Paa, tarkoitin että en jaksa pelkästään jäädä väittelemään jos toinen on kanssani eri mieltä ja vain toistelee samoja väittämiä, mutta tarkentaviin kysymyksiin vastaan mielelläni.
paa kirjoitti:Tuohon alleviivattuun ja lihavoituun kohtaan viitaten; jos armon määrä on aina vakio niin mitä se roomalaiskirjeen kohta "missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi" oikein tarkoittaa?
Tuo koko jae kuuluu näin:
Mutta laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi; mutta missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi (Room.5:20)Jakeen alkuosa on hyvin oleellinen tämän asian ymmärtämisen kannalta. Jumala ilmoitti lakinsa siksi että ihmiset sen kautta ymmärtäisivät tekevänsä syntiä, ja olevansa luonnostaan synnin alaisia. Jeesus sanoi, että Pyhä Henki
"näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion" (Joh.16:9). Miten Pyhä Henki sen tekee? Henki toimii aina Jumalan Sanan kautta! Eli Pyhä Henki käyttää Jumalan lakia syntistä ihmistä kohden kuin kaksiteräistä miekkaa (kts. Hebr.4:12), paljastaen sen kautta ihmisen syntisyyden. Mitä enemmän laki saa ihmistä koskettaa, sitä syvempi synnintunto hänelle tulee. Ei ole kyse siitä onko tehnyt paljon syntiä, vaan siitä kuinka voimallisesti kohtaamme Jumalan Hengen. Esimerkiksi tässä on siitä osoitus:
Jesaja 6
1 Kuningas Ussian kuolinvuotena minä näin Herran istuvan korkealla ja ylhäisellä istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin.
2 Serafit seisoivat hänen ympärillään; kullakin oli kuusi siipeä: kahdella he peittivät kasvonsa, kahdella he peittivät jalkansa, ja kahdella he lensivät.
3 Ja he huusivat toinen toisellensa ja sanoivat: "Pyhä, pyhä, pyhä Herra Sebaot; kaikki maa on täynnä hänen kunniaansa".
4 Ja kynnysten perustukset vapisivat heidän huutonsa äänestä, ja huone täyttyi savulla.
5 Niin minä sanoin: "Voi minua! Minä hukun, sillä minulla on saastaiset huulet, ja minä asun kansan keskellä, jolla on saastaiset huulet; sillä minun silmäni ovat nähneet kuninkaan, Herran Sebaotin."
6 Silloin lensi minun luokseni yksi serafeista, kädessään hehkuva kivi, jonka hän oli pihdeillä ottanut alttarilta,
7 ja kosketti sillä minun suutani sanoen: "Katso, tämä on koskettanut sinun huuliasi; niin on sinun velkasi poistettu ja syntisi sovitettu".Tämän kertoja oli profeetta, joka EI elänyt syntistä elämää, vaan palveli ja etsi Herraa koko sydämestään. Silti hän koki näin kohdatessaan voimallisesti Jumalan Hengen. "Voi minua! Minä hukun, sillä minulla on saastaiset huulet, ja minä asun kansan keskellä, jolla on saastaiset huulet; sillä minun silmäni ovat nähneet kuninkaan, Herran Sebaotin". Ja lopussa näemme, että missä synti tuli suureksi (eli missä Jumalan Henki sai osoittaa syntiselle Hänen pyhyytensä, niin että hän koki syntisyytensä voimallisella tavalla), siellä myös armo tuli ylenpalttiseksi.
Synnin ja sovituksen suhteen olemme kaikki samalla viivalla. Tämä tulee ilmi esimerkiksi Jaakobin kirjeessä:
Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin. Sillä hän, joka on sanonut: "Älä tee huorin", on myös sanonut: "Älä tapa"; jos et teekään huorin, mutta tapat, olet lainrikkoja. (Jaak.2:10-11)Synti on rikkomus Jumalaa kohtaan. Siksi yksikin pieni synti riittää, se erottaa ihmisen Jumalasta ihan samalla tavalla kuin monet suuret synnit. Siksi kun Jumala osoittaa ihmiselle hänen syntinsä, vaikka se olisikin vain yksi pieni synti, voi sen kokea kauhistuttavalla tavalla, sillä sen myötä ihminen ansaitsee helvetin tulen iankaikkisesti. Kun Jumala kirkastaa tällaisen asian ihmiselle, tulee synti suureksi. Ja kun tällaisessa tilassa oleva ihminen nostaa katseensa ristiinnaulittuun Kristukseen, ja ymmärtää että hänelle kuuluva rangaistus oli Hänen päällänsä, että hänellä rauha ja iankaikkinen elämä olisi, niin silloin armo tulee ylenpalttiseksi. Siihen ei tarvita siis monia suuria syntejä, eikä edes ajankohtaista syntiä, Jumala voi nostaa vaikka vuosikausia sitten tehdyn synnin esille ja tuoda sen kautta tällaisen synnintunnon.
Toivottavasti tämä vastasi kysymykseesi. Siunauksin Herman