Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Heinä 2019 11:14

*
KEHOITAN kaikkia Jumalan lapsia NYT rukoilemaan viimeistä Pyhän Hengen liikehdintää vielä Suomeen - raamatullisen uskon mukaisuudessa!

Ehkä Jumala armahtaa vielä Suomen kansaa herätyksellä!

Niin että uskonnolliset tekevät parannuksen uskonnollisesta haureudestaan, luopiot uudistuvat, ja jumalattomia vielä pelastuu. Sanat eivät riitä, eikä luennot - eikä saarnaajien ulkonainen itsensä esitteleminen. Tarvitaan Pyhän Hengen työ, joka vie suomalaisia parannuksen paikalle, synnin tuntoon!

P.K
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Heinä 2019 11:15

*
Herätys merkitsee oman syntisen tilamme paljastumista pyhän Jumalan edessä, ja siitä käsin tapahtuvaa Jumalan armon löytymistä.

P.K
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Heinä 2019 11:48

*
Toisille armo on vain "peite" ja "oikeutus", synnissä elämisen hyväksymiselle, kun toisille Jumalan armo on tie ulos synnissä elämisestä.

Humanistinen nöyryys ja rakkauskäsite vääristelee armon riettaudeksi - eli hyväksyy synnin ja jopa tukee sitä, luonnollisen ihmisviisauden sekä ihmisrakkauden nojalla.

Ristin evankeliumin mukainen Jumalan rakkaus Jeesuksessa, todistaa totisesta armosta, jossa syntinen saa syntinsä anteeksi, ja saa armon tehdä parannuksen synnistä ja hyljätä sen. Uusi elämä Kristuksessa on tie vapauteen synnin hallintavallasta.

Nämä kaksi opetusta ovat toistensa vastakohtia.

Apostoli Paavalin julistama evankeliumi ei tue humanistista armo- ja rakkauskäsitettä - joka hyväksyy synnissä elämisen ihmisheikkouden ja sitä kohtaan osoitetun "rakkauden" nimissä, vaan se julistaa Jumalan rakkautta Kristuksen ristin ja ylönousemuksen voimassa, vapauttaa ihminen synnin hallintavallasta.

ROOMALAISKIRJEEN 6 LUKU --
"Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi? Pois se!

Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä? Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."

Image

P.K
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Heinä 2019 12:37

Jukka kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*
Päivän raamatunlukemisen keskeltä nousi seuraava rinnastus.

ILMESTYSKIRJA 22 LUKU ---
10 Ja hän sanoi minulle: "Älä lukitse tämän kirjan profetian sanoja; sillä aika on lähellä. 11 Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen.
12 Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan. 13 Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.
14 Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin! 15 Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.
16 Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti."

Raamatun tekstissä "ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen." - on hepreassa וְהַקָּדוֹשׁ יוֹסִיף לְהִתְקַדֵּשׁ joka on lukuarvossaan 1426, joka osoittaa UT:n kreikankielessä sanaan ετοιμασω (sama lukuarvo 1426), joka löytyy UT:sta vain 4. kertaa --

> ἑτοιμάζω = "valmistaa; tehdä valmiiksi"

Matt. 26:17 Mutta ensimmäisenä happamattoman leivän päivänä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Mihin tahdot, että valmistamme (ετοιμασω) pääsiäislampaan sinun syödäksesi?" KR
Mark. 14:12 Ja ensimmäisenä happamattoman leivän päivänä, kun pääsiäislammas teurastettiin, hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle: "Mihin tahdot, että menemme valmistamaan (ετοιμασω) pääsiäislampaan sinun syödäksesi?" KR
Luuk. 22:9 Niin he kysyivät häneltä: "Mihin tahdot, että valmistamme (ετοιμασω) sen?" KR

Joh. 14:3 Ja vaikka minä menen valmistamaan (ετοιμασω) teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen. KR

Rinnastus liittyy pääsiäislampaan valmistamiseen, joka osoittaa Jeesuksen uhriin Golgatalla (1Kor.5:7), sekä Jeesuksen sanoihin, jossa Hän meni valmistamaan meille sijaa - johon Hän tulee ottamaan meidät, tulleessaan takaisin - että olisimme siellä, missä Jeesus on.

Ilmestyskirja 22:10-16 puhuu Jeesuksen toisesta tulemuksesta: "Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan." - sekä Jeesuksen veren (teurastetun pääsiäislampaan) puhdistavasta voimasta: "Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!" ---

Tässä on merkitys: "pyhä, pyhittyköön edelleen" (Jeesuksen tulemuksen odotus, ja sen lupaus - sekä puhtaus Jeesuksen veressä). Jumalan Hengen aikaansaama pyhitys erottautuu pois näkyväisestä, odottamaan Jeesuksen tulemusta, ja pitämään pelastuksen vaatteet puhtaana Jumalan kasvojen edessä, Jeesuksen veren kautta.

Jumalan Pyhän Hengen työ "valmistaa" meitä HERRAN tulemusta varten, jonka perustana on Jumalan SANAN totuus, Jeesuksen veren lunastava, pyhittävä ja puhdistava voima, sekä lupauksen sana Hänen tulemuksestaan Hänen omilleen.P.K

Mielestäni on todella ikävää että suomenkielinen Raamattu ei näytä enää riittävän veljille ja sisarille vaan lainataan alkutekstejä ja niiden numeroarvoja ym. Entä me tavalliset Herran Jeesuksen opetuslapset, jotka olemme yhtä tietämättömiä alkutekstien kiemuroista kuin esimerkiksi Jeesuksen kutsumat kalastajatkin. Entä Jeesusta seuranneet paimenet joiden todistus ei kelvannut edes oikeudessa. Jeesustakin kutsuttiin ja verrattiin lammasten paimeneen, siis halvimmaksi kaikista ihmisryhmistä. Samoin Daavidia.

"Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta, me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus. Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset. Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista, vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään, ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on, ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä" (1.Kor.)

Pelastuin kuulemalla Jumalan Sanaa suomen kielellä. Siinä ei tarvittu mitään hienouksia tai alkutekstien selityksiä. Raamattu ilmoitti, että Jeesuksen päälle oli pantu kaikki syntini, Hän otti minulle kuuluvan rangaistuksen, sain armon uskoa sen ja pelastuin. Kiitetty olkoon Herran nimi.

Jumala armahtakoon meitä ettemme tee evankeliumista monimutkaista asiaa. Uskomalla Herraan Jeesukseen me pelastumme.

Anteeksi, en huomannut kommenttiasi, Jukka.

Niin minäkin samaa kysyin häneltä ja sain vastauksen, jota en nyt muista. Hän ei siinä korottanut itseään ja omaa pätevyyttä. Mutta tänään luin hänen kirjoitusta, niin oli mielenkiintoista huomata, miten numeroarvot jne. toisiinsa yhdisti, mutta olen väärä henkilö vastaamaan sinulle hänen puolensa. Ei pidä aliarvioida häntä. Hän on ihan tavallinen uskonveli, kuten sinäkin. :)

Kuvittele, jos minä etenen muita perehtyneemmäksi totuudessa, niin sydämessäni olisi halu tuoda ne löydöt esille totuuden nimessä. Raamatussa puhutaan, miten nainen siivotessaan löysi kadotun arvotavaran ja ilahtui löytämästä arvotavarasta, samoin muutkin ilahtuivat hänen kanssaan. Ilahtuisithan hänen puolesta, hänhän on sinun veli. :)
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jukka » 09. Heinä 2019 22:13

Kiitos vastauksestasi Vaisuliini. Itse jatkan tällä yksinkertaisella evankeliumin linjalla kertoen ihmisille Jeesuksen sovitustyöstä. "Uskomalla Häneen saadaan synnit anteeksi!" Niin yksinkertainen tämä sanomani on ja näytän sen kiinnostuneille myös Raamatusta. Tänäänkin olen Jeesuksesta saanut todistaa ja yksi ihminen otti sanan vastaan. Jumala häntä siunatkoon.
Jukka

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Heinä 2019 23:33

*
Jeesus (Jeshua) on MAAILMAN VALKEUS!

Ps. 36:9 (36:10) "Sillä sinun tykönäsi on elämän lähde; sinun valkeudessasi me näemme valkeuden."

Joh.8:12 tekstissä myös hepreassa אוֹר הַחַיִּים > "elämän valkeus", lukuarvossaan 280 viittaa hepreassa sanaan "minun-paimeneni" (רֹעִי) --

Ps. 23:1 "Daavidin virsi. Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu."

(hepr. > מִזְמֹור לְדָוִד יְהוָה רֹעִי לֹא אֶחְסָֽר)

Image

P.K
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jukka » 10. Heinä 2019 01:23

vaisuliini kirjoitti:*
Jeesus (Jeshua) on MAAILMAN VALKEUS!

Ps. 36:9 (36:10) "Sillä sinun tykönäsi on elämän lähde; sinun valkeudessasi me näemme valkeuden."

Joh.8:12 tekstissä myös hepreassa אוֹר הַחַיִּים > "elämän valkeus", lukuarvossaan 280 viittaa hepreassa sanaan "minun-paimeneni" (רֹעִי) --

Ps. 23:1 "Daavidin virsi. Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu."

(hepr. > מִזְמֹור לְדָוִד יְהוָה רֹעִי לֹא אֶחְסָֽר)

Image
P.K

Vaisuliini. Kuinka moni syntinen ihminen löytäisi Jeesuksen ja uskoisi syntinsä anteeksi tuon lainaamasi tekstin avulla? Vastaan puolestasi: ei yksikään ihminen. Miksi ei? Siksi, koska siitä puuttuu koko evankeliumin ydin, tämä

"Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan... näin me saarnaamme, ja näin te olette uskoon tulleet" 1.Kor. 15:1-4, 11b).

Jos Herran nimi JHWH eli JAHVE olisi säilytetty VT:n Kirjoituksia käännettäessä (kuten se tulee näkyviin esimerkiksi Kuningas Jaakon käännäksessä ja Raamattu Kansalle käännöksessä, kummassakin JHWH on kirjoitettu ISOIN KIRJAIMIN eli englanniksi LORD suomeksi HERRA) niin olisimme välttyneet monilta väärinkäsityksiltä.

Ei tuossa hebrean kieltä tarvita voidakseen ymmärtää, että Jeesus on VT:n JHVH Sehän käy ilmi lukemattomissa kohdissa ihan omassa puutteellisessakin käännöksessämme. Tuommoiset lukuarvot ja hebrealaiset kirjoitustavat eivät johda ketään Jeesuksen luokse, pikemminkin voivat sekoittaa pelastusta etsivän ihmisen. Vapahtajan nimi on suomen kielellä Jeesus ja jokaiselle tulee julistaa evankeliumi omalla kielellään. Itse pelastuin kuuntelemassa suomenkielisestä Raamatusta luettuja kohtia ja samoin olen julistanut evankeliumin monille ihmisille, jotka ovat pelastuneet uskomalla Jeesukseen ja Hänen syntiuhriinsa Golgatalla. "Ilman veren vuodatusta ei tapahdu syntien anteeksiantamusta!"

Evankeliumi on tavattoman yksinkertainen asia jonka jo lapsikin voi uskolla omistaa. Ihmiset tekevät siitä monimutkaisen ja vaikeasti uskottavan.
Jukka

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Heinä 2019 07:43

Jukka kirjoitti:Kiitos vastauksestasi Vaisuliini. Itse jatkan tällä yksinkertaisella evankeliumin linjalla kertoen ihmisille Jeesuksen sovitustyöstä. "Uskomalla Häneen saadaan synnit anteeksi!" Niin yksinkertainen tämä sanomani on ja näytän sen kiinnostuneille myös Raamatusta. Tänäänkin olen Jeesuksesta saanut todistaa ja yksi ihminen otti sanan vastaan. Jumala häntä siunatkoon.

Jukka, anteeksi, etten heti vastannut sinulle. Eilen illalla ajattelin vastata vasta tänään sinulle. Hienoa, että hän kauttasi pelastui Raamatun Kristukselle. Pelastumattomien ihmisten keskellä se on suuri tehtävä. Mutta vastaan sinun seuraavaan kommenttiin. :)

Vaisuliini. Kuinka moni syntinen ihminen löytäisi Jeesuksen ja uskoisi syntinsä anteeksi tuon lainaamasi tekstin avulla? Vastaan puolestasi: ei yksikään ihminen. Miksi ei? Siksi, koska siitä puuttuu koko evankeliumin ydin, tämä

"Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan... näin me saarnaamme, ja näin te olette uskoon tulleet" 1.Kor. 15:1-4, 11b).

Jos Herran nimi JHWH eli JAHVE olisi säilytetty VT:n Kirjoituksia käännettäessä (kuten se tulee näkyviin esimerkiksi Kuningas Jaakon käännäksessä ja Raamattu Kansalle käännöksessä, kummassakin JHWH on kirjoitettu ISOIN KIRJAIMIN eli englanniksi LORD suomeksi HERRA) niin olisimme välttyneet monilta väärinkäsityksiltä.

Ei tuossa hebrean kieltä tarvita voidakseen ymmärtää, että Jeesus on VT:n JHVH Sehän käy ilmi lukemattomissa kohdissa ihan omassa puutteellisessakin käännöksessämme. Tuommoiset lukuarvot ja hebrealaiset kirjoitustavat eivät johda ketään Jeesuksen luokse, pikemminkin voivat sekoittaa pelastusta etsivän ihmisen. Vapahtajan nimi on suomen kielellä Jeesus ja jokaiselle tulee julistaa evankeliumi omalla kielellään. Itse pelastuin kuuntelemassa suomenkielisestä Raamatusta luettuja kohtia ja samoin olen julistanut evankeliumin monille ihmisille, jotka ovat pelastuneet uskomalla Jeesukseen ja Hänen syntiuhriinsa Golgatalla. "Ilman veren vuodatusta ei tapahdu syntien anteeksiantamusta!"

Evankeliumi on tavattoman yksinkertainen asia jonka jo lapsikin voi uskolla omistaa. Ihmiset tekevät siitä monimutkaisen ja vaikeasti uskottavan.

Jukka, tämä ei ole yksinkertainen pelastussanoma, joka on pelastumattomia ihmisiä varten. Tämä on totuutta janoavia uskovia ja totuuteeseen perehtyneitä uskovia varten. Minuun Jumala käytti muutaman kerran hepreankielen numeerisia aakkosia, kun Jumala varasi vesikastetta varten päivän ja se oli 8.8.1998 ja se luku yhdisti täysin yllättäen Raamatulliseen vesikasteeseen. Siksi minua kiinnostaa tämänsuuntainen opetus.

Täällä jossain on minun todistukseni, miten konkreettisesti ja suoranaisesti Jumala kutsui minua vesikasteelle, jos kiinnostaa lukea. Kun ihminen on pelastunut yksinkertaisen pelastussanoman kautta Raamatun Kristukselle, se ei tarkoita, että lopultakin totuuden tunteminen päättyisi kokonaan pois, vaan se jatkuu ja totuutta rakastamisen kautta ojentautuminen Raamatun Kristusta kohtaan jatkuu Kristuksen tulemukseen asti - Raamatun totuuden tuntemisen rinnalla. :bible:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Heinä 2019 08:10

*
JEESUKSEN (JESHUAN) KUNINKUUDESTA

Ilm. 3:18 "Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit."

Aramean kielessä "neuvominen" tässä tulee verbijuuresta (מלך), joka merkitsee hallitsemista, ja sillä on täysin sama suhde merkityksessään heprean nominatiiviin "kuningas" (מלך).

Laodikean seurakunta oli läpeensä itseensä rakastunut. Se luuli olevansa rikas, mutta se olikin viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.

Jeesus näkee tänäkin päivänä kaikkien paikallisseurakuntien tilan. Hän on sama, eilen, tänään ja iankaikkisesti. Hän näkee sen, jos seurakunta elää itsepetoksessa - eli kuvitelmissa "olla-rikas", vaikka onkin köyhä.

Jeesus on pelastuneille kuningas, jo nyt. Hän sanoi, ennen kuin Hän lähetti opetuslapsensa (ja koko seurakunnan) julistamaan evankeliumia, että Hänellä on kaikki valta taivaassa ja maan päällä. (Matt.28:16-20)

Kuulemmeko nämä Jeesuksen sanat tänään? Hänen kuninkuutensa kautta annettu neuvo, ohjeistus ja kuninkaallinen valta on antaa meille todellista rikkautta Hänessä. Hänellä tulee olla kaikki valta meidän elämässämme. Hän on HERRA jota me palvelemme.

Silloin teemme parannuksen maallisen ja liha pyyntöjen varaan rakennetusta uskonnollisesta petoksesta. Silloin me tunnustamme todella - että Jeesus on kuninkaamme, ja seurakunnan Pää. Vain Hän voi antaa sen mitä me todella tarvitsemme. Vain Hän tekee meidät hengellisesti eläviksi ja rikkaiksi.

Jes. 55:1 "Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta viiniä ja maitoa."

Sananl. 23:23 "Osta totuutta, älä myy, osta viisautta, kuria ja ymmärrystä."

Ilm. 22:17 "Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!" Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi."

Jeesus sanoi:
Joh. 7:38 "Joka uskoo minuun, niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on juokseva elävän veden virrat."

Löytääksemme todellisen elämän lähteen - Jumalan armon ja totuuden, meidän tulee löytää Jeesuksen kuninkuus ja valta, suhteessa koko uskon elämäämme ja tästä - seurakunnan voittoisaan elämään.

Ilm. 17:14 "He (peto ja häneen liittyneet) sotivat Karitsaa vastaan, mutta Karitsa on voittava heidät, sillä hän on herrain Herra ja kuningasten Kuningas; ja kutsutut ja valitut ja uskolliset voittavat hänen kanssansa."

Luuk. 1:32-33 "Hän on oleva suuri, ja hänet pitää kutsuttaman Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle Daavidin, hänen isänsä, valtaistuimen, ja hän on oleva Jaakobin huoneen kuningas iankaikkisesti, ja hänen valtakunnallansa ei pidä loppua oleman."

P.K
------------

Luuk.1:33 hepreassa מָלַךְ עַל־בֵּית יַעֲקֹב (Jaakobin huoneen kuningas) on lukuarvossaan 784 sama kuin קרן משיח בן דויד (Messias Daavidin Pojan sarvi/hohde), joka viittaa profetiaan Jeesuksesta pelastuksen sarvena. VT:ssa קרן tarkoittaa myös "hohdetta", kuten 2Moos.34:30.

Ps. 148:14 "Hän on korottanut sarven (קרן) kansallensa, että häntä ylistäisivät kaikki hänen hurskaansa, Israelin lapset, kansa, joka on häntä lähellä. Halleluja!"

LUUKKAAN EVANKELIUMI 1 LUKU ---

68 "Kiitetty olkoon Herra, Israelin Jumala, sillä hän on katsonut kansansa puoleen ja valmistanut sille lunastuksen
69 ja kohottanut meille pelastuksen sarven (קֶרֶן יְשׁוּעָה) palvelijansa Daavidin huoneesta
70 – niinkuin hän on puhunut hamasta ikiajoista pyhäin profeettainsa suun kautta –
71 pelastukseksi vihollisistamme ja kaikkien niiden kädestä, jotka meitä vihaavat,
72 tehdäkseen laupeuden meidän isillemme ja muistaakseen pyhän liittonsa,
73 sen valan, jonka hän vannoi Aabrahamille, meidän isällemme;
74 suodakseen meidän, vapahdettuina vihollistemme kädestä, pelkäämättä palvella häntä
75 pyhyydessä ja vanhurskaudessa hänen edessään kaikkina elinpäivinämme."
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Heinä 2019 21:16

*
PSALMI 32 - AJATUKSIA....

Psalmi 32 rakentuu kolmeosaisesti:
(1) Syntien anteeksiantamus ja synnintunnon raskas taakka
j. 2 - "Autuas se ihminen, jolle Herra ei lue hänen pahoja tekojansa ja jonka hengessä ei ole vilppiä."
j. 4 - "Sillä yötä päivää oli sinun kätesi raskaana minun päälläni"
j. 5 - "Minä tunnustan Herralle rikokseni", ja sinä annoit anteeksi minun syntivelkani.

> liittävä jae 6. "SENTÄHDEN >
rukoilkoot sinua kaikki hurskaat aikana,
jona sinut löytää voidaan."

(2) Pelastuksen riemu ja turva HERRASSA - HERRA opettaa tien
j. 7 - "Sinä olet minun suojani, sinä varjelet minut hädästä,
sinä ympäröitset minut pelastuksen riemulla."
j. 8 - "Minä opetan sinua ja osoitan sinulle tien, jota sinun tulee vaeltaa; minä neuvon sinua, minun silmäni sinua vartioitsee"

(3) Varoitus uppiniskaisuudesta ja tottelemattomuudesta -
j. 9 - "Älkää olko niinkuin järjettömät orhit ja muulit, joita suitsilla ja ohjaksilla, niiden valjailla, suistetaan"
j. 10 "Jumalattomalla on monta vaivaa, mutta joka Herraan turvaa, häntä ympäröitsee armo."

LOPPU KEHOITUS -
Ps. 32:11 "Iloitkaa Herrassa ja riemuitkaa, te vanhurskaat,
ja veisatkaa ilovirsiä, kaikki te oikeamieliset."

P.K
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta