Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kuvan teko kielto

ViestiKirjoittaja toni t » 01. Touko 2011 14:26

Lumina kirjoitti:Oon miettiny tätä asiaa tosi paljon minkä muulta kiireeltäni oon ehtiny ja oon tullu tulokseen :) Menin eräänä iltana siivoamaan tytön huonetta ja otin lasten Raamatun käteen ja kattoin sen kannessa olevaa kuvaa johon oli kuvattuna Jeesus lapsen kanssa.Katsoin kuvaa ja sen miehen ilme alkoi näyttää jotenkin ihmeelliseltä "typerältä".Tajusin oikeastaan siinä hetkessä että Jumala on niin Pyhä ja Kaikkivaltias että ei häntä voi kuvata tämmösellä miehen kuvalla.Hän ei jaa kunniaansa kuvien kanssa.
Ja vaikka se ei liikuttaisi sen kummemmin mua itseäni, niin en voi hyväksyä sitä koska se johdattaa kansaa harhaan, on samassa "juonessa" mm alttari tauluissa ja ikoneissa olevien kuvien kanssa.
Luin aamulla noita Jesajan paikkoja ja mietin että kun Matt 24 varoittaa eksymästä

4 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
5 Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta.

Niin se eksytys kristus on jo sujautettu -92 raamattuun

Matt. 16:18
Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita.

Ja koska kirkko ja sen alttaritaulut johdattaa kansaa harhaan uskottelemalla olevansa Kristusruumis niin se vaan vahvistaa tuota että kuvaa ei saa tehdä missään vaiheessa.Näin mä nyt näkisin tään asian.

Luin aamusta myös 1 kor 10...sekin avautui jotenkin uudella tavalla :prayer4: Kiitos Jumalalle!

:hearts: Amen

:thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja PetriFB » 02. Touko 2011 07:54

Lumina kirjoitti:Oon miettiny tätä asiaa tosi paljon minkä muulta kiireeltäni oon ehtiny ja oon tullu tulokseen :) Menin eräänä iltana siivoamaan tytön huonetta ja otin lasten Raamatun käteen ja kattoin sen kannessa olevaa kuvaa johon oli kuvattuna Jeesus lapsen kanssa.Katsoin kuvaa ja sen miehen ilme alkoi näyttää jotenkin ihmeelliseltä "typerältä".Tajusin oikeastaan siinä hetkessä että Jumala on niin Pyhä ja Kaikkivaltias että ei häntä voi kuvata tämmösellä miehen kuvalla.Hän ei jaa kunniaansa kuvien kanssa.
Ja vaikka se ei liikuttaisi sen kummemmin mua itseäni, niin en voi hyväksyä sitä koska se johdattaa kansaa harhaan, on samassa "juonessa" mm alttari tauluissa ja ikoneissa olevien kuvien kanssa.
Luin aamulla noita Jesajan paikkoja ja mietin että kun Matt 24 varoittaa eksymästä

4 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
5 Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta.

Niin se eksytys kristus on jo sujautettu -92 raamattuun

Matt. 16:18
Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita.

Ja koska kirkko ja sen alttaritaulut johdattaa kansaa harhaan uskottelemalla olevansa Kristusruumis niin se vaan vahvistaa tuota että kuvaa ei saa tehdä missään vaiheessa.Näin mä nyt näkisin tään asian.

Luin aamusta myös 1 kor 10...sekin avautui jotenkin uudella tavalla :prayer4: Kiitos Jumalalle!

Amen, kiitos Herralle. :prayer4:
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Hessu » 04. Touko 2011 01:14

Täytyy kyllä sanoa, että tämä kuvantekokielto (sovellettuna esim lastenraamattuihin ja "Jeesus-tauluihin") on yksi käsittämättömimpiä eksytyksiä mitä olen muuten aivan täyspäisten uskovien kohdalla tavannut. Onneksi ei kuitenkaan ole kyse mistään valtavan suuresta asiasta, ja toivottavasti tästä ei myöskään koskaan tehdä sellaista.

PS. Olen lukenut jo kaikki perustelut asiasta, joten ei kannata tuhlata enempää aikaa minulle vastaamiseen, ellei sitten tietenkin ole jotain uutta näkökulmaa.
Hessu

ViestiKirjoittaja Lumina » 14. Touko 2011 09:35

Psalmi 115
1 Älä meille, Herra, älä meille, vaan omalle nimellesi anna kunnia armosi ja totuutesi tähden.
2 Miksi pakanat saisivat sanoa: "Missä on heidän Jumalansa?"
3 Meidän Jumalamme on taivaissa; mitä ikinä hän tahtoo, sen hän tekee.
4 Mutta heidän epäjumalansa ovat hopeata ja kultaa, ihmiskätten tekoa.
5 Niillä on suu, mutta eivät ne puhu, niillä on silmät, mutta eivät näe.
6 Niillä on korvat, mutta eivät kuule, niillä on nenä, mutta eivät hajua tunne.
7 Niiden kädet eivät koske, niiden jalat eivät astu, ei tule ääntä niiden kurkusta.
8 Niiden kaltaisia ovat niiden tekijät ja kaikki, jotka turvaavat niihin.
9 Israel, turvaa Herraan-hän on heidän apunsa ja kilpensä.
10 Te, Aaronin suku, turvatkaa Herraan-hän on heidän apunsa ja kilpensä.
11 Te, Herraa pelkääväiset, turvatkaa Herraan-hän on heidän apunsa ja kilpensä.
12 Herra muistaa meitä ja siunaa, hän siunaa Israelin sukua, hän siunaa Aaronin sukua,
13 hän siunaa niitä, jotka Herraa pelkäävät, niin pieniä kuin suuriakin.
14 Herra lisätköön teitä, sekä teitä että teidän lapsianne.
15 Te olette Herran siunatut, hänen, joka on tehnyt taivaan ja maan.
16 Taivas on Herran taivas, mutta maan hän on antanut ihmisten lapsille.
17 Eivät kuolleet ylistä Herraa, ei kukaan hiljaisuuteen astuneista.
18 Mutta me, me kiitämme Herraa, nyt ja iankaikkisesti. Halleluja!
Lumina

ViestiKirjoittaja PetriFB » 15. Touko 2011 10:17

Ymmärrän sen että tämä asia on hyväksytty totuuteen seurakunnan historiassa jo pitkään, vaikka se onkin väärä opetus, jonka katolinen kirkko toi kristikuntaan. Ymmärrän myös sen, että joskus tiettyjen asioiden ymmärtäminen sekä niiden poispaneminen voi viedä aikaa. En syyllistä enkä syytä ketään, vaan haluan tuoda esille sen mitä Raamattu opettaa. Tästä saa olla eri mieltä ja Herran Jeesuksen opetuslapsina meidän tulisi mennä yhdessä eteenpäin, vaikka emme olisi kaikesta samaa mieltä.

Apt 17:29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus (Theios) on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.

Theios tarkoittaa koko Jumaluutta, eli Isää, Herraa Jeesusta ja Pyhää Henkeä. Apt 17:29 sanoo, että emme saa luulla, että Isä, Jeesus ja Pyhä Henki on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema (piirros, patsas). Tämä kohta siis sanoo, että emme saa luulla, että Jumalaa voi kuvata (piirros, patsas) taiteen tai ajatuksen kautta. Eli tästäkin kohdasta tulee esille kielto että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa. Jos Jeesuksesta saisi tehdä kuvan, niin Paavali olisi opettanut tuossa väärin ja jos Jeesuksesta saisi tehdä kuvan, niin Paavalin olisi pitänyt sanoa tuossa, että jumaluudesta ei saa tehdä kuvaa, paitsi Jeesuksen Pelastajan voi kuvata piirtämällä tai tekemällä patsaan, sillä Hän on ainoa Pelastaja. Paavali ei kuitenkaan sanonut niin, vaan hän toi esille, että Jumaluutta (Isä, Jeesus ja Pyhä Henki) ei saa kuvata (piirros, patsas) taiteen tai ajatuksen kautta piirtämällä tai tekemällä patsaan. Uusi Liitto vahvistaa myös Jumalan kuvan tekemisen kiellon.

Emme tiedä minkä näköinen Jumala tai Herra Jeesus ja siksi jokainen kuva Jeesuksesta on valheellinen eikä esitä oikeasti Häntä. En usko, että Jumala hyväksyy pientäkään valhetta ja totuus on se että kukaan ei tiedä miltä Jeesus näyttää ja siksi kukaan ei voi kuvata Häntä totuudenmukaisesti. Meidän tulee aina muistaa se, että Jumala toimii aina totuuden mukaan ja antaa kaikesta totuuden mukaisen kuvan, siksi Hän ei halua, että Hänen kansansa tekee epäaitoja kuvia Pojastaan, jotka eivät oikeasti edes esitä Jeesusta.

Jotkut ajattelevat, että koska Jeesus oli myös ihminen ja Raamattua lukiessa meille nousee mielikuva Hänestä, niin siksi saamme tehdä Jeesuksesta kuvan. Kun luemme Raamattua ja kun mieleemme nousee mielikuva Jeesuksesta, niin se mielikuva ei ole väärin, koska se on ihmisen mielessä. Raamattu kieltää Jumalan kuvan tekemisen eli piirtämisen tai patsaan tekemisen. Mielikuva ei ole piirros, vaan ajatus. Apt 17:29 myös kumoaa teorian, että koska meille tulee Raamattua lukiessa mielikuva Jeesuksesta, niin voimme tehdä Hänestä kuvan. Raamattu sanoo, että emme saa luulla Jumalan olevan inhimillisen taiteen tai ajatuksen kuvailema. Herra Jeesus on Jumala, eikä Häntä saa kuvata (piirros, patsas) sen mukaan millainen mielikuva meillä on Hänestä.

Herraa Jeesusta saamme kuvailla sanan opetuksen kautta puhumalla tai kirjoittamalla kertoa sen mitä Jumalan sana opettaa Herrasta Jeesuksesta.

1 Moos 1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.

1 Kor 11:7 Miehen ei tule peittää päätänsä, koska hän on Jumalan kuva ja kunnia; mutta vaimo on miehen kunnia

Jotkut uskovat, että koska ihminen on tehty Jumalan kuvaksi, niin siksi Jumalasta voi tehdä kuvan. Jotkut uskovat, että koska ihminen on tehty Jumalan kuvaksi, niin ihmisen kuva on sama kuin Jumalan kuva. Sillä jos piirrät ihmisestä kuvan, piirrät Jumalan kuvan.

Raamatun opetus ihmisestä Jumalan kuvana ei tarkoita sitä, että ihminen miehenä ja naisena on näköiskuva Jumalasta, eli että ihminen olisi ulkomuodoltaan samannäköinen kuin Jumala. Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi tarkoittaa sitä että ihmisen ajatusten ja tekojen tulisi olla samanlaisia kuin Jumalan ajatukset ja teot.

Room 8:29 Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;

2 Kor 3:18 Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki.

Room 12:2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.

Raamatun todistuksen mukaan ihminen Jumalan kuvana tarkoittaa sitä, että ihmisen ajatukset ja teot olisivat samanlaisia ajatuksia ja tekoja kuin on Jumalalla. Ihmisestä tehty kuva (piirros, patsas) ei ole Jumalan kuva, vaan näköiskuva ihmisestä.

Ihminen ei tietenkään ole täydellinen eikä tule täydelliseksi tässä nykyisessä maailmanajassa, vaan saa kasvaa Jumalan armossa joka päivä kohti Jumalan kuvan kaltaisuutta.

Kol 1:15 ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.

Jotkut opettavat, että Jumalasta voi tehdä kuvan, koska Herra Jeesus oli Isänsä kuva ja ihmiset näkivät Jeesuksen. Tällainen ajatus on kuitenkin väärä ja epäraamatullinen.

Joh 14:
8 Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".
9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: ‘Näytä meille Isä’?
10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.

Jakeessa kymmenen Jeesus kertoo millä tavalla ihmiset näkivät Isä Jumalan. Isä teki teot Jeesuksen kautta, eli he näkivät Isän Jeesuksen tekojen kautta, koska Herra Jeesus teki samoja tekoja kuin mitä Isä tekee.

Joh 1:18 Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.

Joh 6:46 Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän.

Johanneksen evankeliumin luvuissa yksi ja kuusi Herra Jeesus sanoo, että kukaan ihminen ei ole nähnyt Isä Jumalaa. Nämä kohdat todistavat sen, että Joh 14:9 tarkoittaa sitä, että kun ihmiset näkivät Jeesuksen, niin he näkivät Isän Jeesuksen tekojen kautta, mutta ei itse Isää.

Herran Jeesuksen todistus on että kukaan ihminen ei ole milloinkaan nähnyt Isä Jumalaa. Tämä tarkoittaa myös sitä, että Herra Jeesus näillä sanoilla tarkoitti, että Hän ei ole Isä, eikä Jeesuksen ulkoinen olomuoto ollut Jumalan näköinen. Herra Jeesus ei ollut Jumalan kuva ulkoisen olomuodon mukaan, vaan tekojensa mukaan.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja toni t » 20. Syys 2011 07:56

Yleinen väärin ymmärrys koskien kuvantekokieltoa kristittyjen joukossa ei suinkaan koske sitä etteikö jotain toista ihmistä saisi kuvata tekemässä samanlaisia asioita kuin Jeesus teki. Sellainen on täysin sallittua eli kuvata vaikka Erkkiä istumassa veneessä.

Kirkkojen alttaritaulut ja tuossa Suonnon videossa olevat kuvat on tehty kuvaamaan Jeesusta meidän Jumalaamme. Niilllä nimen omaan on koitettu kuvata taiteilijan näkemyksellä Jeesuksen meidän Jumalamme ihmisyyttä. Eli kirkkojen alttaritaulut joita Suonnonvideokin sisälsi eivät koita kuvata ketään toista miestä tekemässä samanlaisia asioita kuin Jeesus eli vaikka Erkkiä vaan ne koittavat kuvata juurikin taiteilijan näkemyksellä Jeesusta meidän Jumalaamme. Tällainen toiminta kristikunnassa johtuu täysin katollisen kirkon opetuksesta että Jeesus meidän Jumalamme saadaan kuvata ihmisyydessään. Tällainen opetus rikkoo täysin Jumalan lakia sillä meidän Jumalastamme ei saa tehdä minkäänlaista kuvaa. Ei taiteilijoiden näkemyksiä Jumalastamme sillä ne kaikki ovat valhetta ja Jumalan tahdon vastaisia.
Yleinen väärin käsitys koskee katollisen kirkon Raamatun vastaista opetusta jossa sanotaan että joka ei hyväksy että Jeesus meidän Jumala voidaan kuvata ihmisyydessään on kirottu. Eli väärin ymmärrys koskee sitä saako Jeesusta meidän Jumalaa koitaa kuvata ihmisyydessään.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 21. Syys 2011 15:13

Rauhaa!

Jumalan kuvantekokielto on kyllä selkeä ja se on tässä ketjussa hyvin perusteltu Jumalan Sanalla, miksi ei tule tehdä Jumalasta kuvaa, eikä Jeesuksesta. Minulle tämä asia selkisi heti itseäni ylentämättä mitenkään, kun luin tarkkaan kymmenen käskyä Raamatusta. Katolisen kirkon osuuden ylipäätään kristikuntaan solutettujen jo useiden vuosien ajan voimassa olleiden väärien opetuksien historian varmaan jokainen tietää. Joistakin pois kasvaminen tapahtuu hitaasti, mutta sitä tapahtuu kuitenkin. Minulla itselläni on aika suuri määrä hengellisiä kirjoja, joita en ole kaikkia edes lukenut. Siellä voi olla jumalankuviakin. En ole "paniikissa" lähtenyt niitä selailemaan, josko jostain löytyisi kuvia esim. Jeesuksesta. Saattaisipa löytyäkin, tiedä häntä. Seinillä ei ole kuvia Jeesuksesta, Jumalasta, eikä ole ollutkaan koskaan, vaikka olikin aika, jolloin asia oli minulle hämärän peitossa ja uskoinkin, että on ihan oikein olla vaikkapa Jeesus-patsas kirjahyllyssä.
No, tätä katolista hapatusta on siis muutakin ja on tärkeää, ettei asialla painosteta ja kasvunaikaa annetaan. Otan esimerkiksi joulun, jota ei löydy Raamatusta juhlana. Kenelle tämän juhlan epäraamatullisuus selviää, voi viedä aikaa kasvaa siitä pois - jopa useita vuosia.
En nyt kuitenkaan kyseisen juhlan aikaan menisi torille huutamaan, että tehkää joulusta parannus. Tai että jonkin veljen tai sisaren luo menisin kyseisen juhlan aikaan ja alkaisin siitä saarnata. Jumala kyllä johdattaa näissä kuvatekoasioissakin yms. kaikkia vilpittömiä kokosydämisiä lapsiaan ja antaa aikaa kasvulle, kunhan hyväksymme ja haluamme irtipäästä pois sellaisesta, mitä Hän Sanassaan sanoo Tahtonsa vastaiseksi. Näin ymmärrän. Hengellinen kasvukaan ei tapahdu hetkessä, vaan se on prosessi, joka jatkuu koko maallisen taipaleemme ajan.

Siunausta ja Rauhaa kaikille Jumalan omille, joissa Hän Henkensä kautta asuu ja jotka Jumalan Sanaa rakastavat :hearts: :hugehug:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka

ViestiKirjoittaja Hessu » 21. Syys 2011 23:59

Jukka-Pekka kirjoitti:Siellä voi olla jumalankuviakin. En ole "paniikissa" lähtenyt niitä selailemaan, josko jostain löytyisi kuvia esim. Jeesuksesta. Saattaisipa löytyäkin, tiedä häntä.

Minulla on seinälläni taulu, joka esittää miehiä samankaltaisessa tilanteessa kuin mistä eräs evankeliumin kohta kertoo. Mutta en minä ajattele, että tuo on Jeesuksen kuva, sillä eihän kukaan tiedä minkä näköinen Jeesus tosiasiassa oli. Ajattelen kuvan olevan kuva miehestä, joka on samankaltaisessa tilanteessa mistä evankeliumi kertoo Jeesuksen ja hänen opetuslastensa olleen. Tällä tavalla ajattelemalla se ei siis ole Jeesuksen kuva. Jos sinulta löytyy vastaavanlaisia kuvia kirjoista tai muualta, niin voit ajatella myös tällä tavalla, eikä kuvissa silloin ole mitään väärää.
Hessu

ViestiKirjoittaja PetriFB » 22. Syys 2011 10:06

Hessu kirjoitti:
Jukka-Pekka kirjoitti:Siellä voi olla jumalankuviakin. En ole "paniikissa" lähtenyt niitä selailemaan, josko jostain löytyisi kuvia esim. Jeesuksesta. Saattaisipa löytyäkin, tiedä häntä.

Minulla on seinälläni taulu, joka esittää miehiä samankaltaisessa tilanteessa kuin mistä eräs evankeliumin kohta kertoo. Mutta en minä ajattele, että tuo on Jeesuksen kuva, sillä eihän kukaan tiedä minkä näköinen Jeesus tosiasiassa oli. Ajattelen kuvan olevan kuva miehestä, joka on samankaltaisessa tilanteessa mistä evankeliumi kertoo Jeesuksen ja hänen opetuslastensa olleen. Tällä tavalla ajattelemalla se ei siis ole Jeesuksen kuva. Jos sinulta löytyy vastaavanlaisia kuvia kirjoista tai muualta, niin voit ajatella myös tällä tavalla, eikä kuvissa silloin ole mitään väärää.

Hessu kysyn sinulta onko oikein tehdä Jumalasta/Jeesuksesta kuvaa, eli patsasta tai piirrosta, jonka tarkoitus on esittää Jumalaa tai Jeesusta?

Itse uskon, että Raamattu selkeästi kieltää Jumalan/Jeesuksen kuvan tekemisen.
PetriFB

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 22. Syys 2011 10:10

Hessu kirjoitti:

Mutta sehän on kuva Jumalasta, kun Jeesus on ja oli Jumala, myös maanpäällisessä vaelluksessaan, vai kuinka? Se ei ole vain jokin mies kirjassa, vaan Jumala, eikö kirja kerrokin Jumalasta nimeltä Jeesus?

Ajatellaanpa kuinka paljon ne kuvat joita on esitetty on vääristänyt ihmisten mieliin sitä mitä Jeesus on, luultavasti aika paljon, se on taiteilijoiden näkemys Jeesuksesta, ihmisen oma näkemys.

Ei sinänsä, ymmärrän näkemyksesi, jostain syystä ajattelin vielä joitain aikoja sitten samalla tavoin, enkä kyllä ymmärrä miksi, ehkä halusin uskotella että esim. lastenraamattujen kuvat on ok ja niistä on helppo lapselle kertoa Jeesuksesta... mutta miksi Jeesuksesta ei voisi kertoa suoraan raamatustakin?
lonelyrider

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu