Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Kesä 2019 16:34

*
USKOLLINEN JA YMMÄRTÄVÄINEN PALVELIJA,
SEKÄ PAHA PALVELIJA

MATTEUKSEN EVANKELIUMI

45 Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija, jonka hänen herransa on asettanut pitämään huolta palvelusväestään, antamaan heille ruokaa ajallansa? 46 Autuas se palvelija, jonka hänen herransa tullessaan havaitsee näin tekevän! 47 Totisesti minä sanon teille: hän asettaa hänet kaiken omaisuutensa hoitajaksi. 48 Mutta jos paha palvelija sanoo sydämessään: 'Minun herrani viipyy', 49 ja rupeaa lyömään kanssapalvelijoitaan ja syö ja juo juopuneiden kanssa, 50 niin sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa, 51 ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin ulkokullatuille. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys."

Raamattu, tässä Jeesuksen puheessa käyttää kahta vastakohtaista sanaa - a) "pitää-huolta" - b) "alkaa-lyömään". Uskollinen palvelija "pitää-huolta", kun taas paha palvelija "alkaa-lyömään".

a) Kreikassa θεραπεία (therapeia) tarkoittaa terveeksi tekemistä, hoitavaa ja parantavaa toisesta huolta pitämistä, sekä huonekunnallisessa merkityksessä - perhekunnan kohdalla - omaisistaan huolta pitämistä (1Tim.5:8). Tässä kontekstissa puhutaan uskovien keskinäisistä väleistä, joissa uskollinen HERRAN palvelija tuo "parantavia"; "terveeksi tekeviä" sanoja toisille uskoville. Tässä toimii Jumalan rakkaus Pyhässä Hengessä - Jeesuksen haavojen kautta parantavana voimana, jossa säilyy oikeassa suhteessa Jumalan armo ja Jumalan totuus.

b) Kreikassa τύπτω (tupto) merkitsee lyömistä, haavoittamista ja toisen sairaaksi ja vammautuneeksi tekemistä. Paha palvelija alkaa toimimaan tällaisessa asenteessa Jumalan omia kohtaan. Tässä toimii viha, katkeruus, synti sekä jopa demoniset tekijät.

Jeesus on kohdannut nämä τύπτω (tupto)-lyönnit -

Mark. 15:19 "Ja he löivät (τύπτω) häntä päähän ruovolla, sylkivät häntä ja laskeutuen polvilleen kumarsivat häntä."
Luuk. 22:64 "He peittivät hänen silmänsä, ja löivät (τύπτω) häntä poskelle, ja kysyivät häneltä, sanoen: "arvaa, kuka se on, joka sinua löi".

Septuagintassa (VT:n kreikankielinen käännös) >
2Moos. 21:15 "Joka lyö (τύπτω) isäänsä tai äitiänsä, se rangaistakoon kuolemalla."

Mooses ei päässyt luvattuun maahan. Hänen tuli puhua kalliolle, jota se antaisi vettä. Mutta hän löi kalliota.

Jeesus sanoo, että lopun ajassa paha palvelija sanoo sydämessään "minun herrani viipyy" - hän pettyy ja katkeroituu - ja alkaa lyömään kanssapalvelijoitaan (HERRAN omia). Hän ei saavuta iankaikkista elämää - ellei hän tee parannusta ja lopeta lyömistään (τύπτω).

Millaisia sanoja me jaamme? Katkeraa huutoa? Kiivastuksen mukaista riittaa ja turhia väittelyjä? Vääriä syytöksiä ja armotonta toisen tuomitsemista?

Vai onko sydämessämme Pyhä Henki ja Jumalan rakkaus - jossa on tervehdyttävät armon ja totuuden sanat - joissa syntinen ihminen pelastuu synneistään, katkera uskova uudistuu ja heikko sekä lankeileva uskova nousee ylös ja vahvistuu - ja jossa heikkoja sekä epävarmoja rohkaistaan Pyhän Hengen voimassa, ja kaatuneet otetaan takaisin rinnalle, niin että he vahvistuisivat uskossaan?

Koetelkaamme itseämme HERRAN edessä,
missä tilassa me olemme.

P.K
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Heinä 2019 08:17

*
Älä yritä pyhittää syntistä lihaasi. Tarvitset kolme päätekijää, jotka Jumalan evankeliumi sinulle antaa armosta.

(1) Syntien anteeksiantamus Jeesuksen veressä; asemasi Jumalan lapsena perustuu Jeesuksen ansioon, ei omaan ansioosi. Jumala vanhurskauttaa syntisen yksin Jeesuksen ansion ja Hänessä tehdyn lunastuksen kautta, ei ihmisen tekojen kautta.

(2) Parannuksen tekeminen ja mielenmuutos; todellinen sydämen ja ajatusten, sekä tekojen muuttuminen tapahtuu Jumalan rakkaudesta ja armosta, joka johtaa synnin tunnustamiseen ja synnin hylkäämiseen - Jumalan SANAN totuus tekee vapaaksi. Parannuksen tekeminen on elämäksi, eli se AINA johtaa elävään uskon elämään Jeesuksessa Kristuksessa - eikä jätä ihmistä pyörimään omien ongelmiensa keskelle.

(3) Pyhällä Hengellä täyttyminen; Jumalan lapsen asema on vaeltaa Hengessä, ei lihassa, eikä omassa voimassa. Tämä perustuu aina Jeesuksen ansioon meidän puolestamme. Jumala haluaa täyttää meitä Hengellä joka päivä, että eläisimme Hänen voimastaan käsin, Jeesuksen voiton ja lunastuksen kautta.

Voittoisa uskonelämä ja rukouselämä aina lähtee näistä kolmesta Jumalan evankeliumin osoittamasta totuudesta käsin, ja siinä - kiitoksella ja ylistyksellä ottaa ne vastaan yksin Jumalan armosta.

P.K
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Heinä 2019 08:24

*
IL otsikolla "Sukupuoleton Viima Lampinen: Aito avioliitto -hanke on mennyttä" ---

LGBT-liikkeen destruktiivinen, eli tuhoisa toiminta-malli ilmenee selvästi "sukupuolettoman" Viima Lampisen kommentista IL-julkaisussa (29.06 2019)

"Avioeroja ja muunlaisia perheitä kuin heteroydinperheitä on jo niin paljon, ettei normatiivisuuskaan voi perustua Lampisen mielestä enää ydinperheajattelulle."

lähde: https://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksiartikkelit/a/9c608d36-1318-469d-a916-39c631269b28

LGBT-liikkeen saatanallinen tehtävä on siis hajottaa heteroperheiden tulevaisuus myös avioerojen, sekä perhekriisien kautta, ja tällä korottaa luonnoton seksuaalinen kieroutuneisuus yhteiskunnan normatiiviseksi toiminnaksi. Tällä tavalla tuhoamalla luonnollista avioliittomallia - avioerojen ja perhekriisien kautta, he väittävät kukistavansa sen - ja tuovan tilalle "uuden", luonnottoman avioliittokäsityksen.

Raamatullisessa uskossa, asetutaan tällaista julistusta vastaan, ja todistetaan että Jumalan asetukset miehen ja naisen välistä avioliittoakohtaan ovat muuttumattomia. Saatanallinen riettauden ja saastaisuuden henkivalta LGBT-liikkeessä pilkkaa Jumalaa, ja ihmisyyttä - ja näin tietoisesti tuhoaa luonnollista avioliittojärjestystä.

Raamatullisessa uskossa olevilla ei ole mitään sijaa minkään liikkeen tai kirkon kanssa, joka tukee tällaista toimintaa.

P.K
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Heinä 2019 08:32

*
LÄHTEKÄÄ SIITÄ ULOS, MINUN KANSANI....

Ilm. 18:4-5 "Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: "Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa. Sillä hänen syntinsä ulottuvat taivaaseen asti, ja Jumala on muistanut hänen rikoksensa."

K.A Pohjakallion kirjoituksesta:

Jos joku osallistuu jatkuvasti taivaaseen ulottuvaan syntiin, jonka laatu on helposti ja selvästi osoitettavissa, en voi olla sellaisen kanssa veljesyhteydessä, vaikka pitäisinkin henkilöstä ihmisenä.

Uskon, että Ilmestyskirjan esittämä suuri Babylon kuvaa valtiokirkollisuutta, ei ainoastaan paavilaisuutena, vaan myöskin protestanttisina kirkkokuntina. Tämä käsitykseni on vuosi vuodelta vahvistunut, ja vakaumukseeni olen myös saanut vahvistusta kirkon piirissäkin tunnustettujen tutkijoiden teoksista.

Lainaan tässä kappaleen ent. Upsalan Yliopiston professorin O.F. Myrbergin kirjasta "Johanneksen Ilmestys", johon piispa Immanuel Colliander on liittänyt suosittelevan esipuheen:

"Lähtekää siitä ulos, te minun kansani! - kuulemme. Siis asuu Jumalan kansa, Jumalan tosi Israel tämänkin kirkollisen Baabelin muurien sisällä. Ja tämän totisen kirkon ja seurakunnan jäsenet eivät odota ennen mainitun tuomion tuloa, tehdäkseen, mitä tässä sanotaan, vaan he pakenevat Baabelista niin pian, kuin käy ilmi, että heidän on mahdotonta pysyä siinä tulematta osallisiksi sen synteihin.

Baabelikirkon ja sen mallin mukaan muodostettujen kirkkojen perikadon edellä käy suuri kirkollinen eroaminen, niin että ne oikeamieliset sielut, joita siinä on ollut, lähtevät siitä pois yhä suuremman ja suuremman pakon ajamina. Ja kun "suuren Babylonin" viimeinen päivä on käsillä, silloin tämä kirkollinen eroaminen on myös päässyt korkeimmilleen."

Yllä olevan perusteella ei kukaan voine ihmetellä sitä, etten hakeudu sellaiseen veljeyteen, joka voisi lähentää minua k.o. laitokseen. En siis omista hengellisessä mielessä ns. "pappisveljiä".

lainaus kirjasesta: "Mikä on totuus kristittyjen yhteydestä?" s.47-48

P.K
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Heinä 2019 08:40

*
Saarnaaja K.A Pohjakallion ajatuksia:

"Uskon, että valtiokirkollisuus on väliaikainen murrostila, jonka lakattua vainottu totinen seurakunta valmistetaan koetuksissa ylösottoa varten. Tämä totuus ei salli minun yhtyä toivorikkauteen tuudittautuneiden kanssa Baabelin vammaa parantamaan, sillä sana todistaa, ettei Baabeli ole parannettavissa.

Se kohtaa aikanaan tuomionhetkensä ja jättää jälkeensä olotilan, jonka Ilmestyskirja kuvaa hyvin synkin sanoin.

Toivoisin hartaasti, ettei kukaan juurtuisi ja kiinnittyisi mihinkään näkyväiseen laitokseen, eikä myöskään isiltä perittyyn turhaan vaellukseen, vaan varautuisi yhä tarkemmin seuraamaan Jeesusta Kristusta, minne ikinä Hän meneekin.

Tiedämmehän, että kun laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus ja monet luopuvat uskosta. Monet joutuvat maailmanhengen ja puoluemielen valtaamina eksymään totuudesta ja Mestaristaan. Joka kestää loppuun asti, hän pelastuu. Uskolliset palkitaan ja kruunataan - Oi, jospa emme olisi kylmiä emmekä penseitä, vaan palavia!"

Kirjasesta "Mikä on totuus kristittyjen yhteydestä?" s. 50-51

Image

P.K
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Heinä 2019 08:55

*
Uskon elämää tulisi elää liittokeskeisesti. Jeesuksen veri on uuden liiton asetus, syntien anteeksisaamisena sekä jumalattoman vanhurskauttamisena. Uuden liiton siunaus on Pyhän Hengen osallisuus, jonka tarkoitus on johtaa pelastettu uskon kuuliaisuuteen ja Jumalan käskyjen noudattamiseen.

Jumalan kanssa liitossa eläminen merkitsee tästä käsin, Hänen tahtonsa mukaisuuteen ojentautumista, Hänen herruutensa tunnustamista - ei vain suullisesti, vaan teossa ja käytännössä - sekä Pyhän Hengen antamaa todistusta ja elämää, jossa pelastettu Jeesuksessa erottautuu syvemmin Jumalan tahdolle, ja Hänen omakseen.

Liittouskollisuus Pyhän Hengen antamana elämänä pelastetussa, on pyhityselämän olennaisimpia tekijöitä. Tätä perustaa raamatullinen usko, jossa pelastettu on Jeesuksen omistama, liitonveren antaman pelastuksen ja lunastuksen kautta. Täten liitto Jeesuksen veressä on omistusoikeudellista asemaa olla Jumalan lapsi.

Uskon elämä ei ole siis ihmisen yritelmä, tai filosofinen kehitelmä, eikä jokin humanistinen maailmanparantelemispyrkimys, vaan liitto Jeesuksen veressä, jossa liiton aikaansaaja, ja sen ehdot osoittava tekijä on Jumala, ei ihminen itse.

Tässä mielessä, liittouskollisuus Jumalaa kohtaan ehdottomasti vaatii meitä erottumaan pois niistä, jotka vaeltavat tietoisesti Jumalan tahtoa halveksien, sitä rikkoen ja sitä pilkaten.

P.K
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Heinä 2019 09:08

*
Raamatun sanan kautta pyhityksestä

Hebr 10:
10 Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.
11 Ja kaikki papit seisovat päivä päivältä palvelustaan toimittamassa ja usein uhraamassa, aina samoja uhreja, jotka eivät ikinä voi syntejä poistaa;
12 mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle,
13 ja odottaa nyt vain, kunnes hänen vihollisensa pannaan hänen jalkojensa astinlaudaksi.
14 Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.

Raamattu sanoo, että uskova ihminen on pyhitetty Herran Jeesuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan. Herran Jeesuksen sovitustyön kautta meidät on kertakaikkisesti pyhitetty, tehty pyhäksi ja erotettu jumalattomuuden saastaisuudesta Jumalan lapseuteen. Tässä erotuksessa uskovasta ihmisestä tulee Jumalan armosta pyhä, Herran Jeesuksen ansion tähden. Raamatun opettama pyhitys ei kuitenkaan jää tähän, vaan jatkuu Jumalan armosta ja Jumalan avulla, totuuteen uskomisen ja ojentautumisen kautta, joka ei ole ihmisen ansio ja lihan teko, vaan Jumalan vaikuttama uskon teko.

Hebr 12:14 Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;

Uskoontulemisen jälkeen, kun uskova ihminen on pelastunut Jumalan armosta ja pyhitetty Herran Jeesuksen sovitustyön kautta kertakaikkisesti, niin hänen tulee pyrkiä elämään pyhityksessä, eli ojentautua rakkaudessa ja totuudessa Herraan Jeesukseen uskoen.

Room 6:19 Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoiksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.

Jumalattomuuden tilassa olleessaan ihminen oli laittomuuden ja saastaisuuden palvelija, mutta kun Jumala on pelastanut ihmisen armosta, niin uskovan ihmisen tulee antaa itsensä vanhurskauden palvelijana pyhitykseen, joka tarkoittaa totuuteen uskomista ja totuudessa ojentautumista.

1 Tim 6:12 Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, tartu kiinni iankaikkiseen elämään, johon olet kutsuttu ja johon hyvällä tunnustuksella olet tunnustautunut monen todistajan edessä.

Hebr 12:1 Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa,

Fil 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

Kun Jumala pyhitti ja teki meidät pyhiksi Jeesuksen sovitustyön kautta, niin siihen ei saa sekoittaa kilvoittelemista uskossa, sillä sovitustyön kautta pyhittäminen ja pyhäksi tekeminen kuuluu Jumalan armosta pelastumiseen ja pelastuksen lahjan vastaanottamiseen Jeesuksen sovitustyön kautta, Hänen veressään.

Kilvoittelemista ei saa kuitenkaan erottaa pyhityksestä, jotka tapahtuvat käytännössä totuuteen uskomisen ja ojentautumisen kautta. Totuuteen uskomisen ja ojentautumisen käytännön pyhitys on kilvoittelua, jossa uskossa ojentaudumme elämään Jumalan tahdon mukaisesti, että Jumalan hyvä tahto toteutuisi meissä, käytännön uskon vaelluksen kautta. Totuudessa uskomisen ja ojentautumisen pyhitys ja kilvoitus ei ole ihmisen teko, vaan Jumalan teko, jonka Hän vaikuttaa tahtomisena ja tekemisenä Pyhän Hengen kautta, jolloin on kyse Jumalan vaikuttamasta uskon teosta, ei ihmisen lihan teosta. Uskossa kilvoitteleminen johtaa käytännössä ojentautumaan ja kasvamaan totuuden mukaisessa uskon elämässä, jolloin opit koko ajan syvällisemmin elämään pyhää elämää Herrassa Jeesuksessa, joka on sama asia kuin pyrkimys pyhitykseen (Hebr 12:14).

1 Piet 3:
15 vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämissänne ja olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla,
16 ¶ pitäen hyvän omantunnon, että ne, jotka parjaavat teidän hyvää vaellustanne Kristuksessa, joutuisivat häpeään siinä, mistä he teitä panettelevat.

Raamattu kehottaa uskovia pyhittämään Herra Jeesus sydämissään, tarkoittaen hyvää uskon vaellusta, joka ei nouse ihmisen lihasta, vaan Jumalasta, koska Jumala vaikuttaa tahtomista ja tekemistä uskovan sydämessä Pyhän Hengen kautta. Todellinen ja Jumalan vaikuttama pyrkimys pyhitykseen johdattaa ihmisen näkemään oman puutteellisuutensa ja syntisyytensä Jumalan edessä, mutta myös sen, että Jumalan armosta uskova ihminen on Herrassa Jeesuksessa pyhitetty ja pyhä. Todellinen Jumalan vaikuttama pyrkimys pyhitykseen kasvattaa uskovan ihmisen ymmärtämään koko ajan syvällisemmin Herran Jeesuksen sovitustyön ja pelastuksen lahjan ja tekee uskovan koko ajan entistä riippuvaisemmaksi Herrasta Jeesuksesta ja Jumalan armosta.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Heinä 2019 09:53

*
Päivän raamatunlukemisen keskeltä nousi seuraava rinnastus.

ILMESTYSKIRJA 22 LUKU ---
10 Ja hän sanoi minulle: "Älä lukitse tämän kirjan profetian sanoja; sillä aika on lähellä. 11 Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen.
12 Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan. 13 Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.
14 Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin! 15 Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.
16 Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti."

Raamatun tekstissä "ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen." - on hepreassa וְהַקָּדוֹשׁ יוֹסִיף לְהִתְקַדֵּשׁ joka on lukuarvossaan 1426, joka osoittaa UT:n kreikankielessä sanaan ετοιμασω (sama lukuarvo 1426), joka löytyy UT:sta vain 4. kertaa --

> ἑτοιμάζω = "valmistaa; tehdä valmiiksi"

Matt. 26:17 Mutta ensimmäisenä happamattoman leivän päivänä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Mihin tahdot, että valmistamme (ετοιμασω) pääsiäislampaan sinun syödäksesi?" KR
Mark. 14:12 Ja ensimmäisenä happamattoman leivän päivänä, kun pääsiäislammas teurastettiin, hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle: "Mihin tahdot, että menemme valmistamaan (ετοιμασω) pääsiäislampaan sinun syödäksesi?" KR
Luuk. 22:9 Niin he kysyivät häneltä: "Mihin tahdot, että valmistamme (ετοιμασω) sen?" KR

Joh. 14:3 Ja vaikka minä menen valmistamaan (ετοιμασω) teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen. KR

Rinnastus liittyy pääsiäislampaan valmistamiseen, joka osoittaa Jeesuksen uhriin Golgatalla (1Kor.5:7), sekä Jeesuksen sanoihin, jossa Hän meni valmistamaan meille sijaa - johon Hän tulee ottamaan meidät, tulleessaan takaisin - että olisimme siellä, missä Jeesus on.

Ilmestyskirja 22:10-16 puhuu Jeesuksen toisesta tulemuksesta: "Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan." - sekä Jeesuksen veren (teurastetun pääsiäislampaan) puhdistavasta voimasta: "Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!" ---

Tässä on merkitys: "pyhä, pyhittyköön edelleen" (Jeesuksen tulemuksen odotus, ja sen lupaus - sekä puhtaus Jeesuksen veressä). Jumalan Hengen aikaansaama pyhitys erottautuu pois näkyväisestä, odottamaan Jeesuksen tulemusta, ja pitämään pelastuksen vaatteet puhtaana Jumalan kasvojen edessä, Jeesuksen veren kautta.

Jumalan Pyhän Hengen työ "valmistaa" meitä HERRAN tulemusta varten, jonka perustana on Jumalan SANAN totuus, Jeesuksen veren lunastava, pyhittävä ja puhdistava voima, sekä lupauksen sana Hänen tulemuksestaan Hänen omilleen.

P.K
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jukka » 07. Heinä 2019 23:47

vaisuliini kirjoitti:*
Päivän raamatunlukemisen keskeltä nousi seuraava rinnastus.

ILMESTYSKIRJA 22 LUKU ---
10 Ja hän sanoi minulle: "Älä lukitse tämän kirjan profetian sanoja; sillä aika on lähellä. 11 Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen.
12 Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan. 13 Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.
14 Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin! 15 Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.
16 Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti."

Raamatun tekstissä "ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen." - on hepreassa וְהַקָּדוֹשׁ יוֹסִיף לְהִתְקַדֵּשׁ joka on lukuarvossaan 1426, joka osoittaa UT:n kreikankielessä sanaan ετοιμασω (sama lukuarvo 1426), joka löytyy UT:sta vain 4. kertaa --

> ἑτοιμάζω = "valmistaa; tehdä valmiiksi"

Matt. 26:17 Mutta ensimmäisenä happamattoman leivän päivänä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Mihin tahdot, että valmistamme (ετοιμασω) pääsiäislampaan sinun syödäksesi?" KR
Mark. 14:12 Ja ensimmäisenä happamattoman leivän päivänä, kun pääsiäislammas teurastettiin, hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle: "Mihin tahdot, että menemme valmistamaan (ετοιμασω) pääsiäislampaan sinun syödäksesi?" KR
Luuk. 22:9 Niin he kysyivät häneltä: "Mihin tahdot, että valmistamme (ετοιμασω) sen?" KR

Joh. 14:3 Ja vaikka minä menen valmistamaan (ετοιμασω) teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen. KR

Rinnastus liittyy pääsiäislampaan valmistamiseen, joka osoittaa Jeesuksen uhriin Golgatalla (1Kor.5:7), sekä Jeesuksen sanoihin, jossa Hän meni valmistamaan meille sijaa - johon Hän tulee ottamaan meidät, tulleessaan takaisin - että olisimme siellä, missä Jeesus on.

Ilmestyskirja 22:10-16 puhuu Jeesuksen toisesta tulemuksesta: "Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan." - sekä Jeesuksen veren (teurastetun pääsiäislampaan) puhdistavasta voimasta: "Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!" ---

Tässä on merkitys: "pyhä, pyhittyköön edelleen" (Jeesuksen tulemuksen odotus, ja sen lupaus - sekä puhtaus Jeesuksen veressä). Jumalan Hengen aikaansaama pyhitys erottautuu pois näkyväisestä, odottamaan Jeesuksen tulemusta, ja pitämään pelastuksen vaatteet puhtaana Jumalan kasvojen edessä, Jeesuksen veren kautta.

Jumalan Pyhän Hengen työ "valmistaa" meitä HERRAN tulemusta varten, jonka perustana on Jumalan SANAN totuus, Jeesuksen veren lunastava, pyhittävä ja puhdistava voima, sekä lupauksen sana Hänen tulemuksestaan Hänen omilleen.P.K

Mielestäni on todella ikävää että suomenkielinen Raamattu ei näytä enää riittävän veljille ja sisarille vaan lainataan alkutekstejä ja niiden numeroarvoja ym. Entä me tavalliset Herran Jeesuksen opetuslapset, jotka olemme yhtä tietämättömiä alkutekstien kiemuroista kuin esimerkiksi Jeesuksen kutsumat kalastajatkin. Entä Jeesusta seuranneet paimenet joiden todistus ei kelvannut edes oikeudessa. Jeesustakin kutsuttiin ja verrattiin lammasten paimeneen, siis halvimmaksi kaikista ihmisryhmistä. Samoin Daavidia.

"Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta, me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus. Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset. Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista, vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään, ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on, ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä" (1.Kor.)

Pelastuin kuulemalla Jumalan Sanaa suomen kielellä. Siinä ei tarvittu mitään hienouksia tai alkutekstien selityksiä. Raamattu ilmoitti, että Jeesuksen päälle oli pantu kaikki syntini, Hän otti minulle kuuluvan rangaistuksen, sain armon uskoa sen ja pelastuin. Kiitetty olkoon Herran nimi.

Jumala armahtakoon meitä ettemme tee evankeliumista monimutkaista asiaa. Uskomalla Herraan Jeesukseen me pelastumme.
Jukka

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Heinä 2019 11:04

*
VOIMALLINEN JULISTUS EI KOROTA IHMISTÄ, VAAN JEESUSTA JA JUMALAN SANAN VOIMAA

ENSIMMÄINEN KORINTTOLAISKIRJE 1 LUKU ---

26 Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista, 27 vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään, 28 ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on, 29 ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä. 30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi, 31 että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra".

Jumalan Sanaa jakavan uskovan olisi hyvä ymmärtää, että tärkeintä ei ole hänen kirjoitustensa, puheidensa tai esiintymisensä kehuminen tai sillä itselleen kiitoksen haaliminen.

Tärkeintä olisi - kuten Jumalan tahtoo - että Jumalan SANA saisi aikaan haluamansa tehtävän Jumalan SANAA kuulevien/lukevien sydämessä. Tällöin kiitos kääntyy Jumalan puoleen, ja syntyy Pyhässä Hengessä ylistys ja kiitos Herralle, ei ihmiselle.

Ihmisviisaus, ihmisvoimaisuus sekä ulkonainen itsensä esitteleminen ovat monien kristittyjen voima. Tieto paisuttaa, ja synnyttää lihallista oikeassa olemisen hedelmää, jossa ihminen itse kerskaa tietämisestään, eikä anna kunniaa Jumalalle. Tällä uskonnollisella lihan voimalla sitten alistetaan ja pakotetaan toisia jopa ihmistulkintojen alaisuuteen, Jumalan Sanan totuuden sijasta. Uskonnollinen valta käyttää perinnäissääntöjään ja traditioitaan kumotaksensa niillä Jumalan Sanaa. Silti he keräävät huomiota ja ihmiskunniaa itsellensä näiden Jumalan Sanaa tyhjäksi tekevien perinnäissääntöjen kautta, ja esittävät siten itseään hurskaina ihmisten edessä.

Elämme ajassa, jossa saarnaajat ja puhujat haalivat itselleen kiitosta ja huomiota. He mainostavat itseään ulkonaisesti valokuvissa ja videoissa, ja käyttävät julkista sosiaalista verkostoitumista enemmän itsensä esittelemiseksi, kuin Jumalan SANAN totuuden julistamiseksi. Tällä he haalivat itselleen kiitosta ja huomiota Jumalan SANAN sijasta.

Jumalan pyhyyden edessä vaeltava Herran Jeesuksen palvelija karttaa ja pakenee tällaista toimintaa. Hän etsii rukouksessa ja palvelutehtävässään Jeesuksen kunnian kirkastumista, ja kuolettaa oman lihansa sen edessä - luopuen ihmiskunniasta ja ulkonaisesta itsensä esittelemisestä. Hänen oman kunniansa tavoitteleminen tekisi hänen palvelustehtävästään vain lihallisen ja heikon, sen Jumalan voiman sijasta - jonka Pyhä Henki osoittaa, kukistaessaan ihmiskunnian pois Jumalan kunnian edestä.

Voimaton julistus on ihmiskeskeistä. Voimallinen julistus on Jeesus-keskeistä, jossa Jumalan SANAN armo ja totuus, ja niiden esiintuleminen Pyhässä Hengessä ovat kaikkein tärkeintä, ei ihmisen kunnia tai ulkonainen esiintyminen.

P.K
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta