Tirlittan kirjoitti:Narniasta sen verran minäkin tiedän, että sitä pidetään allegorisena tarinana Raamatusta. Hahmot on napsittu
sieltä täältä kansantaruista, uskomuksista yms.
Minäkään en pidä oikeana, että satuja sotketaan Raamattuun. Sadut satuina ja totuus totuutena.
Typerää touhua seurakunnassa.
Iustus kirjoitti:eetu kirjoitti:Mitä tarkoitat "lähtökohtaisesti"?
Sitä, että pitää huomioida kristittyjen erilaisuus. Jos joku on vasta tullut uskoon eikä tunne vielä kristinuskon perusteita, voisi Mormonin kirjan tai Koraanin lukemisella olla uskoa tuhoavat seuraukset. Kokeneempi ja juurtuneempi kristitty sen sijaan voi huoletta tutkia edellä mainittuja kirjoja, koska hän tietää, mikä on kristillistä ja mikä ei.
Tai sitten jos joku on niin herkkä ja varovainen, ettei halua mitään ei-kristillistä materiaalia lukea, katsoa tai kuunnella – oli kyseessä sitten vaikkapa dokumenttielokuva, rokkimusiikki tai mikä tahansa romaani, niin en sellaisellekaan hänen omantuntonsa tähden suosittele sellaisia asioita.
P.S. Tästä eteenpäin aina viikon loppuun asti en ole tavoitettavissa. Tuskin ehdin edes lukea tänne tulleita vastauksia. Palataan asiaan siis ensi viikolla, jos silloin vielä on keskusteltavaa. Siunattua viikonloppua!
eetu kirjoitti:Niin kuten sanoin että jostain ne sadut on sinne kirjailijan päähän tulleet, eikä ne ole peräisin Herralta.
Tirlittan kirjoitti:eetu kirjoitti:Niin kuten sanoin että jostain ne sadut on sinne kirjailijan päähän tulleet, eikä ne ole peräisin Herralta.
No, ainakaan minä en ole väittänyt, että narnian tarinat tai muutkaan sadut olisi saatu Herralta.
Mutta minusta kaiken, mitä käytämme hyväksemme tästä maailmasta, ei tarvitsekaan olla tullut suoranaisesti Herralta.
Käytämme paljon hyväksemme kaikenlaista, minkä ihmiset ovat keksineet, eikä se kaikki ole väärin.
Fantasia tarinoissa on surullisen paljon pimeyttä, enkä pidä siitä, enkä kiellä että sitä näissä kirjoissa on. Kirjaston hyllyt pursuavat näitä kirjoja.
Surullisena olen joskus katellut näitä hyllyjä, viimeksi tänään.
(lainasin muuten pari sarjakuvaa, halusin nähdä, onko se george lucas kopioinut monia ideoitaan star warseihin näistä sarjiksista)
Minä etsin rajoja näiden asoiden kanssa, ehkä se on osasyy, miksi olen kirjoittanut tähän ketjuun.
Olen ollut joskus tiukempi ja toisaalta taas pohdin. Pohdin myös muita näkökulmia ja koitan tutkiskella asioita.
On asioita, joista tässä ei ole keskusteltu ja en ehkä jaksa niistä kirjoittaa.
Jotenkin en jaksa uskoa, että kukaan ymmärtäisi tai edes haluaisi oikeasti keskustella asioista eikä huutaa täysiä, polttakaa kaikki kirjat roviolla!
Kaikki aina väännetään kieroon, kahdesta suunnasta. Useimpien asioiden kanssa. Keskustelu on vaikeeta ja monien asioiden kanssa jää yksin.
(ei sitten koskenu henk.kohtaisesti eetua nämä kaikki jutut edellä, vaan yleensä)
Tässä pari Raamatun kohtaa, joita olen kanssa miettinyt, toinen ei kyllä liity tähän suoranaisesti, mutta sivuaa vähän.
1. Kor. 7:31 ja ne, jotka tätä maailmaa hyödyksensä käyttävät, niinkuin eivät sitä käyttäisi; sillä tämän maailman muoto on katoamassa.
Kol. 2:21 "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
22 -sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta-ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.
Tirlittan kirjoitti:Kyllä minä etsinkin Jumalan tahtoa. Se on juuri sitä rajojen hakemista.
Siunausta sinulle pekka.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa