Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Elo 2023 19:17

*
Raamatussa on selkeä opetus siitä kuinka Herra Jeesus kumosi vanhan liiton lain ja järjestyksen, koska Herra Jeesus verensä ja sovitustyönsä kautta sai aikaan lain muutoksen, sillä Uudessa Liitossa on voimassa Kristuksen Laki, Jumalan lakina, joka on muuttuneessa tilassa. Jos ei ymmärrä Herran Jeesuksen aikaansaamaa lain muutosta, niin silloin on vaara ajautua vanhan liiton alle, joka on vastoin Uuden Liiton järjestystä. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.

Herra Jeesus sanoi ettei Hän tullut kumoamaan lakia, vaan täyttämään lain (Matt 5:17-19). Raamattu, sanoo, että pappeuden muuttuessa tapahtuu myös lain muutos (Hebr 7:11-12). Raamattu opettaa, että emme ole ilman Jumalan lakia, vaan olemme Kristuksen Laissa (1 Kor 9:21). Raamattu opettaa ettei usko tee lakia mitättömäksi, koska usko vahvistaa lain (Room 3:31). Raamattu sanoo, että olemme irti laista ja kuolleet pois siitä (Room 7:6).

Jos luet edellä olevat Raamatun kohdat luonnollisen järjen ja ihmisviisauden kautta, niin ajaudut ristiriitaan, jonka tähden voit ajelehtia moneen erilaiseen väärään suuntaan. Meistä kukaan ei voi ymmärtää edellä olevia Raamatun kohtia ilman Pyhän Hengen avaamaa totuutta koskien Uuden Liiton järjestyksen mukaista uskoa.

Jer 31:
31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Luuk 22:20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.

Hebr 7:12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.

Jotkut sanovat, että vanhan liiton laki ei kumoutunut ja lain muutos tarkoittaa sitä, että kiveen kirjoitettu laki siirtyi kivestä ihmisen sydämeen, mutta laki on edelleen sama ja muuttumaton.

Herra Jeesus ei kumonnut lakia, vaan lihan ruumiissaan vaeltaen Hän täytti sen, eläen vanhan liiton järjestyksen mukaisesti täydellisesti. Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta tapahtui lain muutos, joka kumosi vanhan liiton sekä sen lakijärjestyksen. Lain muutos ei jättänyt voimaan vanhan liiton lakia syntiuhrista, vaan muutti sen. Eläimen veri syntiuhrina kumoutui, jonka tilalle tuli Herran Jeesuksen veressä syntiuhri syntien anteeksisaamiseksi.

Jos vanha liitto lakineen olisi edelleen sellaisenaan voimassa, niin silloin myös eläinsyntiuhrit olisivat voimassa. Herran Jeesuksen veressä, Hänen syntiuhrinsa kumosi ja poisti eläinsyntiuhrit kokonaan, koska lain muutos asetti voimaan Herran Jeesuksen syntiuhrin syntien anteeksisaamiseksi. Jos uskot koko vanhan liiton lain olevan voimassa sellaisenaan Uudessa Liitossa, niin silloin pilkkaat Herran Jeesuksen sovitusverta, etkä ole armon alla, vaan lain alla.

3 Moos 21:9 Jos papin tytär häpäisee itsensä haureudella, niin hän häpäisee isänsä; hänet poltettakoon tulessa.

Edellä oleva VT:n käsky papin tyttärestä, joka häpäisi itsensä haureudella, jonka tähden hänet tulisi surmata polttamalla, ei ole millään tavalla voimassa, vaan lain muutoksen kautta se on kokonaan kumottu ja poistettu Herran Jeesuksen sovitustyön kautta. Jos joku kuitenkin edelleen väittää koko VT:n lakineen ja käskyineen olevan voimassa sellaisenaan, niin hänen tulisi surmata tyttärensä, jos tytär eksyy haureuteen (tällaista emme saa kuitenkaan tehdä UL:n ajassa!). Haureus on edelleenkin syntiä UL:ssa, mutta seurakunnalla ei ole enää oikeutta rangaista haureudesta kuolemantuomiolla. Sellainen väite, joka sanoo koko VT:n lakineen ja käskyineen olevan voimassa Uudessa Liitossa on eksynyt pois armosta ja totuudesta, joka on Herrassa Jeesuksessa.

3 Moos 20:10 ¶ Jos joku tekee aviorikoksen toisen miehen vaimon kanssa, jos hän tekee aviorikoksen lähimmäisensä vaimon kanssa, niin heidät, sekä avionrikkoja mies että -nainen, rangaistakoon kuolemalla.

Vanhan liiton laki määräsi aviorikoksesta kuolemanrangaistuksen, joka koski molempia aviorikoksen tehneitä osapuolia. Tämäkin VT:n laki on kumoutunut eikä ole enää sellaisenaan voimassa, sillä UL:n järjestyksessä seurakunnalla ole oikeutta rangaista aviorikkojia kuolemalla. UL:n järjestyksessä aviorikos on edelleen synti, mutta lain muutos poisti kuolemanrangaistuksen täytäntöönpanon seurakunnalta koskien avionrikkojia.

Gal 3:13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme-sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu"

Jos joku vielä edelleenkin väittää ja opettaa, että UL:n järjestyksessä vanhan liiton laki on voimassa sellaisenaan, niin hän ei ole Uuden Liiton mukaisessa uskossa Herraan Jeesukseen, ei armossa ja totuudessa, vaan lain alla, lain kirouksen alaisena.

Kymmenen Käskyä olivat voimassa jo ennen lain antamista, sillä Aabraham vaelsi Jumalan lain (Kymmenen Käskyä) opetuksen mukaisesti uskoessaan Herraa. Aabraham oli esikuvaa tulevasta Uuden Liiton järjestyksestä uskon kautta Messias Jeesukseen, siksi hän vaelsi Kymmenen Käskyn mukaisesti, jotka ovat myös voimassa Uuden Liiton uskon järjestyksessä.

Lain muutos Herran Jeesuksen veressä asetti voimaan Kristuksen Lain, jonka mukaisesti usko vahvistaa Uuden Liiton lain, Kristuksen Lain (Room 3:31) ja ojentautuu uskossa Kristuksen Lain opetuksen mukaisesti. Uudessa Liitossa kukaan ei pelastu lain tekojen noudattamisen kautta, ei Kymmenen Käskyn opetuksen noudattamisen kautta, ei Kristuksen Lain noudattamisen kautta, vaan Jumalan armosta Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta, uskon kautta Messias Jeesukseen.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Elo 2023 20:30

*
Herra Jeesus sanoi (Luuk 18 luku) löytäneekö hän uskoa maan päältä kun Hän tulee (Jeesuksen toinen tulemus). Kun Herra Jeesus tulee toisen kerran ja seurakunnan ylöstempaus tapahtuu, niin sitä edeltää lopunajassa ajanjakso, jossa vähemmistö Herran Jeesuksen opetuslapsista uskoo Jumalan sanan totuuteen niin kuin se on kirjoitettu. Eräs esimerkki on tästä opetus Jeesuksen ja Isän keskinäisestä suhteesta, jonka valtaosa uskovista ymmärtää vilpittömyydestään huolimatta väärin. Tässä kirjoituksessa keskityn siihen miksi Raamattu sanoo Herran Jeesuksen lopulta alistuvan Isänsä valtaan.

1 Kor 15:
22. Kuten kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,
23. mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan.
24. Sen jälkeen tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen, kaiken vallan ja voiman.
25. Sillä hänen on hallittava siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle.
26. Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
27. Jumala on näet alistanut kaiken Kristuksen jalkojen alle. Kun hän sanoo, että kaikki on alistettu, niin tietenkään ei ole alistettu Jumala, joka on alistanut kaiken hänen valtaansa.
28. Kun kaikki on tullut alistetuksi Pojan valtaan, sitten itse Poikakin alistuu Hänen valtaansa, joka on alistanut kaiken hänen valtaansa, että Jumala olisi kaikki kaikessa. Jumalan Kansan Raamattu

Apostoli Paavali opettaa Raamatussa 1 Kor 15 luvussa, että Herra Jeesus antaa kuningaskunnan Jumalan ja Isän haltuun (alkuteksti sanoo: antaa kuningaskunnan Jumalalle ja Isälle). Sitten jakeessa 28 apostoli Paavali opettaa, että kun kaikki on alistettu Pojan (Jeesuksen) valtaan, niin sitten itse Poikakin (Jeesus) alistuu Hänen, eli Isänsä valtaan. 1 Kor 15:28 on alkutekstissä Hän sana siinä kohdassa missä sanotaan alistuu Hänen valtaansa, eli Poika alistuu Isän valtaan.

Miksi Raamattu sanoo, että lopulta Herra Jeesus alistuu Isänsä valtaan? Eikö Jeesus olekaan Kaikkivaltias Jumala. kun Hän lopulta alistuu Isänsä vallan alle? Herra Jeesus on Kaikkivaltias Jumala, mutta Herran Jeesuksen Kaikkivaltius on suhteessa Jumalan luomakuntaan, ei Hänen Isäänsä, koska Poika on alamainen Isälleen.

Matt 28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

Raamatussa Herra Jeesus sanoo, että Hänelle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Kuka on antanut Jeesukselle kaiken vallan taivaassa ja maan päällä? Hänen Isänsä antoi Hänelle kaiken vallan taivaassa ja maan päällä. Jeesuksen Kaikkivaltius on Hänen Isänsä antamaa. Herran Jeesuksen Kaikkivaltius on suhteessa luomakuntaansa, ei Hänen Isäänsä, koska lopulta Jeesus alistuu Isän valtaan.

1 Kor 11:3 Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää.

Miksi Raamattu sanoo, että Jumala (Isä) on Kristuksen (Jeesuksen) pää? Koska, Poika (Jeesus) lopulta alistuu Isän valtaan.

Onko Jeesus pienempi Jumala kuin Hänen Isänsä? Ei, Herra Jeesus ei ole pienempi Jumala kuin Isänsä, vaan yhtä paljon Jumala kuin Hänen Isänsäkin on Jumala. Jeesuksen Jumaluus on samaa Jumaluuden olemusta Isänsä kanssa, koska Raamatun opetuksen mukaan on yksi Jumala. Raamatun opetuksen mukaan Jeesus lopulta alistuu Isänsä valtaan, koska Isä on Jeesuksen pää, joka tarkoittaa Jeesuksen olevan Isälleen alamainen.

Raamattu opettaa Herran Jeesuksen olevan Isälleen alamainen, koska Jeesus alistuu lopulta Isän valtaan. Uskonnollinen perinne opettaa, että Jeesus on yhtä Kaikkivaltias Isänsä kanssa, eikä Jeesus alistu lopulta Isänsä valtaan. Uskonnollinen perinne opettaa väärin ja vastoin Raamatun opetusta, koska Raamatun opetuksen mukaan Jeesus alistuu lopulta Isänsä valtaan. Raamatun opetuksen mukaan Jeesus on Kaikkivaltias Jumala suhteessa luomakuntaan, mutta ei Isäänsä, koska Jeesus lopulta alistuu Isänsä valtaan.

Herra Jeesus on yhtä Kaikkivaltias Isänsä kanssa, mutta sillä erotuksella, että Jeesus Kaikkivaltiudestaan huolimatta alistuu lopulta Isänsä valtaan. Se, joka väittää ja sanoo, että Jeesus ei alistu Isänsä valtaan, eikä Isän ja Jeesuksen Kaikkivaltiudessa ole mitään eroa, niin hän tässä kohden uskoo ja ymmärtää väärin Jumalan sanan selkeän opetuksen.

Joh 6:
43 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Älkää nurisko keskenänne.
44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

Raamatun opetuksen mukaan Jumala tuli ihmiseksi Herrassa Jeesuksessa, joka kuoli ristillä syntien anteeksisaamiseksi. Isä lähetti Poikansa Jeesuksen maailmaan Pelastajaksi, Messiaaksi ja Herraksi, että ihminen katuen tunnustaisi syntinsä ja uskon kautta Herraan Jeesukseen saisi syntinsä anteeksi ja iankaikkisen elämän Jumalan luona.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Elo 2023 18:26

*
Raamatun opetus Isästä ja Pojasta

Katsomme ja tutkimme sitä mitä Raamattu opettaa Jumalan Kaikkivaltiudesta ja Isästä ja Pojasta.

Joh 13:16 Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.

Joh 6:38 Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.

Joh 5:30 En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt.

Raamattu sanoo lähettäjän olevan lähetettyä suurempi, joka kertoo lähetetyn olevan alamainen lähettäjälleen. Kyse ei siis ole siitä, että Jeesuksen alamaisuus Isälleen, kun Isä on Jeesusta suurempi tarkoittaisi Jeesuksen olevan pienempi Jumala, vaan Jumalan hierarkkista järjestystä, Jeesuksen alamaisuutta Isälleen, koska Jumala (Isä) on Jeesuksen pää (1 Kor 11:3).

Herra Jeesus itse sanoi Isän olevan Häntä suurempi. Herra Jeesus sanoi tulleensa taivaasta, ei tekemään omaa tahtoaan, vaan Hänen (Isä) tahtonsa, joka on Hänet lähettänyt. Raamatun opetuksen mukaan Isä lähetti Jeesuksen taivaasta maan päälle, joka tarkoittaa sitä, että Jumaluudessa myös taivaan kirkkaudessa Isä on Jeesusta suurempi ja Jeesus on alamainen Isälleen. Tämä ei tee Jeesuksesta pienempää, alempaa tai vähemmän Jumalaa, vaan kertoo Raamatun opettamasta Jumaluuden hierarkiasta. Herra Jeesus on Raamatun opetuksen mukaan Jumala, Kaikkivaltias suhteessa luomakuntaan, mutta ei Isäänsä.

1 Kor 11:3 Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää.

Ef 5:24 Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.

Raamattu opettaa myös vaimon alamaisuutta miehelleen, koska mies on vaimonsa pää. Se, että vaimo on miehellensä alamainen ei tarkoita vaimon olevan vähemmän ihminen kuin mies tai alempi ihminen, sillä kyse on Jumalan asettamasta hierarkkisesta järjestyksestä. Se, että Isä on Jeesuksen pää, ja että Jeesus on alamainen Isälleen ei tee Jeesuksesta pienempää Jumalaa tai vähemmän Jumalaa kuin Isä, vaan kertoo Jumaluuden hierarkiasta, jossa Isä on Poikansa pää.

Isä on Jeesusta suurempi tarkoittaa Pojan alamaisuutta Isälleen. Jos joku ajattelee, että koska Jeesus on Jumala, niin silloin Isä ei voi olla Jeesusta suurempi, koska se tekisi Jeesuksesta pienemmän Jumalan, niin hän ei ole ymmärtänyt Raamatun opetusta Jeesuksen alamaisuudesta Isäänsä kohtaan.

Matt 28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

1 Kor 15:
26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
27 Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu," niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa. (33/38)

1 Cor 15:28 And when all things shall be subdued unto him, then shall the Son also himself be subject unto him that put all things under him, that God may be all in all. (King James Version 1769 - KJV)

1 Cor 15:28 Now when everything has been subjected to the Son, then he will subject himself to God, who subjected everything to him; so that God may be everything in everyone. (Complete Jewish Bible - CJB)

1 Kor 15: 28 Kun kaikki on tullut alistetuksi Pojan valtaan, sitten itse Poikakin alistuu Hänen valtaansa, joka on alistanut kaiken hänen valtaansa, että Jumala olisi kaikki kaikessa. (Uuras Saarnivaara - Jumalan kansan Raamattu)

1 Kor 15:28 Kuin nyt kaikki hänen allensa heitetyksi tulevat, silloin myös itse Poika hänen allensa heitetään*, joka kaikki hänen allensa heitti, että Jumala kaikki kaikessa olis. (Biblia 1776)

Jeesuksen itsensä sanomana ja Raamatun opetuksen mukaan Isä on antanut kaiken vallan Jeesukselle taivaassa ja maan päällä. Raamatun sanan opetuksen mukaan Jeesuksen Kaikkivaltius on Isän antamaa, ei Jeesuksen itsensä omistamaa, eikä Jeesuksen itse itselleen ottamaa, vaan Isän antamaa, koska Isä on Jeesusta suurempi ja Isä on Jeesuksen pää. Jeesus ei ole silti pienempi Jumala tai vähemmän Jumala kuin Isä, vaikka Jeesus on Isälleen alamainen ja lopulta myös alistuu Isän vallan alle, koska kyseessä on Jumaluuden hierarkkinen järjestys. Herra Jeesus on toki Kaikkivaltias Jumala suhteessa luomakuntaan, mutta ei Isäänsä.

1 Kor 15:26-28 jakeista tulee selkeästi ilmi, että kun Jeesus on alistanut kaiken itsensä valtaan, niin sen jälkeen Jeesus alistuu Isän vallan alle. Alkutekstin mukaan on oikein kääntää: sitten itse Poikakin alistuu Hänen valtaansa, niin kuin Uuras Saarnavaaran Raamatunkäännös kohdan oikein kääntää. Kun Raamattu sanoo Jeesuksen alistuvan Hänen valtaansa, että Jumala olisi kaikki kaikessa, niin Hänen valtaansa, jonka valtaan Jeesus alistuu tarkoittaa tietenkin Isää, koska ei ole ketään muuta, jonka vallan alle Jeesus voisi alistua. Isän antaessa kaiken vallan Jeesukselle, niin Jeesuksella ei ole kuitenkaan valtaa yli Isänsä, vaan Jeesus on myös Kaikkivaltiudessaan Isälleen alamainen.

Jeesuksen alamaisuus Jumaluudessa Isäänsä kohtaan tulee siitä selkeästi esille, että Isä lähetti Jeesuksen taivaasta maan päälle. Lähettäjä on Lähetettyä suurempi, jonka takia myöskin Jeesus lopulta alistuu Isän vallan alle, koska Isä on Jeesuksen Lähettäjänä myös Jumaluudessa Jeesusta suurempi.

Katolisen kirkon alullepanema kolminaisuusoppi opettaa, että Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä suuria ja yhtä Kaikkivaltiaita ja se joka uskoo tämän katolisen kirkon alullepaneman opetuksen, ei kykene ymmärtämään ja näkemään Jeesuksen iankaikkista alamaisuutta Isälleen, vaikka Raamattu opetus on selkeä tässä asiassa.

Joh 20:17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö".

Yllä olevassa Raamatun kohdassa Jeesus sanoi Isäänsä, Hänen Jumalakseen, sanomalla minun Isäni ja minun Jumalani. Koska Jeesus on Isälleen alamainen, niin siksi Jeesus sanoi Isän olevan Hänen Jumalansa.

Se, joka ei usko Raamatun opetusta Jeesuksen alamaisuudesta Isälleen voi sanoa Jeesuksen sanoneen Isäänsä, Hänen Jumalakseen, koska Jeesus ei ollut vielä mennyt Isän luokse, mutta kun Jeesus palasi Isänsä luokse, niin Hän ei ole enää Isälleen alamainen. Raamattu kumoaa edellä esitetyn kaltaisen väitteen ja osoittaa sen vääräksi.

2 Kor 1:3 Kiitetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala,

Ef 1:3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,

1 Pie 1:3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,

Kun Paavali ja Pietari kirjoittivat kirjeensä, niin Herra Jeesus oli jo noussut takaisin Isänsä luokse, ja Jeesus oli tietenkin Jumalana taivaassa Isänsä luona. Paavali ja Pietari ymmärsivät Jeesuksen olevan myös taivaassa Jumalana Isälleen alamaisena, sillä he kiittivät Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumalaa ja Isää. Jos Jeesus ei olisi Isälleen alamainen myös taivaassa, niin Raamatussa ei lukisi, että Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä. Sanat Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä kertovat ja todistavat Jeesuksen olevan alamainen Isälleen, koska Isä on Jeesuksen pää.

Ilm 3:
11 Minä tulen pian; pidä, mitä sinulla on, ettei kukaan ottaisi sinun kruunuasi.
12 Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni.

Ilmestyskirjan kolmannessa luvussa jakeissa 11 ja 12 on Herran Jeesuksen sanat ja sanoma seurakunnalleen, jossa Jeesus taivaassa ollessaan puhui Hänen Jumalastaan, sanoen seuraavat sanat: Jumalani nimen ja minun Jumalani tyköä. Taivaassa olevan Herran Jeesuksen oma todistus on, että Hän on Isälleen alamainen, sillä Hän itse sanoi taivaasta käsin, että Isä on Hänen Jumalansa, joka tarkoittaa Jeesuksen alamaisuutta Isälleen.

Ihan lopuksi haluan tuoda esille, että Raamattu opettaa Jumalan olevan yksi, josta näemme yhden Jumalan kolminaisuuden eri Persoonissa, Isässä, Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä. Raamatusta näemme myös sen kuinka Herra Jeesus lopulta alistuu Isän valtaan, koska Isä on Kaikkivaltias Jumala yli kaiken. Kiitos Herralle Jumalan pelastuksesta, Messias Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta, amen.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Elo 2023 19:45

*
Temppelin suuri ja kallisarvoinen peruskivi esikuva Jeesuksesta

1 Kun 5:
15 Ja Salomolla oli seitsemänkymmentä tuhatta taakankantajaa ja kahdeksankymmentä tuhatta kivenhakkaajaa vuoristossa;
16 sen lisäksi Salomon maaherrojen virkamiehiä, jotka valvoivat töitä, kolmetuhatta kolmesataa miestä, vallitsemassa väkeä, joka teki työtä.
17 Ja kuningas käski louhia suuria (גדול - גדל gadol) kiviä, kallisarvoisia kiviä, laskeakseen temppelin perustuksen hakatuista kivistä.

Yehudim in Moshiach 4:14 Orthodox Jewish Bible (OJB)
14 Therefore, als (since) we have a great Kohen Gadol who has made his passing through Shomayim, [Rebbe, Melech HaMoshiach] Yehoshua HaBen HaElohim, let us hold firmly to the hoda’ah (confession) of the hachrazah (proclamation) of our [Orthodox Jewish] Emunah.

Kun kuningas Salomo Jumalan käskystä alkoi rakentamaan temppeliä, niin temppelin peruskivien piti olla suuria, kallisarvoisia ja hakattuja kiviä. Temppelin peruskivet olivat esikuva Herrasta Jeesuksesta. Uuden Liiton uskon uskonjärjestyksessä Jumalan pelastamat ihmiset ovat Jumalan temppeli ja Herra Jeesus on suuri (gadol) peruskivi Jumalan temppelissä, sillä Herra Jeesus on uskovien suuri Ylimmäinen Pappi (Kohen Gadol), niin kuin esim. Hebr 4:14 opettaa. VT:n ylimmäisen papin asussa hänellä oli olkapäillään kallisarvoiset kivet (onyks-kivi), jossa luki Israelin 12 sukukunnan nimet, että ylimmäinen pappi kantaisi heidän nimiään olkapäillään Herran kasvojen edessä, että heitä muistettaisiin. VT:n ylimmäisellä papilla oli rintakilpi, jossa oli kaksitoista kallisarvoista kiveä, joissa luki Israelin 12 sukukunnan nimet, että ylimmäinen pappi kantaisi rintakilvessä sydämensä päällä, astuessaan pyhäkköön, Israelin poikain nimet, että heidät alati johdatettaisiin muistoon Herran edessä.

Tästä syystä myös temppelin suuret peruskivet olivat kallisarvoisia kiviä, koska ne olivat esikuvaa Herrasta Jeesuksesta ja Hänen Ylipappeudestaan. Herra Jeesus on Uuden Liiton Ylimmäinen Pappi, joka kantaa Uuden Liiton kansaa rakkautensa, armonsa ja totuutensa kautta Pyhässä Hengessä. Uuden Liiton kansa on koko ajan Jeesuksen sydämellä, sillä Hän muistaa ja tietää mitä Hänen kansansa tarvitsee.

Salomon temppelin suuret ja kallisarvoiset peruskivet olivat hakattuja kiviä, koska Herra Jeesus kantoi meidän syntimme ristinpuulla, sillä Jeesusta ruoskittiin (hakattiin) ja piestiin sekä pilkattiin, vaikka Hän on kuningasten Kuningas, joka on suuri ja kallisarvoinen Pelastaja, mutta runneltu meidän syntiemme tähden.

Salomon temppelin perustuksen piti olla luja ja kestävä, että se kykeni kannattelemaan koko temppeliä. Herra Jeesus on Uuden Liiton luja ja kestävä peruskivi, joka on ainoa kykenevä kannattelemaan Uuden Liiton kansaa sisäpuolella pelastuksen. Herran Jeesuksen pelastuksen peruskivi on rakennettu taivaalliselle perustukselle, sillä Jumala tuli ihmiseksi Herrassa Jeesuksessa ja kärsi ristillä vuodattaen verensä iankaikkisena syntiuhrina ja siten Hän sai aikaan iankaikkisen pelastuksen ja lunastuksen sekä syntien anteeksiantamuksen.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Elo 2023 21:02

*
Esikuvia Jerusalem ja Giihonin lähde

Raamattu kertoo kuinka Salomonin temppelin kivet hakattiin ja valmistettiin vuoristossa (vuorella). Juutalainen historioitsija Josefus mainitsee mielenkiintoisen seikan koskien Salomonin temppelin kivien valmistamista:

He also enjoined them to cut out large stones for the foundations of the temple, and that they should fit them and unite them together in the mountain, and so bring them to the city. - Josephus Antiquites of the Jews Book VIII chapter 2

Josefuksen selonteon mukaan suuret temppelin peruskivet valmistettiin vuorella, jossa ne sovitettiin yhteen ja kun ne sopivat yhteen, niin temppelin peruskivet tuotiin vuorelta alas kaupunkiin. Raamattu sanoo, että Salomonin täytyi rakentaa Herran temppeli Jerusalemiin, Daavidin kaupunkiin. Josefuksen historian todistus sanoo, että temppelin peruskivet tuotiin vuorelta alas kaupunkiin (Daavidin kaupunki), koska temppeli rakennettiin muinaiseen Daavidin kaupunkiin, ei temppelivuoren huipulle. Vuori on esikuvaa Jumalan taivaallisesta korkeudesta ja Jumalasta. Temppelin peruskivet tehtiin vuorella ja tuotiin alas kaupunkiin, joka on esikuvaa siitä kuinka Jumala tuli ihmiseksi Jeesuksessa: Herra tuli taivaasta alas ihmisten keskuuteen.

Jamieson, Fausset, Brown Commentary sanoo 1 Kings 6:7 kohdassa, että Jerusalemin läheltä on löydetty maanalainen kivilouhos, josta on löydetty samankokoisia kiviä kuin muista muinaisista jäännöksistä on löydetty. Jamieson, Fausset, Brown Commentaryn mukaan kivet ovat siirretty muinaisten pyörörullien kautta alas Tyropean laaksoon temppelin viereen.

Jamieson, Fausset, Brown Commentary on oikeassa temppelin sijainnin suhteen. Tyropean laakso sijaitsi muinaisen Daavidin kaupungin länsipuolella ja kaupungin itäpuolella oli Kidronin laakso, Daavidin muinainen kaupunki sijaitsi Tyropean ja Kidronin laaksojen välissä. Tyropean laaksosta länteen kohosi Siionin vuori. Muinaisen Daavidin kaupungin eteläpuolella sijaitsi Hinnomin laakso. Muinaisen Daavidin kaupungin pohjoispuolella oli temppelivuori, jonka takana oli Betesdan laakso. Giihon maanalainen vesilähde sijaitsi temppelistä itään Kidronin laaksosta. Giihonin lähteen ympärille oli rakennettu torneja suojaamaan vesilähdettä.

Daavidin kaupunki rakennettiin vuorelle, jossa on kovaa kalkkikiveä, johon maanalainen vesi muodosti luolia. Giihonin lähde oli Daavidin kaupungin (Jerusalem) ainoa vesilähde, joka oli ja on maanalainen virtaava vesilähde. Giihonin vesilähde purskauttaa vettä jaksoittain vuodenaikojen ja sateiden mukaan. Giihonin lähde on maanalaisessa luolassa, joka sijaitsee Daavidin kaupungin itäisellä rinteellä Kidronin laakson yläpuolella.

Giihonin vesilähde on esikuva Herrasta Jeesuksesta, sillä Herra Jeesus on elävän veden (virtaava vesi) lähde, johon tulee uskoa, niin kuin Raamattu sanoo. Herra Jeesus ei toimi ihmisen syntisen mielen mukaan, vaan Jumalan tahdossa ja Jumalan sanan totuuden mukaisesti. Jumala toimii Herrassa Jeesuksessa Jumalan aikataulujen mukaan, ei ihmisen aikataulun ja halun mukaan. Herran Jeesuksen armo ulottuu pienimmän ja heikoimman ja kurjimmankin syntisen luo, siksi Giihonin lähde oli maan alla, mutta virtasi Daavidin kaupunkiin mahdollistaen siellä elinolosuhteet Jumalan kansalle.

Muinainen Daavidin kaupunki oli nykyistä Jerusalemin kaupunkia paljon pienempi. Seitsemän vuorta ympäröi muinaista Daavidin kaupunkia vuorten nimet ovat nykyään tunnettuja seuraavilla nimillä: Scopusvuori, Öljymäki, Turmiovuori, Ophel vuori, Moorian vuori, Siionin vuori, Antonian linnoituksen kukkula.

Nämä seitsemän vuorenhuippua ovat kaikki korkeammalla kuin Daavidin muinainen kaupunki. Seitsemän on Jumalan täydellisyyden luku ja siksi seitsemän vuorta ympäröivät Daavidin kaupunkia, koska se opettaa meille siitä kuinka Jumala teot ovat täydellisiä ja Jumalan kansa asuu turvassa Jumalansa kanssa.

Psa 125:
1 ¶ Matkalaulu. Jotka Herraan turvaavat, ovat kuin Siionin vuori: se ei horju, vaan pysyy iankaikkisesti.
2 Vuoret ympäröivät Jerusalemia, ja Herra ympäröitsee kansaansa, nyt ja iankaikkisesti.
3 Sillä jumalattomuuden valtikka ei saa vallita vanhurskasten arpaosaa, että vanhurskaat eivät ojentaisi käsiänsä vääryyteen.

Daavidin muinainen kaupunki oli rakennettu siten, että se oli todella vaikea valloittaa ja voittaa. Silloin kun juutalaiset olivat uskollisia Jumalalle, niin Jerusalemia (Daavidin kaupunkia) ei voitu vallata ja voittaa, sillä kaupunki oli voittamaton, mutta silloin kun juutalaiset eivät olleet uskollisia Jumalalle, vaan tekivät syntiä Jumalaa vastaan, niin vihollinen kykeni voittamaan voittamattoman kaupungin ja tuhoamaan sen kokonaan. Niin kuin seitsemän vuorta (laaksoineen) ympäröivät Jerusalemia, niin samalla tavalla Herra ympäröitsee kansaansa, antaen kansallensa turvan ja rauhan, kun ja jos kansa on uskollinen Herralleen. Jerusalem tarkoittaa hepreaksi rauhan opetus. Herra Jeesus on kansansa Opettaja, joka opettaa totuudesta, rakkaudesta ja armosta sekä Herran hyvyydestä. Herra Jeesus tuo kansalleen rauhan, sillä Hän on Rauhanruhtinas.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Elo 2023 21:03

*
Raamattu kertoo paljon Salomon rakennuttamasta temppelistä ja siinä on esikuvallista opetusta monenlaista, mutta tässä keskityn vain tiettyihin asioihin.

1 Kun 6:
1 ¶ Neljäntenäsadantena kahdeksantenakymmenentenä vuotena siitä, kun israelilaiset olivat lähteneet Egyptin maasta, neljäntenä vuotena siitä, kun Salomo oli tullut Israelin kuninkaaksi, alkoi hän siiv-kuussa, joka on toinen kuukausi, rakentaa temppeliä Herralle.

.........
4 Ja hän teki temppeliin sisäänpäin avartuvat ikkuna-aukot.
4 Ja teki akkunan huoneen päälle, sisältä avaraksi ja ahtaaksi ulkoa. Biblia 1776
1 Kings 6:4 And for the house he made windows broad within, and narrow without. Jewish Publication Society Bible - JPS

........
7 Ja kun temppeli rakennettiin, tehtiin se kivistä, jotka tulivat valmiina louhimosta, niin ettei kuulunut vasaran, ei minkään rauta-aseen kalketta temppeliä rakennettaessa.

Vanha Biblia 1776 ja JPS käännökset kääntävät 1 Kun 6:4 jakeen alkutekstin mukaisesti. Salomonin temppelin ikkunat olivat sisältä päin avarat, mutta ulkoa päin ahtaammat (kapenivat). Raamatun tutkijoiden mukaan kun ikkunat olivat kapeammat ulkoa päin, niin ulkona olevat sään aiheuttamat haitat eivät päässeet sisälle temppeliin ja kun ikkunat laajenivat sisältä päin, niin ikkunat hajauttivat valoa paremmin sisälle temppeliin. Ikkunat oli tehty sellaisiksi, että sisäpuolelta näkyi hyvin ulos, mutta ulkopuolelta oli vaikea nähdä sisälle.

Salomonin temppelin ikkunat sisältävät esikuvallisen sanoman. Ulkoa päin olevat ikkunat eivät päästäneet sään haittoja sisälle temppeliin, joka on esikuva siitä kuinka Jumala suojaa Häneen uskovan ihmisen maailmassa vaikuttavalta synniltä Jumalan tahdon mukaisen näkökyvyn kautta (rakastaa totuutta). Sisältä päin laajenevat ikkunat ovat esikuvaa siitä kuinka Jumalan tahdon mukainen näkökyky (rakastaa totuutta) osaa erottaa hyvän ja pahan ja valitsee hyvän (Jumalan tahto ja totuus), joka valaisee laajasti uskovan ihmisen ymmärrystä, jolloin hän näkee asiat Jumalan sanan totuuden kirkkaassa ja puhtaassa valossa. Jumalaton ihminen ei kykene näkemään Jumalan kirkkauden valoa, josta oli esikuvana se kuinka Salomonin temppelin sisälle oli vaikea nähdä temppelin ulkopuolelta. Herra Jeesus antaa lahjaksi ja armosta taivaallista näkökykyä sen jälkeen kun ihminen tekee parannuksen ja uskoo evankeliumin Herrasta Jeesuksesta.

Raamattu sanoo temppelin kivien tulleen suoraan louhimosta valmistettuina, niin ettei kuulunut vasaran, ei minkään rauta-aseen kalketta, kun temppeliä rakennettiin. Juutalainen historioitsija Josefus kertoi kirjassaan Juutalaisten muinaisajat (Josephus Antiquites of the Jews Book VIII chapter 2) kuinka temppelin suuret peruskivet valmistettiin vuorella, jossa ne sovitettiin yhteen ja kun ne sopivat yhteen, niin ne tuotiin vuorelta alas kaupunkiin. Josefus ja Raamattu antaa hyvin samanlaisen todistuksen.

Kun Raamattu sanoo, että kun temppeliä rakennettiin, niin se tehtiin kivistä, jotka tulivat valmiina louhimosta, niin ettei kuulunut vasaran, ei minkään rautaisen työkalun kalketta. Tämä on voimakas esikuva siitä, kun Herra Jeesus pelastaa uskovan ihmisen, niin Jumala katsoo uskovaa ihmistä Kristuksen täydellisyyden kautta, siksi kivet valmistettiin vuoristossa, sillä korkeat vuoret ovat esikuvaa Herrasta. Kun kivet oli tehty valmiiksi vuoristossa ja tuotiin sekä asetettiin paikoilleen temppelissä ilman ihmistyökalujen kalsketta ja kopinaa, niin se oli esikuva siitä, että Jumalan kansan tulee elää hiljaisen ja rauhaisan Hengen vaikutuksesta käsin (1 Piet 3:4). Samalla se on esikuva siitä ettei Jumalan seurakunnassa saa olla riitoja ja taisteluja, eikä Herran Jeesuksen opetuslapset saa vaeltaa lihan voimalla (synnin omavoimaisuus), vaan Jumalan etukäteen ennalta valmistetuissa teoissa Pyhän Hengen voiman kautta.

Kun Salomonin temppelin tuotiin valmiina louhimosta, niin kivet sopivat täydellisesti omille paikoillansa, eikä kiviin tarvinnut tehdä muutoksia, eikä kivistä tarvinnut ottaa mitään pois, joka on esikuvaa Herran Jeesuksen täydellisestä sovitustyöstä, jonka kautta uskova pelastuu ja kelpaa Jumalalle. Uskonelämän pyhityselämäkin ja uskonkuuliaisuus, joka muuttaa ihmisen sydämen on Jumalan vaikuttamaa uskovan sydämessä.

Jotkut tutkijat ovat todenneet Salomonin temppelin kivien olleen niin taidokkaasti tehty ettei niissä näkynyt ihmisen työkalun jättämiä merkkiä tai jälkiä. Kun Jumala vaikuttaa uskossa totuuteen uskovan ihmisen sydämessä, niin siinä tulee esille Jumalan kirkkaus, eikä ihmisvoimin tehtyjä tekoja ole lainkaan näkyvissä. Uskovasta ihmisestä ei tule täydellistä tässä maailmanajassa, mutta Jumalan armosta hän voi ajoittain vaeltaa Jumalan ennalta valmistetuissa teoissa, niin että Jumalan kirkkauden vaikutuksesta, ei havaita merkkejä ihmisen teoista, vaan Jumalan teoista.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Elo 2023 17:41

*
Jumalan lupaukset siunauksesta tai kirouksesta ihmisen valinnan mukaan

1 Kun 9:
1 ¶ Kun Salomo oli saanut rakennetuksi Herran temppelin ja kuninkaan linnan ja kaiken, mitä Salomo oli halunnut tehdä,
2 ilmestyi Herra Salomolle toisen kerran,
3 niinkuin hän oli ilmestynyt hänelle Gibeonissa. Ja Herra sanoi hänelle: "Minä olen kuullut sinun rukouksesi ja anomisesi, kun sinä anoit armoa minun edessäni. Minä olen pyhittänyt tämän temppelin, jonka sinä olet rakentanut sitä varten, että minä sijoittaisin nimeni siihen ainiaaksi; ja minun silmäni ja sydämeni tulevat alati olemaan siellä.
4 Ja jos sinä vaellat minun edessäni, niinkuin sinun isäsi Daavid vaelsi, vilpittömällä sydämellä ja oikeamielisesti, niin että teet kaiken, mitä minä olen käskenyt sinun tehdä, ja noudatat minun käskyjäni ja oikeuksiani,
5 niin minä pidän pystyssä sinun kuninkaallisen valtaistuimesi Israelissa ikuisesti, niinkuin minä puhuin isällesi Daavidille sanoen: ‘Aina on mies sinun suvustasi oleva Israelin valtaistuimella’.
6 Mutta jos te käännytte pois minusta, te ja teidän lapsenne, ettekä noudata minun käskyjäni ja säädöksiäni, jotka minä olen teille antanut, vaan menette ja palvelette muita jumalia ja kumarratte niitä,
7 niin minä hävitän Israelin siitä maasta, jonka olen antanut heille, ja temppelin, jonka minä olen pyhittänyt nimelleni, minä heitän pois kasvojeni edestä; ja Israel tulee sananparreksi ja pistopuheeksi kaikille kansoille.

Jumala lupasi Salomolle siunauksen pysyvästä kuninkuudesta jos Salomo noudattaa Jumalan käskyjä. Jumala sanoi kirouksen kohtaavan Israelin kansaa jos se kääntyy pois Jumalasta eikä noudata Jumalan käskyjä, vaan alkaa palvelemaan ja kumartamaan epäjumalia, niin sen seurauksena Jumala hävittää Israelin pois omasta maastaan sekä hävittää temppelin, jonka Jumala on pyhittänyt nimelleen.

Vuonna 70 jKr. Israelin kansa joutui pois omasta maastaan sekä samalla Jerusalem ja sen temppelin tuhottiin, koska he eivät kansakuntana ottaneet vastaan pelastusta uskon kautta Messias Jeesukseen. Israelin kansa palveli epäjumalia ja siksi se myös hävitettiin pois maastansa ja temppeli tuhottiin.

Sak 13:
1 ¶ Sinä päivänä on Daavidin suvulla ja Jerusalemin asukkailla oleva avoin lähde syntiä ja saastaisuutta vastaan.
2 Ja sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä hävitän epäjumalain nimet maasta, eikä niitä enää muisteta. Myöskin profeetat ja saastaisuuden hengen minä ajan maasta pois.

....................
8 Ja näin on käyvä koko maassa, sanoo Herra: kaksi osaa siitä hävitetään ja saa surmansa, mutta kolmas osa siitä jää jäljelle.
9 Ja sen kolmannen osan minä vien tuleen; minä sulatan heidät, niinkuin hopea sulatetaan, ja koettelen heitä, niinkuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: "Se on minun kansani," ja se sanoo: "Herra, minun Jumalani".

Raamatussa on myös lohdullinen profetia Israelin kansan kääntymisestä Jumalan puoleen päivien lopulla uskon kautta Messias Jeesukseen. Lopunaikana, päivien lopulla Israelin kansan jäljelle jäänyt jäännös kolmasosa nöyrtyy ja tunnustaa syntinsä ja ottaa vastaan pelastuksen uskon kautta Messias Jeesukseen. Daavidin jälkeläinen Jeesus kuningasten Kuninkaana ja Rauhanruhtinaana hallitsee Israelia ja maailmaa tulevassa tuhannen vuoden kuningaskunnan ajassa.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Elo 2023 16:13

*
Raamatun opettama Jumalan kansan häät ja siihen liittyvät asiat ja valmistelut auttavat meitä ymmärtämään ensimmäistä ylösnousemusta ja lopullisen iankaikkisen pelastuksen osaa, johon toisella kuolemalla ei ole valtaa. Samalla näemme sen kuinka Raamatullinen ahdistuksen ajan jälkeinen seurakunnan ylösotto Jeesuksen tulemuksessa on Raamatun sanan totuus ylöstempauksesta.

5 Moos 24:
1 ¶ Ja Aabraham oli vanha ja iälliseksi tullut, ja Herra oli siunannut Aabrahamia kaikessa.
2 Niin Aabraham sanoi palvelijallensa, talonsa vanhimmalle, joka hallitsi kaikkea, mitä hänellä oli: "Pane kätesi kupeeni alle.
3 Minä vannotan sinua Herran, taivaan ja maan Jumalan, kautta, ettet ota pojalleni vaimoa kanaanilaisten tyttäristä, joiden keskuudessa minä asun,
4 vaan menet minun omaan maahani ja sukuni luo ja otat sieltä vaimon pojalleni Iisakille."

Aabraham valitsi pojalleen Iisakille vaimon oman sukunsa keskeltä. Aabraham asetti tähän tehtävään palvelijansa, talonsa vanhimman, joka hallitsi kaikkea mitä Aabrahamilla oli. Aabraham oli Iisakin isä ja hän isänä valitsi pojalleen morsiamen. Tämä on esikuvaa Isästä ja Jeesuksesta, sillä Jeesuksen tehtävä on hakea morsian kotiin, jonka Jumala (Isä) valitsee Jeesukselle.

Kuten Aabrahamin palvelija hallitsi kaikkea Aabrahamin talossa, mutta ei yli Aabrahamin, niin samalla tavalla Isä on antanut kaiken vallan taivaassa ja maan päällä Jeesukselle, mutta Jeesuksella ei ole valtaa yli Isän.

Joh 6:
37 Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.
38 Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.
39 Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.
40 Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."

Joh 17:
1 ¶ Tämän Jeesus puhui ja nosti silmänsä taivasta kohti ja sanoi: "Isä, hetki on tullut, kirkasta Poikasi, että Poikasi kirkastaisi sinut;
2 koska sinä olet antanut hänen valtaansa kaiken lihan, että hän antaisi iankaikkisen elämän kaikille, jotka sinä olet hänelle antanut.
3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

Isän valtuuttamana Jeesus antaa kaikille niille ihmisille iankaikkisen elämän, jotka Jumala antaa Jeesukselle. Ne, jotka uskovat Jeesukseen ovat Jumalan antamia ihmisiä Jeesukselle, jotka ovat Jeesuksen morsian. Kuten Aabraham lähetti palvelijansa etsimään pojallensa morsiamen, jolla oli kaikki valta Aabaramin talossa, niin myös Isä lähettää oman Poikansa, Jeesuksen, jolla on kaikki valta taivaassa ja maan päällä hakemaan luoksensa Isän valitseman morsiamen Pojalleen.

Matt 24:36 Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin.

Muinaisen juutalaisen häätavan mukaan isä valitsi pojalleen morsiamen ja isä päätti milloin pojan tuli mennä hakemaan itselleen morsianta. Raamattu sanoo ettei Poika (Jeesus) tiedä tulemuksensa hetkeä milloin Hän ottaa mukaansa morsiamensa, sillä vain Isä yksin tietää sen päivän.

1 Moos 28:
1 ¶ Silloin Iisak kutsui Jaakobin ja siunasi hänet; hän käski häntä ja sanoi hänelle: "Älä ota vaimoksesi ketään Kanaanin tyttäristä,
2 vaan nouse ja mene Mesopotamiaan, isoisäsi Betuelin kotiin, ja ota sieltä itsellesi vaimo enosi Laabanin tyttäristä.

1 Moos 31:
17 ¶ Silloin Jaakob nousi ja nosti lapsensa ja vaimonsa kamelien selkään
18 ja kuljetti pois kaiken karjansa ja kaiken omaisuutensa, jonka hän oli koonnut, kaiken omistamansa ja Mesopotamiassa hankkimansa karjan, mennäkseen isänsä Iisakin luo Kanaanin maahan.
Raamatun aikana isä valitsi pojalleen morsiamen ja kun poika oli saanut itselleen morsiamen, niin hän palasi morsiamen kanssa takaisin isänsä taloon.

Joh 14:
1 ¶ "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun.
2 Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?

Matt 26:
27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
28 sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
29 Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."

Herra Jeesus sanoi valmistavansa morsiamelleen asuinsijaa Isänsä kotiin. Kun Herra Jeesus tulee ja ylöstempauksen kautta (ensimmäinen ylösnousemus) ja ottaa mukaansa morsiamensa (Jumalassa kuolleet ja maan päällä olevat uskovat ylöstempauksen kautta), niin Hän vie morsiamensa ensiksi tuhatvuotiseen kuningaskuntaan, jonka jälkeen Hän vie morsiamen Isän kotiin, joka on Uudessa Maassa ja Uudessa Jerusalemissa, joka on lopullinen uskovan päämäärä ja Isän valtakunta. Jeesuksella on kaikki valta Isän kuningaskunnassa koskien luomakuntaansa, mutta ei yli Isän, koska Poika on Isälleen alamainen.

Raamatun opetuksen mukaan vain ne pääsevät tuhatvuotiseen kuningaskuntaan ja Isän kuningaskuntaan ja pelastuvat, joilla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa. Koska maan päällä olevat uskovat Jeesuksen tulemuksessa ylöstemmataan, jolloin he pääsevät mukaan ensimmäiseen ylösnousemukseen, niin se tarkoittaa sitä, että Jeesuksen tulemuksen jälkeen ei enää kukaan voi pelastua, koska vain ensimmäisessä ylösnousemuksessa mukana olevat pelastuvat ja pääsevät Isän kuningaskuntaan.

Matt 25:
1 ¶ "Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan.
2 Mutta viisi heistä oli tyhmää ja viisi ymmärtäväistä.
3 Tyhmät ottivat lamppunsa, mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa.
4 Mutta ymmärtäväiset ottivat öljyä astioihinsa ynnä lamppunsa.
5 Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat.
6 Mutta yösydännä kuului huuto: ‘Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.’
7 Silloin kaikki nämä neitsyet nousivat ja laittoivat lamppunsa kuntoon.
8 Ja tyhmät sanoivat ymmärtäväisille: ‘Antakaa meille öljyänne, sillä meidän lamppumme sammuvat’.
9 Mutta ymmärtäväiset vastasivat ja sanoivat: ‘Emme voi, se ei riitä meille ja teille. Menkää ennemmin myyjäin luo ostamaan itsellenne.’
10 Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin.
11 Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: ‘Herra, Herra, avaa meille!’
12 Mutta hän vastasi ja sanoi: ‘Totisesti minä sanon teille: minä en tunne teitä’.
13 Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä.

Herra Jeesus opetti Matteuksen evankeliumin 25 luvussa taivaan kuningaskunnasta (Isän kuningakunta) ja Yljästä ja ymmärtäväisistä morsiamista, jotka ainostaan pääsivät Yljän tultua häihin, jonka jälkeen häähuoneen ovi suljettiin. Raamatun esikuvallisen opetuksen mukaan pojan hakema ja isän valitsema morsian pääsi pojan isän kotiin. Kun ymmärrämme esikuvan ja Raamatun opetuksen, niin silloin ymmärrämme, että vain häihin kutsutut (ensimmäinen ylösnousemus - ylöstempaus) Jumalan omat pelastuvat ja pääsevät Isän kuningaskuntaan Uuteen Jerusalemiin. Ensimmäiseen ylösnousemukseen pääsevät mukaan kaikkina aikoina Jumalan pelastamat ihmiset ja seurakunnan ylöstempaukseen pääsevät mukaan kaikki ne uskovat ihmiset, jotka Jumala on pelastanut, jotka elävät maan päällä silloin kun Jeesus tulee toisen kerran.

Edellä oleva tarkoittaa silloin sitä, että opetus, joka sanoo Jeesuksen tulemuksen ja seurakunnan ylösoton tapahtuvan ennen antikristuksen ilmestymistä ja ahdistuksen aikaa, jonka jälkeen on vielä mahdollista pelastua marttyyrikuoleman kautta on väärä opetus. Raamattu opettaa, että vain ne pelastuvat, jotka ovat osallisia ensimmäiseen ylösnousemukseen ja Jumalan armosta ylöstempaukseen mukaan pääsevät ovat osallisia ensimmäisestä ylösnousemuksesta.

Matt 24:
42 Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.
43 Mutta se tietäkää: jos perheenisäntä tietäisi, millä yövartiolla varas tulee, totta hän valvoisi, eikä sallisi taloonsa murtauduttavan.
44 Sentähden olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee.

Ps 119:105 Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni.

Juutalaisen häätavan mukaan morsiamen tuli olla valmiina minä hetkenä hyvänsä kun sulhanen tulee hakemaan hänet. Morsian ei tiennyt päivää ja hetkeä milloin sulhanen tulee. Kun sulhanen teki matkaa ja lähestyi morsianta, niin sen merkiksi puhallettiin pasuunaan, jolloin morsiamen tuli pukeutua hääpukuun ja ottaa lamppunsa mukaan mennessään sulhasta vastaan, sillä sulhanen tuli pimeän aikaan hakemaan morsiamensa.

Raamattu opettaa Herran Jeesuksen tulemuksen tapahtuvan "yöaikaan", joka tarkoittaa lopunajan synnin pimeää aikakautta, kun laittomuus on saanut täyden vallan maan päällä. Emme tiedä tuleeko Herra Jeesus hakemaan meitä (morsian) yöllä, päivällä, vai aamulla, mutta meidän tulee olla valmiita ja tehdä häävalmisteluja kuten juutalainen morsian odottaessaan sulhastaan.

Emme tiedä aikaa ja hetkeä, mutta Herra Jeesus tulee kun maailma on synnin pimeässä yössä täyden laittomuuden vallitessa maan päällä. Herran Jeesuksen opetuslapsen tulee uskoa Jumalan sanan totuuteen ja pitää lamppu (Pyhä Henki) kunnossa, koska Pyhä Henki valaisee ja näyttää Jumalan sanan totuuden ja kirkastaa Kristusta Jeesuksen opetuslapselle. Meidän hääpukumme on Jumalan sanan totuuden mukainen elämä Pyhässä Hengessä, jolloin olemme valmiina kun Jumalan pasuuna kajahtaa ja Herra Jeesus tulemuksessaan ottaa seurakunnan (morsian) ylösoton kautta luoksensa.

Raamatun esikuvan ja opetuksen mukaan, kun Herra Jeesus hakee ylösoton kautta morsiamensa pois maan päältä, niin silloin häähuoneen ovi (pelastuksen ovi) suljetaan, koska vain Pojan hakema morsian viedään Isän kotiin. Raamatun esikuva ja opetus kumoaa väärän opetuksen ennen ahdistuksen aikaa tapahtuvasta seurakunnan ylösotosta ja sen jälkeisestä mahdollisuudesta pelastua marttyyrikuoleman kautta:

Matt 24:
21 Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.

...............
27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
28 Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat.
29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.

Matteuksen evankeliumin luvussa 24 Herra Jeesus kertoo merkeistä, jotka edeltävät Hänen tulemustaan ja sitä kautta seurakunnan ylöstempausta. Vain Isä yksin tietää milloin Hän lähettää Poikansa hakemaan morsiamensa kotiin. Herra Jeesus sanoi Matteuksen evankeliumin luvussa, että Hänen tulemuksensa ja seurakunnan ylösotto pasuunan pauhatessa tapahtuu suuren ahdistuksen ajan jälkeen. Kun tutkimme Herran Jeesuksen sanoja ja opetusta Matteuksen evankeliumin 24 luvussa, niin näemme, että Jeesus kertoo Hänen toisen tulemuksensa olevan yksivaiheinen ja julkinen, ei salainen, ja joka tapahtuu suuren ahdistuksen jälkeen. Herra Jeesus hakee morsiamensa pois maan päältä suuren ahdistuksen jälkeen, joka tarkoittaa sitä, että Israelin kansan jäännös (kolmasosa), joka tulee uskomaan, että Jeesus on Messias ja Pelastaja on myös mukana seurakunnan ylösotossa, kun Herra Jeesus tulee hakemaan maan päältä morsiamensa.

Ilm 1:
1 ¶ Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.

1 Kor 15:
24 sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
25 Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".
27 Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu," niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.

Kun tutkimme Raamatun esikuvaa häistä, niin ymmärrämme Isän lähettävän Poikansa hakemaan itselleen morsiamen, jonka Poika vie Isänsä kotiin. Uskon ja ymmärrän, että voimme kutsua tuhatvuotista kuningaskuntaa Pojan kuningaskunnaksi, jossa Hän on rakastamansa morsiamen kanssa. Kun tuhatvuotisen kuningaskunnan jälkeen tämä nykyinen maa tuhoutuu, niin sen seurauksena Poika (Jeesus) menee morsiamensa kanssa pyhään kaupunkiin, Uuteen Jerusalemiin, joka laskeutuu alas taivaasta, joka on Isän kuningaskunta, jossa morsiamelle on valmistettu iankaikkinen asuinsija.

Kun Herra Jeesus on alistanut kaikki viholliset jalkainsa alle (viimeinen saatanan ja pakanakansojen kapina on tuhatvuotisen kuningaskunnan lopussa), niin sen jälkeen Hän antaa kuningaskunnan Jumalan ja Isän haltuun. Toki Herra Jeesus on myös Jumala, mutta kun Hän antaa kuningaskunnan Isän haltuun, niin se tarkoittaa Pojan alamaisuutta Isälleen. Uusi Maa ja Uusi Jerusalem on Isän kuningaskunta. Näin kaikki profetiat ovat toteutuneet ja Jumalan pelastamat ihmiset saavat asua iankaikkisesti Uudessa Jerusalemissa Jumalan täydellisen rakkauden kohteina, Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön tähden.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Elo 2023 20:57

*
Herra Jeesus tuli lihaksi (syntyi ihmiseksi) sitä varten, että Hän toisi pelastuksen, syntien anteeksiantamuksen sekä iankaikkisen elämän verensä, kuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta jokaiselle ihmiselle, joka uskoo Herraan Jeesukseen. Jumala tuli ihmiseksi Herrassa Jeesuksessa, että voisimme saada yhteyden ja sovinnon Jumalan kanssa. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan avulla rukouksen kera.

Jes 7:14 Sentähden Herra itse antaa teille merkin (oth): Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.

Herra lupasi antaa Israelin kansalle (myös koko maailmalle) merkin, jonka vain Jumala voi tehdä. Herra lupasi merkiksi neitsyen raskaaksi tulemisen, joka synnyttää pojan, jonka nimeksi tulee Immanuel (Jumala meidän kanssamme). Jes 7:14 oleva hepreankielen sana oth tarkoittaa merkkiä, ihmettä ja ihmemerkkiä. Kun miehen ja naisen yhtymisen kautta syntyy lapsi, niin on kyse luonnollisesta tapahtumasta, joka ei ole merkki ihmeestä. Herra lupasi antaa merkin, joka on ihme, jonka vain Jumala voi tehdä. Vain Jumala voi tehdä ihmeen, jonka seurauksena neitsyt synnyttää lapsen. Lapsen syntyminen neitsyen kautta on todellakin merkki ihmeestä.

Matt 1:
18 ¶ Jeesuksen Kristuksen syntyminen oli näin. Kun hänen äitinsä Maria oli kihlattu Joosefille, huomattiin hänen ennen heidän yhteenmenoaan olevan raskaana Pyhästä Hengestä.
19 Mutta kun Joosef, hänen miehensä, oli hurskas, ja koska hän ei tahtonut saattaa häntä häpeään, aikoi hän salaisesti hyljätä hänet.
20 Mutta kun hän tätä ajatteli, niin katso, hänelle ilmestyi unessa Herran enkeli, joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi; sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä.
21 Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä."
22 Tämä kaikki on tapahtunut, että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo:
23 "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel," mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.
24 Herättyään unesta Joosef teki, niinkuin Herran enkeli oli käskenyt hänen tehdä, ja otti vaimonsa tykönsä
25 eikä yhtynyt häneen, ennenkuin hän oli synnyttänyt pojan. Ja hän antoi hänelle nimen Jeesus.

Jumalan lupaama merkki ja ihme oli neitsyen synnyttämä poikalapsi, jolle tuli antaa nimi Immanuel (Jumala meidän kanssamme), joka tarkoitti, että syntyvä lapsi olisi Jumala (Jumalan Poika), joka on kansansa kanssa. Ihminen on jumalattomuuden tilassa synnin ja saatanan orja, mutta Jumala syntyi ihmiseksi Herrassa Jeesuksessa vuodattaen verensä Golgatan ristillä syntien sovitukseksi ja pelastukseksi uskon kautta Herraan Jeesukseen jokaiselle ihmiselle, joka tekee parannuksen ja uskoo Herraan Jeesukseen. Uskon kautta Herraan Jeesukseen ihminen vapautetaan saatanan ja synnin orjuudesta, koska Jumala tekee Herran Jeesuksen opetuslapsesta Jumalan lapsen, joka oppii uskon kasvun kautta yhä syvällisemmin elämään Jumalan tahdon mukaista elämää.

1 Moos 17:17 Aabraham lankesi kasvoillensa ja naurahti, sillä hän ajatteli sydämessään: "Voiko satavuotiaalle syntyä poika, ja voiko Saara, joka on yhdeksänkymmenen vuoden vanha, vielä synnyttää?"

........
5 Aabraham oli sadan vuoden vanha, kun hänen poikansa Iisak syntyi hänelle.

1 Moos 22:18 Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä, sentähden että olit minun äänelleni kuuliainen."

Aabrahamin ja Saaran lapsi Iisak syntyi myös ihmeen kautta, sillä 100- ja 90-vuotiaat eivät ole enää hedelmällisessä iässä saadakseen biologisen jälkeläisen. Koska oli kyse Jumalan teosta ja lupauksesta sekä siunauksesta kaikille kansakunnille, niin siksi Jumala teki ihmeen tekemällä 100-vuotiaan Aabrahamin ja 90-vuotiaan Saaran hedelmälliseksi saamaan biologisen jälkeläisen. Aabraham sai profetian ja lupauksen Herralta, että hänen siemenessä kaikki kansakunnat maan päällä tulevat siunatuiksi. Profetia ja lupaus täyttyi Herrassa Jeesuksessa, kun Jumala syntyi lihaksi Jeesuksessa, joka oli Aabrahamin suvusta. Uskon kautta Herraan Jeesukseen ihminen tulee siunatuksi pelastuksen armolla sekä iankaikkisen elämän perillisenä Jumalan luona.
1 Moos 18:14 Onko mikään Herralle mahdotonta? Tähän aikaan minä palaan luoksesi tulevana vuonna, ja Saaralla on silloin poika."

1 Moos 21:
1 ¶ Ja Herra piti Saarasta huolen, niinkuin oli luvannut; ja Herra teki Saaralle, niinkuin oli puhunut.
2 Ja Saara tuli raskaaksi ja synnytti Aabrahamille pojan hänen vanhoilla päivillään, juuri sinä aikana, jonka Jumala oli hänelle sanonut.
3 Ja Aabraham nimitti poikansa, joka hänelle oli syntynyt, sen, jonka Saara oli hänelle synnyttänyt, Iisakiksi.

Hebr 5:
7 Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.
8 Ja niin hän, vaikka oli Poika, oppi siitä, mitä hän kärsi, kuuliaisuuden,
9 ja kun oli täydelliseksi tullut, tuli hän iankaikkisen autuuden aikaansaajaksi kaikille, jotka ovat hänelle kuuliaiset,

Room 1:
1 ¶ Paavali, Jeesuksen Kristuksen palvelija, kutsuttu apostoli, erotettu julistamaan Jumalan evankeliumia,
2 jonka Jumala on edeltä luvannut profeettainsa kautta pyhissä kirjoituksissa,
3 hänen Pojastansa-joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä
4 ja pyhyyden hengen puolesta kuolleistanousemisen kautta asetettu Jumalan Pojaksi voimassa-Jeesuksesta Kristuksesta, meidän Herrastamme,
5 jonka kautta me olemme saaneet armon ja apostolinviran, että syntyisi uskon kuuliaisuus hänen nimeänsä kohtaan kaikissa pakanakansoissa,
6 joihin tekin, Jeesuksen Kristuksen kutsumat, kuulutte:

Room 16:
24 Herramme Jeesuksen Kristuksen armo olkoon teidän kanssanne. Amen.
25 ¶ Mutta hänen, joka voi teitä vahvistaa minun evankeliumini ja Jeesuksen Kristuksen saarnan mukaan, sen ilmoitetun salaisuuden mukaan, joka kautta ikuisten aikojen on ollut ilmoittamatta,
26 mutta joka nyt on julkisaatettu ja profeetallisten kirjoitusten kautta iankaikkisen Jumalan käskystä tiettäväksi tehty kaikille kansoille uskon kuuliaisuuden aikaansaamiseksi,

Luvatun siemenen (Jeesus) siunauksen syntyminen maan päälle tapahtui Jumalan tahdosta ja suunnitelmasta, joka sisälsi myös sen että Aabrahamin tuli olla Jumalalle kuuliainen. Kun luvattu siemen (Jeesus) syntyi maan päälle, niin Hän oli Isälleen kaikessa kuuliainen Jumalanpelkonsa (Jumalan kunnioittaminen) tähden ja siksi Isä kuuli Poikansa rukouksen. Kuuliaisuus Jumalaa kohtaan on kaiken avain siihen, että uskon elämä olisi toimivaa ja että voimme nähdä Jumalan siunauksen ja Jumalan tekojen ilmi tulemisen meidän elämässämme. Raamatun opetuksen mukaan evankeliumi on julistettu pelastuksen vastaanottaneille ihmisille uskon kuuliaisuuden aikaansaamiseksi.

Jos haluamme nähdä sekä elää sellaista elämää, jossa Jumala on meidän kanssamme, niin meidän tulee olla Jumalalle kuuliaisia sen uskon kasvun määrän mukaan mihin itse kukin on saanut kasvaa uskossa Jumalan armosta. Edellä oleva opetus ei ole lain tekoja tai ihmisen oman voiman ponnistelua, vaan todellista Raamatun opettamaa uskoa, jota Herra Jeesus vaikuttaa, jokaisen uskovan sydämessä, joka rakastaa totuudessa Jumalaa. Jumala on asettanut uskon kuuliaisuuden ehdoksi, jonka kautta Hän toteuttaa tekonsa uskovan ihmisen elämässä. Kuuliaisuus Jumalalle, Jumalan tekona Pyhän Hengen vaikutuksen kautta avaa uskon oven, jonka kautta uskova ihminen pääsee osalliseksi Jumalan lupausten ja tekojen todeksi tulemiseen.

Room 10:
9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

Raamattu sanoo pelastavan uskon tunnusmerkkinä olevan se, että uskomme Jeesuksen olevan Herra. Toisin sanoen pelastavan uskon tunnusmerkkinä on se, että uskomme Jeesuksen olevan Jumala. Jos uskomme suun tunnustuksella Jeesuksen olevan Herra (Jumala), ja uskomme sydämessämme Isä Jumalan nostaneen Jeesuksen kuolleista, niin pelastumme Jumalan armosta.

Matt 1:
20 Mutta kun hän tätä ajatteli, niin katso, hänelle ilmestyi unessa Herran enkeli, joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi; sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä.
21 Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä."
22 Tämä kaikki on tapahtunut, että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo:
23 "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel," mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.
24 Herättyään unesta Joosef teki, niinkuin Herran enkeli oli käskenyt hänen tehdä, ja otti vaimonsa tykönsä
25 eikä yhtynyt häneen, ennenkuin hän oli synnyttänyt pojan. Ja hän antoi hänelle nimen Jeesus.

Jeesuksen alkuperäinen nimi on hepreaksi Jehoshua - Jeshua. Jehoshua sana tulee sanoista JHVH (Herra) ja yasha (pelastaa). Jehoshua tarkoittaa Herra pelastaa, Herrassa on pelastus. Jumala meidän kanssamme, eli Herra Jeesus on Pelastaja ja Jumalan pelastus. On todella lohdullista tietää, että Jumala on meidän kanssamme Herrassa Jeesuksessa.

Ef 3:
14 ¶ Sentähden minä notkistan polveni Isän edessä,
15 josta kaikki, millä isä on, taivaissa ja maan päällä, saa nimensä,
16 että hän kirkkautensa runsauden mukaisesti antaisi teidän, sisällisen ihmisenne puolesta, voimassa vahvistua hänen Henkensä kautta
17 ja Kristuksen asua uskon kautta teidän sydämissänne,
18 niin että te, rakkauteen juurtuneina ja perustuneina, voisitte kaikkien pyhien kanssa käsittää, mikä leveys ja pituus ja korkeus ja syvyys on,
19 ja oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä; että tulisitte täyteen Jumalan kaikkea täyteyttä.
20 Mutta hänelle, joka voi tehdä enemmän, monin verroin enemmän kuin kaikki, mitä me anomme tai ymmärrämme, sen voiman mukaan, joka meissä vaikuttaa,
21 hänelle kunnia seurakunnassa ja Kristuksessa Jeesuksessa kautta kaikkien sukupolvien, aina ja iankaikkisesti! Amen.

Efes 4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,

Uskova ihminen saa Jumalan armosta vahvistua voimassa Pyhässä Hengessä, koska Kristus (Herra Jeesus) asuu uskon kautta uskovan ihmisen sydämessä. Silloin kun uskova ihminen Jumalan armosta noudattaa totuutta rakkaudessa, niin hän oppii tuntemaan Kristuksen rakkautta sekä kasvaa uskossa Jumalan täyteydessä. Jumala meidän kanssamme voi tehdä Pyhän Hengen voiman kautta monin verroin enemmän kuin mitä anomme tai ymmärrämme ja ennen kaikkea Hän on pelastanut meidät synnin ja saatanan orjuudesta, jonka tähden meidän tulee antaa kunnia Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa aina ja iankaikkisesti.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Elo 2023 10:41

*
Onko Isä Jeesusta suurempi?

Joh 14:28 Te kuulitte minun sanovan teille: ‘Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne’. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.

Raamatun sana sanoo Isän olevan Jeesusta suurempi ja itse asiassa Jeesus itse sanoi nämä sanat. Onko Isä todellakin Jeesusta suurempi vai voiko Jeesuksen sanoille olla jokin muu merkitys? Monet sanovat ja opettavat, että kun Jeesus tuli ihmiseksi ja oli lihanruumiissa, niin Jeesus tarkoitti Hänen lihanruumiinsa tilan tähden Isän olevan Häntä suurempi, mutta kun Jeesus kuoli ja ilmestyi Johannekselle Patmoksen saarella Ilmestyskirjassa, niin Ilmestyskirjan 1 luvun 8 jae sanoo Jeesusta Kaikkivaltiaaksi, eikä Isä siten voi olla Jeesusta suurempi.

Ilm 1:
7 Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen.
8 "Minä olen A ja O," sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.

On, totta, että Ilm 1:8 sanoo Herra Jeesusta Kaikkivaltiaaksi, koska Isä on antanut kaiken vallan Pojalleen taivaassa ja maan päällä. Koska Raamattu sanoo selkeästi Isän olevan Jeesusta suurempi ja sanoo Jeesusta Kaikkivaltiaaksi, niin miten Isä voi olla Jeesusta suurempi? Kun tutkimme Raamattua, niin Raamattu itse selittää itsensä ja sen miksi ja miten Isä on Jeesusta suurempi.

Kukaan ei voi antaa Kaikkivaltiaalle kaikkea valtaa, koska Kaikkivaltiaalla on itsellään kaikki valta. Kaikkivaltias voi kuitenkin antaa kaiken vallan Pojalleen ja tehdä Pojastansa Kaikkivaltias, mutta Pojalla ei kuitenkaan ole valtaa yli Isän. Koska Jeesus on saanut Isältään kaiken vallan, niin silloin Isä on Jeesusta suurempi sekä todellinen Kaikkivaltias, jolla on valta yli kaikkien. Raamattu todistaa tämän:

1 Kor 15:
23 mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan;
24 sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
25 Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".
28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.

Herra Jeesus antaa valtakunnan Isän ja Jumalan haltuun (Uusi Jerusalem), sen jälkeen Kun Jeesus on kukistanut kaiken hallituksen, vallan ja voiman. Kun kaikki on kukistettu ja alistettu Jeesuksen valtaan, niin silloin Jeesus alistuu Isän vallan alle, jolta Jeesus sai kaiken vallan, mutta Jeesus luovuttaa takaisin kaiken vallan Isälleen, koska Isä on Jeesusta suurempi ja Isä yksin on todellinen Kaikkivaltias.

Miksi Ilmestyskirjan luku 1 ja jae 8 sanoo Jeesusta Kaikkivaltiaaksi? Koska siinä hetkessä kaikkea ei ole vielä alistettu Jeesuksen valtaan ja koska Isä antoi Jeesukselle kaiken vallan taivaassa ja maan päällä, niin siksi Jeesus on tässä kohden Kaikkivaltias. Mutta sen jälkeen kun Jeesus antaa ja luovuttaa kaiken vallan takaisin Isälleen, niin Isä yksin on Kaikkivaltias.

Ilm 21:22 Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt; sillä Herra Jumala, Kaikkivaltias, on sen temppeli, ja Karitsa.

Ilm 1:8:ssa Herra Jeesus ei ollut vielä alistunut Isän vallan alle ja siksi Jeesuksen sanottiin olevan Kaikkivaltias, koska Hän oli saanut Isältään kaiken vallan taivaassa ja maan päällä. Ilm 21:22 kertoo Uudesta Jerusalemista, eli siitä ajankohdasta, jossa Jeesus on alistunut Isän vallan alle. Ilm 21:22 sanoo Isän olevan Kaikkivaltias Herra ja Jumala ja sitten sen jälkeen puhuu Karitsasta, joka on Jeesus, mutta ei sano enää Jeesusta Kaikkivaltiaaksi, vaan Isää, koska Jeesus on alistunut Isän vallan alle. Kuten näemme, niin sitten kun kaikki on asetettu kohdallensa, niin Isä yksin on Kaikkivaltias, sillä Ilm 21:22 tekee selkeä eron sen välille, että Isä yksin on Kaikkivaltias, koska Jeesus on antanut valtakunnan Isälleen ja alistunut Isän vallan alle, josta 1 Kor 15 luku opettaa.

Onko Jeesus tosi Jumala siitäkin huolimatta, että Isä on Jeesusta suurempi ja Isä yksin on Kaikkivaltias? On tietenkin, koska Raamatun opetuksen mukaan Jeesus on tosi Jumala, joka oli luomassa taivaita ja maata yhdessä Isänsä kanssa sekä Jumala tuli lihaksi (ihmiseksi) Herrassa Jeesuksessa jne. Se että Isä on Jeesusta suurempi ja Isä on yksin Kaikkivaltias ei himmennä yhtään Jeesuksen tosi Jumaluutta, mutta kertoo hierarkkisesta järjestyksestä Jumaluudessa.

Ilm 22:3 Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä.

Jumalan ja Karitsan (Jeesus) valtaistuin Uudessa Jerusalemissa on yksikössä, eli on kyse yhdestä valtaistuimesta. Tämä ei tee Isästä Jeesusta, eikä Jeesuksesta Isää, mutta kertoo sen että vaikka Poika on alistunut Isän valtaan ollen kuitenkin tosi Jumala ja vaikka Isä yksin on Kaikkivaltias, niin Jeesus istuu yhdessä Isänsä valtaistuimella Uudessa Jerusalemissa, koska Jeesus on tosi Jumala ja iankaikkisesti olemassa ollut ja oleva Jumala.

Isä Jumala on Kristuksen pää (Jeesuksen), koska Isä on Jeesusta suurempi sekä Isä yksin on Kaikkivaltias. Isän päänä Pojalle oleminen ei tee Pojasta alempiarvoisempaa kuin Isä, koska on kyse johtajuudesta ja alamaisuudesta, sillä Pojalle on annettu kaikki valta ja Poika antaa kaiken vallan takaisin Isälleen, koska Isä on Jeesusta suurempi ja Isä yksin on Kaikkivaltias. Aviomies on vaimonsa pää, eikä siinäkään ole kyseessä, että vaimo olisi alempiarvoinen, vaan johtaja ja alamaisuus suhteesta, koska niin mies kuin vaimokin ovat yhtä arvokkaita Jumalalle.

Joh 6:
38 Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.
39 Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.
40 Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."

Joh 13:16 Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.

Raamatun opetuksen mukaan kun on kyse Isästä ja Jeesuksesta ja siitä, että Isä on Jeesusta suurempi ja Isä yksin on Kaikkivaltias, niin on kyse johtajuudesta ja alamaisuudesta, sillä Isä lähetti Poikansa maan päälle tekemään Isän tahdon, sillä lähetetty ei ole lähettäjäänsä suurempi. Kaikesta tästä huolimatta Herra Jeesus on aina ja koko ajan tosi Jumala.

Matt 24:36 Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin.

Mark 13:32 Mutta siitä päivästä tai hetkestä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa, eikä myöskään Poika, vaan ainoastaan Isä.

Raamatussa Jeesus sanoi ettei Hän tiedä tulemuksensa hetkeä, sillä sen tietää vain Isä yksin. Isä on Kaikkivaltias ja samalla Kaikkitietävä. Jeesus sanoi ettei Hän tiedä tulemuksensa hetkeä, Raamattu ja itse Jeesus tuo esille ettei Hän tiedä kaikkea, mutta Isä yksin tietää. Joku voi sanoa ettei Jeesus tiennyt sitä siksi kun Hän oli lihanruumiissa maan päällä, mutta nyt tietää kun Hän on taivaassa Isän oikealla puolella. Voi olla niinkin, että nyt kun Jeesus on taivaassa Hän jo tietää tulemuksensa hetken, mutta vaikka näin olisikin, niin siitä huolimatta Jeesus tuo esille Raamatussa, että on asia ja ajankohta, jolloin Jeesuskaan ei tiedä, sillä vain Isä yksin tietää. Tämäkin alleviivaa ja korostaa Isän Kaikkivaltiutta ja Kaikkitietävyyttä. Kun Herra Jeesus sanoi ettei Hän tiedä tulemuksensa hetkeä, niin se ei himmennä Jeesuksen Jumaluutta, koska Jeesus on Raamatun tosi Jumala, mutta se korostaa Isän Kaikkivaltiutta, josta Raamattu kertoo monessa muussakin kohdassa.

-PP-
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta