Kirjoittaja vaisuliini » 08. Tammi 2022 22:51
*
Jeesuksen Jumaluus osa 6
Katolisen kirkon suuresti vaikuttama oppi ja perinne sanoo Jeesuksen jääneen iankaikkisesti inhimilliseksi ihmiseksi. Raamatun sana opettaa meille kuinka Jumala (Jeesus) tuli lihaksi (ihmiseksi), mutta opettaako Raamattu, että Jeesus myös jäi iankaikkisesti ihmiseksi? Ennen kuin tutkimme sitä mitä Raamattu opettaa edellä olevasta kysymyksestä, niin meidän on hyvä ymmärtää, että Jeesus oli maan päällä vaeltaessaan tosi Jumala ja tosi ihminen.
Joh 17:
4 Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni.
5 Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan.
Mikä oli se kirkkaus, joka Jeesuksella oli ennen kuin maailma olikaan? Se kirkkaus oli ja on iankaikkisen Jumalan kirkkautta ilman osallisuutta inhimilliseen ihmisen luontoon. Kirkastuminen takaisin siihen kirkkauteen tarkoittaa sitä kun Jeesus palasi takaisin Isänsä luokse iankaikkisena Jumalana ilman inhimillistä ihmisyyttä. Opettaako Raamattu, että Jumala muuttuu iankaikkisesti, niin että Jumalasta tulee Jumala-ihminen? Opettaako Raamattu muualla samoin, ettei Jeesus jäänyt iankaikkisesti ihmiseksi? Opettaa ja sitä tutkimme seuraavaksi heprealaiskirjeen kautta, koska siinä tuodaan esille tämä asia todella selvästi.
Katolisen kirkon suuresti vaikuttama oppi ja perinne sanoo Jeesuksen jääneen iankaikkisesti inhimilliseksi ihmiseksi. Raamatun sana opettaa meille kuinka Jumala (Jeesus) tuli lihaksi (ihmiseksi), mutta opettaako Raamattu, että Jeesus myös jäi iankaikkisesti ihmiseksi? Ennen kuin tutkimme sitä mitä Raamattu opettaa edellä olevasta kysymyksestä, niin meidän on hyvä ymmärtää, että Jeesus oli maan päällä vaeltaessaan tosi Jumala ja tosi ihminen.
Joh 17:
4 Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni.
5 Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan.
Mikä oli se kirkkaus, joka Jeesuksella oli ennen kuin maailma olikaan? Se kirkkaus oli ja on iankaikkisen Jumalan kirkkautta ilman osallisuutta inhimilliseen ihmisen luontoon. Kirkastuminen takaisin siihen kirkkauteen tarkoittaa sitä kun Jeesus palasi takaisin Isänsä luokse iankaikkisena Jumalana ilman inhimillistä ihmisyyttä. Opettaako Raamattu muualla samoin, ettei Jeesus jäänyt iankaikkisesti ihmiseksi? Opettaa ja sitä tutkimme seuraavaksi heprealaiskirjeen kautta, koska siinä tuodaan esille tämä asia todella selvästi.
Hebr 2:
7 Sinä olet hänen vähäksi hetkeksi enkelitten suhteen alentanut (elattoo): sinä olet hänen kunnialla ja ylistyksellä kaunistanut, ja asettanut kättes töiden päälle.
.................
9 Vaan Jesuksen, joka vähäksi hetkeksi enkelitten suhteen alennettu (elattoo) oli, näemme me kuoleman kärsimisen kautta kaunistetuksi kunnialla ja ylistyksellä, että hänen piti Jumalan armosta kaikkein edestä kuolemaa maistaman. Biblia 1776
Hebr 2:
7 Vähäksi aikaa sinä teit hänet alempiarvoiseksi kuin enkelit (elattoo), kirkkaudella ja kunnialla sinä seppelöit hänet.
...............
9 Mutta me näemme Jeesuksen kuolemansa ja kärsimyksensä tähden kirkkaudella ja kunnialla seppelöitynä. Hänet oli tosin vähäksi aikaa tehty enkeleitä halvemmaksi (elattoo), jotta hän Jumalan armosta maistaisi kuolemaa kaikkien ihmisten puolesta. Raamattu Kansalle
Luuk 9:26 Sillä joka häpeää minua ja minun sanojani, sitä Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän tulee omassa ja Isänsä ja pyhäin enkelien kirkkaudessa.
nkelien kirkkaudessa.
Heprealaiskirjeen luvussa 2 on kreikankielen sana elattoo, joka tarkoittaa tehdä vähemmäksi, tehdä alemmaksi.
Heprealaiskirjeen luvussa kaksi jakeissa seitsemäs ja yhdeksän sanotaan, että Jeesus on tehty vähäksi aikaa enkeleitä alemmaksi (alempiarvoiseksi). Mitä tämä tarkoittaa? Tämä tarkoittaa sitä, että ihmisyys on alempiarvoista kuin oleminen enkelinä, pyhyyden kirkkauden henkiolentona. Toisin sanoen, Raamattu opettaa, että Jeesus tehtiin vain vähäksi aikaa ihmiseksi, enkeleitä alemmaksi ihmisyytensä puolesta, mutta tietenkin Jeesus on aina Jumalana enkeleitä korkeampi.
Kun tutkit Hebr 2:9 Raamatun kohtaa, niin huomaat kuinka siinä opetetaan, että Jeesus oli tehty vähäksi aikaa enkeleitä alempiarvoiseksi, että Hän kuolisi ihmisenä kaikkien ihmisten puolesta. Tässä se on sanottu, että Jeesuksen ihmisyys kesti vain vähän aikaa, siksi että Hän ihmisenä kuolisi meidän syntiemme tähden. Raamattu ei opeta, että Jeesus jäi iankaikkisesti ihmiseksi. Nyt tämän Raamatun kohdan jälkeen on myös helpompi ymmärtää miksi Jeesus sanoi, että Isä kirkastaisi Hänet sillä kirkkaudella mikä Hänellä oli Isänsä luona ennen kuin maailma olikaan. Raamatun opetuksen mukaan Jeesus on tehty ihmiseksi vain vähäksi ajaksi, ei iankaikkisesti.
1 Tim 2:5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
Kun Raamattu sanoo, että ihminen Jeesus Kristus on Välimies Jumalan ja ihmisten välillä, niin se ei opeta, eikä sano, että Jeesus jäi iankaikkisesti ihmiseksi, vaan kertoo sen, että Jeesus on ihmisenä Välimies Jumalan ja ihmisten välillä, koska Hän sovitti ihmisenä meidän syntimme ristillä.
Kol 2:9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
Colossians 2:9 - For in him is embodied all the fulness of the Godhead. Dr. George Lamsa's English Peshitta translation
Raamattu ei voi ajautua itsensä kanssa ristiriitaan, vaan pysyy aina sopusoinnussa keskenään kaikkien Raamatun kohtien kautta. Olemme aikaisemmin nähneet kuinka selvästi Raamattu opettaa, että Jeesus tehtiin vain vähäksi aikaa enkeleitä alemmaksi, joka tarkoittaa, että Jeesus tehtiin vain vähäksi aikaa ihmiseksi. Kol 2:9 tulee Raamatun kokonaisvalon opetuksen mukaan ymmärtää Lamsan käännöksen ajatuksen mukaan, eli Jeesuksessa on ruumiillistettu koko Jumalan täyteys, kun Hän vaelsi ihmisenä maan päällä.
Luuk 24:
34 Ja nämä sanoivat: "Herra on totisesti noussut ylös ja on ilmestynyt Simonille".
35 Ja itse he kertoivat, mitä oli tapahtunut tiellä ja kuinka he olivat hänet tunteneet, kun hän mursi leivän.
36 ¶ Mutta heidän tätä puhuessaan Jeesus itse seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"
37 Niin heidät valtasi säikähdys ja pelko, ja he luulivat näkevänsä hengen.
38 Mutta hän sanoi heille: "Miksi olette hämmästyneet, ja miksi nousee sellaisia ajatuksia teidän sydämeenne?
39 Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että minä itse tässä olen. Kosketelkaa minua ja katsokaa, sillä ei hengellä ole lihaa eikä luita, niinkuin te näette minulla olevan."
40 Ja tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja jalkansa.
........................
49 Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta."
50 ¶ Sitten hän vei heidät pois, lähes Betaniaan asti, ja nosti kätensä ja siunasi heidät.
51 Ja tapahtui, että hän siunatessaan heitä erkani heistä, ja hänet otettiin ylös taivaaseen.
Joh 20:
16 Jeesus sanoi hänelle: "Maria!" Tämä kääntyi ja sanoi hänelle hebreankielellä: "Rabbuuni!" se on: opettaja.
17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö".
18 Maria Magdaleena meni ja ilmoitti opetuslapsille, että hän oli nähnyt Herran ja että Herra oli hänelle näin sanonut.
19 ¶ Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, myöhään illalla, kun opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, juutalaisten pelosta, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"
................................
25 Niin muut opetuslapset sanoivat hänelle: "Me näimme Herran". Mutta hän sanoi heille: "Ellen näe hänen käsissään naulojen jälkiä ja pistä sormeani naulojen sijoihin ja pistä kättäni hänen kylkeensä, en minä usko".
26 ¶ Ja kahdeksan päivän perästä hänen opetuslapsensa taas olivat huoneessa, ja Tuomas oli heidän kanssansa. Niin Jeesus tuli, ovien ollessa lukittuina, ja seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"
27 Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen".
28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"
Jotkut opettavat, että koska Jeesus ilmestyi kuolemansa jälkeen opetuslapsilleen näyttäen naulojen jälkiä Hänen käsissään, sanoen ettei hengellä ole lihaa eikä luita, niin se todistaa, että Jeesus jäi iankaikkisesti ihmiseksi.
Kun tutkimme tarkasti esimerkiksi Luukkaan evankeliumista tapahtumia, jotka tapahtuivat Jeesuksen kuolleista nousemisen jälkeen, niin näemme, että Jeesus sanoi opetuslapsilleen ettei hengellä ole lihaa eikä luita ennen kuin Hänet otettiin taivaaseen Isänsä luokse. Jeesus ei ollut tässä hetkessä vielä palannut takaisin Isän luokse taivaaseen siihen kirkkauteen kuin mikä Hänellä oli Isänsä luona ennen kuin maailma olikaan.
Kun Jeesus ilmestyi Tuomakselle myöhemmin, niin Jeesus oli jo noussut Isänsä luokse taivaaseen. Joku voi tässä kohden ajatella, että koska Jeesus näytti Tuomaalle kätensä (naulan jäljet), niin se todistaa, että Jeesus on iankaikkisesti ihminen. Asia ei ole kuitenkaan niin, koska Raamattu ei voi ajautua itsensä kanssa ristiriitaan, sillä edellä on tullut esille selkeästi kuinka Jeesus oli tehty vain vähäksi aikaa ihmiseksi, mutta palasi takaisin Isänsä luokse kirkkauteen, mikä Hänellä oli ennen kuin maailma olikaan.
Luuk 24:
13 ¶ Ja katso, kaksi heistä kulki sinä päivänä Emmaus nimiseen kylään, joka on kuudenkymmenen vakomitan päässä Jerusalemista.
14 Ja he puhelivat keskenään kaikesta tästä, mikä oli tapahtunut.
15 Ja heidän keskustellessaan ja tutkistellessaan tapahtui, että Jeesus itse lähestyi heitä ja kulki heidän kanssansa.
16 Mutta heidän silmänsä olivat pimitetyt, niin etteivät he tunteneet häntä.
.........
30 Ja tapahtui, kun hän oli aterialla heidän kanssaan, että hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi heille.
31 Silloin heidän silmänsä aukenivat, ja he tunsivat hänet. Ja hän katosi heidän näkyvistään.
Kun Jeesus ilmestyi Tuomaalle naulojen jäljet käsissään, niin se tapahtui siksi, että Tuomas uskoisi Jeesuksen olevan ylösnoussut ja Herra sekä Jumala. Tämä ei tarkoita sitä, että Jeesus olisi jäänyt iankaikkisesti ihmiseksi, sillä Jeesus ilmestyi kuolemansa jälkeen myös sellaisessa ihmisen hahmossa etteivät opetuslapset heti tunnistaneet Jeesusta. Opetuslapset tiesivät miltä Jeesus näytti ihmisenä, koska he olivat nähneet Hänet ja vaeltaneet Hänen kanssaan, mutta eivät kuitenkaan heti tunnistaneet Jeesusta siinä ihmishahmossa, jossa Hän esiintyi heille Emmauksen tiellä. Toisin sanoen, Jeesus on Jumala ja Hän voi ottaa minkälaisen ihmishahmon tahansa halutessaan ilmestyä opetuslapsilleen, mutta se ei tee Hänestä iankaikkista ihmistä, koska Hän tuli vain vähäksi ajaksi ihmiseksi, kuollen meidän puolestamme ja sitten Hän palasi Isänsä luokse siihen kirkkauteen mikä Hänellä oli ennen kuin maailma olikaan. Ennen kuin maailma olikaan, niin Jeesus oli silloin iankaikkinen Jumala ilman ihmisyyttä ja tähän Hän palasi takaisin, niin kuin Raamattukin sen opettaa.
Mitä siitä seuraa jos opetamme ja uskomme Jeesuksen jääneen iankaikkisesti ihmiseksi? Kuten voimme Raamatusta nähdä ja ymmärtää, niin Jeesus palasi takaisin Isänsä luokse siihen kirkkauteen mikä Hänellä oli ennen kuin maailma olikaan. Jos uskomme ja opetamme Jeesuksen (Jumalan) jääneen iankaikkisesti ihmiseksi, niin silloin alennamme Jeesuksen Jumaluutta, koska Hän tuli vain vähäksi aikaa ihmiseksi ja on nyt ja iankaikkisesti iankaikkinen Jumala, ei iankaikkinen Jumala-ihminen.
Herra Jeesus (Jumala) tuli ihmiseksi, koska Hän ollen tosi Jumala ja tosi ihminen sovitti syntimme ihmisenä ruumiillisesti ristillä. Kiitos Herralle, sillä Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta me saamme Jumalan armosta pelastuksen lahjan, kun olemme tehneet parannuksen ja uskoneet evankeliumin Herrasta Jeesuksesta.
Vielä lopuksi miksi Jeesus tuli ihmiseksi maan päälle, mitä tarkoitusta varten? Jeesus tuli synnin tähden, että Hänen veressään saadaan synnit anteeksi ja yhteys Jumalaan. Jos opetat ja uskot vastoin Raamatun opetusta, että Jeesus jäi iankaikkisesti ihmiseksi, niin joudut tekemään sen synnin tähden ja silloin synnillä olisi niin voimakas vaikutus, että se saisi jopa Jumalan muuttumaan iankaikkisesti, niin että Jumala ei olisi enää pelkästään iankaikkinen Jumala, vaan iankaikkinen Jumala-ihminen. Synnillä ei ole kuitenkaan tällaista vaikutusta, koska Jumala on iankaikkinen Jumala ja Jeesus tuli ihmiseksi sovittaakseen syntimme, ei jäädäkseen iankaikkisesti ihmiseksi.
-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.