Aamu-Usva kirjoitti:Minä en ainakaan ole vähääkään isänmaallinen. Siis jos isänmaalla tarkoitetaan Suomea. Minä en millään voi ymmärtää sitä, että ajattelisimme täällä vain itseämme...
Kyllä Jumala on koko maailman kaikkien ihmisten Luoja eikä laita etusijalle yhtäkään kansaa enää uudessa liitossa....
Tai jospa alkaisinkin ajaa vain Turun etua....
Mutta kyllä jo teini-ikäisen pitäisi pystyä näkemään kaikki ihmiset yhtenä ihmiskuntana ja yhtä tärkeinä.
Yllä muutama poiminta Aamu-Usvan tekstistä. Kauniita ajatuksia, mutta ne eivät toimi -eivätkä voi toimia- käytännön tasolla. Ihmiskunta jakautuu 'kahteen leiriin'; sekä tässä maailmanajassa että tulevassa. Jako voidaan ilmaista useammallakin tavalla. Jokainen ihminen kuuluu joko maailman ruhtinaan valtakuntaan tai Jumalan valtakuntaan. Valimuotoja ei ole. Ihmiskunta elää Aadamissa tai Kristuksessa. Uuden Liiton aikakauteen kuuluu yhä, että Jumala on määrännyt kansoille 'heidän ajat ja asumisensa rajat', että niiden puitteissa etsisivät Jumalaa [Ap.t 17:26]. Jumala on historiaa suvereenisti hallitseva Jumala, jonka suunnitelmiin kuuluvat eri valtakunnat vaikutusaloineen ja kohtaloineen. Kun Hänen suunnitelmansa ovat toteutuneet, toteuttaa Hän niistä viimeisenä tuhotuomion tulella, jossa nykyinen maailmanjärjestys, maapallo ja taivaat tuhoutuvat ja jota seuraa tuomio sekä uusi luominen.
Raamattu opettaa, että meidän tulee etsiä sen kaupungin (ja maan) menestymistä ja parasta, jossa asumme [Jer. 29:7]. Meidän uskovina tulisi myös nähdä, että kaiken kärsimyksen ja pahuuden alkulähde on synti ja epäjumalanpalvelus. Tämä tosiasia ja siitä johtuva asiantila ei tule muuttumaan parempaan suuntaan vaan pahempaan, sillä historia ja pyhät Kirjoitukset todistavat 'ihmisen suvustaan huononemisen taipumuksen'. Loppua kohden kansojen meri ja aallot pauhaavat yhä voimakkaammin, nostaen pintaan ihmiskunnan synnin muraa ja mutaa eikä se voi tyyntyä, sillä jumalattomilla ole rauhaa [Jes. 57:20-21]. Suurin osa ihmiskunnasta on elänyt ja elää sovittamattomassa ristiriidassa pyhän ja vanhurskaan Jumalan tahdon kanssa. Herran opetuslapsien ensisijainen tehtävä on kertoa näille ihmisille evankeliumi Jeesuksesta, jotta he pelastuisivat kadotustuomiolta. Juuri nyt meillä näyttäisi olevan mahdollisuus tavoittaa 'merten taakse menemättä' paljon ilman Jumalaa eläviä ihmisiä kotimaamme kamaralla. Jumala on rakastanut koko ihmissukua niin paljon, että lähetti Poikansa sovittamaan syntimme ja tämä hyvä uutinen tulee jokaiselle pakolaiselle mahdollisuuksiemme mukaan kertoa.
Ihmiskunnalla itsellään ei ole ratkaisua ongelmiinsa. Kirjoitetun historian aikana maapallolla on ollut yhteensä n. 300 vuotta ajanjaksoja, milloin ihmiset eivät ole sotineet keskenään ja luultavasti tuo tieto perustuu vain siitä, että historian aamuhämärästä kirjoituksia on säilynyt niukalti ja historiankirjoittajien tietoon ei ole tullut uutisia kaukana käydyistä sodista. Sotia, pakolaisia, väkivaltaa, nälänhätää yms on ollut aina ja näitä sekä sotia on oleva loppuun asti [Dan. 9:26].
Tahdon yllä olevalla sanoa, että minulla on toisenlainen näkemys esitetyistä asioista kuin Sinulle Aamu-Usva. Täällä maailmassa eläessämme meillä on omat kansalaisuutemme ja maamme joita ei voida sulauttaa yhteen ja yhdeksi. Käydessäni Ruotsissa minut voidaan esitellään 'suomalaisena ystävänä Suomesta', mutta uskovaisena olen taivaan kansalaisoikeuden omistava Suomesta vieraileva veli Herrassa. Kansalaisuuksien merkitys katoaa uusien luomusten väliltä, mutta vain Kristuksessa, ei Aadamissa. En tiedä osasinko nyt ilmaista itseäni ymmärrettävällä tavalla.
Tässä vielä lainaamani raamatunpaikat:
(Ap.t 17:26-27) Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat, että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää-hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä
(Jer. 29:7)Ja harrastakaa sen kaupungin menestystä, johon minä olen teidät siirtänyt, ja rukoilkaa sen puolesta Herraa, sillä sen menestys on teidän menestyksenne.
(Jes. 57:20-21) Mutta jumalattomat ovat kuin kuohuva meri, joka ei voi tyyntyä ja jonka aallot kuohuttavat muraa ja mutaa. Jumalattomilla ei ole rauhaa, sanoo minun Jumalani.
(Dan. 9:26)Ja kuudenkymmenen kahden vuosiviikon mentyä tuhotaan voideltu, eikä häneltä jää ketään. Ja kaupungin ja pyhäkön hävittää hyökkäävän ruhtinaan väki, mutta hän itse saa loppunsa tulvassa. Ja loppuun asti on oleva sota: hävitys on säädetty.