Enkeli 2.Moos.23:20-23

Raamatun tutkiminen

Enkeli 2.Moos.23:20-23

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 17. Elo 2012 21:54

"Katso, minä lähetän enkelin sinun edellesi varjelemaan sinua tiellä ja johdattamaan sinua siihen paikkaan, jonka minä olen valmistanut. Ole varuillasi hänen edessään ja kuule häntä äläkä pahoita hänen mieltänsä. Hän ei jätä teidän rikoksianne rankaisematta, sillä minun nimeni on hänessä. Mutta jos sinä kuulet häntä ja teet kaikki, mitä minä käsken, niin minä olen sinun vihollistesi vihollinen ja vastustajaisi vastustaja. Sillä minun enkelini käy sinun edelläsi ja johdattaa sinut amorilaisten, heettiläisten, perissiläisten, kanaanilaisten, hivviläisten ja jebusilaisten maahan, ja minä hävitän heidät."

Kohdassa puhutaan käsittääkseni Jeesuksesta. Miksi siinä kuitenkin käytetään sanaa enkeli? Vai puhutaanko siinä sittenkin jostain enkelistä? Olen käsittänyt, että olisi väärin pitää Jeesusta enkelinä, koska Raamatussa sanotaan, että Jeesus on tullut enkeleitä paljon korkeammaksi (Hepr.1:4).

Muutenkin enkeli-sana Raamatussa vähän hämmentää, kun joissain kohdin sen sanotaan tarkoittavan ihan vain jotain sanansaattajaa...
Aamu-Usva

Re: Enkeli 2.Moos.23:20-23

ViestiKirjoittaja JHK » 18. Elo 2012 10:59

Jos luet tuon jakeen siten että laitat "enkelin" tilalle "sanansaattajan/lähettiläs" niin toimisiko se silloin paremmin? Hebrean kielen sana enkeli tarkoittaa myös sanansaattajaa/lähettilästä, kuten aivan oikein sanoit. Siunausta päivääsi.
JHK

Re: Enkeli 2.Moos.23:20-23

ViestiKirjoittaja keijo » 21. Elo 2012 20:25

Todella mielen kiintoinen raamatun kohta ja saa meidät iloitsemaman myös enkeleistä .Puhuuhan raamattu ,että meillä jotka perimme autuuden on ome enkeli joka näkee meidän taivaallisen isän kasvot ja on meidän varjelija myös ja auttaja vahvistaa meitä niinkuin teke enkeli Jeesukselle Getsemanessa joten tässä yksi mahdollisuus enkeleistä ja hyvistä monista muista jännittävistä kohdista Raamatussa josta me iloitsemme niin valtavan paljon,kiitos ja siunausta,keijo
keijo

Paluu Raamattupalsta