Panettelua, tuomitsemista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Panettelua, tuomitsemista

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 16. Touko 2013 09:06

Onneksi tämä kaatumisasia ei ole pelastuskysymys,mutta kumminkin yksi karuimmista kohdista kun Jumalan poika kavallettiin sentään.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja toni t » 16. Touko 2013 11:58

En ollut ennen ajatellut tätä Jeesuksen kiinniotto kohtaa niin tarkasti mutta nyt kun sitä on tutkinut niin siihen sisältyy todella syvällinen ja tärkeä opetus. Herra Jeesus antoi opetuslapsilleen esimerkin kaikesta miten tulee tulee toimia ja miten Jeesuksen seuraajien pitää vastata pahaan.

Matt.26:51 Ja katso, eräs niistä, jotka olivat Jeesuksen kanssa, ojensi kätensä, veti miekkansa ja iski ylimmäisen papin palvelijaa ja sivalsi häneltä pois korvan.
26:52 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Pistä miekkasi tuppeen; sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat.
26:53 Vai luuletko, etten voisi rukoilla Isääni, niin että hän lähettäisi heti minulle enemmän kuin kaksitoista legionaa enkeleitä?

Pietari toimi väärin ja turvasi lihalliseen voimaansa ja aseeseen. Jeesus kielsi tämän ja käski laittaa miekka tuppeen. Jeesus itse antoi heille tässä tilanteessa esimerkin miten vastata pimeyden voimiin. Jumalan nimessä Herran Jeesuksen Nasaretilaisen nimessä. Jeesus Jumalan nimen voimalla laittoi pimeyden jouko lankeamaan maahan ja kahteen kertaan painotti sitä että Jeesus Nasaretilainen on "minä olen". Eli Jeesus on "Minä olen" nimi ja tässä Jeesuksen nimessä on Jeesuksen opetuslapsilla voima ja käskyvalta pimeyden voimia vastaan.

Ja tämä näkyy sitten täysin käytännössä sillä Raamatussa ja tänäkin päivänä Jeesuksen opetuslapset tekevät voima ja ihmeteot Herran Jeesuksen nimen kautta ei omassa voimassa vaan Jumalan. Jeesus on antanut omilleensa voiman kaiken pimeyden voiman yli Hänen nimessään ja tässä Jeesuksen kiinniotto kohdassa Jeesus itse antoi esimerkin siitä miten tulee pimeyden voimat kohdata. Ei siis Pietarin tavoin omassa voimassa vaan Jeesuksen tavoin Jumalan nimen voimassa jonka edessä pimeyden voimat joutuvat lankeamaan maahan.

Mielestäni kohdassa on siis syvällinen opetus jossa Jeesus kirkastaa nimensä ja osoittaa siihen sisältyvän voiman.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 16. Touko 2013 12:16

toni t kirjoitti:En ollut ennen ajatellut tätä Jeesuksen kiinniotto kohtaa niin tarkasti mutta nyt kun sitä on tutkinut niin siihen sisältyy todella syvällinen ja tärkeä opetus. Herra Jeesus antoi opetuslapsilleen esimerkin kaikesta miten tulee tulee toimia ja miten Jeesuksen seuraajien pitää vastata pahaan.

Matt.26:51 Ja katso, eräs niistä, jotka olivat Jeesuksen kanssa, ojensi kätensä, veti miekkansa ja iski ylimmäisen papin palvelijaa ja sivalsi häneltä pois korvan.
26:52 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Pistä miekkasi tuppeen; sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat.
26:53 Vai luuletko, etten voisi rukoilla Isääni, niin että hän lähettäisi heti minulle enemmän kuin kaksitoista legionaa enkeleitä?

Pietari toimi väärin ja turvasi lihalliseen voimaansa ja aseeseen. Jeesus kielsi tämän ja käski laittaa miekka tuppeen. Jeesus itse antoi heille tässä tilanteessa esimerkin miten vastata pimeyden voimiin. Jumalan nimessä Herran Jeesuksen Nasaretilaisen nimessä. Jeesus Jumalan nimen voimalla laittoi pimeyden jouko lankeamaan maahan ja kahteen kertaan painotti sitä että Jeesus Nasaretilainen on "minä olen". Eli Jeesus on "Minä olen" nimi ja tässä Jeesuksen nimessä on Jeesuksen opetuslapsilla voima ja käskyvalta pimeyden voimia vastaan.

Ja tämä näkyy sitten täysin käytännössä sillä Raamatussa ja tänäkin päivänä Jeesuksen opetuslapset tekevät voima ja ihmeteot Herran Jeesuksen nimen kautta ei omassa voimassa vaan Jumalan. Jeesus on antanut omilleensa voiman kaiken pimeyden voiman yli Hänen nimessään ja tässä Jeesuksen kiinniotto kohdassa Jeesus itse antoi esimerkin siitä miten tulee pimeyden voimat kohdata. Ei siis Pietarin tavoin omassa voimassa vaan Jeesuksen tavoin Jumalan nimen voimassa jonka edessä pimeyden voimat joutuvat lankeamaan maahan.

Mielestäni kohdassa on siis syvällinen opetus jossa Jeesus kirkastaa nimensä ja osoittaa siihen sisältyvän voiman.

Löysitpä mahtavan opetuksen tuosta, jota ei ole tullut ajatelleeksi luettua tuota kohtaa, että tuohon sisältyy noin voimallinen opetus.
Eli hyvää tästäkin ketjusta seurasi pitkän väännön jälkeen. Kiitos Herralle!
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Sippis » 16. Touko 2013 12:51

toni t kirjoitti:En ollut ennen ajatellut tätä Jeesuksen kiinniotto kohtaa niin tarkasti mutta nyt kun sitä on tutkinut niin siihen sisältyy todella syvällinen ja tärkeä opetus. Herra Jeesus antoi opetuslapsilleen esimerkin kaikesta miten tulee tulee toimia ja miten Jeesuksen seuraajien pitää vastata pahaan.

Kiitos toni t, että tahdoit jakaa tämän kanssamme, koska tuo ramatun kohta on tärkeä
opetus miten Herran omien tulisi toimia. Herran Henki on selvästi kirjoituksessa mukan.
Kiitos Herralle, että Hän avasi sinulle kohdan merkityksen sydämen yksinkertaisuudella.
Sippis

ViestiKirjoittaja pekka » 16. Touko 2013 15:07

Sippis kirjoitti:

Kiitos toni t, että tahdoit jakaa tämän kanssamme, koska tuo ramatun kohta on tärkeä
opetus miten Herran omien tulisi toimia. Herran Henki on selvästi kirjoituksessa mukan.
Kiitos Herralle, että Hän avasi sinulle kohdan merkityksen sydämen yksinkertaisuudella.

Amen, kiitos Herralle.

Olen samaa mieltä, ei turhia mutkia sinne tänne vaan asiat on hyvä pitää selkeinä ja niin kuin ne on Raamatussa ilmoitettu.

Tonin(kin) kirjoituksia on helppo ja mukava lukea kun niissä pysytään Raamatun ilmoituksessa, eikä harhailla missä milloinkin. Minulle ei ainakaan ole annettu kovin kummoista kirjoittajan ja asioista kertomisen lahjaa.

Ihminen voi tosiaan helposti sortua kaikenlaisiin mutkitteluihin ja Sanakin siitä meille kertoo:

Saarn. 7:29

(7:30) Katso, tämän ainoastaan olen löytänyt: että Jumala on tehnyt ihmiset suoriksi, mutta itse he etsivät monia mutkia.

Jumalan siunausta jokaiselle foorumilaiselle.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Lilli » 16. Touko 2013 15:58

Haluaisin kuulla Petrin kommentit tähän kohtaan, koska hänen kirjoitustaan on puitu.

6 Kuin siis Jesus sanoi heille: minä olen, astuivat he takaperin ja lankesivat maahan. (Biblia 1776)

Vanha Biblia kääntää jakeen kuusi oikein alkutekstin mukaisesti. Kun Juudas oli pettänyt Jeesuksen ja joukkoineen tuli hakemaan Jeesusta, niin he astuessaan takaperin kaatuivat maahan selälleen, eli takaperin. Kyse ei ollut Jumalan siunauksesta, vaan Jumalan tuomiosta.

Kysymys on totuudesta eikä siitä, kuka on väärässä ja kuka oikeassa. Tällä erää koen, että Petri on tämän tulkinnut väärin ja siksi haluankin kuulla hänen mielipiteensä ja arvionsa, millä perusteella Juudas joukkoineen olisi kaatunut selälleen. Jos asia on niin, että he kaatuivat tai lankesivat maahan, mutta eivät selälleen, olettaisin Petrin korjaavan kirjoitustaan.

En ota kantaa tonin kirjoitukseen, koska en tiedä, miten asia oikeasti oli. Raamattuhan ei kerro, miksi he kaatuivat tai kuka heidät kaatoi vai kompastuivatko he jalkoihinsa tai kaatuivat itsekseen. Oleellista kohdassa ei varmaan ole se, miksi he kaatuivat, koska siitä ei kerrota enempää, vaan Jeesuksen toiminta: Jeesus ei pakoillut, Hän tiesi mitä on tulossa ja itse astui esiin. Hän oli teuraaksi astuva Karitsa, joak ei ääntä päästänyt.
Lilli

ViestiKirjoittaja Minä vain » 16. Touko 2013 19:03

Toni,
Raamattu ei opeta perinnäissääntöjä vaan Jumalan sanan totuutta ja siksi Raamatussa on todistus asioihin jotka koskevat Jumalan tahtoa ja Jeesusta. Raamatussa on siis monessa kohdassa todistus "minä olen " sanan käytöstä mutta missään ei ole todistusta että silloin tulisi kumartaa. Siksi uskon mielummin Raamatun todistusta siitä ettei Juutalaisilla ollut tapana kumartaa nimen "minä olen" kuuluessa. Jos se olisi ollut edes perinnäissääntö juutalaisilla ja sitä oltaisiin noudatettu niinkin tarkasti kuin kiinniotto tilanteessa niin kyllä sitä oltaisiin noudatettu silloin muissakin tilanteissa kuin sana "minä vain" kuului. Mutta Raamattu todistaa ettei noudatettu. Eikä sitä noudateta tänäkään päivänä.

Hauska kohta löytyy tästä kirjoituksesta. ;)

Mutta vielä, niitä perinnäissääntöjähän noudatettiin tiukemmin kuin Jumalan lakia.
Ja voisin korjata sinun lausettasi, että uskot mieluummin raamatun suoraan todistamatta jättämistä siitä, etteikö olisi Juutalaiset kumartaneet Jumalan nimen kuullessaan?
Ja edelleen missä tilanteissa, Kuinka monessa tilanteessa raamatussa on mainittu pelkkä "Minä olen"?
Niinkuin olen yrittänyt selittää, että se hebrea/aramea? on erilaista kuin suomenkieli, suomen kieli ei toimi kuin hebreaakieli, eikä toimi niin kuin englanninkieli.
Lilli taisi esittää, että kaksi kohtaa uudessa testamentissa on Ego eimi, eli kaksi kertaa mahdollisesti on tullut se todellinen sana, riippuen lauseyhteydestä, ja yhä myös hebreankieli voi taivuttaa erilailla kuin kreikan kieli.
Siitäkin kun sanotaan Hallelujah, eikö se pitäisi olla hallelujah(ve)? tässä huomaa sanan Jahve muuttuvan tai lyhennettävän, ettei jahven nimeä mainittaisi? Jompi kumpi?
Jahven sijasta kirjoituksissa käytettiin adonai ja muita nimiä, jottei Jumalan pyhää nimeä mainittaisi turhaan, ainakin luettaessa.

Ja olen Lillin kanssa samaa mieltä, että totuus on hyvä saada selville ja olisi hyvä, jos Petrikin osallistuisi keskusteluun.
Minä vain

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 16. Touko 2013 19:43

Kun nyt tästä perinnäissäännöistä on ollut tässä. Niin tänäkin päivänä juutalaiset taitavat elää aika samallatavoin perinnäissääntöjensä kanssa. Joten yksi asia jonka kautta tätäkin olisi luultavasti hyvä tutkia, niin voisi kysyä, että onko tällainen perinnäissääntö tänä päivänä voimassa, jos ei ole, ei ole luultavasti ollut silloin Jeesuksen aikanakaan. Jos ei ole tänä päivänä, mistä on otettu tämä asia, että aina kun kuulee sanan "minä olen", pitäisi kumartaa? Tämä, minä olen ja kumarrus -traditio, jos tätä ei ole ollut olemassa eikä ole vieläkään, niin kehoittaisin tutkimaan, ennen kuin tuo tällaista opetusta, koska niin kauan se on pelkkä oman mielen tuotos, ennen kuin sen voi sitten aukottomasti todistaa.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 16. Touko 2013 21:02

Kun tätä asiaa olen pohtinut niin se mikä liiviin kiinni jää on sellainen ajatus ,että Jumala ilmaisi itsensä kavallus hetkellä .Tilanne on kuitenkin se ,että Jumalan ainoa poika kavallettiin ja se on maailmanhistorian kannalta suuri (myös karmea) tapahtuma.Jumalan voima purkautui Jeesuksen suusta hänen lausuessaan ja kiinniottajat ,jossa lienee ollut Juutalaisia ,Roomalaisia ,seka joukkoa (kenties maksettua).Kiinniottajat ottivat askeleet taaksepäin ja ??Lakosivat ,lankesivat maahan kuitenkin niin ,että he kaikki tunsivat Jumalan läsnäolon voimakkaana ja kenties hämmästystä oli joukoissa .Hämmennyksestä virotessaan he (joiden tehtävä oli sitoa ja kiinniottaa Jeesus) niin he "ryhdistäytyivät " ja aloittivat voimallisen kiinniottamisen ,joka johti konfliktiin ,että miekkaan tartuttiin opetuslapsen toimesta ,jolloin Jeesus ilmaisi itsensä ja voimansa (kukaan maailmankaikkeudessa ei voisi sitoa Jeesusta ellei hän itse suostuisi)ja samalla seuraajien (kristittyjen)elämän kristuksessa ,siis kuinka heidän tulee aina toimia eli väkivaltaan ei vastata väkivallalla.,,,,,eli edellinen on kuvitelmaa tilanteesta ,jota saattoi tapahtua .Voi olla ,että kysytään oikea vastaus porukalla sitte aikanaan Jeesukselta .Uskon ,että sitten ei tartte väitellä :) ps voisin edelleen kuvitella huom kuvitella ,koska tekstistä ei löydy ,että Jeesuksen sanoessa jopa maakin vavahteli tai vastaavaa (siis kuvittelen) ja sanon edelleen ,että onneksi tämä ei ole pelastus kysymys .Pelastus kysymyksien kohdalla ei ole vara jäädä kuvittelun varaan .Vaan Sanan varaan ja Pyhän Hengen ohjauksessa ja voimakkaassa sellaisessa.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja uuhi » 16. Touko 2013 21:40

viitaten erääseen tämän keskusteluketjun aikaisempaan viestiin, huomauttaisin että 1700-luvun bibliakäännöksessä on käännösvirhe jakeessa 1. kor. 15:47. kreikankielisessä tekstissä ei ole itse sanaa. myös se että tuossa jakeessa termi "herra" on kirjoitettu isolla alkukirjaimella, on hämäävää. jae room. 10:9 on huonosti käännetty v. 1938 käännöksessä.

se ensimmäinen ihminen maasta, mainen, se toinen ihminen se hallitsija taivaasta

(1. kirje kor. 15:47. määräinen artikkeli on tässä lauseessa käännetty se sanalla)

Ὁ πρῶτος ἄνθρωπος ἐκ γῆς, χοϊκός· ὁ δεύτερος ἄνθρωπος ὁ κύριος ἐξ οὐρανοῦ. ( 1co 15:47 byz)
ho protos anthropos ek ges khoikos ho deuteros anthropos ho kyrios eks ouranou
se ensimmäinen ihminen maasta, mainen, se toinen ihminen se hallitsija taivaasta

the first man [is] out of the earth, earthy; the second man [is] the lord out of heaven;

( 1. cr 15:47, ylt )

että jos tunnustat suullasi hallitsija jahuwšu'an ja uskot sydämessäsi että elohim hänet nosti kuolleista ...

(jakeesta room 10:9)

that if thou mayest confess with thy mouth the lord jesus, and mayest believe in thy heart that elohim did raise him out of the dead ,..

(jakeesta rom 10:9, ylt, korjattu termi elohim)

the affirmation of yhwh to my lord: 'sit at my right hand, till i make ...

(psalmista 110:1 )

ilmaisu jhwh:n hallitsijalleni: istu oikealleni kunnes asetan sinua-kohtaan-vihamieliset astinlaudaksi jaloillesi

(psalmista 110:1, siteerattu seuraavissa: mark. 12:36, mat. 22:44, luuk. 20:42, apt teot 2:34, osittain siteerattu myös kirjeessä heb 1:13)

mieti kuka on tuo hallitsija, hebreaksi adown?

on hämäävää että suomalaisessa v. 1933/1938 käännöksessä termi "herra" on kirjoitettu useimmiten isolla alkukirjaimella vaikka joka kohdassa sen takana EI OLE NIMl.
myös se että "jumala" on kirjoitettu isolla alkukirjaimella suomalaisessa v. 1938 käännöksessä, on hämäävää. veljet opettavat termi elohim ei ole nimi vaan general term, yleisnimi. (hebrean termi elohim on käännetty suom. v. 1938 käännöksessä useimmiten "jumala")

mutta valitettavasti olen kuullut että "jumala" on suomessa kuulemma ollut jonkin epäelohimin nimi, eikä pelkkä yleisnimi. siksi viitatessani jhwh:een tai hänen poikaansa jahuwšu'aan, en käytä "jumala" ilmausta vaan hebrean termiä elohim, en tiedä mitään sopivaa suomenkielistä sanaa, jolla sen voisi kääntää suomeksi. enkä myöskään käytä god ilmausta viitatessani jhwh elohimiin, koska veljet ovat opettaneet että myös god /gad on epäelohimin nimi.

mutta te, jotka hylkäätte jhwh:n ja unhotatte minun pyhän vuoreni, jotka valmistatte gadille pöydän ja vuodatatte uhrijuomaa menille

(jes. 65:11, v. 1933 käännös, elohimin nimi korjattu )
Viimeksi muokannut uuhi päivämäärä 17. Touko 2013 18:39, muokattu yhteensä 1 kerran
uuhi

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu