Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Heinä 2021 12:16

*
Raamattu opettaa, että uskosta vanhurskaaksi tuleminen (armosta pelastuminen) tuo ihmiselle rauhan Jumalan kanssa Herran Jeesuksen kautta. Kun ihminen tulee Jumalan armosta uskoon tai usko tulee häneen, niin silloin ihminen ei ole Jumalan vihollinen, koska silloin ihmisen ja Jumalan välillä on rauha, sillä ihminen lakkaa sotimasta ja kapinoimasta Jumalaa vastaan. Tämä on siis sellaista rauhaa, kun sotatilan jälkeen julistetaan rauhan tila.

Sen jälkeen kun ihmisen ja Jumalan välille on tullut rauha, niin uskovan ihmisen sydämessä oleva Jumalan vaikuttama rauha alkaa kasvamaan ja lisääntymään Herran Jeesuksen tuntemisen kautta, koska rauha lisääntyy vain sen kautta, että uskova ihminen tekee sitä mikä on hyvää. Tämä hyvän tekeminen tarkoittaa elämistä ja ojentautumista Jumalan sanan totuuden mukaan.

Moni uskova ei koe rauhaa sisimmässään ja sydämessään jos he eivät ala elämään uskossa totuuteen, sillä vain sellainen usko tuottaa rauhan lisääntymistä sydämeen, joka ojentautuu rakkaudesta totuuteen uskoessaan Herraan Jeesukseen. Jos uskova jää kiinni synteihinsä eikä kasva uskossa ja on tekemisissä pahan tekemisen kanssa, niin silloin hänen sydämessään vaikuttaa tuska ja ahdistus. Tämä tuska ja ahdistus jäytää hänen sisintään ja on hänen sisimmässään sen tähden kun hän on synnissä kiinni. Tällaisen ahdistuksen kautta synti rikkoo ja tuhoaa ihmisen sisintä.

Meidän tulee erottaa se kun elämme jumalisesti Herrassa Jeesuksessa, niin silloin joudumme vainotuksi ja monen ahdistuksen kautta meidän on meneminen sisälle Jumalan valtakuntaan. Tämä ahdistus tulee ulkoapäin uskovan elämään, koska hän on kuuliainen Jeesukselle ja uskoo Herraan Jeesukseen Raamatun sanan totuuden mukaan. Myös silloin kun uskova elää Jumalan armosta pyhitys elämää ja sitä kautta Jumalan Hengen avulla kuolee synneille, eli suostuu lihan kuolemaan, niin silloinkin hän kokee ahdistusta sydämessään, koska liha rakastaa syntiä ja liha kärsii ja ahdistuu kun se joutuu kuolemaan synnille, jota se rakastaa. Tällainen ahdistus ei riko ihmisen sydäntä, vaan johtaa sydämen eheytymiseen ja parantumiseen.

Herra Jeesus on voittanut maailman ja kaiken synnin mitä maailmassa on. Sinä voit olla turvallisella mielellä, koska saat olla Jumalan armosta Herrassa Jeesuksessa, joka on voittanut maailmassa olevan synnin ja Jeesus auttaa sinua voittamaan syntejä. Sinä et tule täydelliseksi tässä ajassa, mutta Jumalan armosta saa kasvaa uskossa ja opit koko ajan enemmän tuntemaan Jumala ja Hänen tahtoaan, jos rakastat Herraa Jeesusta totuudessa. Kun ojentaudut uskossa Jumalan sanan totuuden mukaan, niin sinulla on rauha Jeesuksessa ja Jumalan rauha kasvaa ja lisääntyy sinun sydämessäsi.

Raamattu sanoo, että koko maailma on pahan vallassa synnin laittomuuden tähden. Jumalan armosta sinä saat olla Jeesuksessa ja Jumalan vaikuttamassa rauhassa. Herra Jeesus on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä. Pysy Herrassa Jeesuksessa, älä hae elämääsi täytettä synnin lätäköistä, koska synti rikkoo ja tuhoaa sinun sydämesi. Anna Jumalan totuuden ja rakkauden kasvattaa sinua, niin silloin saat kokea yhä lisääntyvässä määrin ihmeellistä Jumalan rauhaa sydämessäsi.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Heinä 2021 15:51

*
Herran Jeesuksen sovelias ies

Matt 11:
28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen (praos - lempeä, sävyisä, hiljainen) ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
30 Sillä minun ikeeni (dzygos) on sovelias, ja minun kuormani on keveä."

Herra Jeesus kehotti ihmisiä tulemaan Hänen luoksensa. Herra Jeesus lupasi antaa levon niille, jotka tulevat Hänen luoksensa. Ne, jotka tulevat Jeesuksen luokse, niin heidän tulee ottaa Jeesuksen ies päällensä. Jeesuksen ies on Jumalan totuuden Henki (Pyhä Henki), joka auttaa meitä elämään ja vaeltamaan totuudessa. Silloin kun ihminen pelastuu Jumalan armosta uskon kautta Herraan Jeesukseen, niin hän tulee ottaa oppia Jeesuksesta. Tämä tarkoittaa sitä, että samalla tavalla kuin Jeesus oli kuuliainen Isälleen, niin meidän tulee vaeltaa totuuden kuuliaisuudessa uskoessamme Herraan Jeesukseen.

Kun Raamattu sanoo Jeesuksen olleen hiljainen ja nöyrä sydämeltään, niin se tarkoittaa, että Jeesus oli lempeä, sävyisä, hiljainen sekä kuuliainen Isälleen, sillä Hän teki Isänsä tahdon, ei omaa tahtoansa. Nöyryys Raamatun kielessä tarkoittaa sitä, että ei etsitä omaa tahtoa, vaan alistutaan ja suostutaan tekemään Jumalan tahtoa. Jeesus lupasi, että ihminen tulee Hänessä löytämään levon. Jos sinä hylkäät oman tahtosi ja haluat tehdä Jumalan tahdon, niin silloin sinun sielusi saa levätä Herrassa.

Dzygos sana, eli ies tarkoittaa kahdenlaista asiaa, poikkipuuta ja puista keppiä. Dzygos sana tarkoittaa poikkipuuta, jolla kaksi härkää yhdistettiin auraan. Poikkipuun alapuolella oli syvennys härkien niskaa varten, jolloin poikkipuu nojasi härän hartioita vasten, jonka tähden työ pellolla ei käynyt raskaaksi härille, kun he vetivät auraa. Auran aisa oli kiinni poikkipuun keskiosassa ja näin työ pellolla oli tasapuolisesti yhtä kevyttä härille. Kun härät olivat valjastettu ikeellä auraan, niin ohjainten kautta isäntä ohjasi härkiä halumaansa suuntaan ja ikeen avulla härkien työ ei käynyt raskaaksi härille.

Jumalan Henki, totuuden Henki tulee asumaan uskovan ihmisen sydämeen. Jumala ohjaa ihmistä totuuden Hengen kautta ja johdattaa hänet sinne minne liha ei halua, eikä kykene menemään. Jumalan totuuden Henki auttaa sillä tavalla, että niin kuin ies oli sopiva härille, eikä työ käynyt raskaaksi, niin samalla tavalla Jumalan totuuden Hengen kautta Jumalan palveleminen tasapuolisesti sopii meille ja on kevyt kantaa, koska sitä ei kanneta lihan voimalla, vaan Jumalan voiman kautta. Jeesuksen ies on sopiva ja kevyt kantaa, koska Jumala vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen meidän sydämissämme ja se tarkoittaa sitä, että Jumalan voima ja Jumalan vaikuttama usko toimii meissä ja se on totisesti sopiva ja kevyt kannettavaksi, jokaiselle joka rakastaa Herraa Jeesusta totuudessa.

Ies sana tarkoittaa myös sellaista iestä, joka oli puinen keppi, joka asetettiin ihmisen harteille. Tämän kepin kumpaankin päähän asetettiin kantamuksia ja taakkoja, jolloin kantaja kykeni kantamaan enemmän kuin hän olisi kyennyt käsillään kantamaan. Näin hänen oli kevyt kantaa se kuorma, mikä olisi ollut mahdotonta kantaa ilman iestä. Ies auttoi häntä kantamaan enemmän kun hän kykeni omin voimin kantamaan.

Pyhä Henki on tämä Ies, joka antaa meille voimia, kykyä ja halun synnin hylkäämiseen. Samoin tämä Pyhän Hengen Ies antaa meille voiman, kyvyn ja halun elää ja kasvaa toimimaan Jumalan tahdon mukaisesti.

Jotkut uskovat väsyvät palvelemaan Herraa sekä he uupuvat kuuliaisuuden tiellä, koska he uskovat Herraan Jeesukseen oman voiman, uskonnollisten perinnäissääntöjen, väärien vaatimusten sekä itse tehdyn väärän uskon elämän kautta. Ihmisen lihan voima uuvuttaa ja väsyttää ja voi olla lopulta ohjaamassa uskovaa luopumaan uskosta Herraan Jeesukseen. Siksi on ehdottoman tärkeätä oppia elämään Pyhän Hengen voiman kautta.

Jos elät lihan voimalla uskon elämää, niin se on kuin kantaisit uskonnollista perinnäissääntöjen taakkaa, joka uuvuttaa ja väsyttää sinut. Kun opit sen, että Jumala vaikuttaa sinussa tahtomista ja tekemistä Pyhän Hengen kautta Jumalan sanan mukaisesti, niin et uuvu ja väsy, vaan saat virvottua sekä uudistua kuuliaisuuden tiellä.

Herran antama kuorma Pyhässä Hengessä on kevyt kantaa, koska sitä ei tarvitse eikä saa kantaa omin voimin, sillä saat kantaa sitä Pyhän Hengen voimassa, Jumalan armosta.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Heinä 2021 19:51

*
Herra Jeesus täytti lain ja lain muutos

Matt 5:
17 ¶ Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

Herra Jeesus sanoi ettei Hän tullut kumoamaan Jumalan lakia, vaan täyttämään sen. Herra Jeesus sanoi myös ettei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, kunnes taivas ja maa katoavat. Herra Jeesus sanoi ettei Jumalan laki katoa ja kumoudu pois tässä armontalouskaudessa, jossa elämme. Miten se on mahdollista, että Jumalan laki on edelleen voimassa, vaikka Uusi Liitto on Herran Jeesuksen veressä kumonnut vanhan liiton?

Herra Jeesus sanoi, että se joka purkaa (kumoaa) yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä (Jumalan laista) ja sillä tavalla opettaa, niin sellaista pitää kutsua pienimmäksi taivasten valtakunnassa, mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, niin häntä pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. Herra Jeesus sanoi sen vanhan liiton ollessa voimassa, mutta ihan sama asia on se, että jos joku kumoaa Uuden Liiton järjestyksen mukaisen lain opetuksen, niin tulevassa iankaikkisessa Jumalan valtakunnassa (Uusi Jerusalem) häntä pitää kutsuttaman pienimmäksi, koska hän kumosi Jumalan lain opetuksen tässä maailmanajassa. Koska Herra Jeesus sanoi, ettei Jumalan laki kumoudu tässä armontalouskaudessa ennen kuin taivas ja maa katoavat, niin silloin on olemassa myös Uudessa Liitossa Jumalan lain järjestys, joka on tietenkin erilainen kuin vanhan liiton lakiliitto ja sen järjestys, jonka Uusi Liitto kumosi. On todella vaarallista opettaa ja väittää ettei Uudessa Liitossa ole ollenkaan voimassa minkäänlaista Jumalan lakia, koska Herran Jeesuksen sanojen mukaan Hän ei tullut kumoamaan Jumalan lakia, eikä se katoa ennen kuin taivas ja maa katoavat.

Hebr 7:
11 ¶ Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaan?
12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.

1 Kor 9:21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa-voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;

Room 13:
8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
9 Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse," ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.

Herran Jeesuksen sovituksen ja lunastuksen kautta sekä vanhan liiton kumoutumisen kautta kumoutui vanhan liiton pappeus, jonka tilalle tuli Uuden Liiton pappeus Melkisedekin järjestyksen mukaan, jossa Herra Jeesus on Ylimmäinen Pappi. Pappeuden muutos sai aikaan lain muutoksen, joka tarkoittaa sitä, että vanhan liiton lakijärjestys kumoutui ja sen tilalle tuli uusi Kristuksen Laki Uuden Liiton järjestyksen mukaan.

Kristuksen Laki ei saa voimaansa kiveen kirjoitetusta laista, vaan Jumalan rakkaudesta Pyhässä Hengessä, joka saa aikaan sen, että me ojentaudumme uskossa kuuliaisena Herralle, elän totuuden mukaisesti ja siinä uskossa kasvaen Jumalan armosta.

Kun Raamattu sanoo, että uskova ihminen rakastaessaan toisia uskovia on lain täyttänyt ja että rakkaus on lain täyttämys, niin se ei tarkoita sitä että uskova ihminen kykenisi täyttämään Jumalan lain, vaan sitä että rakastaessaan totuudessa uskova elää täytetyn lain mukaisesti. Herra Jeesus on ainoa, joka kykeni täyttämään lain ja Hän teki sen meidän puolestamme, koska me emme siihen pysty, että me saisimme syntimme anteeksi ja yhteyden Jumalaan uskon kautta Herrassa Jeesuksessa.

Luuk 22:
19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.

Jer 31:
31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Paavali opetti ettei hän ole ilman Jumalan lakia, koska hän on Kristuksen Lain alainen. Kristuksen Laki ei ole sama asia kuin vanhan liiton järjestys, eikä sama asia kuin vanhan liiton lakijärjestys. Kristuksen Laki on Jumalan laki, jota Herra Jeesus ei kumonnut, mutta Hänen sovituskuolemansa ja syntiuhrinsa veren vuodatuksen kautta Hän sai aikaan lain muutoksen, Uuden Liiton, jossa Jumalan laki on kirjoitettu uskovan sydämeen, koska Pyhä Henki antaa uskovalle voiman elää Uudessa Liitossa Kristuksen Lain mukaisesti.

Joh 7:38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."

Vaikka Uuden Liiton laki on kirjoitettu uskovan sydämeen, niin silti Uuden Liiton Kristuksen Laki on kirjoitettu myös Raamattuun (Uuden Liiton kirjoituksiin), että voimme ymmärtää miten meidän tulee uskoa Herraan Jeesukseen. Tämän tähden Herra Jeesus sanoi, että Häneen tulee uskoa, niin kuin Raamattu opettaa.

Room 3:
29 Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin,
30 koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.

Kun Paavali opetti ettei usko tee lakia mitättömäksi, vaan uskon kautta vahvistamme lain, niin hän ei tarkoittanut, että uskovat ovat vanhan liiton alla, vaan että uskon kautta vahvistamme lain muutoksen, Uuden Liiton lain, Kristuksen Lain, jolloin myös ymmärrämme sen miksi Herra Jeesus sanoi ettei Hän tullut kumoamaan lakia, vaan täyttämään sen. Herra Jeesus täytti lain sekä sai aikaan lain muutoksen, Uuden Liiton lakina, joka on Kristuksen Laki (Uuden Liiton Jumalan laki), sillä Hän ei kumonnut lakia, koska laki on muuttunut ja on muuttuneessa tilassa Uudessa Liitossa, mutta ei kokonaan poistettu, eikä enää vanhan liiton järjestyksen mukainen.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Heinä 2021 12:36

*
Raamatun Jeesus on historian tunnetumpia ja mielenkiintoisimpia henkilöitä. Ihmiset suhtautuvat Raamatun Jeesukseen eri tavoin. Monet eivät usko Hänen olevan historiallinen henkilö, vaan Hän on heille taruhahmo, jota ei ole koskaan ollut oikeasti olemassa. Jotkut uskovat Raamatun Jeesuksen olleen olemassa, mutta tarinat Hänestä ovat liioiteltuja. Osa ihmisistä uskoo Raamatun Jeesuksen olleen historiallinen henkilö sekä että Raamatun kuvaus Hänestä on kokonaan totta.

Raamatun Jeesuksen historiallisuus on totta, josta kertoo myös yksityiskohtaisen tarkasti roomalainen historiankirjoitus. Raamatun Jeesuksen profetialliset sanat, jotka ovat toteutuneet ja toteutumassa todistavat kiistattomasti Hänen olevan historiallinen henkilö sekä sen puolesta että Raamatun sana ei voi olla vain ihmisen ajatuksia, vaan Jumalan sanaa.

Kehotan sinua joka et usko Raamatun Jeesukseen lukemaan kirjoitukseni, sillä Jeesuksen historiallisuus sekä Raamatun sanan totuus voidaan todistaa kiistattoman selvästi. Jos et pelkää haasteita, niin lähde mukaan mielenkiintoiselle matkalle selvittämään Raamatun Jeesuksen historiallisuutta.

Roomalainen historioitsija Cornelius Tacitus on kirjoittanut seuraavasti:

"Pysyvä huhu arveli keisari Neroa tämän tulipalon sytyttäjäksi. Voidakseen tukahduttaa huhun, hän syytti rikoksesta lahkoa, jota yleisesti vieroksuttiin sen jumalanpalvelustapojen vuoksi ja jonka jäseniä kutsuttiin kristityiksi. Nimi oli annettu heille erään Kristuksen mukaan, jonka prokuraattori Pontius Pilatus tuomitsi ja naulitsi ristille Tiberiuksen hallitusajalla. Tämä vaarallinen lahko, jota olen kuvannut aikaisemmin, ei ole juurtunut vain Juudeaan, josta se on kotoisin, vaan myös itse Roomaan, jonne kaikki pelättävät ja häpeälliset asiat kerääntyvät ja löytävät sieltä kotinsa."

Tacituksen todistuksen mukaan roomalaisilla oli historiallinen tieto Herrasta Jeesuksesta, jonka ristiinnaulitsemisen tuomion roomalainen prokuraattori pani täytäntöön n. 33 jKr. keisari Tiberiuksen hallituskaudella. Rooman historialliset lähteet todistavat Jeesuksen olleen historiallinen henkilö.

Roomalaisten historialliset lähteet todistavat kristinuskon syntyneen Herran Jeesuksen kuoleman jälkeen. Roomalaisen historioitsija Cornelius Tacituksen mukaan Rooma piti kristittyjä vaarallisena lahkona, joka vaikutti myös Roomassa keisari Neron hallituskaudella.

On olemassa ihmisiä, jotka kyseenalaistavat Tacituksen kirjoituksen koskien Jeesuksen olemassaoloa. Suurin osa heistä on ihmisiä, jotka ovat valmiita hinnalla millä hyvänsä kiistämään Raamatun totuuden ja Jeesuksen historiallisen olemassaolon. He ovat valmiita hyväksymään valheen, että saisivat sen kautta torjutuksi historiallisen todisteen Jeesuksesta.

He ovat hyvin samanlaisia ihmisiä kuin ne, jotka kieltävät holokaustin tapahtumat. On yhtä naurettavaa ja röyhkeää väittää ettei holokaustia koskaan tapahtunut kuin koittaa väittää että Tacituksen historiallinen todiste Jeesuksesta on väärennös eikä ole totta. Totuus on että Tacituksen historiallinen todiste Jeesuksen olemassaolosta ja ristiinnaulitsemisesta Pontius Pilatuksen toimesta Tiberiuksen hallituskaudella on totta.

Pontius Pilatus toimi Rooman prokuraattorina vuosina 26–36 jKr. Juudean maakunnassa. Tacituksen todiste Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta ajoittuu aikaan n. 33 jKr. Merkittävää on että Tacituksen todiste Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta on yhtäpitävä UT:n tekstin kanssa, joka kertoo roomalaisen prokuraattorin Pontius Pilatuksen toteuttaneen Herran Jeesuksen ristiinnaulitsemisen. Tacitus todistaa ja vahvistaa UT:n tekstin todeksi.

Tacitus toi esille samat asiat kuin mitä UT:n teksteissä oli mainiten vielä nimeltä Pontius Pilatuksen, joka toteutti Jeesuksen ristiinnaulitsemisen. UT kertoo saman asian. Herran Jeesuksen ristiinnaulitseminen tapahtui Pilatuksen Juudean maaherran hallintakauden aikana. UT:n teksti kertoo Tiberiuksen olleen keisarina silloin kun Pontius Pilatus oli Juudeassa maaherrana (prokuraattori), jonka Tacitus vahvistaa historiankirjoituksessaan.

Jeesuksen ristiinnaulitseminen n. 33 jKr. oli yleisesti myös roomalaisten tiedossa. Se tarkoittaa sitä, että asia oli monien ihmisten tiedossa tapahtuneena tosiasiana, sillä muutoin Tacituskaan ei olisi sitä voinut kirjoittaa. On todella hienoa, että roomalainen historiankirjoitus tunnistaa Raamatun totuuden sanan mukaisen todistuksen. Se myös tarkoittaa sitä, että Jeesus on historiallinen henkilö myös Raamatun ulkopuolisten lähteiden mukaan.

Jotkut pyrkivät kyseenalaistamaan Tacituksen todistuksen siten, että emme voi olla varmoja siitä mistä lähteestä Tacituksen teksti on ja onko se luotettava.

Roomalaisena prokuraattorina Juudean maakunnassa ollessaan Pilatus oli vastuussa tekemisistään Rooman valtaapitäville (keisari - senaatti). Tähän vastuuseen kuului asioiden yksityiskohtainen selonteko esimiehilleen. Tätä kautta asia kulkeutui Roomaan jo heti sen jälkeen kun Jeesuksen ristiinnaulitseminen oli tapahtunut. Myös sen aikaiset roomalaiset sotilaat ja upseerit, jotka palvelivat tapahtuman aikaan Juudeassa kertoivat siitä palatessaan Juudeasta takaisin Rooman valtakunnan alueelle. Asia oli laajasti tiedossa.

Jos Jeesusta ei olisi ollut olemassa, niin roomalainen historiankirjoitus ei tietäisi Hänestä mitään, eikä Hänestä ja Hänen ristiinnaulitsemisesta olisi kirjoitettu minkäänlaista todistetta roomalaiseen historiankirjoitukseen. Jeesuksen ristiinnaulitsemisen löytyminen roomalaisesta historiankirjoituksesta todistaa Raamatun Jeesuksen olevan historiallinen henkilö.

Jeesuksen ristiinnaulitseminen oli erikoinen tapahtuma, joka jäi varmasti monien mieliin, sillä Hänen sanottiin olevan juutalaisten Kuningas (mitä Hän onkin). Tacituksen todiste on luotettava, sillä se kertoo juuri saman asian kuin UT:n teksti Jeesuksesta, Hänen ristiinnaulitsemisestaan ja kristityistä, jotka uskoivat Jeesukseen.

Jeesuksen pään päällä luki Hänen "rikoksensa", josta Hänet tuomittiin: "Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas". On täysin varmaa, että myös sen aikaisten roomalaisten sotilaiden ja upseerien mieliin jäi hyvin muistiin tapahtuma, jossa ristiinnaulitseminen syynä oli kuninkuus. Tämä vielä lisää asian saamaa laajaa julkisuutta ja huomiota. Hienoa tässä on on se, että Jeesus on kiistattomasti historiallinen henkilö myös Raamatun ulkopuolisten lähteiden mukaan.

Monet ihmiset ovat kyseenalaistaneet onko Pontius Pilatusta ollut koskaan edes olemassa. Ryhmä arkeologeja teki kaivauksia (1961-62 Kesarea Maritima - Israel) löytäen kaiverruksen, jossa luki Tiberieum Pontius Praefectus Iuda (Pontius Juudean maakunnan prefekti Tiberiuksen hallituskaudella). Täten myös historia todistaa kiistattomasti, että Pontius Pilatus niminen henkilö toimi Juudean maakunnassa Rooman keisari Tiberiuksen hallituskaudella.

Silloin kun ihminen ei halua uskoa Raamattua ja Jeesukseen olemassaoloon, niin on varsin kiusallista että historiasta löytyy todiste Jeesuksen olemassaolosta, jota ei ole kirjoittanut kristitty, vaan roomalainen historioitsija. Ihminen joka ei halua uskoa Jeesukseen historiallisena henkilönä kieltää kaikki historian viittaukset Herraan Jeesukseen. Siitäkin huolimatta vaikkei hän usko Jeesukseen historian henkilönä, niin sen on totta, sillä sen todistaa Raamattu ja roomalainen historiankirjoitus. Raamatun todistus Herrasta Jeesuksesta on tietenkin kaikkein tärkein.

Evankeliumi ei ole sanomaa pelkästään kuolleesta Jeesuksesta, vaan Jeesuksen kuolemasta syntien anteeksisaamiseksi, Hänen veressään, sillä Jeesus elää, koska Hän nousi kuolleista. Hauta on tyhjä, sillä Jeesus elää. Herra Jeesus voi antaa syntisi anteeksi, koska Hän elää istuen Isänsä oikealla puolella Jumalan valtakunnassa.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Heinä 2021 18:50

*
Väärä opetus Pyhän Hengen juopumuksesta saa nykyään koko ajan enemmän sijaa uskovien keskuudessa. Pyhän Hengen juopumuksen väärän opetuksen "tukipilari" on apostolien tekojen toisessa luvussa. Väärä opetus sanoo Jeesuksen opetuslasten käyttäytyneen juopuneiden tavoin kun heidät täytettiin Pyhällä Hengellä helluntaipäivänä. Kun tutkimme Jumalan sanan avulla sen mitä helluntaipäivänä tapahtui, niin näemme ja ymmärrämme ettei Pyhä Henki vaikuta uskovissa ihmisissä "Hengen juopumusta" eivätkä opetuslapset käyttäytyneet juopuneiden tavoin. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan kautta rukouksen kera.

Apt 2:
1 ¶ Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.
5 ¶ Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on.
6 Ja kun tämä ääni kuului, niin kokoontui paljon kansaa; ja he tulivat ymmälle, sillä kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä.
7 Ja he hämmästyivät ja ihmettelivät sanoen: "Katso, eivätkö nämä kaikki, jotka puhuvat, ole galilealaisia?
8 Kuinka me sitten kuulemme kukin sen maan kieltä, jossa olemme syntyneet?
9 Me parttilaiset ja meedialaiset ja eelamilaiset ja me, jotka asumme Mesopotamiassa, Juudeassa ja Kappadokiassa, Pontossa ja Aasiassa,
10 Frygiassa ja Pamfyliassa, Egyptissä ja Kyrenen puoleisen Liibyan alueilla, ja täällä oleskelevat roomalaiset, juutalaiset ja käännynnäiset,
11 kreetalaiset ja arabialaiset, me kuulemme kukin heidän puhuvan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja."
12 Ja he olivat kaikki hämmästyksissään eivätkä tienneet, mitä ajatella, ja sanoivat toinen toisellensa: "Mitä tämä mahtaakaan olla?"
13 Mutta toiset pilkkasivat heitä ja sanoivat: "He ovat täynnä makeata viiniä".
14 ¶ Niin Pietari astui esiin niiden yhdentoista kanssa, korotti äänensä ja puhui heille: "Miehet, juutalaiset ja kaikki Jerusalemissa asuvaiset, olkoon tämä teille tiettävä, ja ottakaa minun sanani korviinne.
15 Eivät nämä ole juovuksissa, niinkuin te luulette; sillä nyt on vasta kolmas hetki päivästä.
16 Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta:
17 ‘Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat.
18 Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat.

Aapeli Saarisalo ja Bibilia 1776 ovat kääntäneet Apt 2:1 jakeen alkutekstin mukaisesti: Kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yksimielisesti koolla. Jumalan lasten keskuudessa yksimielisyydellä (keskinäinen rakkaus sekä rakkaus totuuteen) on suuri ja tärkeä merkitys Jumalan voimalliselle Pyhän Hengen toiminnalle. Kun ja jos uskovilta puuttuu todellinen yksimielisyys, niin silloin puuttuu myös todellinen Pyhän Hengen voimallinen vaikutus, koska Jumalan Henki ei toimi voimallisesti siellä missä uskovat eivät ole yksimielisiä keskenään. Raamatun opettama yksimielisyys perustuu paikkakunnalla olevan yhden Jumalan seurakunnan ykseyteen. Hajaantuminen moniin erilaisiin uskonsuuntiin ei ole osoitus yksimielisyydestä, vaan Jumalan sanan totuudesta pois poikkeamista koskien seurakunnan järjestäytymistä.

Kun opetuslapset täyttyivät Pyhällä Hengellä helluntaipäivänä ja puhuivat muilla kielillä sen mukaan mitä Jumalan Henki antoi heille puhuttavaksi, niin Jerusalemissa asuneet juutalaiset kaikkinaisista kansoista hämmästyivät ja ihmettelivät kuullessaan kukin sen maan kieltä, jossa he olivat syntyneet. He hämmästyivät sitä, koska muilla kielillä puhuneet olivat galilealaisia. Jeesuksen kahdestatoista opetuslapsesta suurin osa oli kotoisin Galileasta ja heillä oli varmasti merkittävä asema opetuslasten keskuudessa helluntaipäivän tapahtumissa. Raamatun opetuksen mukaan Galilea ei ollut juutalaisten suosiossa kun oli kyse Jumalaan ja uskoon liittyvistä asioista. Natanael sanoi, että voiko Nasaretista (Nasaret oli Galilean maakunnan kaupunki) tulla mitään hyvää (Joh 1:46), ja fariseukset sanoivat ettei Galileasta nouse profeettaa (Joh 7:52).

Paikalla olleet jumalattomat juutalaiset kaikkinaisista kansoista hämmästyivät, koska galilealaiset kykenivät puhumaan kaikkinaisten kansojen kielillä Jumalan suurista teoista. Hämmästys oli suuri koska nimenomaan oli kyse galilealaisista, jotka eivät olleet arvostettuja juutalaisten keskuudessa mitä tulee Jumalaan ja uskon asioihin, mutta silti he kykenivät puhumaan täysin ymmärrettävästi Jumalasta monilla erilaisilla kielillä. Toki se on aina hämmästys ja ihmetys jumalattomalle ihmisille, kun ja jos hän kuulee vieraskielisen uskovan ihmisen puhuvan hänelle Jumalasta ymmärrettävästi kielellä, jota uskova ihminen ei osaa luonnollisesti, vaan se on Jumalan hänelle antama armolahja.

Raamattu sanoo jumalattomien juutalaisten olleen hämmästyneitä ja ihmetelleen kun he kuulivat opetuslasten puhuvan Jumalan suurista teoista monilla eri kielillä. Koska he eivät kyenneet ymmärtämään mistä oli kyse, niin jotkut (eivät kaikki) jumalattomat juutalaiset pilkkasivat ja sanoivat opetuslasten olevan täynnä makeata viiniä, joka on sama asia kuin olla juovuksissa. Raamattu mainitsee juovuksissa olemisen pilkan syyn olleen puhe Jumalasta, jonka kaikki jumalattomat juutalaiset ymmärsivät helluntaipäivänä. Raamattu ei sano opetuslasten kaatuilleen, makailleen maassa, hoiperrelleen tai puhuneen sammaltaen, niin kuin juopuneet tekevät. Kun opetuslapsia pilkattiin, että he olisivat olleet juovuksissa, niin oli kyse pilkasta ja pilkkaamisesta, ei siitä, että he olisivat ihan oikeasti käyttäytyneet juopuneiden tavoin.

Pilkkaaminen johtui siitä kun jumalattomat ihmiset kuulivat ja ymmärsivät monilla eri kielillä puheen Jumalan suurista teoista. Raamatun sanan ilmoituksessa Jumalan Henki ei sano opetuslasten käyttäytyneen juopuneiden tavoin, vaan opetuslapsia pilkattiin ja sanottiin heidän olevan juovuksissa, koska pilkkaajat eivät pystyneet ymmärtämään, että Jumalan Henki voi vaikuttaa oppimattomassa ihmisessä kielilläpuhumista, jolloin uskova ihminen puhuu täydellisesti vierasta kieltä, jota hän ei osaa luonnollisesti. Koska jumalattomat juutalaiset eivät ymmärtäneet sitä, että miten on mahdollista, että oppimattomat ihmiset voivat puhua vierailla kielillä, niin he alkoivat pilkkaamaan ja sanoivat heidän olevan juovuksissa, koska he eivät keksineet mitään syytä tapahtumalle, eivätkä ymmärtäneet Jumalan Pyhän Hengen vaikutusta. Sekin on tärkeä huomioida, että vain osa jumalattomista juutalaisista pilkkasi heidän olevan juovuksissa, mutta toiset vain ihmettelivät, mutta eivät sanoneet opetuslasten olleen juovuksissa. Jos he olisivat oikeasti käyttäytyneet niin kuin juopuneet, niin kaikki jumalattomat juutalaiset olisivat todenneet sen, mutta koska kaikki eivät sanoneet opetuslasten olleen juovuksissa, niin sekin todistaa etteivät he käyttäytyneet juopuneiden tavoin. Koko asiayhteys todistaa sen etteivät opetuslapset käyttäytyneet juopuneiden tavoin, mutta että jotkut pilkkasivat heidän olevan juovuksissa, koska he eivät ymmärtäneet sitä miten on mahdollista, että oppimattomat galilealaiset voisivat puhua Jumalan suurista teoista monilla erilaisilla kielillä ja vielä niin, että heidän puheensa tuli täysin ymmärretyksi.

Pyhän Hengen juopumusta opettavat itse käyttäytyvät "juopuessaan Hengestä" kuin juopuneet, eli nämä "Hengestä juopuneet" makailevat maassa, kaatuilevat, hoipertelevat sekä puhuvat sammaltaen. "Hengestä juopumusta" opettavat ja puolustavat ihmiset käyttäytyvät kuin juopuneet, jonka seurauksena he makailevat maassa, kaatuilevat, hoipertelevat sekä heidän puheensa sammaltaa ja tämän kaiken he sanovat olevan sitä samaa mitä tapahtui helluntaipäivänä kun opetuslapset "juopuivat Pyhästä Hengestä". Raamattu ei sano eikä opeta, että helluntaipäivänä opetuslapset olisivat makailleet maassa, kaatuilleet, hoiperrelleet sekä puhuneet juopuneiden tavoin puhe sammaltaen, vaan että opetuslapset puhuivat (selkeästi ja ymmärrettävästi) Jumalan suurista teoista, kun he täyttyivät Pyhällä Hengellä.

Apostoli Pietari sanoi etteivät opetuslapset olleet juovuksissa, joka tarkoittaa sitä etteivät he olleet juovuksissa viinistä eivätkä "Pyhästä Hengestä". Jos opetuslapset olisivat ihan oikeasti olleet "juovuksissa Pyhästä Hengestä" niin kuin moni eksyttäjä sanoo perustaen opetuksensa apostolien tekojen toiseen lukuun, niin silloin Pietarin olisi pitänyt sanoa opetuslasten olleen "juovuksissa Pyhästä Hengestä", mutta hän ei sanonut sitä, koska Pyhä Henki ei juovuta ihmisiä, vaan päinvastoin vaikuttaa uskovissa ihmisissä Jumalan tahdon mukaista elämää.

Ilm 14:
8 Ja seurasi vielä toinen enkeli, joka sanoi: "Kukistunut, kukistunut on se suuri Babylon, joka haureutensa vihan viinillä on juottanut (potidzo) kaikki kansat".

9 Ja heitä seurasi vielä kolmas enkeli, joka sanoi suurella äänellä: "Jos joku kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa sen merkin otsaansa tai käteensä,

10 niin hänkin on juova Jumalan vihan viiniä, joka sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan, ja häntä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä.

11 Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin.

12 Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.

Ilm 17:
1 ¶ Ja tuli yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli ne seitsemän maljaa, ja puhui minulle sanoen: "Tule, minä näytän sinulle sen suuren porton tuomion, joka istuu paljojen vetten päällä,

2 hänen, jonka kanssa maan kuninkaat ovat haureutta harjoittaneet ja jonka haureuden viinistä maan asukkaat ovat juopuneet (methuo)".

Potidzo tarkoittaa juottaa ja antaa juoda sekä kielikuvana merkitsee imeytyä mieleen. Methuo tarkoittaa juovuksissa ja olla päihtynyt. Raamatun sanan mukaan viimeisinä päivinä suuri Babylon, eli portto juovuttaa maan asukkaita haureuden viinillä, eli saatanallisen valhevoiman kautta, joka eksyttää heitä uskomaan valheita sekä vaikuttaa heissä juopumuksen kaltaista olotilaa, josta toiset käyttävät nimitystä Pyhästä Hengestä juopuminen ja toiset jumalallinen juopumus, mutta on kyse samasta saatanallisesta riivaajien valhevoimasta (kundaliinivoima).

Lopunaikana saatana pyrkii eksyttämään uskovia monin tavoin muun muassa Hengestä juopumusta, Hengessä likoamista ja soukkaamista. Raamattu sanoo haureellisen saatanan hengen eksyttävän ihmisiä juopumaan haureuden viinistä (hengestä) sekä imemään sitä itseensä. Hautavoitelut, kuolleiden ruumiiden kautta tulleet voitelut sekä Hengestä juopumus on saatanallisen haureuden hengen vaikutusta, jota tapahtuu erityisesti viimeisinä päivinä, josta Ilmestyskirjakin kertoo ja opettaa siitä varoittaen.

Raamatun opetuksen mukaan haureuden viinin (kundaliinivoima - Pyhän Hengen juopumus - jumalallinen juopumus) vallassa olevat ihmiset haureuden viinin johdattamana kumartavat petoa ja ottavat itseensä pedon merkin. Jokainen uskova, joka on eksynyt uskomaan ja luulemaan Pyhän Hengen vaikuttavan juopumista sekä antavat hengen juovuttaa heitä ovat ajautumassa antikristuksen syliin sekä iankaikkiseen kadotukseen elleivät he tee parannusta ja hylkää tätä saatanallista valhetta ja palaa uskomaan Herraan Jeesuksen, niin kuin Raamattu opettaa.

Pyhän Hengen juopumusta opettavat uskovat ovat totuudesta pois eksyneitä uskovia, joista on tullut eksytyksen tähden eksyttäjiä. Jos olet eksynyt uskomaan valhetta Pyhän Hengen juopumuksesta, niin tee parannus ettet saa sielullesi iankaikkista vahinkoa. Usko Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa:

Joh 7:38 Joka uskoo minuun, niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on, juokseva elävän veden virrat."

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Heinä 2021 10:54

*

3. Miksi ihmiset eksyvät?

Eräs nuori mies näki kerran unen, jossa Jeesus ilmestyi hänelle. Hetken kuluttua uneen tuli myös toinen Jeesus. Mies hämmentyi, sillä hän ei tiennyt, kumpi oli oikea Jeesus. Siihen hän heräsi ja ymmärsi, että on olemassa myös muita Jeesuksia. Hänen täytyi tietää, kuka on oikea. Hän kuului erääseen äärikarismaattiseen seurakuntaan, erosi sieltä ja etsiytyi turvallisempaan hengelliseen yhteisöön.

Nuo ihmiset, joista Jeesus puhui Matt. 7:22 jakeessa, rakastavat Jeesusta ja seuraavat häntä koko sydämestään, mutta hän on eri Jeesus. Miten näin on voinut tapahtua?

Tärkeä totuus hämärtymässä

On eräs Raamatun totuus, joka on monilta täysin hämärtynyt. David Pawson on pukenut tuon totuuden hyvin yhteen ainoaa virkkeeseen: 'Jumala rakastaa vanhurskautta enemmän kuin ihmistä.'

Jos Jumalan täytyy luopua toisesta, hän luopuu ennemmin ihmisestä, mutta ei koskaan vanhurskaudestaan. Siksi Raamattu sanoo: "Jumala ei katso henkilöön." (Room. 2:11)

Siksi Paavali sanoi: "Minä kuritan ruumistani, etten minä joka muille saarnaan, itse ehkä joutuisi hyljättäväksi." (1 Kor. 9:27) Ei kukaan ole Jumalalle niin rakas, että Jumala luopuisi tämän tähden vanhurskaudestaan. Siksi Raamattu sanoo: "Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi." (Mark. 1:15)

Siksi Raamattu sanoo, että meidän tulee myös "pelätä Jumalaa". (1 Piet. 2:17)

Hänen tahtonsa tekeminen ei ole vaihtoehto monien muiden joukossa vaan elinehto. Hän on edelleen Jumala, joka voi pelastaa, mutta joka voi myös hukuttaa.

Koska Jumala rakastaa vanhurskautta enemmän kuin ihmistä, on olemassa Golgatan risti, Jumalan vanhurskaus vaati, että kaikki vääryys, kaikki synti täytyi tuomita. Siksi hän pystytti Golgatalle ristin, mutta astui itse tuolle ristille puolestamme.

Monille risti kertoo vain Jumalan rakkaudesta, mutta minulle se kertoo myös Jumalan vanhurskaudesta. Kaikki vääryys täytyi tuomita, jotta Jumala voisi armahtaa ihmistä. Siksi "Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa." (2 Kor. 5.19) Hän rakasti ihmistä, mutta vielä enemmän Hän rakasti vanhurskautta. Siksi Hänellä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin kantaa itse meidän syntimme harteillaan.

Me emme voi elää petoksessa, varastaa, valehdella tai kohdella lähimmäisiämme miten tahansa ja kuvitella, ettei rakastava Jumala siitä välitä. Emme voi vaihtaa vaimoa, kun edellinen kyllästyttää, ja kuvitella, että kyllä rakastava Jumala sen hyväksyy.

----
---

Tämän päivän äärikarismaattisuus on unohtanut Jumalan pyhyyden ja vanhurskauden. - - - - Äärikarismaattisuuden piiristä löytyy paljon haureutta, petoksia, valtavaa ahneutta ja varojen väärinkäyttöä. Kun Jumala sanoo: "Älä tee huorin, älä varasta, älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi." Hän tarkoittaa sitä edelleen.

Eräs nainen kertoi, kuinka hän on sopinut Jeesuksen kanssa, että hän voi elää esiaviollisessa suhteessa. Ihmisillä on tänään mitä ihmeellisimpiä kokemuksia Jeesuksesta. Hän puhuu ja ilmestyy heille ja opettaa heitä, mutta kuka hän oikeasti on? Ainoa tapa elää tässä eksytysten ajassa turvallisesti on pitää molemmin käsin kiinni Jumalan Sanasta.

Jumala rakastaa vanhurskautta enemmän kuin ihmistä. Riittää, kun ihminen luopuu raamatullisuudesta, ja silloin Jumala joutuu luopumaan ihmisestä. Hän ei koskaan kiellä omaa sanaansa, ihminen voi edelleen "seurata Jeesusta", mutta kyseessä on eri Jeesus. Olennaista ei ole se, että minä tunnen Jeesuksen, vaan että Jeesus tuntee minut.

Jumalakuva vääristyy

Jumalan rakkaus on asia, joka saa meidät rientämään lähelle Jeesusta, Isän syliin. Jumalan vanhurskaus on asia, joka saa meidät painamaan otsamme lattiaan. Molemmat ovat tärkeitä, jotta meillä on oikea jumalakuva. Se varjelee meidät oikealla tiellä, kun meitä yritetään johtaa harhaan.

Sillä Jumala ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat pelastukseen. Moni lukee Raamattuaan tänään näin, vaikka siellä sanotaan aivan muuta. Pietari kirjoitti oikeasti: "Sillä Jumala ei tahdo, että kukaan hukkuu vaan että kaikki tulevat parannukseen." (2Piet. 3:9) Parannus on edelleen tärkeä osa tervettä kristillistä julistusta.

----- Terveen kristillisyydenn perusajatus on se, että uutta illmoitusta ei enää tule - vaikka sellaista opetetaan tänään suurena, mukaansa tempaavana totuutena. "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on" (1 Kor. 4:6) Mukana uusia oppeja tuomassa ovat myös Mooses, Abraham, Daavid ja monet nimeltä mainitut enkelit. Nämä ovat pelkkiä taruja, joista Paavali kerran varoitti: Kun ihmisille ei enää kelpaa terve oppi, he "kääntävät korvansa pois totudesta ja kääntyvät taruihin." (2 Tim. 4:4).

Ihmeet kaiken keskipisteenä

Tämän päivän epäterveessä äärikarismaattisuudessa kaikki toiminto ja opetus kulminoituu ihmeisiin. Ihmeet todistavat, että ihminen on Jumalan valittu. Kunhan vain tapahtuu ihmeitä, silloin maailma muuttuu. Ihmeiden kautta seurakunta ottaa vallan maailmassa.

Tästä kaikesta Raamattu kyllä puhuu, mutta aivan toisessa yhteydessä. Ihmeiden voimalla tulee lopulta kristus, mutta hän on antikristus.

"...tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sen tähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua" (2 Tess. 2:9-10)

Jeesus ei sanonut, että ihmeiden voimalla lopun ajan seurakunta saa suuren voiton. Hän puhui ihmeistä varoittaessaan eksytyksistä, jotka tulevat lopun ajassa "valheen kaikella voimalla, tunnusteoilla ja ihmeillä."

Jeesus korosti, että ihmeet ovat lopun ajassa asia, josta tunnistamme eksytyksen. Sen pitäisi saada meidät tutkimaan tarkkaan kaikki, eikä uskomaan sokeasti jokaista, ihmeiden tekijää.

Jumala on läpi vuosisatojen tehnyt ihmeitä - ja tekee edelleenkin, mutta ihmeet eivät ole koskaan olleet kristillisen opetuksen kärki. Ihmeet eivät ole asia, jota meidän tulee jatkuvasti etsiä. Jeesus sanoi: "Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan." (Matt. 6:33)

Kun etsimme Hänen vanhurskauttaan, silloin HÄn itse ilmestyy pyhydessään. Kun Jumala oikeasti ilmestyy, ihminen painuu polvilleen ja painaa otsansa maahan. Silloin ihminen ei ole suuri, vaan Jumala yksin. Silloin me olemme sellaisen Jumalan kasvojen edessä, jolla on valta pelastaa, mutta jolla on valta myös hukuttaa.

Kristillinen seurakunta on - monien täysin tietämättä - kaikkien aikojen suurimman eksytyksen edessä. Tuo eksytys on soluttautumassa kaikkiin kirkkokuntiin karismaattisuuden kaavussa. Karismaattisuus ei ole eksytys, mutta llopun ajan eksytykset käyttävät sitä valepukunaan. Ne lupaavat valtavaa tulevaisuutta niille, jotka seuraavat näitä oppeja kritiikittä. Valtavia asioita myös tapahtuu, mutta ne eivät ole Jumalasta. Sairaita paranee, maa järisee ja tapahtuu paljon yliluonnollista, mutta lopulta Jeesus sanoo heille: "Minä en ole koskaan teitä tuntenut."

Tuo eksytys tulee niin voimallisena, että Jeesus sanoi siitä: "He eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin" (Matt. 24:24) Tuo eksytys on osa lopunajan ahdistusta. Tuosta ahdistuksesta Raamattu sanoo: "Ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi, mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään. "(Matt. 24:22)

Jos meillä on rakkaus kokemuksiin ja ihmeisiin, me eksymme. Meillä tulee olla rakkaus totuuteen. Meidän tulee loppuun asti etsiä Jumalan vanhurskautta ja sen myötä meille annetaan kaikki muukin mitä tarvitsemme. Silloin selviämme eksytysten keskeltä terveinä ja tasapainoisina kristittyinä ja saamme palkaksi perinnön, taivasten valtakunnan.

Kuinka tunnistaa eksytys / Tapani Suonto
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Heinä 2021 18:50

*
Raamatun ydinsanoma on pelastuminen synnin ja saatanan vallasta Jumalan valtakuntaan uskon kautta Herraan Jeesukseen.

Joh 3:
16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.

Mark 1:15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".

Apt 16:31 Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, .......... ".

Hebr 11:6 Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.

Apt 26:
14 ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle hebreankielellä: ‘Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.’
15 Niin minä sanoin: ‘Kuka olet, herra?’ Ja Herra sanoi: ‘Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
16 Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn.
17 Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän
18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.’
19 Sentähden, kuningas Agrippa, minä en voinut olla tottelematta taivaallista näkyä,
20 vaan saarnasin ensin sekä Damaskon että Jerusalemin asukkaille, ja sitten koko Juudean maalle ja pakanoille parannusta ja kääntymystä Jumalan puoleen, ja että he tekisivät parannuksen soveliaita tekoja.

Jumala rakastaa sinua ja siksi Hän lähetti Poikansa Herran Jeesuksen, kuolemaan sinun syntiesi tähden. Herran Jeesuksen sovitusveri, kuolema ja ylösnousemus on todistus ja takuu mahdollisuudestasi saada syntisi anteeksi sekä iankaikkinen elämä. Jos sinä tunnustat syntisi Jumalalle ja teet parannuksen uskomalla Jeesuksen olevan Herra ja Pelastaja, niin sinä saat syntisi anteeksi sekä iankaikkisen elämän. Iankaikkinen elämä Herrassa Jeesuksessa on elämäsi paras valinta. Jos et halua vastaanottaa iankaikkista elämää uskon kautta Herraan Jeesukseen, niin oman valintasi tähden, kuolemasi jälkeen joudut elämään erossa Jumalasta iankaikkisessa kadotuksessa.

Raamattu opettaa, että ihmisen on tehtävä parannus (katumus, syntien tunnustaminen, mielenmuutos) ja uskottava Herraan Jeesukseen voidakseen pelastua. Jumalan hyvä tahto on että sinä valitsisit iankaikkisen elämän, koska sen kautta saat iankaikkisesti Jumalan valtakunnassa kokea täydellisen Jumalan rakkauden. Jumalan rakkaus on iankaikkista, joka ei pääty koskaan. Kun teet päätöksen tämän asian suhteen, niin muista että päätöksesi kautta valitset sen missä haluat viettää ikuisuutesi. Sinut on luotu Jumalan rakkautta varten, tee siksi ainoa oikea päätös ja valitse Jeesus elämäsi Herraksi ja Pelastajaksi.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Heinä 2021 21:25

*
Kristuksen kanssa yhdessä ristiinnaulitut

Room 6:6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;

Raamattu opettaa, että Herran Jeesuksen opetuslapsi on yhdessä Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettei hän enää syntiä palvelisi. Tämä Raamatun kohta ei opeta sitä, että kun olet tullut uskoon, niin sinun vanha ihmisesi on jo kokonaan ristiinnaulittu, niin että olisit jo kokonaan kuollut sinun lihallesi, etkä enää koskaan tekisi syntiä, niin kuin jotkut väärin ymmärtävät tämän Raamatun kohdan. Room 6:6 opettaa siitä, että kun olet tullut Jumalan armosta uskoon, niin sinun vanha ihmisesi synnin himoineen ja haluineen kutsutaan kuolemaan lihalle, ettet enää syntiä palvelisi. Raamattu tuo monessa kohtaa esille ettei uskova ole kokonaan kuollut ja tullut synnittömäksi tullessaan ja ollessaan uskossa Herraan Jeesukseen.

1 Tim 5:20 Syntiä tekeviä nuhtele kaikkien kuullen, että muutkin pelkäisivät.

1 Joh 2:1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.

San 28:13 Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon.

Gal 6:1 Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta (paraptoma - harha-askel, rikkomus, lankeemus, synti), niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen.

Kaksi edellä olevaa Raamatun kohtaa (1 Tim 5:20, 1 Joh 2:1) todistavat sen ettei uskova ole tässä maailmanajassa tullut synnittömäksi, eikä ole kokonaan ja koko ajan kuollut pois synneistä. Raamattu opettaa, että syntiä tekeviä tulee nuhdella, mutta kuitenkin sävyisyyden Hengessä.

Kun uskova lankeaa tekemään syntiä, niin Herra Jeesus on hänen Puolustajansa ja antaa synnit anteeksi kun ja jos uskova haluaa tehdä parannusta ja hylätä syntinsä. Syntien anteeksiantamus ei ole sellainen automaatio, että uskova saa kaiken anteeksi, kun hän vain pyytää syntejään anteeksi tai joku julistaa hänelle synninpäästön, koska vain sellainen ihminen voi saada syntinsä anteeksi, joka tunnustaa syntinsä ja haluaa hylätä syntinsä. Pyytäessään syntejään anteeksi uskovan tulee tunnustaa syntinsä ja haluta hylätä syntinsä ja näin Jumalan lupauksen mukaan hän saa syntinsä anteeksi.

Se että uskova ihminenkin lankeaa tekemään syntiä ei saa olla puolustus ja tuki synnin tekemiseen, koska meitä ei ole kutsuttu elämään synnissä uskon kautta Herraan Jeesukseen, vaan elämään Jumalan tahdon mukaisesti, uskossa kasvaen. Emme saa puolustella ja hyväksyä syntiä missään muodossa, vaan meidän tulee tehdä parannusta ja hylätä syntejä. Koska uskovasta ei tule täydellistä, niin hän voi langeta tekemään syntiä, mutta uskon kasvun kautta, kun hän oppii syvällisemmin tuntemaan Jumalaa ja vahvistuu uskossa Pyhän Hengen voiman kautta uskossa totuuteen, ja niin hän oppii koko ajan yhä enemmän voittamaan syntejä ja elämään koko ajan yhä syvällisemmin Jumalan tahdon mukaisesti.

2 Tess 1:3 Me olemme velvolliset aina kiittämään Jumalaa teidän tähtenne, veljet, niinkuin oikein onkin, koska teidän uskonne runsaasti kasvaa ja keskinäinen rakkautenne lisääntyy itsekussakin, kaikissa teissä,

Raamatussa on monta kohta, jotka puhuvat uskossa kasvamisesta, joista 2 Tess 1:3 on eräs. Koska uskova ei ole, eikä voi tulla synnittömäksi tässä maailmanajassa, niin siksi Raamattu opettaa uskossa kasvamisesta, jonka päämäärä on oppia tuntemaan Jumalaa koko ajan yhä syvällisemmin. Miten enemmin opit tuntemaan Jumalaa, niin sen syvällisemmin opit elämään käytännössä Jumalan tahdon mukaisesti.

1 Joh 3:6 Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut.

1 Joh 3:6 ei opeta, niin kuin jotkut väärin opettavat, että uskovasta tulee uskon kautta Jeesukseen synnitön, niin ettei hän enää tee syntiä milloinkaan. Koska edellä esille ottamani Raamatun kohdat tuovat selkeästi esille ettei uskova voi olla tässä maailmanajassa synnitön, niin 1 Joh 3:6 pitää ymmärtää Raamatun kokonaisopetuksen valossa siten, kuka ikinä pysyy Herrassa Jeesuksessa (uskoo Jeesukseen), niin hän ei elä jatkuvassa synnin harjoittamisessa. On eri asia elää jatkuvassa synnissä ja rakastaa syntiä kuin langeta tekemään syntiä, josta ei pidä ja jota ei rakasta. Se tulee kuitenkin ottaa huomioon, että uskontien alussa kun sydän ei ole vielä harjaantunut ja oppinut voittamaan synnin himoja ja haluja, niin suuren keskeneräisyyden tähden uskovakin voi rakastaa sydämessään jotakin syntiä, mutta uskon kasvun ja sydämen harjaantumisen kautta hän oppii hylkäämään syntejä, joita hän on aikaisemmin rakastanut ja uskon kasvun ja sydämen harjaantumisen kautta hän ei enää rakastakaan syntejä, joita hän on aikaisemmin rakastanut.

Kol 3:
5 ¶ Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta,
6 sillä niiden tähden tulee Jumalan viha,
7 ja niissä tekin ennen vaelsitte, kun niissä elitte.
8 ¶ Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe suustanne.
9 Älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa
10 ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan.

Room 6:13 älkääkä antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan antakaa itsenne, kuolleista eläviksi tulleina, Jumalalle, ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle.

Room 8:13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.

2 Kor 4:11 Sillä me, jotka elämme, olemme alati annetut kuolemaan Jeesuksen tähden, että Jeesuksen elämäkin tulisi kuolevaisessa lihassamme näkyviin.

Luuk 9:23 Ja hän sanoi kaikille: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua.

Neljä edellä olevaa Raamatun kohtaa puhuvat lihan kuolemisesta ja siitä, että uskovan ihmisen tulee suostua kuolemaan lihan himoille ja haluille (synneille). Raamattu opettaa, että Pyhän Hengen kautta tulee kuolettaa ruumiin teot (synnilliset himot ja halut). Tämä tarkoittaa sitä, että uskova saa Pyhän Hengen kautta voiman ja kyvyn lihan kuolemaan taistellessaan syntiä vastaan. Raamattu ei opeta, että olemme uskoon tultuamme yhden kerran kuolleet lihallemme ja eläisimme sen jälkeen synnittömänä tässä maailmanajassa. Tämän tähden Herra Jeesus sanoi, että uskovan ihmisen tulee joka päivä kieltää itsensä ja ottaa joka päivä ristinsä ja siten seurata Herraa Jeesusta. Jokapäiväinen itsensä kieltäminen ja ristin ottaminen tarkoittaa jokapäiväistä taistelua syntiä vastaan, jossa meidän tulisi suostua kuolemaan lihan synnillisille himoille ja haluille joka päivä. Jos olisimme jo uskoon tultuamme yhden kerran kuolleet ja tulleet synnittömiksi, niin silloin meidän ei tarvitsisi enää joka päivä suostua kuolemaan lihallemme. Raamatun opetus kumoaa sellaisen väärän opetuksen, joka sanoo, että uskova on synnitön ja täydellinen ja jatkuvasti kokonaan kuollut omalle lihallensa.

Room 6:6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;

Vanha ihminen (lihan mieli - halu syntiin), joka on Jeesuksen kanssa ristiinnaulittu tapahtuu siten kuinka Herra Jeesus opettaa Luuk 9:23:ssa. Uskovan ihmisen tulee joka päivä kieltää itsensä (synnin himot ja halut) ja ottaa ristinsä, eli suostua kuolemaan lihansa synnillisille himoille ja haluille, ja näin uskovan vanha ihminen on ristiinnaulittu Jeesuksen kanssa. Tässä lihan kuolemassa Herra Jeesus auttaa meitä Pyhän Hengen voiman kautta, koska meissä itsessämme ei ole kykyä, voimaa ja halua kuolla pois synneistä ja elää Jumalan tahdon mukaisesti.

Vanha ihminen on ristiinnaulittu Jeesuksen kanssa, mutta jos uskovan sydän ei suostu kuolemaan lihallensa, niin hän ei ole ristiinnaulitsemisen tilassa (lihan kuolema), vaan tekee syntiä, siksi uskovan on joka päivä suostuttava kuolemaan lihallensa, että hän voi seurata Jeesusta ja elää Jumalan tahdon mukaisesta elämää.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Heinä 2021 10:23

*
4. Kuka on sinut lähettänyt?

Me elämme vaikeaa aikaa. Ihmiset saattavat soittaa itkien ja kysyä: "Mistä voin tietää, mikä opetus on raitista ja mikä on eksytystä? Kuka saarnamies on Jumalan lähettämä ja kuka ei?" Näihin kysymyksiin haluan antaa muutamia käytännönläheisiä neuvoja.

Mihin eksytyksillä pyritään?

"Ja niin kuin Jannes ja Jambres vastustivat Moosesta, niin nuokin vastustavat totuutta, nuo mieleltään turmeltuneet ihmiset, jotka eivät uskonkoetuksissa kestä." (2Tim. 3:8)

Miten Jannes ja Jambres vastustivat Moosesta? He tekivät taioillaan kaikki samat ihmeet kuin Mooses ja saivat Faraon eksymään.

"Nämä Egyptin tietäjät tekivät samoin taioillansa: he heittivät kukin sauvansa maahan, ja ne muuttuivat käärmeiksi. Mutta Aaronin sauva nieli heidän sauvansa. Ja faraon sydän paatui, eikä hän kuullut heitä." (2Moos. 7:11-13)

"Niin kuin Jannes ja Jambres vastustivat Moosesta", samalla tavalla - tekemällä ihmeitä - vastustetaan totuutta myös tänään. Ihmeet eivät ole ainoastaan todistuksia Pyhän Hengen voimasta, vaan ne voivat olla myös todistuksia sielunvihollisen toiminnasta.

"Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi. Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi. Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen." (2 Kor. 11:14)

Eksytyksiä on usein vaikeaa hahmottaa, koska sielunvihollinen ja hänen palvelijansa tulevat valkeuden enkeleinä. Ei sielunvihollinen eivätkä hänen palvelijansa liiku koskaan perkeleen nimissä vaan valkeuden enkeleinä "Jumalan nimessä".

"Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä...." (Matt. 24:24)

Raamattu sanoo, että tulee vääriä kristuksia, jotka tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä. Kristus tarkoittaa alkutekstissä voideltua. Tulee ihmisiä, jotka väittävät olevansa voideltuja. Tulee vääriä "voideltuja", jotka väittävät olevansa Jeesuksen asialla. Tulee jopa niitä, jotka väittävät olevansa itse Jeesus Kristus. Tällaisia ihmisiä on ollut maan päällä liikkeellä jo tuhansia.

Jeesus sanoi kerran: "Kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?" (Luuk. 18:8) Mikä sai Jeesuksen lausumaan noin pessimistiset sanat? Luonnollista ihmistä kiehtoo kaikki muut opit enemmän kuin raitis ristin evankeliumi. Me emme lupaa ihmisen lihalle mitään muuta, kuin ristiinnaulitsemista. Paavali kirjoitti: "Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinaulinneet lihansa himoineen ja haluineen." (Gal. 5:24)

Jeesus sanoi: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua." (Matt. 16:24)

Me emme tarjoa rikkautta, kunniaa, valtaa ja helppoa elämää vaan ristiä. Ihmisen liha mielistyy kaikkeen muuhun mieluummin kuin ristin sanomaan. Siksi ihmisiä on niin helppo johtaa harhaan. Riittää, kun lupaa jotain, joka ruokkii ihmisen lihaa: rikkautta, menestystä, onnea jne. Sitä ovat kaikki eksytykset täynnä ja siksi ne ovat niin mieluisia ihmisille.

Kyllä ristin evankeliumikin lupaa paljon: iankaikkisen elämän. Vain ristin evankeliumin ääreltä löytyy todellinen uusi yltäkylläinen elämä. Kaikki muu on valhetta ja tuottaa lopulta pettymyksen. Vain ristin evankeliumi kantaa ja vie perille.

Älä pohdi liian vaikeita asioita

Monet ihmiset pohtivat liian vaikeita asioita: voiko perkelekin parantaa? Voiko ihminen olla harhassa, jos hän kuitenkin puhuu Jeesuksesta? Voiko ihminen olla vihollisen asialla, vaikka hän on täynnä rakkautta?

On yksi keskeinen yksinkertainen kysymys, joka ratkaisee kaiken: kuka on ihmisen lähettänyt?

Vuosi sitten eräs profeetta tuli luokseni. En ehtinyt kuunnella häntä kuin muutaman lauseen, kun totesin mielessäni, että ei Pyhä Henki ole häntä lähettänyt. Hän oli itse lähettänyt itsensä.

Luokseni on tullut vuosien mittaan monia profeettoja, joista suurin osa on ollut Jumalan lähettämiä, mutta eivät kaikki.

On olemassa neljänlaisia saarnamiehiä ja profeettoja:

1) Niitä, joita Jumala ei ole koskaan lähettänyt, mutta jotka siitä huolimatta toimivat Hänen nimessään.

2) Niitä, jotka Jumala on joskus lähettänyt, mutta joihin Hän ei enää ole sitoutunut. He ovat jossain vaiheessa eksyneet totuudesta tai langenneet niin, että Pyhä Henki ei voi heitä enää käyttää. Monia tällaisia ihmisiä löytyy lähihistoriasta.

3) Niitä, jotka joskus ovat lähteneet ilman, että Jumala on heidät lähettänyt, ja ovat epäonnistuneet. Tämän jälkeen he ovat tehneet prannuksen ja Jumala on myöhemmin lähettänyt heidät. Sellainen oli Mooses. Kun hän 40-vuotiaana lähti ensi kerran liikkeelle, hän epäonnistui täysin. Hän joutui 40 vuodeksi erämaahan Jumalan kouluun. Kun hän sitten 80-vuotiaana lähti uudelleen, hän oli Jumalan lähettämä.

4) Niitä, jotka ovat Jumalan lähettämiä ja joihin Hän on myös sitoutunut tänään.

Olennainen kysymys siis on, onko julistaja tai profeetta Jumalan lähettämä - tänään?

Vuosia sitten Suomeen oli kutsuttu eräs amerikkalainen profeetta. Häntä suositeltiin myös meidän kokouksiimme vierailijaksi, mutta emme innostuneet asiasta. Pastori Kyösti Pellinen sai silloin yöllä sanan Herralta: "Minä en ole häntä lähettänyt." Kyösti otti profeetan kutsuneisiin pastoreihin yhteytä ja kertoi, mitä Herra olihänelle puhunut. Pastorit loukkaantuivat ja syyttivät Kyöstiä Jumalan miehen pilkkaamisesta. Vuoden kuluttua samat pastorit soittivat Kyöstille ja pyysivät anteeksi. He olivat profeetan vierailun jälkeen todenneet, että Kyösti oli ollut sittenkin oikeassa. Ei jokainen, joka toimii Jeesukse nimessä, ole Jeesuksen lähettämä.

Englantilainen pastori Michael Harper alkoi kerran tutkia erästä amerikkalaista profeettaliikettä, joka lähetti monia julistajia Eurooppaankin. Lopulta hän meni tuon liikkeen johtajan puheille ja kysyi: "Tiedättekö te, että se henki, joka teissä vaikuttaa, ei ole Pyhä Henki." Johtaja vastasi: "Kyllä me sen tiedämme, mutta se on silti hyvin luotettava."

Yksi profeettaliikkeen julistajista oli saanut erityisen tehtävän profetoida Jumalan valtakunnan työntekijöille. Hän oli sen jälkeen käynyt profetoimassa ainakin sadalle englantilaiselle pastorille.

Kaikille ei ole ollenkaan tärkeätä, että Pyhä Henki on heidät lähettänyt. Tärkeää on vain se, että salit täyttyvät, he menestyvät ja kokoukset tuottavat taloudellisesti.

Eksytykset eivät ole satua, ne ovat karmaisevaa todellisuutta tämän päivän maailmassa.

Kuinka tunnistaa eksytys / Tapani Suonto
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Heinä 2021 20:33

*
Raamatun sanan kautta Herra Jumala sanoo, että jokainen profeetta, joka puhuu Jumalan nimessä jotakin ,jota Herra ei ole käskenyt puhua tai puhuu epäjumalien nimessä on ansainnut kuoleman. Raamatussa Jumala itse sanoo, että älä pelkää tällaista profeetta ja hänen puheitaan.

5 Moos 22:
20 Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin, jota minä en ole käskenyt hänen puhua, tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeetta kuolkoon.’
21 Ja jos sinä ajattelet sydämessäsi: ‘Mistä me tiedämme, mikä sana ei ole Herran puhetta?’ niin huomaa:
22 kun profeetta puhuu Herran nimessä, ja kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen, niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut; julkeuttaan se profeetta on niin puhunut; älä pelkää häntä."

Miksi Herra Jumala sanoo, että älä pelkää väärää profeettaa? Siksi koska väärät profeetat uhkailevat ihmisiä hyväksikäyttäen Jumalan nimeä tehostaakseen valheeseen perustuvia uhkauksiaan. Raamatun todistuksen ja Herran Jumalan sanan mukaan valhetta puhuvat väärät profeetat ja hänen kannattajansa ovat vaarassa sekä tuomion alla (elleivät tee parannusta).

Matt 24:
44 Sentähden olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee.
45 Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija, jonka hänen herransa on asettanut pitämään huolta palvelusväestään, antamaan heille ruokaa ajallansa?
46 Autuas se palvelija, jonka hänen herransa tullessaan havaitsee näin tekevän!
47 Totisesti minä sanon teille: hän asettaa hänet kaiken omaisuutensa hoitajaksi.
48 Mutta jos paha palvelija sanoo sydämessään: ‘Minun herrani viipyy’,
49 ja rupeaa lyömään kanssapalvelijoitaan ja syö ja juo juopuneiden kanssa,
50 niin sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa,
51 ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin ulkokullatuille. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys."

Raamattu opettaa että meidän tulee olla uskollisia ja ymmärtäväisiä palvelijoita, jotka annamme palvelusväelle (muille palvelijoille) ruokaa (hengellistä ruokaa) oikealla ajalla. Esille ottamani Raamatun kohta puhuu hengellisen ruuan antamisesta oikealla ajalla.

Tässä kohdassa on myös toinen ulottuvuus, eli pahan palvelijan käyttäytyminen, joka lyö kanssapalvelijoitaan sekä syö ja juo juopuneiden kanssa, niin hänen osansa tulee olemaan iankaikkisessa kadotuksessa, ei iankaikkisessa elämässä Jumalan kanssa. Koska tässä Raamatun kohdassa on kyse hengellisestä ruuasta, niin pahan palvelijan syöminen ja juominen juopuneiden kanssa ei tarkoita pelkästään tavallisen ruuan syömistä ja juomista, vaan myös hengellistä juopumista, jossa uskova alkaa syömään ja juomaan riivaajahenkien oppeja sekä juopuu valhevoiman vaikutuksista.

On äärimmäisen tärkeätä ettemme lyö uskovia sisariamme ja veljiämme Herrassa Jeesuksessa, sillä kun sille tielle lähtee, niin se voi johdattaa uskovan riivaajien pöytään, jonka antimina on harhaopit sekä valheenvoiman manifestaatioihin osallistuminen. Tämä varoittava esimerkki tulee selkeästi esille Matt 24:44-51 jakeista. Sen tähden vetoan jokaiseen, että pysyköön väärien oppien arviointi ja koetteleminen totuuden perustuksella sekä rakastakaamme häntä lähimmäisenämme, jonka opetuksia koettelemme. Ihmistä tulee rakastaa lähimmäisenä, mutta vääriä oppeja ei saa suvaita.

Et myöskään saa toivoa ja rukoilla Jumalan lyövän tuomiolla väärää profeettaa ja hänen kannattajiaan, vaan rukoilla heidän puolestaan, että he tekisivät parannuksen. Jumala kyllä tietää mikä on oikea hetki tuomita sellainen ihminen, joka eksyttää Hänen kansaansa. Minun ja sinun tehtävä on rakastaa heitä sekä elää rakkaudessa ja totuudessa Jumalan tahtoa etsien, ettemme lankeaisi pois terveestä uskosta.

Jos tuomme jollekin sanoman Jumalan tuomiosta, niin sen tulee olla Herran antama sanoma sydämeemme, eikä meidän lihamme tuotosta.

Ylpeys on kavala ja karmea kaveri, joka istuttaa lonkeronsa sellaisen ihmisen sydämeen, joka pitää itseänsä muita parempana, siksi meidän on valvottava omaa tilaamme ettemme lankeaisi ylpeyden syntiin. Jos Jumalan armosta näemme totuuden väärän profeetan eksytyksestä, niin se on Jumalan armoa, eikä meidän omaa ansioitamme, siksi meidän tulee olla pysyvästi pienellä paikalla sekä etsiä Jumalan tahtoa ja rakastaa Jumalaa kaikesta sydämestämme, sielustamme, mielestämme ja voimastamme sekä rakastaa lähimmäistämme kuin itseämme. Jos näin haluamme elää ja vaeltaa ja siinä kasvaa, niin silloin kykenemme ojentamaan eksyneitä ja eksyttäjiä Jumalan tahdon mukaisesti, eli sävyisyyden Hengessä.

-PP-
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta