Aamu-Usva kirjoitti:Kirjoitin aiemmin näin: "Hengessä vaeltava uskova kouluttautuu korkeasti jo Jumala sitä juuri häneltä tahtoo." Tuon 'jo'-sanan oli kylläkin tarkoitus olla 'jos'.
Olen jonkin aikaa seuraillut tämän palstan kirjoittelua, ja päätin omalta osaltani otaa osaa debattiin. Minusta on hassua, että mietitään, voiko joku opiskella esim teologiaa ym, ikään kuin joku akateeminen ala olisi lähtökohdallisesti väärä. Olen koulutukseltani humanisti, historian opettaja ja opettanut mm antiikin historian erityiskursseja lukiossa. Tämän takia minulle on parinkymmenen vuoden aikana tullut yhä selkeämmäksi se, että jos joku, esim tällä palstalla haluaa olla ”Raamatun alkukielten selittäjä”, tulee hänen osata kieltä ja kulttuuria hyvin. Osaako siis joku täällä suomentaa ja ymmärtää kielen syntaksin ja konnotaatiot suoraan ilman nettisanakirjaa ja kielioppia novum testamentum graecesta tai biblia hebraicasta? Siksi esim oikeat teologit uskaltavat käyttää KR 1992 käännöstä, koska se on selkeämpi, Qumran tekstivariaatiot huomioivan aivan riittävä uskon oppi autuuteen. Kiivailu esim 33/38 käännöksen ”sanatarkemmasta” paremmuudesta johtaa minusta helposti omaa hurskautta ja pätemisen tarvetta korostavaan pyhyyskilpalaulantaan. Siksi pidän suuressa arvossa myös Hieronymoksen Versio Vulgataa, koska sen latinalaisen kirjallisuuden ja varhaisen kirkollisuuden todellinen mestariteos (vaikkakin siinä esim LK2:1 käännetään ”dynaamisesti –factum est, Ἐγένετο δὲ ). Tämä siksi, että katolisen kirkon tieteellinen raamatuntutkimus on tällä hetkellä monin paikoin aivan maailman huippua. Raamattu itse kyllä kestää Jumalan sanana (huom ei Sana) tieteellisen tutkimisen, mutta kestämmekö me eri variaatioita ajatella asioista, esim evoluutiosta, orjuudesta tai kirkon virasta ja tasa-arvosta. Itselleni luovuttamattomasta kristinuskon aarteesta eli lapsikasteesta puhumattakaan. Eihän täälläkään kukaan ole vain ”raamatullinen”, vaan tuo tulkintoihinsa itsestään selvänä ja huomaamatta hyvin monia varhaisen kristillisyyden painotuksia ym, kuten lain/armon paavalilainen painotussuhde, kolminaisuusoppi, Jeesuksen kaksiluonto-oppi jne. Historian ja teologian ymmärtäminen osana suurta jumalallista johdatusta ja kertomusta on siis jokaisen kristityn velvollisuus. Tarvitsemme siis paljon hyvää Raamatun ja historian tutkimusta. Yliopistotasoa myöten.
rpe kirjoitti:Itselleni luovuttamattomasta kristinuskon aarteesta eli lapsikasteesta...
pekka kirjoitti:rpe kirjoitti:Itselleni luovuttamattomasta kristinuskon aarteesta eli lapsikasteesta...
Tervetuloa foorumille keskustelemaan rpe.
Saanko kysyä sinulta mitä tarkoitat tuolla lauseellasi jonka tuohon ylle lainasin?
Kiitos sinulle kirjoituksestasi ja Siunausta päivääsi.
rpe kirjoitti:pekka kirjoitti:rpe kirjoitti:Itselleni luovuttamattomasta kristinuskon aarteesta eli lapsikasteesta...
Tervetuloa foorumille keskustelemaan rpe.
Saanko kysyä sinulta mitä tarkoitat tuolla lauseellasi jonka tuohon ylle lainasin?
Kiitos sinulle kirjoituksestasi ja Siunausta päivääsi.
hei!
sen enempää menemättä turhiin ja hyödyttömiin kasteväittelyihin, haluan korostaa vain omaa kokemusta kasteesta: minulle kaste on aina, kaikissa tilanteissa Jumalan teko ihmiselle, siksi lapsen kaste on minulle äärimmäinen osoitus Jumalan armosta ja pelastushalusta ikään ja sukupuoleen katsomatta. Kun arjessa, aina silloin tällöin kun epäusko ja synti ja ahdistus omasta kelvottomuudesta painaa päälle, saan palata kasteen armon äärelle ja todeta, että olen kastettu, olen pelastettu armosta. Uskon, että kyseessä on nimenomaan Pyhän Hengen työ, ei oma teologinen tai sielullinen päättely. Siksi minulla kaste ja ehtoolliskysymyksessä on puhdas omatunto. Kirkon sakramentit ovat itselleni tie armon maailmaan, jossa Jumala toimii, en minä syntisenä, mutta kuitenkin armahdettuna. Simul iustus, et peccator!
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa