*
Milloin tapahtui Uuden Liiton aikakauden uudestisyntyminen? osa 1
On todella tärkeätä ymmärtää vanhan liiton ja Uuden Liiton eroja. Tällä kertaa pyrin kirjoittamaan lyhyesti siitä milloin tapahtui Uuden Liiton aikakauden uudestisyntyminen. Raamatun opetuksen mukaan uudestisyntymisen kautta Pyhän Hengen tuleminen asumaan uskovan ihmisen sisimpään tapahtuu vasta Uuden Liiton aikakaudessa.
Kirjoituksessani kerron sen, miksi uskon ja ymmärrän, että uudestisyntyminen ja Pyhän Hengen saaminen sydämeen asumaan tapahtui vasta Uuden Liiton ajassa ja helluntaipäivänä. Uuden Liiton pyhien uudestisyntymisen ajankohdan ymmärtäminen avaa meille syvällisemmin ymmärrystä Jumalan sanan totuudesta ja siitä kuinka Raamatun sanan ilmoitus selittää itse itsensä.
Kun me tutkimme Jumalan sanaa ja pyrimme löytämään Raamatusta sen mitä Raamattu opettaa, niin meidän tulee ymmärtää ettei Jumalan sanan opetus ole koskaan ristiriidassa itsensä kanssa, vaan Raamattu on aina sopusoinnussa keskenään kaikessa siinä mitä Raamattu opettaa. Sekin tulee ymmärtää, että Raamattu on Jumalan Hengen synnyttämä ilmoitus, joka tarkoittaa sitä, että vain Jumalan Pyhä Henki voi avata meille sen mitä Raamattu opettaa. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.
Jer 31:
31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
34 Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: ‘Tuntekaa Herra’. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.
Jumala ilmoitti Jeremian kautta, että Hän tulee tekemään Uuden Liiton Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa, joka ei ole samanlainen liitto kuin vanha liitto oli. Uusi Liitto tulisi olemaan sellainen, missä Jumala itse asettaa ja laittaa Jumalan lain (opetus) Uuden Liiton kansan sisimpään ja sydämeen. Tämä tarkoitti sitä, että Uudessa Liitossa saadaan Pyhä Henki asumaan sydämeen (uudestisyntyminen), jota vanhassa liitossa ei ollut, koska se oli erilainen liitto, jossa laki oli kirjoitettu kiveen, ei sydämeen (uudestisyntyminen).
Hes 11:
17 Sano sentähden: Näin sanoo Herra, Herra: Minä kokoan teidät kansojen seasta ja kerään teidät maista, joihin teidät on hajotettu, ja annan teille Israelin maan.
18 Ja he tulevat sinne ja poistavat siitä kaikki sen iljetykset ja kaikki sen kauhistukset.
19 Ja minä annan heille yhden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne, ja minä poistan kivisydämen heidän ruumiistansa ja annan heille lihasydämen,
20 niin että he vaeltavat minun käskyjeni mukaan ja noudattavat minun oikeuksiani ja pitävät ne; ja he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.
Jumala puhui Hesekielin kautta kuinka Jumala kokoaa Israelin kansan pois pakanakansojen hajaannuksesta ja Israelin maahan ja siellä he tulevat saaman uuden Hengen (Pyhä Henki - uudestisyntyminen), kun he astuvat sisälle Uuteen Liittoon uskon kautta Messias Jeesukseen. Tämä profetia täyttyy kokonaisuudessaan, kun päivien lopulla jäljelle jäänyt jäännös kolmasosa Israelin kansasta tekee parannuksen ja uskoo Herraan Jeesukseen.
Hesekiel 11 luvussa puhutaan uudesta Hengestä, koska vanhassa liitossa Pyhä Henki ei asunut Israelin kansan sydämessä, eikä yksikään heistä ollut uudestisyntynyt.
Hepreankielen sana chadash חדשׁ tarkoittaa adjektiivina uusi, uusi asia, tuore. Sana chadash verbinä tarkoittaa uudistaa ja korjata.
Eze 11:19 And I will give them one heart, and I will put a new (chadash) spirit within you; and I will remove the stony heart out of their flesh, and will give them a heart of flesh; Jewish Publication Society Bible
Monet ja varsinkin ortodoksijuutalaiset sanovat, että Raamatun opettama Uusi (chadash) Liitto ei ole Uusi Liitto, vaan uudistettu liitto. Juutalaisten tekemä Jewish Publication Society Bible kääntää sanan chadash merkitsemään uusi
Hesekiel 11:19 Raamatun kohdassa. Hesekiel 11:19 on kyse uudesta Hengestä, uudestisyntymisestä ylhäältä, jota ei ollut vanhassa liitossa. Chadash sana esiintyy Raamatussa adjektiivina 53 kertaa ja verbinä 10 kertaa.
Hes 36:
24 Minä otan teidät pois pakanakansoista ja kokoan teidät kaikista maista ja tuon teidät omaan maahanne.
25 ¶ Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.
Hes 36 luvussa Jumala kertoo uudestaan tästä uudesta Hengestä, jonka Israelin kansa tulee saamaan, joka täyttyy vasta sitten kun he astuvat sisälle Uuteen Liittoon.
Joh 14:
23 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
24 Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.
25 ¶ Tämän minä olen teille puhunut ollessani teidän tykönänne.
26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
Jeesus sanoi, että joka rakastaa (uskoo) Isään ja Häneen, niin Isä ja Hän tulee asumaan sen ihmisen sydämeen, joka rakastaa (uskoo) Isää ja Jeesusta. Sitten Jeesus puhuu Pyhästä Hengestä, jonka Isä lähettää Jeesuksen nimessä ja tässä Isän lähettämässä Pyhässä Hengessä Isä ja Jeesus asuvat uskovan ihmisen sydämessä, joka tapahtui vasta Uuden Liiton aikakaudessa.
-PP-

Vaikka yhtenäisyys on ihanne, niin kaikkien kanssa ei voi olla samaa mieltä. Minä en tee kompromisseja Jumalan sanan kohdalla miellyttääkseni toisia ihmisiä. Minä arvostan niitä kristittyjä, jotka noudattavat Jumalan sanaa, eivätkä anna tekopyhiä selityksiä, miksi sana ei velvoita häntä.
Raamatussa sanotaan, että tie taivaaseen on kapea ja harva kristitty pelastuu, joten pieni vähemmistö on oikeassa ja suuri enemmistö väärässä. Missä se pieni vähemmistö sitten on, sen jokainen saa tietää viimeisenä päivän, kun suuri enemmistö laitetaan vasemmalle puolelle ja pieni vähemmistö oikealle.