Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Tammi 2022 22:10

*
Room 5:5 mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

Jumalaan asetettu toivo ei saata uskovaa häpeään, koska Jumalan rakkauden kautta Pyhässä Hengessä saamme uskon ja kyvyn nähdä sekä kokea sitä mitä toivomme, joka tarkoittaa Jumalan tahdon ja lupauksien toteutumista meidän elämässämme.

Jumala on vuodattanut rakkautensa uskovan ihmisen sydämeen Pyhän Hengen kautta, jonka Hän on antanut meille. Jumalan rakkaudesta on tässä kohden hyvä ottaa muutamia tärkeitä asioita esille, jotka voivat helposti unohtua tai jäädä huomaamatta.

1 Joh 4:
9 Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa.
10 Siinä on rakkaus-ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.
11 Rakkaani, jos Jumala on näin meitä rakastanut, niin mekin olemme velvolliset rakastamaan toinen toistamme.

.......
18 Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.
19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.

Pelko estää kokemasta ja elämästä Jumalan rakkaudessa. Pelkoja on monenlaisia; joku voi pelätä sielunvihollista; toinen voi pelätä enemmän ihmisiä kuin Jumalaa; kolmas voi pelätä epäonnistumista, jonka tähden hän ei uskalla uskoa ja luottaa Jumalaan jne. Oli pelon syy mikä tahansa, niin Raamatun opetuksen mukaan täydellinen rakkaus karkottaa (alkutekstin mukaan heittää ulos) pelon, koska pelossa on rangaistusta (alkutekstin mukaan rangaistusta, tuskaa ja piinaa). Sanonta se joka pelkää ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa tarkoittaa, että hän ei ole vapautunut peloistaan ja pelko kahlitsee sekä hallitsee häntä.

Ihminen jonka elämää pelko hallitsee elää rangaistuksen pelossa, eli syyllisyyden alla, jossa pelko ja syyllisyys piinaa ja tuottaa tuskaa ihmisen sydämelle. Silloin kun uskovan sydäntä jäytää ihmispelko, niin hän kokee syyllisyyttä ihmisten edessä, jos hän ei toimi ja elä ihmisten vaatimusten mukaan. Hyvin usein uskovien elämässä on ihmispelkoa, jossa uskovat elävät uskonnollisten perinteiden kahlitsemina. Tällaisen ihmispelon ikeen ja orjuuden alaisena eläminen tuo sellaisen syyllisyyden tunteen sydämelle, jossa uskova kokee olevansa vastuussa yhteisölle ja ihmisille, jotka taakoittavat uskovia epäraamatullisilla perinnäissäännöillä.

Ihmispelko ja uskonnollinen perinnäissääntö tuovat sellaisen taakan ihmisen sydämelle, että hän joutuu elämään valheen varassa. Monet heistä ovat vilpittömiä, mutta lujasti taakoitettuja ihmisten perinnäissäännöillä, joiden kautta he vieroksuvat Jumalan sanan totuutta. He luulevat perinnäissäännön olevan Raamatun totuus, vaikka se todellisuudessa edustaa valhetta ja petosta. Väärä pelko tuo tuskan ja piinan ihmisen sydämeen.

Jos elät vuodesta toiseen uskonelämääsi siten, että asiat piinaavat sinua ja sinulla on tuska sydämessäsi, etkä koe Jumalan rauhaa ja rakkautta sydämessäsi, niin olet pelon vankina ja orjana tai elät synnissä, joka estää sinua kokemasta aitoa Jumalan rakkautta ja totuutta. Silloin kun pääset tekemisiin aidon Jumalan sanan totuuden ja Pyhän Hengen vaikuttaman rakkauden kautta, niin pääset vapaaksi peloistasi sekä kokemaan Jumalan rakkautta.

Raamattu opettaa Jumalan rakkauden järjestyksen. Me voimme rakastaa Jumalaa vain siksi, koska Hän on ensin rakastanut meitä. Koska Jumala rakastaa sinua, niin vasta tämän ymmärrettyäsi voit oppia rakastamaan Jumalaa. Miksi tämä järjestys on tärkeä ymmärtää? Jumalan rakkaus on lähtöisin Jumalasta, ei ihmisen lihasta. Jos ihminen ei ymmärrä Jumalan rakkauden järjestystä, niin hän pyrkii omassa voimassaan rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiään.

Kun ymmärrät Jumalan rakastavan ensin sinua ja vasta sen jälkeen sinä voit rakastaa Häntä, niin se johdattaa sinut kokemaan Jumalan rakkauden aitoa vaikutusta, jonka seurauksena sinun ensimmäinen rakkautesi kohde on Jumala, jonka jälkeen tulee rakkaus lähimmäisiin. Silloin kun sinä rakastat ensin Jumalaa, niin sinä pelkäät (kunnioitat) vain Raamatun Jumalaa ja kaikki muu pelko pysyy (ihmispelko jne.) poissa sydämestäsi. Jumalan rakastaminen auttaa sinut pysymään poissa väärän pelon aiheuttamasta ikeestä.

Jos sanot suullasi rakastavasi Jumalaa, mutta vihaat tai halveksut uskon sisaria ja veljiä, niin silloin sinä elät valheessa. Todellinen Jumalan rakkaus sydämessäsi johdattaa sinut rakastamaan ja kunnioittamaan uskon sisaria ja veljiä. Raamattu sanoo Jumalan käskyn olevan että se joka rakastaa Jumalaa, niin hänen tulee myös rakastaa uskon sisariaan ja veljiään.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Tammi 2022 13:33

*
Raamattu opettaa, että se joka rakastaa Jumalaa pitää Hänen käskynsä. Tämä opetus tulee ymmärtää Uuden Liiton järjestyksen mukaan. Meidän tulee uskoa Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa ja Jumalan käskyjen pitäminen on uskoa kaikki se opetus mikä on voimassa Uuden Liiton järjestyksessä. Uudessa Liitossa on voimassa sellaisenaan kaikki Kymmenen Käskyä, ne VT:n käskyt joiden on mainittu olevan voimassa Uudessa Liitossa sekä ne käskyt, jotka ovat tulleet uusina opetuksina Uuden Liiton järjestykseen. Vanhan liiton järjestys on kumottu ja siksi meidän tulee uskoa Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu sanoo Uuden Liiton järjestyksen mukaisesti.

Joh 14:
15 ¶ Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni.
16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
18 ¶ En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.
19 Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut; koska minä elän, niin tekin saatte elää.
20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.
21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."

Herra Jeesus sanoi antavansa Pyhän Hengen (Toinen Puolustaja) sitä varten, että me uskovina voisimme Pyhän Hengen voiman kautta pitää Hänen käskynsä. Raamattu sanoo Jumalan rakkauden olevan vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta. Pyhässä Hengessä opimme rakastamaan Jumalaa yhä syvällisemmin.

Käskyjen pitämisen kautta emme voi ansaita pelastusta, sillä Jumalan armosta Herran Jeesuksen sovitustyössä on meidän pelastuksemme perusta. Jumalan käskyt (Raamatun sanan opetus) suojelevat meitä synniltä, joka tuhoaa ja rikkoo ihmisiä. Jumalan käskyt eivät ole meitä vastaan, vaan meidän puolellamme ja ne ovat osoitus Jumalan rakkaudesta, huolenpidosta sekä suojeluksesta.

Johanneksen evankeliumissa luvussa 14 ja 21 on Jumalan sanan ymmärtämisen perusta ja ydin. Herra Jeesus sanoi että se joka rakastaa Jeesusta (Jumalaa) on sellainen, jota Isä Jumala ja Herra Jeesus rakastavat ja sellaiselle uskovalle Herra Jeesus ilmoittaa itsensä. Herran Jeesuksen sanat ilmoitan itseni sellaiselle, joka minua rakastaa tarkoittaa sitä, että vain Jumalan rakastamisen kautta uskova voi ymmärtää oikealla tavalla Raamatun sanan opetusta.

Jumalan sanan totuutta emme voi löytää ilman Jumalan rakastamista. Jos rakastamme ihmisten uskonnollisia perinteitä enemmän kuin Jumalaa, niin emme voi löytää Raamatun totuutta ja sen sijaan joudumme elämään uskonnollisten valheiden ja väärien oppien vankeina. Jumalan rakastaminen on todella tärkeä asia, koska ilman sitä et voi ymmärtää oikealla tavalla Jumalan sanan totuutta.

Monien uskovien ongelmat ja etteivät he koe Jumalan läsnäoloa tai ymmärrä Jumalan sanan opetusta oikealla tavalla johtuvat siitä etteivät he ensin rakasta Jumalaa, vaan he ensiksi rakastavat joko itseään tai uskonnollisia sekä vääriä opetuksia ja ihmisten rakentamia sielullisia ja lihallisia oppeja ja rakenteita. Voi myös olla niin, että he luulevat, että uskonnolliset perinteet ovat yhtä kuin totuus tai tietyt väärät opit ovat yhtä kuin totuus ja näin he rakastavat Jumalaa heille opetetun valheen kautta. Osa heistä voi olla vilpittömiäkin, mutta Jumalaa tulee rakastaa totuudessa ja silloin usko toimii.

Raamattua ei voi ymmärtää oikein ellei ensin rakasta Jumalaa totuudessa. Tämä on jokaisen uskovan hyvä muistaa ja ymmärtää.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Tammi 2022 19:06

*
Ajelin tänään Sysmästä Tampereelle. Vein tyttäreni kotiinsa, kun hänen lomansa alkoi loppumaan. Matkaa tuli yhteensä n. 340 kilometriä, kun ajoin Sysmän kodistani Tampereelle ja takaisin. Lähdin valoisaan aikaan ja katselin lumivalkeita maisemia. Minulle tuli mieleeni Raamatun kohta Jesajan kirjasta, jossa Herra lupaa puhdistaa veriruskeat syntimme, niin että ne tulevat lumivalkeiksi. Tämä on totta, mutta me usein unohdamme sen mitä Raamattu sanoo tästä koko asiayhteydessään. Siksi laitan tähän näkyville tämän Raamatun kohdan asiayhteydessään:

Jes 1:
15 Kun te ojennatte käsiänne, minä peitän silmäni teiltä; vaikka kuinka paljon rukoilisitte, minä en kuule: teidän kätenne ovat verta täynnä.
16 Peseytykää, puhdistautukaa; pankaa pois pahat tekonne minun silmäini edestä, lakatkaa pahaa tekemästä.
17 Oppikaa tekemään hyvää; harrastakaa oikeutta, ojentakaa väkivaltaista, hankkikaa orvolle oikeus, ajakaa lesken asiaa.
18 Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi. 19 Jos suostutte ja olette kuuliaiset, niin te saatte syödä maan hyvyyttä;
20 mutta jos vastustatte ja niskoittelette, niin miekka syö teidät. Sillä Herran suu on puhunut.

Nykyäänkin monet uskovat rukoilevat ja pyytävät rukousta, mutta heidän sydämensä juoksee synnin perässä, eivätkä he tahdo tehdä täyttä totta ja alistaa omaa tahtoansa Jumalan tahdon alle. Raamatussa Herra itse sanoo ettei hän kuule sellaisten ihmisten rukouksia, jotka haluavat elää synnissä eivätkä halua tehdä parannusta ja seurata Herraa rakkauden totuudessa.Monet uskovat pyytävät esirukouksia ja he luulevat, että toisten rukoukset kantavat heitä, vaikka he eivät itse eläkään Jumalan tahdon mukaan.

Meidät on kutsuttu rukoilemaan toinen toistemme puolesta se on selkeä Raamatun opetus, mutta jos emme halua koko sydämestämme elää Herralle ja etsiä ensin Jumalan valtakuntaa ja Jumalan vanhurskautta, niin rukoukset eivät kanna Jumalan sydämelle. Meidän ei tarvitse olla ja tulla täydellisiksi tässä ajassa, että Jumala kuulisi rukouksemme, mutta synnit on laitettava pois ja on etsittävä Jumalan tahtoa, että rukouksemme kuullaan Jumalan valtaistuimella.

Raamattu sanoo, että meidän on laitettava pois pahat teot ja puhdistauduttava ja se tapahtuu Herran Jeesuksen veren kautta ja Jumala antaa synnit anteeksi, kun tunnustamme syntimme ja haluamme hylätä syntimme. Jumala on antanut meille sanansa totuuden sekä Pyhän Hengen voimaksi elää ja kasvaa uskossa Jumalan tahdon mukaisesti. Meille on annettu kaikkein parhaat työkalut, jotka työstävät meidän sydämiämme ja auttavat meitä elämään ja kasvamaan uskossa Jumalan tahdon mukaisesti.

Kun teemme parannusta synneistä ja haluamme hylätä syntimme, niin veriruskeat syntimme tulevat Jeesuksen veren kautta lumivalkeiksi. Kun Herra antaa synnit anteeksi, niin ne eivät enää astu Herran ajatukseen, eikä niitä syntejä ole enää olemassa Jumalan sydämessä, ne ovat ikiajoiksi hävinneet Jumalan edestä, koska ne on saatu anteeksi Jeesuksen veren kautta. Älä kaivele omiasi tai lähimäisen Jumalan anteeksi antamia syntejä, koska niitä ei ole enää olemassa Jumalalle.

Herralle kuuliainen uskova saa Jumalan armosta nähdä Jumalan hyviä tekoja. Ihminen on alunperin luotu elämään yhdessä Jumalan kanssa, niin että ihminen eläisi Jumalan tahdon mukaan, joka on ihmiselle parasta, koska tällaiseen yhteyteen Jumala loi ihmisen. Jos ja kun ymmärrät tämän, niin voit oppia luopumaan oman tahdon tiestä, joka on synnin ryvettämä ja tuhoama tie. Kun tämän ymmärrät, että sinut on luotu elämään Jumalan tahdossa, ja käytännössä Jumalan Hengen avulla alat elämään sitä todeksi, niin elämä alkaa todella maistumaan elämältä, koska silloin elämäsi yllä on Jumalan siunaus. Emme etsi siunauksia, emme ole siunauksien metsästäjiä, vaan etsimme siunauksien Antajaa ja Hänen tahtoansa, ja näin tulemme siunatuksi, koska Jumala haluaa siunata ihmistä ja se voi tapahtua vain jos ihminen elää kuuliaisuus suhteessa Jumalan kanssa.

Lopuksi tuon esille murheellisen asian. Jumalan kansan keskuudessa on tapahtunut viime vuosina lisää kahtia jakoa ja hajaannusta sekä riitaa ja kaunaa on tullut vääryyden ikeeksi uskovien sydämiin. Entisistä hyvistä uskon ystävistä on tullut nyt vihamiehiä tai "harhaoppisia", joita kartetaan ja joille ilkeillään selän takana tai jopa suoraan päin naamaa.

Sananlaskujen kuudennessa luvussa Herra sanoo, että Hänen sielunsa kauhistuu riidan rakentajaa veljesten kesken. Tuomionkirveet lentelevät nykyään herkästi ja uskovia sanotaan vääräoppisiksi väärin ja valheellisin perustein. Onko vuosi 2022 se vuosi, kun Herra ottaa nämä pahantekijät kiinni, jotka väärän todistuksen kautta puhuu valheita ja siten rakentavat riitaa veljesten kesken? Herra on pitkämielinen, mutta on myös aika kerätä kivet, joita on vääryydessä heitelty veljien ja sisarien päälle.

Nyt vuonna 2022 on aika etsiä Herraa totuudessa ja tulee unohtaa oma oikeaoppisuus sekä itsensä kirkastaminen veljen ja sisaren lyömisen kautta. Aika pahenee ja uskovien elämä maan päällä tulee käymään koko ajan jumalattomaan yhteiskuntaan nähden kapeammaksi. Jumalassa rakkauden totuuden kautta meillä on avaraa, mutta maailmaan nähden näkymät tulevat yhä kapeammaksi. Nyt on totisen varustautumisen aika ja monet uskovat tulevat yllättymään ja ahdistumaan, kun asiat eivät tulekaan menemään, niin kuin he ovat luulleet ja uskoneet. Siksi nyt on tärkeää hylätä synnit, ihmisopit ja kaikenlainen vääryys ja tulee etsiä Jumalan vanhurskautta ja Jumalan valtakuntaa. Herra on armollinen Jumala, mutta Jumalan armo pitää yhtä totuuden kanssa, siksi Raamattu sanoo, että Jeesuksen kautta tuli armo ja totuus.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Tammi 2022 12:14

*
Herra Jeesus puhui kirjanoppineille ja fariseuksille julkisesti kaiken kansan kuulleen sanoen heitä kyykäärmeen sikiöiksi, koska he olivat julkisesti eksyttäneet kansaa. Jeesuksen toiminnasta tulee esille eräs tärkeä asia. Jeesus koetteli ja nuhteli fariseuksia ja kirjanoppineita julkisesti kaiken kansan kuullen. Se tarkoittaa sitä, että koska koettelu ja nuhtelu tapahtui julkisesti kaiken kansan nähden ja fariseukset ja kirjanoppineet olivat myös läsnä, niin näin jokainen tiesin heidän henkilöllisyytensä. Tällä tavalla toimiessaan Jeesus nimesi fariseukset ja kirjanoppineet ja kaikki tunsivat ja tiesivät heidät ulkonäöltä sekä heidän nimensä. Jeesuksen esimerkin ja toiminnan kautta mekin saamme julkisesti nimetä ihmiset, jotka eksyttävät uskovia väärän opetuksen kautta.

Tässä tulee kuitenkin olla tarkkana ettemme nimeä eksyttäjiksi jokaista uskovaa, joka on vilpittömästi erehtynyt jossakin opillisessa asiassa. Opillinen erehdys, joka ei vie uskovia pois pelastuksesta tai aja uskovia tekemisiin riivaajahenkien kanssa ei ole peruste julistaa toinen harhaoppiseksi. Liian usein opillisen erehdyksen takia olemme tuomitsemassa toisen uskovan harhaoppiseksi tai jopa kadotuksen omaksi. Tämä on todella vaarallista. Meillä on lupa paljastaa ja tuoda esille eksytykset sekä harhaopit, mutta silloin meidän tulee olla varmoja, että kyse on eksytyksestä ja harhaopista ettemme itse eksy väärin perustein julistamaan toista harhaoppiseksi.

Jeesuksen toiminnasta tulee esille se ettei Hän mennyt yksityisesti ja kahden kesken ensin puhumaan, koettelemaan ja nuhtelemaan, vaan Hän julkisesti kertoi eksyttäjistä ja vääristä opetuksista, joita eksyttäjät olivat julkisesti opettaneet. Tämän esimerkin mukaisesti myös meilläkin on oikeus tuoda esille julkisesti väärä opetus sekä sen takana olevat eksyttäjät, eikä meidän tarvitse mennä ensin kahden kesken puhumaan eksyttäjien kanssa.

Silloin kun on kyse uskovista ja kun ja jos rikomme uskon sisarta ja veljeä vastaan, niin Raamatun opetuksen mukaan tulee ensin käydä keskustelua meitä vastaan rikkoneen kanssa ja tuoda nuhde sävyisästi yksityisesti ja henkilökohtaisesti. Jos meitä vastaan rikkonut ei kuule meitä, niin silloin tulee ottaa mukaan yksi tai kaksi (puolueetonta) todistajaa ja jos hän ei vieläkään kuule, niin silloin asia tulee viedä seurakuntaan. Jos hän ei kuule seurakuntaakaan, niin silloin Raamatun opetuksen mukaan meitä vastaan rikkonut on kuin pakana tai publikaani. Tämä pakana tai publikaani opetus tässä yhdistettynä siihen ettei meitä vastaan rikkonut ota nuhdetta vastaan tarkoittaa minun mielestäni sitä, että meidän täytyy jättää hänet synteineen Jumalan käsiin, koska hän ei ota nuhdetta vastaan Raamatun opettamalla tavalla. Jumalalla on keinot ottaa tällainen ihminen kiinni.

Jos joku uskon veli opettaa julkisesti väärää oppia, niin minun mielestäni meillä on oikeus myös tuoda se esille julkisesti. Joissakin tapauksissa olisi hyvä käydä kahdenkeskinen keskustelu ennen kuin ottaa asian esille julkisesti. Tässä kannattaa kysellä Jumalan tahtoa, että miten olisi tietyissä tilanteissa viisainta toimia. Tietenkin tulee olla varma eksyttäjästä tai väärästä opetuksesta ennen kuin nimeää jonkun ihmisen. Jos ei ole asiasta varma Jumalan sanan totuuden edessä, niin silloin on parempi olla hiljaa kuin syyllistyä antamaan väärä todistus lähimmäisestä.

Silloin kun julkisesti opetetaan väärin ja johdetaan muita harhaan, niin on ehdottoman tärkeätä, että asia otetaan esille julkisesti tuomalla esiin väärä oppi ja se pitää oikaista Raamatun sanan totuudella. Jos näin ei toimita, niin väärä oppi ja vahingolliset asiat leviävät yhä laajemmalle saastuttaen ja vääristäen monien uskoa. Tästäkin syystä koetteleminen tulee ehdottomasti nostaa esille julkisesti. Silloin kun seuraamme Jeesuksen esimerkkiä ja Raamatun opetusta, niin silloin me olemme velvollisia (ja Jumalalle vastuussa) ottamaan esille julkisesti kaikki julkinen väärä opetus.

Jos joku on langennut tekemään syntiä tai opettaa (julkisesti tai paikallisen seurakunnan sisäpuolella) väärin Raamattua, niin Raamattu antaa oikeuden koettelemiseen, ojentamiseen ja nuhtelemiseen. Koetteleminen, ojentaminen ja nuhtelu tulee tehdä hengellisesti ja sävyisästi. Kyseessä ei ole uskon veljen tai sisaren lynkkaaminen, vaan toista kunnioittaen rakkauden Hengessä tapahtuva koetteleminen ja nuhtelu jos siihen on aihetta.

Silloin kun toimitaan ja opetetaan väärin, niin Raamatullisen koettelemisen tarkoitus on palauttaa asiat Raamatullisen uskon mukaiseen järjestykseen. Koettelemisen tarkoitus ei ole nolata toista oman "oikeaoppisuuden" pönkittämiseksi, vaan koettelu tulee tehdä sävyisästi sekä nöyrästi, että koeteltava huomaisi tilansa, missä synti ja väärä opetus sekä toiminta ovat tuhoamassa häntä. Kyse ei ole lynkkauksesta, vaan toista rakastaen kyynel sydämessä kehotamme ja olemme ohjaamassa sisarta tai veljeä pois synnistä ja vääristä opetuksista, jotka tuhoavat heitä ja niitä, jotka uskovat väärään opetukseen.

Kukaan meistä ei ole synnitön ja erehtymätön, mutta tarvitsemme Jumalan kokonaisvaltaisen hoidon. Voi jospa haluaisimme puhdistautua niistä asioista, jotka eivät kestä Jumalan sanan totuuden edessä. Olen syntynyt Suomessa ja asun suomalaisessa sauna kulttuurissa, josta olen pannut merkille erään mielenkiintoisen asian. Kun olen saunassa perheeni kanssa, niin yleensä joku perheen jäsenistäni ojentaa minulle tai jollekin meistä pesusienen ja pyytää pesemään likaisen selkänsä, koska ei itse siihen pysty. Olisipa seurakunnassa sama asenne.

2 Kor 13:5 Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta.

Me uskovina olemme usein ensimmäisenä koettelemassa ja tutkimassa lähimmäisen tekoja ja sydäntä ja olemme unohtaneet, että ensiksi meidän tulee koetella ja tutkia oma itsemme. Silloin kun tutkit ensin oman itsesi tekoja ja sydämen asenteita ja olet valmis tekemään parannusta siellä missä parannukseen on aihetta, niin silloin vasta olet kykenevä myös muita sävyisästi nuhtelemaan ja auttamaan eteenpäin. Silloin kun näkee rehellisesti oman itsensä Kristuksen läpivalaisussa, niin vasta silloin voi olla armollinen lähimmäiselleen ja kohdata häntä armollisesti, mutta totuuden sävyisyydessä. Jos ei näe omaa tilaansa eikä tarvetta parannukseen ja muutokseen, niin silloin on yleensä kyse kovasydämisyydestä, joka tulee ilmi muiden syyttämisenä ja vahtimisena sekä vikojen etsimisenä, jossa vikoja haetaan sieltäkin missä niitä ei ole. Kiitos Herralle, Jeesuksen verestä ja sovitustyöstä, joka tuo pelastuksen armon sekä pyhityksen uskon kuuliaisuuden sellaiselle uskovalle, joka haluaa ensin tehdä parannusta omista synneistään ja virheistään.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Tammi 2022 19:13

*
Jeesuksen Jumaluus osa 1

Aina silloin tällöin minulta kysytään uskonko Jeesuksen Jumaluuteen, uskonko Jumalan kolminaisuuteen jne. 2000-luvun alussa hylkäsin katolisen kirkon kolminaisuus opetuksen, mutta en ole hylännyt Raamatun opetusta yhdestä Jumalasta, josta käy ilmi selkeästi Jumalan kolmiyhteisyys. Koska tätä aina silloin tällöin minulta kysytään, niin pyrin tässä Raamatun sanan todistuksen kautta kirjoittamaan mitä ja miten uskon Raamatun ilmoittamasta Jumalasta ja Jeesuksesta. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera. Älä lue huolimattomasti kirjoitustani ja esille ottamiani Raamatun kohtia,vaan lue ne rukouksella ja huolellisesti. Tämä on todella tärkeä aihe.

Katolinen kirkko opettaa, että Isä, Jeesus ja Pyhä Henki ovat yhtä Kaikkivaltiaita ja suuria ja sen tähden katolinen kirkko palvoo Pyhää Henkeä. Pyhän Hengen palvonta Suomenkin Siionissa on katolista alkuperää, ei Raamatun oppi. Katolinen kirkko opettaa ja uskoo Isä Jumalan synnyttäneen Jeesuksen iankaikkisuudessa, joka ei ole totta, sillä Raamattu ei opeta gnostilaista Jumala synnyttää Jumalan oppia.

Joh 16:
13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
14 Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.

Raamattu opettaa, että Pyhä Henki ei kirkasta itseään, eikä aseta itseään palvottavaksi, koska Pyhä Henki kirkastaa Jeesusta. Jo yksin tämä Raamatun kohta kumoaa katolisen kirkon opin, joka väärin sanoo, Pyhän Hengen olevan yhtä suuri Isän ja Jeesuksen kanssa, jonka tähden katolinen kirkko palvoo Pyhää Henkeä.

Joh 14:28 Te kuulitte minun sanovan teille: ‘Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne’. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.

Kun Jeesus sanoi Isän olevan Häntä suurempi Joh 14:28 Raamatun kohdassa, niin Jeesus kertoo syyn siihen miksi Isä on Häntä suurempi. Jeesus sanoi menevänsä Isän luokse, koska (sillä) Isä on Häntä suurempi. Isän on Jeesusta suurempi sen tähden, kun Jeesus menee Isänsä luokse. Mitä tämä tarkoittaa?

Joh 13:16 Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.

Joh 6:38 Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.

Isä lähetti Jeesuksen taivaasta tekemään ei omaa tahtoaan, vaan Isänsä tahdon. Itse Jeesus sanoi ettei lähetetty voi olla lähettäjäänsä suurempi, ja koska Isä lähetti Jeesuksen taivaasta, niin Isä on myös taivaassa Jeesusta suurempi. Tämän tähden Jeesus sanoi menevänsä Isänsä luokse taivaaseen, sillä Isä on Häntä suurempi. Kun Raamattu opettaa Isän olevan Jeesusta suurempi, niin on kyse hierarkiasta ja alamaisuus suhteesta. Jeesus on Isälleen aina alamainen myös taivaassa, koska Isä lähetti Jeesuksen taivaasta maan päälle.

1 Kor 11:3 Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää.

Jeesus ei ole alempi Jumala, vaikka Isä on Häntä suurempi, vaan ihan yhtä paljon ja samalla tavalla Jumala kuin Hänen Isänsä on. On kyse vain hierarkiasta ja alamaisuudesta. Jumala loi ihmisen Jumalan kuvaksi. Ihmisessä Jumalan kuvana on myös hierarkkinen järjestys sekä alamaisuus. Mies on vaimonsa pää ja vaimon tulee olla miehelleen alamainen Jumalan asettaman järjestyksen takia. Kun mies on vaimonsa pää, niin vaimo ei ole vähemmän ihminen kuin miehensä, vaan yhtä paljon ja samalla tavalla ihminen kuin hänen miehensä on.

Vaimon alamaisuus miehelleen ei ole vaimon alistamista. Miehen tulee rakastaa vaimoaan samalla tavalla kuin Jeesus rakastaa seurakuntaa. Miehen päänä oleminen vaimolleen on palvelevaa rakastamista ja johtamista. Jos aviomies Jumalan armosta haluaa rakastaa vaimoaan niin kuin Jeesus rakastaa seurakuntaa, niin vaimon on turvallista olla tällaisen miehen alamaisuudessa. Jos mies ei rakasta vaimoaan niin kuin Jeesus rakastaa seurakuntaan, niin hänen tulee tehdä parannusta tässä kohden. Kukaan meistä ei ole täydellinen, mutta meidät uskovaiset aviomiehet on kutsuttu rakastamaan vaimoaan, niin kuin Jeesus rakastaa seurakuntaa. Tämäkin on uskon kasvun prosessi, jossa Jumalan armosta saamme oppia ja kasvaa yhä enemmän rakastamaan vaimoa, niin kuin Jeesus rakastaa seurakuntaa.

1 Kor 15:
24 sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
25 Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".
26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
27 Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu," niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.

Raamattu sanoo kuinka Jeesus lopulta alistuu Isän vallan alle, ja tämä siksi koska Isä on Jeesusta suurempi. Tämä asetelma ei vie pois Jeesuksen Jumaluutta, eikä Kaikkivaltiutta suhteessa luotuihinsa, mutta kertoo yhden Jumalan hierarkkisesta järjestyksestä. Jeesus ei ole alempi Jumala, van yhtä paljon ja yhtä iankaikkinen Jumala, jolla ei ole alkua ja loppua, eikä Isä ole synnyttänyt Jeesusta iankaikkisuudessa. Ihminen Jumalan kuvaksi luotuna on Jumalan käskyn ja asetuksen mukaan saanut saman hierarkian, sillä mies on vaimonsa pää, niin Jumala on Kristuksen pää myös taivaassa, koska Isä lähetti Pojan taivaasta maan päälle.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Tammi 2022 11:14

*
Jeesuksen Jumaluus osa 2

Katolinen kirkko opettaa Isä Jumalan synnyttäneen Jeesuksen iankaikkisuudessa, joka ei ole Raamatun opetus. Katolinen kirkko ja sen oppeja seuraavat ihmiset sanovat, että Ps 2:7 opettaa Isän synnyttäneen Jeesuksen iankaikkisuudessa. Raamattu ei kuitenkaan opeta Ps 2:7: Isän synnyttäneen Jeesusta iankaikkisuudessa. Apostoli Paavali kertoo meille mitä Ps 2:7 tarkoittaa.

Psalmi 2:7 ¶ Minä ilmoitan, mitä Herra on säätänyt. Hän lausui minulle: "Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.

Apt 13:
30 Mutta Jumala herätti hänet kuolleista.
31 Ja hän ilmestyi useina päivinä niille, jotka olivat tulleet hänen kanssansa Galileasta Jerusalemiin ja jotka nyt ovat hänen todistajansa kansan edessä.
32 Ja me julistamme teille sen hyvän sanoman, että Jumala on isille annetun lupauksen täyttänyt meidän lapsillemme, herättäen Jeesuksen,
33 niinkuin myös toisessa psalmissa on kirjoitettu: ‘Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä olen sinut synnyttänyt’.
34 Ja että hän herätti hänet kuolleista, niin ettei hän enää palaja katoavaisuuteen, siitä hän on sanonut näin: ‘Minä annan teille pyhät ja lujat Daavidin armot’.
35 Sentähden hän myös toisessa paikassa sanoo: ‘Sinä et salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta’.
36 Sillä kun Daavid oli aikanansa Jumalan tahtoa palvellut, nukkui hän ja tuli otetuksi isiensä tykö ja näki katoavaisuuden.
37 Mutta hän, jonka Jumala herätti, ei nähnyt katoavaisuutta.

Apostolien teoissa Paavali sanoi, että Jumala herätti Jeesuksen kuolleista. Alkutekstin sana tarkoittaa nostaa kuolleista. Paavali sanoi tarkasti ottaen, että he julistavat hyvän sanoman, että Jumala on täyttänyt lupauksensa ja nostanut Jeesuksen kuolleista. Tämän jälkeen Paavali viittaa Psalmi 2:7 sanomalla niin kuin toisessa psalmissa on kirjoitettu. Huomaa että Paavali nimenomaan sanoo toisessa Psalmissa tarkoittaen sillä Psalmia ja lukua kaksi. Paavali sanoi, että Psalmi 2 lupaus täyttyi siinä, kun Isä nosti Poikansa kuolleista.

Paavali siis kertoo kuinka Jumala nosti Jeesuksen kuolleista ja sanoo, että toisessa psalmissa kerrotaan siitä. Jeesuksen kuolleista nostaminen ei tarkoita iankaikkisuudessa Isän synnyttäneen Poikansa, vaan sitä että Jumala toi Jeesuksen esiin nostamalla Hänet kuolleista. Raamattu ei todellakaan opeta sellaista oppia, että Isä olisi synnyttänyt Jeesuksen iankaikkisuudessa. Jumala synnyttää Jumalan on gnostilaista harhaoppia.

Jos sanomme ja opetamme Isän synnyttäneen Jeesuksen iankaikkisuudessa, niin teemme Jeesuksesta Isää alemman Jumalan, koska silloin Jeesus ei olisi ollut iankaikkisesti olemassa, vaan Hänellä olisi alku. Jeesus on kuitenkin yhtä ikuinen Jumala kuin Isänsäkin on.

Proverbs 8:
22 “Adonai brought me forth,
the first of His way,
before His works of old.
23 From eternity I was appointed
from the beginning, before the world began.
24 When there were no depths, I was brought forth,
when there were no fountains abounding with water.
25 Before the mountains were shaped,
before the hills, I was brought forth.
26 He had not yet made the land,
the fields, or the first dust of the earth.
27 When He set the heavens in place, I was there.

The Messianic Jewish Family Bible Society käännös kääntää Sananlaskujen 8 luvun oikein Raamatun kokonaisopetuksen mukaisesti. Alkutekstin mukaan on hepreankielen sana jalad (synnyttää, tuoda esiin) tulee tässä kääntää tuoda esiin, koska Isä ei ole synnyttänyt Jeesusta, sillä Jeesus on iankaikkinen Jumala Isänsä kanssa. The Messianic Jewish Family Bible Society kääntää sanoen, että Herra (Isä) toi minut esiin jo luomisessa, koska Jeesus oli Isänsä kanssa luomassa Jumalan luomakuntaa.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Tammi 2022 23:15

*
Jeesuksen Jumaluus osa 3

Kukaan uskova ihminen maan päällä ei kykene ymmärtämään Jumalaa täydellisesti ja monenlaisten väärien opetusten tähden monet opettavat Jumalasta väärällä tavalla. Raamatun sanan opetuksesta näemme selkeästi Jumalan kolmiyhteisyyden, joka on kiistämätön tosiasia. Kun Raamattu puhuu Jumalasta numeraalisesti, niin Raamattu sanoo Jumalan olevan yksi Isässä, Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä.

Matt 28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

Matt 11:27 Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.

Ilm 2:
26 Ja joka voittaa ja loppuun asti ottaa minun teoistani vaarin, sille minä annan vallan hallita pakanoita,
27 ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, niinkuin saviastiat heidät särjetään-niinkuin minäkin sen vallan Isältäni sain-

Raamattu opettaa, että Isä on antanut Jeesukselle kaiken vallan taivaassa ja maan päällä. Raamatun opetuksen mukaan Jeesus on Kaikkivaltias Jumala, mutta Hän on saanut Kaikkivaltiuden Isältään. Näemme Raamatussa selkeästi, että Jeesus Kaikkivaltiaana Jumalana ja Jeeesuksen Kaikkivaltius on suhteessa luotuihin, sillä Hän on saanut kaiken vallan taivaassa ja maan päällä Isältään.

1 Kor 15:
24 sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
25 Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".
26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
27 Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu," niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.

Ilm 21:22 Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt; sillä Herra Jumala, Kaikkivaltias, on sen temppeli, ja Karitsa.

Raamatun sanan opetuksen mukaan Jeesus antaa valtakunnan Isänsä haltuun sen jälkeen kun Jeesus on kukistanut kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman. Kun kaikki on alistettu Jeesuksen valtaan, niin sen jälkeen Jeesus alistuu Isän valtaan. Raamatun sanan opetuksen mukaan Isä Jumala yksin on Kaikkivaltias Jumala. Jeesuksen Isän valtaan alistuminen tarkoittaa sitä, että lopulta iankaikkisesti Uudessa Maassa ja Uudessa Jerusalemissa Isä hallitsee Kaikkivaltiaana Jumalana ja myös sielläkin Jeesus on Isälleen alamainen (Ilm 21:22).

Kun olen sanonut ja kirjoittanut Isän olevan yksin Kaikkivaltias Jumala, niin en tarkoita sitä etteikö Jeesus olisi Kaikkivaltias Jumala, sillä Jeesus on Kaikkivaltias Jumala, niin kuin Raamattukin opettaa, mutta tarkoitan sitä, että Jeesus on Isälleen alamainen ja siten Isä yksin on Kaikkivaltias Jumala. Se, että Isä yksin on Kaikkivaltias Jumala, ei vie pois Jeesuksen Kaikkivaltiutta, sillä Jeesus on iankaikkisesti Kaikkivaltias Jumala luotuihin nähden, mutta ei suhteessa Isäänsä, koska Jeesus on Isälleen alamainen.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Tammi 2022 13:23

*
Jeesuksen Jumaluus osa 4

Apostolinen uskontunnustus syntyi ja muotoiltiin Roomassa ensimmäisellä tai toisella vuosisadalla. Varhaisin löytö apostolien uskontunnustuksesta käsin kirjoitettuna on Marcelluksen kirjeestä noin 341 jKr. Historiankirjoissa Marcelluksen sanotaan syyllistyneen areiolaiseen vaikutukseen. Kuitenkin Marcelluksen apostolinen uskontunnustus on Raamatun sanan totuuden mukainen. Nykyinen apostolien uskontunnustuksen versio on hyvin samanlainen kuin Marcelluksen versio.

Marcellus kreikankielen versio apostolisesta uskontunnustuksesta:

Πιστεύω οὖν εἰς θεòν πατέρα παντοκράτορα·
καὶ εἰς Χριστὸν Ἰησοῦν, τὸν υἱὸν αὐτοῦ τὸν μονογενῆ, τὸν κύριον ἡμῶν,
τὸν γεννηθέντα ἐκ πνεύματος ἁγίου καὶ Μαρίας τῆς παρθένου,
τὸν ἐπὶ Ποντίου Πιλάτου σταυρωθέντα καὶ ταφέντα
καὶ τῇ τρίτῃ ἡμέρα ἀναστάντα ἐκ τῶν νεκρῶν,
ἀναβάντα εἰς τοὺς οὐρανούς
καὶ καθήμενον ἐν δεξιᾳ τοῦ πατρός, ὅθεν ἔρχεται κρίνειν ζῶντας καὶ νεκρούς·
καὶ εἰς τò ἅγιον πνεῦμα,
ἁγίαν ἐκκλησίαν,
ἄφεσιν ἁμαρτιῶν,
σαρκὸς ἀνάστασιν,
ζωὴν αἰώνιον

Marcelluksen apostolisessa uskontunnustuksessa (varhaisin löydetty) ei ole sanoja katoliseen (yhteiseen) seurakuntaan, vaan pyhään seurakuntaan. Marcelluksen apostolinen uskontunnustuksen ensimmäiset lauseet kuuluvat seuraavasti: Uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen ja Kristukseen Jeesukseen, Hänen ainoaan Poikaansa, meidän Herraamme. Nykyinen apostolinen uskontunnustus ja Marcelluksen uskontunnustus alkaa samalla tavalla: Uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon käyttämä suomennos apostolisesta uskontunnustuksesta:

Minä uskon Jumalaan,

Isään, Kaikkivaltiaaseen,

taivaan ja maan Luojaan,

ja Jeesukseen Kristukseen,

Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,

joka sikisi Pyhästä Hengestä,

syntyi neitsyt Mariasta,

kärsi Pontius Pilatuksen aikana,

ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,

astui alas tuonelaan,

nousi kolmantena päivänä kuolleista,

astui ylös taivaisiin,

istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella

ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,

ja Pyhään Henkeen,

pyhän yhteisen seurakunnan,

pyhäin yhteyden,

syntien anteeksiantamisen,

ruumiin ylösnousemisen

ja iankaikkisen elämän.

Kun tutkimme alkuseurakunnan ajan jälkeisten uskovien apostolista uskontunnustusta ensimmäiseltä ja toiselta vuosisadalta, niin näemme kuinka hekin uskoivat Isän olevan yksin Kaikkivaltias Jumala, sillä he uskontunnustuksessaan sanoivat Isän olevan Kaikkivaltias Jumala sekä Jeesuksen olevan Jumalan Poika ja meidän Herramme. Nykyisessä apostolisessa uskontunnustuksessa on sama sanamuoto kuin varhaisimmissa versioissa koskien Jumalaa, Isää Kaikkivaltiasta. Varhaisen apostolisen uskontunnustuksen kirjoittaneet uskovat ihmiset varmasti uskoivat myös Jeesuksen olevan Kaikkivaltias Jumala, mutta kun he liittivät Kaikkivaltias sanan Isään, eikä Jeesukseen, niin he varmaankin tarkoittivat sillä sitä, että Jeesuskin on alamainen Isälleen, jonka myös Raamattukin opettaa.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Tammi 2022 12:19

*
Jeesuksen Jumaluus osa 5

Raamattu sanoo, että on olemassa ainoastaan yksi Jumala, josta voidaan nähdä selkeästi kolmiyhteisyys.

Miten Jumala voi olla yksi ja samalla Jumalasta voidaan nähdä kolmiyhteisyys, mutta ei ole kuitenkaan kolmea eri Jumalaa, vaikka Isä ei ole Jeesus, eikä Jeesus ole Pyhä Henki?

Edellä oleva kysymys tulee eteeni aika ajoin. Raamattu sanoo Isän lähettäneen Jeesuksen taivaasta maan päälle tekemään Isän tahtoa ja Jeesuksen lähettävän Pyhän Hengen Isän tyköä, ja kuinka Pyhä Henki todistaa Jeesuksesta (Pyhä Henkikään ei tee omaa tahtoansa). Raamatun opetuksen mukaan Jeesus ei tullut tekemään omaa tahtoansa, vaan Isänsä tahdon, ja kuinka Jeesus lähetti Pyhän Hengen ja Pyhä Henki ottaa Jeesuksen omasta, ei omasta itsestään ja kuinka Pyhä Henki kirkastaa Jeesusta, ei itseään.

Raamatun opetuksen mukaan Jumaluudessa Isän tahto on kaikki kaikessa, sillä Jeesus on alamainen Isälleen ja Pyhä Henki on alamainen Isälle ja Jeesukselle. Jeesus ja Pyhä Henki ovat alamaisia Isälle ja Isän tahdolle, ja koska näin on, niin siksi on kyse yhdestä Jumalasta, jossa Isän, Jeesuksen ja Pyhän Hengen välillä on jakamaton ykseys, joka tuo esille Isän tahtoa.

2 Tim 1:14 Säilytä se hyvä, mikä sinulle on uskottu, Pyhän Hengen kautta, joka meissä asuu.

Joh 14:23 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.

Jos Isä ja Poika asuu meissä Pyhän Hengen kautta, niin onko Pyhä Henki Jumala? On tietenkin:

Joh 14:16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti.

Tämä Joh 14:6 on mielenkiintoinen kohta sillä kreikassa on kaksi sanaa sanalle toinen. Joh 14.6:ssa on sana allos, joka tarkoittaa toista samanlaista. Eli Pyhä Henki on samanlainen kun Kristus, joka on Herra ja Jumala. Toinen kreik. sana on heteros, joka tarkoittaa toinen toisenlainen.

Mark 3:29 mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin."

Miksi Pyhän Hengen pilkkaa ei saisi anteeksi, jos Pyhä Henki on vain toimiva voima, niin kuin jotkut opettavat? Siksi sitä ei saa anteeksi, koska Pyhä Henki on Jumala, sillä onhan Hän samanlainen kuin Kristus, sekä Isä ja Poika asuu uskovissa Pyhän Hengen kautta.

Apt 28:
25 Ja kun he olivat keskenään erimielisiä, erosivat he toisistaan, Paavalin sanoessa ainoastaan nämä sanat: "Oikein on Pyhä Henki puhunut profeetta Esaiaan kautta teidän isillenne,
26 sanoen: ‘Mene tämän kansan luo ja sano: Kuulemalla kuulkaa älkääkä ymmärtäkö, näkemällä nähkää älkääkä käsittäkö.
27 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, että he eivät näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.
Pyhä Henki puhui Jesajan kautta; näin:

Jes 6:
8 Ja minä kuulin Herran äänen sanovan: "Kenenkä minä lähetän? Kuka menee meidän puolestamme?" Minä sanoin: "Katso, tässä minä olen, lähetä minut".
9 Niin hän sanoi: "Mene ja sano tälle kansalle: ‘Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö’.
10 Paaduta tämän kansan sydän, koveta sen korvat, sokaise sen silmät, ettei se näkisi silmillään, ei kuulisi korvillaan, ei ymmärtäisi sydämellään eikä kääntyisi ja parannetuksi tulisi."

Raamattu käyttää Jumalasta, Herrasta myös sanaa Adonai. Otan tähän muutaman esimerkin.

5 Moos 10:17 Sillä Herra, teidän Jumalanne, on jumalain Jumala ja herrain (Adonai) Herra (JHWH), suuri, voimallinen ja peljättävä Jumala, joka ei katso henkilöön eikä ota lahjusta,

Sak 4:14 Hän sanoi: "Nämä ovat ne molemmat öljyllä voidellut, jotka seisovat kaiken maan Herran (Adonai edessä".

Jesaja 10:33 katso, silloin Herra (Adonai), Herra (JHWH) Sebaot, katkaisee hänen latvansa kauhistavalla voimalla, vartevat rungot kaadetaan, ja korkeat kukistuvat.

Jes 1:24 Sentähden sanoo Herra(Adonai), Herra (JHWH) Sebaot, Israelin Väkevä: Voi! Minä viihdytän vihani vastustajissani, minä kostan vihollisilleni;

Psalmit 135:5 Sillä minä tiedän, että Herra (JHWH) on suuri, ja meidän Herramme (Adonai) korkeampi kaikkia jumalia.

Raamattu siis käyttää sanaa Adonai myös Jumalasta. Sana Adon tarkoittaa Herraa, Jumalaa ja myös herraa kun puhutaan ihmisistä, mutta samoin myös sanaa Elohim- Jumala Raamattu käyttää ihmisistä, Ps 86:2. Tämä johtuu siitä, että sana Elohim tarkoittaa Jumalaa ja tuomaria, mutta Adonai sana tarkoittaa myös Jumalaa niin kuin sen Raamatusta näimme.

Jesajan 6:ssa luvussa Herra puhuu eli Jumala puhuu ja Paavali siteeraa tätä kohtaa Apt 28 luvussa ja sanoo Pyhän Hengen, eli Herran Jumalan puhuvan. Onko Pyhä Henki Jumala? On selkeästi Raamatun opetuksen valossa.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Tammi 2022 22:51

*
Jeesuksen Jumaluus osa 6

Katolisen kirkon suuresti vaikuttama oppi ja perinne sanoo Jeesuksen jääneen iankaikkisesti inhimilliseksi ihmiseksi. Raamatun sana opettaa meille kuinka Jumala (Jeesus) tuli lihaksi (ihmiseksi), mutta opettaako Raamattu, että Jeesus myös jäi iankaikkisesti ihmiseksi? Ennen kuin tutkimme sitä mitä Raamattu opettaa edellä olevasta kysymyksestä, niin meidän on hyvä ymmärtää, että Jeesus oli maan päällä vaeltaessaan tosi Jumala ja tosi ihminen.

Joh 17:
4 Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni.
5 Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan.

Mikä oli se kirkkaus, joka Jeesuksella oli ennen kuin maailma olikaan? Se kirkkaus oli ja on iankaikkisen Jumalan kirkkautta ilman osallisuutta inhimilliseen ihmisen luontoon. Kirkastuminen takaisin siihen kirkkauteen tarkoittaa sitä kun Jeesus palasi takaisin Isänsä luokse iankaikkisena Jumalana ilman inhimillistä ihmisyyttä. Opettaako Raamattu, että Jumala muuttuu iankaikkisesti, niin että Jumalasta tulee Jumala-ihminen? Opettaako Raamattu muualla samoin, ettei Jeesus jäänyt iankaikkisesti ihmiseksi? Opettaa ja sitä tutkimme seuraavaksi heprealaiskirjeen kautta, koska siinä tuodaan esille tämä asia todella selvästi.

Katolisen kirkon suuresti vaikuttama oppi ja perinne sanoo Jeesuksen jääneen iankaikkisesti inhimilliseksi ihmiseksi. Raamatun sana opettaa meille kuinka Jumala (Jeesus) tuli lihaksi (ihmiseksi), mutta opettaako Raamattu, että Jeesus myös jäi iankaikkisesti ihmiseksi? Ennen kuin tutkimme sitä mitä Raamattu opettaa edellä olevasta kysymyksestä, niin meidän on hyvä ymmärtää, että Jeesus oli maan päällä vaeltaessaan tosi Jumala ja tosi ihminen.

Joh 17:
4 Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni.
5 Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan.

Mikä oli se kirkkaus, joka Jeesuksella oli ennen kuin maailma olikaan? Se kirkkaus oli ja on iankaikkisen Jumalan kirkkautta ilman osallisuutta inhimilliseen ihmisen luontoon. Kirkastuminen takaisin siihen kirkkauteen tarkoittaa sitä kun Jeesus palasi takaisin Isänsä luokse iankaikkisena Jumalana ilman inhimillistä ihmisyyttä. Opettaako Raamattu muualla samoin, ettei Jeesus jäänyt iankaikkisesti ihmiseksi? Opettaa ja sitä tutkimme seuraavaksi heprealaiskirjeen kautta, koska siinä tuodaan esille tämä asia todella selvästi.

Hebr 2:
7 Sinä olet hänen vähäksi hetkeksi enkelitten suhteen alentanut (elattoo): sinä olet hänen kunnialla ja ylistyksellä kaunistanut, ja asettanut kättes töiden päälle.

.................
9 Vaan Jesuksen, joka vähäksi hetkeksi enkelitten suhteen alennettu (elattoo) oli, näemme me kuoleman kärsimisen kautta kaunistetuksi kunnialla ja ylistyksellä, että hänen piti Jumalan armosta kaikkein edestä kuolemaa maistaman. Biblia 1776

Hebr 2:
7 Vähäksi aikaa sinä teit hänet alempiarvoiseksi kuin enkelit (elattoo), kirkkaudella ja kunnialla sinä seppelöit hänet.

...............
9 Mutta me näemme Jeesuksen kuolemansa ja kärsimyksensä tähden kirkkaudella ja kunnialla seppelöitynä. Hänet oli tosin vähäksi aikaa tehty enkeleitä halvemmaksi (elattoo), jotta hän Jumalan armosta maistaisi kuolemaa kaikkien ihmisten puolesta. Raamattu Kansalle

Luuk 9:26 Sillä joka häpeää minua ja minun sanojani, sitä Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän tulee omassa ja Isänsä ja pyhäin enkelien kirkkaudessa.

nkelien kirkkaudessa.

Heprealaiskirjeen luvussa 2 on kreikankielen sana elattoo, joka tarkoittaa tehdä vähemmäksi, tehdä alemmaksi.

Heprealaiskirjeen luvussa kaksi jakeissa seitsemäs ja yhdeksän sanotaan, että Jeesus on tehty vähäksi aikaa enkeleitä alemmaksi (alempiarvoiseksi). Mitä tämä tarkoittaa? Tämä tarkoittaa sitä, että ihmisyys on alempiarvoista kuin oleminen enkelinä, pyhyyden kirkkauden henkiolentona. Toisin sanoen, Raamattu opettaa, että Jeesus tehtiin vain vähäksi aikaa ihmiseksi, enkeleitä alemmaksi ihmisyytensä puolesta, mutta tietenkin Jeesus on aina Jumalana enkeleitä korkeampi.

Kun tutkit Hebr 2:9 Raamatun kohtaa, niin huomaat kuinka siinä opetetaan, että Jeesus oli tehty vähäksi aikaa enkeleitä alempiarvoiseksi, että Hän kuolisi ihmisenä kaikkien ihmisten puolesta. Tässä se on sanottu, että Jeesuksen ihmisyys kesti vain vähän aikaa, siksi että Hän ihmisenä kuolisi meidän syntiemme tähden. Raamattu ei opeta, että Jeesus jäi iankaikkisesti ihmiseksi. Nyt tämän Raamatun kohdan jälkeen on myös helpompi ymmärtää miksi Jeesus sanoi, että Isä kirkastaisi Hänet sillä kirkkaudella mikä Hänellä oli Isänsä luona ennen kuin maailma olikaan. Raamatun opetuksen mukaan Jeesus on tehty ihmiseksi vain vähäksi ajaksi, ei iankaikkisesti.

1 Tim 2:5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,

Kun Raamattu sanoo, että ihminen Jeesus Kristus on Välimies Jumalan ja ihmisten välillä, niin se ei opeta, eikä sano, että Jeesus jäi iankaikkisesti ihmiseksi, vaan kertoo sen, että Jeesus on ihmisenä Välimies Jumalan ja ihmisten välillä, koska Hän sovitti ihmisenä meidän syntimme ristillä.

Kol 2:9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,

Colossians 2:9 - For in him is embodied all the fulness of the Godhead. Dr. George Lamsa's English Peshitta translation

Raamattu ei voi ajautua itsensä kanssa ristiriitaan, vaan pysyy aina sopusoinnussa keskenään kaikkien Raamatun kohtien kautta. Olemme aikaisemmin nähneet kuinka selvästi Raamattu opettaa, että Jeesus tehtiin vain vähäksi aikaa enkeleitä alemmaksi, joka tarkoittaa, että Jeesus tehtiin vain vähäksi aikaa ihmiseksi. Kol 2:9 tulee Raamatun kokonaisvalon opetuksen mukaan ymmärtää Lamsan käännöksen ajatuksen mukaan, eli Jeesuksessa on ruumiillistettu koko Jumalan täyteys, kun Hän vaelsi ihmisenä maan päällä.

Luuk 24:
34 Ja nämä sanoivat: "Herra on totisesti noussut ylös ja on ilmestynyt Simonille".
35 Ja itse he kertoivat, mitä oli tapahtunut tiellä ja kuinka he olivat hänet tunteneet, kun hän mursi leivän.
36 ¶ Mutta heidän tätä puhuessaan Jeesus itse seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"
37 Niin heidät valtasi säikähdys ja pelko, ja he luulivat näkevänsä hengen.
38 Mutta hän sanoi heille: "Miksi olette hämmästyneet, ja miksi nousee sellaisia ajatuksia teidän sydämeenne?
39 Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että minä itse tässä olen. Kosketelkaa minua ja katsokaa, sillä ei hengellä ole lihaa eikä luita, niinkuin te näette minulla olevan."
40 Ja tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja jalkansa.

........................
49 Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta."
50 ¶ Sitten hän vei heidät pois, lähes Betaniaan asti, ja nosti kätensä ja siunasi heidät.
51 Ja tapahtui, että hän siunatessaan heitä erkani heistä, ja hänet otettiin ylös taivaaseen.

Joh 20:
16 Jeesus sanoi hänelle: "Maria!" Tämä kääntyi ja sanoi hänelle hebreankielellä: "Rabbuuni!" se on: opettaja.
17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö".
18 Maria Magdaleena meni ja ilmoitti opetuslapsille, että hän oli nähnyt Herran ja että Herra oli hänelle näin sanonut.
19 ¶ Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, myöhään illalla, kun opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, juutalaisten pelosta, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"

................................
25 Niin muut opetuslapset sanoivat hänelle: "Me näimme Herran". Mutta hän sanoi heille: "Ellen näe hänen käsissään naulojen jälkiä ja pistä sormeani naulojen sijoihin ja pistä kättäni hänen kylkeensä, en minä usko".
26 ¶ Ja kahdeksan päivän perästä hänen opetuslapsensa taas olivat huoneessa, ja Tuomas oli heidän kanssansa. Niin Jeesus tuli, ovien ollessa lukittuina, ja seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"
27 Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen".
28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"

Jotkut opettavat, että koska Jeesus ilmestyi kuolemansa jälkeen opetuslapsilleen näyttäen naulojen jälkiä Hänen käsissään, sanoen ettei hengellä ole lihaa eikä luita, niin se todistaa, että Jeesus jäi iankaikkisesti ihmiseksi.

Kun tutkimme tarkasti esimerkiksi Luukkaan evankeliumista tapahtumia, jotka tapahtuivat Jeesuksen kuolleista nousemisen jälkeen, niin näemme, että Jeesus sanoi opetuslapsilleen ettei hengellä ole lihaa eikä luita ennen kuin Hänet otettiin taivaaseen Isänsä luokse. Jeesus ei ollut tässä hetkessä vielä palannut takaisin Isän luokse taivaaseen siihen kirkkauteen kuin mikä Hänellä oli Isänsä luona ennen kuin maailma olikaan.

Kun Jeesus ilmestyi Tuomakselle myöhemmin, niin Jeesus oli jo noussut Isänsä luokse taivaaseen. Joku voi tässä kohden ajatella, että koska Jeesus näytti Tuomaalle kätensä (naulan jäljet), niin se todistaa, että Jeesus on iankaikkisesti ihminen. Asia ei ole kuitenkaan niin, koska Raamattu ei voi ajautua itsensä kanssa ristiriitaan, sillä edellä on tullut esille selkeästi kuinka Jeesus oli tehty vain vähäksi aikaa ihmiseksi, mutta palasi takaisin Isänsä luokse kirkkauteen, mikä Hänellä oli ennen kuin maailma olikaan.

Luuk 24:
13 ¶ Ja katso, kaksi heistä kulki sinä päivänä Emmaus nimiseen kylään, joka on kuudenkymmenen vakomitan päässä Jerusalemista.
14 Ja he puhelivat keskenään kaikesta tästä, mikä oli tapahtunut.
15 Ja heidän keskustellessaan ja tutkistellessaan tapahtui, että Jeesus itse lähestyi heitä ja kulki heidän kanssansa.
16 Mutta heidän silmänsä olivat pimitetyt, niin etteivät he tunteneet häntä.

.........
30 Ja tapahtui, kun hän oli aterialla heidän kanssaan, että hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi heille.
31 Silloin heidän silmänsä aukenivat, ja he tunsivat hänet. Ja hän katosi heidän näkyvistään.

Kun Jeesus ilmestyi Tuomaalle naulojen jäljet käsissään, niin se tapahtui siksi, että Tuomas uskoisi Jeesuksen olevan ylösnoussut ja Herra sekä Jumala. Tämä ei tarkoita sitä, että Jeesus olisi jäänyt iankaikkisesti ihmiseksi, sillä Jeesus ilmestyi kuolemansa jälkeen myös sellaisessa ihmisen hahmossa etteivät opetuslapset heti tunnistaneet Jeesusta. Opetuslapset tiesivät miltä Jeesus näytti ihmisenä, koska he olivat nähneet Hänet ja vaeltaneet Hänen kanssaan, mutta eivät kuitenkaan heti tunnistaneet Jeesusta siinä ihmishahmossa, jossa Hän esiintyi heille Emmauksen tiellä. Toisin sanoen, Jeesus on Jumala ja Hän voi ottaa minkälaisen ihmishahmon tahansa halutessaan ilmestyä opetuslapsilleen, mutta se ei tee Hänestä iankaikkista ihmistä, koska Hän tuli vain vähäksi ajaksi ihmiseksi, kuollen meidän puolestamme ja sitten Hän palasi Isänsä luokse siihen kirkkauteen mikä Hänellä oli ennen kuin maailma olikaan. Ennen kuin maailma olikaan, niin Jeesus oli silloin iankaikkinen Jumala ilman ihmisyyttä ja tähän Hän palasi takaisin, niin kuin Raamattukin sen opettaa.

Mitä siitä seuraa jos opetamme ja uskomme Jeesuksen jääneen iankaikkisesti ihmiseksi? Kuten voimme Raamatusta nähdä ja ymmärtää, niin Jeesus palasi takaisin Isänsä luokse siihen kirkkauteen mikä Hänellä oli ennen kuin maailma olikaan. Jos uskomme ja opetamme Jeesuksen (Jumalan) jääneen iankaikkisesti ihmiseksi, niin silloin alennamme Jeesuksen Jumaluutta, koska Hän tuli vain vähäksi aikaa ihmiseksi ja on nyt ja iankaikkisesti iankaikkinen Jumala, ei iankaikkinen Jumala-ihminen.

Herra Jeesus (Jumala) tuli ihmiseksi, koska Hän ollen tosi Jumala ja tosi ihminen sovitti syntimme ihmisenä ruumiillisesti ristillä. Kiitos Herralle, sillä Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta me saamme Jumalan armosta pelastuksen lahjan, kun olemme tehneet parannuksen ja uskoneet evankeliumin Herrasta Jeesuksesta.

Vielä lopuksi miksi Jeesus tuli ihmiseksi maan päälle, mitä tarkoitusta varten? Jeesus tuli synnin tähden, että Hänen veressään saadaan synnit anteeksi ja yhteys Jumalaan. Jos opetat ja uskot vastoin Raamatun opetusta, että Jeesus jäi iankaikkisesti ihmiseksi, niin joudut tekemään sen synnin tähden ja silloin synnillä olisi niin voimakas vaikutus, että se saisi jopa Jumalan muuttumaan iankaikkisesti, niin että Jumala ei olisi enää pelkästään iankaikkinen Jumala, vaan iankaikkinen Jumala-ihminen. Synnillä ei ole kuitenkaan tällaista vaikutusta, koska Jumala on iankaikkinen Jumala ja Jeesus tuli ihmiseksi sovittaakseen syntimme, ei jäädäkseen iankaikkisesti ihmiseksi.

-PP-
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta