja Irakin juutalaisyhteisöihin, jotka tietysti kehittyivät lopulta tärkeiksi sefardien keskuksiksi, jotka muodostuivat pääasiassa juutalaisista, joilla oli seemiläisiä rotuominaisuuksia ja jotka polveutuivat Israelin maasta tulleista siirtolaisista ja karkotetuista juutalaisista. Joka tapauksessa Israelissa on nykyään enemmän "seemiläisiä" sefardijuutalaisia kuin eurooppalaisia askenasijuutalaisia. Ja jos kasaarit näyttivät turkkilaisilta, miten ihmeessä he saattoivat antaa askenasijuutalaisille eurooppalaisen ihonvärin?

On muitakin ongelmia. Jos kaikki ashkenasijuutalaiset polveutuvat käännynnäisistä kasaareista, miksi heidän joukossaan on pappeja ja leeviläisiä? Papin tai leeviläisen asema peritään isältä. Käännynnäisten jälkeläiset miespuolisessa polvessa eivät voi koskaan olla pappeja tai leeviläisiä.

Ja miksi askenasien joukossa ei ole kasaari-sukunimiä tai kasaari-nimiä Euroopan kaupungeissa, joissa juutalaiset asuivat? Ja miksi useimmat askenasialaisyhteisöt puhuivat jiddishin muunnelmia eikä turkkilaista kieltä?

Kuten edellä mainittiin, kasaarimyytin suosio antisemitistien keskuudessa edustaa nykyaikaisen juutalaisvastaisen kiihkoilun paluuta 1930-luvun ja sitä aikaisempaan rasismiin.

Lähes jokainen antisemitistinen ja uusnatsistinen verkkosivusto tuomitsee sionistit ja israelilaiset "kasaareiksi".

Jälleen kerran muodissa olevan rasismin mukaan juutalaisilla olisi oikeutettuja vaatimuksia itsemääräämisoikeudesta kotimaassaan vain, jos he olisivat rodullisesti katsottuna seemiläisiä. Palestiina on osa seemiläisen rodun elinpiiriä, ja niillä, joilla ei ole oikeanlaisia puhtaita rotumerkkejä, ei ole mitään asiaa sinne. Rotupuhtaus on yhtäkkiä uusi perusta kansallisille oikeuksille.

Löysin lukuisia uusnatsisivustoja, joilla väitetään, että "kasaarisionistit" olivat todella 9/11-iskujen takana. Löysin tuhansia verkkosivuja, joilla väitetään, että "kasaarijuutalaiset teeskentelijät" ovat salaliitossa vapaamuurarien, Vatikaanin, Illuminatin ja muiden kanssa maailman hallitsemiseksi.

Kasaari-salaliittolaisten mielipiteet muuttuvat päivä päivältä hullummiksi; eräs laajalti siteerattu Ku Klux Klan -sivusto väittää, että Israel-myönteinen evankelista Pat Robertson on oikeasti kasaarijuutalainen. Uusnatsijärjestö American Patriots Friends Network väittää, että kasaarit polveutuvat itse Magogin rodusta ja hallitsevat salaa Amerikkaa.

Jos viedään rasistinen väite loogiseen lopputulokseensa, palestiinalaisilla arabeilla on oikeus käyttää kaikkia Israelin itsemääräämisoikeutta koskevia vaatimuksia, koska he ovat todellisia rotujuutalaisia, kun taas sionistit ovat ei-juutalaisia kasaareita - rotu huijareita ja anastajia.
Vielä hölmömpää on se, että arabit itsessään ovat tietenkin sekoitus rotukantoja, joissa on erityisen suuri kaukasialainen osuus, koska arabit ovat sekoittuneet espanjalaisten ja italialaisten eurooppalaisten, kaukasialaisten berberien, vandaalien, goottien ja jopa joidenkin viikinkien kanssa.

Sionismin rotusyrjintä "kasaari-imperialismina" on aivan samaa hulluutta kuin "Jeesus oli palestiinalainen" -teoria ja väite, jonka mukaan kaikki todelliset juutalaiset (rodulliselta kannalta katsottuna) kääntyivät islaminuskoon Palestiinan arabien valloitettua sen 600-luvulla ja muuttuivat siten palestiinalaisiksi arabeiksi."

-PP-
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta