Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Loka 2025 12:32

*
TOIVON SANA

Monet kuukaudet tutkin ja etsin Raamatusta, anoen Herraa antamaan minulle sanoman toivosta ja rohkaisusta näinä vaikeina aikoina. Henkeni huusi: ”Herra, puhu minulle sana sydämelleni Sinun lapsillesi, sillä Sinulla yksin on iankaikkisen elämän sanat. Vain Sinä voit puhua lohdutuksen sanan meille tällaisina aikoina”.

Pyhä Henki vastaasi rukoukseeni ja puhui sydämelleni seuraavaa:

”Minä annan sinulle yhden ainoan lupauksen Sanastani. Jos annat elämäsi tälle sanalle, se varjelee sinut läpi kaikkien vaarallisten aikojen.”
OTA VASTAAN TOTUUS

Rakas lukija, tiedän, että ottaessamme vastaan tämän yhden jakeen, täysin uskoen siihen, siitä tulee päivittäinen voiman lähde uskollemme. Tämän lupauksen Henki näytti minulle:

”TEIDÄN ISÄNNE KYLLÄ TIETÄÄ, MITÄ TE TARVITSETTE, ENNEN KUIN HÄNELTÄ ANOTTEKAAN” (Matt.6:8).

Luukkaan 12 luvussa Jeesus määrittelee ne asiat, joita Taivaallinen Isämme tietää meidän tarvitsevan. Lyhyesti sanottuna nämä ovat: ruoka, juoma ja vaatteet.

"Sen tähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Jos siis Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin heitetään, kuinka paljoa ennemmin teidät, te vähäuskoiset! (Luuk.12:22, 28).

David Wilkerson
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Loka 2025 09:18

*
ANTAKAA JUMALAN RAUHAN VALLITA SYDÄMISSÄNNE

“Ja vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha, johon te olette kutsututkin yhdessä ruumiissa, ja olkaa kiitolliset”(Kol.3:15).

Tässä lauseessa on ihmeellinen käsky: Jumala kutsuu Jeesuksen Kristuksen koko ruumista antamaan Hänen rauhansa vallita sydämiämme, mieliämme ja ruumiitamme! Jumalan rauhan tulee olla elämämme rauhantekijänä, hallitsijana kaiken yläpuolella. Juuri tänään on päivä, jolloin tämä kutsu kuuluu sekasorron ja hämmennyksen keskellä!

Miksi Herra käski alkuseurakunnan antaa hänen rauhansa vallita heidän elämäänsä? Siksi, että hän tiesi, mitä oli tulossa, ja hän halusi valmistaa heitä siihen. Muutaman vuoden kuluttua valtava sekasorto tulisi heidän päälleen. Heitä kidutettaisiin ja vainottaisiin. He joutuisivat kohtaamaan vaikeita aikoja, menettäisivät kotinsa ja heidän omaisuutensa takavarikoitaisiin. He joutuisivat pahojen ihmisten hyökkäysten kohteeksi. Nämä luulisivat tekevänsä Jumalalle mieliksi tappaessaan heidät. Jumala varoitti heitä etukäteen: ”Teidän täytyy elää minun rauhani perustuksella, koska se yksin voi auttaa teidät läpi edessänne olevista muutoksista.”

”Mitä myös olette oppineet ja saaneet ja minulta kuulleet ja minussa nähneet, sitä tehkää, niin rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne”(Fil.4:9).

Juuri nyt väärää rauhaa levitetään moniin seurakuntiin. Rauhaa, joka pettää ahdistuksen päivänä. Se on uppiniskaisten, synnin sokaisemien uskovien rauhaa! Mooses nimitti sellaista uskoa ”itsesiunaukseksi”, mikä itse asiassa tarkoittaa itsepetosta. Hän varoitti Israelia kirouksesta, joka tulisi kaikkien pahojen, tottelemattomien Jumalan lasten päälle, jotka harjoittivat epäjumalanpalvelusta. Hänen mukaansa he laittavat väärän rauhan laastarin oman syntisen vaelluksensa päälle: ”Niin että se, joka kuulee tämän valan sanat, siunaisi itseänsä sydämessään sanoen: 'Minun käy hyvin, vaikka vaellankin sydämeni paatumuksessa'. Siten hän hukuttaisi kaikki, sekä kostean että kuivan maan”(5 Moos.29:19).

Mooses kuvaa tässä Jumalan lasta, joka päättää tyydyttää pahan himonsa. Hän löytää sopivan opin, joka antaa hänelle luvan tehdä mitä vain. Silti hän olisi pelastettu, matkalla taivaaseen, vaikka jatkaisikin syntielämäänsä. Hän sanoo itselleen: ”Voin tehdä, mitä huvittaa, enkä silti menetä sydämeni rauhaa.”

Tapahtuu Amerikassa tai muualla maailmassa mitä tahansa, ei mikään helvetin valta voi ryöstää sinulta rauhaa Jumalan kanssa Jeesuksen Kristuksen kautta. Sen rauhan hän istuttaa sieluusi! Jumala haluaa hallita kansaansa rauhalla.

”Vallitkoon teidän sydämissänne Jumalan rauha”.

David Wilkerson
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Loka 2025 12:37

*
YHVH (Yahveh) TÄMÄ HEPREANKIELINEN JUMALAN PYHIN NIMI PITÄÄ SISÄLLÄÄN GOLGATAN SANOMAN.

Ei voi kuin ihmetellä Isämme rakkautta kun alkaa tutkimaaan mitä kaikkea Hänen nimeensä kätkeytyy.

Jokaisella heprean kielen kirjaimella on oma lukuarvo ja myös omat merkityksensä. Kirjain voi olla maskuliininen tai femiini.

YHVH (tai JHVH) on heprealaisilla kirjaimilla י ה ו ה
Hepreaa luetaan oikealta vasemmalle; siis: jod, hei vav, hei

ENSIMMÄINEN KIRJAIN OIKEALTA ON jod. Sen lukuarvo on 10.

Tämä kirjain kuvaa:
1) LAKIA, Jumalan kymmentä käskyä

2) TEHTYÄ TYÖTÄ, TÄYTETTYÄ TYÖTÄ
Jeesus täytti lain meidän puolestamme.
" Hän pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme. Sen Hän otti pois meidän tieltä ja naulitsi ristiin." Kol. 2:14 "Se on täytetty" Joh. 19:30

3) SULJETTUA KÄTTÄ, OMISTUSOIKEUTTA. SULJETTU KÄSI PITÄÄ HALLUSSAAN JOTAIN.
Paholaisella oli omistusoikeus meihin sen tähden koska meidän veremme oli langenneen ihmisen veri ja saastunut.
Jeesus sai Golgatalla omistusoikeuden meihin lunastamalla meidät laillisesti saatanan vallasta maksamalla hinnan. Se hinta oli puhdas veri, joka puhdisti meidät. Näin meistä tuli Jumalan omaisuutta.

4) KIRJAIN JOD ON MASKULIININEN. SE KUVAA VOIMAA. "Sanoma rististä... on Jumalan voima" 1.Kor. 1:18

5) KIRJAIN JOD KUVAA MYÖS ISÄÄ "Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa" RAKASTAVA TAIVAALLINEN ISÄ ANTOI ITSENSÄ MEIDÄN PUOLESTAMME GOLGATALLA

KOLMAS KIRJAIN OIKEALTA ON ו vav.
Vav- kirjain tarkoittaa seuraavia asioita:
1)Sen lukuarvo on 6. Se on Raamatussa, vajavaisen, syntisen ihmisen luku.
Jumalan Poika tuli ihmiseksi, ja kantoi syntisen ihmisen pahat teot. Hän tuli itse ihmiseksi että voisi kantaa ihmisen synnit. Paavali sanoo: "Hänet tehtiin synniksi"

Vav- kirjain tarkoittaa myös seuraavia asioita:
2)NAULAA , NAULITA.
Hänet ristiinnaulittiin. "Yksi on välimies Jumalan ja ihmisen välillä: Ihminen Kristus Jeesus" 1.Tim. 2:5
3) LIITTÄÄ YHTEEN, LIITTYÄ YHTEEN.
Meidät syntisinä ihmisenä liitettiin Häneen ja tuomittiin ristillä
"Jos meidät näin on yhdistetty Hänen kanssaan yhtäläisessä kuolemassa, me olemme yhtä Hänen kanssaan myös ylösnousemuksessa." Room. 6:5
Ristillä meidät tuomittiin Hänessä ja Hänen ylösnousemuksessaan me nousimme yhdessä Hänen kanssaan uusina luomuksina ja osallisina Hänen voitostaan.

4) SITOUTUMINEN
Jeesus sitoutui tekemään Jumalan tahdon loppuun saakka. "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi. Tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan" Hepr.10:9,10

TOINEN KIRJAIN OIKEALTA JA MYÖS NELJÄS KIRJAIN OIKEALTA ON ה hei.
Se kuvaa
1) HENKEÄ, PYHÄÄ HENKEÄ
2) Kirjain hei on femiininen.
3) PYHÄ HENKI ILMAISTAAN RAAMATUSSA FEMIINI-MUODOSSA.
4) Kirjaimen hei lukuarvo on 5. Luku viisi kuvaa Raamatussa ARMOA.
5) Tarkoittaa myös KATSO! Se osoittaa jotain.
Pyhä Henki sanoo: "Katso Jeesuksen täytettyä työtä ja Jumalan armoa joka on tullut Jeesuksessa .

YHVH sisältää siis myös sanoman Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä

Kun luemme vasemmalta oikealle Jumalan heprealaisen nimen י ה ו ה kirjain kerrallaan, saamme sanomaa:
Armo on ilmestynyt . Pyhä Henki sanoo: "katso" ja osoittaa henkilöön, joka on sitoutunut täyttämään lain ja lunastamaan ihmisenä ihmisen. Pyhä Henki kehoittaa myös: "Katso hänen naulittuun käteensä, joka pitää omistusoikeus-sopimusta hallussaan."

Tällä sopimuksella meidät on liitetty Häneen ikuisesti. Halleluja.

Hannu Enbuska
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Loka 2025 11:28

*
VAHVISTAVA SANA

Uskon, että Jumala tuo alas innon, kateuden ja ylpeyden kaikkien kiehuvien ja kaoottisten tapahtumien kautta, joita tällä hetkellä on maailmassa. Olen aivan vakuuttunut siitä, ettei Hän enää anna seksuaalisten vääristymien tuhota kokonaisen sukukunnan sielua. Uskon, että samaa sukupuolta olevien avioliitot ovat tulleet Jumalan koston kohteiksi.

Jesaja kuvaa historiankautta, joka oli täynnä itkua, pelkoa ja vapinaa. Kuitenkin Herra antoi Jesajalle vahvistavan sanan kansalle vietäväksi:
”Vahvistakaa hervonneet kädet, voimistakaa horjuvat polvet. Sanokaa hätääntyneille sydämille: "Olkaa lujat, älkää peljätkö. Katso, teidän Jumalanne! Kosto tulee, Jumalan rangaistus. Hän tulee ja pelastaa teidät" (Jes.35: -4, kirjoittaja on lisännyt kursiivin).

Herra sanoi siis: ”Vahvistakaa uupuneita. eheyttäkää niitä keskuudessanne, jotka ovat heikkoja. Rohkaiskaa kaikkia, jotka pelkäävät ja ovat ahdistuneita. Sanokaa heille: ’Ei tarvitse pelätä. Herra toimii tässä. Kaiken sen läpi Hän varjelee kansansa. Hän tekee sen pelastaakseen teidät”.

HURSKAATKIN PELKÄÄVÄT

Rakas lukija, hurskainkin keskuudessamme kokee sydämen tykytystä, äkillistä pelon tunnetta, kun hirveä kriisi puhkeaa. Sellaisina aikoina ei ole synti hetkiseksi vaipua syvään ahdistukseen.”

Todellakin, kun Herra antoi tämän sanan Jesajalle, Hän varmisti, ettei kukaan kauhean tilanteen edessä kuitenkaan murtuisi sen alla. Herra halusi jokaisen uupuneen, huolestuneen sydämen kuulevan: ”Älä pelkää! Rohkaistu, sillä Herra on kansansa Pelastaja.”

David Wilkerson
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Loka 2025 10:13

*
JUMALA KUVAA RAKKAUTTAAN OMALLE KANSALLEEN

Jumala kuvaa itseään näin: “Minä opetin Efraimin kävelemään. - Hän otti heidät käsivarsillensa. - Mutta he eivät ymmärtäneet, että minä heidät paransin”(Hoos.11:3).

Alkukielessä tämä jae kuuluu seuraavasti: ”Minä tulin heidän luokseen, kun heillä oli ahdistus ja hoidin heidät hellästi pahojen paikkojen ohi. Minä pidin heitä käsivarsillani kuin sairaanhoitaja!” Hoosea 11:7 sanoo: ”Minun kansani on taipuvainen luopumaan minusta.” Sana ”taipuvainen” tässä merkitsee ”riippuu luulevaisuudessa, epäilevänä”.

Israel ei ollut varma Herran rakkaudesta ja hellyydestä. Siksi Jumala sanoi Hoosealle: ”Minun kansani epäilee rakkauttani heitä kohtaan. He eivät oikein tunne minua ja ovat epävarmoja rakkaudestani.”

Se oli totta! Israel ei voinut uskoa, että Jumala rakasti heitä yhä. He olivat palvelleet epäjumalia, olivat luopuneita ja epäilijöitä. Ilmeisesti he ajattelivat: ”Jumala ei enää ole mielistynyt meihin. Olemme tehneet syntiä tahallamme. Jumala varmaan tuomitsee meidät.” Jumalapa sanoi: ”Kuinka minä jättäisin sinut, Efraim?… Minun sydämeni kääntyy, minun säälini herää”(Hoos.11:8).

Kuuntele hänen lohduttavia ja parantavia sanojaan sinulle:

”Sillä en minä iankaiken riitele enkä vihastu ainiaaksi; muutoin henki nääntyisi minun kasvojeni edessä, ne sielut, jotka minä tehnyt olen (Jes. 57:16). Herra sanoi heille: ”Jos et näkisi minussa muuta kuin vihaa, henkesi nääntyisi, koska se olisi liian murskaavaa.”

”Hänen ahneutensa synnin tähden minä vihastuin; minä löin häntä, kätkin itseni ja olin vihastunut. Mutta hän luopui minusta ja kulki oman sydämensä tietä. Minä olen nähnyt hänen tiensä, mutta minä parannan hänet ja johdatan häntä ja annan jälleen lohdutuksen hänelle ja hänen surevillensa”(Jes.57:17- 18). Kuulostaako tämä siltä, kuin Jumala olisi hyljännyt kansansa, kun he hylkäsivät hänet?

Saatat kulkea syvissä vesi juuri nyt. En tarkoita ehdottomasti kiusauksia tai koetuksia. Puhun yli voimien käyvistä tapahtumista, jotka heitetään päällesi. Et ymmärrä niitä. Kaikenlaiset tuulet ja aallot tulvivat yllesi, asiat, joita et ymmärrä. Ne tulevat kotiisi, seurakuntaasi, työpaikallesi, joka puolelta. Jumala tahtoo kantaa sinut kaiken läpi! Hän haluaa palauttaa sinun hengellisen terveytesi. Jospa voisit tällä hetkellä uskoa, että hän rakastaa sinua kaikesta niskoittelustasi huolimatta. Hän pyytää sinua katsomaan häntä omana taivaallisena sairaanhoitajana, sillä se riittää.

David Wilkerson
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Loka 2025 11:30

*
AJATUKSIA RAKKAUDESTA JA USKOSTA

Haluan jakaa muutaman hyvin parantavan ajatuksen uskosta ja rakkaudesta. Uskon Jumalan tekevän ihmeitä vastaamalla uskon rukoukseen. Uskon myös kaikkiin Jumalan Sanan lupauksiin. Olen tajunnut kärsittyäni ja itkettyäni paljon jotain ihmeellistä Jumalan työskentelytavasta. Seuraavan tulisi auttaa uudistamaan varmuuttasi Herrassa. Sen tulisi myös vapauttaa sinut yrittämästä ymmärtää uskoa.

Nämä ovat päätelmäni:

Jos et pysty antamaan Jumalalle täydellistä uskoa, anna Hänelle täydellinen rakkaus. ”Täydellinen rakkaus poistaa kaiken pelon.” Täydellinen rakkaus on se lepo, jonka Jumala antaa kansalleen. Hän haluaa meidän lepäävän Hänen rakkaudessaan. Saamme myös luottaa siihen, että hän tulee aina avuksemme, niin kuin isä tulee kipuja kärsivän lapsensa luo, vajavaisesta uskostamme huolimatta.

Lopeta uskosi arvioiminen ja pisteyttäminen. Lakkaa yrittämästä ymmärtää uskoa. Raamattu sanoo: ”Näin pysyvät nyt usko, toivo ja rakkaus; mutta suurin niistä on rakkaus” (1 Kor. 13:13). Jos haluat erikoistua johonkin, erikoistu rakkauteen. Usko toimii rakkaudesta.

Jos Jumala ei vastaa johonkin tiettyyn rukoukseemme, voimme olla varmoja, että hänellä on jokin suurempi iankaikkinen tarkoitus tehdessään niin.

Kaiken ydin on siinä, että Jumalalla on kaikki voima ja hän voi tehdä mitä vain. Hänelle ei mikään ole mahdotonta. Hän on luvannut vastata kaikkiin rukouksiin Kristuksen nimessä. Meidän tulee siis pyytää täydessä uskon varmuudessa ja odottaa vastausta. Jos Jumala viivyttää vastaustaan tai valitsee toisen tien meille, hänellä on syynsä siihen. Mitä hyvänsä Jumala salliikin elämäämme, meidän tulee uskoa, että kaikki yhdessä vaikuttaa meidän parhaaksemme (Room. 8:28).

Meidän taivaallinen Isämme tietää tarkalleen, missä olemme ja mitä tarvitsemme. Hän antaa meille sen, mikä on parasta Pyhän Hengen aikataulun mukaisesti (Matt.7:11).

Jumala ei salli koetusten lannistavan sinua. Saatat ajatella tulleesi sietokykysi rajoille, mutta sinä selviät. Elät kertoaksesi hänen uskollisuudestaan, jos et paaduta sydäntäsi, vaan heittäydyt hänen käsivarsilleen luottaen hänen ikuiseen rakkauteensa.

David Wilkerson
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Loka 2025 11:14

*
Jotkut opettavat, että uskovan ihmisen henkeä hallitsee Jumala ja että uskovan sielussa tai ihmisen lihassa voi asua ja olla riivaajia. Tällainen opetus on kuitenkin väärä ja epäraamatullinen.

1 Tess 5:23 Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.

1 Kor 6:19 Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat?

Raamattu opettaa, että uskovan ihmisen ruumis on Pyhän Hengen temppeli ja että Jumalan Pyhä Henki pyhittää uskovan kokonansa, eli hänen henkensä, sielunsa ja ruumiinsa. Tämä tarkoittaa sitä, että Jumalan Henki asuu koko ihmisessä (henki, sielu ja ruumis), eikä vain ihmisen hengessä. Tämä tarkoittaa sitä, että riivaajat eivät voi asua uskovan ihmisen sielussa tai lihassa.

Kun Raamattu opettaa lihasta liittäen sen ihmiseen, niin se opettaa siitä kolmessa eri merkityksessä: koko ihmisestä, ruumista sekä mielenalueesta, joka on lihallinen, eli synnin vallassa.

Luuk 3:6 ja kaikki liha on näkevä Jumalan autuuden."

Mark 13:20 Ja ellei Herra lyhentäisi niitä päiviä, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden, jotka hän on valinnut, hän on lyhentänyt ne päivät.

Room 3:20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.

Sanonta kaikki liha tarkoittaa ihmisiä ja samalla koko ihmistä. Ei mikään liha pelastuisi tarkoittaa ihmisiä. Ettei mikään liha tule tarkoittaa ihmisiä. Raamattu opettaa liha sanan merkitsevän myös koko ihmistä.

Luuk 24:39 Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että minä itse tässä olen. Kosketelkaa minua ja katsokaa, sillä ei hengellä ole lihaa eikä luita, niinkuin te näette minulla olevan."

Joh 6:51 Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."

Luuk 24:39 ja Joh 6:51 olevat liha sanat tarkoittavat ruumista, eli ihmisen ulkonaista kehoa. Raamattu käyttää liha sanaa myös ihmisen ruumiista, eli ulkonaisesta kehosta.

Room 8:5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.

Room 8:7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.

Room 8:9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.

Paavali opetti että lihan mieli on vihollisuutta Jumalaa vastaan ja että uskovan ei tulisi olla lihan vallassa. Lihan mieli ja lihan vallassa oleminen tarkoittaa sitä että ihmisen mieli (ajatusmaailma) on synnin pettämä, joka tarkoittaa sitä että ihminen tekee syntiä ja elää jossakin synnissä. Kun Raamattu puhuu lihasta niin se voi tarkoittaa myös lihallista ja synnillistä mieltä ja ajatusmaailmaa.

Raamattu ei siis opeta, että riivaajat voisivat asua uudestisyntyneen ihmisen sisällä tai lihassa.

Raamattu opettaa selvästi, että riivaajat eivät voi asua uudestisyntyneen uskovan sisällä. Riivaajat ja saatana voivat vaikuttaa uskovan ihmisen mielenalueeseen, eli ne pystyvät vaikuttamaan ihmisen mieleen ja ajatusmaailmaan, mutta eivät pysty tulemaan uudestisyntyneen uskovan ihmisen sisälle asumaan, jonka sydämessä ja sisimmässä asuu Jumalan Pyhä Henki.

Jos uudestisyntynyt uskova luopuu uskosta ja on siten pelastumattomassa tilassa, niin silloin toki hän voi ajautua tilaan, jossa hänen sisäänsä tulee riivaajahenget asumaan, mutta näin ei aina automaattisesti tapahdu.

Herra Jeesus sanoi ihmisen eksyvän jos hän ei tunne Kirjoituksia (Raamattu) ja Jumalan voimaa (Pyhä Henki). Silloin kun on kyse Jumalan sanan opetuksesta, niin Jumalan Pyhä Henki on sitoutunut toimimaan sen mukaan kuinka Jumalan sana opettaa. Jumalan Henki ei toimi yli kirjoitetun sanan opetuksen, koska emme silloin voisi tietää mikä on Jumalasta ja mikä ei ole Jumalasta. Apostoli Paavali toi selkeästi esille ettei uskovan ihmisen usko saa perustua sellaiseen, josta Raamattu ei opeta. Siksi hän sanoi ei yli sen, mikä kirjoitettu on.

Jos olisi mahdollista, että riivaajahenget voisivat asettua asumaan uudestisyntyneen uskovan sisimpään Uuden Liiton aikakaudessa, niin Apostolien teoista aina Ilmestyskirjaan pitäisi olla opetus siitä, että uskovasta ihmisestä pitää ajaa ulos riivaajahenget silloin kun hän on joutunut riivaajahengen valtaan. Tällaista opetusta ei kuitenkaan löydy Raamatusta, jossa käsketään ajamaan ulos riivaajia uudestisyntyneistä uskovista, sillä se ei ole mahdollista, koska Kaikkivaltias Jumala asuu uskovan sisimmässä. Riivaajahenget voivat asua uskomattoman ihmisen sisällä, mutta ei uudestisyntyneen uskovan sydämessä. Älä usko siihen mitä valhe opettaa, vaan usko siihen mitä Raamattu opettaa.

Jotkut uskovat perustavat uskonsa kokemuksiin joko omiinsa tai toisten kokemuksiin. He eivät alista kokemusta Jumalan sanan totuuden puntariin, vaan uskovat kokemukseen joka on epäraamatullinen. Edellisen kaltainen käyttäytyminen johtuu yleensä muutamista syistä. Eräs on sellainen, jossa uskova ei tunne Jumalan sanan opetusta ja siksi hän uskoo väärällä tavalla. Jotkut uskovat väärään opetukseen joka painottaa kokemusta, jonka kautta Jumalan sanan opetus vääristetään.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Loka 2025 15:34

*
Jumalan edessä ei ole kymmenen käskyä osoittamassa uskovan syntejä
vaan Jeesuksen veri todistamassa puhtautta.

Hannu Enbuska
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Loka 2025 18:58

*
Jumalan evankeliumi on sanoma anteeksi antamuksesta Herrassa Jeesuksessa, Hänessä meille annetusta uudesta elämästä, rangaistuksen ja pelon poistumisesta Jumalan täydellisen rakkauden edessä, sekä iankaikkisen kadotustuomion poistumisesta.

Tämä johtaa pelastuneen Jumalan lapseuteen, jossa Jumala on Isä pelastuneelle; Pyhän Hengen osallisuuteen ja voimaan yli synnin sekä kuoleman; sekä tässä elämässä koettavaan Jumalan johdatukseen, ja hengelliseen kasvuun, Jumalan lapsina. Päämäärämme on iankaikkinen elämä Jumalan yhteydessä, joka on meille elävä toivo, ja perintö Kristuksessa.

Eikö tämä ole sinustakin hyvä uutinen, eli ilosanoma?

Jumalan evankeliumi on Jumalan voima.

P.K
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Loka 2025 10:45

*
Syntien sovitus taivaassa on väärää oppia

Nykyään on alkanut esiintymään sellaistakin väärää opetusta liittyen sovitukseen, että Jeesus olisi sovittanut synnit vasta lopullisesti kuolemansa ja ylösnousemisensa jälkeen taivaan temppelin kaikkeinpyhimmässä. Tässä kirjoituksessa käyn läpi mistä tällainen väärä oppi on lähtöisin ja miksi se on väärä oppi ja vastoin Raamatun opetusta. Raamatun opetuksen mukaan Messias Jeesus sovitti synnit maan päällä Golgatan keskimmäisellä ristillä. Tutki ja koettele kirjoitukseni Raamatun sanan totuuden kautta rukouksen kera.

Alkusanat

Kaikki oppi ja opetus täytyy löytyä Raamatusta, koska Raamattu, Jumalan sana on kaiken opin perusta uskossa Herraan Jeesukseen. Itse en aseta uskoani ns. "kirkkoisien" opetuksiin ja tulkintoihin, vaan Raamattuun, mutta on todella mielenkiintoista, etten löytänyt yhtään ainoata ns. "kirkkoisää", joka olisi opettanut Jeesuksen sovittaneen synnit lopullisesti vasta taivaan temppelin pyhäkössä.

"Kirkkoisät" opettivat Jeesuksen sovittaneen synnit Golgatan keskimmäisellä ristillä, ei taivaallisessa temppelissä. Risti oli keskeinen osa "kirkkoisien" sovitus- ja lunastusteologiaa, jota opettivat muun muassa Justinus Marttyyri, Irenaeus, Kyrillos Jerusalemilainen jne.

Raamattu opettaa selvästi sovituksen tapahtuneen ristillä Jeesuksen vuodattaessa verensä ristillä ja kuollessaan ristillä. Mistä sovitus taivaallisessa temppelissä on peräisin?

Ellen G. Whiten väärä sovitusoppi

Seitsemännen päivän adventistit alkoivat opettamaan 1800-luvulla suurella todennäköisyydellä ensimmäisinä, että Jeesus sovitti synnit lopullisesti vasta taivaan pyhäkössä.

Ellen G. White on opettanut, että Kristuksen veri ei poistanut syntejä, koska se jäi pyhäkköön (taivaan) lopulliseen sovitukseen asti. (ellenwhitedefend.com/ subjects/ sanctuar)

Ellen G. White opetti Kristuksen astuneen vuonna 1844 taivaalliseen pyhäkköön, jossa Hän suoritti lopullisen sovitustyön, joka valmistelisi Hänen tulemustaan. (media4.egwwritings.org /pdf/ en_GC)

Ellen G. White opetti, että koska maan päällä pyhäkkö puhdistettiin, niin siksi myös taivaan pyhäkkö tulee puhdistaa. White vetosi Hebr 9:23, joka sanoo, että taivaallisten kuvat tulee puhdistaa Kristuksen verellä.

Ellen G. White opetti maallisen pyhäkön puhdistuksen poistaneen sitä saastuttaneet synnit, niin siksi myös todellinen taivaallisen pyhäkön puhdistus tapahtuu poistamalla tai pyyhkimällä pois ne synnit, jotka on kirjattu tai merkitty ylös taivaan pyhäkössä.

Hebr 9:
11 Mutta kun Kristus tuli tulevaisen hyvän ylimmäiseksi papiksi, niin hän suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä tehty, se on: joka ei ole tätä luomakuntaa,
12 meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen.
.....................

22 Niin puhdistetaan lain mukaan miltei kaikki verellä, ja ilman verenvuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista.
23 ¶ On siis välttämätöntä, että taivaallisten kuvat tällä tavalla puhdistetaan, mutta että taivaalliset itse puhdistetaan paremmilla uhreilla kuin nämä.
24 Sillä Kristus ei mennyt käsillä tehtyyn kaikkeinpyhimpään, joka vain on sen oikean kuva, vaan itse taivaaseen, nyt ilmestyäkseen Jumalan kasvojen eteen meidän hyväksemme.
25 Eikä hän mennyt uhratakseen itseänsä monta kertaa, niinkuin ylimmäinen pappi joka vuosi menee kaikkeinpyhimpään, vierasta verta mukanaan,
26 sillä muutoin hänen olisi pitänyt kärsimän monta kertaa maailman perustamisesta asti; mutta nyt hän on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä.

Efes 2:6 ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa,

Hebr 9:22 taivaallisten kuvat, jotka puhdistetaan tarkoittaa meitä Jumalan armosta pelastettuja ihmisiä, jotka on asetettu taivaallisiin uskon kautta Messias Jeesuksessa. Messias Jeesukseen uskovat ihmiset taivaallisiin asetetut puhdistetaan paremmalla uhrilla (Jeesuksen verellä) kuin vanhan liiton uskovat, jotka puhdistettiin uhrieläinten veren kautta. Taivaan temppelissä on ja vallitsee Jumalan täydellisyys, eikä siellä ole mitään synneistä puhdistettavaa.

Kun Jeesus meni kuolemansa jälkeen Isänsä luokse taivaalliseen Kaikkeinpyhimpään, niin Hän meni sinne sen kautta, että Hän uhrasi verensä ja kuoli maan päällä Golgatan ristillä sovitukseksi synneistä. Sitä tarkoittaa meni oman verensä kautta Kaikkeinpyhimpään. Messias Jeesus ei vienyt vertansa mukanaan taivaan Kaikkeinpyhimpään, vaan meni sinne siksi, että Hän oli vuodattanut verensä maan päällä sovitukseksi synneistä ja syntien anteeksiantamiseksi.

Ellen G. Whiten sovitusoppi on väärä oppi ja vastoin Raamatun sanan totuutta sekä Raamatun ilmoittamaa evankeliumia.

Kuten historiasta näemme taivaassa tapahtunut syntien sovitusoppi on aika nuori vasta vähän yli kaksisataa vuotta sitten alkanut väärä sovitusoppi.

Raamatun opetus sovituksesta Jeesuksen veressä

Raamattu opettaa Jeesuksen sovitustyön tapahtuneen lopullisesti maan päällä, Golgatan keskimmäisellä ristillä.

Room 3:
23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit

Raamattu sanoo, että Isä Jumala teki Jeesuksen armoistuimeksi. Kun Jeesuksen kehosta vuoti veri, niin se siinä ja siten tuotti puhdistuksen synneistä, koska Jeesus oli tullut Jumalan armoistuimeksi, jonka päälle vuotanut veri tuotti sovituksen maan päällä, ei taivaassa.

VL:n esikuvan mukaan armoistuimen päälle pirskotettu veri sai aikaan sovituksen. Nyt kun Messias Jeesus vuodatti verensä ristillä niin Jeesuksen veri vuoti Jeesuksesta tahrien armoistuin Jeesuksen kehon syntien sovitukseksi, jolloin VL:n esikuvat armoistuimen päälle pirskotettavasta verestä sovituksen aikaansaamiseksi toteutui Messias Jeesuksessa Golgatan keskimmäisellä ristillä.

Kol 1:
21 Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne, hän nyt on sovittanut
22 Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta, asettaakseen teidät pyhinä ja nuhteettomina ja moitteettomina eteensä,

Raamattu sanoo, että sovitus (syntien sovitus) tapahtui Jeesuksen ruumiissa kuoleman kautta, joka tapahtui maan päällä Golgatan keskimmäisellä ristillä, ei taivaassa.

Ef 2:
15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
16 ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.

Raamattu sanoo, että sovitus (syntien sovitus) tapahtui Jeesuksen ruumiissa (Jeesus on armoistuin) ristin kautta, joka tapahtui maan päällä Golgatan keskimmäisellä ristillä, ei taivaassa.

Väärän sovitusopin levittäjiä Suomessa ja muualla

Minulle on ollut todella iso yllätys ja hämmästys, että suuresti arvostamani Tapio Puolimatka opettaa tätä väärää sovitusoppia.

Tapio Puolimatka on kirjoittanut 21 päivä elokuuta 2025 Facebook sivullaan Jeesuksen vieneen oman ruumiinsa ja verensä taivaalliseen kaikkein pyhimpään, jossa se tuottaa sovituksen, mahdollistaa yhteyden Jumalan kanssa. Puolimatkan Facebook kirjoituksen mukaan Jeesuksen ristinkuolema oli täydellinen maksu synnin ansaitsemasta rangaistuksesta, kuten Hän sanoi ristillä: ”Se on täytetty.” Puolimatkan mukaan ylösnousemus ja taivaaseenastuminen veivät sovitustyön loppuun saattamalla ristillä uhratun Jeesuksen ruumiin ja veren Jumalan temppeliin taivaassa.

Puolimatka kirjoitti Facebook sivullaan, että taivaallisessa temppelissä Kaikkein pyhimmässä on armoistuin, josta Jumala julistaa anteeksiantamuksen. Puolimatkan mukaan Jeesuksen ruumis ja veri on saatettava taivaan Pyhäkköön sovituksen aikaansaamiseksi. Olen ollut yhteydessä Puolimatkaan, mutta hän ei ole ollut halukas käymään kanssani keskustelua tästä aiheesta.

One Way TV:n ohjelmassa (Jeesuksen jumaluus - 02 Miten antikristuksen henki tunnistetaan) Tapio Puolimatka toi esille sen ajatuksen, että Jeesus saattoi sovituksen loppuun vasta taivaassa, taivaan Pyhäkössä.

Olen lähettänyt palautetta One Way TV:lle sekä One Wayn toiminnanjohtaja Teppo Lehtomäelle, jossa esitin tämän asian ja lähetin linkin One Way TV:n ohjelmaan (Jeesuksen jumaluus - 02 Miten antikristuksen henki tunnistetaan), jossa Puolimatka opetti tätä väärää sovitusoppia. Kehotin Teppoa, että he poistaisivat tällaisen väärän sovitusopin One Way TV:stä. Teppo Lehtomäki vastasi, että hän itse uskoo sovituksen tapahtuneen maan päällä, mutta he eivät poista sitä ohjelmaa ONe Way TV:stä, (jossa Puolimatka puhui tästä väärästä sovitusopista).

Olen aina arvostanut One Wayn toimintaa ja varsinkin Tapani Suonnolla on ollut paljon todella hyviä sielunhoidollisia opetuksia. Siksi olen todella hämmästynyt, että One Way hyväksyy TV kanavallaan väärän sovitusopin levittämistä, ollen sillä tavalla osallinen väärän sovitusopin levittämiseen. En olisi voinut uskoa, että One Wayn toiminnanjohtaja päättää jättää näin selkeän väärän opetuksen heidän ohjelmistoonsa. Ajattelin, että One Way arvostaa Jumalan sanan totuutta ja puhtautta ja puolustaa Raamatun sovitusoppia, eikä hyväksy omissa ohjelmissaan vääriä ja valheellisia opetuksia.

Professori David M. Motiff on kirjoittanut kirjan (Rethinking the Atonement: New Perspectives on Jesus's Death, Resurrection, and Ascension - Sovituksen uudelleenajattelu: Jeesuksen kuoleman, ylösnousemuksen ja taivaaseenastumisen uudet näkökulmat), jossa hän opettaa tätä väärää sovitusoppia, jonka mukaan Jeesus olisi sovittanut synnit lopullisesti vasta taivaan pyhäkössä.

Motiff ymmärtää siten, että koska 3 Mooseksen kirjassa opetetaan uhrista ja sovituksesta prosessina, jossa vasta temppelin pyhäkössä armoistuimen päälle pirskotettu veri tuo sovituksen, niin silloin tuon esikuvan mukaisesti Jeesus vei kuolemansa ja ylösnousemuksensa jälkeen verensä taivaan temppelin kaikkeinpyhimään, jolloin vasta astui voimaan lopullisesti sovitus synneistä.

Motiff on vain siinä oikeassa, että Raamatun opetuksessa uhri ja sovitus on prosessi, ei yksi tapahtuma, mutta hän tulkitsee väärällä tavalla VL:n uhrin ja sovituksen esikuvan täyttymystä Jeesuksessa.

Raamatun opetuksessa myös Uudessa Liitossa syntiuhri ja sovitus on prosessi. Ensin pitää olla täydellinen ja puhdas syntiuhri, joka täyttyi Messias Jeesuksessa. Sitten syntiuhrin veri pitää vuodattaa syntien sovitukseksi ja anteeksiantamukseksi, joka täyttyi Messias Jeesuksessa. Syntiuhrin piti kuolla, joka sekin täyttyi Messias Jeesuksessa.

VL:n esikuvassa syntiuhrin ruumista (lihaa) ei saanut viedä temppeliin, vaan leirin ulkopuolelle ja syntiuhrin veri vietiin Kaikkeinpyhimpään, jossa se pirskotettiin armoistuimelle (7 kertaa) syntien sovitukseksi.

UL:n täyttymyksessä Messias Jeesus kärsi ristillä portin ulkopuolella (Hebr 13:12). Messias Jeesus on Uuden Liiton armoistuin ja kun Jeesus vuodatti verensä, joka tahrasi Hänen kehonsa, niin silloin tapahtui sovitus, kun Jeesus kuoli ristillä Uuden Liiton syntiuhrina.

Kuten huomaat, niin VL esikuva ei ole tarkasti täysin samanlainen kuin UL:n täyttymys. VL:ssa on eläin syntiuhrina, jonka veri tuottaa sovituksen, kun verta pirskotetaan armoistuimelle. UL:ssa Jumala tuli lihaksi (ihmiseksi) ja samalla syntiuhriksi. Messias Jeesus on Uuden Liiton armoistuin ja Hänen verensä kautta sovitus tapahtui Golgatan ristillä, kun Jeesus omassa ruumiissaan vuodatti verensä ja kuoli syntien sovitukseksi ja anteeksiantamukseksi.

VL:ssa ja UL:ssa on sama idea ja ajatus, että pitää olla syntiuhrin veri ja armoistuin sovituksen aikaansaamiseksi ja UL:ssa Messias Jeesus on armoistuin, jonka veren kautta saatiin aikaan sovitus, kun Hän vuodatti verensä ja kuoli Golgatan ristillä.

Sellainen opetus, joka sanoo, että Jeesuksen viedessä verensä taivaan temppelin Kaikkeinpyhimpäänm jossa vasta tapahtui lopullinen sovitus on vakava väärä oppi. Tällainen opetus vääristää pahasti sovituksen ja Jumalan Pyhyyden. Syntiuhrin veri pitää vuodattaa syntisessä paikassa ja sovituksen täytyi tapahtua syntisessä paikassa, missä synti on saastuttanut ihmiset. Jumalan taivaan temppelissä ei ole mitään synnin saastaa, eikä ihminen langennut syntiin taivaassa, vaan maan päällä ja siksi sovituksen täytyi tapahtua siellä missä synti on, ei siellä missä ei ole syntiä (taivaassa).

Loppuyhteenveto

Vanha liitto: Raamattua tutkimalla näemme, että VL:ssa syntiuhrin täytyi olla puhdas, virheetön ja täydellinen; syntiuhri täytyi suorittaa syntisessä ympäristössä maan päällä, koska syntiinlankeemus tapahtui maan päällä; pyhäkölle (pyhäkössä kaikkeinpyhimmässä oli armoistuin) piti toimittaa sovitus (puhdistus) israelilaisten saastaisuudesta (synneistä). Armoistuin tehtiin pyhäksi ja täydelliseksi pyhäkön sovituksen kautta. Armoistuimen päälle pirskotettiin syntiuhrin verta sovituksen aikaansaamiseksi. Syntiuhrin piti kuolla.

Uusi Liitto: Messias Jeesus oli puhdas, virheetön ja synnitön ja täydellinen; Jeesuksen syntiuhri suoritettiin Golgatan ristillä syntisessä ympäristössä syntisten ihmisten keskuudessa; Jeesus on Uuden Liiton armoistuin ja Hän Uuden Liiton armoistuimena ei tarvitse puhdistusta, mutta syntiset ihmiset tarvitsevat puhdistuksen synneistään Jeesuksen armoistuimen kautta; Jeesuksen kehosta vuoti veri, joka tahrasi Hänen kehonsa, eli UL:n armoistuimen ja näin syntien sovitus tapahtui Jeesuksen (armoistuimen) vuodattaessa verensä ja kuollessa Golgatan ristillä.

Vanhan liiton esikuva armoistuimesta, jonka päälle pirskotettu veri tuotti sovituksen tapahtui esikuvan täyttymyksessä, kun Messias Jeesus, Uuden Liiton armoistuin vuodatti verensä, joka tahrasi Hänen kehonsa syntien sovitukseksi. Jeesuksen syntiuhrin sovitus tapahtui lopullisesti maan päällä, ei taivaassa.

2 Kor 5:19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.

Joh 2:
19 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä".
20 Niin juutalaiset sanoivat: "Neljäkymmentä kuusi vuotta on tätä temppeliä rakennettu, ja sinäkö pystytät sen kolmessa päivässä?"
21 Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä.

Joh 14:10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.

Raamatun sanan kokonaisopetuksen valossa Messias Jeesus sovitti synnit verensä ja kuolemansa kautta maan päällä Golgatan ristillä, kun Isä Jumala sovitti Jeesuksessa maailman itsensä kanssa. Messias Jeesus lihansa päivinä oli Jumalan temppeli (Jumala ja ihminen) maan päällä, koska Isä Jumala asui Hänessä.

Se, joka opettaa sovituksen tapahtuneen lopullisesti vasta taivaassa opettaa väärää sovitusoppia, ei Raamatun evankeliumia ja häpäisee Jumalan pyhyyttä asettamalla sovituksen täydelliseen ympäristöön Jumalan taivaaseen, koska sovituksen täytyi tapahtua maan päällä, mikä oli syntinen ympäristö ja missä syntiinlankeemus oli tapahtunut. Ihmiset eivät langenneet syntiin Jumalan taivaassa, vaan maan päällä.

Sydämessäni iloitsen ja kiitän Isää Jumalaa, että Hän lähetti Poikansa Jeesuksen maan päälle iankaikkiseksi syntiuhriksi Hänen veressään ja kuolemassaan sovittaen monien synnit Golgatan ristillä, jonka todisteeksi Isä nosti Jeesuksen kuolleista. Herra Jeesus elää ja Hänen verensä ja sovitustyönsä kautta saamme syntimme anteeksi ja iankaikkisen elämän, kun ja jos katuen tunnustamme syntimme ja uskomme Jeesuksen oleva Herra, Messias ja Pelastaja.

-PP-

https://www.kotipetripaavola.com/syntiensovitustaivaassaonvaaraaoppia.html?fbclid=IwY2xjawNcK39leHRuA2FlbQIxMQABHgrGN4HZ3LQPeCy2ZPYnr4IVtQVT4AEBJyrQFbEsNmmDYvgXAEXW45wqqwdz_aem_8KwaT89CzOuDzM7oe8cS8g
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta