*
Monet äärikarismaattiset julistajat ovat sortuneet itsensä puhdistamisen operaatioon, jossa korostuneesti ja jatkuvasti tuodaan esille sitä kuinka meitä vastaan hyökätään ja siinä samalla pyritään osoittamaan kuinka tämän kaiken hyökkäyksen ja vastustuksen keskellä me kuitenkin palvelemme Jumalaa. Jos korostuneesti ja jatkuvasti tuodaan esille sitä kuinka minua vastaan hyökätään, niin silloin ei eletä Jumalan tahdon mukaan, vaan itse tehdyssä jumalanpalveluksessa, jonka keskipiste on oman itsensä kehuminen ja esitteleminen, jossa Jumalaa ja Jumalan tekoja käytetään keppihevosena oman itsensä kirkastamisessa.
Kyllä uskovalla ihmisellä on oikeus tuoda esille se jos häntä kohtaan hyökätään, mutta se ei saa olla korostuneesti ja jatkuvasti esillä, koska keskipiste pitää olla Herrassa Jeesuksessa ei meidän palvelutehtävässä ja hengellisessä työssä. Hengellisen palvelutehtävän tarkoitus on Jumalan tekojen ilmituleminen, toisin sanoen me palvelemme sen tähden, että Jumala saa rakastaa meidän kauttamme lähimmäisiämme; Jumala saa pelastaa ihmisiä julistamamme evankeliumin kautta; Jumala saa varustaa ja rakentaa uskossa meidän kauttamme sisaria ja veljiä Herrassa Jeesuksessa jne. Jatkuva itsensä korostaminen kuinka minua vastaan hyökätään ja kuinka minä palvelen Jumalaa on oman itsensä korottamista ja siinä samalla hyvin usein lyödään ja ivataan "vastustajia". Luonnollinen ihminen ja sielullinen viisaus haluaa tehdä ihmisestä uhrin ja kun ihminen on uhriutunut, niin hän lyö, pilkkaa ja ivaa uhrin asemasta käsin "vastustajaansa. Hän hyväksikäyttää uhrin asemaa ja uhrin asemasta käsin lyö ja pilkkaa vastustajia ja luulee ettei sitä huomata ja ymmärretä.
Raamatun sanan opetuksen mukaan silloin kun Jumala avaa oven suureen ja hedelmälliseen työhön, niin silloin on myös paljon vastustajia, jotka vastustavat Herran työtä ja Herran palvelijoita. Jos tunnemme Jumalan sanaa, niin tämä ei tule yllätyksenä, vaan on seuraus siitä kun Jumala toimii voimallisesti keskuudessamme. Raamatun sanan opetuksen mukaan me emme saisi antaa aihetta pahennukseen, ettei meille lahjaksi annettua palvelutehtävää moitittaisi (tarkoittaa sitä tässä kohden jos siihen on ihan oikeasti aihetta). Aina kun olemme Herran tahdossa ja johdatuksessa ja ovi on avattu hedelmälliseen työhön, niin tulee vastustajia, jotka väärässä hengessä moittivat meitä, eli aiheettomasti. Jos itse toimimme väärin, niin silloin moite (arvioiminen, tutkiminen ja koetteleminen) on aiheellista ja Jumala ei halua, että meitä moititaan siksi kun teemme väärin, elämme väärin tai olemme iestäneet sydämemme epäraamatullisilla asioilla. Kaikki minkä koemme moitteena ei aina ole moitetta, vaan voi olla myös sävyisää nuhdetta ja kutsu tekemään parannusta niissä asioissa missä olemme rakentaneet uskoamme väärin.
Ilm 3:19 Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.
Meidän tulisi kasvaa uskossa Pyhän Hengen voiman kautta olemaan kärsivällisiä, jolloin kestämme ivan ja pilkan emmekä suutu tai heittäydy marttyyreiksi, vaan rakastamme niitä, jotka pilkkaavat ja lyövät meitä. Jos olemme ihan oikeasti kasvaneet uskossa kärsivällisyyteen Pyhän Hengen voiman kautta, niin silloin myös opimme erottamaan sävyisän nuhteen, emmekä koe sen olevan hyökkäystä, koska se ei ole hyökkäys, vaan Jumalan rakkauden osoitus ja kutsu parannukseen sekä syvempään Jumalan tuntemiseen. Herra Jeesus sanoi, että kun Hän nuhtelee meitä joko suoraan itse Pyhän Hengen kautta tai lähettää Herran palvelijan sävyisyydessä nuhtelemaan meitä, niin se on Herran rakkautta meitä kohtaan ettemme antaisi synnin ja vääryyden turmella meidän sydäntämme, vaan tekisimme parannusta, jolloin Jumalan sanan totuus varjelee sydämemme synnin turmeluksesta. Silloin jos ei kykene näkemään sävyisää nuhtelua oikeassa valossa, jos siihen on aihetta ja alkaa jatkuvasti tuomaan esille kuinka minua vastaan hyökätään, niin silloin ei ymmärrä mitä todellinen Jumalan rakkaus on ja miten se vaikuttaa, eikä näe omaa tilaansa, eikä sydämessään olevia vääristymiä. Sävyisä nuhde on Jumalan rakkautta ja kutsu syvempään uskon yhteyteen Jumalan kanssa.
Meidän tulee varjella sydämemme siltä ettemme lihallisesti hyökkäile ketään vastaan, emmekä alentuisi mittelemään loputtomissa väittelyissä siitä kuka on oikeassa ja väärässä, koska Jumala on yksin ainoastaan oikeassa. Meidän tulee palvella Jumalaa sekä myös tuoda esille asioita, joiden kautta pyritään eksyttämään sekä ohjaamaan seurakuntia ja uskovia väärään suuntaan. Kaikki mitä teemme uskovina Herraa palvellen tulee tuoda esille kärsivällisyydessä, sävyisyydessä, ystävällisyydessä, totuudessa sekä Pyhän Hengen rakkauden kautta ymmärtäen ja tiedostaen sen, että todellisista Herran palvelijoista puhutaan pahaa, vaikka teemme hyvää, pidetään villitsijöinä, vaikka puhumme totta. Meidän tule oppia erottamaan se tuleeko vastustus Herran työn tähden tai sielunvihollisen, maailman ihmisten ja sielullisten uskovien kautta, vai onko kyse Raamatullisesta koettelemisesta, jonka kautta tuodaan esille meidän uskomme ja toimintamme vääristymiä ja epäraamatullisia opetuksia, että voisimme tehdä parannusta ja päästä eteenpäin uskon elämässä.
-PP-