Lasten fyysinen kurittaminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Mitä Jumalan Sana sanoo, ja mitä ei sano

ViestiKirjoittaja toni t » 22. Tammi 2015 00:34

Aamu-usva: Hevostenkin kanssa olen huomannut, että lyömisestä tai huutamisesta tms. ei ole mitään hyötyä, päin vastoin.

San.25:3 Hevoselle ruoska, aasille suitset, tyhmille vitsa selkään!

Hevosia ohjataan "ruoskalla" eikä se ole väkivaltaa niitä kohtaan. Tosiasia vain on että niiden ymmärrys ottaa ruoskan vastaan ja aasi tottelee suitsia ja tyhmä vitsaa. Niin hevosen, aasin kuin tyhmänkin kohdalla on kyse heidän ohjaamisestaan oikealle tielle - ei siitä että heidän kanssaan tapeltaisiin tai harjoitettaisiin väkivaltaa.

Jos ollaan myös rehellisiä niin me jokainen tiedämme myös sen että lapset osaavat olla ja ovat tietyssä iässä tyhmiä. Tämä ei ole pilkkaa lapsia kohtaan vaan tosiasia että me kaikki olemme olleet lapsena tyhmiä ja käyttäytyneet tyhmästi jossain vaiheessa - sillä sellainen ihminen on pidimme siitä tai emme.

Tätä Raamatun kohtaa ei tule tulkita niin että ruoskikaamme lapsiamme vaan niin että niinkuin hevonen ymmärtää ruoskasta kulkea oikeaan suuntaan niin lapsina kun tyhminä kapinoimme niin rakkaudellinen vitsa pureutuu silloin sinne "tyhmän " ymmärrykseen oikealla tavalla. Huomautan vielä että en tarkoita haukkua ketään tyhmäksi vaan tyhmällä tarkoitan paremminkin "ymmärrystä vailla olevaa" jonkalaisia me kaikki olemme olleet tietyssä iässä lapsina.

San.28:15 Vitsa ja rangaistus antaa viisauden; vaan itsevaltainen lapsi häpäisee äitinsä.

Miksi nykyika on täynnä "itsevaltaisia" lapsia jotka eivät enään kunnioita ja tottele vanhempia ihmisiä? Tämä vain yleistyy kouluissa jne.. Siksi koska heidän kasvatuksestaan puuttuu se mikä antaa viisauden...
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 22. Tammi 2015 09:38

Kaikki väkivaltaa puolustavat Raamatun kohdat ovat vanhan liiton aikaisia kirjoituksia. Hebrealaiskirjeen kuristuskohdassa ei puhuta lyömisestä, vaan vain kurituksesta. Ei Jumalakaan konkreettisesti lyö, vaan ohjaa oikeaan. Hänen rakkautensa vetää parannukseen.

Palatakseni vielä lapsen kepillä huitomisjuttuun, niin kyllä lapsellakin voi joskus olla joku omasta mielestään hyvä syy lyödä sillä kepillä. Minun mielestäni esimerkki vain opettaa parhaiten. Jos minä lyön lastani ja sanon hänelle ettei saa lyödä, niin hän voi sanoa minulle kuuluisat sanat: "Se millainen sinä olet, huutaa niin lujaa, etten kuule mitä sanot."

Koirista puheen ollen Toni viittasi siihen, että koiran oikeatkin vanhemmat näyttävät koiralle paikkansa... Minä en kuitenkaan halua olla mikään koiran äiti, vaan pitäytyä ihan vain ihminen-koira -asetelmassa. En ole samaa mieltä Tonin kanssa myöskään siitä, että pieni kipu menisi jotenkin paremmin perille kuin puhe. Fyysinen kasvatus saa aikaan fyysisiä ihmisiä, mutta ajatuksella kasvattaminen saa aikaan ajattelevaisia ihmisiä. Fyysinen kuritus kasvatti mainiosti ihmiset ulkonaiseen lakiliittoon, mutta uudessa liitossa taistelu ei kasvatuksessakaan ole verta ja lihaa vastaan.

Vitsa on oikein erityisen voimakkaasti sekä nöyryyttävää henkistä väkivaltaa että myös kipua aiheuttavaa fyysistä väkivaltaa. Ja minä haluan aivan tarkoituksella tehdä väkivaltaa koko väkivallan käsitteelle, mutta ihan vain käsitteelle käsitteellisesti, koska en usko, että väkivallan väkivaltainen vastustaminen vähentää väkivaltaa. En ajattele Jeesuksen ruoskalla lyöneen ketään ihmistä ajaessaan kaupustelijat pois pyhäköstä. En voisi kuvitella Jeesuksen koskaan lyövän lasta tai ketään muutakaan; en edes mitenkään rakkaudellisesti lyövän, jos nyt sellaista rakkaudellista lyömistä voi olla olemassakaan.

Hevosen ohjaamisessa olen kyllä käyttänyt "ruoskaa", mutta en lyödäkseni sillä, vaan ohjatakseni esimerkiksi pysymään ympyrällä tai selästä käsin kosketan usein lapaa raipalla, jotta hevonen osaa valmistautua johonkin esim. hyppäämään. Se on vain kosketus ja tarkoittaa että nyt tarkkana. Eivätkä suitsetkaan ole mitään fyysisen kivun tuottamista varten vaan ohjaamista varten. Olen kyllä nähnyt hevosia, joiden suitsissa on roikuttu miten sattuu. Siitähän seuraa vain ns. kova suu, eli ohjaaminen käy vaikeammaksi. Ja hevosen lyömisestä seuraa erittäin vaikeita ongelmia. Hevosen on luotettava täysin siihen, että ihminen ei koskaan satuta sitä. Silloin kaikki sujuu hyvin. Hevonen on luonteeltaan pakeneva saaliseläin, johon kipu vaikuttaa äärimmäisen voimakkaasti. Sen lyöminen on vähän sama kuin löisi lemmikkikania, joka myös on pakeneva saaliseläin.

Minun mielestäni lapset eivät missään iässä ole tyhmiä. Siksi Jeesuskin kehottaa meitä tulemaan lasten kaltaisiksi, sillä sen kaltaisten on taivasten valtakunta.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 22. Tammi 2015 11:25

Oma pohdinta menee aina siihen ,että on se "Jumalallinen kuritus ,josta Raamatussa puhutaan ja siksi tästä maallisesta hakkaamisesta ei kannata samassa osiossa ees puhua.Eihän ei uskovat tee ja ymmärrä kuin uskovat tekee ja ymmärtää.Viisaus tulee Jumalalta.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja toni t » 22. Tammi 2015 12:06

Aamu-Usva kirjoitti:Kaikki väkivaltaa puolustavat Raamatun kohdat ovat vanhan liiton aikaisia kirjoituksia. Hebrealaiskirjeen kuristuskohdassa ei puhuta lyömisestä, vaan vain kurituksesta. Ei Jumalakaan konkreettisesti lyö, vaan ohjaa oikeaan. Hänen rakkautensa vetää parannukseen.

Palatakseni vielä lapsen kepillä huitomisjuttuun, niin kyllä lapsellakin voi joskus olla joku omasta mielestään hyvä syy lyödä sillä kepillä. Minun mielestäni esimerkki vain opettaa parhaiten. Jos minä lyön lastani ja sanon hänelle ettei saa lyödä, niin hän voi sanoa minulle kuuluisat sanat: "Se millainen sinä olet, huutaa niin lujaa, etten kuule mitä sanot."

Koirista puheen ollen Toni viittasi siihen, että koiran oikeatkin vanhemmat näyttävät koiralle paikkansa... Minä en kuitenkaan halua olla mikään koiran äiti, vaan pitäytyä ihan vain ihminen-koira -asetelmassa. En ole samaa mieltä Tonin kanssa myöskään siitä, että pieni kipu menisi jotenkin paremmin perille kuin puhe. Fyysinen kasvatus saa aikaan fyysisiä ihmisiä, mutta ajatuksella kasvattaminen saa aikaan ajattelevaisia ihmisiä. Fyysinen kuritus kasvatti mainiosti ihmiset ulkonaiseen lakiliittoon, mutta uudessa liitossa taistelu ei kasvatuksessakaan ole verta ja lihaa vastaan.

Vitsa on oikein erityisen voimakkaasti sekä nöyryyttävää henkistä väkivaltaa että myös kipua aiheuttavaa fyysistä väkivaltaa. Ja minä haluan aivan tarkoituksella tehdä väkivaltaa koko väkivallan käsitteelle, mutta ihan vain käsitteelle käsitteellisesti, koska en usko, että väkivallan väkivaltainen vastustaminen vähentää väkivaltaa. En ajattele Jeesuksen ruoskalla lyöneen ketään ihmistä ajaessaan kaupustelijat pois pyhäköstä. En voisi kuvitella Jeesuksen koskaan lyövän lasta tai ketään muutakaan; en edes mitenkään rakkaudellisesti lyövän, jos nyt sellaista rakkaudellista lyömistä voi olla olemassakaan.

Hevosen ohjaamisessa olen kyllä käyttänyt "ruoskaa", mutta en lyödäkseni sillä, vaan ohjatakseni esimerkiksi pysymään ympyrällä tai selästä käsin kosketan usein lapaa raipalla, jotta hevonen osaa valmistautua johonkin esim. hyppäämään. Se on vain kosketus ja tarkoittaa että nyt tarkkana. Eivätkä suitsetkaan ole mitään fyysisen kivun tuottamista varten vaan ohjaamista varten. Olen kyllä nähnyt hevosia, joiden suitsissa on roikuttu miten sattuu. Siitähän seuraa vain ns. kova suu, eli ohjaaminen käy vaikeammaksi. Ja hevosen lyömisestä seuraa erittäin vaikeita ongelmia. Hevosen on luotettava täysin siihen, että ihminen ei koskaan satuta sitä. Silloin kaikki sujuu hyvin. Hevonen on luonteeltaan pakeneva saaliseläin, johon kipu vaikuttaa äärimmäisen voimakkaasti. Sen lyöminen on vähän sama kuin löisi lemmikkikania, joka myös on pakeneva saaliseläin.

Minun mielestäni lapset eivät missään iässä ole tyhmiä. Siksi Jeesuskin kehottaa meitä tulemaan lasten kaltaisiksi, sillä sen kaltaisten on taivasten valtakunta.

Älä lyö lastasi! En minä kehoita löymään lapsia sillä edelleenkään en yhdistä rakkaudellista vitsaa "lyömiseen". Kyse on siitä miten näemme käsitteen lyöminen. Vitsa lapsen takapuolelle ei ole hakkaamista ja lyömistä siinä merkityksessä kun sana hakkaaminen ja lyöminen yleisesti ymmärretään. Eikä rakkaudellinen vitsa tuota todellakaan suurta kipua. Tietysti vitsallakin voidaan lyödä väärin ja kivuliaasti mutta kaikissa asioissahan voi toimia väärin jos ei ymmärrä asioiden todellista luonnetta. Esimerkiksi hevosia voi ruoskia väärin jos ei ymmärrä hevosruoskan todellista tarkoitusta ja sama se on rakkaudellisen vitsan kanssa. Sen todellinen tarkoitus on ohjata lasta oikeaan niin että hän sen ymmärtää. Sananlaskuissa olevat viisaudet ovat luonteeltaan sellaisia jotka istuvat kaikkiin aikakausiin. Ne kertovat ihmisluonteesta eikä siitä miten jossain liiton aikana tuli käyttäytyä. Monet ihmiset jotka sanovat olevansa kristittyjä hakevat kuitenkin mielummin käytösohjeensa tämän päivän ihanteista ja kuin Jumalan sanasta koska he eivät usko sanaan niin kuin kirjoituksissa lukee ja monesti sanaan ei uskota sanomalla ettei tuo ole enään voimassa jne.. Vanhan liiton Mooseksen laki ei ole enään voimassa mutta ei kaikki VT:n opetus todellakaan ole sama asia kuin Mooseksen laki. Sananlasksut ovat täynnä viisautta ymmärryksen oppimiseksi myös tässä uuden liiton ajassa.

1.Kor.14:20 Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä.

Raamattu sanoo tässä ettei meidän tule olla lapsia ymmärrykseltämme vaan pahuudessa meidän tulee olla lapsia. Pahuudessa lapsia meinaa ettemme ymmärtäisi tehdä pahaa. Näin siksi että niin kuin jo kirjoitin tarkoitan tyhmällä paremminkin sitä että se vittaa "ymmärrystä vailla olevaan" ko, kohdissa. Eli painotin sitä ettei sanaa tyhmäkään käsitettäisi niin kuin sana yleensä käsitetään samoin kuin lapsen lyömistä vitsalla ei tule käsittää niin kuin lyöminen yleensä käsitetään nykyään. Meidän kulttuuri on antanut ko sanoille sellaisen painoarvon ettei niitä voi enään käyttää edes kunnolla koska ne käsitetään jo väkisten väärin.

En minäkään usko että Jeesus olisi käyttänyt ruoskaa hakkaamis tarkoituksessa siinä mielessä kuin sana hakkaaminen yleensä nykyään käsitetään mutta sen uskon että Hän ruoskaa käyttäen rakkaudellisesti ohjeisti ihmiset ja eläimet pois paikalta. Ja omasta kokemuksestani voin todistaa että olen kerran saanut vitsasta takapuolelle valehtelun seurauksena lapsena ja näin jälkeenpäin voin todistaa että se oli yksi parhaimmista asioista jolla minua ohjeistettiin silloin sillä opin sen kuinka tärkeää vanhemmilleni on se etten valehtele heille. En saanut todellakaan mitään traumoja vitsasta vaan olen siitä kiitollinen. Ymmärrän kyllä myös sen puolen että jos jotakin on kohdeltu täysin väärin vitsalla eli huiskittu pitkin korvia verenmakusuussa niin silloin vitsan todellinen merkitys saataa hämärtyä ja ihminen näkee vitsan vain väkivallan välineena. Jos tulkitsemme Raamatun opettaman vitsan nykykulttuurin "silmälasien" läpi niin emme todennäköisisti voi nähdä sitä mitä Raamattu opettaa koska nykykulttuuri on jo niin tehokkaasti myrkyttänyt koko käsitteen "vitsa".
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 22. Tammi 2015 12:19

Kyllä uuden testamentinkin puolella puhutaan kurituksesta;

Hebr.12:6 sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa".

7 Kuritukseksenne te kärsitte; Jumala kohtelee teitä niinkuin lapsia. Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita?

8 Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osallisiksi tulleet, silloinhan te olette äpäriä ettekä lapsia.

9 Ja vielä: meillä oli ruumiilliset isämme kurittajina, ja heitä me kavahdimme; emmekö paljoa ennemmin olisi alamaiset henkien Isälle, että eläisimme?

10 Sillä nuo kurittivat meitä vain muutamia päiviä varten, oman ymmärryksensä mukaan, mutta tämä kurittaa meitä tosi parhaaksemme, että me pääsisimme osallisiksi hänen pyhyydestään.

11 Mikään kuritus ei tosin sillä kertaa näytä olevan iloksi, vaan murheeksi, mutta jälkeenpäin se antaa vanhurskauden rauhanhedelmän niille, jotka sen kautta ovat harjoitetut.
iinuliinu

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 22. Tammi 2015 12:31

Sananlaskujen opetuksen mukaan esimerkiksi köyhyys on jumalattomuuden ja tyhmyyden sekä laiskuuden seurausta. Vanhassa liitossa Jumalan siunaus olikin aineellinen, mutta uudessa liitossa hengellinen.

Mutta ei minun ole tarkoitus, Toni, vängätä vastaan. Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat ja olen siitä osittain eri mieltä. Tiedän ettet vitsalla tarkoita mitään vahingoittavaa lyömistä. Ehkä joskus tulen tilanteeseen, jossa näenkin jonkun lievän fyysisen kurituksen tarpeelliseksi. Tai onhan sekin fyysistä esimerkiksi määrätä arestiin ja sen saattaisin jopa joskus tehdä. Tai sekin on fyysistä, kun nappaan 3-vuotiaani kainaloon ja vien sisälle, vaikka hän haluaisi jatkaa leikkejään ulkona. Sen olen joskus tehnytkin.

Mutta jostain syystä pidän valtavan vastenmielisenä ajatustakin siitä, että joku vetäisi tyttöjeni housut alas ja läpsisi jollain risulla. Se olisi heille niin nöyryyttävää ja ilkeää. He ovat kuitenkin jo sellaisessa "siveässä" iässä ja takapuolen paljastaminen olisi varmaan pahinta, mitä heille koskaan voisi tapahtua. Sellainen ei vain ole sopivaa missään mielessä. Jotkut muut keinot on vain parempia. Tähän asti meillä on menty ihan vain puhumisella eteenpäin. Välillä oikein hyvin ja välillä huonommin...
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 22. Tammi 2015 12:39

iinuliinu: Hebrelaiskirjeen kurituskohdan mainitsin jo aiemmin. Siinä ei kuitenkaan kehoteta kasvattamaan lapsia vitsalla. Efesolaiskirjeessä on kehotus: "Ja te isät, älkää kiihoittako lapsianne vihaan, vaan kasvattakaa heitä Herran kurissa ja nuhteessa." Herran kurissa ja nuhteessa kasvattaminen ei ainakaan välttämättömänä osana sisällä väkivaltaa; enemmänkin yli äyräiden menevää armollisuutta. Kun teini-ikäisemme tiuskii ja huutaa, niin häntä on parempi mennä halaamaan ja sanoa, että rakastan sinua silloinkin, kun olet kiukkuinen. Siinä hän näkee Jumalan, jonka rakkaus on niin ehdotonta, että se todellakin vetää parannukseen. Kuka enää jatkaa huutamista, kun joku ottaa avosylin vastaan..? Itsellekin on käynyt niin, että vasta Jumalan armon kohdattuani pystyin luopumaan synnissä elämisestä. Ajattelen, että lasten kohdalla on samoin. Vanhemman ollessa tiukkana kaikkien älä tee sitä ja älä tee tuota -juttujen kanssa hän helposti lähtee juuri niihin juttuihin, mutta jos hän kokee olevansa rakastettu juuri sellaisena kuin hän on, niin hänen on helppo kunnioittaa vanhempiaan.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 22. Tammi 2015 15:37

Aamu-Usva kirjoitti:iinuliinu: Hebrelaiskirjeen kurituskohdan mainitsin jo aiemmin. Siinä ei kuitenkaan kehoteta kasvattamaan lapsia vitsalla. Efesolaiskirjeessä on kehotus: "Ja te isät, älkää kiihoittako lapsianne vihaan, vaan kasvattakaa heitä Herran kurissa ja nuhteessa." Herran kurissa ja nuhteessa kasvattaminen ei ainakaan välttämättömänä osana sisällä väkivaltaa; enemmänkin yli äyräiden menevää armollisuutta. Kun teini-ikäisemme tiuskii ja huutaa, niin häntä on parempi mennä halaamaan ja sanoa, että rakastan sinua silloinkin, kun olet kiukkuinen. Siinä hän näkee Jumalan, jonka rakkaus on niin ehdotonta, että se todellakin vetää parannukseen. Kuka enää jatkaa huutamista, kun joku ottaa avosylin vastaan..? Itsellekin on käynyt niin, että vasta Jumalan armon kohdattuani pystyin luopumaan synnissä elämisestä. Ajattelen, että lasten kohdalla on samoin. Vanhemman ollessa tiukkana kaikkien älä tee sitä ja älä tee tuota -juttujen kanssa hän helposti lähtee juuri niihin juttuihin, mutta jos hän kokee olevansa rakastettu juuri sellaisena kuin hän on, niin hänen on helppo kunnioittaa vanhempiaan.

Joo no ajattelin vaan lähinnä kuritusta, että ei kai se mitään mukavaakaan voi olla?
Vetäydyn tästä keskustelusta kun en todellakaan ole asiantuntija lasten kasvattamisessa, toivottaen siunausta jokaiselle! :thumbup:
iinuliinu

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 22. Tammi 2015 16:19

Se ,että VT puolella olevat viisaudet ja neuvot niin ovat edelleen hyviä ja ajankohtaisia ... teksti on hyvää ja viisasta .Kestää läpi ajan.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 22. Tammi 2015 18:51

Olen samaa mieltä, että VT:n puolellakin on paljon kaunista ja hyvää opetusta.
Aamu-Usva

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu