Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Joulu 2021 19:23

*
Herra Jeesus täytti lain ja lain muutos

Matt 5:
17 ¶ Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

Herra Jeesus sanoi ettei Hän tullut kumoamaan Jumalan lakia, vaan täyttämään sen. Herra Jeesus sanoi myös ettei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, kunnes taivas ja maa katoavat. Herra Jeesus sanoi ettei Jumalan laki katoa ja kumoudu pois tässä armontalouskaudessa, jossa elämme. Miten se on mahdollista, että Jumalan laki on edelleen voimassa, vaikka Uusi Liitto on Herran Jeesuksen veressä kumonnut vanhan liiton?

Herra Jeesus sanoi, että se joka purkaa (kumoaa) yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä (Jumalan laista) ja sillä tavalla opettaa, niin sellaista pitää kutsua pienimmäksi taivasten valtakunnassa, mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, niin häntä pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. Herra Jeesus sanoi sen vanhan liiton ollessa voimassa, mutta ihan sama asia on se, että jos joku kumoaa Uuden Liiton järjestyksen mukaisen lain opetuksen, niin tulevassa iankaikkisessa Jumalan valtakunnassa (Uusi Jerusalem) häntä pitää kutsuttaman pienimmäksi, koska hän kumosi Jumalan lain opetuksen tässä maailmanajassa.

Koska Herra Jeesus sanoi, ettei Jumalan laki kumoudu tässä armontalouskaudessa ennen kuin taivas ja maa katoavat, niin silloin on olemassa myös Uudessa Liitossa Jumalan lain järjestys, joka on tietenkin erilainen kuin vanhan liiton lakiliitto ja sen järjestys, jonka Uusi Liitto kumosi. On todella vaarallista opettaa ja väittää ettei Uudessa Liitossa ole ollenkaan voimassa minkäänlaista Jumalan lakia, koska Herran Jeesuksen sanojen mukaan Hän ei tullut kumoamaan Jumalan lakia, eikä se katoa ennen kuin taivas ja maa katoavat.

Hebr 7:
11 ¶ Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaan?
12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.

1 Kor 9:21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa-voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;

Room 13:
8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
9 Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse," ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.

Herran Jeesuksen sovituksen ja lunastuksen kautta sekä vanhan liiton kumoutumisen kautta kumoutui vanhan liiton pappeus, jonka tilalle tuli Uuden Liiton pappeus Melkisedekin järjestyksen mukaan, jossa Herra Jeesus on Ylimmäinen Pappi. Pappeuden muutos sai aikaan lain muutoksen, joka tarkoittaa sitä, että vanhan liiton lakijärjestys kumoutui ja sen tilalle tuli uusi Kristuksen Laki Uuden Liiton järjestyksen mukaan.

Kristuksen Laki ei saa voimaansa kiveen kirjoitetusta laista, vaan Jumalan rakkaudesta Pyhässä Hengessä, joka saa aikaan sen, että me ojentaudumme uskossa kuuliaisena Herralle, elän totuuden mukaisesti ja siinä uskossa kasvaen Jumalan armosta.

Kun Raamattu sanoo, että uskova ihminen rakastaessaan toisia uskovia on lain täyttänyt ja että rakkaus on lain täyttämys, niin se ei tarkoita sitä että uskova ihminen kykenisi täyttämään Jumalan lain, vaan sitä että rakastaessaan totuudessa uskova elää täytetyn lain mukaisesti. Herra Jeesus on ainoa, joka kykeni täyttämään lain ja Hän teki sen meidän puolestamme, koska me emme siihen pysty, että me saisimme syntimme anteeksi ja yhteyden Jumalaan uskon kautta Herrassa Jeesuksessa.

Luuk 22:
19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.

Jer 31:
31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Paavali opetti ettei hän ole ilman Jumalan lakia, koska hän on Kristuksen Lain alainen. Kristuksen Laki ei ole sama asia kuin vanhan liiton järjestys, eikä sama asia kuin vanhan liiton lakijärjestys. Kristuksen Laki on Jumalan laki, jota Herra Jeesus ei kumonnut, mutta Hänen sovituskuolemansa ja syntiuhrinsa veren vuodatuksen kautta Hän sai aikaan lain muutoksen, Uuden Liiton, jossa Jumalan laki on kirjoitettu uskovan sydämeen, koska Pyhä Henki antaa uskovalle voiman elää Uudessa Liitossa Kristuksen Lain mukaisesti.

Joh 7:38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."

Vaikka Uuden Liiton laki on kirjoitettu uskovan sydämeen, niin silti Uuden Liiton Kristuksen Laki on kirjoitettu myös Raamattuun (Uuden Liiton kirjoituksiin), että voimme ymmärtää miten meidän tulee uskoa Herraan Jeesukseen. Tämän tähden Herra Jeesus sanoi, että Häneen tulee uskoa, niin kuin Raamattu opettaa.

Room 3:
29 Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin,
30 koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.

Kun Paavali opetti ettei usko tee lakia mitättömäksi, vaan uskon kautta vahvistamme lain, niin hän ei tarkoittanut, että uskovat ovat vanhan liiton alla, vaan että uskon kautta vahvistamme lain muutoksen, Uuden Liiton lain, Kristuksen Lain, jolloin myös ymmärrämme sen miksi Herra Jeesus sanoi ettei Hän tullut kumoamaan lakia, vaan täyttämään sen. Herra Jeesus täytti lain sekä sai aikaan lain muutoksen, Uuden Liiton lakina, joka on Kristuksen Laki (Uuden Liiton Jumalan laki), sillä Hän ei kumonnut lakia, koska laki on muuttunut ja on muuttuneessa tilassa Uudessa Liitossa, mutta ei kokonaan poistettu, eikä enää vanhan liiton järjestyksen mukainen.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Joulu 2021 11:54

*
Koetteleminen ja pyhitys

1 Tess 5:
21 mutta koetelkaa (dokimadzo) kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;
22 karttakaa kaikenkaltaista pahaa.
23 ¶ Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.
24 Hän, joka teitä kutsuu, on uskollinen, ja hän on sen myös tekevä.

Room 12:
1 ¶ Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.
2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne (dokimadzo), mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.

Kreikankielen dokimadzo sana tarkoittaa tutkia ja koetella. Klassisessa kreikassa dokimadzo sanaa käytettiin metallien tai rahojen tutkimisesta, jossa pyrkimys oli tutkia ja koetella metallien ja rahojen aitoutta, jonka tarkoitus oli erottaa aito väärennöksistä. Dokimadzo sana merkitsisi myös hyväksyttyä ja tunnustettua tutkimisen ja koettelemisen seurauksena.

Raamattu opettaa koettelemaan kaiken minkä sanotaan olevan Jumalasta ja tapahtuvan Herran Jeesuksen kautta. Koettelemisen ja tutkimisen tarkoituksena on erottaa Jumalan hyvä tahto (totuus, Pyhän Hengen vaikutus) kaikenalaisesta pahasta (synti, väärä opetus, eksytys jne.). Toisin sanoen koettelemisen tarkoitus on oppia pitämään kaikki se hyvä mikä on Jumalasta ja oppia karttamaan kaikenlaista pahaa ja sen seurauksena Jumala pyhittää uskovan ihmisen kokonaan, eli hänen henkensä, sielunsa ja ruumiinsa. Jumala on uskollinen ja pyhittää meidät, jos me teemme oman osuutemme koettelemalla kaiken, pitäen sen mikä hyvää on ja hylkäämme ja kartamme kaikenlaista pahaa.

Jos emme koettele asioita, joiden sanotaan olevan Jumalasta, niin emme kykene erottamaan hyvää pahasta, emmekä opi uskomaan Herraan Jeesukseen totuudessa ja hylkäämään syntiä, vääriä opetuksia, jne., emmekä silloin myöskään pysty elämään ja kasvamaan pyhityksessä. Raamatun sanan opetuksen kaiken koetteleminen ja sen kautta hyvän ja pahan erottaminen toisistaan on edellytys pyhityselämässä kasvamiseen ja ojentautumiseen. Jos emme toimi Raamatun opetuksen mukaan koskien koettelemista sekä pyhitystä ja jos laiminlyömme koettelemisen, niin emme kykene erottamaan hyvää pahasta, jonka seurauksena eksymme eksytyksen kavaliin juoniin. On todella tärkeätä, että yksilöuskovina ja seurakuntina opimme, sallimme ja hyväksymme kaiken sen koettelemisen, jonka sanotaan olevan Jumalasta, koska ilman sitä emme opi erottamaan hyvää pahasta.

Lihan ja synnin haluille kuollut uskova voi ainoastaan tutkia ja koetella oikealla tavalla sitä mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä. Lihan himoista ja haluista huolta pitävä uskova ei etsi Jumalan tahtoa, vaan lihan tahtoa, etsien korvasyyhynsä mukaista valheeseen perustuvaa opetusta. Elävä ja pyhä Jumalalle otollinen uhri tarkoittaa suostumista lihan kuolemaan, että Jumalan tahto voisi tapahtua uskovan ihmisen elämässä. Vain sellainen uskova voi muuttua mielen uudistuksen kautta, joka suostuu kuolemaan lihallensa, koska silloin hän tutkii ja koettelee asioita Jumalan tahdon mukaisella tavalla.

1 Piet 1:2 ja jotka Isän Jumalan edeltätietämisen mukaan ovat Hengen pyhittämisen kautta valitut Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellänsä vihmottaviksi. Lisääntyköön teille armo ja rauha.

Suostuminen Jumalan Hengen pyhitykseen on kuuliaisuutta Jumalaa kohtaan. Jos emme ole kuuliaisia Herralle Jeesukselle ja koettele asioita ja opetuksia, niin emme voi kasvaa pyhityksessä, armossa ja rauhassa. Kuuliaisuus Herraa Jeesusta kohtaan johdattaa meidät tutkimaan ja koettelemaan kaikki asiat joiden sanotaan olevan Jumalasta, että voimme kasvaa Jumalan tuntemisessa sekä Jumalan sanan totuuden tuntemisessa.

1 Kor 1:
30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,
31 että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra".

Eräs asia on tärkeä ymmärtää oikein, joka on se, että Herra Jeesus on annettu meille vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi, että kerskauksemme olisi Herra, eikä minä itse. Pyhitys ei nouse ihmisen lihan voimasta, vaan on Herran Jeesuksen vaikuttamaa uskon kautta, jonka Herra Jeesus vaikuttaa. Tämä on hyvä muistaa, sillä Herra Jeesus on pyhityksen peruskivi ja pyhityksen alkuunpanija, jonka uskova ihminen vastaanottaa Jumalan armosta. Herran Jeesuksen sovitustyö verensä vuodattamisen kautta kun Hän kuoli syntien anteeksiantamiseksi ristillä on pyhityksen perusta ja edellytys, jota ilman ei voi olla pyhitystä. Kun tutkimme Jumalan sanan opetusta, niin näemme, että kaikki Uuden Liiton uskon opetus on kytketty Herran Jeesuksen lunastukseen ja saa voimansa Herran Jeesuksen sovitustyöstä.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Joulu 2021 21:40

*
Rakkaus ja tutkiminen (koetteleminen)

Ef 5:
8 Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valkeus Herrassa. Vaeltakaa valkeuden lapsina
9 -sillä kaikkinainen hyvyys ja vanhurskaus ja totuus on valkeuden hedelmä-
10 ja tutkikaa (dokimadzo), mikä on otollista Herralle;
11 älköönkä teillä olko mitään osallisuutta pimeyden hedelmättömiin tekoihin, vaan päinvastoin nuhdelkaakin niistä.
12 Sillä häpeällistä on jo sanoakin, mitä he salassa tekevät;

Jumalan Henki uskovan sisimmässä vaikuttaa rakkauden totuutta, jonka seurauksena uskova haluaa tutkia sekä koetella kaiken ja oppii ymmärtämään sen mikä on otollista Herralle. Tutkimisen ja koettelemisen kautta uskova ihminen oppii hylkäämään pimeyden hedelmättömät teot sekä nuhtelemaan sävyisästi rakkauden ja totuuden Hengessä kaikkia pimeyden ja synnin vallassa olevia asioita.

2 Tess 2:
tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
10 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.
11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.
13 ¶ Mutta me olemme velvolliset aina kiittämään Jumalaa teidän tähtenne, veljet, te Herran rakastetut, sentähden että Jumala alusta alkaen valitsi teidät pelastukseen Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen.

Silloin kun uskova ihminen Jumalan armosta ja rakkaudesta totuuteen on oppinut koettelemaan ovatko asiat Jumalasta vai eivät, niin hän ei eksy valheellisiin eksytyksiin, vaan sen sijaan oppii uskomaan totuuteen Jumalan Hengen pyhityksen kautta, joka ei voi tapahtua ilman asioiden koettelemista.

Fil 1:
9 ¶ Ja sitä minä rukoilen, että teidän rakkautenne tulisi yhä runsaammaksi tiedossa ja kaikessa käsittämisessä,
10 voidaksenne tutkia (dokimadzo), mikä paras on, että te Kristuksen päivään saakka olisitte puhtaat ettekä kenellekään loukkaukseksi,
11 täynnä vanhurskauden hedelmää, jonka Jeesus Kristus saa aikaan, Jumalan kunniaksi ja ylistykseksi.

Jumalan Pyhä Henki vaikuttaa Jumalallisen rakkauden lisääntymistä uskovan sydämessä, jonka seurauksena uskova oppii tietämään ja ymmärtämään koko ajan enemmän Jumalan tahtoa sekä oppii oikealla tavalla tutkimaan Jumalan tahtoa ja löytämään Jumalan tahdon. Ilman Jumalan vaikuttamaa Jumalallista rakkautta uskova ihminen ei kykene tutkimaan ja koettelemaan asioita oikealla tavalla.

Ef 4:
13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,
14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,

Ilman asioiden koettelemista ei voi kasvaa täyteen miehuuteen, vaan jää uskossa alaikäiseksi kaikkien opintuulten ja eksytysten kavalien juonien riepoteltaviksi. Todelliseen Jumalan sanan totuuden noudattamiseen Pyhän Hengen vaikuttamassa rakkaudessa kuuluu asioiden tutkiminen ja koetteleminen, että ovatko asiat Jumalasta vai eivät. Tutkimisen ja koettelemisen kautta vain voit kasvaa pyhityksessä, totuutta noudattaen rakkaudessa Herraan Jeesukseen.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Joulu 2021 13:27

*
Ensimmäinen ylösnousemus ja ylöstempaus

Ilm 20:
1 ¶ Ja minä näin tulevan taivaasta alas enkelin, jolla oli syvyyden avain ja suuret kahleet kädessään.
2 Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi
3 ja heitti hänet syvyyteen ja sulki ja lukitsi sen sinetillä hänen jälkeensä, ettei hän enää kansoja villitsisi, siihen asti kuin ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet; sen jälkeen hänet pitää päästettämän irti vähäksi aikaa.
4 Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
5 Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.
6 Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.

Kun tämä nykyinen armontalouskausi päättyy ja maan päällä alkaa tuhatvuotinen valtakunnan aika, niin Herra Jeesus hallitsee siellä Rauhanruhtinaana Jerusalemista käsin. Kaikkina aikoina Jumalan pelastamat ihmiset tulevat pääsemään tuhatvuotiseen valtakuntaan, sillä Jumalassa kuolleet "herätetään kuolleista" tuhatvuotiseen valtakuntaan, Herran Jeesuksen rauhan valtakuntaan. Ensimmäinen ylösnousemus on se kun kaikki Jumalassa kuolleet ihmiset, kaikkina aikoina historiassa eläneet ja kuolleet nostetaan kuolleista elämään sekä heidän kanssaan ylöstempauksesta osallisiksi tulleet pääsevät asuttamaan tuhatvuotista valtakuntaa. Toisella kuolemalla (iankaikkinen kadotus) ei ole heihin valtaa, sillä he saavat lahjaksi iankaikkisen elämän ja Jumalan armosta he pääsevät tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen Uuteen Maahan ja Uuteen Jerusalemiin, jossa he elävät iankaikkisesti.

Raamattu kertoo kuinka Jerusalemin ympäristö muuttui ja laajeni tuhatvuotisessa valtakunnassa, joka tapahtuu siksi, että kaikkina aikoina Jumalassa kuolleet ja kuolleista nostetut ihmiset yhdessä ylöstemmattujen kanssa mahtuvat asumaan siellä. Samalla kaikki Jumalassa kuolleet ja kuolleista nostetut ihmiset ja ylöstemmatut saavat tuhannen vuoden ajan nähdä sen kuinka taitavasti, viisaasti ja rakastavasti Herra Jeesus hallitsee maan päällä.

Muut kuolleet, jotka eivät vironneet eloon ovat kaikkina aikoina jumalattomuuden tilassa kuolleita ihmisiä, jotka eivät pääse ensimmäiseen ylösnousemukseen tuhatvuotiseen valtakuntaan. Nämä jumalattomat nousevat kuolleista toisessa vääräin ylösnousemuksessa viimeiselle tuomiolle, jossa heidät tuomitaan iankaikkiseen kadotukseen, tekojensa mukaan.

1 Tess 4:
15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

1 Tess 4:15-17 kertoo siitä kuinka Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ennen niitä uskovia, jotka ylöstemmataan Jeesuksen tulemuksessa. Tämä Raamatun kohta opettaa, että niin Kristuksessa kuolleet sekä maan päällä elossa olevat Jeesuksen opetuslapset pääsevät yhdessä mukaan ylöstempaukseen (ensimmäiseen ylösnousemukseen), Kristuksessa kuolleet ensin ja sitten maan päällä olevat uskovat ylösoton kautta. Ensimmäiseen ylösnousemukseen pääsee mukaan kaikkina aikoina Jumalan pelastamat ihmiset, sillä ennen vanhaa liittoa ja vanhan liiton aikana Jumalan pelastus ja syntien anteeksiantamus oli esikuvana kytketty Herraan Jeesukseen ja näin kaikki Jumalan pelastamat ihmiset kaikkina aikoina ovat osallisia Jeesuksesta.

Apt 24:15 ja pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, jota nämä itsekin odottavat, sekä vanhurskasten että vääräin.

Apostolien teoissa kerrotaan vanhurskaiden (ensimmäinen ylösnousemus) ja vääräin (toinen ylösnousemus viimeiselle tuomiolle) ylösnousemuksesta.

Ilm 20:
12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
13 Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
14 Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
15 Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.

Vääräin (toinen) ylösnousemuksen jälkeen jumalattomina kuolleet ihmiset tuomitaan viimeisenä tuomiopäivänä iankaikkiseen kadotukseen tekojensa mukaan.

Dan 12:
1 ¶ Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat.
2 Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.

Raamatun opetuksen mukaan Jumalassa kuolleet herätetään kuolleista iankaikkiseen elämään (ensimmäinen ylösnousemus) ja jumalattomina kuolleet ihmiset joutuvat iankaikkiseen kadotukseen.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Joulu 2021 18:15

*
Raamatullisten häiden esikuvallinen opetus ja ylöstempaus osa 1

Raamatun opettama Jumalan kansan häät ja siihen liittyvät asiat ja valmistelut auttavat meitä ymmärtämään ensimmäistä ylösnousemusta ja lopullisen iankaikkisen pelastuksen osaa, johon toisella kuolemalla ei ole valtaa. Samalla näemme sen kuinka Raamatullinen ahdistuksen ajan jälkeinen seurakunnan ylösotto Jeesuksen tulemuksessa on Raamatun sanan totuus ylöstempauksesta.

5 Moos 24:
1 ¶ Ja Aabraham oli vanha ja iälliseksi tullut, ja Herra oli siunannut Aabrahamia kaikessa.
2 Niin Aabraham sanoi palvelijallensa, talonsa vanhimmalle, joka hallitsi kaikkea, mitä hänellä oli: "Pane kätesi kupeeni alle.
3 Minä vannotan sinua Herran, taivaan ja maan Jumalan, kautta, ettet ota pojalleni vaimoa kanaanilaisten tyttäristä, joiden keskuudessa minä asun,
4 vaan menet minun omaan maahani ja sukuni luo ja otat sieltä vaimon pojalleni Iisakille."

Aabraham valitsi pojalleen Iisakille vaimon oman sukunsa keskeltä. Aabraham asetti tähän tehtävään palvelijansa, talonsa vanhimman, joka hallitsi kaikkea mitä Aabrahamilla oli. Aabraham oli Iisakin isä ja hän isänä valitsi pojalleen morsiamen. Tämä on esikuvaa Isästä ja Jeesuksesta, sillä Jeesuksen tehtävä on hakea morsian kotiin, jonka Jumala (Isä) valitsee Jeesukselle.

Matt 28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

Kuten Aabrahamin palvelija hallitsi kaikkea Aabrahamin talossa, mutta ei yli Aabrahamin, niin samalla tavalla Isä on antanut kaiken vallan taivaassa ja maan päällä Jeesukselle, mutta Jeesuksella ei ole valtaa yli Isän.

Joh 6:
37 Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.
38 Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.
39 Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.
40 Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."

Joh 17:
1 ¶ Tämän Jeesus puhui ja nosti silmänsä taivasta kohti ja sanoi: "Isä, hetki on tullut, kirkasta Poikasi, että Poikasi kirkastaisi sinut;
2 koska sinä olet antanut hänen valtaansa kaiken lihan, että hän antaisi iankaikkisen elämän kaikille, jotka sinä olet hänelle antanut.
3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

Isän valtuuttamana Jeesus antaa kaikille niille ihmisille iankaikkisen elämän, jotka Jumala antaa Jeesukselle. Ne, jotka uskovat Jeesukseen ovat Jumalan antamia ihmisiä Jeesukselle, jotka ovat Jeesuksen morsian. Kuten Aabraham lähetti palvelijansa etsimään pojallensa morsiamen, jolla oli kaikki valta Aabaramin talossa, niin myös Isä lähettää oman Poikansa, Jeesuksen, jolla on kaikki valta taivaassa ja maan päällä hakemaan luoksensa Isän valitseman morsiamen Pojalleen.

Matt 24:36 Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin.

Muinaisen juutalaisen häätavan mukaan isä valitsi pojalleen morsiamen ja isä päätti milloin pojan tuli mennä hakemaan itselleen morsianta. Raamattu sanoo ettei Poika (Jeesus) tiedä tulemuksensa hetkeä milloin Hän ottaa mukaansa morsiamensa, sillä vain Isä yksin tietää sen päivän.

1 Moos 28:
1 ¶ Silloin Iisak kutsui Jaakobin ja siunasi hänet; hän käski häntä ja sanoi hänelle: "Älä ota vaimoksesi ketään Kanaanin tyttäristä,
2 vaan nouse ja mene Mesopotamiaan, isoisäsi Betuelin kotiin, ja ota sieltä itsellesi vaimo enosi Laabanin tyttäristä.

1 Moos 31:
17 ¶ Silloin Jaakob nousi ja nosti lapsensa ja vaimonsa kamelien selkään
18 ja kuljetti pois kaiken karjansa ja kaiken omaisuutensa, jonka hän oli koonnut, kaiken omistamansa ja Mesopotamiassa hankkimansa karjan, mennäkseen isänsä Iisakin luo Kanaanin maahan.

Raamatun aikana isä valitsi pojalleen morsiamen ja kun poika oli saanut itselleen morsiamen, niin hän palasi morsiamen kanssa takaisin isänsä taloon.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Joulu 2021 12:10

*
Raamatullisten häiden esikuvallinen opetus ja ylöstempaus viimeinen osa 2

Joh 14:
1 ¶ "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun.
2 Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?

Matt 26:
27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
28 sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
29 Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."

Herra Jeesus sanoi valmistavansa morsiamelleen asuinsijaa Isänsä kotiin. Kun Herra Jeesus tulee ja ylöstempauksen kautta (ensimmäinen ylösnousemus) ja ottaa mukaansa morsiamensa (Jumalassa kuolleet ja maan päällä olevat uskovat ylöstempauksen kautta), niin Hän vie morsiamensa ensiksi tuhatvuotiseen valtakuntaan, jonka jälkeen Hän vie morsiamen Isän kotiin, joka on Uudessa Maassa ja Uudessa Jerusalemissa, joka on lopullinen uskovan päämäärä ja Isän valtakunta. Jeesuksella on kaikki valta Isän valtakunnassa, mutta ei yli Isän, koska Poika on Isälleen alamainen.

Raamatun opetuksen mukaan Poika hakee ainoastaan morsiamensa Isän kotiin. Kun Herra Jeesus tulee ja tapahtuu ylöstempaus, niin ensin nousevat ylös kaikkina aikoina Jumalassa kuolleet ja sen jälkeen maan päällä oleva seurakunta ylöstemmataan tuuliin ja pilviin Herraa vastaan. Herran Jeesuksen tulemuksessa koko morsian (kaikki pelastuneet kaikkina aikoina) ylöstemmataan Herraa vastaan tuuliin ja pilviin, ja siksi myös juutalaisen kansan pelastunut jäännös (kolmasosa) on mukana ylöstempauksessa.

Raamatun opetuksen mukaan vain ne pääsevät tuhatvuotiseen valtakuntaan ja Isän valtakuntaan ja pelastuvat, joilla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa. Koska maan päällä olevat uskovat Jeesuksen tulemuksessa ylöstemmataan, jolloin he pääsevät mukaan ensimmäiseen ylösnousemukseen, niin se tarkoittaa sitä, että Jeesuksen tulemuksen jälkeen ei enää kukaan voi pelastua, koska vain ensimmäisessä ylösnousemuksessa mukana olevat pelastuvat ja pääsevät Isän valtakuntaan.

Matt 25:
1 ¶ "Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan.
2 Mutta viisi heistä oli tyhmää ja viisi ymmärtäväistä.
3 Tyhmät ottivat lamppunsa, mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa.
4 Mutta ymmärtäväiset ottivat öljyä astioihinsa ynnä lamppunsa.
5 Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat.
6 Mutta yösydännä kuului huuto: ‘Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.’
7 Silloin kaikki nämä neitsyet nousivat ja laittoivat lamppunsa kuntoon.
8 Ja tyhmät sanoivat ymmärtäväisille: ‘Antakaa meille öljyänne, sillä meidän lamppumme sammuvat’.
9 Mutta ymmärtäväiset vastasivat ja sanoivat: ‘Emme voi, se ei riitä meille ja teille. Menkää ennemmin myyjäin luo ostamaan itsellenne.’
10 Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin.
11 Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: ‘Herra, Herra, avaa meille!’
12 Mutta hän vastasi ja sanoi: ‘Totisesti minä sanon teille: minä en tunne teitä’.
13 Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä.

Herra Jeesus opetti Matteuksen evankeliumin 25 luvussa taivaan valtakunnasta (Isän valtakunta) ja Yljästä ja ymmärtäväisistä morsiamista, jotka ainostaan pääsivät Yljän tultua häihin, jonka jälkeen häähuoneen ovi suljettiin. Raamatun esikuvallisen opetuksen mukaan pojan hakema ja isän valitsema morsian pääsi pojan isän kotiin. Kun ymmärrämme esikuvan ja Raamatun opetuksen, niin silloin ymmärrämme, että vain häihin kutsutut (ensimmäinen ylösnousemus - ylöstempaus) Jumalan omat pelastuvat ja pääsevät Isän valtakuntaan Uuteen Jerusalemiin.

Edellä oleva tarkoittaa silloin sitä, että opetus, joka sanoo Jeesuksen tulemuksen ja seurakunnan ylösoton tapahtuvan ennen antikristuksen ilmestymistä ja ahdistuksen aikaa, jonka jälkeen on vielä mahdollista pelastua marttyyrikuoleman kautta on väärä opetus. Raamattu opettaa, että vain ne pelastuvat, jotka ovat osallisia ensimmäiseen ylösnousemukseen ja Jumalan armosta ylöstempaukseen mukaan pääsevät ovat osallisia ensimmäisestä ylösnousemuksesta.

Matt 24:
42 Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.
43 Mutta se tietäkää: jos perheenisäntä tietäisi, millä yövartiolla varas tulee, totta hän valvoisi, eikä sallisi taloonsa murtauduttavan.
44 Sentähden olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee.

Ps 119:105 Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni.

Juutalaisen häätavan mukaan morsiamen tuli olla valmiina minä hetkenä hyvänsä kun sulhanen tulee hakemaan hänet. Morsian ei tiennyt päivää ja hetkeä milloin sulhanen tulee. Kun sulhanen teki matkaa ja lähestyi morsianta, niin sen merkiksi puhallettiin pasuunaan, jolloin morsiamen tuli pukeutua hääpukuun ja ottaa lamppunsa mukaan mennessään sulhasta vastaan, sillä sulhanen tuli pimeän aikaan hakemaan morsiamensa.

Raamattu opettaa Herran Jeesuksen tulemuksen tapahtuvan "yöaikaan", joka tarkoittaa lopunajan synnin pimeää aikakautta, kun laittomuus on saanut täyden vallan maan päällä. Emme tiedä tuleeko Herra Jeesus hakemaan meitä (morsian) yöllä, päivällä, vai aamulla, mutta meidän tulee olla valmiita ja tehdä häävalmisteluja kuten juutalainen morsian odottaessaan sulhastaan.

Emme tiedä aikaa ja hetkeä, mutta Herra Jeesus tulee kun maailma on synnin pimeässä yössä täyden laittomuuden vallitessa maan päällä. Herran Jeesuksen opetuslapsen tulee uskoa Jumalan sanan totuuteen ja pitää lamppu (Pyhä Henki) kunnossa, koska Pyhä Henki valaisee ja näyttää Jumalan sanan totuuden ja kirkastaa Kristusta Jeesuksen opetuslapselle. Meidän hääpukumme on Jumalan sanan totuuden mukainen elämä Pyhässä Hengessä, jolloin olemme valmiina kun Jumalan pasuuna kajahtaa ja Herra Jeesus tulemuksessaan ottaa seurakunnan (morsian) ylösoton kautta luoksensa.

Raamatun esikuvan ja opetuksen mukaan, kun Herra Jeesus hakee ylösoton kautta morsiamensa pois maan päältä, niin silloin häähuoneen ovi (pelastuksen ovi) suljetaan, koska vain Pojan hakema morsian viedään Isän kotiin. Raamatun esikuva ja opetus kumoaa väärän opetuksen ennen ahdistuksen aikaa tapahtuvasta seurakunnan ylösotosta ja sen jälkeisestä mahdollisuudesta pelastua marttyyrikuoleman kautta:

Matt 24:
21 Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.

...............
27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
28 Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat.
29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.

Matteuksen evankeliumin luvussa 24 Herra Jeesus kertoo merkeistä, jotka edeltävät Hänen tulemustaan ja sitä kautta seurakunnan ylöstempausta. Vain Isä yksin tietää milloin Hän lähettää Poikansa hakemaan morsiamensa kotiin. Herra Jeesus sanoi Matteuksen evankeliumin luvussa, että Hänen tulemuksensa ja seurakunnan ylösotto pasuunan pauhatessa tapahtuu suuren ahdistuksen ajan jälkeen. Kun tutkimme Herran Jeesuksen sanoja ja opetusta Matteuksen evankeliumin 24 luvussa, niin näemme, että Jeesus kertoo Hänen toisen tulemuksensa olevan yksivaiheinen ja julkinen, ei salainen, ja joka tapahtuu suuren ahdistuksen jälkeen. Herra Jeesus hakee morsiamensa pois maan päältä suuren ahdistuksen jälkeen, joka tarkoittaa sitä, että Israelin kansan jäännös (kolmasosa), joka tulee uskomaan, että Jeesus on Messias ja Pelastaja on myös mukana seurakunnan ylösotossa, kun Herra Jeesus tulee hakemaan maan päältä morsiamensa.

Ilm 21:
1 ¶ Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.

1 Kor 15:
24 sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
25 Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".
26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
27 Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu," niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.

Kun tutkimme Raamatun esikuvaa häistä, niin ymmärrämme Isän lähettävän Poikansa hakemaan itselleen morsiamen, jonka Poika vie Isänsä kotiin. Uskon ja ymmärrän, että voimme kutsua tuhatvuotista valtakuntaa Pojan valtakunnaksi, jossa Hän on rakastamansa morsiamen kanssa. Kun tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen tämä nykyinen maa tuhoutuu, niin sen seurauksena Poika (Jeesus) menee morsiamensa kanssa pyhään kaupunkiin, Uuteen Jerusalemiin, joka laskeutuu alas taivaasta, joka on Isän valtakunta, jossa morsiamelle on valmistettu iankaikkinen asuinsija.

Kun Herra Jeesus on alistanut kaikki viholliset jalkainsa alle (viimeinen saatanan ja pakanakansojen kapina on tuhatvuotisen valtakunnan lopussa), niin sen jälkeen Hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun. Toki Herra Jeesus on myös Jumala, mutta kun Hän antaa valtakunnan Isän haltuun, niin se tarkoittaa Pojan alamaisuutta Isälleen. Uusi Maa ja Uusi Jerusalem on Isän valtakunta. Näin kaikki profetiat ovat toteutuneet ja Jumalan pelastamat ihmiset saavat asua iankaikkisesti Uudessa Jerusalemissa Jumalan täydellisen rakkauden kohteina, Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön tähden.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Joulu 2021 12:38

*
Aabraham saa kuulla elämässään Jumalan kutsun. Herra sanoo Aabrahamille: "Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan. Niin minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet tuleva siunaukseksi. Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä."

Jumala kehotti Aabrahamia jättämään kaiken, joka oli hänelle rakasta. Jumala käski Aabrahamia menemään siihen maahan, jonka Jumala hänelle osoittaa. Jumala kehotti Aabrahamia jättämään koko hänen luonnollisen elämän perintöosansa, joka oli sidottu Mesopotamian maahan. Aabrahamin maa, suku sekä hänen isänsä koti oli epäjumalan palveluksen ympäröimänä. Kaldean Uurin ja Harranin kaupunkien elämä ja koko niiden elämän keskus oli kuunjumalan palvonta, joka oli osoitettu Sin- nimiselle epäjumalalle. Tästä pimeydestä ja epäjumalan palvonnasta, Jumala kutsui Aabrahamin ulos, elävää Jumalaa palvelemaan.

Tämän saman kutsun Jumala antaa jokaiselle ihmiselle, tule ulos turhista isiltä perityistä perinnäissäännöistä sekä tämän maailman epäjumalanpalveluksesta palvelemaan elävää Jumalaa. Jumala lupasi siunata Aabrahamia, jos hän lähtee ja jättää luonnollisen perintöosansa eli Harranin epäjumalanpalveluksen. Tämä sama tie on kaikille, jotka kuulevat Jumalan kutsun. Jumala ei voi siunata epäjumalanpalvelusta, hän siunaa vain sitä ihmistä, joka lähtee ulos epäjumalan palveluksesta ja alkaa palvelemaan elävää Jumalaa. Sinun ei tarvitse lähteä ulos tästä maailmasta, vaan sinun sydämesi tulee tulla ulos tämän maailman synnin harjoittamisesta. Huomaa se, ettei Aabraham voinut tulla ulos tämän maailman epäjumalanpalveluksesta ennen kuin hän kuuli Jumalan kutsun. Jumala aloitti ja vaikutti uskon Aabrahamissa kutsumalla hänet ulos pimeydestä, ihmeelliseen Jumalan valkeuteen.

Aabraham palveli tämän maailman jumalaa monta vuotta, hänen jokainen solunsa oli täynnä tätä maailmaa ja kaikkea mitä siinä on. Aabraham on varmasti puntaroinut mielessään asioita, jätänkö kaiken minulle rakkaan ja lähden seuraamaan Herraa. Aabraham valitsi oikein, hän jätti kaiken ja lähti seuraamaan Herraa, niin kuin Herra oli hänelle puhunut. Aabraham teki viisaasti, kun hän totteli Jumalaa, koska Jumalan siunauksen salaisuus on siinä, että teemme niin kuin Herra Jumala sanoo.

Nyt, Aabraham aloitti uuden elämän ja solmi uuden suhteen, jonka keskipiste oli ja on elävä Jumala. Aabraham tuli ulos pimeydestä, Jumalan kirkkauden ja rakkauden vaikutuspiiriin. Jumala sai rakkaudellensa kohteen, Aabrahamin. Jumala saarnauttaa tänäkin päivänä evankeliumin sanoman tälle maailmalle, joka on pahan vallassa.

Paavalin saarna, jonka hän piti vangittuna kuningas Agrippan ja ruhtinasten edessä on vielä tänä päivänäkin voimassa. Paavalin sanoin julistakaamme tälle maailmalle: Nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten Minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn. Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla Jeesukseen synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.' Sentähden, kuningas Agrippa, minä en voinut olla tottelematta taivaallista näkyä, vaan saarnasin ensin sekä Damaskon että Jerusalemin asukkaille, ja sitten koko Juudean maalle ja pakanoille parannusta ja kääntymystä Jumalan puoleen, ja että he tekisivät parannuksen soveliaita tekoja.

Rakkaudessaan Jumala kutsuu ihmisiä tekemään parannuksen ja kääntymään Hänen puoleensa. Herran Jeesuksen veren, kuoleman ja ylösnousemisen kautta on nyt ihmisillä mahdollisuus katua syntejään ja muuttaa mielensä ja näin he voivat aloittaa ajattelemaan uudella Jumalan tahdon mukaisella tavalla. Tähän evankeliumi tähtää. Jos sinut on kutsuttu ulos tästä maailmasta seuraamaan Herraa Jeesusta, niin ala Jumalan Hengen avulla kutsumaan ihmisiä ulos tämän maailman hengestä, että he alkaisivat seuraamaan Herraa Jeesusta rakkauden totuudessa Pyhän Hengen voimavaikutuksen auttaessa uskovaa elämään rakkaudesta totuuteen. Meidät kutsutaan Jumalan ihmeelliseen kirkkauteen, joka Jumalan armosta lisääntyy ja enentyy meissä Jeesuksen opetuslapsissa:

San 4:18 Mutta vanhurskasten polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan sydänpäivään saakka.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Joulu 2021 09:16

*
Messiaan Jumalallinen alkuperä - Jumalan asettamien juhlien esikuvallisuus ja niiden täyttymys Herrassa Jeesuksessa

Joh 1:
1 ¶ Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.

...............
14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

...............
17 Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.

John 1:1 Bereshis (in the Beginning) was the Dvar Hashem [YESHAYAH 55:11; BERESHIS 1:3], and the Dvar Hashem was agav (along with, etzel, Mishle 8:30;30:4) Hashem, and the Dvar Hashem was nothing less, by nature, than Elohim! [Psa 56:11(10); Yn 17:5; Rev. 19:13 i.e., the Ma’amar Memra] Orthodox Jewish Bible - OJB
Messias Jeesus on Jumalan Sana, joka oli alussa Jumalan luona ja Sana (Messias Jeesus) on Jumala. Raamattu sanoo (Joh 1:17) kuinka Sana (Jumala) tuli lihaksi (ihmiseksi) Messias Jeesuksessa. Miksi Jumala tuli ihmiseksi Herrassa Jeesuksessa? Miksi armo ja totuus tuli Jeesuksen kautta?

Raamattu opettaa synnin tulleen maailmaan ihmisen kautta ja sitä kautta maailmaan tuli kuolema kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ihmiset ovat tehneet syntiä. Jumala tuli ihmiseksi Jeesuksessa ja näin Jeesus sekä Jumalana että ihmisenä sai aikaan iankaikkisen syntien sovituksen. Koska ihminen on langennut syntiin, jonka seurauksena synti ja kuolema tuli maailmaan, niin ihmisen kautta tuli poistaa kuoleman ja synnin tuomio. Tämän tähden Jumala tuli ihmiseksi Messias Jeesuksessa, poistaen kuoleman ja synnin tuomion, kuolemalla ihmisenä (Jeesus oli koko ajan Jumala ja ihminen myös ristillä) sovittaen monien synnit, tuoden syntien anteeksiantamuksen kaikille niille, jotka uskovat Häneen ja Hänen vereensä.

Miika 5:2 (5:1) Mutta sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä (motsa'ah) on muinaisuudesta, iankaikkisista (olam) ajoista (mimei - perusmuoto jom).

Miika 5:1 Mutta sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen Juudan sukujen joukossa, sinusta tulee minulle hän, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudessa, iankaikkisissa ajoissa. Raamattu Kansalle

Matt 2:
3 Kun kuningas Herodes sen kuuli, hämmästyi hän ja koko Jerusalem hänen kanssaan.
4 Ja hän kokosi kaikki kansan ylipapit ja kirjanoppineet ja kyseli heiltä, missä Kristus oli syntyvä.
5 He sanoivat hänelle: "Juudean Beetlehemissä; sillä näin on kirjoitettu profeetan kautta:
6 ‘Ja sinä Beetlehem, sinä Juudan seutu, et suinkaan ole vähäisin Juudan ruhtinasten joukossa, sillä sinusta on lähtevä hallitsija, joka kaitsee minun kansaani Israelia’."

Vanhan testamentin Miikan kirja kertoo kuinka Israelille on tuleva hallitsija, jonka alkuperä on iankaikkisuudessa ja Hän tulee nousemaan Betlehem Efratasta. Efrata on myös Betlehemin toinen nimi. Matteuksen evankeliumin toisesta luvusta tulee esille se kuinka juutalaisen kansan ylipapit ja kirjanoppineet sanoivat Herodekselle Messiaan syntyvän Juudean Betlehemissä, jonka jälkeen he siteerasivat Miika 5:1 (5:2). Matt 2:3-6 kertoo meille kuinka juutalaisuudessa on ymmärretty ja uskottu Messiaan tulevan Betlehemistä. Miika 5:1 (5:2) sanoo tämän Hallitsijan (Messiaan) alkuperän olevan iankaikkisuudessa.

Erittäin tunnettu ja arvostettu juutalainen rabbi David Kimchi (Radak) on sanonut Miika 5:1 (5:2) seuraavasti:

“It will be said in the Messianic age that his ‘origins are from old, from ancient times…from Bethlehem,’ means that he will be of the house of David, because there is a long period of time between David and the Messiah-King; and he is El (God), which is how he is ‘from old, from ancient times.’”

Rabbi Kimchi uskoi Messiaan tulevan Betlehemistä ja että Hän on Jumala. On todella mielenkiintoista, että rabbi Kimchi uskoi Messiaan olevan Jumala, joka tarkoittaa sitä etteivät Herran Jeesuksen opetuslapset ole ainoita, jotka uskovat Messias Jeesuksen Jumaluuteen, vaan on ollut myös juutalainen arvostettu rabbi David Kimchi, joka uskoi Messiaan olevan Jumala.

Kun ja jos tutkimme tarkemmin Miika 5:1 (5:2) Raamatun kohtaa, niin se sanoo Bethelemistä nousevan Hallitsijan alkuperän olevan iankaikkisissa ajoissa (päivissä). Tämä tarkoittaa samaa asiaa kuin että Betlehemistä nouseva Hallitsija on Jumala, sillä Hänen alkuperänsä on iankaikkinen, aina ja iankaikkisesti olemassa ollut Jumala.

Siinä kuussa jona Jeesus todennäköisesti syntyi oli kolme merkittävää tapahtumaa: 1 päivä pasunan soiton-juhla, 10 päivä suuri sovintopäivä ja syntien anteeksiantamus ja 15-21 päivät lehtimajanjuhla. Kaikki nämä tapahtumat kertovat Messiaasta, sillä Herra tulee takaisin Jumalan pasunan kuuluessa, Jeesus Ylimmäisenä Pappina sovitti synnit Golgatalla ja Jeesus johdattaa kansansa "lehtimajaan" juhlimaan ja muistelemaan Herran vapautusta synnin ja saatanan vallasta. Lehtimajanjuhlan esikuvallisuus sopii täydellisesti Herran Jeesuksen tehtävään, jonka tehtävänä on vapauttaa ihmisiä synnin ja saatanan vallasta ja tuoda heille syntien anteeksiantamus sekä ilo ja riemu iankaikkisesta elämästä.

Kaikki Jumalan määräämät seitsemän juhlaa Israelin kansalle olivat esikuvia Messias Jeesuksesta, Hänen tehtävästään ja näiden juhlien esikuvallisuus liittyy aina jollakin tavalla Messias Jeesukseen.

VL:n lehtimajat tuli rakentaa mm. öljypuun (israelilaiset) ja metsäöljypuun (pakanat) oksista, joka on esikuva juutalaisten ja pakanoiden yhdistymisestä, jonka saa aikaan Messias, kun juutalaiset ja pakanat uskovat Israelin Messiaaseen (Herra Jeesus). Lehtimajanjuhla on israelilaisten sekä kaikkien kansojen ilon ja riemunjuhla ja vain Jeesuksessa niin juutalaiset kuin pakanat saavat pelastuksen ilon ja riemun.

Viides Mooseksen kirja luku 16 todistaa sen, että enkelin tervehdys paimenille liittyi lehtimajanjuhlaan. Herra Jumala käski israelilaisia ja heidän luonaan asuvia muukalaisia (pakanat) iloitsemaan ja juhlimaan lehtimajanjuhlaa. Syys- lokakuussa oleva lehtimajanjuhla oli ainoa VL:n juhlista, jossa Herra kehotti niin juutalaisia kuin muukalaisia (pakanoita) yhdessä iloitsemaan. Uskon kautta Messias Jeesukseen, niin juutalainen kuin pakanakin saa pelastuksen ilon ja riemun sydämeensä. Lehtimajanjuhla on ainoa esikuva ja juhla, jolloin Herra Jeesus olisi voinut syntyä ja syntyi koko maailman Pelastajaksi.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 30. Joulu 2021 20:20

*
Jumalan sanan opetus- ja julistustyössä kuten myös todistamisessa kaikkein tärkeintä on ymmärtää, että Herra antaa meille sanat niissä hetkissä kun Hän haluaa meidän puhuvan. Herra antaa meille sanat siitä mitä meidän tulee puhua ja todistaa Herrasta Jeesuksesta. Tämä on todella tärkeää ymmärtää, että on kyse Jumalan vaikuttamasta Jumalan palvelemisesta ei uskonnollisesta perinteestä tai ihmisen järjenpäätelmistä. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.

Kol 4:
2 ¶ Olkaa kestäväiset rukouksessa ja siinä kiittäen valvokaa,
3 rukoillen samalla meidänkin edestämme, että Jumala avaisi meille sanan oven puhuaksemme Kristuksen salaisuutta, jonka tähden minä myös olen sidottuna,
4 että minä sen ilmoittaisin, niinkuin minun tulee puhua.
5 ¶ Vaelluksessanne olkaa viisaat ulkopuolella olevia kohtaan, ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä.
6 Olkoon puheenne aina suloista, suolalla höystettyä, ja tietäkää, kuinka teidän tulee itsekullekin vastata.

Jumalan sana opettaa, että meidän tulisi olla rukouksessa kestäviä ja rukouksessa kiittäen valvoa. Itse ajattelen, että meidän uskovien eräs suurimmista haasteista uskon elämässä on kestävä rukouselämä, jossa kiittäen valvoisimme omaa tilaamme Herran edessä. Onneksi Jumala armossaan kasvattaa meitä uskossa yhä syvempään Jumalan tuntemiseen, jolloin opimme myös koko ajan enemmän olemaan rukouksessa kestäviä ja kiittäen valvomaan tilaamme Herran edessä.

Jumala opettaa sanansa kautta, että meidän tulee rukoilla sitä, että Jumala avaisi Hänen sanaansa voidaksemme puhua Kristuksesta, Herrasta Jeesuksesta niissä tilanteissa missä Herra haluaa meidän puhuvan Messias Jeesuksesta ja Jumalan sanan totuudesta. Jumala sana sanoo, että Jumala avaa meille sanaa ja tilaisuuksia puhua Jeesuksesta, että puhuisimme Jeesuksesta ja Jumalan sanasta niin kuin meidän tulee siitä puhua eri tilanteissa.

Edellä oleva on todella tärkeä ymmärtää ja tarkoittaa sitä, että meidän tulisi aina rukouksessa pyytää Herraa auttamaan meitä antamaan meille oikeita sanoja kun puhumme Herrasta Jeesuksesta ja Jumalan sanan totuudesta. Omin voimin emme voi tehdä hengellistä palvelutyötä emmekä todistaa Herrasta Jeesuksesta. Minusta on todella ihanaa ja armollista, että Jumala itse vaikuttaa tahtomista ja tekemistä Pyhän Hengen kautta meidän sydämissämme, että Hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi ja voisimme puhua Herrasta Jeesuksesta niin kuin meidän tulee Hänestä puhua niissä tilanteissa mitä meidän eteemme johdatetaan.

Raamattu opettaa kuinka meidän tulisi olla viisaita ulkopuolella (jumalattomia) olevia kohtaan ja ottaa vaari oikeasta hetkestä milloin kerromme heille pelastuksen evankeliumia ja Jumalan sanan totuutta. Raamatun sanan opetuksen mukaan Jumala on ainoa viisas ja Hän antaa viisautta meille kun sitä anomme Häneltä (Jaak 1:5,6). Meidän tulee ymmärtää, että meiltä puuttuu Jumalan viisautta ja siksi meidän tulee anoa ja pyytää Häneltä viisautta ja Hän antaa meille viisautta kun anomme sitä uskossa, emmekä epäile Hänen viisauttansa ja Hänen mahdollisuuksiaan.

Epäileminen Jumalaa kohtaan johtuu ainakin uskon elämän alussa siitä ettei tunne vielä Jumalaa ja Hänen mahdollisuuksiaan. Jumala on armollinen ja Hän kasvattaa meitä armossaan tuntemaan Hänen hyvyyttänsä niin ettei meidän tarvitse epäillä Hänen hyvyyttään ja mahdollisuuksiaan auttaa meitä menemään eteenpäin kaikissa tilanteissa, vaikeissakin tilanteissa.

Kun Jumalan armosta opimme tuntemaan yhä enemmän Jumalaa Hänen sanansa ja Pyhän Hengen läsnäolon kautta meidän sydämessämme, niin saamme Jumalalta viisautta jumalattomia kohtaan niin, että opimme ottamaan vaarin oikeasta hetkestä milloin kerromme heille pelastuksen evankeliumia ja Jumalan sanan totuutta. Jumalan tuntemisen kautta opimme myös puhumaan suloisesti, mutta totuutta noudattaen ja opimme myös miten vastaamme jumalattomille heidän kysymyksiinsä Jumalasta.

Ef 6:
18 Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta;
19 ¶ ja minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseni evankeliumin salaisuutta,
20 jonka tähden minä olen lähettiläänä kahleissa, että minä siitä rohkeasti puhuisin, niinkuin minun puhua tulee.

Raamattu kehottaa meitä olemaan kestäviä rukoillessamme anoen toisten uskovien puolesta ja valvomaan kun rukoilemme toisten uskovien puolesta. Edellä oleva opetus rukouksen kestävyydestä toisten uskovien puolesta on kasvu kysymys, johon opimme sitoutumaan uskon kasvun kautta, kun etsimme ensin Jumalan valtakuntaa ja Jumalan tahtoa ja vanhurskautta.

Efesolaiskirjeen 6 luvun jakeessa 19 apostoli Paavali kehotti uskon sisaria ja veljiä rukoilemaan hänen puolestaan että Hän saisi Jumalalta oikeat sanat ja rohkeuden julistaa evankeliumia, että hän puhuisi rohkeasti niin kuin puhua tulee.

Tässä meillä on todella hyvä esimerkki siitä kuinka Jumalan suuresti armoittama apostoli Paavali oli täysin riippuvainen Jumalasta ja Jumalan armo- ja voimavaikutuksista. Tämän päivän uskovien yhteyksissä tehdään liian paljon hengellistä työtä ihmisviisaudesta, ihmisvoimasta ja ihmisperinteestä käsin ja siksi emme näe kovinkaan paljon ihmisten pelastumisia ja todellista uskovien välistä uskossa rakentumista. Suuri syy tähän huonoon tilanteeseen uskovien keskuudessa on se kun emme ole seurakuntana yksi, niin kuin Raamattu opettaa.

Jos haluamme, että Jumalan työ menee eteenpäin, niin meidän tulee nöyrtyä Hänen eteensä ja pyytää ja anoa Herraa antamaan meille viisautta puhua pelastuksen evankeliumia ja Jumalan sanan totuutta niin kuin siitä tulee puhua niissä tilanteissa missä Herra johdattaa meitä puhumaan pelastuksen evankeliumia ja Jumalan sanan totuutta. Meidän tulee myös uskovina rakastaa toinen toisiamme totuudessa ja olla yksi seurakunta käytännössä, niin kuin Raamattu opettaa, mikäli mielimme nähdä Jumalan suuria tekoja.

Jumalan valtakunnan työ, Herrasta Jeesuksesta julistaminen ja todistaminen ei riipu ihmisen älykkyydestä ja ihmisen oman voiman määrästä, vaan siitä rakastammeko Jumalaa, ja jos rakastamme Jumalaa, niin silloin Hän avaa meille sanaansa kuinka siitä tulee puhua. Tämä on todella armollista, koska kuka tahansa Jumalan armosta pelastettu uskova ihminen voi oppia koko ajan yhä enemmän rakastamaan Jumalaa, koska Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta ja tämä totuuden rakkaus Jumalaa kohtaan on se avain, jonka kautta voimme puhua Jumalasta, niin kuin Hänestä tulee puhua eri tilanteissa sekä palvella Häntä, niin kuin Häntä tulee palvella eri tilanteissa. Kiitos Jumalalle Herran Jeesuksen verestä ja pelastuksesta syntien anteeksisaamiseksi, ja yhteydestä Isä Jumalan kanssa uskon kautta, amen.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Joulu 2021 22:18

*
Psalmi 89 kertoo kuinka Jumalan oikea käsi on korotettu. Tämä korotettu oikea käsi on Herramme Jeesus. Kun Israelin kansa leiriytyi erämaassa, niin ilmestysmaja oli aina keskellä ja Israelin sukukunnat leiriytyivät ilmestysmajan ympärille, niin että ilmasta katsottuna Israelin sukukunnista muodostui ristin muotoinen asetelma, jonka keskellä oli Ilmestysmaja, missä Herra Jumala asui. Ilmasta ylhäältä alas katsottuna ylhäälle oikealle leiriytyi Efraimin sukukunta, jonne myös leiriytyi Manassen ja Benjaminin sukukunnat.

Efraim tarkoittaa muun muassa kaksinkertaista hedelmää. Manasse tarkoittaa saada unohtamaan. Benjamin tarkoittaa oikean käden poika. Erämaan risti, kun israelilaiset leiriytyivät Ilmestysmajan ympärille muodostaa todella syvällisen opetuksen Herrasta Jeesuksesta ja Hänen ristintyöstään. Olen tästä puhunut ja pitänyt muutaman Raamattutunnin ja siksi en nyt tuo tässä esille kuin tämän yhden kohdan lyhyesti.

Jumalan valkeuden kirkkaus tulee esille siinäkin kun Herra Jeesus vuodatti verensä syntien anteeksisaamiseksi, niin Hänen sovitustyönsä kautta uskomalla Häneen ihminen kykenee kantamaan hedelmää Jumalalle. Jumalan Hengen asuessa ihmisen sydämessä, uskova ihminen kykenee kantamaan moninkertaisesti hedelmää Jumalalle, koska Pyhä Henki antaa uskovalle voimaa ja auttaa uskovaa ihmistä kasvamaan uskossa Herraa Jeesusta totuudessa rakastaen.

Herran Jeesuksen ristintyön kautta, kun Jumala antaa synnit anteeksi katuvalle ja parannuksen tehneelle uskoon tulleelle ihmiselle, niin Jumala ei enää muistele, eikä muista anteeksiannettuja syntejä, koska Jeesuksen veressä ne lakkaavat olemasta Jumalalle.

Ristintyön kautta Herra Jeesus on Isänsä oikealla puolella Jumalan valtakunnassa, Jumalan Uhrikaritsana, syntien Sovittajana ja Pelastajana. Näin erämaassa olleen ristin esikuva täyttyy Herrassa Jeesuksessa. Kuten erämaassa Israelin sukukuntien leiriytyessä ristin muotoisena Ilmestysmajan ympärille, jossa Jumala asui, niin Jumala tulee tässä Uuden Liiton aikakaudessa asumaan ainoastaan sellaisen ihmisen sydämeen Pyhän Hengen kautta, joka tulee Jumalan luokse Jeesuksen veren ja ristin kautta, syntejänsä katuen, syntinsä tunnustaen sekä uskoen Herraan Jeesukseen.

Jumalan valtakunnan ja valtaistuimen oikeus ja perustus on armo ja totuus. Psalmi 89:14 sanoo kuinka tämä armo ja totuus käy sinun kasvojesi edellä. Isä Jumala on armo ja totuus ja Hänen kasvonsa loistavat valkeuden kirkkautta, jonka loiste on myös armoa ja totuutta. Raamattu sanoo kuinka myös Jeesuksen Kristuksen kautta tuli armo ja totuus (Joh 1:17). Messias Jeesus teki maan päällä kaikessa Isänsä tahdon, siksikin Jeesus on yksi Isänsä kanssa. Jeesuksella on oma tahto, mutta Hän on alistanut oman tahtonsa Isänsä tahdon alle. Isä on armo ja totuus ja myös Jeesus on armo ja totuus, koska Jeesus tekee kaikessa Isänsä tahdon.

Silloin kun Jumalan pelastama ihminen Jumalan armosta tuntee ja ymmärtää juhlariemun Jeesuksen sovitustyön kautta sekä ylen ihmeellisen Jumalan rakkauden ja kirkkauden, niin hän haluaa oppia vaeltamaan yhä syvällisemmin Jumalan kasvojen valkeuden kirkkaudessa.

Mitä syvällisemmin saamme Jumalan armosta uskossa kasvaa, niin opimme koko ajan yhä enemmän riemuitsemaan Herran hyvyydestä. Uskon elämän keskipiste ei ole uskovan ihmisen teot, ajatukset ja arjen elämän haasteet, vaan Herran hyvyys. Silloin kun päivittäin riemuitsemme Herran hyvyydestä ja kaikkinainen Herran hyvyys sekä Jeesuksen veressä pelastuksen armo on jokapäiväinen sydämemme riemu ja ilo sekä kiitoksen kohde, niin sellainen usko kantaa eteenpäin kaikissa tilanteissa. Jumalan vanhurskauden voima Pyhässä Hengessä auttaa meitä selviytymään kaikista elämän tilanteista, kun rakastamme Herraa Jeesusta totuudessa. Kun näimme teemme, niin sydämessämme on riemu, ilo ja kiitos Herran kaikkinaista hyvyyttä kohtaan.

Psalmi 89:17 puhuu kuinka Jumala kohottaa kansansa sarvet. Sarvi kuvaa Raamatunkielessä voimaa. Silloin kun Herra saa olla kansansa väkevyys ja voima, kansansa kaunistus, niin silloin Herra armossaan antaa meille voimaa palvella Häntä. Jumalan armo ei ole halpaa armoa, sillä Jumala ei tue syntiä ja vääryyttä, ja kuka ikinä haluaa elää synnissä ja vääryydessä ei voi olla Jumalan armotekojen vaikutuksen alaisena. On eri asia langeta syntiin ja tehdä siitä parannusta, kun haluta elää synnissä tekemättä siitä parannusta. Raamattu sanoo: Joka rikkomuksensa (syntinsä) salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon (Snl 28:13).

Joskus on niin, että jotakin tiettyä syntiä vastaan joutuu taistelemaan ehkä kauankin aikaa ennen kuin Jumalan armosta pääsee siitä vapaaksi. Usein tämä johtuu kasvamattomuudesta tai siitä ettei ymmärrä millä tavalla Jumalan Henki toimii ja auttaa uskovaa voittamaan syntejä. Jos uskova ihminen uskoo saatanan valheen ettei Jumala rakasta ja hyväksy häntä, niin se johtaa siihen, että uskova on kyvytön voittamaan syntejä, koska hän on uskonut saatanan valheen. Hän uskoo enemmän valhetta kuin totuutta, eikä voi siksi päästää vapauteen tietyistä synnin siteistä, joilla saatana pyrkii kahlitsemaan häntä. Jos uskot totuuteen ja siihen, että Jumala rakastaa sinua ja on hyväksynyt sinut Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta, niin se johtaa sinut terveeseen uskoon, uskomaan totuuteen, jolloin opit vapautumaan Jumalan voimasta erilaisista synneistä. Raamattu opettaa, että Jeesus toi armon ja totuuden. Jumalan armossa on aina mukana totuus. Jumalan armo toimii totuuden mukaan ja johtaa aina totuuteen ja on yhtä kuin totuus.

Kun psalmi 89 sanoo, että Herra on meidän kilpemme se tarkoittaa Jumalan olevan meidän suojamme ja suojelijamme. Raamattu puhuu myös Jumalan sota-asusta, johon kuuluu uskonkilpi. Jos et ole uskon kilven suojassa, niin vihollinen kykenee osumaan sinuun pahan palavilla nuolilla. Uskon kilven suojassa oleminen tarkoittaa sitä, että elät Jumalan sanan totuuden mukaan sen ymmärryksen mukaan mihin olet saanut Jumalan armosta uskossa kasvaa. Jos et elä totuuden kuuliaisuudessa Herralle jollakin tai useammalle elämän osa-alueella, niin silloin olet näillä alueilla avoimena maalitauluna pahan palaville nuolille. Tämä asia unohtuu meiltä uskovilta liian usein, koska meille on opetettu väärää ja halpaa armoa. Jeesus toi armon ja totuuden, ja tämän takia Jumalan armo johdattaa uskovan aina elämään totuudessa sekä vastustamaan syntiä ja kaikkea vääryyttä.

Psalmi 98 sanoo kuinka Israelin Pyhä (Herra Jumala) on meidän Kuninkaamme (Jumalan kansan Kuningas). Kuningas on ihmisten yhteiskunnassa yksinvaltias, joka on kaiken vallan ylin käyttäjä ja toimeksiantaja koskien lakeja ja asetuksia (näin on ollut silloin kun Raamattua on kirjoitettu). Kun Raamattu sanoo, että Jumala on kansansa Kuningas, niin se tarkoittaa sitä, että Jumala on kaikkein ylin auktoriteetti kaikessa, ylin auktoriteetti siinä mikä on Jumalan tahto ja mikä Jumalan sanan totuus, ja miten ihmisen tulee uskoa Raamatun Jumalaan.

Kun Jumala on Uuden Liiton kansan Kuningas, niin se tarkoittaa sitä, että emme enää ole itsemme omat, koska Messias Jeesus osti meidät Isä Jumalalle ja itselleen verensä sovituksen ja lunastuksen kautta (1 Kor 6:19,20). Koska emme ole enää itsemme omia, niin se tarkoittaa sitä, että Jumalalla on täysi valta meidän elämässämme ja meidän tulisi suostua tekemään kaikessa Hänen tahtonsa, aina sen mukaan kun uskossa opimme ymmärtämään sitä mikä on Jumalan tahto.

Isä Jumalan valkeuden kirkkauden keskipiste on Herran Jeesuksen veri ja sovitustyö syntien anteeksisaamiseksi sekä uskon kautta Jeesukseen saamme yhteyden Jumalaan. Kiitos Jumalalle, Hänen kaikkinaisesta hyvyydestään ja valkeuden kirkkaudestaan, joka loistaa kirkkauttaan iankaikkisesta iankaikkiseen ja aina iankaikkisesti.

-PP-
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta