Mitä vanhasta testamentista voidaan käyttää?

Raamatun tutkiminen

Mitä vanhasta testamentista voidaan käyttää?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 25. Helmi 2013 19:31

Rakkaat ystävät!

Olen ollut käsityksessä että vanhatestamentti on vanhentunut (sopimus), sillä meillä on uusi testamentti (sopimus) voimassa. Vanhasta sopimuksesta on tietoni mukaan voimassa 10-käskyä ja vanhan testamentin esikuvallisuus.

Miksi silti näen monissa Raamattua koskevissa kiistoissa ja oppikysymyksissä AINA jonkun linkittävän vanhantestamentin Raamatun kohtia ilman selitystä sen esikuvallisuudesta ? Jos perustellaan sitä, että se on esikuvallista pitää joka ikinen kerta (mielestäni) vaivautua kirjoittamaan se ajatuspolku miksi jokin asia on esikuvallinen. Jos näin ei tehdä ei ole kysymys esikuvallisuuden esiintuomisesta vaan halusta napata omiin tarkoitusperiin sopiva irrallinen Raamatun lause vanhasta liitosta vaikka ei edes tiedetä sopiiko se esikuvallisesti asiayhteyteen.

tässä esimerkki:

Pappien mennessä "uskon kautta" palvelemaan pyhäkköön, heidän täytyi ensimmäiseksi mennä vaskisen pesualtaan kautta, jossa heidän tuli peseytyä ja puhdistua. Siinä he myös pukivat yllään pappien asut sekä vaskialtaan vieressä heidät myös voideltiin öljyllä. Tällä tavalla heidät erotettiin sekä pyhitettiin palvelemaan Jumalaa.

Uudessa liitossa on myös ensin Jumalan armosta usko, jonka avautuu elämäämme Jumalan lapsi-oikeus. Tämän oikeus johdattaa meidät myös palvelemaan Jumalaa. Niin kuin VT:n papit voideltiin öljyllä, niin myös Uuden Liiton kuninkaallinen papisto voidellaan öljyllä eli Pyhällä Hengellä, johon kuuluu jokainen uudestisyntynyt Herran Jeesuksen opetuslapsi. Uskon kautta eli Pyhän Hengen ja sanan kautta Jumala puhdistaa ja erottaa sekä pyhittää Herran Jeesuksen opetuslapsen elämään pyhää elämää Jumalan kunniaksi. Uskon syntymisen seurauksena Herran Jeesuksen opetuslapsi myös vastaanottaa vesikasteen.

Voiko mielestäsi vanhantestamentin Raamatun kohtia lintata teksteihin ilman niiden esikuvallisuuden selittämistä vain olettaen että "kyl ne sen tajuu uknow"? Keskustellaan ja opitaan uutta Raamatusta!
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

Re: Mitä vahasta testamentista voidaan käyttää?

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 25. Helmi 2013 20:47

Ei tietenkään voi suoraan ottaa, ilman että ymmärtää syy-yhteyksiä, esimerkiksi vertauskuvallisuudesta. Paljonhan raamattua käytetään oman oikeassa olemisen pätemisen välikappaleena ja silloin ihmisen mielestä ei ole väliä ymmärtääkö hän vai ei, kunhan saa "todistettua" väitteensä tosiksi. Hyötyykö siitä ihminen tai Jumala, jos näin käy? Ei, päinvastoin, mutta sehän on paholaisen hieno aikaansaannos vääntää tosi vääräksi, silloin kun totuuttakin käytetään väärinkeinoin.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Helmi 2013 20:53

*
VT ja UT kulkee käsi kädessä.

Minä en tullut puhumaan "sopimuksesta" vaan haluaisin sanoa että
minulle VT ei ole "kuollut" koska on ne kohdat missä lukee "tänä päivänä" - se tarkoittaa että Sana ei koskaan raueta tyhjiin vaan on vielä voimassa tänä päivänä.

2. Moos. 14:13 Mooses vastasi kansalle: "Älkää pelätkö. Pysykää aloillanne, niin näette pelastuksen, jonka Herra antaa
teille tänä päivänä. Sellaista, mitä näette tänään tapahtuvan egyptiläisille, ette enää koskaan tule näkemään.
14 Herra sotii teidän puolestanne, olkaa te hiljaa." RK

Sama pelastus ja sama Herran väkevä käsi joka sotii meidän puolesta, on vielä tänä päivänäkin eli voimassa.

VT:ssa on ne kohdat mitkä puhuu mitä Israelille tapahtuu lähitulevina päivinä.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 25. Helmi 2013 21:00

Käsitin, että aloittajakin, pitää vt:tä yhtäpitävänä kuin ut:ta. Jeesushan on sanonut, että mitään ei ole pois otettu(vapaasti muotoiltuna).

Usein olen kuitenkin itsekin kohdannut sellaista, että heitetään tulenkatkuisia profetioita, jotka ovat esimerkiksi jo menneitä sillä tavalla, että ne ovat toteutuneet aikanaan ja niitä voidaan heittää nykypäivään ja uhkailla toisia kristittyjä niiden kautta, tämä nyt esimerkkinä. Osasinkohan muotoilla nyt hyvin :) kun menen katsomaan nyt sitä dokkaria :D
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 26. Helmi 2013 16:20

vaisuliini kirjoitti:*
VT ja UT kulkee käsi kädessä.

Minä en tullut puhumaan "sopimuksesta" vaan haluaisin sanoa että
minulle VT ei ole "kuollut" koska on ne kohdat missä lukee "tänä päivänä" - se tarkoittaa että Sana ei koskaan raueta tyhjiin vaan on vielä voimassa tänä päivänä.

2. Moos. 14:13 Mooses vastasi kansalle: "Älkää pelätkö. Pysykää aloillanne, niin näette pelastuksen, jonka Herra antaa
teille tänä päivänä. Sellaista, mitä näette tänään tapahtuvan egyptiläisille, ette enää koskaan tule näkemään.

Sama pelastus ja sama Herran väkevä käsi joka sotii meidän puolesta, on vielä tänä päivänäkin eli voimassa.

VT:ssa on ne kohdat mitkä puhuu mitä Israelille tapahtuu lähitulevina päivinä.

En oikein ymmärrä mitä ajat takaa tuolla "tänä päivänä" -jutulla. Minä tulkitsin kohdan niin, että Mooses täsmentää sillä että tänä päivänä (vaikka maanantaina) tapahtuu asioita. Eli mielestäni hän sanoi että tapahtumat joista hän puhuu ei tapahdu huomenna tai vuoden päästä vaan tapahtuvat tänä päivänä eli tänään.

En siis tarkoittanut ettei VT:n vertauskuvalliset asiat olisi voimassa, vaan uskon juuri niin että VT:n liiton asiat on voimassa,mutta vain vertauskuvallisesti ja kannustan ihmisiä opillisissa kiistoissa ja muutenkin parhaansa mukaan aina tuomaan esille millä tavalla VT:n teksti jota tutkitaan on vertauskuvallinen.

Koitan havainnollistaa esimerkillä:

Kun sanot näin:

-Sama pelastus ja sama Herran väkevä käsi joka sotii meidän puolesta, on vielä tänä päivänäkin eli voimassa.

Ja perustelet sitä tällä:

14 Herra sotii teidän puolestanne, olkaa te hiljaa."

Niin minä vastaan että olemme uudessa liitossa ja et voi tuolla Raamatun kohdalla perustella väitettäsi ellet löydä sille yhtenävää ja sen toteen osoittavaa kohtaa uudesta testamentista. Nyt jos haluaisit olla minulle ystävällinen ja muita lukijoita kohtaan huomaavainen niin voisit halutessasi kertoa minulle mikä kohta uudesta testamentista kertoo sinulle että vielä uudessa testamentissa

"Sama pelastus ja sama Herran väkevä käsi joka sotii meidän puolesta, on vielä tänä päivänäkin eli voimassa."

Sitä tarkoitin. Osaisiko joku kertoa että olenko ymmärtänyt asian oikein eli olen siinä luulossa että jos haluaa tuoda asioita VT:stä esille pitää sen tapahtua myös uudessa testamentissa että voidaan päätellä että se on vielä voimassa uudessa testamentissa. Onko tämä oikein tulkittu vai olenko metsässä tässä asiassa?
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Helmi 2013 20:02

*
En tarkoita VT:n lakia koskevia asioita koska Jeesus täytti jo puolesta vaan että Jumala on Sana. (Joh. 1:1-2, 14. 1.Joh.1:1)
Raamattu sanoo että maa ja taivas katoaa paitsi Jumalan Sana joka ei koskaan katoa. (Matt. 24:35)

Esimerkki VT:sta ja UT:sta.

5Moos. 8:3
Hän nöyryytti sinua ja antoi sinun nähdä nälkää, ja hän antoi sinulle mannaa syödä, jota et ennen tuntenut ja jota eivät isäsikään tunteneet, opettaaksensa sinut ymmärtämään, että ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan että hän elää jokaisesta sanasta, joka Herran suusta lähtee.

Matt. 4:4 Mutta hän vastasi ja sanoi: "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee.'"

Joh. 6:63
Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.

Hebr. 13:8
Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti.

Jes. 41:4 Kuka on tämän tehnyt ja saanut aikaan? Hän, joka alusta asti on kutsunut sukupolvet esiin: minä, Herra, joka olen ensimmäinen ja viimeistenkin keskellä vielä sama. RK

Niin se tarkoittaa että Jeesus on itse lihaksitullut Sana eli Sanana Jeesus on sama VT:ssa kuin UT:ssa.
Lakia koskevat asiat ei liity mitään tähän juttuun vaan että VT:n Sanat ovat vielä tänä päivänä opetukseksi ja neuvoksi.
Ne on vielä voimassa tänäkin päivänä. Sitä on vähän vaikea selittää...
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 28. Helmi 2013 14:36

vaisuliini kirjoitti:*
En tarkoita VT:n lakia koskevia asioita koska Jeesus täytti jo puolesta vaan että Jumala on Sana. (Joh. 1:1-2, 14. 1.Joh.1:1)
Raamattu sanoo että maa ja taivas katoaa paitsi Jumalan Sana joka ei koskaan katoa. (Matt. 24:35)

Esimerkki VT:sta ja UT:sta.

5Moos. 8:3
Hän nöyryytti sinua ja antoi sinun nähdä nälkää, ja hän antoi sinulle mannaa syödä, jota et ennen tuntenut ja jota eivät isäsikään tunteneet, opettaaksensa sinut ymmärtämään, että ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan että hän elää jokaisesta sanasta, joka Herran suusta lähtee.

Matt. 4:4 Mutta hän vastasi ja sanoi: "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee.'"

Joh. 6:63
Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.

Hebr. 13:8
Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti.

Jes. 41:4 Kuka on tämän tehnyt ja saanut aikaan? Hän, joka alusta asti on kutsunut sukupolvet esiin: minä, Herra, joka olen ensimmäinen ja viimeistenkin keskellä vielä sama. RK

Niin se tarkoittaa että Jeesus on itse lihaksitullut Sana eli Sanana Jeesus on sama VT:ssa kuin UT:ssa.
Lakia koskevat asiat ei liity mitään tähän juttuun vaan että VT:n Sanat ovat vielä tänä päivänä opetukseksi ja neuvoksi.
Ne on vielä voimassa tänäkin päivänä. Sitä on vähän vaikea selittää...

En ihan kokonaan ymmärtänyt mitä ajat takaa mutta kiitos yrityksestä.

Sen verran sain uutta tietoa kuitenkin että VT:stä olisi siis mukaasi voimassa 10-käskyä plus ne opetukset joissa Jeesus esiintyy Sanan muodossa? Tai häneen viitataan Sanana.

Mitäs muut mieltä mitkä osat on voimassa VT:stä? Kyllähän meidän nyt pitäisi näin keskeinen asia pystyä selvittämään hyvänenaika. Ei edes olla varmoja mitkä asiat Raamatussa ovat käytössä ja mitkä ei :o
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 28. Helmi 2013 17:20

Jeesus on mielestäni kyllä sanonut jossain kohtaa, että mitään ei ole pois otettu. Mutta kyse on sitten monesti asioista, että esim. ymmärrämmekö miksi juutalaiset suorittivat tiettyjä tekoja... esimerkiksi näin ja miksi Jumala sääti asioita. Uskon että Jeesus halusi että löydämme asioiden syvemmän merkityksen, sen sijaan että suorittaisimme esimerkiksi velvollisuuksia. Toisekseen on ymmärrettävä, että Jeesuksen ylösnouseminen, se päätti monia asioita ja sen kautta tapahtui mm. anteeksianto ihmiskunnalle(se kattaa kaikki ihmiset), tosin se täytyy vastaanottaa kuitenkin henkilökohtaisesti.

Jumala on kyllä sama tänään ja aina ja ikuisesti eli vanhan testamentin Jumala on kyllä sama. Usein ihminen ajattelee että se vanhantestamentin Jumala on toisenlainen luonteeltaan... vaativa, vihainen jne. Se sama Isä josta Jeesus kertoi, on se sama vanhan testamentin Jumala, eihän Jeesus ketään uutta ja toisenlaista Isää palvonut, vaan sitä yhtä ja ainoaa joka oli Hänelle tuttu. Jeesus sanoo, että ihmiset eivät tunne kirjoituksia ja siksi ihmiset näkevät asiat jotenkin väärin. Sen jonka sydämeen on kirjoitettu laki, Pyhä Henki neuvoo miten toimia ja se on omatuntona, kuitenkaan ei yli sen mitä on kirjoitettu.

Näin ajattelen kokonaisuutenaan, vaikea lähteä poimimaan yhtä asiaa vanhastakaan testamentista... mutta on muistettava että Jeesus itse kunnioitti Jumalan säädöksiä, neuvoja ja samaa Hän toivoo opetuslapsiltaan(joita myös itse olemme).

Vanha testamentti on täynnä sellaisiakin kirjoituksia, joissa kerrotaan asiasta, kaikki raamatun henkilöt eivät joka tilanteessa ole toimineet aina oikein, pitää osata myös suhteuttaa asioita sen kautta, kun lukee raamatun kirjoituksia.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Maalis 2013 00:42

*
VT:ssa Jumala armahtavainen mutta kiivas on. Tuntuu ihanalta että Jumala omii meidät ja on mustis meistä jos alamme luopua Herrasta.

VT:ssa puhuu Isän iankaikkisella rakkaudella rakkaudesta meitä kohtaan. Se oli tosi ihanaa lukea. Koskettava Sana.
Myös VT:n mukaan Jeesus oli mukana eli palavan pensaan luona eli Hänen nimi näkyy 'M i n ä o l e n'.

VT puhuu erämaasta. Kun Jumala uloskutsui kansan erämaahan Egyptistä niin kansa alkoi vieroksua... Niin se "erämaan vaellus" on opetukseksi myös uuden liiton uskoville. Kun uskonvaellus alkaa tuntua samalta kuin Mooseksen kansa erämaassa ja siellä vieroksuttiin...
Jumala uloskutsui pois Egyptistä ja edelleen uloskutsuu pois tästä maailmasta ja kaikesta mikä on Sanan vastaista.

VT:ssa on myös lempeitä ja lääkitseviä Sanoja. Niistä saa apua vaikeihin asioihin kuten masennukseen, ahdistukseen ja pelkoon jne...

2.Moos. 14:19 Jumalan enkeli, joka oli kulkenut israelilaisten leirin edellä, lähti paikaltaan ja meni
heidän taakseen
. Myös pilvipatsas siirtyi pois heidän edeltään ja asettui heidän taakseen.
20 Näin se tuli egyptiläisten leirin ja Israelin leirin väliin. Pilvi oli pimeä toisille mutta valaisi yön toisille, eivätkä leirit voineet lähestyä toisiaan koko yönä.

23 Egyptiläiset ajoivat heitä takaa, ja kaikki faraon hevoset, vaunut ja ratsumiehet tulivat israelilaisten perässä keskelle merta.
24 Aamuvartion aikaan Herra katsoi tulipatsaasta ja pilvestä egyptiläisten leiriä ja saattoi heidän leirinsä sekasortoon.
25 Hän saattoi heidän vaunujensa pyörät irtoamaan, niin että heidän kulkunsa kävi raskaaksi. Egyptiläiset sanoivat: "Paetkaamme Israelia, sillä Herra sotii heidän puolestaan egyptiläisiä vastaan."

Ajattele, 1 tai pari päivän vanha Sana, siis vanha juttu vaikka edellisenä tai toissapäivänä Jumala sanoi Israelin kansalle että pelastus on vielä voimassa tänä päivänä.

2.Moos. 14:13 Mooses vastasi kansalle: "Älkää pelätkö. Pysykää aloillanne, niin näette pelastuksen, jonka Herra antaa teille tänä päivänä. Sellaista, mitä näette tänään tapahtuvan egyptiläisille, ette enää koskaan tule näkemään.

Siten päivä meni ja sit tuli yö.

Oli mielenkiintoista nähdä miten epyptiläiset luottivat nopeisiin hevosiin ja sotavaunuihin mutta
Jumalan enkeli tuli kansan taakseen ja pilvipatsas myös siirtyi kansan taakseen. Jumala piti katseensa egyptiläisissä tiukasti. He oli tosi lähellä Israelin kansaa.
Ne egyptiläiset jotka luottivat hevosiin ja sotavaunuihin, hyppi ajamaan kansaa takaa mutta he ei ole nähnyt semmoista vastaavaa että renkaat yhtäkkiä irtosi pois vaunuista ja tajusivat että Jumala sotii Israelin kansan puolesta heitä vastaan. Egpytiläiset hätääntyivät ja huusivat: paetkaamme nyt sillä Jumala sotii Israelin kansan puolesta.

Jos et ymmärrä niin kysy Lonelyriderilta niin hän selittää sulle jos hän sen ymmärtää :D ;)
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Maalis 2013 01:17

*
Mietin miltä Israelin kansasta tuntui kun pelastus ei tullut samana päivänä vaikka Jumala lupasi ja sanoi että tänä päivänä pelastus tulee. Kansa sitä odotti ihmetellen missä pelastus viipyy. Meni päivä ja sit yö.. en osaa sanoa menikö vielä toinen päivä... Aamupäivällä kansa pelastui vasta kun on ylittänyt punaisen meren.

27 Mooses ojensi kätensä meren ylle, ja aamunkoitteessa meri palasi paikoilleen egyptiläisten paetessa sitä päin.Näin Herra syöksi egyptiläiset keskelle merta. RK
vaisuliini

Seuraava

Paluu Raamattupalsta