Kristillinen reggae

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kristillinen reggae

ViestiKirjoittaja firefall » 07. Elo 2011 23:46

Tässä ketjussa on ollut paljon hyviä pointteja hengellisestä musiikista yleisesti. Tässä ketjussa ei ole kuitenkaan yhtään vakuuttavaa perustelua sille miksi joku musiikkityyli on sopivaa ja tai ei ole.

Reggaeta olen hyvin vähän kuunnellut, lähinnä Kaemoa. Kaemossa musiikki on jäänyt taka-alalle. Nykyisin monessa "hengellisessä" laulussa on hengellisesti todella tyhjät sanoitukset. Monesti pitää etsimällä etsiä hengellistä sanomaa näistä lauluista eikä välttämättä sitten löydä. Joidenkin bändien kohdalla tuntuu olevan halu päästä soittoon maallisiin radioihin ja saada maallisia keikkoja. Monet näistä "hengellisistä" lauluista ovat peräti olleet joillain radioasemilla soitetuimpia. Kaemo on onneksi tässä asiassa poikkeus.

Täytyy kyllä myöntää itsellä turhan usein sanoitukset jää hengellisessä musiikissa taka-alalle ja itse musiikista tulee pääasia.
firefall

ViestiKirjoittaja Hessu » 07. Elo 2011 23:52

todael kirjoitti:...Minut on leimattu harhaoppiseksi, koska olen Jumalan Sanalla osoittanut että maallinen musiikki hengellistettynä murehduttaa Pyhää Henkeä, häpäisee Jumalaa sekä johtaa muita uskovia sekä koko Jumalan seurakuntaa kuvittelemaan, että tällainen toiminta on Jumalan tahdon mukaista...

Rakas todael-veli. Etköhän hieman nyt ylireagoi... Ei kukaan ole sinua sanonut harhaoppiseksi. Minä olen kirjoittanut ymmärtäväni monet pointtisi ja olevani niistä samaa mieltä. Esimerkiksi viihteellisyydestä ja ihmisten korottamisesta. Mutta jos olen jossain asiassa eri mieltä ja esitän näkemykseni asiasta, niin ei se tarkoita että sotisin sinua vastaan. Toivottavasti voisit nähdä oikeassa valossa, etkä uskoisi tuollaisia ajatuksia veljestäsi, jos sellaisia on mieleesi päässyt jostain pujahtamaan.

Siunauksin.
Hessu

ViestiKirjoittaja todael » 07. Elo 2011 23:52

Hessu kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Maallisia lauluja voidaan luokitella tiettyjen genreiden mukaan, koska suurin osa maailman musasta on jonkun tietyn genren mukaista.

Kaikki musiikki määritellään johonkin genreen. Ei siis ole olemassa musiikkia, jota ei määriteltäisi johonkin genreen. Sillä ei ole mitään vaikutusta asiaan onko musiikin sanoma hengellistä tai maallista, vai onko siinä sanoja ollenkaan.

Kun laulamme kitaran tai pianon säestyksellä uskovien kokouksessa lauluja, määritellään sekin musiikki tiettyyn genreen, jonka voi sanoa olevan maailmallinen genre. Jos siis sanot, ettei hengellistä musiikkia tulisi tehdä maallisten genrejen mukaan, voi sillä perusteella kieltää kaiken musiikin, sillä kaiken musiikin voi sanoa edustavan jotain maallista genreä.

Huomaatko opetuksen ongelmallisuuden?

Rakas veli Hessu

Niin paljon kuin kiivailet musiikin puolesta ja haluat todistella että kaikki musiikki on maallista - ajudut pahaan sokeaan pisteeseen. Musiikki kääntyy sinulle liian tärkeäksi ja unohdat Jumalan pyhyyden - sen että Jumala ja maailma ovat toisiaan vastaan. Jos yrität oman viisautesi varassa ratkaista tätä ongelmaa - että millaista musiikkia sitten hengellisen musiikin tulisi olla - pohdit kysymystä selvästi kokonaan inhimillisestä näkökulmasta. Ylistys ja Jumalan palvonta kuuluvat Jumalan pyhyyden mukaisuuteen - ei voi olla mitään Jumalan palvontaa eikä ylistystä musiikillisesti, joka ei olisi Hänen pyhyytensä mukaista. Siksi toivon että alkaisit lähestyä tätä kysymystä Jumalan pyhyydestä käsin. Rukoilen sinulle että Jumalan Pyhä Henki kirkastaa sinulle Isän Jumalan pyhyyden ja täten sen eron mikä on Jumalalla ja maailmalla.

Sinua Jeesuksessa siunaten.
- todael
Viimeksi muokannut todael päivämäärä 07. Elo 2011 23:56, muokattu yhteensä 1 kerran
todael

ViestiKirjoittaja todael » 07. Elo 2011 23:54

Hessu kirjoitti:
todael kirjoitti:...Minut on leimattu harhaoppiseksi, koska olen Jumalan Sanalla osoittanut että maallinen musiikki hengellistettynä murehduttaa Pyhää Henkeä, häpäisee Jumalaa sekä johtaa muita uskovia sekä koko Jumalan seurakuntaa kuvittelemaan, että tällainen toiminta on Jumalan tahdon mukaista...

Rakas todael-veli. Etköhän hieman nyt ylireagoi... Ei kukaan ole sinua sanonut harhaoppiseksi. Minä olen kirjoittanut ymmärtäväni monet pointtisi ja olevani niistä samaa mieltä. Esimerkiksi viihteellisyydestä ja ihmisten korottamisesta. Mutta jos olen jossain asiassa eri mieltä ja esitän näkemykseni asiasta, niin ei se tarkoita että sotisin sinua vastaan. Toivottavasti voisit nähdä oikeassa valossa, etkä uskoisi tuollaisia ajatuksia veljestäsi, jos sellaisia on mieleesi päässyt jostain pujahtamaan.

Siunauksin.

MInut leimattiin harhaoppiseksi aiheen pohjalta eräällä toisella foorumilla, ei täällä...

- todael
todael

ViestiKirjoittaja Hessu » 07. Elo 2011 23:57

todael kirjoitti:Rakas veli Hessu

Niin paljon kuin kiivailet musiikin puolesta ja haluat todistella että kaikki musiikki on maallista - ajudut pahaan sokeaan pisteeseen. Musiikki kääntyy sinulle liian tärkeäksi ja unohdat Jumalan pyhyyden - sen että Jumala ja maailma ovat toisiaan vastaan. Jos yrität oman viisautesi varassa ratkaista tätä ongelmaa - että millaista musiikkia sitten hengellisen musiikin tulisi olla - pohdit kysymystä selvästi kokonaan inhimillisestä näkökulmasta...

En yritä ratkaista ongelmaa oman viisauteni varassa, kun itse asiassa en koe että minulla itselläni olisi tämän asian suhteen ongelmaa. Näin ongelman Petrin opetuksessa, kun hän sanoi määrättyjä musiikkityylejä maailmallisiksi. Vastasin siihen, että jos sanotaan jonkun tyylin olevan maailmallinen, niin silloin täytyy sanoa kaikkien olevan. Eli se ei ollut oma ajatukseni. Minun mielestäni musiikki on musiikkia, eikä musiikki itsessään ole hengellistä tai maallista. Sanoma määrittelee, kumpaako se on.
Hessu

ViestiKirjoittaja Hessu » 07. Elo 2011 23:59

todael kirjoitti:MInut leimattiin harhaoppiseksi aiheen pohjalta eräällä toisella foorumilla, ei täällä...

Ahaa ok. Harmi juttu. Herra sinua lohduttakoon, ja antakoon anteeksi sille joka leimasi sinut harhaoppiseksi. Hän ei varmastikaan tiedä, mitä hän tekee.
Hessu

ViestiKirjoittaja todael » 08. Elo 2011 00:08

Hessu kirjoitti:
todael kirjoitti:Rakas veli Hessu

Niin paljon kuin kiivailet musiikin puolesta ja haluat todistella että kaikki musiikki on maallista - ajudut pahaan sokeaan pisteeseen. Musiikki kääntyy sinulle liian tärkeäksi ja unohdat Jumalan pyhyyden - sen että Jumala ja maailma ovat toisiaan vastaan. Jos yrität oman viisautesi varassa ratkaista tätä ongelmaa - että millaista musiikkia sitten hengellisen musiikin tulisi olla - pohdit kysymystä selvästi kokonaan inhimillisestä näkökulmasta...

En yritä ratkaista ongelmaa oman viisauteni varassa, kun itse asiassa en koe että minulla itselläni olisi tämän asian suhteen ongelmaa. Näin ongelman Petrin opetuksessa, kun hän sanoi määrättyjä musiikkityylejä maailmallisiksi. Vastasin siihen, että jos sanotaan jonkun tyylin olevan maailmallinen, niin silloin täytyy sanoa kaikkien olevan. Eli se ei ollut oma ajatukseni. Minun mielestäni musiikki on musiikkia, eikä musiikki itsessään ole hengellistä tai maallista. Sanoma määrittelee, kumpaako se on.

Musiikki ei ole neutraali asia jota voidaan käyttää miten ihminen itse haluaa. Musiikki on vahva tunnetilojen aikaansaaja. Musiikkia ei voi lähestyä neutraalina tekijänä, jossa itsessään ei olisi tekijöitä, jolla korostetaan määrätyn tunnetilan aikaansaamista. Musiikilla voidaan saada aikaan eroottisia, väkivaltaisia, masentavia, pelottavia, rauhoittavia tunteita aikaiseksi. Nuorisokulttuurissa musiikki on selvä paholaisen työkalu. Tämä jo yksistään täytyisi ymmärtää kun puhumme musiikista - musiikki ei siis ole neutraalia, vaan määrätyt melodiarakenteet, sointukuviot, transsinomaiset rytmit jne. ovat elementtejä joita Jumalan Pyhä Henki ei voi käyttää hengellisessä musiikissa. Jumala erottaa itsensä populaarisesta musiikki kulttuurista ja antaa täysin erilaisen kokemuksen musiikin kautta - ei siis sielullista pelkkään rytmiin, melodiaan tai maailmasta omaksuttuun musiikkityyliin perustuvaa kokemusta, VAAN Hän pyhittää sen kokonaan toisenlaiseksi Henkensä kautta - Jumala pyhittää/erottaa musiikin Hänen pyhyytensä mukaiseksi.

On selvää jos tutkii sointukuvioillisesti listoilla pomppivia täysin jumalattomia hittibiisejä, että niissä toistuu samankaltainen musiikillinen ilmapiiri (haureuden, jumalanpilkan korostaminen) ja tätä TUKEE myös sointurakenteet. Musiikki ei siis ole neutraali asia kun saatana julistaa haureellista, väkivaltaista sekä kapinallista sanomaansa jumalattoman musiikin välityksellä. En tässä rakenna naiivia mielikuvaa mitkä soinnut ovat tällaisia mitkä eivät, vaan on kysymys kokonaisuudesta ja siitä hengestä josta maallinen musiikki on syntynyt.

Edelleen palaan siihen, että musiikki tulee käsitellä Jumalan pyhyyden sisällä. Muuten siitä tulee ilmaan hosumista ja turhaa väittelyä.

- todael
Viimeksi muokannut todael päivämäärä 08. Elo 2011 00:12, muokattu yhteensä 1 kerran
todael

ViestiKirjoittaja PetriFB » 08. Elo 2011 00:11

Hessu kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Maallisia lauluja voidaan luokitella tiettyjen genreiden mukaan, koska suurin osa maailman musasta on jonkun tietyn genren mukaista.

Kaikki musiikki määritellään johonkin genreen. Ei siis ole olemassa musiikkia, jota ei määriteltäisi johonkin genreen. Sillä ei ole mitään vaikutusta asiaan onko musiikin sanoma hengellistä tai maallista, vai onko siinä sanoja ollenkaan.

Kun laulamme kitaran tai pianon säestyksellä uskovien kokouksessa lauluja, määritellään sekin musiikki tiettyyn genreen, jonka voi sanoa olevan maailmallinen genre. Jos siis sanot, ettei hengellistä musiikkia tulisi tehdä maallisten genrejen mukaan, voi sillä perusteella kieltää kaiken musiikin, sillä kaiken musiikin voi sanoa edustavan jotain maallista genreä.

Huomaatko opetuksen ongelmallisuuden?

Koitetaan nyt sitten vielä. Jumalalta tullutta musiikkia ei tulisi luokitella maallisiin genreihin, sillä Jumalan antama musiikki ei ole maailmasta eikä maailman genren mukaista.

Jumalan tekemä on taivaallista ja ihmisen tekemä on maallista, etkö huomaa eroa?

Jos sanon että Jumalan antamaa musaa ei saisi tehdä maailman genrejen mukaan heavyrock, reggae, rock jne, sillä Jumalan antama musa ei ole maailmasta, ei se tarkoita sitä, että kaikki musiikki tulee kieltää. Minusta on päivänselvää, että hengellistä musiikkia ei tulisi tehdä maallisen genren mukaan, vaan sen mukaan mitä Jumala johdattaa ja antaa. En usko, että Jumala antaessaan ja johdattaessaan musiikilla evankelioimaan ihmisiä tekisi niin, että ajattelee jotakin maallista musa genreä, ei vaan Hän antaa sen melodian laulun ja sävelen minkä Hän itse vaikuttaa. Se voi kuulostaa jostakusta joltakin maailman genreltä, mutta ei ole sitä, koska se on Jumalan antamana taivaasta, ei maailmasta. Etkö ymmärrä sitä, että Jumala ei anna meille maallisia varusteita, vaan taivaallisia varusteita kun on kyse evankeliumin julistamisesta.

Jos laulamme kokouksessa kitaran tai pianon säestyksellä Jumalan antamia lauluja, niin ovat tulleet taivaasta eikä ne edusta maallisia genrejä. Hengellinen Jumalan antama musiikki ei ole tämän maailman musiikkia.

1 Kor 2:
12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
15 Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.

Evankeliumia ei tule tehdä maailman hengessä, vaan Jumalan Hengen kautta ja tämä koskee kaikkea evankeliumin osa-alueita. Siksi on minusta päivän selvää, että Jumalan antama musa ei ole maailman genreä, vaan se on nimenomaan Jumalalta tullutta eikä uskovien tulisi sitä kategorisoida mihinkään maailman genreen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja PetriFB » 08. Elo 2011 00:13

todael kirjoitti:

Musiikki ei ole neutraali asia jota voidaan käyttää miten ihminen itse haluaa. Musiikki on vahva tunnetilojen aikaansaaja. Musiikkia ei voi lähestyä neutraalina tekijänä, jossa itsessään ei olisi tekijöitä, jolla korostetaan määrätyn tunnetilan aikaansaamista. Musiikilla voidaan saada aikaan eroottisia, väkivaltaisia, masentavia, pelottavia, rauhoittavia tunteita aikaiseksi. Nuorisokulttuurissa musiikki on selvä paholaisen työkalu. Tämä jo yksistään täytyisi ymmärtää kun puhumme musiikista - musiikki ei siis ole neutraalia, vaan määrätyt melodiarakenteet, sointukuviot, transsinomaiset rytmit jne. ovat elementtejä joita Jumalan Pyhä Henki ei voi käyttää hengellisessä musiikissa. Jumala erottaa itsensä populaarisesta musiikki kulttuurista ja antaa täysin erilaisen kokemuksen musiikin kautta - ei siis sielullista pelkkään rytmiin, melodiaan tai maailmasta omaksuttuun musiikkityyliin perustuvaa kokemusta, VAAN Hän pyhittää sen kokonaan toisenlaiseksi Henkensä kautta Hänen pyhyytensä mukaiseksi.

On selvää jos tutkii sointukuvioillisesti listoilla pomppivia täysin jumalattomia hittibiisejä, että niissä toistuu samankaltainen musiikillinen ilmapiiri (haureuden, jumalanpilkan korostaminen) ja tätä TUKEE myös sointurakenteet. Musiikki ei siis ole neutraali asia kun saatana julistaa haureellista, väkivaltaista sekä kapinallista sanomaansa jumalattoman musiikin välityksellä.

Edelleen palaan siihen, että musiikki tulee käsitellä Jumalan pyhyyden sisällä. Muuten siitä tulee ilmaan hosumista ja turhaa väittelyä.

- todael

Tuo todaelin lähettämä kirjoitus on todella hyvä ja sitä kannattaa pohtia, sillä kaikki hengellinen tulisi ja tulee käsitellä Jumalan pyhyyden sisällä, ei maallisen sielullisen ja riivaajien viisauden kautta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Hessu » 08. Elo 2011 00:26

todael kirjoitti:... Tämä jo yksistään täytyisi ymmärtää kun puhumme musiikista - musiikki ei siis ole neutraalia, vaan määrätyt melodiarakenteet, sointukuviot, transsinomaiset rytmit jne. ovat elementtejä joita Jumalan Pyhä Henki ei voi käyttää hengellisessä musiikissa...

Ok, kiitos, tämä selvensi paljon minulle näkemystäsi.

PetriFB kirjoitti:Jumalan tekemä on taivaallista ja ihmisen tekemä on maallista, etkö huomaa eroa?

Ymmärrän minä sen eron, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että kaikki musiikki - myös taivaallinen - sijoittuu aina johonkin genreen.

PetriFB kirjoitti:En usko, että Jumala antaessaan ja johdattaessaan musiikilla evankelioimaan ihmisiä tekisi niin, että ajattelee jotakin maallista musa genreä, ei vaan Hän antaa sen melodian laulun ja sävelen minkä Hän itse vaikuttaa. Se voi kuulostaa jostakusta joltakin maailman genreltä, mutta ei ole sitä, koska se on Jumalan antamana taivaasta, ei maailmasta.

Mutta muutama viesti aiemmin kysyin, että mitä jos Jumala antaa sellaista musiikkia joka voi kuulostaa reggaelta, mutta sitä ei itse sano reggaeksi. Sinä vastasit siihen, ettei niin voi olla. Tämän ylläolevan lauseesi perusteella se voisi kuitenkin olla, kun sillä kerta ei ole väliä jos se kuulostaa joltain maalliselta genreltä, kunhan itse vaan ei pidä sitä sellaisena.
Hessu

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu