Seurakunnasta asiaa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Seurakunnasta asia

ViestiKirjoittaja Joel.A » 02. Elo 2014 00:58

On Kritustuksen veren polkemista sekä halpana pitämistä se, että jos annamme hyväksynnän ja tunnustamme seurakunnaksi sellaisen joka on perustettu jollekin instituutiolle, kirkolle, yhdistykselle tai vaikkapa rakennukselle.

On vain yksi seurakunta, jonka omistaja on Jumala eli Jumalan seurakunta. Ennen se oli luonnollinen Israel ja nykyään se on hengellinen Israel ;)
Joel.A

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 02. Elo 2014 01:33

Joel.A kirjoitti:On Kritustuksen veren polkemista sekä halpana pitämistä se, että jos annamme hyväksynnän ja tunnustamme seurakunnaksi sellaisen joka on perustettu jollekin instituutiolle, kirkolle, yhdistykselle tai vaikkapa rakennukselle.

On vain yksi seurakunta, jonka omistaja on Jumala eli Jumalan seurakunta. Ennen se oli luonnollinen Israel ja nykyään se on hengellinen Israel ;)

Kaikki, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen ja ottaneet vastaan sovituksen Jeesuksessa Kristuksessa ovat meidän sisariamme ja veljiämme olkoompa he sitten kirkossa, puumajassa taikka kokoontuvat maakuopassa, saman arvoisia ja yhtä rakkaita Jumalalle.

Ehkäpä Jumala katsoo hyväksi jokupäivä heidänkohdallaan henkilökohtaisesti tehdä uudistuksia tässä, seurakunnan kokoontumisasiassa, sitä odotellessamme voimme kunnioittaa ja rakastaa heitä veljinämme ja siskoinamme ja rakentaa yhteyksiä.

Näin sitten jos he kokevat sydämessään kutsun lähteä, he tietävät missä kokoontuu heitä rakastavia sisaruksia ja missä heidät otetaan riemuiten vastaan. :toghether:

Enkä väitä , että Joelkaan ajattelee mitään muuta heistä, vaikka onkin erimieltä heidän seurakuntakokoontumisestaan.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Siivetön » 02. Elo 2014 07:25

Joel.A kirjoitti:On Kritustuksen veren polkemista sekä halpana pitämistä se, että jos annamme hyväksynnän ja tunnustamme seurakunnaksi sellaisen joka on perustettu jollekin instituutiolle, kirkolle, yhdistykselle tai vaikkapa rakennukselle.

Mitä seurakuntia tarkoitat näillä, jotka ovat mielestäsi; ".....perustettu jollekin instituutiolle, kirkolle, yhdistykselle tai vaikkapa rakennukselle."?

Minun täytyy sanoa, etten uskalla arvioida minkään kristillisen seurakunnan olevan perustettu jollekin noista.

Vaikka seurakunnat tarvitsevat lakisääteisesti toimiakseen ry:n tms. työkalukseen, niin ei kai kukaan uudestisyntynyt uskova perusta Kristuksen ruumista sellaisen varaan.

Aivan samoin kuin Petri Paavola on perustanut Saulus Lähetys ry:n työkalukseen, jonka avulla voi hoitaa ja ylläpitää taloudellisen puolen toimintojaan.

Minulla tulee Joel väkisinkin mieleeni teksteistäsi, ettet nyt oikein ymmärrä, miksi seurakunnissa on ry:t tms. työkaluinaan ja mikä niiden tehtävä on seurakunnissa?

Seurakuntia ei ole perustettu niiden pohjalle, mutta seurakunnat tarvitsevat niitä tehdäkseen Jumalan valatakunnantyötä ja hoitaakseen tuohon työhön tarvittavat varat lakisääteisesti, kuin hoitaakseen ja toteuttaakseen myöskin apostolien antamaa opetusta yhteisestä omistuksesta lain vaatimin toimin.

Tuota ei voi toteuttaa laillisesti ja rehellisesti ilman ry:n kaltaista yhdistystä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä seurakunnan hengellisen puolen kanssa.

Onko siis esim. Petri Paavola toiminut mielestäsi synnillisesti ja eikö hänen uskonsa perustus ole Kristus-kalliossa, koska hän on perustanut Saulus Lähetys ry:n hoitaakseen hengellisen näkynsä taloudellisen toteutuksen lakisääteisesti SL ry:n kautta, vai mitä oikein ajat takaa??
Siivetön

ViestiKirjoittaja Joel.A » 02. Elo 2014 11:31

Mikko Murpatti kirjoitti:

Kaikki, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen ja ottaneet vastaan sovituksen Jeesuksessa Kristuksessa ovat meidän sisariamme ja veljiämme olkoompa he sitten kirkossa, puumajassa taikka kokoontuvat maakuopassa, saman arvoisia ja yhtä rakkaita Jumalalle.

Ehkäpä Jumala katsoo hyväksi jokupäivä heidänkohdallaan henkilökohtaisesti tehdä uudistuksia tässä, seurakunnan kokoontumisasiassa, sitä odotellessamme voimme kunnioittaa ja rakastaa heitä veljinämme ja siskoinamme ja rakentaa yhteyksiä.

Näin sitten jos he kokevat sydämessään kutsun lähteä, he tietävät missä kokoontuu heitä rakastavia sisaruksia ja missä heidät otetaan riemuiten vastaan. :toghether:

Enkä väitä , että Joelkaan ajattelee mitään muuta heistä, vaikka onkin erimieltä heidän seurakuntakokoontumisestaan.

Näin on Mikko, että kaikki olemme siskoja ja veljiä Herrassa ja tätä yhtä ruumista ei saa pirstoa ja hajottaa millään tavalla. Kaikki olemme Herran ja Herran on kaikki. Ongelma tässä on nyt se, että monet ajattelee ja mieltää seurakunnaksi jonkun ihmiskätösin väsätyn rakennelman/rekisterin ja että yhdellä paikkakunnalla voi näitä tämmöisiä olla monta. On siis vain yksi Seurakunta "hengellinen Israel" joka ilmentyy kullakin paikkakunnalla yhtenä seurakuntana.

Kyllä yhdistyksen voi perustaa kunhan sitä ei nimitetä tai liitetä seurakunnaksi ja jolla on oma jäsen rekisteri. Mielestäni Saulus-Lähetyksen sivulla ei tule ilmi, että he olisivat ja kutsuisivat ry:tään seurakunnaksi jolla on oma rekisteri, kokouskäytännöt tai vanhemmisto?

Siivetön, mielestäni et ole vielä vastannut siihen kysymykseeni, että missä kohtaa Raamattua kerrotaan ihmisen perustaneen seurakunnan/seurakuntia, vaan teit kysymykseeni vastakysymyksen, joten onko mahdollista saada siihen vielä sinulta perusteellinen vastaus? :) ;)
Joel.A

ViestiKirjoittaja Siivetön » 02. Elo 2014 16:21

Joel.A kirjoitti:Näin on Mikko, että kaikki olemme siskoja ja veljiä Herrassa ja tätä yhtä ruumista ei saa pirstoa ja hajottaa millään tavalla. Kaikki olemme Herran ja Herran on kaikki. Ongelma tässä on nyt se, että monet ajattelee ja mieltää seurakunnaksi jonkun ihmiskätösin väsätyn rakennelman/rekisterin ja että yhdellä paikkakunnalla voi näitä tämmöisiä olla monta. On siis vain yksi Seurakunta "hengellinen Israel" joka ilmentyy kullakin paikkakunnalla yhtenä seurakuntana.

Kyllä yhdistyksen voi perustaa kunhan sitä ei nimitetä tai liitetä seurakunnaksi ja jolla on oma jäsen rekisteri. Mielestäni Saulus-Lähetyksen sivulla ei tule ilmi, että he olisivat ja kutsuisivat ry:tään seurakunnaksi jolla on oma rekisteri, kokouskäytännöt tai vanhemmisto?

Siivetön, mielestäni et ole vielä vastannut siihen kysymykseeni, että missä kohtaa Raamattua kerrotaan ihmisen perustaneen seurakunnan/seurakuntia, vaan teit kysymykseeni vastakysymyksen, joten onko mahdollista saada siihen vielä sinulta perusteellinen vastaus? :) ;)

Etpä ole siis tainnut lukeakaan viestejäni, joten eipä ihme, että puhumme toinen aidasta ja toinen seipäistä, sillä nytkin sekoitit ry.-asian seurakuntaan, vaikka juuri edellä kirjoitin, että ne ovat kaksi eri asiaa ja olen pariinkin kertaan selittänyt, miksi tulee perustaa jokin elin, että voidaan toteutta Raamatun antamaa opetusta seurakunnasta lakisääteisesti nykyajassa. :D

Mutta et näytä mitenkään ymmärtävän tuota asiaa, joten olet joko vielä kovin nuori tai sitten luterialisen kirkon kasvatti, tai jopa molempia :D (tämä ei ole takoitettu väheksynnäksi tai loukkaukseksi) ja tiedän toki, että siltä pohjalta on kovin vaikea ymmärtää, miten tulee hallinnoida vapaaehtoisin uhrein annettuja varoja ja niistä kertynyttä yhteistä omaisuutta lakisääteisesti.

Tässä on yksi seurakunnan perustamistilanne, jonka olen tuonut jo tuolla aiemmin esille, mutta on kai jäänyt Sinulta huomioimatta:

Apt. 14
21 Ja julistettuaan evankeliumia siinä kaupungissa ja
tehtyään monta opetuslapsiksi he palasivat Lystraan ja
Ikonioniin ja Antiokiaan
22 ja vahvistivat opetuslasten sieluja ja kehoittivat
heitä pysymään uskossa ja sanoivat: "Monen ahdistuksen
kautta meidän pitää menemän sisälle Jumalan valtakuntaan."
23 Ja kun he olivat valinneet heille vanhimmat jokaisessa
seurakunnassa, niin he rukoillen ja paastoten jättivät heidät
Herran haltuun, johon he nyt uskoivat.
Siivetön

Re: Seurakunnasta asiaa

ViestiKirjoittaja Joel.A » 02. Elo 2014 17:13

Siivetön kirjoitti:
Joel.A kirjoitti:Näin on Mikko, että kaikki olemme siskoja ja veljiä Herrassa ja tätä yhtä ruumista ei saa pirstoa ja hajottaa millään tavalla. Kaikki olemme Herran ja Herran on kaikki. Ongelma tässä on nyt se, että monet ajattelee ja mieltää seurakunnaksi jonkun ihmiskätösin väsätyn rakennelman/rekisterin ja että yhdellä paikkakunnalla voi näitä tämmöisiä olla monta. On siis vain yksi Seurakunta "hengellinen Israel" joka ilmentyy kullakin paikkakunnalla yhtenä seurakuntana.

Etpä ole siis tainnut lukeakaan viestejäni, joten eipä ihme, että puhumme toinen aidasta ja toinen seipäistä, sillä nytkin sekoitit ry.-asian seurakuntaan, vaikka juuri edellä kirjoitin, että ne ovat kaksi eri asiaa ja olen pariinkin kertaan selittänyt, miksi tulee perustaa jokin elin, että voidaan toteutta Raamatun antamaa opetusta seurakunnasta lakisääteisesti nykyajassa. :D

Mutta et näytä mitenkään ymmärtävän tuota asiaa, joten olet joko vielä kovin nuori tai sitten luterialisen kirkon kasvatti, tai jopa molempia :D (tämä ei ole takoitettu väheksynnäksi tai loukkaukseksi) ja tiedän toki, että siltä pohjalta on kovin vaikea ymmärtää, miten tulee hallinnoida vapaaehtoisin uhrein annettuja varoja ja niistä kertynyttä yhteistä omaisuutta lakisääteisesti.

Tässä on yksi seurakunnan perustamistilanne, jonka olen tuonut jo tuolla aiemmin esille, mutta on kai jäänyt Sinulta huomioimatta:

Apt. 14
Ikonioniin ja Antiokiaan

Siivetön, en aina vastaa kirjoittaessani suoraan sinulle, vaan myös yleisesti. Sitäpaitsi seurakunta ei tarvitse ry:tä voidakseen toimia. Jos nyt ymmärrämme, että yhdellä paikkakunnalla on yksi srk, jota ei ole perustettu viralliselle paperille niin ei se tarvitse toimiakseen äryytä. Jos tahdomme olla todellisia Jeesuksen seuraajia emme anna vain kymmenyksiä vaan pidämme omaa omaisuutta myös toisen omaisuutena. Jos me siis näin toimimme ei kenelläkään ole puutetta mistään. (Apt 2)

Tämän sanon nyt yleisesti kaikille, ei pelkästään sinulle siivetön ;)
Jeesuksen seuraamista ei ole sitä, että käymme vain kokouksissa ja silloin tällöin murrame leipää, annetaan kymmenykset ja tehdään vähän yhteistyötä keskenämme, vaan sitä on Jeesuksen seuraaminen , että annamme itsemme täysin Jumalalle ja pidämme toisistamme huolta täysipäiväisesti.

Koko luku kannattaa lukea, että ymmärtää tän jakeen.
Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'. Matteus‬ ‭25‬:‭40‬

Se miksi sotkin äryyn seurakuntaan johtuu siksi, että lähes jokainen instituutio joka kutsuu itseään seurakunnaksi on perustettu äryylle.

Apt. 14
Ikonioniin ja Antiokiaan

Siivetön, huomaappas nyt tässä kohti Sanaa tietty järjestys.

1. Apostolit saattoivat ensin ihmisiä uskoon.
2. Niinkuin tiedämme, että ryhmä uskovia on jo seurakuntaa.
3. Eli seurakunta oli jo olemassa kun vanhemmisto valittiin. (Tiitus 1)
4. Vanhimpia ei tietysti valittu jokaiseen pieneen ryhmään vaan kullekkin kaupungille omansa.

Eli apostolit eivät perustaneet yhtään seurakuntaa vaan jo olemassa oleville seurakunnille he valitsivat vanhemmiston, tietysti kullekkin kaupungille omansa.
Joel.A

ViestiKirjoittaja Siivetön » 04. Elo 2014 09:30

Joel.A kirjoitti:Eli apostolit eivät perustaneet yhtään seurakuntaa vaan jo olemassa oleville seurakunnille he valitsivat vanhemmiston, tietysti kullekkin kaupungille omansa.

Juu, Sinä saat ihan rauhassa olle tuota mieltä, mutta minä näen Raamatun kokonaisuuden puhuvan kyllä siitä, että esim. tässä oli nimeomaan kysymyksessä paikallisseurakunnan perustaminen.

Apt. 14
Ikonioniin ja Antiokiaan

Minunkin lihalleni olisi hyvin mieluista olla mihinkään kuulumaton, mutta omatuntoni ei sitä hyväksy, sillä näen Raamatun pohjalta, että tulee olla nimetty Jumalan seurakunta jokaisella paikkakunnalla ja itse haluan sellaiseen kuullua ja tälläkin tavoin todistaa uskostani, eli näen tuon raamatun opetuksen mukaiseksi, joten jatkan tällä tiellä ja Sinä saat ainakin minun puolestani jatkaa omallasi.

Kiitos keskustelusta JoelA!
Siivetön

ViestiKirjoittaja Joel.A » 04. Elo 2014 16:18

Siivetön kirjoitti:
Joel.A kirjoitti:Eli apostolit eivät perustaneet yhtään seurakuntaa vaan jo olemassa oleville seurakunnille he valitsivat vanhemmiston, tietysti kullekkin kaupungille omansa.

Juu, Sinä saat ihan rauhassa olle tuota mieltä, mutta minä näen Raamatun kokonaisuuden puhuvan kyllä siitä, että esim. tässä oli nimeomaan kysymyksessä paikallisseurakunnan perustaminen.

Apt. 14
Ikonioniin ja Antiokiaan

Minunkin lihalleni olisi hyvin mieluista olla mihinkään kuulumaton, mutta omatuntoni ei sitä hyväksy, sillä näen Raamatun pohjalta, että tulee olla nimetty Jumalan seurakunta jokaisella paikkakunnalla ja itse haluan sellaiseen kuullua ja tälläkin tavoin todistaa uskostani, eli näen tuon raamatun opetuksen mukaiseksi, joten jatkan tällä tiellä ja Sinä saat ainakin minun puolestani jatkaa omallasi.

Kiitos keskustelusta JoelA!

Siivetön, jos ajattelet, että on oikein perustaa ihmiskätösin seurakunta niin olet ristiriidassa Jumalan Sanan kanssa. Jumalan sana ilmoittaa, että Jeesus oli se joka perusti ja muutti ristintyöllään luonnollisesta seurakunnasta hengellisen seurakunnan ja jokainen joka häneen uskoo ja kastetaan tulee osalliseksi hänen ruumistaan ja näin ollen on yksi ruumiin jäsenistä eli seurakunnasta.

Annat ymmärtää, että semmoinen joka on uudestisyntynyt eikä kuulu mihinkään seurakuntaan palvelee vain omaa lihaansa. Huomaatko nyt yhden asian? Sen, että julistat sellaiset uuudestisyntyneet mihinkään kuulumattomaksi jotka eivät kuulu ihmiskätösin perustettuun seurakuntaan. Etkö näe tässä nyt ristiriitaa?

Jos oikeasti haluaisit tutkia mitä Raamattu sanoo seurakunnasta niin ymmärtäisit, että jokainen joka uskoo ja kastetaan kuuluu jo automaattisesti hengelliseen Israeliin eli Jumalan omaisuus kansaan ja vain maantieteellinen etäisyys saa olla erottavana tekiänä meidän kokoontumisissamme.

Vielä havainnollistan siivettömän ajattelutapaa: JoelA on/olen uudestisyntynyt Jumalan lapsi, mutta koska en kuulu mihinkään maanpäälliseen ihmiskätösin väsättyyn seurakuntaan, niin olen näin ollen kuulumaton seurakuntaan eli Kristuksen ruumiiseen.

Käsittelen vielä ton laittamasi Apt kohdan.

Apostolit julistivat ensin kussakin kaupungissa evankeliumia ja ihmisiä tuli näin ollen Jeesuksen opetuslapsiksi ja niinkuin tiedämme, että jokainen joka Jeesukseen uskoo ja kastetaan kuuluu näin ollen automaattisesti Kristus Ruumiiseen. Niinpä kun kun Jeesuksen opetuslapset kokoontuivat kussakin kaupungissa yhteen niin he kokoontuivat Jumalan lapsina eli seurakuntana. Apostolit viipyivät vielä näissä kaupungeissa vahvistaakseen Jumalan lapsia eli Jumalan seurakuntalaisia. Sitten kun he huomasivat miespuolisissa Jeesuksen opetuslapsissa potentiaalisia paimenia (kaitsijan tulee olla yhden vaimon mies, kotinsa hyvin hoitavia jne..) niin silloin he vasta pystyivät valitsemaan jokaiseen kaupunkiin tälläisistä miehistä vanhemmiston.

Vielä haluan sanoa, että Raamattu ei tunnusta yhdessä kaupungissa montaa eri seurakuntaa kuin ja vain sen yhden: Kaikki Kristuksen ruumiin jäsenet.

Kysynkin nyt sinulta suoraan siivetön kaikella rakkaudella ja kunnioituksella ilman riitaa ja vihan kiihkoa, että oletko itse tutkinut Raamatusta rukouksen kera mitä tarkoittaa sana seurakunta ja miten tai millä tavalla se ilmenee vaiko menetkö nyt toisten ihmisten tiedolla ja opetuksella?
Joel.A

ViestiKirjoittaja Joel.A » 04. Elo 2014 16:35

Nii ja muuten Siivetön, minun tunnustuksenani toimii yksin Jeesus ja hänen Sanansa, ei niinkuin tunnustuskunnilla, jotka ovat pääosin sitoutuneet yhteen teesiluetteloon. Miksi näin, koska minä olen vain ihminen, joka on vajaa tiedossaan ja taidossaan.

Tunnustuskunnat vieläpä vain sitoutuu omaan joukkoonsa, mutta minä tahdon sitoutua jokaiseen Jumalan lapseen alkaen omalta paikkakunnaltani.
Joel.A

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 05. Elo 2014 00:20

Minä en enää murehdi tätä asiaa. Uskon, että Jeesus itse kokoaa oman lopunajan seurakuntansa ja kutsuu ulos tai toiset heitetään ulos, kun on lopullisesti sen aika. Ja voipa olla ettei hetken kuluttua enää edes voida kokoontua 'merkityissä' paikoissa.
Kysymys on vain siitä, kuka haluaa pitää kiinni Jumalan Sanasta ja todella seurata Jeesusta. Näitä niin sanottuja 'kuppikuntia' on syntynyt aikojen saatossa, aina sieltä alusta lähtien ja me emme voi sille mitään. Me emme voi niitä lopettaa. Mutta Jumala voi ja uskon, että kokoaa itse oman laumansa niiden keskeltä, lauman jonka uskon vielä kulkevan lopunajassa Elian Hengessä. Voi olla myös, että tapahtuu joku niin suuri 'ravistelu' Jumalalta joka avaa silmiä totuuteen ja parannuksen tekoon.
Isoäiti

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu